Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Reo - 03.04.10 - klo:19:11
Hallitunkilla ei näköjään kestänyt edes siitä oikeasta paikasta.
Hiukan vääntyi helman kantti Ocusta talvirenkaita hallitunkilla vaihtaessa,oli myös kumitalla välissä.Enään en käytä hallitunkkia,kävin ostamassa järeämmän haitaritunkin kesärenkaiden vaihtoa varten!


Samojen asioiden kanssa kärsin kuin muutkin; VWn omat rimpula tunkit toimii helman kannalta, ja hallitunkin kanssa on vähän ihmeessä miten kotelon reuna kestää.

Onko linkkiä tähän haitaritunkkiin? Siinä ilmeisesti on sellainen hahlomainen nostopää kuin VWn omissakin?

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jumppanen

#31

Linkkiä ei ole, Motonetista ostin,tunkissa kiinteä kumityyny jossa kolo helman kanttia varten!



Arcca

Lainaus käyttäjältä: Reo - 03.04.10 - klo:19:43
Linkkiä ei ole, Motonetista ostin,tunkissa kiinteä kumityyny jossa kolo helman kanttia varten!

Eli kolo ei ole ilmeisesti tuossakaan niin syvä että paino menisi sinne helmakantin juureen tasaselle kuten VWn omissa?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 03.04.10 - klo:19:50
Eli kolo ei ole ilmeisesti tuossakaan niin syvä että paino meni sinne helmakantin juureen tasaselle kuten VWn omissa?
Mittailin ocun tunkista että olisi sama syvyys,toki kumi pehmuste hiukan painuu.En ole käyttänyt tunkkia vielä,lähipäivinä aion käyttää.
Hallitunkilla taitoin helman kanttia vaikka oli kumitalla välissä!

Reneto

Itse vaihdan. Isäukolla on kunnon hallitunkki, paineilmavehkeet ja talli, joten siellä on hyvä vaihdella renkaita. Renkaiden säilytys onnistuu siellä myös.
Asun kerrostalossa, ja olen kyllä joskus täälläkin varastossa säilyttänyt renkaita ja parkkarilla vaihtanut. Mutta nyttemmin mukavuudenhalu ajaa parempien olosuhteiden luo. Ehkä joskus tulevaisuudessa mukavuudenhalu kasvaa entisestään ja minusta tulee rengashotellin asiakas..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Kale

Ite on tullut ruuvailtua kumit aina alle omiin autoihin välillä muidenkin. Yhtä kertaa lukuunottamatta operaatio on suoritettu auton omalla tunkilla. Vaihto-operaatiosta en viitsisi maksaa ulkopuoliselle koska otan touhun kuntoilun kannalta. Ainoastaan kerran meinasin kiikuttaa renkaat liikkeeseen vaihdettavaksi kun olin pitkällä sairaslomalla mutta hampaat irvessä vaihdettiin kumit vaimon kanssa. Koko operaatioon kuuluu pulttien putsaus sekä molempien rengassatsien pesu ja vanteiden vahaus.

MVA

Itse vaihdan meidän kumpaankin kotelo-Audiin (=lue Audi A3).

Reneto

Renkaiden ja vanteiden pesun mahdottomuus on se kerrostaloasujan ikävin asia omatoimisessa vaihtoruljanssissa. Vaikka muuten se ei mahdottomia vaatisikaan, niin lähde niitä nyt jonnekin erikseen pesemään..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Marko

20 vuotta noitta vaggineita tuossa pihalla ollut,tälläkin hetkellä 4 ???
Koskaan(paitsi silloin,kun rengas puhjennut tien päällä)ei ole tarvinnut helmasta nostaa,vaikka hallitunkilla vaihtelen.
Akselistorakenteista saa hyvin nostettua hallitunkilla.
Ajaa vaikka lankun päälle,jos ei mahdu muuten alle.
Helmoista ei ole mitään järkeä nostaa millään,eiväthän ne nosta helmoista edes merkkihuollossa,ainaskaan skodalla 8)
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Marko - 04.04.10 - klo:12:02
Helmoista ei ole mitään järkeä nostaa millään,eiväthän ne nosta helmoista edes merkkihuollossa,ainaskaan skodalla 8)

Sun pitäisi mennä kertomaan tämä VW:lle, ja neuvoa laittamaan ohjekirjaan oikeat nostopaikat.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 04.04.10 - klo:12:48
Sun pitäisi mennä kertomaan tämä VW:lle, ja neuvoa laittamaan ohjekirjaan oikeat nostopaikat.

Saman ohjeistuksen voisi käydä antamassa myös siellä Skodalla, sekä ohjekirjaosastolla että huollossa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 04.04.10 - klo:12:48
Sun pitäisi mennä kertomaan tämä VW:lle, ja neuvoa laittamaan ohjekirjaan oikeat nostopaikat.

Ainakin Jetan ohjekirjassa on näytetty nostopaikat mistä voi nostaa hallitunkilla. Niistä olen nostellut ja helmat ovat suorat.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 04.04.10 - klo:13:02
Ainakin Jetan ohjekirjassa on näytetty nostopaikat mistä voi nostaa hallitunkilla. Niistä olen nostellut ja helmat ovat suorat.
Se vaihtelee, Polossa ja 3BG:ssä oli hallitunkki paikka ohjeistettu takana helmaan samaan kohtaan mistä omallakin tunkilla. Nyt jos muistan oikein niin CCssä on ohjekirjassa nostopaikkana sekä edessä että takana helmasta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Bisti

#43
Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 04.04.10 - klo:13:02
Ainakin Jetan ohjekirjassa on näytetty nostopaikat mistä voi nostaa hallitunkilla. Niistä olen nostellut ja helmat ovat suorat.

Oman Jettani ohjekirjassa nuo paikat on täysin samat mitä on merkitty myös auton omalle tunkille. Näistä olen myös nostanut ja pitänyt kumitallaa välissä, suoralta nuo helmat ainakin vielä näyttävät. Tuo kumitallakin antaa sen verran periksi, että näyttää sopivasti pyöristyvän tuon helmankantin ympärille, joten taitaa sekin jakaa sitä painetta samoin kuin normitunkilla nostettaessa.

Jos kuitenkin joku voisi laittaa vaikka kuvan siitä missä ne "oikeaoppiset" hallinosturin paikat sijaitsevat, niin ei tarvitsisi sitäkään arpoa.

e: Jetassa ja touranissa taitaa tuo nostopaikka ja mekanismi olla muutenkin erilainen kuin skodissa. Itse joskus mittailin tuota autojen omaa tunkkia tuohon nostokohtaan ja omien muistikuvieni mukaan siinäkin se paino on täysin sillä kantilla, ei siis tunkin reunat ylettyisi auton pohjaan asti.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

peteko

Voisko näissä hallitunkkiongelmissa ja helman taittumisessa olla kyse siitä että hallitunkki kun ei nosta suoraan vaan se "vetää" sivullepäin kun nostetaan, saattaa se vääntää samalla helman vinoon. Tunkin pyörien pitäis päästä vapaasti rullaamaan jotta tunkki siirtyy enempi auton alle noston loppua kohti. Jos epätasainen alusta esim niin tunkki ei pääse rullaamaan ja vääntää helman? Tämmönen teoria tuli mieleen.
Eli apuna vois olla kova ja tasainen alusta jotta tunkki "rullaa" vapaasti, ja vielä jos käntäis tunkkia reilusti vinoon niin tuo sivuttaisveto muuttuukin helman suuntaiseksi niin ei pitäisi vääntää niin paljon?
Itse olin myös ajatellun vaihtaa gummit, ja hallitunkilla helmasta, no saa nyt nähdä... Pitänee ottaa pitkä lankun pala tai se pehmuste väliin. Katselin tukivarsia mutta ovat aikas syvällä auton alla ja tunkki katoaa auton alle sitä myöten eli ei kovin hyvä.

Marko



Lainaus käyttäjältä: Marko - 04.04.10 - klo:12:02

Helmoista ei ole mitään järkeä nostaa millään,eiväthän ne nosta helmoista edes merkkihuollossa,ainaskaan skodalla 8)
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.04.10 - klo:12:55
Saman ohjeistuksen voisi käydä antamassa myös siellä Skodalla, sekä ohjekirjaosastolla että huollossa.

Mä luulin,että tuommonen ohjeistus on annettu kaikille Skoda huolloille.Osaavat sitten näköjään käyttää ihan maalaisjärkeä tuossa huollossa,missä kävin.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

cava superior

Itse on tullut omiin autoihin vaihdettua aina, mutta tämänpäiväisen räpellyksen jälkeen harkitsen vakavasti siirtymistä palveluiden käyttäjäksi. Sain nimittäin käytettyä yli 2 tuntia facelift-Octavian renkaidenvaihtoon hallitunkin, "jack-pad":in ja puulankun kanssa, ja siltikin taisi jäädä pieniä jälkiä alustaan.

Tuntuu, että siellä pohjassa ei ole mitään paikkaa, mihin tunkin laittaisi. Jokainen paikka nitisi ja natisi tai tuntui ontolta. En ole koskaan aiemmin pelännyt, että tunkki tulisi kohta pohjasta/helmasta läpi kuten tänään…

Jos jollain tosiaan on tarkempaa tietoa mistä Octavia kannattaisi nostaa, kuulisin mielelläni ennen talvirengasaikaa. :)

Oculus

Ihan rahalla saa ulkoistettua palveluita, joita itsellä välttämättä ei ole erityistä kiinnostusta tehdä. Siksipä kesä-/talvirenkaat ovat muutamien vuosien ajan olleet rengashotellissa ja kausivaihdot kyseisessä paikkassa onnistuneet sujuvasti (alujen jälkikiristystä myöten). Ei (IMHO) välttämättä ole sellaista "autotekniikan" osaamista, jossa pitäisi välttämättä loistaa...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: cava superior - 04.04.10 - klo:21:17
Tuntuu, että siellä pohjassa ei ole mitään paikkaa, mihin tunkin laittaisi. Jokainen paikka nitisi ja natisi tai tuntui ontolta. En ole koskaan aiemmin pelännyt, että tunkki tulisi kohta pohjasta/helmasta läpi kuten tänään…

Jos jollain tosiaan on tarkempaa tietoa mistä Octavia kannattaisi nostaa, kuulisin mielelläni ennen talvirengasaikaa. :)


Auts...Eikös Skodan manuaalissa ole sitten hallitunkin paikkoja erikseen kerrottu? Ainakin VW:n manuaaleissa on.

Pistin tuonne aikaisemmin kommentin vähän sarkasmilla näistä "tee-se-itse miesten nostokohdista". Siinä olettamuksessa olen, että ohjekirjassa mainittu hallitunkin paikka on tietty vähiten huono. Kai nyt autotehdas parhaiten tietää mistä kohtaa koria voi nostaa. 
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 05.04.10 - klo:13:02
Auts...Eikös Skodan manuaalissa ole sitten hallitunkin paikkoja erikseen kerrottu?

Ei ole >:( Tai ei ainakaan -05:n Ocun ohjeissa kerrota kuin se yksi paikka, eli se sama joka nuolellakin on siihen kynnyskoteloon merkattu.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pekka T

Nykyjään hallitunkin käyttöä hankaloittaa se kun autonpohja on "verhoiltu" melkein kauttaaltaan muovipaneeleilla.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Kiviharju

Itse on yleensä normaali kausirenkaanvaihto tullut tehtyä, ja melkeinpä aina auton omalla tunkilla.
Minulla on auton paksissa 20x20cm alumiinipellin pala tunkin alle, jos joutuu pehmeämmällä pohjalla renkaanvaihtoon. Sitä tulee käytettyä tuossa kotipihallakin hiekkapohjalla renkaita vaihtaessa.

Nyt ajattelin käydä firman hallilla vaihtamassa, ja pitäisi värkätä jonkinnäköinen kumitalla nostokohdan suojaksi.
Audi A4 Allroad quattro -17

-karhu-

Tulihan sitä vaihdettua, eli lunta luvassa eteläänkin.... Ihan itse tein.

Marko

Tuommonen ohje tunkin käytöstä oli ohjekirjan välissä ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Maximus

Noin 25 vuotta jaksoin itse vaihtaa, mutta nyt kun on ensimmäistä kertaa elämässään hankkinut ihkauuden auton, niin maksan mielihyvin hommasta muutaman kympin muille. Voi olla että jos tätä autoa tulee pidettyä pitempään ja uutuuden viehätys häviää, niin palataan vanhaan käytäntöön. Toisaalta epäilen mukavoitumisen jäävän pysyväksi ominaisuudeksi ja koetan keksiä itselleni muuta nakertamista kuin renkaanvaihto...  ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

VW-man

Olen laiska eli vaihdatan. Maksaa mitä maksaa, mutta säilytystilat on rivarissa heikohkot ja epätasaisella hiekka-/savipihalla en ala vaihtamaan mitään ja auto pitäisi vielä hilata sieltä katoksesta keskelle pihaa kun ei siellä katoksessa mitään mahdu tekemään  >:( :(

Pertsa

Ilman muuta itse vaihdan. Ei tulis mieleenkään viedä jonnekin rengasliikkeen kiireapulaispojalle vaihdettavaksi. Samalla näkee itse vantiden ja renkaiden kunnon kunnolla ja saa pestyä, puunattua ja vahattua vanteet seuraavaa kautta varten. Ei siinä kesävanteiden puunauksessa mennyt viime syksynäkään muutamaa iltaa enempää ;)

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.04.10 - klo:19:38
Ilman muuta itse vaihdan. Ei tulis mieleenkään viedä jonnekin rengasliikkeen kiireapulaispojalle vaihdettavaksi. Samalla näkee itse vantiden ja renkaiden kunnon kunnolla ja saa pestyä, puunattua ja vahattua vanteet seuraavaa kautta varten. Ei siinä kesävanteiden puunauksessa mennyt viime syksynäkään muutamaa iltaa enempää ;)

Itse teetätän homman tutussa ja turvallisessa pikkupuljussa jossa homma käy kiirettömästi ainakin aamulla tai loppupäivästä, jossa olen asioinut jo kolme vuotta ja josta olen ostanut useammat renkaat&vanteet.

roadZ

itse vaihdatan renkaat omaan autoon tutussa liikkeessä. ennen pidin rengashotellissa mutta nykyään säilytän renkaita duunin varastossa. perheen kakkosautoon vaihdan renkaat toistaiseksi itse.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Marko - 05.04.10 - klo:18:46
Tuommonen ohje tunkin käytöstä oli ohjekirjan välissä ;D

Fordeissa oli ongelmia alkuperäisten tunkkien kanssa ja muutkin maahantuojat säikähtivät asiaa rajoittamalla tunkin käytön vain hätätapauksiin - ei kausivaihtoihin.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy