Huoltamot keskittyvät Suomessa - nyt katoavat Shellit

Aloittaja VodmarVortex, 06.04.10 - klo:12:59

« edellinen - seuraava »

VodmarVortex

Vähän aikaa sitten katosivat Essot, tänään Shell ilmoitti luopuvansa huoltamoistaan.
Klik Klik Ylen sivuille.

Avataanpa keskustelua yleisestä harmistuksesta huoltamoiden muuttumisesta toistensa kaltaisiksi kopioiksi, ihan kuin pikaruokaketjujen ravintolat. Nyt jos Shellin huoltamotoiminta menee ostajalle, joka ei jatka Shell-brändin alla, eli jollekin jo nyt isolle toimijalle, niin hintakilpailu polttoaineissa ja huoltamotuotteissa senkun vähenee. Lisäksi kaikissa paikoissa on pian sama kitkerä kahvi sekä nihkeät ja ylihintaiset sämpylät. Ei paljon lohduta vaikka niistä saisi kuinka paljon booooonusta jonkun värisellä kortilla.

Tuosta uutisesta nyt ei kunnolla selviä katoaako Shell-brändi kokonaan huoltamokartalta, vai miten tuossa käy. Joka tapauksessa on mielenkiintoista nähdä vaikutukset kotimaisessa polttoaineenmyyntikentässä. Kuten sanottua, kuluttajan edun ja hintakilpailun mukaista yhden ison toimijan katoaminen ei ole - siitä huolimatta, että liki kaikki suomalaisten huoltamoiden polttoaine tulee jo nyt Nesteen jalostamoiden kautta.

Urlaub

Kyllä se katoaa kokonaan ja varmaankin lopullisesti.

Valtaosa Shellin väreissä olevista huoltamoista ei tähänkään asti ole ollut Shellin omia huoltamoita, vaan torppareita.

Suurin Shellin väreissä toimivista yrittäjistä taitaa olla työväen osuustoimintaliike Restel Oy eli sama firma, joka pyörittää mm. Rantasipi ja Cumulus -hotelliketjuja. www.restel.fi Restel luultavasti liittää tai myy huoltamonsa johonkin suureen ketjuun, mutta ABC:ja niistä tuskin tulee, onhan vihreät osuuskaupat työväen osuusliikkeen kilpailija.

Toki joukossa on suuri määrä yhden huoltamon vileenejä, jotka sitten siirtyvät kenties johonkin muuhun ketjuun.

MacVolsu

Olen boikotoinut ABC-ketjua jo pidempään, varmasti poikkean viereiselle pienelle asemalle merkistä riippumatta, jos vain mahdollista.
Kaikki vaan ovat sen boonuksen perässä.

Onneksi tulossa takaisin legendaarinen Gulf-ketju, se oli suosikkini jo 70-luvun puolivälissä kuusi-vuotiaan pojannaskalin silmin.

Ajoinpa taannoin 70 km:n edestakaisen ajon vain päästäkseni tankkaamaan juuri avatulle Gulfille.

Urlaub

Totta, jäin kaipaamaan Essoja ja niin käynee Shellinkin kanssa. Niissä oli jo pikkupoikana sellainen kansainvälinen tuulahdus kaikenmaailman E-öljyjen ja Kesoilien joukossa. Itselläni ei tosin ole muistikuvia Gulfista tai BP:stä, mutta Unionit olivat kyllä tuttuja.

St1:n tai ABC:n liikemerkitkään eivät ole millään tavoin klassisia, kuten ESSO tai jossain määrin SHELL:ikin. Varsinkin St1 (lue försti) on sen näköinen, että logo on piirretty palaverin alkamista odoteltaessa. Mitäänsanomaton, tylsä ja kökkö.

Mikko83

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 06.04.10 - klo:13:17
Olen boikotoinut ABC-ketjua jo pidempään, varmasti poikkean viereiselle pienelle asemalle merkistä riippumatta, jos vain mahdollista.
Kaikki vaan ovat sen boonuksen perässä.

Onneksi tulossa takaisin legendaarinen Gulf-ketju, se oli suosikkini jo 70-luvun puolivälissä kuusi-vuotiaan pojannaskalin silmin.

Ajoinpa taannoin 70 km:n edestakaisen ajon vain päästäkseni tankkaamaan juuri avatulle Gulfille.

Minä myös olen boikotoinut ABC asemia. Käyn niissä vain silloin jos on IHAN PAKKO..
Kyllä jettamies on aina jettamies.

skula

Essolla kävin vain kahvilla.. Ja laseja pesemässä..

Shellillä ja Nesteellä sama tilanne..

Olen aina vierastanut ko. asemia..

Oli tuo ST1:n polttoaine sitten miten kuraa jonkun mielestä tai ei, itse tankkaan siinä koska se on lähellä ja aina "normi" hinnoissa. Ja tuolta saa kaffettakin jos tahtoo...

eGetin

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 06.04.10 - klo:13:15
Suurin Shellin väreissä toimivista yrittäjistä taitaa olla työväen osuustoimintaliike Restel Oy eli sama firma, joka pyörittää mm. Rantasipi ja Cumulus -hotelliketjuja. www.restel.fi Restel luultavasti liittää tai myy huoltamonsa johonkin suureen ketjuun, mutta ABC:ja niistä tuskin tulee, onhan vihreät osuuskaupat työväen osuusliikkeen kilpailija.

Miten mulla on sellainen mielikuva, että Restel ei ole Shellillä varsinaisena huoltamoyrittäjänä vaan pyörittää ainoastaan sitä ravintelin puolta. Shelli sitten itse hoitaa sen bensamyynnin, varma en kyllä asiasta ole :-\

Mitä tulee ABCien ym. kasvottomien ketjujen toimintaan/ siellä asiointiin, niin kyllähän niissä tulee valitettavasti käytyä :-[ Ei siksi että sieltä saisi sitä boonusta tms. vaan siksi että kohta ei muuta ole, mielellään kyllä asioin pikkuhuoltamolla jos sellaista on tarjolla. Pienellä yrittäjävetoisella asemalla on yleensä kahvilan hinnat kohdallaan ja kahvi oikealla keittimellä keitetty, eikä mitään automaatista valuvaa suolistorassia.
Jossain ABC:ssä tai Nesteessä on taas se hyvä puoli että suurinpiirtein tietää mitä sieltä saa, ja aina on lämmintä ruokaa tarjolla.

Hirvaskankaan Esson tuohoamisesta ole ikuisesti katkera sille oranssin väriselle ketjulle >:( Siinä asemassa oli sitä jotain...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.04.10 - klo:16:52
Hirvaskankaan Esson tuohoamisesta ole ikuisesti katkera sille oranssin väriselle ketjulle >:( Siinä asemassa oli sitä jotain...

+1
Mutta onneksi tien toisella puolen on vielä hetken aikaa Shell.
Sitten kun se poistuu täytyykin etsiä uusi taukopaikka pohjoseen päin ajellessa  :-[

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.04.10 - klo:16:52
Miten mulla on sellainen mielikuva, että Restel ei ole Shellillä varsinaisena huoltamoyrittäjänä vaan pyörittää ainoastaan sitä ravintelin puolta. Shelli sitten itse hoitaa sen bensamyynnin, varma en kyllä asiasta ole :-\

Voi se olla noinkin, mutta jokatapauksessa Restelin ravintola pyörii niissä paikoissa täysin Shellin väreissä ja se tulee loppumaan.

Zausa

No eipä tuo varsinainen yllätys ole että Shellikin vetäytyy polttoainemarkkinoilta, hintakilpailu on kovaa ja Suomi täynnä huoltoasemia joten eipä tuo polttoaineen myynti kovin kannattavaa ole. Huoltoasemillakin rahat kääritään ihan muulla kuin polttoainekaupalla. Itse en jää kaipaamaan Shelliä enkä Essoakaan, tankkailtua tulee joka tapauksessa Nesteellä ja usein vieläpä kylmäasemilla/automaatilla. Kahvia, ruokaa, ruokatarvikkeita, öljyä yms. saa helposti muualtakin kuin huoltoasemilta joten aika harvoin tulee edes huoltamoiden palveluita käytettyä muuten kuin tankkaamistarkoituksessa. Ja se että polttoaineostoista saa bonusta ei ole ainakaan haitaksi.

Tourano

ABC on tehnyt hieman tylysti nostamalla kylmäasemien hinnat 'paikkakuntien kärkeen'. Jopa aiemmin hintakärjessä olleilta Nesteen normaaleilta huoltoasemilta voi saada edullisemmin bensiiniä.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 06.04.10 - klo:20:06
ABC on tehnyt hieman tylysti nostamalla kylmäasemien hinnat 'paikkakuntien kärkeen'. Jopa aiemmin hintakärjessä olleilta Nesteen normaaleilta huoltoasemilta voi saada edullisemmin bensiiniä.

Mutku niistä saa sitä poonusta!  ::)

ABC:n hinnoittelu syö tehokkaasti koko bonuksen ideaa. Prisma sentään kilpailee hinnoilla ilman bonuksiakin ja sen päälle tuleva bonus on sitten nimensä mukainen etu.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 06.04.10 - klo:20:09
Mutku niistä saa sitä poonusta!  ::)

ABC:n hinnoittelu syö tehokkaasti koko bonuksen ideaa. Prisma sentään kilpailee hinnoilla ilman bonuksiakin ja sen päälle tuleva bonus on sitten nimensä mukainen etu.

S-Bonus onkin varmaankin ainoa seikka, jolla asiakkaat saadaan pysymään ABC:llä. Itsekin kyllä tankkaan lähes poikkeuksetta ABC:llä. Neste tai Teboil tulevat kysymykseen lähinnä käytännön syistä, ABC kun ei ole ihan kaikkialle vielä laajentunut.

Shellin palveluita en ole vähään aikaan käyttänyt. Touranin 98E-vaatimus ja Shellin V-Power olivat liian kalllis yhdistelmä edes satunnaiseen käyttöön. Niin ja monen osuuskaupan hoitama Shell vaihtui ABC:ksi.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

k4ne

Lainaus käyttäjältä: Tourano tänään klo 20:14Neste tai Teboil tulevat kysymykseen lähinnä käytännön syistä

Sama täällä. Tosin tuota Nestettähän pitää taas miettiä uudestaan. Huhtikuun alusta ketju poisti käytöstä tämän Kaikki mulle heti nyt -vaihtoehdon (Hetietu), jolla irtosi loppuvaiheessa vielä 1,5 sentin alennus litrahinnasta. Jotain vuosi sitten alennus oli vielä 2 senttiä. Nykyään Nesteeltä saa tankatessa enää noita plussa-pojoja. Samalla lailla ne Plussat taitaa karttua Teboilillakin, mutta silti tuntui jotenkin kivemmalta kun polttoaineen ryöstöhinnasta lähti edes vähän pois jo kättelyssä... 

roadZ

itse asioin paljon abc:lla, ajelen joka kuukausi ympäri etelä-suomea ja on helppoa kun tietää, että tutulta asemalta (abc) saa bensaa, aamupalan, lounaan sekä tarvittaessa liikennemyymälän marketista jotain juotavaa yms. ei tartte lähteä erikseen päätieltä ajelemaan johonkin helvetin kuuseen kauppaa etsimään. ne valmis sämpylät on ihan hanurista, se on totta mutta muuten kyllä puolustan ko. liikennemyymälöitä. ja sitä paitsi, vaikka polttoaineiden hinnat ei siellä halvimmasta päästä olekkaan niin itse saan ainaki joka litrasta sen 5 prossaa alennusta.  :o sattuu se s-bonus olemaan ainoa järkevä poonus, plussa kun on ainaki ihan hanurista.

ei se tietenkään hyvä ole jos kilpailu katoaa, silloin myös palvelun taso huononee ja hinnat nousee.

MacVolsu

ABC-ketju tai Neste tuskin pystyy haalimaan yksinään Shelliä. En tiedä tarkemmin markkinaosuuksista mutta saattaisi päästä yrityskaupalla määräävään markkina-asemaan, Kilpailuvirasto varmaan pääsee hommiin.
Voidaanhan Shell tietysti pilkkoa niinkuin Esson kanssa tehtiin.

skula

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.04.10 - klo:23:18
Eikös 13% ollut markkinaosuus Shellillä?

Bensiinimyynnistä joo, dieselmyynnistä vähän vähemmän.

Male80

Lainaus käyttäjältä: roadZ - 06.04.10 - klo:21:21
itse asioin paljon abc:lla, ajelen joka kuukausi ympäri etelä-suomea ja on helppoa kun tietää, että tutulta asemalta (abc) saa bensaa, aamupalan, lounaan sekä tarvittaessa liikennemyymälän marketista jotain juotavaa yms. ei tartte lähteä erikseen päätieltä ajelemaan johonkin helvetin kuuseen kauppaa etsimään. ne valmis sämpylät on ihan hanurista, se on totta mutta muuten kyllä puolustan ko. liikennemyymälöitä. ja sitä paitsi, vaikka polttoaineiden hinnat ei siellä halvimmasta päästä olekkaan niin itse saan ainaki joka litrasta sen 5 prossaa alennusta.  :o sattuu se s-bonus olemaan ainoa järkevä poonus, plussa kun on ainaki ihan hanurista.
Itse ajelen ympäri Suomea työn vuoksi ja olen kyllä roadZin kanssa täysin samaa mieltä. Paljon liikkuvalle nuo ovat kyllä ylivoimaisia taukopaikkoja, kun on vielä kohtuuhintainen marketti samassa. Bensan/dieselin tosin hankin muualta...
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Otto.

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 07.04.10 - klo:09:22
Itse ajelen ympäri Suomea työn vuoksi ja olen kyllä roadZin kanssa täysin samaa mieltä. Paljon liikkuvalle nuo ovat kyllä ylivoimaisia taukopaikkoja, kun on vielä kohtuuhintainen marketti samassa. Bensan/dieselin tosin hankin muualta...
Reissuhommissa ympäriämpäri Suomea sahanneena osaa arvostaa siistejä sekä riittäviä WC- ja oleskelutiloja. Ihan aina nämäkään eivät toteudu ABC:n kohdalla, mutta pääsääntöisesti homma on hanskassa ja paikat siisteinä. Vesipullon tai suklaapatukan saa sen dieselin lisäksi hommattua kyllä jostain muualtakin. Ikkunoiden puhdistusvälineistö on kyllä surullisen huonossa kunnossa ketjusta tai paikasta riippumatta.

Guido

Tuli talvella autoiltua 1300 km Ruotsissa ja pakko on tunnustaa, että sikäläisillä huoltoasemilla asioidessa tuli ikävä suomalaisia ABC-liikenneasemia siisteine ja riittävän isoine WC-tiloineen, kelvollista ruokaa tarjoavine ravintoloineen ja samassa yhteydessä olevine riittävällä tuotevalikoimalla varustettuine kauppoineen.

Joo, saihan niiltä ruotsalaisilta asemilta bensaa. Muutamista jopa huonoa kahvia, jonka sai ryystää seisaallaan ostoshyllyjen välissä.

savolaiskollega

ABC-asemista kuulee paljon kritiikkiä, miten ne on vallanneet alaa oikeilta huoltoasemilta eikä niistä saa mitään varaosia tms. Mutta mielestäni nurina on kokolailla turhaa. Nykyään ei ole enää mahdollisuutta uusiin autoihin tarjota mitään varaosia, ja nämä öljyt ja nesteet kyllä löytyy usein abc:ltakin (paitsi että välttämättä ei, kun näitä ll-litkuja käyttää...). Ja onhan noissa mukava sinänsä käydä, saa kaikkea mukavaa saman katon alta. No nyt meni taas OT:ksi.    :P

Itse veikkaan että ST1 iskee kiinni näihin shelleihin, koska s-ryhmällä alkaa jo olla kaikki parhaat kauppapaikat miehitettynä ABC-asemilla. Ja lisää on kuulemma tulossa....

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 07.04.10 - klo:11:46
Itse veikkaan että ST1 iskee kiinni näihin shelleihin, koska s-ryhmällä alkaa jo olla kaikki parhaat kauppapaikat miehitettynä ABC-asemilla. Ja lisää on kuulemma tulossa....

Jep, parin viikon päästä avataan Tampereen kehätien kolmas(!) ABC, Huittisten ABC:llä oli hiljattain harjakaiset jne.

Pääsin viitisen vuotta sitten kesätöissä tutustumaan erään läänin kiinteistökauppoihin ja hetimiten pisti silmään, että osuuskauppa oli ostanut valtateiden varsilta tontteja lähes jokaisesta isommasta risteyksestä. Ei niihin kaikkiin toki ABC:ja varmaankaan tule, mutta eipä tule kilpailjoidenkaan pytinkejä..

skula

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 07.04.10 - klo:11:46Nykyään ei ole enää mahdollisuutta uusiin autoihin tarjota mitään varaosia, ja nämä öljyt ja nesteet kyllä löytyy usein abc:ltakin (paitsi että välttämättä ei, kun näitä ll-litkuja käyttää...).

Saahan noista apseista öljyjä sun muita, mutta mitään ammattitaitoista myyjää sieltä et sitten löydäkään. Siis sellaista joka saattaa jostain oikealta huoltoasemalta löytyä joka jopa ymmärtää mitä öljyä mihinkin autoon voi ja uskaltaa laittaa.

Harmi että nämä huoltoasemat joissa on jonkin merkin huolto saman katon alla alkavat kadota, katoaa se apu jota moni huoltsikalta on tottunut hakemaan.. Polttimoiden ja litkujen kanssa..

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Skula - 07.04.10 - klo:12:00
Saahan noista apseista öljyjä sun muita, mutta mitään ammattitaitoista myyjää sieltä et sitten löydäkään. Siis sellaista joka saattaa jostain oikealta huoltoasemalta löytyä joka jopa ymmärtää mitä öljyä mihinkin autoon voi ja uskaltaa laittaa.

Harmi että nämä huoltoasemat joissa on jonkin merkin huolto saman katon alla alkavat kadota, katoaa se apu jota moni huoltsikalta on tottunut hakemaan.. Polttimoiden ja litkujen kanssa..

Mistäköhän tuo kehitys johtuu?

Varsinkin Vag-kuskit ovat niitä, joilla pitäisi olla vähiten varaa itkeä palvelun perään!

Huoltojen Longlife-ideologia on pahinta myrkkyä huoltoasemille. Wanhoina hyvinä aikoina Volkkarikin piti viedä 2000 tkm välein rasvattavaksi. Lisäksi joka toisella rasvauskäynnillä putsattiin katkojan kärjet ja säädettiin venttiilien välykset!

Nyt sitten Longlife-pellet kehuvat kymmeniin tuhansiin venyvien huoltovälien kanssa ja asioivat vain lasipalatsien marmoritiskeillä. Ovat olevinaan niin hienoja ihmisiä, ettei elämänmakuinen Teboilin baari kelpaa, vaan on päästävä lasipalatsin nahkasohvalle juomaan lattea. Samat pellet sitten itkevät, kuinka huoltoasemilla ei ole asentajia odottamassa tehdäkseen sitä kerran 100 tkm:ssä sattuvaa pyyhkimensulan vaihtoa tienpäällä.  :'(

skula

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 07.04.10 - klo:13:01
Mistäköhän tuo kehitys johtuu?

Varsinkin Vag-kuskit ovat niitä, joilla pitäisi olla vähiten varaa itkeä palvelun perään!

Jaa- toistaiseksi kyllä omat vaggineet vaatineet lisäölyjä tasaseen tahtiin, "litratolkulla" huoltovälin aikanakin.. Tämä nykyinen on kyllä poikkeus joukossa, tippaakaan ei oo tarvinnu vielä lisätä öljyä.. Mutta pyyhkimien ja polttimoiden tarve on ja pysyy.. Enkä tosiaankaan marmoritiskille mene ostamaan polttimoita.. Niiden hajoamisen/loppuunpalamisen huomaan yleensä kotipihalla, ja silloin olis kiva kun olis joku tollanen huoltsikka josta vois ostaa lampun ja sen asennuksenkin..

Nytkin ajattelin jos kokeilis kepillä jäätä Järvenpään tebiksellä.. Pitäis noi päiväajopolttimot vaihtaa kirkkaampiin, ja ajattelin onnistuisko se tuolla tepiksellä.. Katsotaan.. Itse ei jaksa räpeltää..

Zausa

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 06.04.10 - klo:21:22
ABC-ketju tai Neste tuskin pystyy haalimaan yksinään Shelliä. En tiedä tarkemmin markkinaosuuksista mutta saattaisi päästä yrityskaupalla määräävään markkina-asemaan,

Bensan myynnissä ABC:llä on 26% markkinaosuus ja Nesteellä 25%. Dieselillä vastaavat lukemat ABC 10% ja Neste 39% markkinaosuudesta. Taulukko kokonaisuudessaan löytyy täältä http://www.oil-gas.fi/index.php?m=charts&group=11

TKe_

Kyllä tämä on harmittava takaisku jälleen kerran. Kohta ei ole minkäänlaista kilpailua enää. Vähän samanlainen ilmiö on monella paikkakunnalla jo päivittäistavarakaupoissa, kun siellä on vain kaksi mafiaa S ja K...

Itse olen ollut koko ajourani ajan Nesteen polttoaineiden kannattaja.

saq

Jep, kyllä kilpailun väheneminen harmittaa. Nesteellä olen pääasiassa tankkaillut, joten siihen ei suuremmin merkitystä.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy