Longlife öljynvaihtoväli

Aloittaja Passo1983, 20.10.13 - klo:10:00

« edellinen - seuraava »

opation

Ei ketju voi venyä öljyjen takia, mutta ketjun kiristin voi toimia likaisien öljyjen vuoksi huonosti tai ei lainkaan. Ja olen sellaisen nähnytkin jossa kiristimen öljykanava oli tukossa, tosin oli nokkien välinen ketju eikä aiheuttanut muuta kuin pärinää ja kolinaa.

Minun kilometrit jää vuodessa alle 20tkm. Öljy on kuitenkin halpaa ja filtterikin alle kympin niin viitseliäs teettää pelkän vaihdon 507.00 öljyillä alle satasella. Se on oman auton polttoainekuluista 30tkm matkalla noin 3%, joten kärsin tuon huikean menoerän ihan vain siksi että moottori saattaa kestää pidempään vaikka onkin hihnajakopää. Kauhean näköistä kuraa se oli jo 16tkm ajettuna.

skriko

Lainaus käyttäjältä: opation - 20.10.14 - klo:22:57
Ei ketju voi venyä öljyjen takia, mutta ketjun kiristin voi toimia likaisien öljyjen vuoksi huonosti tai ei lainkaan. Ja olen sellaisen nähnytkin jossa kiristimen öljykanava oli tukossa, tosin oli nokkien välinen ketju eikä aiheuttanut muuta kuin pärinää ja kolinaa.

Minun kilometrit jää vuodessa alle 20tkm. Öljy on kuitenkin halpaa ja filtterikin alle kympin niin viitseliäs teettää pelkän vaihdon 507.00 öljyillä alle satasella. Se on oman auton polttoainekuluista 30tkm matkalla noin 3%, joten kärsin tuon huikean menoerän ihan vain siksi että moottori saattaa kestää pidempään vaikka onkin hihnajakopää. Kauhean näköistä kuraa se oli jo 16tkm ajettuna.

Koskas minun sitten ois tuon teorian mukaan pitänyt vaihtaa öljyt, jos jakoketju pärisi jo kun autolla oli ajettu 12 800 ja koneessa oli ollut long life öljyt Mobil ESP 5w-30 vuoden.

Onko Toyota Celicassa jotenkin erilainen tuo kiristysmekanismi kun ajoin samoilla öljyillä 2 vuotta aina ja ei ollut edes long life öljyt vaan Mobil 5w-50 Rally Formulat. Kuusi ja puoli vuotta tuo auto minulla oli, eikä ketju rääkynyt koskaan.

opation

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.14 - klo:01:05
Koskas minun sitten ois tuon teorian mukaan pitänyt vaihtaa öljyt, jos jakoketju pärisi jo kun autolla oli ajettu 12 800 ja koneessa oli ollut long life öljyt Mobil ESP 5w-30 vuoden.

Onko Toyota Celicassa jotenkin erilainen tuo kiristysmekanismi kun ajoin samoilla öljyillä 2 vuotta aina ja ei ollut edes long life öljyt vaan Mobil 5w-50 Rally Formulat. Kuusi ja puoli vuotta tuo auto minulla oli, eikä ketju rääkynyt koskaan.

Minkä teorian, lue tarkemmin. Väitinkö että öljyn vaihdon puute vaikuttaa 12800 ajetun auton jakopään pärinään? En. Enkä ihan usko että ketju noilla kilometreillä olisi venynytkään, en väittänyt sitäkään. Onhan siellä jakopäässä ketjun ja kiristimen lisäksi vielä jakopään ajoituksen säädin joka voi nakutuksen aiheuttaa, samalla on vaihdettu ketju ja kiristin. Tällaisen löysin netistä ja näin se kuvattiin minullekkin ja samalla siis vaihdettiin muut kalut. Eihän skrikolla ollut sama homma kun oli noin uusi auto?:

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

Japsit nyt vaan on osannut jakopään tehdä paremmin, entä sitten. Kuitenkin jos ajaisin japsilla, vaihtaisin siihen öljyt samaan tahtiin, kerran vuodessa. Rikas en ole mutta autoilu ei ole noista muutamasta kympistä kiinni joilla saan mielenrauhan, varsinkin sen jälkeen kun kaksi konetta olen saanut huonoon kuntoon, ja niitä molempia yhdistää pitkä huoltoväli ja kaikkia muita ehjiä koneita yhdistää tiheät huollot. Tai sattuma mutta sillä ei ole väliä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: opation - 21.10.14 - klo:18:51

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

Tuo pärinä kuului ihan yhtä hyvin oli kone kylmä tai lämmin, ei mitään eroa. Kuten täällä aikaisemminkin on todettu huonot öljyt eivät venytä ketjua, vaan huonot osat.
Minulla on ollut omassa käytössä 19 autoa ja samoin olen menetellyt öljyjenvaihdon kanssa aina. Aino auto jossa on ollut ongelmia on tuo vw . Olihan BMW:ssäkin ll vaihtoväli

opation

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.14 - klo:20:08
Tuo pärinä kuului ihan yhtä hyvin oli kone kylmä tai lämmin, ei mitään eroa. Kuten täällä aikaisemminkin on todettu huonot öljyt eivät venytä ketjua, vaan huonot osat.
Minulla on ollut omassa käytössä 19 autoa ja samoin olen menetellyt öljyjenvaihdon kanssa aina. Aino auto jossa on ollut ongelmia on tuo vw . Olihan BMW:ssäkin ll vaihtoväli

Juurikin näin. Minun teoria aiheesta on ainoastaan se, että vaihdan öljyä varmuuden vuoksi koska en vaihda autoani ihan vähään aikaan uudemmaksi. Noin 150tkm saattaa tulla ajettua nykyisellä jäätelöautolla tilan tarpeen vuoksi ennen vaihtoa ja sille ajalle haen mielenrauhaa. Ja miksei ostajakin mieluummin osta enemmän huolletun jos valita saa. Hintaan se ei tietenkään vaikuta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: opation - 21.10.14 - klo:20:33
Juurikin näin. Minun teoria aiheesta on ainoastaan se, että vaihdan öljyä varmuuden vuoksi koska en vaihda autoani ihan vähään aikaan uudemmaksi. Noin 150tkm saattaa tulla ajettua nykyisellä jäätelöautolla tilan tarpeen vuoksi ennen vaihtoa ja sille ajalle haen mielenrauhaa. Ja miksei ostajakin mieluummin osta enemmän huolletun jos valita saa. Hintaan se ei tietenkään vaikuta.

Ok. Sittenhän se on selvä jos meinaat ajella samalla pelillä 150  000 ( mulla menis tuohon 15 vuotta ). Nykyinen ostettu 10.9.-10 ja mittarissa nyt 42 820. Heti vaihtaisin jos paremman löytäisin.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.14 - klo:01:05

Pitäisi kai idiootin tietää, mitä öljyä se 5W-50 mobili on? Laita sinne riisikippoon enskerralla mobilin eeäspeetä ja aja sillä toiset pari vuotta. Katotaa kuin sitten kävi?

(ja ajoin tuossa kuluneen viikon aikana kansanautollani pidemmän matkan, kuin sinä ajat millään vuodessa. Miksi en ole siirtynyt niihin vähävikaisiin riisikippoihin?)

skriko

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 30.10.14 - klo:23:55
Pitäisi kai idiootin tietää, mitä öljyä se 5W-50 mobili on? Laita sinne riisikippoon enskerralla mobilin eeäspeetä ja aja sillä toiset pari vuotta. Katotaa kuin sitten kävi?

(ja ajoin tuossa kuluneen viikon aikana kansanautollani pidemmän matkan, kuin sinä ajat millään vuodessa. Miksi en ole siirtynyt niihin vähävikaisiin riisikippoihin?)

Mihin riisikippoon? Olen 50 vuota ollut siinä luulossa, että Japanilaisia autoja kutsutaan riisikipoiksi. Sinun kirjoituksesi perusteella kutsut Volkswagenia riisikipoksi.

Hyvin olet päästänyt, kun olet ajanut kuluneen viikon aikana yli 11 000 km.   

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.10.14 - klo:16:53
Mihin riisikippoon? Olen 50 vuota ollut siinä luulossa, että Japanilaisia autoja kutsutaan riisikipoiksi. Sinun kirjoituksesi perusteella kutsut Volkswagenia riisikipoksi.

Hyvin olet päästänyt, kun olet ajanut kuluneen viikon aikana yli 11 000 km.   

japanilainen on riisikippo
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.10.14 - klo:18:23
japanilainen on riisikippo

Niin on. Tarkemmin riisikuppi ei kippo. Ei taida tuolla kaverilla ( en tarkoita sinua ) olla luetunymmärrys oikein hanskassa. Kirjoitin tuolla edellä, että minulla oli Toyota Celica yli kuusi vuotta. Vaikea siihen riisikuppiin on enää kaataa mitään öljyä, kun olen myynyt sen yli 4 vuotta sitten. Ainoa ero vaan, että näihin riisikuppeihin riittää kun vaihtaa öljyt, mutta kansanaitoihin ( joka minullakin on ) saa lisätä vaihdonvälillä kuulemma jopa 2 litraa öljyä.

lucifer

Mites nämä öljyt, ajattelin tilata Saksasta öljyä kun tuppaa olemaan yli puolet halvempaa kuin kivijalassa.
Ohjekirja sanoo seuraavaa:
-Longlife VW 507 00 dieselmoottorti joissa hiukkassuodatin
Oli käytössä Longlife-huoltojärjestelmä tai Ei longlife huoltojärjestelmää
Eli ei anna muita kuin tuon 507 00 luokituksen mutta esim TÃ,,SSÃ,, on myös tuo 504 00 jonka kirja hyväksyy bensiinimoottoreille ilman/kanssa longlife-huoltoväliä.

Eli tuo ilmeisesti on käypää tavaraa?
Auto -11 Jetta 1.6TDI ja tarkoitus siirtyä seuraavassa huollossa longlifestä kiinteään, nyt autolla menty 64tkm
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

DJDH

Tuossa määräävä ei ole longlife vaan hiukkassuodatin. Hiukkassuodattimen kanssa on aina 507.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

lucifer

Ilmeisesti tässä tapauksessa linkin öljy täyttää useamman normin ja soveltuu loukulliseen/loukuttomaan autoon?

DJDH

Kyllä. Luokituksia voi olla vaikka kuinka monta, mutta kunhan se oman koneen vaatimus löytyy, niin öljy käy.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

kt

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 03.11.14 - klo:11:00
Mites nämä öljyt, ajattelin tilata Saksasta öljyä kun tuppaa olemaan yli puolet halvempaa kuin kivijalassa.
Eli ei anna muita kuin tuon 507 00 luokituksen mutta esim TÃ,,SSÃ,, on myös tuo 504 00 jonka kirja hyväksyy bensiinimoottoreille ilman/kanssa longlife-huoltoväliä.

Auto -11 Jetta 1.6TDI ja tarkoitus siirtyä seuraavassa huollossa longlifestä kiinteään, nyt autolla menty 64tkm

Ulkomailta tilailun sijaan kannattaa joskus käydä "pikaöljynvaihdossa" kyselemässä litrahintaa. Tynnyristä kun liruttavat, niin monesti jää hinta alle 10 euroa litralta moottoriin vaihdettuna. Ei juuri käsiään tarvitse liata ja jäteöljyjä piilotella. Eikä vie aikaa kuin 15 min.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 03.11.14 - klo:11:00

VW507.00 luokituksen kanssa tulee aina myös VW504.00. Eli öljypurkissa näkyy aina VW504.00/507.00.

lucifer

Heittäkääs kauppureita joilta olette ebay.de tilanneet öljyjä, harva lähettelee Suomeen asti. Kyllähän niitäkin siellä oli mutta vähiin päin ja aikas kirjavaa oli lähetyskulujenkin kanssa.

ram1

Olen tilannut saksasta öölit pari kertaa.Mut olen laittanut kimppatilauksen tänne.Kulut samat 30 pönikkää asti
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

kt

Osta Teboilin Carat III vaikkapa Tokmannilta. Maksaa 4litraa ehkä 45 euroa. Tai pikjaöljynvaihto naapurikaupungissa tekee koko homman ehkä 60 eurolla.

Jos kerran vuodessa vaihtaa öljyt, ei kannata paljoa ulkomailta ostella kerralla. Pilalle menevät a härskiintyy vielä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.15 - klo:18:54
Huomaakos arvon foorumilaiset purkeissa mitään eroa? En tarkoita hintaa vaan ulkonäköä.

https://www.toknet.fi/moottorioljyt/mobil-1-peak-life-5w-50-4-l/5055107432396/dp?openGroup=836

http://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/Mobil-1-Rally-Formula--Peak-Life-5W-50-4l

Erilainen korkki purkeissa.
Mahd. myös purkkien reunoissa olevissa viisteissä on röpöisyydessä eroa?
:)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 16.01.15 - klo:19:00
Erilainen korkki purkeissa.
Mahd. myös purkkien reunoissa olevissa viisteissä on röpöisyydessä eroa?
:)

Jep. Lisäksi niitä röpöisyysjuttuja on eri määrät. Toisen iq-koodin yltä puuttuu etiketin materiaalinro jne, toisessa korkki ei oikein tunnu istuvan pulloon. Lukekaa rivien välistä.

Wekotin

Bisti

Ei niitä öljyjä turhan takia vaihdella mutta 30 tkm on vähän verrattuna 100 000 mailiin
http://jalopnik.com/what-happens-if-you-dont-change-the-oil-in-your-audi-fo-1692660828
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Emil

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.15 - klo:19:04
Jep. Lisäksi niitä röpöisyysjuttuja on eri määrät. Toisen iq-koodin yltä puuttuu etiketin materiaalinro jne, toisessa korkki ei oikein tunnu istuvan pulloon. Lukekaa rivien välistä.

Onkohan nuo kuvat kuitenkaan juuri siitä purkista, joita myymälässä on? Välttämättä kauppaketjuilla ei ole voimavaroja ottaa kuvaa jokaisesta tuotteesta. Ehkä lainailevat kuvia milloin mistäkin, jopa netistä?
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Hesse

Eikö Mobilin öljyt pakata Naantalissa. Ainakin Promensin Turun tehdas teki kannuja, mutta niitä tulee varmaan muualtakin, ehkä hiukan erilaisena.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Naantalin_voiteluainetehdas

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 21.03.15 - klo:15:38
Eikö Mobilin öljyt pakata Naantalissa. Ainakin Promensin Turun tehdas teki kannuja, mutta niitä tulee varmaan muualtakin, ehkä hiukan erilaisena.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Naantalin_voiteluainetehdas

ExxonMobililla on Euroopassa kuusi tehdasta ja Egyptissä kaksi. Nämä siis voiteluainetehtaita. Öljyjalostamot erikseen. Osa näistä on vanhoja Esson tehtaita, kuten mm. Suomessakin oli Laajasalossa Esso ja Naantalissa Mobil. Fuusion jälkeen noita karsittiin rankalla kädellä. Niitähän oli yhteensä jotain yli 20.

Purkki on jokaisessa identtinen ja samalla speksillä valmistettu. Korkissa saattaa olla pieniä eroavaisuuksia riippuen missä valmistettu.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 21.03.15 - klo:12:08
Ei niitä öljyjä turhan takia vaihdella mutta 30 tkm on vähän verrattuna 100 000 mailiin
http://jalopnik.com/what-happens-if-you-dont-change-the-oil-in-your-audi-fo-1692660828
Eihän tuossa mitään.. moottorin pesua vaan kaipaa :)
Molempiin autoihin kerran vuodessa / n.10000km vaihtuu öljyt vuosihuollossa. Enemmän ajava joutuu longlife:nakin vaihtamaan pari kertaa vuodessa, joten onhan pidempi km- vaihtoväli silloin hyvä.

Subio

Itse en luota, että öljyt pysyisivät voitelukelpoisina 30tkm. Longlife välillä mennään, mutta teen itse väliöljynvaihdon 15tkm kohdalla. Jokainen tavallaan, tämä oma käytäntö.
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Eka Golf

Minulla ohjelmoitu vaihtoväli 15tkm. Keväällä (eka kerta minulla kulkine) vaihdatin merkkipajalla (110â,¬) ja samalla jarrunesteet (49â,¬). Suurin syy oli ketjun ja takaoven lukon vaihto jotka sain myyjäliikkeen piikkiin!  8) Kohta pitäs taas öljyt vaihtaa mutta kannattaako sotkea kädet vai maksaa 110â,¬?  ??? Vaikuttako mahdollisesti tuon uuden ketjun takuuseen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy