Longlife öljynvaihtoväli

Aloittaja Passo1983, 20.10.13 - klo:10:00

« edellinen - seuraava »

meisterstuck

  visco static longlife, ilmeisesti 10w-30. Luvataan, että vaihtovälin voi kaksinkertaistaa. Paitsi jos on jo erittäin pitkä 10000km.

https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=de&u=http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-45143538.html&prev=search

Ajaneet 1963 Taunus 12m:llä Miramasissa ko. öljyllä 356430km. Yli 100km/h keskinopeudella.
Jos oikein ymmärrän, keskimäärin öljyillä ajettu 18750km.

http://12m-p4.kkoffice.de/dateien/miramasprospekt.pdf

Uskaltaisiko nykyvehkeillä yrittää samaa.

gubbe89

Pitääpä nyt avata sanainen arkku täällä. Itsekin elin pitkään luulossa, että LL-öljy on laadukkaampaa ja pitää viskositeettinsa pidempään. Toisin on - lonkkariöljy ei ole pesevää, toisin kuin lyhyen vaihtovälin öljy. Tämän takia LL-vaihtovälillä suodatin ei vaihtovälillä mene aivan umpeen, joskin kaikki skeida kertyy moottorin sisäpintoihin. LL-öljyä on täysin järjetöntä käyttää lyhyellä vaihtovälillä - se on rahan haaskuuta eikä moottori pysy puhtaana.

Vaihdoin kaverin AFN-koneeseen taannoin öljypohjan. Huollot oli tehty vähän niin ja näin. Imusihdistä löytyi kooltaan n. 3x3cm paskalastu. Mitenkään liikaa ei öljylle jäänyt tilaa enää kulkea.

Öljynvaihto on kuitenkin pieni raha hyvästä mielestä. Monen tonnin moottoria ei ole järkeä pilata laiskalla öljynvaihdolla, kun sillä voi taata toimivuuden pitkälle tulevaisuuteen ja auton jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin. Itse kiertäisin kaukaa lonkkarivolkkarin.

meisterstuck

Juuri näin. On halvempaa vaihtaa öljyä kuin esim. turboa.

Eka Golf

Minä vaihdan tai vaihdatan jos takuu on vielä voimassa, vuosittain koska se on Suomen oloissa viisainta vaikka kilsaraja ei täyttyisi!  8)

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: gubbe89 - 18.11.15 - klo:22:03
Pitääpä nyt avata sanainen arkku täällä. Itsekin elin pitkään luulossa, että LL-öljy on laadukkaampaa ja pitää viskositeettinsa pidempään. Toisin on - lonkkariöljy ei ole pesevää, toisin kuin lyhyen vaihtovälin öljy. Tämän takia LL-vaihtovälillä suodatin ei vaihtovälillä mene aivan umpeen, joskin kaikki skeida kertyy moottorin sisäpintoihin. LL-öljyä on täysin järjetöntä käyttää lyhyellä vaihtovälillä - se on rahan haaskuuta eikä moottori pysy puhtaana.


Löytyykö jostakin "tieteellistä" todistetta sille, että longlife-öljy todellakin on vähemmän pesevää kuin lyhyen vaihtovälin öljy?

gubbe89

En ole laboratoriotuloksia tarkastellut, mutta muuan asiaan perehtyneen, alalla pitkään työskennelleen varaosamyyjän kanssa kävin pitkän keskustelun aiheesta. Selitys on myöskin järkeenkäypä, sillä pitkällä vaihtovälillä moottoriin kertyy enemmän paskaa, kuin lyhyellä vaihtovälillä. Suodatinkaan ei määräänsä enempää kykene sitä sitomaan, kuin ei öljykään. Kun öljy ei sitä sontaa sido, pysyy sen voiteluominaisuudet pidempään, eikä esim. palokaasujen mukana tulevat hapettavat komponentit sitä niin paljoa pilaa, vaan ne sitoutuvat siihen paskaan, mitä mm. öljypohjassa makaa. Siksipä pitää olla tarkkana siirryttäessä lyhyeen vaihtoväliin, kun se paska alkaa vähitellen huuhtoutua. Joku on varmaan joskus Scanian linkosuodattimen puhdistanut - siellä on sitä samaa paskaa millitolkulla, mitä lonkkarikoneen öljypohjassa ja muissa pinnoissa makaa. Kukaan tuskin sitä haluaa imusihtiä tukkimaan.

teräksenharmaa

Pesemättömät öljyt ovat harvinaisia ja niitä käytetään vain jossakin erikoisemmissa käyttötarkoituksissa. Tuskinpa tutun varaosamyyjäsi hyllylläkään on yhtään purkkia pesemätöntä öljyä. Tässä pari esimerkkiä normaaleista LL -moottoriöljyistä, joiden esitteessä on selkeä maininta pesevyydestä:
http://totalengineoils.com/quartz-9000-energy-0w30/
https://www.motul.com/system/product_descriptions/technical_data_sheets/52/original/8100_X-cess_5W-40_(GB).pdf?1420818184

gubbe89

Näinpä näkyy olevan. Mikäköhän lie sitten 507.00:n ja 507.01:n laita? Täytyypä perehtyä asiaan, alkoi kiinnostamaan. Mutta miksi lonkkariöljyä ei suositella käytettäväksi lyhyellä vaihtovälillä?  :o

ram1

Ei mitään järkeä käyttää 15 välein LL-öljyä.Parasta Suomen oloihin 5w40, jossa luokitukset.Ei niitä forteja käytetä turhaan kun LL-öljyt.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teräksenharmaa

Kyllä ne kaikki peseviä ovat, mutta eri luokituksilla on kyllä eroja pesevyydessä. Pesevyyden tarve vaihtelee ja se lienee yksi syy eri luokituksille.

http://www4.total.fr/nordic/auto_lubs/EVOLUTION_FULL-TECH_LLX_5W-30_ENG.pdf
Ensures maximum engine cleanliness, thanks to very good detergent and dispersion properties
VOLKSVAGEN VW 504.00 / 507.00

pomo

Minulta myös ääni 0w 40 öljylle. Tuo huonompi esevyys ois kyllä luonnollinen selitys pidemmälle huoltovälille? Ei se varmaan pesemätöntä ole, mutta varmaan pesee huonommin. LL suodatin on tosiaan sama?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.11.15 - klo:16:03
Ei mitään järkeä käyttää 15 välein LL-öljyä.Parasta Suomen oloihin 5w40, jossa luokitukset.Ei niitä forteja käytetä turhaan kun LL-öljyt.

Miksi juuri tuo viskositeetti on mielestäsi parasta Suomen oloihin?

pomo

no se 0 tarkoittaa sitä notkeutta pakkasessa ja 0 on paras?

skriko

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.11.15 - klo:16:31
no se 0 tarkoittaa sitä notkeutta pakkasessa ja 0 on paras?

Minulla lukee Opeliksin ohjekirjassa, jos alle -25 niin 0 muuten 5w. Itse käytän aina joko 5w-30 tai 5w-40. En koe tarvetta nollalle kun lähden aina lämpimästä tallista. Lapissa ilman lohkoa tai tallia valintani olisi 0. Oliskohan tuo 0 aika litkua kesähelteellä.

dosetti

Wekotinta tarvitaan, LL-öljyn pesevyys.. Onko huono käyttää lyhyellä huoltovälillä 507-öljyä?

skriko

#75
Tuo on aina kovin huvittavaa kun tehdas ja maahantuoja määrittää öljynvaihtovälin. Yleensähän öljynvaihtoväli Suomessa on yksi vuosi tai määrätty kilometrimäärä, kumpi tulee ensin. Monesti on 1 v/30 000. Volkswagenissa  kuten kaikki tietävät, on huoltovälinäyttö, joka voi antaa öljyillä ajaa tuon 30 000 ja 2 vuotta.
Minulla oli Celica uudesta 2004. Huoltokirjan öljynvaihtoväli oli 1v/15 000. Koska itse ajoin tuolloin kyseisellä autolla noin 5 000 vuodessa, en katsonut aiheelliseksi vaihtaa öljyjä valmistajan ohjeiden mukaan, joka olisi ollut minun tapauksessani 5000 km välein. Vaihdoin öljyt 2 v/10 000. Kysyin tuota Toyota takuuvastaavalta, selitin asiani ja sanoi, että vaihda vaan noin.
Nyt jos tilaisin tehdasuuden golfin. Auto saapuisi vuoden alussa maahan ja rekisteröitäisiin 8.2.2016. Nyt kone pyytäisi minua vaihtamaan öljyt 2 v ja olisin ajanut tuona aikana esim. 10 000.
Jos huolto menisi pitkäksi, vaikka 2 v 2 kk ja 12 000, niin mahdollisessa jakoketjun poikimisessa tai muussa viassa, vedottaisiin puutteelliseen huoltoon, tuon pitkäksi menneen öljynvaihtovälin vuoksi.
Nyt myydään Volkswagen Sciroccoa, joka on rekisteröity 13.5.2014 ja ajettu 9 000. Jos ostaisin auton, niin kone näyttäisi minulle ensimmäistä öljynvaihtoa 13.5.2016, joilloin autolla olisi ajettu noin 19 000. Koska olen noudattanut valmistajan öljynvaihtoväliohjetta, minulle korvattaisiin mahdolliset viat.
Mutta, mutta. Kyseinen auto on tullut maahan tammikuussa 2013, jolloin öljyt on laitettu koneeseen. Nyt kun sitten vaihtaisin öljyt, ne olisivat olleet moottorissa 3,5 vuotta, mutta se olisi täysin valmistajan hyväksyttävää.
Kumpikohan nyt sitten on pahenpi autolle, se että evätään korjaus, kun vaihto menee 2 kuukautta pitkäksi eli 2 v 2 kk vanhat öljyt, tai nuo öljyt minkä vaihtovälin maahantuoja hyväksyy 3,5 vuotta, ylivuotiseen autoon.

Daatta

Cupra antoi ajaa 1v 2kk samoilla öljyillä, mittarissa silloin jotain 11tkm. Huoltovälinäytön mukaan kun elelee niin ei pitäisi tulla ongelmia? Koneessa on Mobilin ESP öljyt , samaa mitä huolto olisi sinne laittanut. Mitään pikaöljynvaihtoja en ole viitsinyt harrastaa, parempi olla dokumentoitu (merkkiliikkeen) huoltohistoria kuin itse tein ja säästiin -huoltokirja. Ainakin väliöljynvaihdoista pitää olla kuitti näyttää ja siihen merkittynä käytetty öljylaatu. Ettei goodwill lakkaa olemasta...

2.0 TFSI on edelleen jakoketjulla, eli sen porsimista odotellessa. ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.11.15 - klo:16:18
Miksi juuri tuo viskositeetti on mielestäsi parasta Suomen oloihin?
Se kokemus.Ei insinöörityötä.Mutta kukin tekee kuinka parhaaksi tuntee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.11.15 - klo:22:50
Se kokemus.Ei insinöörityötä.Mutta kukin tekee kuinka parhaaksi tuntee.
Tuo vastaa jo eri kysymykseen. Millä tavalla kokemasi osoittaa tuon viskositeetin optimaalisuuden?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.11.15 - klo:21:07
Minulla lukee Opeliksin ohjekirjassa, jos alle -25 niin 0 muuten 5w. Itse käytän aina joko 5w-30 tai 5w-40. En koe tarvetta nollalle kun lähden aina lämpimästä tallista. Lapissa ilman lohkoa tai tallia valintani olisi 0. Oliskohan tuo 0 aika litkua kesähelteellä.
0W ei kerro viskositeettia korkeissa lämpötiloissa eli lämpimäksi ajetun moottorin käyttölämpötiloissa. 0W-30 ja 5W-30 ovat yhtä virtaavia käyttölämpötiloissa. 0W-40 on noissa lämpötiloissa molempia jäykempi. Tuo W-kirjaimen kyljessä ilmoitettu talviluokka kertoo vain viskositeetin kylmissä lämpötiloissa, eikä se ole koskaan liian alhainen. Mitä juoksevampaa öljy on pakkasilla, sitä paremmin voitelu toimii aina.

Suomen helteet ovat melkein myytti, eivätkä ne ole mikään ongelma millekään suosituksen mukaiselle öljylle. Muutenkin sen öljyn lämpötilan määrittää moottorin ohjausboksi säätämällä öljyn jäähdytystä eikä ulkolämpötila.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.11.15 - klo:22:23
Tuo on aina kovin huvittavaa kun tehdas ja maahantuoja määrittää öljynvaihtovälin. Yleensähän öljynvaihtoväli Suomessa on yksi vuosi tai määrätty kilometrimäärä, kumpi tulee ensin. Monesti on 1 v/30 000. Volkswagenissa  kuten kaikki tietävät, on huoltovälinäyttö, joka voi antaa öljyillä ajaa tuon 30 000 ja 2 vuotta.

Kumpikohan nyt sitten on pahempi autolle, se että evätään korjaus, kun vaihto menee 2 kuukautta pitkäksi eli 2 v 2 kk vanhat öljyt, tai nuo öljyt minkä vaihtovälin maahantuoja hyväksyy 3,5 vuotta, ylivuotiseen autoon.

Ajoin aikanaan Ocu I 1.9 TDillä noin 39.000km, ennenkuin mittaristoon syttyi huollon ilmaisin. Siihen aikaan ei ollut kuin aikaraja 2v, ei km-rajaa.
Toisaalta kun takuu oli päällä ja kulkinekin menossa vaihtoon, niin ei haitannut. Enemmän kiusasi se, ettei pks suuri jälleenmyyjä leimannut huoltokirjaa,
vaan jouduin hakemaan sen myöhemmin itse. Tiskin takana ilmeet olivat myrtsejä, kun kerroin Skeidan menevän vaihtoon. Kysyivät mihin, vastasin VW.
OT: 2 ensimmäistä 3BG farkkua olivat autoja, ja myöhemmät 3C sekä B7 halvemmalla tai halpuuttamalla koottuja.  :o
Yritetään pärjätä.

Wekotin

#81
Teräksenharmaan vastaus on riittävän hyvä. Tarkennuksena lähinnä, mikä helposti jätetään tiedostamatta on, että viskositeettiluokitus ei ole mikään tarkka lukuarvo vaan tarkoittaa sekä kylmä-, että kuumapäälle tiettyjä testejä, joilla on sekä min ja max. rajat. Pl. 0W-luokka jolla ei ole min rajaa.
Eli kaksi 5W-30 -öljyä voivat olla merkittävästikin eri paksuisia myös kuumana, jos toinen on specin alapäässä ja toinen yläpäässä. Tai kaksi 0W-öljyä voivat olla hyvinkin eri paksuisia kylmänä. Hyvänä esimerkkinä tästä on esim. Fordin 5W-30 vs. VW 5W-30. Kuumana eroa, 2,5 mm2/s., joka on merkittävästi 100c:ssä. Muutenkin koko luokitus ohuimmasta SAE 8 -luokasta paksuimpaan SAE 60 -luokkaan mahtuu n. 20 mm2/s sisään. Tosiaan ohuin kuumapääluokka on nykyään SAE 8, joten kohta kaupassa näkyy 0W-8 -öljyjä.

Tämän vuoksi öljyt valitaan luokituksen, eikä pelkän viskositeettimerkinnän perusteella. Eri asia sitten jos luokitus sisältää useita viskositteettejä kuten esim. VW502/505 tai Dexos-luokitukset.

Wekotin

Tässä vielä lisäystä edelliseen viestiin, missä SAE J300 -standardin mukainen taulukko josta näkyy miten nuo luokat kulkevat. Vastaava taulukko vaihteistoöljyille kulkee nimellä SAE J306.

Eli kuten alta voi bongata, moottoriöljy voi kuulua yhteen noista luokista (yksiasteöljy) tai olla noiden yhdistelmä (esim. 0W-40, ns. moniasteöljy).
Nyt kun nuo uudet luokat, SAE 8 - 16, on julkaistu, niin kinemaattiseen viskositeettiin on tullut hieman päällekkäisyyttä, mutta HTHS-visko on eri jokaisella. Nimenomaan tuo HTHS-viskositeetti on se mikä luokitusten kautta vaikuttaa. Esim. VW:n 504/507:lla on vaatimus min. 3,5cP eli sama mikä osalla 40 -öljyistä, vaikka itse standardi vaatisi vain 2,9 cP.

W-luokille puolestaan kylmäpään testit ovat pääasemassa, joten nille on kuumanpään osalta vaatimus vain minimi kinemaattinen viskositeetti 100C:ssa. Kylmätesteissä on kaksi testiä ns. pumpattavuustesti MRV (Minirotary viscometer) ja kylmäkäynnistyvyystesti CCS (Cold Cranking Simulator). Molemmissa pienempi luku kuvaa juoksevampaa öljyä. 0W-luokan vaatimus on, että CCS-testissä täytyy saada alle 6200 cP tulos -35C asteessa ja MRV-testissä alle 60 000cP -40c asteessa. Ja kuten näkyy alarajaa ei ole, joten kaksi 0W-öljyä voivat olla erilaisia kylmänä.

Ja nyt kuten voitte huomata, jähmepistettä ei mitata eikä se ole vaatimuskaan. Yleensä se ilmoitetaan vain, että tavallinen kansa saisi jonkinlaisen mielikuvan öljyn pakkaskestävyydestä.



meisterstuck

Tuossa aikasemmin ollut puhetta öljyjen pesevyydestä.
50-luvulla kun oli yksiasteoljyt käytössä, ja kun tultiin 60-luvun puolelle, yleistyi moniasteöljyt. Jotka on huomattavasti
yksiasteisia pesevämpiä.

Tarina kertoo tuolloin sattuneen paljon moottorivaurioita. Just oli siirrytty uudenaikaisiin moniasteöljyihin, ja kohta olikin kone loppu.
Sormi osoitti moniasteöljyä; "liian lirua"

Jos tarinassa on totuutta, ehkä vika ei ollut uudessa öljylaadussa, vaan että lika lähtikin liikkeelle..

Joka tapauksessa, "tosi miehet" siirtyivät moniasteisiin vasta 80-luvulla.
Itse miellän kaikki moniaste moottoriöljyt hyvin peseviksi. Siis nykyiset.
Mitä mieltä Wekotin?

Eka Golf

Kun 90-luvulla siirryin synteettisiin ensin vuoti pohjaropun tiiviste kun en ollut sitä koskaan vaihtanut, seuraavaksi vuoti öljykello ja sekin alkuperäinen, onneksi halpa, ja taas mentiin!  8)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 23.11.15 - klo:23:22
Mitä mieltä Wekotin?

Lyhyt vastaus: Kyllä. Kaikki ovat peseviä.

Ajattelin raapustaa jonkun pitkän tarinan, mutta en jaksa. Jos katsotte minkä tahansa öljyn käyttöturvatiedotteen, ja siellä mainitaan amiini jotain, esim. polyamiini succiminiidi, öljyssä on peseviä ominaisuuksia. Määrät toki vaihtelevat eri öljyillä, mutta luokitusten kautta kaikilla on enemmän tai vähemmän samanlaiset ominaisuudet.

Sitten tollanen, että ollaan avattu joku kone löydetään paskakikkareita ja lastua ja samassa lauseessa mainittu "huollot tehty niin ja näin, suodatin tukossa". En paljon anna arvoa. Jos huollot tehty niin ja näin, niin miten ihmeessä tämä vedetään öljyn piikkiin? Miten tukkeutunut suodatin todettiin? Avattiinko se ja katseltiin visuallisesti suodatinelementtiä vai lähetettiinko Parker-Hannifinille multi-pass -testiin vai miten?

Vrtane

Onko näin, että LL öljynvaihtoväli on 30tkm? Viime öljynvaihto minulla tehty 6tkm sitten ja seuraavaan näyttää, että seuraava vaihto on edessä 9tkm päästä. Huoltokirjaan huolto merkinnyt Longlife.

Syttyi öljyn minimi valo ja nyt tarvisi ostaa oikeaa öljyä ja lisätä 1l. Ostanko LL öljyä vai normaalia?
Audi A6 2.0tdi  -12

Jonde

Vaihtovälin maksimi on 30tkm, se voi olla myös huomattavasti lyhyempikin.
Ja jos kyse on tuosta profiilin audista, niin sille ei oikein kelpaa mikään muu kuin 5w-30 LL öljy 507 luokituksella.

Vrtane

Kiitos nopeasta vastauksesta. Varmistan vielä, että tämä varmasti sopiva öljy?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590065?ajoneuvo=1294&vuosimalli=2012
Audi A6 2.0tdi  -12

DJDH

Tuo käy hyvin. Tietty jos huoltovihkosta tai kuitista katsot mitä öljyä sinne viimeksi on laitettu, niin parempi.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy