Äänestys

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
336 (16.7%)
Ei (DSG7)
305 (15.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
54 (2.7%)
Kyllä (DSG6)
119 (5.9%)
Kyllä (DSG7)
208 (10.4%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
16 (0.8%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
234 (11.7%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
147 (7.3%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
92 (4.6%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
69 (3.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
65 (3.2%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
104 (5.2%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
114 (5.7%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
62 (3.1%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
40 (2%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
43 (2.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 1030

Kirjoittaja Aihe: DSG-vaihteistojen viat  (Luettu 1625435 kertaa)

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.956
  • Viisaat on viisaita ja loput hengaa vagarenalla...
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3000 : 10.07.22 - klo:19:05 »
Saako tiedustella huoltoliikettä, jossa näin ilmoitettiin?
Itselläni vastaava vika -16 vuoden ~~ 140tkm kulkineessa ja vastaantulo 0%. Kuullut huhuja, että vastaantuloissa suuria eroja riippuen missä liikkeessä asioi.

Toinen yli 5v vanha, toinen ei. Siinä maaginen ikä mistä eteenpäin saa lähes varmasti 0% vastaantulon
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm ->

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa topesa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3001 : 02.08.22 - klo:13:48 »
Passat Gte 2017, 90tkm. Merkkihuollettu ajallaan. Ilman havaittua aiempaa oiretta, kesken ajon ilmoitti hybridijärjestelmän ja vaihteiston vikaa. Merkkihuollon mukaan löytyneellä vikakoodilla vaihdelaatikon/mekatroniikan irrotus kytkimestä, autoon uusittava mekatroniikka-yksikkö. Korjauskustannuksiksi ilmoitettiin osat 3400€ ja työt 950€. Tehtaalta takuunjälkeisiä vastaantuloja ei saatavilla. Koska en ollut auton ensimmäinen omistaja, maahantuojaa ei kiinnosta, koska ei ole virhevastuussa.

Mekatroniikka katsotaan osaksi voimansiirtoa, jonka odotettavissa oleva käyttöikä on 200 000km, joten ehdotin auton myyneelle liikkeelle kustannusten jakoa nykyisen km-lukeman perusteella. Tähän autoliike suostui mukisematta. Näin ollen itselle jää pari tonnia maksettavaa, mutta eipähän tarvinnut alkaa vääntää tämän kanssa pidempään eri tahojen kanssa.

Vaikka käytetyn auton kohdalla ensisijainen virhevastuu onkin myynneellä osapuolella, niin ikävältä tuntuu, että tehdas/valmistaja ei osoittanut mitään goodwilliä tässä tapaukessa. Tähän asti olin suht tyytyväinen VW:hen, mutta tämä tapaus vaikuttaa varmasti seuraavien autojen hankintapäätöksissä...

Poissa KTN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3002 : 02.08.22 - klo:14:28 »
Virhevastuu on periaatteessa erittäin hyvä suoja. Se ei ole takuu, mutta auttaa isommissa jutuissa. Tiedän tapauksen, jossa Fordin moottori vaihdettiin 5 vuoden/ 157 tkm kohdalla. Auto oli ostettu käytettynä 1,5 vuotta takaperin. Käyttöikää oli puolet jäljellä (10v/300tkm), joten puolet korvattiin. Ja korvausta ei suorittanut Ford.

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.956
  • Viisaat on viisaita ja loput hengaa vagarenalla...
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3003 : 02.08.22 - klo:16:34 »
Passat Gte 2017, 90tkm. Merkkihuollettu ajallaan. Ilman havaittua aiempaa oiretta, kesken ajon ilmoitti hybridijärjestelmän ja vaihteiston vikaa. Merkkihuollon mukaan löytyneellä vikakoodilla vaihdelaatikon/mekatroniikan irrotus kytkimestä, autoon uusittava mekatroniikka-yksikkö. Korjauskustannuksiksi ilmoitettiin osat 3400€ ja työt 950€. Tehtaalta takuunjälkeisiä vastaantuloja ei saatavilla. Koska en ollut auton ensimmäinen omistaja, maahantuojaa ei kiinnosta, koska ei ole virhevastuussa.

Mekatroniikka katsotaan osaksi voimansiirtoa, jonka odotettavissa oleva käyttöikä on 200 000km, joten ehdotin auton myyneelle liikkeelle kustannusten jakoa nykyisen km-lukeman perusteella. Tähän autoliike suostui mukisematta. Näin ollen itselle jää pari tonnia maksettavaa, mutta eipähän tarvinnut alkaa vääntää tämän kanssa pidempään eri tahojen kanssa.

Vaikka käytetyn auton kohdalla ensisijainen virhevastuu onkin myynneellä osapuolella, niin ikävältä tuntuu, että tehdas/valmistaja ei osoittanut mitään goodwilliä tässä tapaukessa. Tähän asti olin suht tyytyväinen VW:hen, mutta tämä tapaus vaikuttaa varmasti seuraavien autojen hankintapäätöksissä...


Noitahan on tälläkin palstalla raportoitu menneen aika monesta autosta. Muistikuvan mukaan aika moneen tullut tehdas vastaan 100% työssä ja osissa. Tämäkin yksilö varmaan juuri yli 5v vanha niin vastaantulo 0%?

Toi + öljyvuoto laatikon ja moottorin välissä on kyllä selkeitä syitä pysyä erossa noista pre-fl hybrideistä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm ->

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Sakari62

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3004 : 02.08.22 - klo:17:13 »
Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?


Poissa ksuuk

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 704
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3005 : 02.08.22 - klo:20:09 »
Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?

Mielestäni ei ole yhteistä käsitystä siitä, missä olosuhteissa ja minkä auton vaihdelaatikko kestää. Joku ajaa ainoastaan sunnuntaisiin kauppaan ja takaisin ja vaihteisto hajoaa parin vuoden ja 20 000 km:n jälkeen. Toinen ajaa taksia ja viiden vuoden ja 300 000 km:n jälkeen vaihteisto on edelleen ehjä.

Poissa Kameleontti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 218
  • VW Passat Var. Comfortline 1.4 TSI DSG 110kW -18
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3006 : 02.08.22 - klo:22:41 »
Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?

Eräässä entisessä autossa (1.4TSI + DSG, golf variant 2009) korjattiin ketju omistusaikanani kahdesti ja DSG-vaihteistoon kytkimet kerran. Kuten edellisestä voi rivien välistä lukea, ainakin ensimmäinen ketjun korjaus oli vain väliaikainen (kesti n. 70tkm). Toisen ketjunkorjauskerran en enää ehtinyt ajaa autolla vastaavaa määrää kilometrejä, joten oletan sen kestäneen. Välissä saattoi tulla korjaussarjastakin jonkinlainen paranneltu versio. DSG:täkään ei tarvinnut toiste korjauttaa. En tosin tiedä miten kyseisen auton DSG:lle tai ketjulle on käynyt omistukseni jälkeen.
VCDS@Helsinki, PM

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3007 : 03.08.22 - klo:06:53 »
Mielestäni ei ole yhteistä käsitystä siitä, missä olosuhteissa ja minkä auton vaihdelaatikko kestää. Joku ajaa ainoastaan sunnuntaisiin kauppaan ja takaisin ja vaihteisto hajoaa parin vuoden ja 20 000 km:n jälkeen. Toinen ajaa taksia ja viiden vuoden ja 300 000 km:n jälkeen vaihteisto on edelleen ehjä.

Väitän myös, että miten huolletaan autoa on merkitystä. Todennäköisesti se jolle auto on työkalu pääsääntöisesti huoltaa sen säntillisesti, jos tulo on tuosta autosta kiinni, kun taas se sokea mummo saaressa peruuttaessa sunnuntaisi kirkkoon ja takaisin ei välttämättä huolla, vaan venyttää sitä penniään viimeiseen saakka ja jos huollattaa, niin silloin jollain Pärnäsen pajalla tuolla saaressa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa ksuuk

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 704
    • Profiili
Vs: DSG-vaihteistojen viat
« Vastaus #3008 : 03.08.22 - klo:09:19 »
Väitän myös, että miten huolletaan autoa on merkitystä. Todennäköisesti se jolle auto on työkalu pääsääntöisesti huoltaa sen säntillisesti, jos tulo on tuosta autosta kiinni, kun taas se sokea mummo saaressa peruuttaessa sunnuntaisi kirkkoon ja takaisin ei välttämättä huolla, vaan venyttää sitä penniään viimeiseen saakka ja jos huollattaa, niin silloin jollain Pärnäsen pajalla tuolla saaressa.

Tarkoitin kuiva DSG 7 laatikkoa, jota ei tehtaan mukaan huoleta ollenkaan. Esimerkiksi mun yhden Seat -n molemmat kytkimet (parillisten kytkin alkoi täristää) vaihdettiin takuun alaisena 90 000 km paikkeilla ja vaikka autoa on käsitelty erittäin huolellisesti, nyt, kun takuu loppui, 30 000 km myöhemmin alkoi parillisten kytkin täristää, huoltoaika seuraavalla viikolla. Samalla mun toisen Seat -n laatikko (ajettu 75 000 km) on vielä oireeton. Molemissa sama kuiva DSG 7 laatiiko.

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi