Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

Vice

Tuli testattua S3 SB (8V). Kilometrejä kertyi noin 300, kun auto oli käytössä vuorokauden ajan.
Päälimmäinen fiilis on, että kyseessä on nautinnollinen pikku sportti. Hyvä auto kuten jo A3:kin kohdalla moneen kertaan
todettu muutenkin foorumilla ja samoin monien autolehtien testeissä, kun on vertailtu Audi A3:sta kilpailijoihinsa.

Teen nyt pientä vertailua meidän 1.8T malliin johon tietysti S3:sta väkisin ajaessa vertasin. S3:n voimanlähde kaksi litrainen turbo tarjoaa kulkua hyvin ja on selvästi vielä pirteämpi kuin 1.8 litrainen turbo. Suurin ero voimassa tulee esille ohituskiihtyvyydessä, suuremmissa nopeuksissa S3 jaksaa kiihtyä vielä selkeästi paremmin. Toki myös paikaltaan lähtiessä tuntee eron lähdön "repivyydessä" S3:n hyväksi. Silti S3 on tuntumaltaan lähellä 1.8T varmastikkin johtuen samasta vaihteistosta ja haldex nelivedosta. Voimaa toki piisaa ja ripeä kulku on taattua, mutta auto menee sen verran eleettömästi ettei uskoisi istuvan 300hv kulkupelissä. Eli jää vielä siis jotain RS vartenkin ;) Ehkä se tulee tarjoamaan vieläkin enemmän sitä raakaa voiman tunnetta..?

S3:n pieni kulutus oli itselleni positiivinen yllätys, kun sitä vertaa 1.8T. Ajoin vastaavat lenkit (reilu 100km, 80% motaria, 20% kaupunkia) 1.8T ja 2.0T jonka perusteella kulutuseroa ei juuri ole. Ajotietokoneen mukaan S3 kulutti 0,2l enemmän. Keskikulutus sillä oli lenkillä 8,7l/100km. Toki kyseessä nyt siis vain ajotietokoneen näyttöjen vertailu, ei tankilla laskettu kulutuslukema. Silti melko maltillinen kulutus mielestäni, kun kaupungissa ei säästelty ja motarilla oli vauhtia hiukan yli rajoituksen. Meidän auton mittarissa on alle 3000km ja S3:lla oli ajettu reilu 7000km. Molemmissa kulutus hiukan varmasti vielä laskee, kun kilometrejä kertyy lisää.

Ã,,änimaailma S3:ssa on hyvä, tosin se taitaa olla "teollinen". Ã,,äni muuttuu, kuten myös vaihteiston vaihde ja kaasuvaste sen mukaan onko D vai S-moodi käytössä. Vaihdot ovat Dynamic asetuksilla S-moodissa voimakkaita ja pienillä vaihteilla tuleva vaihdon aikainen "poksahdus" tuo ralliauto fiilistä oikein kunnolla :) Ero auton moottoriäänissä (lähes äänettömään) 1.8T:n on valtava. S3:n tarjoama "murina" tuo ajamiseen ihan toista fiilistä!

Alustassa on selkeä ero S3:n (S-line?) alustan ja 1.8T:n Sport alustan välillä. S-Line alusta tuntuu reippaammassa vauhdissa ja hyvällä tasaisella asfaltilla paremmalta, mutta taas mukulakivellä ja muuten kaupungissa pyöriessä (kaivonkannet, hidastetöyssyt, jne) täytyy kyllä todeta perus sport alustan  olevan parempi ja mukavampi (tietysti mielipide asioita). S3:n alla oli 18" Continentalit 225/40. Meillä A3 alla on 17" 225/45 Nokian Hakka Black. Täytyy ihmetellä sitä miten paljon suurempi S3:sen rengasmelu oli! Moottoritienopeuksissa sisälle kantautunut ääni oli jo miltei häiritsevä.
Toki suuri syy on karhealla asfaltilla, mutta silti se kuulosti erikoisen voimakkaalta. Tiedän toki, että vanteen koon kasvaessa ja renkaan madaltuessa kabiiniin kantautuvat äänet kasvavat, mutta toi ei oikein hyvää kuvaa S3:sen äänieristyksestä antanut. Mietin jo voisiko siitä olla äänieristystä painon säästämiseksi karsittu verrattuna perus A3:n, mutta tuskimpa koska ei S3 kuitenkaan mikään kevyt ole sekään.

S3 oli varustettu B&O äänentoistojärjestelmällä. Johtuen S3 rengasäänistä B&O:n sointi kuulosti ajossa samantasoiselta kuin ASS:n, joka meidän 1.8T on. Autojen ollessa parkissa B&O:n sointi on hitusen parempi, kirkkaampi ja erottelevampi, kuten jo palstalla on todettu, mutta matalat äänet eivät ole sen paremmat kuin ASS (samaa tasoa). Jos B&O vertaa suurin piirtein saman hintaiseen BMW:n 5-srj:n Hifi Professional järjestelmään häviää se sille selvästi (oman korvan mukaan, en tosin hifisti ole). Itse en pidä B&O:n sointia verrattuna ASS:n kalliimman hintansa arvoisena. Se tarjoaa tosiaan melko vähän parannusta äänentoistoon verrattuna ASS:n. Parasta antia siinä oli ne valaistut reunukset, jotka sopivat todella hyvin yhteen S3:n sisävalopaketin kanssa :)

S3:n penkit oli nahkaa (väritys: musta/punainen) ja niissä oli punaiset tikkaukset. Muutenkin autossa oli punaiset tikkaukset mm. ovissa, ratissa, jne. Taisi olla mono.pur. paketti? Ne toivat hienoa ja eleganttia näköä ohjaamoon, autossa oli myös alumiinioptiikka paketti sisällä. Musta sisäkatto myös luo aivan eri fiiliksen kuin A3 vakiona tuleva harmaa. Auton ulkopuolen S3 korisarja (=S-Line?), jonka kruunasi takana olevat tuplaputket molemmin puolin puskuria oli näyttävä kokonaisuus "hopeisine" peilin kuorineen. Ulkoväriltään S3 oli jäätikönvalkoinen ja siinä oli kirkkaat kattokaiteet ja ikkunalistat.

Summa summarum. S3 on kaikin puolin hieno pikku sportti, joka tuo vielä muutaman pykälän lisää fiilistä "perus" A3 päälle. Onko se lisähintansa arvoinen? Sen jokainen puntaroikoon omalla kohdallaan itse :) Itse sanoisin, että jos pelimerkkejä riittää niin kyllä sille rahalle S3:ssa vastinetta saa.

Markku J

Kiitos upeasta koeajoraportista. Tästä jäi itselleni kuitenkin sellainen fiilis, että 1.8 TFSI quattro S tronic on sekin ihan kelvollinen auto, vaikka vastassa oli näin upea S3.

TT_rex

Erittäin hyvä raportti, Vice! Luulis sen +120hv tuntuvan takamuksissa enemmän - ehkä neliveto ja s-tronicci juuri kommenttisi mukaan tasaa sitä fiilistä. Näyttää toi auto amalfin valkoiselta, mutta valaistusolosuhteet tekenevät tepposet.
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Ktk

Tuommoista 1.8 turpoa olen körötellyt kohta 5 tkm ja ässää itseasiassa tuota samaa yksilö jonkun verran. Kieltämättä ässä tuntui suht alkuun siltä että kulkeehan tää, mutta ois luullu että ero on isompi. Osa syy tässä ehkä sillä että omassa kulkineessa on myöskin s line alusta ja ässää vastaava rengastus, mutkiin taipuu aika samalla tavalla.

Mutta jos sieltä mutkasta sitten haluaa poistua hieman rivakammin niin onhan noilla eroa kuin yöllä ja päivällä. Siinä vaiheessa kun pikkupadasta alkaa kulku loppua niin tuo vasta alkaa liikkumaan.

Nudde

LainaaMietin jo voisiko siitä olla äänieristystä painon säästämiseksi karsittu verrattuna perus A3:n, mutta tuskimpa koska ei S3 kuitenkaan mikään kevyt ole sekään.

tuskin, koska eihän tavallisessakaan ole paljon mitään, eli siitä on vaikea karsia mitään pois :)
No onhän siellä jotain pientä, mutta ei kyllä karsimiseen riitä, olisiko vaan ne 18 tuumaiset renkaat ne jotka pitää ääntä? Mulla on kanssa sellaiset ja on kyllä aika äänekkäät, pitäisi ihan päästä kokeilemaan autoa missä on 17 tuumaiset alla.

Lebis

Kiitos koeajoraportistasi! Odotan innolla myös tulevaa koeajoa ja vertailua kokemuksiisi sekä 1.8 litraseen "lahna"malliin.

-TimoS-

Vähän on pitkä vieteri koeajoissakin, joulukuussa saan ajoon. Saatikka sitten tarvittaessa toimitusaika...
Ei taida vanhan kroppa kestää odotuksia.

Markku J

S3 on minuakin kiinnostava auto. Eilen näin Helsingissä Käpylän liikennevaloissa mustan S3:n perän, ja mielestäni se oli uusikorinen. Onkohan CC -mallia jo toimitettu (en nähnyt edes ovien määrää, kun auto oli katveessa, jonossa naapurikaistalla ja kääntymässä). Rekisteri alkoi L -kirjaimella.

-TimoS-

Olikos muuten "Moffe"lla kommenttia S3 saatavuudesta Ruotsissa, täytyy selata A3-ketjua.
Eihän noita vielä pitäisi olla.

Markku J

Saattaa noita maahantuojalla olla sen valkoisen SB:n lisäksi muitakin yksilöitä. S3:a ei ole helppo olla huomaamatta takaapäin, kun 4 kromista pakoputkea "hyppää silmille". Ne ovat edelleen mielestäni hiukan liikaa 2 -litraisen neloskoneen yhteyteen.

vorkki

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 18.10.13 - klo:15:52
... 4 kromista pakoputkea "hyppää silmille"...
Ehkä ne pitäisi fiksata kiiltävän mustiksi niin ei hyppisi silmille mutta "ässämäisesti" kuitenkin olisivat läsnä.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Ktk

CC:tä on kyllä toimitettu "jo" kesällä asiakkaille. Maahantuonnilla on kaksi SB:tä, tuo valkoinen ja sitten sininen vaalealla sisustalla.

Markku J

Arvelinkin, että tuo näkemäni musta auto oli S3 CC. Kiitos tiedosta, Mrk.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 18.10.13 - klo:15:52
S3:a ei ole helppo olla huomaamatta takaapäin, kun 4 kromista pakoputkea "hyppää silmille". Ne ovat edelleen mielestäni hiukan liikaa 2 -litraisen neloskoneen yhteyteen.

Hyvänen aika, täytyyhän sitä nyt jokaiselle pytylle oma ulostulo olla, ettei tule hengenahdistusta :)

Huomattavasti paremmin tähän S3:een nuo neljä putkea istuvat kuin esim. Superb 2.0 TSI:hin.

Levjsa

Juu, hieno peli oli S3, kun pääsi kokemaan n. kuukausi sitten. Vielä oli kesäkelit ja Estoril-sininen yksilö kiilteli upeasti auringossa. Kulkupuoli oli mukavan kunnossa, joskin enemmänkin olisi voinut edetä.

Markku J

Yllättävän vaisuja ovat S3:n koeajaneiden kommentit sen suorituskyvystä tehoon nähden. Minua tuo kiinnostaa, mutta menon pitäisi olla edes lähes samaa luokkaa kuin minun ex-BMW F30 335iA:ssa, kun tehot ovat samat. Mutta ei taida 2 -litran mylly riittää tuohon odotukseen, vaikka numeroarvoista voisi niin päätellä.

Ktk

Kyl se kulkee...

Levjsa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 18.10.13 - klo:21:46
Yllättävän vaisuja ovat S3:n koeajaneiden kommentit sen suorituskyvystä tehoon nähden. Minua tuo kiinnostaa, mutta menon pitäisi olla edes lähes samaa luokkaa kuin minun ex-BMW F30 335iA:ssa, kun tehot ovat samat. Mutta ei taida 2 -litran mylly riittää tuohon odotukseen, vaikka numeroarvoista voisi niin päätellä.

Samaa voisin itse kuvitella. Vaikka kyllä sen saa kulkemaan oikeinkin riittävästi, jotenkin ehkä kuvitteli enemmän. Käy Markku ihmeessä ajamassa tuo S3, niin tulee koettua omalta kantilta. Ã,,änimaailmasta ässässä voisi sanoa sen, että mukavat peruspörinät saatu otettua tuosta nelisylinterisestä. Silloin kun S tronic vaihtaa alaspäin, kuuluu myös mukavat "paukautukset".

Markku J

Pitää kokeilla jossain vaiheessa, kun autoja on ajossa. Tässä vaiheessa odotan Octavia RS:ää ja A3 Sedania tyytyväisenä.

Vice

#19
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 18.10.13 - klo:21:46
Yllättävän vaisuja ovat S3:n koeajaneiden kommentit sen suorituskyvystä tehoon nähden. Minua tuo kiinnostaa, mutta menon pitäisi olla edes lähes samaa luokkaa kuin minun ex-BMW F30 335iA:ssa, kun tehot ovat samat. Mutta ei taida 2 -litran mylly riittää tuohon odotukseen, vaikka numeroarvoista voisi niin päätellä.

Kuten jo Mrk ja Levjsa ovat todenneet se S3 kyllä liikkuu. Ei ole pelkoa jäädä liikenteessä muiden jalkoihin sillä ;)

Se vaan ei tunnu siltä, että autossa olisi 300hv. Tosiasiassa auto kyllä kiihtyy hyvin, kun katsoo nopeusmittaria ja kelloa.
Sitä vaan ei huomaa johtuen siitä eleettömyydestä jolla voima tulee ulos. Samalla se on toisaalta hyvä koska auto on helppo hallita ja niin sanotusti jokainen saa sen kulkemaan halutessaan "maksimia" johtuen juuri quattrosta ja stronicista. Samaahan on raportoitu jo 1.8T q+s paketista, mutta se myös liikkuu varsin mallikkaasti perus henkilöautoksi vaikka "persdynossa" ei siltä tunnukkaan.

Vertailuna voin ottaa TypeR:n vm 2009 (jolla tuli vuosi kurvailtua). Se tuntuu "persdynolla" tehokkaammalta jos mitataan asiaa auton (etuvedon) repivyydellä ja lähes ylikovalla alustalla (18" vanteilla) ja tietysti vielä, kun kyseessä oli manuaali höystettynä recaron kuppipenkeillä se toi lisää sitä "race-henkeä". Silti paperilla ja liikennevaloissa TypeR jäisi kauas S3:n taakse. Eli hiukan sama on tilanne varmasti jos 335i:tä ja S3 vertaa paitsi, että silloin autot ovat paperilla jo lähellä toisiaan, kun taas TypeR:ssä olin "vain" se noin 200hv. Tosin 335i:stä ei mulla kokemusta ole, mutta perustin arvioni siihen mitä siitä olen kuullut ja siihen, että kaikki voima tulee taka-akselilta. Veikkaan jopa, että uusi RS ocu voi tuntua 2.0T koneella ja "repivällä" etuvedolla (etenkin manuaalina) tehokkaammalta (?) kuin S3, mutta jokainen tietää mikä on oikeasti nokkimisjärjestys.

Näistä kommenteista ei tarvitse Ocu tai TypeR kuskien hermostua kyse oli vain siitä vertailusta miltä se ulostuleva teho autoissa tuntuu (tai Ocun tapauksessa veikkaan tuntuvan).

Saa nähdä mitä RS3 joskus tulee tarjoamaan... Voisiko olla 5-syl, 2.5l ja 380 - 420hv..? Silloin varmasti tulee jo sitä repivyyttä / raaka voiman tunnetta lisää.

Edelleen korostan, ettei S3 ole todellakaan huono eikä liian hengetön paremminkin se kuvastaa nykytekniikan tuomia hienouksia ja siksi se on samalla nopea ja helposti hallittava, mutta tuntuu eleettömältä kiitos nelikon ja hyvän automaattilaatikon. Vielä, kun lisätään hyvä alustan viritys, joka tekee autosta hyvän ajettavan kovempi vauhtisissa mutkissa, mutta ei silti ole pahasti pintakova (vaikkakin kaupungissa omaan makuuni Sport alusta on parempi ;)) niin kasassa on toimiva paketti, jota nimenomaan S3 on!

MoFFe

Aivan kuten Vice tuossa mainitsee niin juuri tuota haluan autosta ja sen takia valitsen S3en :)
Eli mukava auto joka tilanteessa jossa kumminkin on sitä reserviä kun sitä "tarvitsee"  ::)

Lebis

Taitaa olla niin, että tämänkin auton pilaa automaattilaatikko, ja mikä tekee siitä "hengettömän" tuntuisen, jos se siltä jonkin mielestä tuntuu. En tiedä, mutta kohtahan tuon pääsee kokeilemaan. Ajelin tuossa Golfin GTI Performancea ja siinä dsg-vaihteisto pilaa auton. Se miten S3 vaihteisto toimii, niin on asia erikseen. Ei ole minulla tullut automaattivaihteistoa vielä vastaan, mistä voisin sanoa, että tämän haluaisin autooni. Ne kun ei toimi niin kuin haluaisin niiden toimivan. Ehkä manuaalimies on aina manuaalimies vai pitäisikö joskus pakottaa itsensä käyttämään automaattia, jos se alkaisi tuntua paremmalta  :D

V-O

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 20.10.13 - klo:01:21
auton pilaa automaattilaatikko :D
Anteeksi kun irrotin tuon edellisestä asiayhteydestä mutta tuo on kun omasta suusta kuultua.

Tunnustaudun manuaalimieheksi, henkeen ja vereen. Moottorin wääntö tuntuu niin taivaalliselle ja nautinnolliselle manuaalilaatikolla ajaen   ;).

Waltsu83

Perus automaatti vai manu-anaali vääntö taas tästäkin varmaan syntyy!  ;D

Osaahan "Audi" tehdä repivän automaattivaihdelaatikon...

https://www.youtube.com/watch?v=UZiHPLGh-Ek

Hieman eri peli, mutta tästähän haukuttiin juuri liian repivää vaihdelaatikkoa.

Mielestäni tuo S-tronic on aivan "must have" tuote tuohon S3:een, varsinkin rattivaihteilla.

Ratapelit on mielestäni erikseen, jotka voivat olla (pitää olla) manuaaleja. S-tronic antaa

S- asennossa kuitenkin ihan tarpeeksi niitä "tarpeellisia hetkiä, jolloin voimaa tarvitsee" :D

Kuitenkin tavallisessa arkiajossa tomaatti on aivan lyömätön...

Mielettömän hienon auton olet hankkinut! :)

Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

mick

Oon kyllä samaa mieltä, että automaatti hukkaa tehon tunteen.
Ainakin toi edellinen S3 on manuaalina ihan eri auto, kun automaattina.

Saahan tohon abt:tä 370hp. Kyllä sen jo luulis vähän tuntuvan.

Aslaasj

LainaaLuulis sen +120hv tuntuvan takamuksissa enemmän - ehkä neliveto ja s-tronicci juuri kommenttisi mukaan tasaa sitä fiilistä.

Monella saattaa olla odotukset liian korkealla, kun tuollaista lähdetään ajamaan. Kyseessä on kuitenkin "vain 300 hevosvoimainen peli, joka liikkuu sen mukaisesti. Noista S3.n edellismallin moottoreista on mitattu hyviä lukemia, joten eiköhän tuossa uudemmassakin koneessa ole kulkupuoli kunnossa, varsinkin ohituskiihtyvyys joka lienee tuon auton parhaita puolia.

Eniten tahmeutta taitaa tuotta tuo 300km ajettu kone.
Kyllä se tuolla s-tronicilla pitäis nimenomaan varsinkin tuon 0-50 välin aika ripeästi.

Toki virallisia suorituskykymittauksia olisi kiva nähdä?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 21.10.13 - klo:08:06
Monella saattaa olla odotukset liian korkealla, kun tuollaista lähdetään ajamaan.

Monilla saattaa olla sellaiset odotukset, että tehokkaanpuoleinen auto olisi repivä, vetelevä, nykivä ja joka suuntaan kampeava. Jollain manuualivajakilla näihin tuntemuksiin saatetaan päästä jo 300 kaakilla, mutta kun voimalinjana on moderni nelikkoautomaatti, niin 300 kaakilla meno on reipasta ja ripeää, mutta kaikki teiniaspektit ovat luonnollisesti pois kuvioista.

Kellottamalla tämä herrasmiesrassi toki pesee teinipelin, vaikka kuskinjakkaralla persdyno kertoisi jotain aivan muuta. Varsinkin jos kiihdytyksiä tehdään 10 peräjälkeen ja kuskina on normipulliainen.

S3 on sellainen herrasmiessportti, että itse ottaisin sen ehdottomasti automaattina.

Aslaasj

Näköjään aamusilmin luettu, koeajo olikin 300 km...eikä auton ajomäärä.
TypeR.n oloisia ajokokemuksia tuolla S3.lla tuskin saadaan, siitä se suurin tehottomuuden tunne tulleekin kuten VAG totesikin.

MoFFe

Näin eilen mustan S3en Helsingissä (ei SB). Ihan näppärän näköinen peli oli.
:P

Noh mun mielestä Rä golffi oli ihan ripsakka peli, dsg ja 270hp. Niin pakkohan tämä 300hp ja s-tronic ha vähemmän painoa olla vielä ripakkaampi. Ainakin näin luulisin. :) Paperilla ainakin on.

Markku J

Se saattoi olla sama S3, jonka peräpäätä minä silmiäni hieroen ihastelin viime viikolla. Luulin, ettei edes CC -mallia ole vielä toimitettu, mutta Mrk vahvisti niitä jo olevan ajosssa. S3:n käyn koeajamassa mahdollisuuksien tullen.

Meillä taisi olla MoFFen kanssa "maiden vaihto", kun minä olin eilisen päivän Tukholman keskustaa katselemassa. Siellä näkyi useita A3 SB:a, mutta en vielä S3:a tai A3 Sedania bongannut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy