Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Markku J

Oko kenelläkään kokemusta Simply Electronics -nimisestä nettikaupasta kameroiden ja optiikan hankintapaikkana ? Siellä on varsin houkuttelevia hintoja. Useat Canonin huippulinssit ovat 30-35 % halvempia, kuin kotimaisissa kaupoissa. Toimitus on ilmainen yli 100 euron tilauksille. Heidän asiakaspalvelunsa vastasi kyselyyni, että nettihinta sisältää myös tullin ja veron, mutta tuota on vaikea uskoa. Yritys on Hong Kongissa, mutta nettisivuja löytyi myös UK -osoitteella ja yhteydenottonumerokin oli +358 -alkuinen.

http://www.simplyelectronics.net/?gclid=CKzulJHVsLMCFeN4cAodEWkA9Q

edit: kansainvälistä Canonin takuuta tuo firma ei anna, mutta lupaa 1 vuoden "oman" takuunsa.

pokkus

Henk. koht kokemusta ei ole, mutta tuolla on arvioita paikasta:

http://www.resellerratings.com/store/SimplyElectronics
http://www.reviewcentre.com/reviews230803.html
http://www.trustpilot.co.uk/review/www.simplyelectronics.net

Veikkaisin, että varmaan yhtä hyvä kauppa kuin kaikki muutkin, siihen asti kun mitään ongelmia ei tuotteessa ole.

Markku J

Kovasti vaihtelevia arvioita on. Ekan linkin takaa kun lukee, niin ei varmaan osta mitään tuolta, mutta keskimmäisen linkin takana taas on positiivisia arvioita. Taidan jättää väliin, vaikka kiinnostaisi hankkia 50 mm f/1.2 ja säästää 600 euroa.

Vastikään hankkimani Canon 135 mm f/2.0 maksaa tuolla 772 eur ja Suomessa 1399 eur.

kt

Ostin 5 vuotta sitten Samsung videokameran Kanarialta. Kamerassa piti olla Samsungin Eurotakuu vai mikä lie. No rikkihän se meni 11 kk kuluttua. Etsin huoltopaikan esiin ja lähetin kameran Tampereelle korjattavaksi. Kamera oli siellä 2 kk, jonka jälkeen korjaaja ilmoitti, ettei pysty korjaamaan, koska enää ei saa rikkoontunutta korttia uusittua mistään.

Soitin Samsungille Suomen maahantuontiin 2 kertaa ja totesin, että koska kameraa ei voi korjata, antakaa uusi kamera.
Ei tullut kameraa, vaikka kai miettivät ja puntaroivatkin hetken, mitä tämä Samsungin eurotakuu heillä oikein tarkoittaa.
Neuvo oli, että vie Kanarialle ostokauppaan. Niiden velvollisuus on antaa toinen kamera.

Tämän jälkeen olen kiertänyt Samsungkaupat kaukaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Taskukeke

Olen tässä Canonin laajista katsellut muutaman viikon ajan. Käytettyjä on tosi vähän myynnissä, uutta kun en välttämättä raaskisi ostaa. Oli uusikin vaihtoehtona vähän aikaa kunnes tänään ilokseni sain huomata, että parissa viikossa objektiivin hinta noussut "vain" 150 eurolla.  >:(

Onko jollakulla täällä tietoa mikä voi olla syynä noin suuriin hintavaihteluihin? Ei auta kuin odotella josko löytäisi jostain sopivalla hinnalla käytetyn.  :-\

Markku J

Minkälaista optiikkaa harkitset ? Canonilla on ihan uudet mallit 24 ja 28 mm laseista f/2.8 ja ne ovat varsin arvokkaat, 800 eur luokkaa. Käytettyjä laajakulmazoomeja on myynnissä ajoittain huuto.netissä ja esim. Rajalan ja TopShotin käytettyjen hyllyssä. Työkaverikin hiljattain laittoi myyntiin 16-35 mm Canonin L -lasin TopShotiin.

Taskukeke

Olen ajatellut hankkia tuon canonin 10-22mm laajiksen, kamerana toimii 600D. Tuota lasia sai pari viikkoa sitten 600â,¬ uutena, nyt hinta 780â,¬...

Mitäs mieltä olette muuten kun laitoin kyselyä yhdestä käytetystä, joka on ainakin 5 vuotta vanha (myyjä ostanut käytettynä), että kannattaako enään noin "vanhaa" ostaa? Lähinnä siis kyselen, että minkä verran nuo lasit kuluvat käytössä. Onko riski ostos vaikka olisi päälinpuolin hyvässä kunnossa? Onhan noissa kuitenkin liikkuvia osia jonkin verran.

Markku J

Näyttää käytetytkin olevan kovassa hinnassa. Rajalalla on niitä useita kovalla 695 euron pyynnöllä, ja oma kokemukseni Rajalan hinnoittelusta on, että senttiäkään eivät alenna käytetyistäkään.

Käytettyjä on niin monen kuntoisia, että on paha yleistää 5 v vanhan järkevyyttä. Se pitää nähdä. Jos on hyvin pidetty, niin on varmasti ok ostos. Laajakulmaa tuskin kukaan käyttää ainoana lasina, joten tuollaisen 5 v vanhan todellinen käyttö voi olla aika pientäkin. Päällisin puolin näkee käytön jäljet, jotka kertovat optiikan saamasta kohtelusta. Zoomin löysyys kertoo kuluneesta mekaniikasta.

Itse katsoisin ebay.de:stä, missä noita on tällä hetkellä useita huutokaupassa alkaen 245 eur lähtötasolla. Sieltä voisi saada huudettua hyvän 300-400 eurolla.

Taskukeke

Joo ihan järjettömiä pyyntejä käytetyistä, rajala myi käytettyjä tuohon hintaan kun uuden sai pikkusen reilulla 600â,¬:lla. Eniten hymyilytti messuilla pari viikkoa sitten kun kysyin rajalan ständillä yhdestä käytetystä ja mimmi tarjosi jotain 790â,¬. Prkl käytetystä!  ;D

Odottelen rauhassa kunnes löydän mieleisen. Kiitokset tuosta ebayn vinkistä!

Kosti K Kelju

Canonin järkkäriä hakusessa pokkarin rinnalle, en järisyttäviä summia aio laittaa kameraan joten tyydyn NetAnttilan tarjouksiin.
Canon, Eos 550D 18-55 + 75-300mm 599,90.
Canon, EOS 1100D 18-55mm + 75-300mm 449,90.
Onko niin että näissäkin "suuri on kaunista"?
Ominaisuuksiahan näissä on vaikka kuinka tavalliselle näppäilijälle.

SKU

A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Kosti K Kelju

Hittolainen, Rajalan sivuja minäkin katselin mutta tuo ei osunut silmään. Pitää tarkastella. Kiitos vinkistä :D

Kosti K Kelju

Tosiaan, tuollainen Canon Eos 600D 18-55 IS + 55-250 IS tuplakit tuli tilattua tänään. Lähinnä FullHD-videokuvaus, kääntyvä nestekidenäyttö sekä jatkuva kuvaus 3,7 kuvaa/s oli eroina noihin edellisessä viestissä esittämiini vaihtoehtoihin joten vähintäänkin riittävä paketti meikäläiselle.
Canonin tai Sigman salamalaite lienee vielä pakollinen hankinta.

Markku J

Onnittelut hyvästä valinnasta. Tuo kääntyvä näyttö on mukava lisä ja auttaa vaikeissa paikoissa rajaamaan ja tarkentamaan. Minulla on sellainen G12 -kompaktissa, jossa se on todella hyvä lisäapu. Järjestelmäkameralla toki pääosa kuvista tulee otettua etsintä hyödyntäen. Minulla oli aikanaan 550D ja jo sekin oli loistava kamera.

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 03.12.12 - klo:19:19
Onnittelut hyvästä valinnasta. Tuo kääntyvä näyttö on mukava lisä ja auttaa vaikeissa paikoissa rajaamaan ja tarkentamaan. Minulla on sellainen G12 -kompaktissa, jossa se on todella hyvä lisäapu. Järjestelmäkameralla toki pääosa kuvista tulee otettua etsintä hyödyntäen. Minulla oli aikanaan 550D ja jo sekin oli loistava kamera.

Markku J: Oletkos kokeillut tai testannut Canonin 24-105 F4L mallia? Tuota alkaa kohtuullisella hinnalla esim. Ebay kautta
saamaan, noin 700 euron pintaan. Jos , niin mitä mieltä olet tuon hankinnasta, lomalinssiksi.

Seppo

Todella mielenkiintoisia kamerauutuuksia tullut markkinoille. Toisaalta nyt ollaan jo siinä tilanteessa, ettei uutuuksista saa välttämättä oikein mitään irti. Nikon D700, joka on jo niin vanha että muutama vuosi sitten yhtä vanha kamera olisi ollut ihan aidosti antiikkia, on edelleen erinomainen kamera, jonka omistajalle Nikonin uutuudet eivät oikeastaan anna mitään. Samalla Nikonilta on alkanut tulla myös keskihintaisia täyden kennon objektiiveja. Hauska näitä uutuuksia on silti seurata. Samalla Fujin X-Pro filmikameroista tutulla - ja oikeastaan useimpiin digi-ihmiseiin verrattuna paremmalla - käyttöliittymällä kiinnostaisi enemmän kuin monikaan muu huippu-uutuus. Hyvä, nopea ja looginen käyttö yhdistettynä maltillisiin ulkomittoihin ja painoon olisi monessa käytössä erinomaisen hieno juttu. Vaikka monessa asiassa Fuji kyllä häviää vanhoille mestareille Nikonille ja Canonille edelleenkin.

Kaikkein hauskinta on kuitenkin kuvata tuolla D700:sta huolimatta: http://camerapedia.wikia.com/wiki/Rolleiflex_T ja sanoisin, että kuvissakin on paljon enemmän fiilistä. Mutta aikalaiselleenhan tuo onkin ollut kalliimpi kamera hankkia kuin mikään Nikonin tai Canonin nykyinen malli nykykuluttajalle. :)

Kale

Lainaus käyttäjältä: Quattroll nyt - 03.12.12 - klo:19:43
Markku J: Oletkos kokeillut tai testannut Canonin 24-105 F4L mallia? Tuota alkaa kohtuullisella hinnalla esim. Ebay kautta
saamaan, noin 700 euron pintaan. Jos , niin mitä mieltä olet tuon hankinnasta, lomalinssiksi.

Mitä olen muilta kuullut niin tuo on ihan ok yleislinssi täyskennoiselle kameralle. Ei huikaise terävyydellä, eikä valovoimalla mutta millejä on mukavasti. Vajaakennoisella vähän liikaa millejä laajispäässä, ainakin omaan makuun.

Ohikulkija

LainaaCanonin järkkäriä hakusessa pokkarin rinnalle, en järisyttäviä summia aio laittaa kameraan joten tyydyn NetAnttilan tarjouksiin.
Canon, Eos 550D 18-55 + 75-300mm 599,90.
Canon, EOS 1100D 18-55mm + 75-300mm 449,90.
Onko niin että näissäkin "suuri on kaunista"?
Ominaisuuksiahan näissä on vaikka kuinka tavalliselle näppäilijälle.

LainaaEntäs tämä:

http://www.rajalacamera.fi/canon-eos-600d-18-55-is-ii-kit-/135170B026/dp?openGroup=410

600D kittilinssillä 499.

Pitäisi etsiä kummitytölle (19v) hänen ensimmäinen järjestelmäkamera.
Hänen vanhemmat ovat laittaneet, ehdottomasti enintään 500e hintarajan.
Olen jo ehdottanut tuota Rajalan 600D kittilinssillä olevaa 499.-
Mitä olette mieltä Anttilan Canon EOS 1100D + 18-55, 299,90:-?

Ja soveltuuko pienikätiselle tytölle, noinkin iso kamera?

Ostin itselleni keväällä Sony NEX-5N kameran, ja sitä on ainakin helppo pitää mukana ja käsitellä.
Ainoa moite Sonyssä on, että zoom putkia löytyy toistaiseksi vain Sonylta.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Kale - 04.12.12 - klo:08:52
Mitä olen muilta kuullut niin tuo on ihan ok yleislinssi täyskennoiselle kameralle. Ei huikaise terävyydellä, eikä valovoimalla mutta millejä on mukavasti. Vajaakennoisella vähän liikaa millejä laajispäässä, ainakin omaan makuun.
Samat kokemukset on 24-105:stä kroppirungossa. Jos välttämättä haluaa käyttää L-sarjaa, niin 17-40 olisi parempi vaihtoehto. Sehän on kohtuuhintainen laajiszoomi myös täyskennoiseen.
Täälläpäin ainakin rungot tulee ja rungot menee, mutta lasit tuppaavat pysymään.
Seuraava runko on sitten 6D kunhan hinta alkuinnostuksen jälkeen hieman putoaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Markku J

Minulla on Canonin 24-105 f/4 L. Se on muuten OK, mutta vääristää horisontin rumasti. En odottanut sellaista L -sarjan optiikalta. Croppirungossa ongelma ei tule esiin yhtä vahvana kuitenkaan. Lightroomilla saa tuon helposti korjattua käyttämällä linssikohtaista "korjausnappia".

Edullisista järjestelmäpaketeista on Anttilan 1100D kitti 299 euron hintaan lyömätön paketti, ellei sitten halua satsata 600D:n ja sen kääntyvään näyttöön.

Mallikuva 24-105 mm L-lasilla:

jarppis

Itse olen jokusen kerran käyttänyt 24-105/4 putkea (en omista sitä) eri croppirungoilla ja minusta se tekee kyllä mainiota jälkeä. Linssi on hinta/laatu-suhteessa varmaan yksi parhaita Canonin zoom-linssejä. Myös tarkennusnopeus on hyvä ja vakaajan avulla sillä saa sisätiloissakin kuvia otettua.

Tuo vääristymä taitaa olla tosiaan yksi huonopuoli, mutta jälkikäsittelyssä sen korjaa yhdellä napin painalluksella.

Mikko

Myös EF 17-40 f/4 L vääristää samalla tavalla. Pitää olla vielä ne kovemman luokan L-putket, että pääsee tynnyrivääristymästä eroon. EF 24-70 f/2.8 L (I ja II) ja EF 16-35 f/2.8 L II ei nimittäin vääristä.

pekus

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 04.12.12 - klo:10:37
Pitäisi etsiä kummitytölle (19v) hänen ensimmäinen järjestelmäkamera.
Ja soveltuuko pienikätiselle tytölle, noinkin iso kamera?
En muuta tiedä, mutta tuota vehjettä asiantuntija kehuu...
https://www.topshot.fi/product/7083/olympus-pen-lite-e-pl3-valkoinen-14-42mm--40-150mm-kit
Ja sopii pieneenkin kätöseen...
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

clacson

Jossain vaiheessahan sen maapallon horisontin on pakko kaartua.  ;)
Vääristymistä huolimatta on vaikea löytää korvaavaa lasia samalla rahalla. Ainakin Photozonen mukaan myös 24-70mm f/2.8 USM L II vääristää FF-rungossa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Markku J

Tokihan tuo on laajakulmien ongelma. Miten mahtaa olla Canonin 24 mm f/1.4 II L:n kanssa ? Sellainen hiukan houkuttelisi hankkia. Kaveri just sellaisen osti 16-35 mm:n tilalle, mutta ei ole vielä kuvannut tuollaisia merellisiä horisontteja sillä. Lightroomilla tuo vääristymä on helppo korjata, mutta olen aika laiska leikkimään sen kanssa.

Olympuksen PL-3:a en osaa arvostella, mutta minulla olleessa PM-1 minissä tarkennus oli ihan luokaton kirkasta päivänvaloa hämärämmässä. Myin sen pois nopeasti. Muuten nuo PEN -sarjan kamerat ovat houkuttelevia, kauniita ja laadukkaan metallisia.

Markku J

105 mm asennossa tuo 24-105 mm tekee horisontin koveraksi. Myös kulmia se alivalottaa, vaikka 5D MkIII:ssa on objektiivikohtainen korjaus päällä.

105 mm:

24 mm:

Passatti

Olipa tossa hurjan paljon vääristymää.Ihmettelen.Olit oikeass Markku J.
Always lead, never follow

Markku J

Tuo häiritsee ainoastaan tällaisissa horisonttikuvissa, joita ei toki ihan hurjan paljoa tule otettua, mutta olin kyllä pettynyt näihin Kreikan matkan kuviin viime kesältä. Mutta mitä hankkia ? 24-70 mm f/2.8 L II on kallis ja turhan lyhyt polttovälialueeltaan. Ehkä pelkät primet, 24 mm /f1.4 L, 50 mm f/1.2 L (on jo hankittu), 135 mm f/2 L (on jo hankittu) Ja unohtaa zoomit ? Matkalasiksi kaipaisin siltikin jotain tuon 24-105 mm tyyppistä, ja kai siihen on nyt tyytyminen, kun ei juuri muutakaan ole tarjolla. Onhan minulla sitten tuo aika hyvän tuntuinen 70-300 mm L -lasi myös.

Quattroll nyt

Kiitos pienistä vinkeistä objektin osalta... Markku J, Mikko ...

Markku J

Kaikista moitteistani huolimatta 24-105 mm f/4 L on mielestäni paras "lomalinssi" full frame -runkoon (Canon). Croppikennoisiin suosittelen ehdottomasti Canonin 15-85mm EF-S lasia. Se on tosi laadukas hintaluokassaan - ja lisäksi tyylikäs ja kiva käyttää. Minulla on ollut niitä jo kaksi. Ekan ehdin myydä ja tehdä Nikon -ristiretken siinä välissä. Canoniin palattuani ostin taas tuon lempioptiikkani. Se vaan ei käy täyskennoiseen runkoon, ja meni myyntiin 7D:n myötä. Hiukan sitä on ikävä nyt 5D Mk III:n kanssa, joka on paljon haastavampi linssien suhteen.

https://www.topshot.fi/product/4253/canon-ef-s-15-85mm-f35-56-is-usm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy