Octavia ja piilotetut "ominaisuudet"?

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 13.04.10 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

ram1

Uudessa Ocussa tuo sadetunnistin toimii hyvin.Vanhassa se oli aivan hanurista ja kirosin koko varusteen.Vanhassa se pyyhki kokoajan jos vähänkin satoi.Tässä uudessa pystyy tosiaankin säätämään vauhdin ja sateen mukaan.Pystyy kovallakin sateella ajamaan vielä siten, että ei kokopyyhintä päällä mikä itselle ainakin hyvä.Silti en aja kyllä sadetunnistin päällä kuin sateella, joten kyllä normitihkullakin pärjäisi.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

_Mikko_

06- mallisessa toi toiminta on joo aivan hanurista. Sitten joskus kun huolto tulee niin kyllä moinen varuste saa lähteä. Ei siinä oo kyllä mitään tolkkua, miten viuhtoo. Useimmiten vähemmän sillon kun lasi kunnolla märkä ja sillon kun tihuttaan hiukan vettä niin huitoo ettei mitään rajaa. Sulat ovat uudet ja lasolia säiliössä. Karkeasti sanottuna paska mikä paska. Anteeksi karkea kielenkäyttö, mutta joskus ei vaan voi olla korostamatta liikaa..

Emil

Onko sulla Mikko muuten miten naarmuinen tuulilasi? En tiedä, mutta arvelen naarmuuntumisenkin vaikuttavan toimintaan. Mun -06 mallissa sadetunnistin toimi pääsääntöisesti kohtalaisesti kesäkelillä, kunhan lasissa ei ollut kuumavahaa. Talvella kurakeleillä sitä toivoi enemmän, että olisi itse saanut päättää tuulilasin pyyhintätiheyden.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

_Mikko_

Menee kyllä pahasti OT. Tuulilasi on ihan siistissä kunnossa, ainoat jäljet mitkä siinä näkyy ovat tulleet tolkuttomasta pyyhkimien heilumisesta. Noita jälkiä on siinä kohtaa missä oikean puoleinen pyyhkiä käy kääntymässä. Tihkukytkimen heiluttelusta ei ole mitään apua. Jos ei toimi niin ei toimi. Lisäksi toinen mikä sen käytössä ärsyttää on tuo automaattinen takalasin raapiminen..

Kapa

Ihmetyttää yleensä, mihin tuota automaattista pyyhintoimintoa tarvitaan, sillä itse olen pärjännyt manuaalilla iät ajat? Varmaan jotkut olisivat tyytyväisiä, jos olisi jokin automaatti, joka pyyhkisi perseenkin!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 11.06.10 - klo:23:00
Menee kyllä pahasti OT. Tuulilasi on ihan siistissä kunnossa, ainoat jäljet mitkä siinä näkyy ovat tulleet tolkuttomasta pyyhkimien heilumisesta. Noita jälkiä on siinä kohtaa missä oikean puoleinen pyyhkiä käy kääntymässä. Tihkukytkimen heiluttelusta ei ole mitään apua. Jos ei toimi niin ei toimi. Lisäksi toinen mikä sen käytössä ärsyttää on tuo automaattinen takalasin raapiminen..

Onhan toki mahdollista että se sadetunnistimen perussäätö on pielessä, herkkyyttähän pystyy säätämään myös testerillä. Sen automaattisen takalasin naarmuttajan saa myös vagcomilla pois, huolto ei siihen välttämättä kykene. Pitäisi Yetiäkin käyttää piuhassa että saisi tuon pois, todella raivostuttava ominaisuus.

Itse olen kyllä tyytyväinen sadetunnistimeen :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Takalasiahan se ei automaattisesti pyyhi, jos muistaa ottaa tuulilasinpyyhkimet pois päältä ennenkuin kytkee peruutusvaihteen päälle. Semmoisen tavan yritin itse opetella, silloin kun sadetunnistin oli, edellisessä Octaviassa. Huollossa eivät suostuneet, halunneet, taikka osanneet toimintoa poistaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: JiiRe - 11.06.10 - klo:21:54
Koska... se on aivan hanurista  ;D Ikinä ei toimi toivotulla tavalla, ellei sitten sade ole erittäin tasaista. Joko hirveetä viuhtomista tai sitten lasi märkänä eikä näe mitään, on kokeiltu säätää herkyys joka asentoon mut ku ei niin ei.
Minkälainen kuvio sadetunnistimessa on? Uudemmassa (paremmassa) on neljä "salmiakkia" keskellä
Itse juuri jälkiasensin golffiin mokoman ja hyvin se tuntuu pelaavan.

Lasit saa sulkeutumaan jos rupee sataan vettä. Eikä tartte edes isoa ajotietokonetta  ;D

Takalasin pyyhintään puuduin aluksi, jos jätti viiksen automaatille.
Mutta systeemissä on vähän älyä, se ei pyyhi aina.. vain silloin jos etupyyhkiät on hetki sitten olleet liikkeessä.

Luultavasti otan toiminnon pois, vaikka ennen tunnistinta se oliki käytössä.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JiiRe

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 11.06.10 - klo:23:08
Ihmetyttää yleensä, mihin tuota automaattista pyyhintoimintoa tarvitaan, sillä itse olen pärjännyt manuaalilla iät ajat? Varmaan jotkut olisivat tyytyväisiä, jos olisi jokin automaatti, joka pyyhkisi perseenkin!
;D ;D

Jees, autolla oli ennen mua ajettu 10900km, ja tuulilasi vaihdettiin ennen luovutusta kiven iskeymän takia. Ostin myös melkein heti uudet sulat, pesunesteenä on ollut sekaisin kaikkea Lasolista Motonetin litkuihin. Yhtä sekavasti tuo tunnistin on toiminut aina (nyt n.30tkm), ja lumesta/rännästä tuohan tulee aivan hulluksi! Mieluummin säätäisin itse tihkunopeuden niistä neljästä vaihtoehdosta. Tunnistinta en pidä päällä muuta kuin sateella.
Sori kun heilahti OT.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: JiiRe - 12.06.10 - klo:20:21
;D ;D

Jees, autolla oli ennen mua ajettu 10900km, ja tuulilasi vaihdettiin ennen luovutusta kiven iskeymän takia. Ostin myös melkein heti uudet sulat, pesunesteenä on ollut sekaisin kaikkea Lasolista Motonetin litkuihin. Yhtä sekavasti tuo tunnistin on toiminut aina (nyt n.30tkm), ja lumesta/rännästä tuohan tulee aivan hulluksi! Mieluummin säätäisin itse tihkunopeuden niistä neljästä vaihtoehdosta. Tunnistinta en pidä päällä muuta kuin sateella.
Sori kun heilahti OT.

Tuo tuulilasinvaihto saattaa selittää oudon käyttäymisen, kannattaisi varmaan huollossa pyytää että säätävät sitä herkkyyttä testerillä. Myös minulla muuttui Ocussa sadetunnistimen käyttäytyminen lasinvaihdon jälkeen, ehkä piirun verran turhan herkkään suuntaan.

skodamig

Sadetunnistemen herkkyys on täysin säädettävissä, jos joka asenossa viuhtoo liikaa/liian vähän on säätö pielessä. 4 vuotta viiksi autoasennossa...alkavassa tihkusateessa ehkä hiukan myöhään herännyt(säätökykin 2 pykälässä). PS. Eihän myyjäkään tiennyt miten seuraavan huollon ajankohdan näkee.. ???
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Tos®

Noinhan sen säädetään: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Golf_%281K%29_Rain/Light_Sensor#Coding
Mutta hex jne koodi on yhtä hepreaa vikipediasta huolimatta  ::)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mabe

Hex-koodin tulkkaukseen auttaa tuon wikin lisäksi vaikka excel tai ooo-calc. Sieltä löytyy funktiot DEC2HEX ja HEX2DEC.

Näiden avulla saa helposti koodauksia laskeskeltua. Tuon ross-techin linkin esimerkkikoodaus:
Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex) tulee DEC2HEXillä muotoon 3504D eli unohtaa ekan nollan. Näistä aina hännästä ajatellen kaksi vikaa numeroa ovat yhteen ominaisuuteen vaikuttavia. Nyt voidaan siis vaikkapa säätää sadetunnistimen herkkyyttä muuttamalla 4D-bitti jonka dec-arvo on 77(%), vaikka arvoon 50%.
Otetaan siis 50dec = 32 hex.
Nyt hex-muotoinen koodaus on 035032. Tästä saadaan dec-muotoinen lopullinen arvo 00217138.
Etunollien määrän kanssa pitää olla tarkka kun ainakaan ooo-calc ei niitä sinne tykkää piirrellä.

Tos®

Itse juuri pähkäilen tuon herkkyyden säädön kanssa. Kaippa se tästä...

Pitää ekseliä koittaa viel..
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

sollila

Taitaa olla niin että pitää tietää mitä tekee, jos menee säätämään auton tietokoneen arvoja. Vaikka tässä kyseessä olevaa pyyhkimien herkkyyttä.
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: sollila - 15.06.10 - klo:09:31
Taitaa olla niin että pitää tietää mitä tekee, jos menee säätämään auton tietokoneen arvoja. Vaikka tässä kyseessä olevaa pyyhkimien herkkyyttä.

Ainahan voi palata edelliseen takaisin jos ei toimi odotetulla tavalla. Ei tuolla mitään rikki saa. Tietenkin jos vaihtelee arvoja ihan mielivaltaisesti eikä ota entisiä talteen niin kyllähän tuon sekaisin saa. Rikki ei kuitenkaan.

VAG!

aa

sollila

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 15.06.10 - klo:09:32
Ainahan voi palata edelliseen takaisin jos ei toimi odotetulla tavalla. Ei tuolla mitään rikki saa. Tietenkin jos vaihtelee arvoja ihan mielivaltaisesti eikä ota entisiä talteen niin kyllähän tuon sekaisin saa. Rikki ei kuitenkaan.

Sitäpä juuri tarkoitinkin että ei kannata ihan mitä vaan lykätä sinne tietokoneelle... :)
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006

TnoW

Saako 2010 Octavia Ambiente malliin toimimaan kääntymisvaloja koodaamalla mitkä Elegancessa on vakiona, vaiko pitääkö jotain osia vaihtaa ? Sumuvalo- ja päivän valolyhdyt ovat samoja, ainakin näyttää siltä.

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: TnoW - 17.07.10 - klo:14:19
Saako 2010 Octavia Ambiente malliin toimimaan kääntymisvaloja koodaamalla mitkä Elegancessa on vakiona, vaiko pitääkö jotain osia vaihtaa ? Sumuvalo- ja päivän valolyhdyt ovat samoja, ainakin näyttää siltä.

Ei 2010 Elegancessa, tai ainakaan omassani ole vakiona helmassa "kulmavaloja" Sumu, sekä päivävalot löytyvät. Xenonit toki kääntyy, mutta se nyt ei ollut tämän pointti.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

ram1

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 19.07.10 - klo:21:50
Ei 2010 Elegancessa, tai ainakaan omassani ole vakiona helmassa "kulmavaloja" Sumu, sekä päivävalot löytyvät. Xenonit toki kääntyy, mutta se nyt ei ollut tämän pointti.
Sumuvalot toimii kulmavaloina, mutta se toiminta on lisävaruste myös Elegancessa.Itselle ne tuli muistaakseni tuon Sport- paketin mukana.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jacques

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.06.10 - klo:09:48... On ne aika spedejä, kun ilmankin on pärjätty iät ja ajat ???

Itse kuulun myös manuaaliharrastajien(Kontrollifriikkien) joukkoon. Sadetunnistin ja ilmastointi, kummankaan automaatti-asetukseen en ole ikinä tyytyväinen. Ainoa sadetunnistin joka oikeasti toimi niinkuin ajatus, oli vuoden 1997 406 SV-varusteisessa pösössä.

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.07.10 - klo:22:58
Sumuvalot toimii kulmavaloina, mutta se toiminta on lisävaruste myös Elegancessa.Itselle ne tuli muistaakseni tuon Sport- paketin mukana.

Mulle ei ole selvinnyt noiden kääntyvien/risteyksessä syttyvien ja sammuvien sumuvalojen ideologiaa. Mikä ihmeen virka niillä oikein on? Syttyy ja sammuu keskellä kirkasta päivää  ???

Kääntyvät xenon-ajovalot ymmärrän kyllä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 20.07.10 - klo:21:05
Syttyy ja sammuu keskellä kirkasta päivää  ???

Ei kai ne päivällä syty, eikös valoisuustunnistin ohjaile niitäkin ???

Emil

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 20.07.10 - klo:21:05
Mulle ei ole selvinnyt noiden kääntyvien/risteyksessä syttyvien ja sammuvien sumuvalojen ideologiaa. Mikä ihmeen virka niillä oikein on???

Mun mielestä taas sumuvalojen ainoa hyöty olisi, jos ne saisi päälle kadunkulmissa käännyttäessä. Siis sen puolen sumari syttyisi, johon on kääntymässä. Sivulle kun ne sumarit näyttää paremmin kuin eteenpäin. Muutoin sumarit on typerin keksintö mitä kauppamiehet on autoon keksineet laittaa. Ketään kun ne eivät hyödytä, häikäisevät vain. Ja ne parit kerrat vuodessa kun niistä olisi hyötyä, niin ihmiset käyttävät niitä silloinkin väärin. Sumareita käytettäessä vauhti pitäisi laskea viiteenkymppiin, ja sammuttaa ajovalot.

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 20.07.10 - klo:21:09
Ei kai ne päivällä syty, eikös valoisuustunnistin ohjaile niitäkin ???

En tiedä kun omassani ei niitä ole. Mutta niinkin hienossa kuin Mercedes Benzissä olen nähnyt päiväaikaan kun kääntyy risteyksessä niin sen puolen sumari syttyy ja sammuu risteyksen jälkeen. Vaikuttaa jotenkin idiotismilta.

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.07.10 - klo:21:12
Ja ne parit kerrat vuodessa kun niistä olisi hyötyä, niin ihmiset käyttävät niitä silloinkin väärin.

On tullut varsinkin nuorison muotiin käyttää sumareita päiväaikaan ajovaloina. Eli parkit ja sumarit päällä. Matkitaan uusien autojen päiväajovaloja. Laitonta touhua!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 20.07.10 - klo:21:35
On tullut varsinkin nuorison muotiin käyttää sumareita päiväaikaan ajovaloina. Eli parkit ja sumarit päällä. Matkitaan uusien autojen päiväajovaloja.

Tätä näyttää harrastavan ihan aikamiehetkin...

SkoNalle

LainaaMun mielestä taas sumuvalojen ainoa hyöty olisi, jos ne saisi päälle kadunkulmissa käännyttäessä. Siis sen puolen sumari syttyisi, johon on kääntymässä.

Eiks se just noin toimikkin.
Mulla on elegance, johon koodattu se sumuvalojen kääntymistoiminto. Testattu hommaa pihalla peittämällä valotunnistin ja laittamalla ajovalot päälle - rattia kääntämällä syttyi kääntämispuolen sumari palamaan  :)
Ja esittees oli muistaakseni ett ko. toiminta lähtee pelittään kun nopeus on alle 40 km/h.

En tiiä tunnistaako myös valoisuuden eli ei toimis kuin pimeässä (näin olen käsittänyt) - itte peitin valotunnistimen kun varsinaisesti testasin silloin toimiiko jälkiasennettu saattovalotoiminto siten kuin pitäis. Täytynee testata homma ilman valotunnistimen peittämistä jahka kerkeen...

Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance 2015
ex. Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG Elegance 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy