Longlife öljynvaihtoväli

Aloittaja Passo1983, 20.10.13 - klo:10:00

« edellinen - seuraava »

Passo1983

Tuo välihän on 30 000km? Kannattaisiko 1.8tsi koneeseen kuitenkin noi öljyt vaihdella 15000km välein, ja toki suodatin myös? Jostakin lueskelin että olisi hyvä ne vaihtaa kerran perus huoltojen välissä. Mutta parempi varmistaa kuin katua... ja mikähän litku olisi parasta hinta/laatusuhteeltaan?

Muokkasin otsikon kirjoitusasua. - RTWteam -
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

ConD

Aiheesta on väännetty kättä varsin paljon. "oikeaa vastausta" esimerkiksi öljyistä ei varmasti ole, koska mielipiteitä on liki yhtä monta kuin mielipiteen esittäjääkin.

Melkeen kuitenkin voisi sanoa, että ellei ajomäärät ole vuodessa 60tkm luokkaa, niin öljyt kannattaa vaihtaa tuon 15tkm/1v nyrkkisäännön mukaan vähintään tai sitten mittariston LL-huoltovälinäytön puolessavälissä.

Passo1983

Noniin eli taidan ensi viikolla öljyt hommata kun se ll puoliväli on aikalailla käsillä juuri nyt.
Mitähän öljyä sinne kannattaisi laittaa?

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 20.10.13 - klo:10:00
Tuo välihän on 30 000km? Kannattaisiko 1.8tsi koneeseen kuitenkin noi öljyt vaihdella 15000km välein, ja toki suodatin myös? Jostakin lueskelin että olisi hyvä ne vaihtaa kerran perus huoltojen välissä. Mutta parempi varmistaa kuin katua... ja mikähän litku olisi parasta hinta/laatusuhteeltaan?

Itsellä jäisi tällainen 30 000km longlife huolettu auto kokonaan ostamatta.

elmerc

Mulla tulee 30 tkm vuodessa, joten LL-vaihto on ollut aina kerran vuodessa. Mielipiteen lisäksi minulla on oikein mitattua faktaakin asiasta. Lainaan itseäni LL-ketjusta:

"Nyt auto oli toisessa merkkihuollossa, joka mittasi öljynpaineet. Tulos 1,5 bar - liian alhainen, ketju ei kiristy aluksi kunnolla. Sanoivat että öljynsuodatin "ahdistaa". Näitä ollut muillakin kuulemma. Vain suodatin vaihdettiin ja lisättiin litra öljyä - ja vóila - paineet nousivat 2,0 bariin, joka riittää.

Mielenkiintoista/surullista tässä on se, että mittarissa on nyt 143 tkm. Eli seuraavaan LL-huoltoon on matkaa vielä 7 tkm. Onko siis niin, että öljynsuodatin ei kestä koko LL-väliä? Sama homma tässä jo siis kahdella perättäisellä LL-välillä.

Minulla taitaa nyt olla käsissäni merkkihuollon kirjallinen lausunto siitä, että LL-huolto ei tässä tapauksessa toimi, vaan saattaa auton moottorin vakavaan vaaraan."

...joten näyttää siltä, että tästä lähtien teen "väliöljynvaihdon" 15 tkm:n kohdalla.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

VR6

Parilta asentajalta olen kuullut aika vähä kehuja tuon 30t km long life suhteen. Itsekin olen siirtynyt juurikin tuohon 15t km öljynvaihtoväliin. Minulla tulee vuodessa n. 30t km mittariin. Tuo "väli"öljynvaihto on kuitenkin aika pieni kuluerä.

Nyky öljyt varmaan kaikki aikalailla hyviä, liekkö eroja muussa kuin hinnassa. Minulla on toiminut Teboilin öljyt erinomaisesti vag-diisseleissä..SUOSITTELEN.. Itsellä ollu teboilit kahdessa 1,9 TDI pumpparissa (110hp ja 150hp) sekä kahdessa common railissä 1.6 ja 3.0 pannuhuoneissa. Lisäksi velipojalla muistaakseni myös 2.0 Tdi pumpparissa ja common railissa. Hyvin on pelittänyt. Veli pojan vinkistä siirryin teboilin öljyihin monta vuotta sitten.

Castroliin verrattuna puolet halvempaa ja ainaki dieseleissä toimii mainiosti.

Passo1983

Kannattaako suodatin vaihtaa samalla kun vaihtaa öljyt 15tkm välein?

ConD

Tottakai. Se on ainoa värkki siellä öljykierrossa, mikä yrittää puhdistaa niitä öljyjä.

Halpaa mielenrauhaa.

VR6

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 20.10.13 - klo:17:22
Kannattaako suodatin vaihtaa samalla kun vaihtaa öljyt 15tkm välein?

Ehdottomasti..Eipä tuo niitä kalleimpia osia ole, jos noinniinku talous mielessäki ajattelee.

Yippo

Käännetääs vähän toisinpäin eli meniskö öljyillä kuitenkin se LL-väli jos vaihtaa vaan suodattimen puoles välissä?

pomo

Kyllä minä ainakin vaihdan myös suodattimen!

TeHoKo

Kuukausi sitten käytin rouvan ajossa olevan Tigun öljyn- ja suodattimen vaihdossa n. 15tkm ajon jäljiltä. Edellisestä öljynvaihdosta kun oli ajallisesti kulunut about vuosi.
Oli sen näköistä tavaraa soikossa että jatkossa ei meidän talouden yhdelläkään Longlife- autolla ajeta enempää kuin tuo 15tkm.
Aiemmin olen käyttänyt Vagit aina huollossa vasta kun auto sitä pyytää eli vajaan 30tkm:n välein. Tarkoitus olisi kuitenkin pitää noita nykyisiä kulkineita vielä useampi vuosi.

ram1

Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4

Pätevä öljy autoon kuin autoon.Hinta ei ole paha.Itse käytän tota joka autossa, ja vaihdan noin 15tkm. välein.Ja käy myös luokituksiltaan Tsi moottoreihin, jos ajaa OG2- normilla.Eli 12kk/15tkm.Juuri olen tilaamassa.Teboilin öljyjä olen kanssa käyttänyt, eikä pahaa sanottavaa.Maksanee varmaan kolmekybää halpahalleissa samalla viskolla.Ja lisään vielä, että jos ajat tolla lyhyellä huoltovälillä, öljyn ei tarvitse olla 504/507.Se pakollinen jos ajaa ll- moodilla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Markku

Meidän edellinen Octavia I (2004 1,9 tdi 66 kW) oli vielä pitempihuoltoinen. Maksimi öljynvaihtoväli  50000 km. Auto oli meillä kilometrit 144 tkm - 304 tkm ja huollettiin ilmaisimen mukaan. LL-systeemillä siis. Pisin huolto- ja  öljynvaihtoväli oli jotain 47000 km, lyhin 42tkm. Castrolia ne sinne aina laittoivat.

Kun auto lähti meiltä vuosi sitten, moottori oli ihan kunnossa. Öljyä tarvitsi tuolla vaihtovälillä lisätä suunnilleen litra. Kulutus viimeisenä vuonna oli 4,86 l/100 km. Ei huohotusta tai muutakaan sellaista. Tehotkin tuntuivat olevan tallella.

Uusi öljy lienee aina parempaa kuin käytetty, joten en kiellä ketään vaihtamasta öljyä vaikka kerran kuussa. Itse en näe sille perustetta.

Tosin on todettava että tuohon autoon tuli noihin aikoihin 35-40 tkm kilometriä vuoteen ja enimmäkseen maantieajoa. Lyhyempi kaupunkipyöritys ja vähemmät kilometrit vuoteen olisivat sitten eri juttu.  ???

Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

SeppoN

Minulle opetti jo seitsemänkymmentäluvun puolen välin paikkeilla Toyotan huoltomies, että öljynvaihdon yhteydessä vaihdetaan aina myös suodatin.Ja sen suodattimen on syytä olla alkuperäinen. Semminkin, kun ainakin siihen aikaan Touyotan suodattimissa oli takaiskuventtiili, minkä vuoksi voitelu alkoi hieman aikaisemmin.

Oliko asia oikeasti näin, en tiedä. Mutta näin se minulle kerrottiin. Sitäpaitsi öljyn ja suodattimen hinta on mitätön verrattuna autonpidon muihin kustannuksiin. Siitä lähtien olen aina käyttänyt alkuperäisiä suodattimia automerkistä riippumatta. Öljynvaihtovälinä on ollut 15 - 20 000 km. Synteettisin öljyihin siirryin jo 80-luvun alussa. Aluksi talvisin, koska minulla ei ollut mahdollisuutta lämmittimeen.

Passo1983

Noniin öljyt ja suodatin vaihdettu, olihan taas savotta...
Olivat MERKKIhuollossa vääntäneet öljynsuodattimen niin kireelle että piti kahdella eri työkalulla samaan aikaan vääntää mokeloa irti, 2 miestä täydellä voimalla. Piti purkaakin vähän että irroittimet sai suodattimeen kiinni.
Toinen kaveri on huoltamolla töissä ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt että olisi noin tiukalla missään autossa öljynsuodatin. Täytyy laittaa hieman palautetta ko. merkkihuoltoon moisesta... No mutta 2 tuntia, loppu hyvin, kaikki hyvin ja kosla sai uudet litkut sekä suodattimen...

jrinnes

^Mulla oli joskus 6-Mazdassa väännetty tulpat merkkihuollon toimesta niin tiukalle, että vasta kolmas tulppa-avain kesti vääntää ne auki. Ja vielä alumiinikanteen...  ::)
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Passo1983

Ja btw. Öljytilavuudeksi ilmoitettu 2009 ocussa 4.5 litraa mutta kylläpä sinne koko 5l tonkka meni että sai öljyn tikun ylärajaan... liekö sitten suodatin imaissut tuon 0.5 litraa :)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Markku - 31.10.13 - klo:19:27

...
Uusi öljy lienee aina parempaa kuin käytetty, joten en kiellä ketään vaihtamasta öljyä vaikka kerran kuussa. Itse en näe sille perustetta.

..

No tätä aihetta Ford ja ConocoPhillips tutki, ja tulivat tulokseen, että muutama tuhat mailia rullattu öljy voitelee paremmin kuin purkista kaadettu. Liittyi osan AW-lisäaineiden aktivoitumiseen, joka vaatii enempi ajoa. Liian tiheällä vaihtovälillä lisäaineet eivät ehtineet reagoimaan voideltavien pintojen kanssa.

a4b8

Missä vaiheessa huoltovälinäyttö näyttää "oikeita" lukemia huollon jälkeen? Nyt ajettu 60 km ja näyttää 15 000 km ja 363 pv. Oil leve:l 1/4 vajaa! Koodattu väärin ja täytetty väärin? A4 FL
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

ram1

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 05.03.14 - klo:19:55
Missä vaiheessa huoltovälinäyttö näyttää "oikeita" lukemia huollon jälkeen? Nyt ajettu 60 km ja näyttää 15 000 km ja 363 pv. Oil leve:l 1/4 vajaa! Koodattu väärin ja täytetty väärin? A4 FL
On laitettu kiinteäksi 15tkm/vuosi.LL- moodi näkyy vasta noin 500 kilsan jälkeen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

OTTO61

Tämä menee varmaan vähän ohi aiheesta ja uudemmista autoista, mutta kuitenkin. Aloitan vanhasta diesel corollasta 1.8 -84. Ostin sen 420 tkm ajettuna. Kannen vaihdoin siihen 570 tkm kohdalla. Ajattelin ajaa sen loppuun, eli niin kauan kuin kulkee. Mies loppui ennenkuin auto. Luovutin sen eteenpäin 777tkm ajettuna. 2 omistajaa vielä senjälkeen. Varsinaiselle lohkolle ei tehty koko aikana mitään. Ja kone kävi kuin kello. Eräs autoinssi sanoi, että jos vanhahkoon autoon tarvitsee lisätä öljyä, ei niitä kovin usein kannata vaihtaa. Joten reilu 6 vuotta oli öljyn vaihto kerran kesässä. Paras öljynvaihtoväli n.70 tkm. Mobilin 1 koko ajan. Tosin suodatin alkoi jo olla vähän rutussa, kun oli niin tukossa. Tästä sitten jäi varmaan "väärä kuva" takaraivoon. Nyt menossa 2.0 octavia 4x4 -07. Ajettu kohta 500tkm. Long lifeä käytetty koko ajan. Öljyn vaihtovälit tahtoo mennä yli 40 tkm. Minkäänlaisia ongelmia ei ole vielä esiintynyt. En kehoita ketään tekemään näin. Kerroin vaan long-long life öljynvaihdoista.

skriko

Lainaus käyttäjältä: OTTO61 - 18.10.14 - klo:23:19
Tämä menee varmaan vähän ohi aiheesta ja uudemmista autoista, mutta kuitenkin. Aloitan vanhasta diesel corollasta 1.8 -84. Ostin sen 420 tkm ajettuna. Kannen vaihdoin siihen 570 tkm kohdalla. Ajattelin ajaa sen loppuun, eli niin kauan kuin kulkee. Mies loppui ennenkuin auto. Luovutin sen eteenpäin 777tkm ajettuna. 2 omistajaa vielä senjälkeen. Varsinaiselle lohkolle ei tehty koko aikana mitään. Ja kone kävi kuin kello. Eräs autoinssi sanoi, että jos vanhahkoon autoon tarvitsee lisätä öljyä, ei niitä kovin usein kannata vaihtaa. Joten reilu 6 vuotta oli öljyn vaihto kerran kesässä. Paras öljynvaihtoväli n.70 tkm. Mobilin 1 koko ajan. Tosin suodatin alkoi jo olla vähän rutussa, kun oli niin tukossa. Tästä sitten jäi varmaan "väärä kuva" takaraivoon. Nyt menossa 2.0 octavia 4x4 -07. Ajettu kohta 500tkm. Long lifeä käytetty koko ajan. Öljyn vaihtovälit tahtoo mennä yli 40 tkm. Minkäänlaisia ongelmia ei ole vielä esiintynyt. En kehoita ketään tekemään näin. Kerroin vaan long-long life öljynvaihdoista.

Juu. Isälläni oli 30 vuotta sitten joku Audi. Oli ajettu 600 000, koskaan ei vaihtanut öljyjä, lisäsi vain. Hyvin pelasi. No, ne olivat niitä hyviä ja kalliita autoja. Onhan minullakin kohta 21 vuotta vanha pesukone ja 22 vanha televisio. Erään asuntoni kodinkoneet olivat  26 vuotta vanhoja kun myimme sen. No, ne olivat niitä hyviä ja kalliita kodinkoneita.

Huvittuneena olen seurannut näitä ketjuja, kun porukka ihan tosissaan väittää, että 1,4 TSI jakoketjun venymisen syy on LL-öljynvaihtoväli. Miten sitten nämä henkilöt selittävät, että autoni oli vuoden vanha ja sillä oli ajettu 12 800 kun ketju alkoi rääkymään.

rami

Eihän ne TSI koneiden jakoketjuongelmat johdu mistään öljynvaihtoväleistä.
Selvä ja yksinkertainen syy on heikot ja huonosti suunnitellut rakenteet ja huonot materiaalit,ihan selvä homma. ;D ;D
Tuo VAG:in TSI  ketju sekä tuplaturbo olivat melkoinen kolahdus VAG:ille miltei katasroff.  Tuli kyllä jo silloin mieleen kun nuita TSI koneita,kuutiotilavuuksia ja tehoja hehkutettiin ettei ilo ole pitkäikäinen. Lisämausteena vielä DSG:t.
Onneksi itsellä ei ole ollut koskaan ketju VW:tä joten olen säästynyt tältä tuskalta.
Hihnakoneita lukuisia eikä mitään ongelmaa. Aina huollettu merkkipajassa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: rami - 19.10.14 - klo:15:52
Eihän ne TSI koneiden jakoketjuongelmat johdu mistään öljynvaihtoväleistä.
Selvä ja yksinkertainen syy on heikot ja huonosti suunnitellut rakenteet ja huonot materiaalit,ihan selvä homma. ;D ;D
Tuo VAG:in TSI  ketju sekä tuplaturbo olivat melkoinen kolahdus VAG:ille miltei katasroff.  Tuli kyllä jo silloin mieleen kun nuita TSI koneita,kuutiotilavuuksia ja tehoja hehkutettiin ettei ilo ole pitkäikäinen. Lisämausteena vielä DSG:t.
Onneksi itsellä ei ole ollut koskaan ketju VW:tä joten olen säästynyt tältä tuskalta.
Hihnakoneita lukuisia eikä mitään ongelmaa. Aina huollettu merkkipajassa.

Näin on. Mitä ongelmia noissa DSG:ssä on ollut? On ollut kahden vaihella ostanko vielä tuollaisen ajamattoman Sciroccon mikä kuitenkin on enää vuoden takuulla. Siinä  on sama moottori kun nykyisessä mutta DSG. Myyjä lupasi kirjoittaa minulle Good Willin jossa en joudu maksamaan euroakaan mistään tulevasta viasta a saan käyttööni myös sijausauton jos tarve vaatii. Tuo "takuu" olisi 5v/100 000

Geoman

Minusta tehtaan antamat huoltovälit on ok. Niitä ei pidä ylittää eikä tarvitse alittaa. Itselläni DSG6 on toiminut kuin unelma 90 tkm. 2.0 diesel ei kuluta öljyä ja toimii hyvin. Plus Golf-VW-autoilla on useilla ajettu yli 300 tkm ja ajetaan edelleen.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 03.11.13 - klo:15:12
Noniin öljyt ja suodatin vaihdettu, olihan taas savotta...
Olivat MERKKIhuollossa vääntäneet öljynsuodattimen niin kireelle että piti kahdella eri työkalulla samaan aikaan vääntää mokeloa irti, 2 miestä täydellä voimalla. Piti purkaakin vähän että irroittimet sai suodattimeen kiinni.
Toinen kaveri on huoltamolla töissä ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt että olisi noin tiukalla missään autossa öljynsuodatin. Täytyy laittaa hieman palautetta ko. merkkihuoltoon moisesta... No mutta 2 tuntia, loppu hyvin, kaikki hyvin ja kosla sai uudet litkut sekä suodattimen...

Tältä välttyy, jos älyää sipaista sormella öljyä kumiseen tiivisterenkaaseen.  :o
Muuten olen kyllä LL-systeemin kannalla, etenkin jos käy huollossa ja on orkkis osat.   ;)
Yritetään pärjätä.

rami

Riippuu tietenkin vähän ajomatkoista milloin kannattaa tuota LL-vaihtoväliä noudattaa.
Itse olen vaihdattanut joskus n.15 tkm jos on paljon pätkäajoa ja varsinkin jos ajoa on ollut talvipakkasilla toistuvasti vain taajamaa.
On se öljy kyllä melko moikkaa jo 15 tkm jälkeenkin.
Joskus olen ajanut sellaiset 27 tkm samoilla LL-öljyillä. Öljynlaatu alkaa heikkenemään siinä 13 tkm. paikkeilla jolloin öljyä alkaa kulumaan. Tuolle 27 tkm siivulle sitä on yleensä kulunut 1.5 ltr.
Varmaan voi vetää sen liki 30 tkm jos ajaa pitempää siivua.

skriko

Lainaus käyttäjältä: rami - 19.10.14 - klo:22:28
Riippuu tietenkin vähän ajomatkoista milloin kannattaa tuota LL-vaihtoväliä noudattaa.
Itse olen vaihdattanut joskus n.15 tkm jos on paljon pätkäajoa ja varsinkin jos ajoa on ollut talvipakkasilla toistuvasti vain taajamaa.
On se öljy kyllä melko moikkaa jo 15 tkm jälkeenkin.
Joskus olen ajanut sellaiset 27 tkm samoilla LL-öljyillä. Öljynlaatu alkaa heikkenemään siinä 13 tkm. paikkeilla jolloin öljyä alkaa kulumaan. Tuolle 27 tkm siivulle sitä on yleensä kulunut 1.5 ltr.
Varmaan voi vetää sen liki 30 tkm jos ajaa pitempää siivua.

Ite oon tosiaan noilla ESP 5W-30 ajanut tuon 2 vuotta. Ensin 13 000 ja sitten 17 000. Pari milliä on tikku muistaakseni laskenut ylärajastaan ennen vaihtoa. Nyt noilla ajettu reilu vuosi ja 12 000 jakorempan jälkeen. Hauska nähdä kun kohta katselen nesteet talven varalle, onko syönyt yhtään. Noilla oileilla tulee ajettua reilut 20 000.

Kama_

Itse olen nyrkkisääntönä pitänyt 15tkm tai 1 vuosi. Mutta jos vuodessa ajat yli 30tkm ja tulee vaihdettua vuoden välein niin en pidä tuota LL huoloväliä niinkään pahana. Tässäkin viestiketjussa oli puhetta jakoketjun venymisestä tms. En jaksa uskoa, että vika poistuu  15tkm öljynvaihtovälillä mutta en myöskään usko, että 30tkm parantantaisi tilannetta mitenkään. Ehkä tällä voidaan hieman viivyttää jokatapauksessa tulevan vian/ominaisuuden korjaamista.

Jos ajaa tuolla LL huoltovälillä, niin suosittelen forte "moottorin sisäpesu" käsittelyä öljynvaihdon yhteydessä! Ja se että käytetään alkuperäisiä suodattimia, koska tarvike ja alkuperäisen suodattimen välillä saattaa suodatustehossa olla huimia eroja. Castrollin öljyillä mennään, en noihin mobilin öljyihin ole koskaan luottanut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy