DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
225 (18.8%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.3%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13.1%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
98 (8.2%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.9%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
46 (3.8%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1195

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jurtsa - 10.07.22 - klo:10:55
Saako tiedustella huoltoliikettä, jossa näin ilmoitettiin?
Itselläni vastaava vika -16 vuoden ~~ 140tkm kulkineessa ja vastaantulo 0%. Kuullut huhuja, että vastaantuloissa suuria eroja riippuen missä liikkeessä asioi.

Toinen yli 5v vanha, toinen ei. Siinä maaginen ikä mistä eteenpäin saa lähes varmasti 0% vastaantulon
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

topesa

Passat Gte 2017, 90tkm. Merkkihuollettu ajallaan. Ilman havaittua aiempaa oiretta, kesken ajon ilmoitti hybridijärjestelmän ja vaihteiston vikaa. Merkkihuollon mukaan löytyneellä vikakoodilla vaihdelaatikon/mekatroniikan irrotus kytkimestä, autoon uusittava mekatroniikka-yksikkö. Korjauskustannuksiksi ilmoitettiin osat 3400â,¬ ja työt 950â,¬. Tehtaalta takuunjälkeisiä vastaantuloja ei saatavilla. Koska en ollut auton ensimmäinen omistaja, maahantuojaa ei kiinnosta, koska ei ole virhevastuussa.

Mekatroniikka katsotaan osaksi voimansiirtoa, jonka odotettavissa oleva käyttöikä on 200 000km, joten ehdotin auton myyneelle liikkeelle kustannusten jakoa nykyisen km-lukeman perusteella. Tähän autoliike suostui mukisematta. Näin ollen itselle jää pari tonnia maksettavaa, mutta eipähän tarvinnut alkaa vääntää tämän kanssa pidempään eri tahojen kanssa.

Vaikka käytetyn auton kohdalla ensisijainen virhevastuu onkin myynneellä osapuolella, niin ikävältä tuntuu, että tehdas/valmistaja ei osoittanut mitään goodwilliä tässä tapaukessa. Tähän asti olin suht tyytyväinen VW:hen, mutta tämä tapaus vaikuttaa varmasti seuraavien autojen hankintapäätöksissä...

KTN

Virhevastuu on periaatteessa erittäin hyvä suoja. Se ei ole takuu, mutta auttaa isommissa jutuissa. Tiedän tapauksen, jossa Fordin moottori vaihdettiin 5 vuoden/ 157 tkm kohdalla. Auto oli ostettu käytettynä 1,5 vuotta takaperin. Käyttöikää oli puolet jäljellä (10v/300tkm), joten puolet korvattiin. Ja korvausta ei suorittanut Ford.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: topesa - 02.08.22 - klo:13:48
Passat Gte 2017, 90tkm. Merkkihuollettu ajallaan. Ilman havaittua aiempaa oiretta, kesken ajon ilmoitti hybridijärjestelmän ja vaihteiston vikaa. Merkkihuollon mukaan löytyneellä vikakoodilla vaihdelaatikon/mekatroniikan irrotus kytkimestä, autoon uusittava mekatroniikka-yksikkö. Korjauskustannuksiksi ilmoitettiin osat 3400â,¬ ja työt 950â,¬. Tehtaalta takuunjälkeisiä vastaantuloja ei saatavilla. Koska en ollut auton ensimmäinen omistaja, maahantuojaa ei kiinnosta, koska ei ole virhevastuussa.

Mekatroniikka katsotaan osaksi voimansiirtoa, jonka odotettavissa oleva käyttöikä on 200 000km, joten ehdotin auton myyneelle liikkeelle kustannusten jakoa nykyisen km-lukeman perusteella. Tähän autoliike suostui mukisematta. Näin ollen itselle jää pari tonnia maksettavaa, mutta eipähän tarvinnut alkaa vääntää tämän kanssa pidempään eri tahojen kanssa.

Vaikka käytetyn auton kohdalla ensisijainen virhevastuu onkin myynneellä osapuolella, niin ikävältä tuntuu, että tehdas/valmistaja ei osoittanut mitään goodwilliä tässä tapaukessa. Tähän asti olin suht tyytyväinen VW:hen, mutta tämä tapaus vaikuttaa varmasti seuraavien autojen hankintapäätöksissä...


Noitahan on tälläkin palstalla raportoitu menneen aika monesta autosta. Muistikuvan mukaan aika moneen tullut tehdas vastaan 100% työssä ja osissa. Tämäkin yksilö varmaan juuri yli 5v vanha niin vastaantulo 0%?

Toi + öljyvuoto laatikon ja moottorin välissä on kyllä selkeitä syitä pysyä erossa noista pre-fl hybrideistä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sakari62

Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?


ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Sakari62 - 02.08.22 - klo:17:13
Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?

Mielestäni ei ole yhteistä käsitystä siitä, missä olosuhteissa ja minkä auton vaihdelaatikko kestää. Joku ajaa ainoastaan sunnuntaisiin kauppaan ja takaisin ja vaihteisto hajoaa parin vuoden ja 20 000 km:n jälkeen. Toinen ajaa taksia ja viiden vuoden ja 300 000 km:n jälkeen vaihteisto on edelleen ehjä.

Kameleontti

Lainaus käyttäjältä: Sakari62 - 02.08.22 - klo:17:13
Terve,

hypätäänpäs ajassa yli 10 vuotta taaksepäin... Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin yhdistelmä DSG + 1.4 tsi tuplaturbo (erityisesti) oli aikoinaan melko vikaantumisherkkä. Mutta kuinka on, jos tuollaista VW:ta on isolla rahalla korjattu, niin ovatko korjatut vaihteistot ja moottorit kestäneet sen paremmin?

Eräässä entisessä autossa (1.4TSI + DSG, golf variant 2009) korjattiin ketju omistusaikanani kahdesti ja DSG-vaihteistoon kytkimet kerran. Kuten edellisestä voi rivien välistä lukea, ainakin ensimmäinen ketjun korjaus oli vain väliaikainen (kesti n. 70tkm). Toisen ketjunkorjauskerran en enää ehtinyt ajaa autolla vastaavaa määrää kilometrejä, joten oletan sen kestäneen. Välissä saattoi tulla korjaussarjastakin jonkinlainen paranneltu versio. DSG:täkään ei tarvinnut toiste korjauttaa. En tosin tiedä miten kyseisen auton DSG:lle tai ketjulle on käynyt omistukseni jälkeen.
VCDS@Helsinki, PM

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 02.08.22 - klo:20:09
Mielestäni ei ole yhteistä käsitystä siitä, missä olosuhteissa ja minkä auton vaihdelaatikko kestää. Joku ajaa ainoastaan sunnuntaisiin kauppaan ja takaisin ja vaihteisto hajoaa parin vuoden ja 20 000 km:n jälkeen. Toinen ajaa taksia ja viiden vuoden ja 300 000 km:n jälkeen vaihteisto on edelleen ehjä.

Väitän myös, että miten huolletaan autoa on merkitystä. Todennäköisesti se jolle auto on työkalu pääsääntöisesti huoltaa sen säntillisesti, jos tulo on tuosta autosta kiinni, kun taas se sokea mummo saaressa peruuttaessa sunnuntaisi kirkkoon ja takaisin ei välttämättä huolla, vaan venyttää sitä penniään viimeiseen saakka ja jos huollattaa, niin silloin jollain Pärnäsen pajalla tuolla saaressa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.08.22 - klo:06:53
Väitän myös, että miten huolletaan autoa on merkitystä. Todennäköisesti se jolle auto on työkalu pääsääntöisesti huoltaa sen säntillisesti, jos tulo on tuosta autosta kiinni, kun taas se sokea mummo saaressa peruuttaessa sunnuntaisi kirkkoon ja takaisin ei välttämättä huolla, vaan venyttää sitä penniään viimeiseen saakka ja jos huollattaa, niin silloin jollain Pärnäsen pajalla tuolla saaressa.

Tarkoitin kuiva DSG 7 laatikkoa, jota ei tehtaan mukaan huoleta ollenkaan. Esimerkiksi mun yhden Seat -n molemmat kytkimet (parillisten kytkin alkoi täristää) vaihdettiin takuun alaisena 90 000 km paikkeilla ja vaikka autoa on käsitelty erittäin huolellisesti, nyt, kun takuu loppui, 30 000 km myöhemmin alkoi parillisten kytkin täristää, huoltoaika seuraavalla viikolla. Samalla mun toisen Seat -n laatikko (ajettu 75 000 km) on vielä oireeton. Molemissa sama kuiva DSG 7 laatiiko.

mickeythemoose

Hyvin lähti käyntiin uuden auton kanssa, ensin sytytystulppa pimeni ja nyt tämä, 100km jopa ehtinyt ajaa..

2010 Superbin DSG6, autolla ajettu kohta 240tkm ja ei ainakaan merkintää löydy edellisten omistajien jäljiltä kytkinrempasta.

Alkoi pitämään kolinaa N ja P vaihteilla, eli D -> N/P vaihdettaessa kuuluu 2-4 kertaa kolahdus. Tämä lähes joka kerta. Nyt lisäksi vilkutti näytössä aktiivisena olevaa vaihdetta ja ajamaan lähtiessä ei vaihtanut ykköseltä isommalle. Auto seis, virrat pois ja käyntiin ja meno jatkui. Vikavalon sytytti myös, sama kuin aiemmin nollattu P2711. Ajossa siis toimii moitteetta, vaihtaa isommalle/pienemmälle hyvin.

Onko jokin selvä vika näillä oireilla vai päästäänkö arpomaan?

Marko

Lainaus käyttäjältä: mickeythemoose - 17.08.22 - klo:19:56
Hyvin lähti käyntiin uuden auton kanssa, ensin sytytystulppa pimeni ja nyt tämä, 100km jopa ehtinyt ajaa..

2010 Superbin DSG6, autolla ajettu kohta 240tkm ja ei ainakaan merkintää löydy edellisten omistajien jäljiltä kytkinrempasta.

Alkoi pitämään kolinaa N ja P vaihteilla, eli D -> N/P vaihdettaessa kuuluu 2-4 kertaa kolahdus. Tämä lähes joka kerta. Nyt lisäksi vilkutti näytössä aktiivisena olevaa vaihdetta ja ajamaan lähtiessä ei vaihtanut ykköseltä isommalle. Auto seis, virrat pois ja käyntiin ja meno jatkui. Vikavalon sytytti myös, sama kuin aiemmin nollattu P2711. Ajossa siis toimii moitteetta, vaihtaa isommalle/pienemmälle hyvin.

Onko jokin selvä vika näillä oireilla vai päästäänkö arpomaan?
Kaksoismassa, jos kolisee tyhjäkäynnillä
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

jt

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 03.08.22 - klo:09:19
Tarkoitin kuiva DSG 7 laatikkoa, jota ei tehtaan mukaan huoleta ollenkaan.
Voihan DSG-7 kuivan lootan öljyt vaihdattaa myös (vaikka se ei huolto-ohjelmassa olekkaan). Kytkin on edelleenkin kuiva, mutta vaihteiston hammasrattaille saa vaihdettua uuden öljyn, eikä maksa edes kovin paljoa. Esim. öljypiste tekee noita öljynvaihtoja.

Aikaisemmin mainittuun ketjuasiaan liittyen öljynvaihdoilla, käytetyllä öljyillä ja vaihtovälillä voi olla tai sitten ei ole merkitystä, mielipiteitä löytyy molempaan suuntaan. Itse kallistuisin siihen suuntaan että perinteisemmät, non-longlife vaihtovälit voivat auttaa joidenkin osien elinikää pidemmäksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

JMS900

Irroitin Control Unitin DSG 7 DQ200 mekatroniikasta ja irroituksen jäkeen pöydällä oli 5mm teräskuula. Ilmeisesti kuula on tullut mekatroniikan sisältä, mut en tiedä mistä. Olen katsellut videoita, jossa näytetään nuo kolme kuulaa solenoidpakkojen takaa, onko kuula päässyt tulemaan sieltä pois? Ostin tiivistesarjan tuohon mekatroniikkaan ja siinä oli mukana 3kpl 5mm teräskuulia, plus yksi kappale 9mm kuulaa. Mihinkä tuo iso kuula kuuluu?  Toivottavasti postaus menee oikein kun harvoin tänne kirjoittelen

Mariko1

Lainaus käyttäjältä: jt - 18.08.22 - klo:00:17
Voihan DSG-7 kuivan lootan öljyt vaihdattaa myös (vaikka se ei huolto-ohjelmassa olekkaan). Kytkin on edelleenkin kuiva, mutta vaihteiston hammasrattaille saa vaihdettua uuden öljyn, eikä maksa edes kovin paljoa. Esim. öljypiste tekee noita öljynvaihtoja.

Aikaisemmin mainittuun ketjuasiaan liittyen öljynvaihdoilla, käytetyllä öljyillä ja vaihtovälillä voi olla tai sitten ei ole merkitystä, mielipiteitä löytyy molempaan suuntaan. Itse kallistuisin siihen suuntaan että perinteisemmät, non-longlife vaihtovälit voivat auttaa joidenkin osien elinikää pidemmäksi.


Täällä on nuo öljyt vaihdettu sekä lisätty ammattilaisen suosittelema lisäaine, hyvin on laatikko toiminut!

Jussi--71

Hellou arvon raati

Potilas on neliveto Tiguan vuodelta 2013, 2.0 TDI + 7 lovinen DSG. Kilometrejä rullattu 175 tkm ja kaikki huollot tehty huoltokirjan mukaisesti.

Kärryn vaihteisto on alkanut oireilemaan oudosti. Välillä kuuluu kaupunkiajossa kummallista nakutusta (vähän kuin venttiilien naputus) myös koneen ollessa lämmin, toisinaan ei vaihda oikealle vaihteelle (isomalle tai pienemmälle) ensi yrittämällä ja varsinkin kylmänä snadisti nytkyttää liikkeelle lähdettäessä.

Eli kysymys kuuluu, että onko nämä perusvikoja kilometreihin suhteutettuna ? Ja onko tässä syytä epäillä kytkintä, mekaroniikkaa vai jotain muuta ? Ideoita tee-se-itse testiksi ajossa mikä voisi antaa parempaa vinkkiä mahdollisesta viasta (manuaalisesti vaihtaa vaihteita tms.) ?

Entä suosituksia korjauspajasta helsingin seudulta ?


kiitos vinekiestä etukäteen :-)


t. jussi

Dieselgolf

Itse voin suositella piipahdusta täällä :
https://autohausboost.fi/

Oma DSG Golfimme kävi tuolla Roihupellossa (Motonetin takana) kun alkoi laatikko elämään omaa elämäänsä.
Löytyi tekijämies sieltä joka luki vikakoodit ja diagnisoi aivan oikein heti laakista.
Meni mekan sisukset uusiksi.
Onneksi mun tapauksessani ei koko meka mennyt vaihtoon, vaan selvisin sisuskalujen korjaussarjalla.

Jussi--71

kiitos vinkistä !!

Käytin tiguanin tuossa yhdessä pajassa ja kas, sinne ajellessani ei mitään oireita  >:(

Kaverit luki vikakoodit ja täysin puhdasta silläkin puolella  >:(

Ã,,rsyttävä homma kaiken kaikkiaan ja varmaan laukee jossain lapin reissulla sitten matkalle koko himmeli  ::)

Dieselgolf

Luettiinko vikakoodit kunnon laitteella ?
VCDS ?

Jussi--71

Moi

Kioskin mukaan vikakoodit luettu Topdon- laitteella mikä kuuleman mukaan lukee kaikki vikakkoodit ...

t. jussi

Tos®

Topdon?
Just, en ole koskaan kuullutkaan

Täältä saat apua
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

gunman

Lainaus käyttäjältä: gunman - 10.09.22 - klo:18:26
No nythän se sitten myrkyn lykkäsi! Mittaristoon lävähti varoitusvalo piippauksen kera, jotta vaihteistovika, hätäkäyttö mahdollinen.. Tai jotain sen kaltaista. Mitenhän tästä nyt sitten selviäisin?

Nyt OBD11 oli yhteistyökykyinen ja ulosti minulle koodit sähköpostiin, niin pyydettyäni..

Tarinalle jatkoa.
Autoni laatikon ohjainlaitteeseen oli kuulemma päivitys olemassa. (34J8)
Vein autoni tänään päivitettäväksi, sekä analysoitavaksi tuon vian osalta.

Päivitys muutti jotain paineraja-arvoja vikailmoitusten suhteen, ja lopputulemana laatikon sisällä oleva apu-, tai lisähydraulipumpun
pultit joko löysällä tai irti. (alhainen paine)
Auto jäi sinne. Kolmen viikon päähän korjausaika. Loota avataan ja pumppu uusitaan.
Jos pumpun pulteista joku on irronnut, menee koko loota vaihtoon...
Mekatroniikan vikaa ei tässä yhteydessä lähdetty edes selvittämään, koska jos loota vaihtuu, se vaihdetaan mekoineen päivineen.

Että sellaista.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: gunman - 07.10.22 - klo:14:39
Tarinalle jatkoa.
Autoni laatikon ohjainlaitteeseen oli kuulemma päivitys olemassa. (34J8)
Vein autoni tänään päivitettäväksi, sekä analysoitavaksi tuon vian osalta.

Päivitys muutti jotain paineraja-arvoja vikailmoitusten suhteen, ja lopputulemana laatikon sisällä oleva apu-, tai lisähydraulipumpun
pultit joko löysällä tai irti. (alhainen paine)
Auto jäi sinne. Kolmen viikon päähän korjausaika. Loota avataan ja pumppu uusitaan.
Jos pumpun pulteista joku on irronnut, menee koko loota vaihtoon...
Mekatroniikan vikaa ei tässä yhteydessä lähdetty edes selvittämään, koska jos loota vaihtuu, se vaihdetaan mekoineen päivineen.

Että sellaista.

Haiskahtaa tasan samalta tapahtumalta kuin tässä viestissä

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=51576.msg780839#msg780839
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

gunman

Hienoja päivityksiä  ::)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Haldex

Lainaus käyttäjältä: gunman - 07.10.22 - klo:14:39
Tarinalle jatkoa.
Autoni laatikon ohjainlaitteeseen oli kuulemma päivitys olemassa. (34J8)
Vein autoni tänään päivitettäväksi, sekä analysoitavaksi tuon vian osalta.

Päivitys muutti jotain paineraja-arvoja vikailmoitusten suhteen, ja lopputulemana laatikon sisällä oleva apu-, tai lisähydraulipumpun
pultit joko löysällä tai irti. (alhainen paine)
Auto jäi sinne. Kolmen viikon päähän korjausaika. Loota avataan ja pumppu uusitaan.
Jos pumpun pulteista joku on irronnut, menee koko loota vaihtoon...
Mekatroniikan vikaa ei tässä yhteydessä lähdetty edes selvittämään, koska jos loota vaihtuu, se vaihdetaan mekoineen päivineen.

Että sellaista.

Tervetuloa joukkoon, kirjottelin tosiaan tosta samanlaisesta jutusta vähän aikaa sitten. Toivottavasti sullekkin laittavat uuttaa lootaa alle. Pidä meidät ihmeessä ajantasalla tilanteesta!

Mikäs auto tässä on kyseessä?
Audi S3 2018 Sedan

gunman

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 08.10.22 - klo:10:35
Mikäs auto tässä on kyseessä?

Tuo allekirjoituksen ateca..
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Taikatossut

Superb IV 2021. Testasin vähän sport modella kiihdytellä niin kauhea pauke kuului, tulkitsin että renkaat kenties sutii? Tie oli kyllä märkä. Onko ihan normaalia DSG:lle? Täytyy ensimmäiset metrit ottaa kaasulla vähän maltillisemmin?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Taikatossut - 26.10.22 - klo:08:07
Superb IV 2021. Testasin vähän sport modella kiihdytellä niin kauhea pauke kuului, tulkitsin että renkaat kenties sutii? Tie oli kyllä märkä. Onko ihan normaalia DSG:lle? Täytyy ensimmäiset metrit ottaa kaasulla vähän maltillisemmin?

Kyllä tehokas (?) etuveto helpolla sutaisee, sopivissa olosuhteissa se on juurikin tuollaista paukuttamista. 1M Leon teki tätä paljonkin, etuveto-Cuprassa oli lukko joten se ei niinkään. Takaveto/neliveto korjaa ongelman, tai sitten vaan säännöstelee kaasua maltillisemmin.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

gunman

Lainaus käyttäjältä: gunman - 07.10.22 - klo:14:39
Tarinalle jatkoa.
Autoni laatikon ohjainlaitteeseen oli kuulemma päivitys olemassa. (34J8)
Vein autoni tänään päivitettäväksi, sekä analysoitavaksi tuon vian osalta.

Päivitys muutti jotain paineraja-arvoja vikailmoitusten suhteen, ja lopputulemana laatikon sisällä oleva apu-, tai lisähydraulipumpun
pultit joko löysällä tai irti. (alhainen paine)
Auto jäi sinne. Kolmen viikon päähän korjausaika. Loota avataan ja pumppu uusitaan.
Jos pumpun pulteista joku on irronnut, menee koko loota vaihtoon...
Mekatroniikan vikaa ei tässä yhteydessä lähdetty edes selvittämään, koska jos loota vaihtuu, se vaihdetaan mekoineen päivineen.
Että sellaista.

Auton loota on saatu tällä viikolla tiputettua.
Ei metallihilpettä öljyn seassa, eli hydraulipumpun vaihdolla selviää.
Itselle tulee tässä tapauksessa kulut tuosta vaihteiston ecusta...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Sped

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.10.22 - klo:08:26
Kyllä tehokas (?) etuveto helpolla sutaisee, sopivissa olosuhteissa se on juurikin tuollaista paukuttamista. 1M Leon teki tätä paljonkin, etuveto-Cuprassa oli lukko joten se ei niinkään. Takaveto/neliveto korjaa ongelman, tai sitten vaan säännöstelee kaasua maltillisemmin.  :D

Juuri tänään märällä asfaltilla kesärenkailla sutasi (vaikka neliveto), kun lähti vähän vilkaammin liikenteen sekaan. Seuraavissa valoissa kokeilin uudestaan, että oliko näin, ja kyllähän tuo Haldex-neliveto sen tekee, että ensin pikkusen sutasi eturenkailla ja sitten mentiin kaikilla renkailla eteenpäin.

Mutta ei siitä kyllä sen suurempaa pauketta kuulunut :o
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

harakka

Volkkari lähtee aina neliveto päällä paikaltaan toisin kuin jotkut muut. Takaveto istoaa vasta liikkuessa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy