Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Matero

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.07.13 - klo:19:43
Mikä elektronisesta etsimestä tekee paremman kuin optisesta? Optisesta näkee juuri sen, mitä linssin edessä on, värit samat jne.. Eikö noissa elektronisissa ole ruudunpäivitysviivettä, esim. hämärässä kuvattaessa?

Kyllä, pieni viive on ja tekee kiivasliikkeisen esim. urheilun kuvaamisen vähän haastavammaksi mutta esim hämäräkuvaus onnistuu mielestäni paremmin, näyttää isoilla ISO asetuksilla hämärässä korjattua kuvaa eli valoisampaa kuvaa etsimestä, auttaa sommittelussa. Lisäksi tarjoaa monissa tilanteissa hyödyllistä tietoa suoraan etsimeen esim. histogrammia. Lisäksi itse pidän ominaisuudesta että voin nostamatta kameraa silmältä tarkastaa otettuja kuvia. Pieniä juttuja, mikä sopii ja toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Mainitun Oly VF-4:sen tarkkuus on niin hyvä että etsin ei "tunnu" elektroniselta ollenkaan.

vasara

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.07.13 - klo:16:39
... Panasonicilta tulossa uusi gx7, joissa on rungossa etsin ...
Ihan kivan näköinen ja specsitkin kohdallaan..
http://thenewcamera.com/tag/panasonic-gx7/

Matero

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.07.13 - klo:18:44
Ihan kivan näköinen ja specsitkin kohdallaan..
http://thenewcamera.com/tag/panasonic-gx7/

No on kyllä, jos vielä on rungossa kuvanvakain kuten Olyssa niin on todella mielenkiintoinen kamera. Ja ihan kivan näköinenkin vielä. Edelliset Panasonicin mallit eivät ole kyllä viehättäneet yhtään.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Matero - 28.07.13 - klo:20:49
No on kyllä, jos vielä on rungossa kuvanvakain kuten Olyssa niin on todella mielenkiintoinen kamera. Ja ihan kivan näköinenkin vielä. Edelliset Panasonicin mallit eivät ole kyllä viehättäneet yhtään.
Pitäisi olla kuvanvakain rungossa..
http://www.mirrorlessrumors.com/gx7-body-will-cost-999-euro-gets-leaked-in-germany/

Matero

No niinpä näkyy olevan. Hyvä juttu. Ei kuitenkaan minun kamerani, vain yksi säätökiekko. Nyt kun olen tottunut taas Oly PEN E-P5:sen kahden kiekon käyttöön niin en voisi enää vaihtaa pois.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Matero - 29.07.13 - klo:07:46
No niinpä näkyy olevan. Hyvä juttu. Ei kuitenkaan minun kamerani, vain yksi säätökiekko. Nyt kun olen tottunut taas Oly PEN E-P5:sen kahden kiekon käyttöön niin en voisi enää vaihtaa pois.
GX7:ssa näyttäisi olevan kaksi kiekkoa.
Panasonicin sivuilta.
LainaaSäätöpyörät kameran edessä ja takana tekevät käsisäädöillä kuvaamisesta erittäin intuitiivista.
Edessä oleva kiekko on varsinaisesti kameran päällä laukaisimen ympärillä, mutta sitä rullaillaan luontevimmin etupuolelta / etukulmasta.

Matero

Jep, löysinkin saman tiedon noista GX7:n kiekoista. Kehuivat DPReview.com:ssa että hyvin vielä kaiken lisäksi toimivat eli käyttömukavuus on. On kyllä hyvänkuuloinen kamera. Aika sitten näyttää kun pääsevät kunnolla räppäämään testiä miten uusi kenno toimii jne. Vielä taitaa 0.3 firmwarella (luin jostain että tällaisella olisi olleet esituotantolaitteet) olla liian aikaista tuomita suuntaan tai toiseen.

clacson

Tänään tuli EOS M-kitti varakameraksi ja EOS 60D-runko lähti kiertoon. Vaihto kustansi tasan 100 euroa, M-sarjan loppuerien hinnat tosin putoavat vielä, jos saatavuutta riittää. Itsellä vaan oli nyt sopiva sauma tehdä tuo vaihto. Eihän tuo EOS M mikään huipputuote ole, mutta Canon-käyttäjälle sopiva kevyt croppirunko FF-rungon kaveriksi satunnaiskäyttöön.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: clacson - 02.08.13 - klo:20:51
Tänään tuli EOS M-kitti varakameraksi ja EOS 60D-runko lähti kiertoon. Vaihto kustansi tasan 100 euroa, M-sarjan loppuerien hinnat tosin putoavat vielä, jos saatavuutta riittää. Itsellä vaan oli nyt sopiva sauma tehdä tuo vaihto. Eihän tuo EOS M mikään huipputuote ole, mutta Canon-käyttäjälle sopiva kevyt croppirunko FF-rungon kaveriksi satunnaiskäyttöön.
Laitahan käyttökokemuksia Eos M:stä. Ei kai siinä muuta moitittavaa ole ollut kuin tarkennusnopeus?.. ja sitäkin parannettiin firmware päivityksellä melkoisesti.
Jos loppueriä saa ihan hullunhalvalla 22mm pannukakulla, niin mikä ettei.

jarppis

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 03.08.13 - klo:13:07
Laitahan käyttökokemuksia Eos M:stä. Ei kai siinä muuta moitittavaa ole ollut kuin tarkennusnopeus?.. ja sitäkin parannettiin firmware päivityksellä melkoisesti.

Alta 400 taalan hintoja on jo täällä näkynyt 22mm linssin kanssa. Eli tarkoittanee sitä, että uutta mallia on kohta tulossa markkinoille.

clacson

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 03.08.13 - klo:13:07
Pannukakku-kitin saatavuus on kuulemma jo melko huono. Tässä vaihdossa tuosta olisi joutunut maksamaan 150 â,¬ enemmän ja sitä EF->EOS-M adapteria saa halvemmalla, joten päädyin siksi tuohon zoomi-pakettiin.
Ensimmäiset kokemukset ovat yllättävän positiiviset, tosin päivitin uuden FW:n heti. Pienihän se runko kouriin on ja normizoomin kanssa etupainoinen. Hitaan (ja hitaan) tarkennuksen kanssa ei tuo ole mikään action-kamera.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 27.09.13 - klo:23:18
Ostoskoriin tarttui Sigman 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM linssi Canoniin. Halvalla ($430) kun lähti 4 vuoden takuulla ;)

Tänään saapui linssi kotiin ja todella pikaisesti tuli sitä kokeiltua. Jykevän oloinen kittilinssiin verrattuna ja zoomi ainakin näin alkuun tuntuu hiukan jäykältä käyttää. Joku lisäks helisee linssin sisällä, mutta tämä taitaa olla ominaisuus kaikissa näissä linsseissä. Tarkennus tuntuisi olevan kohdillaan, mutta tämä pitää vielä varmistaa paremmalla ajalla paremmassa valaistuksessa. Todella tyytyväinen olen kyllä hankintaan ja kittilinssi menee myyntiin :)

Skula

Lappsten urheilukuvaukseen kun on tullut sorrutua ja hovikuvaajaksi tituleerataan niin päätin helpottaa omaa elämää ja hallikuvaukseen ei enää perus-O riitä, eikä kauempaakaan kuvaaminen muutu vaikeammaksi kun tilasin D7000:n jatkeeksi: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300 mm 1:3,5-5,6G ED VR.

Esim jalkapalloa kun pelataan halleissa ja syksyn himmeissäkin keleissä ei haittaa vaikka vähän valovoimaista jatketta tuleekin lisää.. Nykyisellä pärjäsi hyvin kesällä ulkosalla, mutta nyt teki tuskaa hallissa..  :o

Edit:säästihän yli pari sattoo euroo kun ei ostanut suomesta  8)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Skula

^Toimittajalla onkin "toimitusvaikeuksia". Varmaan joku on keksinyt tuolla intokiinasa että lapsityövoimaa ei saakaan riistää niin kovin, vaan heille pitää joku taukokin päivässä antaa  :o

Onko ehdotuksia tuon tilalle? (18-200 vastaavaa ei kannata suositella, haluan selvästi +200, tulee erikoistapauksia lukuunottamatta yleislinssiksi)

Löytyykö esim Tamronilta vastinetta joka istuisi tuohon Nikonin runkoon ihanasti kiinni? Mä kun en näistä niin kovin tiedä näistä Tamroneista, ja/tai niiden sopivuudesta Nikonin runkkooon...

Jyri

Harkitsisin itse jotakin Sigman Telezoomeista, kukkaron mukaan pituutta ja valovoimaa. Paljonko olisi budjetti?

Kale

Lainaus käyttäjältä: Skula - 07.10.13 - klo:13:16
Lappsten urheilukuvaukseen kun on tullut sorrutua ja hovikuvaajaksi tituleerataan niin päätin helpottaa omaa elämää ja hallikuvaukseen ei enää perus-O riitä, eikä kauempaakaan kuvaaminen muutu vaikeammaksi kun tilasin D7000:n jatkeeksi: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300 mm 1:3,5-5,6G ED VR.

Esim jalkapalloa kun pelataan halleissa ja syksyn himmeissäkin keleissä ei haittaa vaikka vähän valovoimaista jatketta tuleekin lisää.. Nykyisellä pärjäsi hyvin kesällä ulkosalla, mutta nyt teki tuskaa hallissa..  :o

Edit:säästihän yli pari sattoo euroo kun ei ostanut suomesta  8)

Vaikken Nikonia omistakkaan niin oman käsityksen mukaan Nikonit lasit on erittäin hyviä ja niissä pysyisin paitsi jos joku muu valmistaja tarjoaa paremman laadun ja sopivamman polttovälin edullisempaan hintaan. Arvostelut tuolle objektiiville olivat ihan ok eli en lähde valintaa millään tapaa kyseenalaistamaan vaikka valovoimaiseksi tuota ei voi kyllä millään ilveellä kehua ja hallissa kuvaaminen tulee varmasti olemaan ainakin hieman tuskaista.

Saksan ja UK:n Amazon ainakin mainostaa objektiivia löytyvän hyllystä. Hinta ainakin näytti olevan edullisempi kuin parissa Suomen kaupassa mistä vilkaisin.
http://www.amazon.de/Nikon-AF-S-DX-NIKKOR-18-300/dp/B008B14VAK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1381482963&sr=8-1&keywords=nikkor+18-300
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B008B14VAK/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A3P5ROKL5A1OLE

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Kale - 11.10.13 - klo:12:23
Vaikken Nikonia omistakkaan niin oman käsityksen mukaan Nikonit lasit on erittäin hyviä ja niissä pysyisin paitsi jos joku muu valmistaja tarjoaa paremman laadun ja sopivamman polttovälin edullisempaan hintaan. Arvostelut tuolle objektiiville olivat ihan ok eli en lähde valintaa millään tapaa kyseenalaistamaan.
Nikonia laadukkaampia ja edullisempia voi olla vaikea löytää, tok itietyt Sigman putket ovat ihan hyvin menestyneet, mutta itse en tosiaan käytä muuta kuin Nikonin laseja, mutta hintakerroin niillä toki on ja valovoima maksaa aina. Noita Sigmoja lähinnä sen takia suosittelin, että jos budjetti on tiukka niin silloin niistä voi löytyä kelpo vaihtoehto.

Jos haluaa oikeasti katsoa mikä putki on millainen laadultaan niin ei muuta kuin täältä selaamaan.

Kale

Se on totta, että Sigmallakin on hyviä vaihtoehtoja mutta katsoisin ensin saako Nikkoria jostain edullisesti uutena tai jopa käytettynä. Sigmalla ei vastaavalla polttovälillä taida olla kilpailijaa vaan vasta 100 millistä ylöspäin löytyy fiksuja objektiiveja.

Skula

Kiitos vinkeistä..

Katselin tuolta noita "datoja" ko linssistä, ei tuo nyt maailman paras ole, mutta tuntuisi kuitenkin olevan se mitä haluan. Taidan siis pysyä Nikkorissa..

Täytynee tuota Amazon korttia katsoa, josko tilaisi tuolta..

Budjettiahan ei nyt varsinaisesti ole, kunhan ei tuhansia ja taas tuhansia maksa, tämän saisi alle 1ke selvästi.

Onko jotain vaihtoehtoa josta kannattaisi maksaa enemmän?

Skula

Nythän minulla on putkena Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Josta kyllä tykkään, ja harkinnassa on kyllä myös Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G tai vastaava (Sigmalla taisi olla jotain kivaa) uuden kaveriksi..

Jyri

Tuota noin, itse kyllä kallistuisin noihin telezoomeihin, eli 100-> saisi järkevällä hinnalla valovoimaakin.
Noissa sisäpeleissä F2.8 zoomi on lyömätön, nimimerkillä käsipalloa aikapaljon kuvannut.

mremonen

Joo, 2.8 on käytännössä minimi, jos vähänkään on enemmän liikettä. Nimimerkillä Salibandya kuvannut.

Jos ulkomailta haluaa tilata, kannattaa katsastaa Cameranu.nl Hollannista. Luotettava ja usein edullinen paikka. Itse olen tilannut paritkin objektiivit tuolta, viimeeksi AF-S 200-400/4G VR II:n.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 11.10.13 - klo:13:09
Tuota noin, itse kyllä kallistuisin noihin telezoomeihin, eli 100-> saisi järkevällä hinnalla valovoimaakin.
Noissa sisäpeleissä F2.8 zoomi on lyömätön, nimimerkillä käsipalloa aikapaljon kuvannut.

Esimerkki?

Kale

2.8 aukollisissa kyllä hinnat karkaa...

katteja

Kenelläkään tarvetta Canon EOS 60D:lle..? Täälläpäin olis tarpeettomana.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Skula

Lainaus käyttäjältä: Kale - 11.10.13 - klo:14:12
2.8 aukollisissa kyllä hinnat karkaa...

Niin kattelin.. Monta tuohatta euroa on tälle harrastajalle aivan liikaa  :o

Tyydyn tuohon alunperinkin miettimääni laiteeseen.. Amazon it is  ;D

Kale

Lainaus käyttäjältä: katteja - 11.10.13 - klo:14:19
Kenelläkään tarvetta Canon EOS 60D:lle..? Täälläpäin olis tarpeettomana.

No mulle voi lähettää... ;)

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Skula - 11.10.13 - klo:12:03
Onko ehdotuksia tuon tilalle? (18-200 vastaavaa ei kannata suositella, haluan selvästi +200, tulee erikoistapauksia lukuunottamatta yleislinssiksi)

Löytyykö esim Tamronilta vastinetta joka istuisi tuohon Nikonin runkoon ihanasti kiinni? Mä kun en näistä niin kovin tiedä näistä Tamroneista, ja/tai niiden sopivuudesta Nikonin runkkooon...

Itsellänihän on se Tamronin SP 70-300 VC USD ja ties mitä vielä. Valovoima 4-5.6. Käy sekä FF- että croppirunkoon Nikonissa. Ihan asiallinen peli tuo putki. Painoa kylläkin lähes 800g. Hinta oli halpa, Verkkokauppa.com:ssa reilu 300â,¬. Siitä ei kyllä yleisputkeksi ole, kun minullakin 1.5 x tekee siitä 105-450mm vastaavan. Mutta kyllä se jo monen otuksen tavoittaa...

Hiukka kyllä minua harmittaa, etten sittenkin ostanut Tamronin 18-270 PZD -putkea. Olis ollut kevyempi ja monikäyttöisempi. En kyllä ole varma miten toimii täyskennoisen Nikonin kanssa. Ja onhan se testien mukaan ominaisuuksiltaan hieman heikompi kuin tuo SemiProfessional 70-300. Mutta ehkä nuo puutteet ei sitten minun käytössäni olisi merkanneet ihmeempiä. Kun en kumminkaan ole ammattilainen. Ihan täys harrastelija vaan. Aamulehtihän sentään on lukijan kuvina aika useita otoksiani julkaissut. Mutta nuo lehtikuvat eivät laadullisesti ole sinänsä kaksisia. Osa minullakin on ollut ihan vaan pokkarilla räpsäytettyjä. Se tietty oivallus ja ajankohtaisuus on kai se tärkein juttu niissä.

Kokeeks vois sen Tamron 18-270 PZD:n ostaa Gigantista ja palauttaa sitten 30 vrk:n sisällä, jos ei ole tyytyväinen. Hieman sitä ehdin jo kysellä ja kuulemma näin olisi voitu menetellä. Rahat takaisin, ei vaihtopakkoa mihinkään... Eiks tuo kuulosta ihan hyvältä mahdollisuudelta.  8)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Nudde

LainaaKokeeks vois sen Tamron 18-270 PZD:n ostaa Gigantista ja palauttaa sitten 30 vrk:n sisällä, jos ei ole tyytyväinen. Hieman sitä ehdin jo kysellä ja kuulemma näin olisi voitu menetellä. Rahat takaisin, ei vaihtopakkoa mihinkään... Eiks tuo kuulosta ihan hyvältä mahdollisuudelta.

Mulla on toi vanhempi versio, ilman PZD:tä. Joku sanoi että se oli jossakin jopa parempi kuin tämä uudempi PZD malli, en nyt muista mitä siinä oli parempaa. Olen ollut tyytyväinen, eihän se ole niin hyvä kuin joku monen tonnin proputki mutta ajaa hyvin asiansa ja on hävä niin sanottu "turisti" objektiivi, sillä tulee aika paljon kuvattua, suosittelen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy