Octavia III todellinennopeus vs. mittarinopeus

Aloittaja Jyri, 09.08.13 - klo:14:04

« edellinen - seuraava »

Jyri

Te onnelliset ketkä olette jo saaneet Ocu IIIsen, niin viitsisittekö jossakin välissä katsoa paljonko on todellinen nopeus mittarinopeudella 100 km/h, ja samalla toki jos kerrotte rengaskokonne ja profiili/leveystiedot.

Mietiskelen että millä rengastuksella saisi mittarin näyttämään oikein...

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 09.08.13 - klo:14:04
Mietiskelen että millä rengastuksella saisi mittarin näyttämään oikein...

Millä tahansa?

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7465.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7771.msg215014#msg215014

Itse en ole kokeillut säätää kun GPS näyttää kuitenkin riittävän tarkasti oikeaa nopeutta.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.08.13 - klo:14:52
Millä tahansa?

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7465.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7771.msg215014#msg215014

Itse en ole kokeillut säätää kun GPS näyttää kuitenkin riittävän tarkasti oikeaa nopeutta.
Mahtaako onnistua, ainakaan Touranista tai nykyisestä Superbista en ole saanut VCDSllä säädettyä ihan kohdalleen, toki virhettä olen saanut pinemmäksi, mutta kun haluaisin saada sen kilometrin tarkkuudella oikein.

Edit. Niin ja siis syy siihen ettei ole saanut ihan kohdalleen on se että säätövaraa ei tuolla VCDSllä ole kovin paljoa.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 09.08.13 - klo:15:06
Mahtaako onnistua, ainakaan Touranista tai nykyisestä Superbista en ole saanut VCDSllä säädettyä ihan kohdalleen, toki virhettä olen saanut pinemmäksi, mutta kun haluaisin saada sen kilometrin tarkkuudella oikein.

Edit. Niin ja siis syy siihen ettei ole saanut ihan kohdalleen on se että säätövaraa ei tuolla VCDSllä ole kovin paljoa.

Varmaankin näin, mutta hieman epäilen myös nopeusmittarin säätämistä tarkasti kohdilleen rengaskokoa säätämällä. Renkaissa kun auton kuormauksen lisäksi ilmanpaine ja kuluminen vaikuttavat kehään ja sitä kautta mittarivirheeseen.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.08.13 - klo:15:17
Varmaankin näin, mutta hieman epäilen myös nopeusmittarin säätämistä tarkasti kohdilleen rengaskokoa säätämällä. Renkaissa kun auton kuormauksen lisäksi ilmanpaine ja kuluminen vaikuttavat kehään ja sitä kautta mittarivirheeseen.
Siis eihän sitä saakaan tarkasti renkailla kohdalleen (ainakaan helpolla), vaan omassa tapauksessa ideana vain siirtää tuota säätöaluetta kohdilleen jotta hienosäätö onnistuu VCDSllä, niin ja tietysti omaa silmää ei haittaa että rangas täyttää lokasuojan paremmin.

MTSI

rengas 205/55-16
Mittarissa 90 = tod.nop. 85
Mittarissa 111= tod.nop. 105
Puhelimen gps:llä mitattu.
Tässä olen muuten huomannut hyödylliseksi tuon vakkarinnopeusnäytön, laitan aina 90 tai 111 siihen rajoituksesta riippuen niin ei tarvi pelätä sakkoja.
SKODA

Huppe

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

MTSI

Täytyy vielä mitata tuo 100 lasissa, kunhan kerkeen.
SKODA

Ukkonen

Lainaus käyttäjältä: Mtsi - 09.08.13 - klo:16:50
rengas 205/55-16
Mittarissa 90 = tod.nop. 85
Mittarissa 111= tod.nop. 105
Puhelimen gps:llä mitattu.
Tässä olen muuten huomannut hyödylliseksi tuon vakkarinnopeusnäytön, laitan aina 90 tai 111 siihen rajoituksesta riippuen niin ei tarvi pelätä sakkoja.

Itsellä täysin identtinen rengaskoko ja mittarin heitto. Paitsi vedän satasen alueella vakkariin 112 :)

Olen miettinyt että tuleeko silloin myös matkamittariin 5-6% enemmän kilometrejä kuin todellisuudessa?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Ukkonen - 09.08.13 - klo:21:05Olen miettinyt että tuleeko silloin myös matkamittariin 5-6% enemmän kilometrejä kuin todellisuudessa?
Kyllä, jos ajat aina vakioajan tuon verran kovempaa :o

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Ukkonen - 09.08.13 - klo:21:05
Itsellä täysin identtinen rengaskoko ja mittarin heitto. Paitsi vedän satasen alueella vakkariin 112 :)

En ymmärrä miksi ajaa ylinopeutta jos ei aja maksimia normaali oloissa, eli ukkos okussa vakkarissa 115 pelkäämättä sakkoja!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

MTSI

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 09.08.13 - klo:21:52
En ymmärrä miksi ajaa ylinopeutta jos ei aja maksimia normaali oloissa, eli ukkos okussa vakkarissa 115 pelkäämättä sakkoja!
Joo sakothan pitäs tulla vasta 11 ylinopeudesta. Mutta ei ole kiva tienposkessa vääntää poliisin kanssa että saako ajaa esim. 6 ylinopeutta - kun ei kuulemma saa. Nimittäin 6 km/h ylityksestä saavat jo ruveta huomauttelemaan. Kokemusta on viime keväältä, Tuntu kyllä niin turhalta hommalta, aikansa möyhäs ja lähti pois. Nopeus muuten silloisella autolla juuri tuo 115 mittarissa ja todellinen vain 106. Eli ei "pitäisi" olla vaaraa tulla pysäytetyksi jos ajat 111 Mutta...
SKODA

2cka

Lainaus käyttäjältä: Mtsi - 09.08.13 - klo:22:16
Joo sakothan pitäs tulla vasta 11 ylinopeudesta. Mutta ei ole kiva tienposkessa vääntää poliisin kanssa että saako ajaa esim. 6 ylinopeutta - kun ei kuulemma saa. Nimittäin 6 km/h ylityksestä saavat jo ruveta huomauttelemaan. Kokemusta on viime keväältä, Tuntu kyllä niin turhalta hommalta, aikansa möyhäs ja lähti pois. Nopeus muuten silloisella autolla juuri tuo 115 mittarissa ja todellinen vain 106. Eli ei "pitäisi" olla vaaraa tulla pysäytetyksi jos ajat 111 Mutta...

Mistähän tällainen oletus juontaa? Toki harvemmin lievistä ylinopeuksista sakotetaan mutta kyllä ne saa sen sakon sulle halutessaan antaa jos virhekorjattu (käsittääkseni tutkalukema -3km/h) on kilometrin verran yli rajoituksen  8)
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

jni

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 10.08.13 - klo:01:45
Mistähän tällainen oletus juontaa? Toki harvemmin lievistä ylinopeuksista sakotetaan mutta kyllä ne saa sen sakon sulle halutessaan antaa jos virhekorjattu (käsittääkseni tutkalukema -3km/h) on kilometrin verran yli rajoituksen  8)

Poliisi yhtenäisti käytäntöjään pari-kolme vuotta sitten. Noin se menee.

Käytännössä siis "suurin sallittu nopeus" on viisi kilometriä tunnissa yli! Sinällään hölmöä hommaa. Itse olisin ollut nollatoleranssin kannala.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Subastar

205/55R16 mittarivirhe satasen nopeudessa 4 km/h.

Saako muuten autosta itsestään tuo todellisen nopeuden näkyviin. Golfissa todellinen nopeus näkyi ilmastoinnin oikean puoleisessa pikku näytössä, kun painoi AC- ja puhallus alas -nappeja yhtä aikaa ja valitsi "kanavan" 19.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Taky

Mistähän tällainen oletus juontaa?

Legendoja muinaisilta ajoilta.

...virhekorjattu (käsittääkseni tutkalukema -3km/h) on kilometrin verran yli rajoituksen  8)

Tai kun kysessä nollatoleranssi silloinkin tulee/voil tulla huomautus kuten itselleni auton omistajana vaikka poika sillä ko hetkellä ajoi.

80 km/h alueella valvontakameran mittari 83km/h ja siitä minulle kirjallinen huomautu ylinopeudesta.
Eivät edes vaivautuneet kysymään kuka ajoi ja se on jurppinut jo vuosia.... :P
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

MTSI

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.08.13 - klo:08:39
Legendoja muinaisilta ajoilta.

Tai kun kysessä nollatoleranssi silloinkin tulee/voil tulla huomautus kuten itselleni auton omistajana vaikka poika sillä ko hetkellä ajoi.

80 km/h alueella valvontakameran mittari 83km/h ja siitä minulle kirjallinen huomautu ylinopeudesta.
Eivät edes vaivautuneet kysymään kuka ajoi ja se on jurppinut jo vuosia.... :P
Ettei vaan olis ollu mitattu 86 -3km/h virheen korjaus = 83km/h
Ite sain tuon saman lapun parivuotta sitten: mitattu 66 -3km/h virhemarkinaali = 63km/h
"Ajoneuvoa kuljettanutta kuljettajaan kehoitetaan noudattamaan nopeusrajoituksia" tai jotain sinnepäin siinä luki ja ei vaadittu muita toimenpiteitä. Silloin selvitin että mitkä säännöt nykyään on: 5 ylitys ok. 6-10 ylitys voi huomauttaa. 11 tai enemmän ylitystä voi sakottaa ja jos esim. Mittaavat 86 huomautukseen tulee 83 tai jos mittaavat 91 sakkoon tulee 88 (Ja oma mielipiteeni tähän: tämän takia suomessa liikenne pumppaa. Jotkut ajaa tasan, jotkut n.5 yli ja jotkut n.10 yli ja muutama ajaa sitten karvan alle 200 kun jono veivaa edessä.  ;D esim. Norjassa kun olen ajellut, siella on nollatoleranssi niin noin yleensä liikenne on tasasempaa, tietysti poikkeuksia löytyy. )
SKODA

MTSI

^ niin itse olen valinnut tuolta väliltä ajan 5 yli ja nyt puhutaan siis todellisesta nopeudesta.
SKODA

MTSI

^^ ja sitten kun tohon lisätään ne jotka ei tidä mittarivirhettä olevan olemassakaan, niin ne ajaa 5km/h alinopeutta.  :)
Mutta nyt minä pinkasen tuohon pikatielle puhelimen ja tomtomin kanssa. Pieni hetki...
SKODA

MTSI

Tomtom ja puhelin näyttivät aikalailla saamaa nopeutta. Joka on ilmeisesti noin +1km/h todelliseen?
Mittarissa 80 todellinen vaihtelee 75/76
Mittarissa 90 todellinen 95
Mittarissa 100 todellinen vaihtelee 94/95 ehkä jopa enemmän 94
Mittarissa 110 todellinen 104
Ja renkaat oli 205/55-16 ihan vaan toi 1.2 AmbiTSIoni pölymiinivanteilla.
Huippuja en tällä kertaa kokeillu.  ;)
SKODA

TTO

Tuo on hyvä juttu, että mittarivirhe pysyy saman suuruisena eri nopeuksilla eikä tarvitse laskea prosentteja. Muutenkin tuo 5:n virhe on kätevä, kun tarkoituksena on ajaa todellista 5 yli ja voi vakkariin laittaa 10 yli rajoituksen.

MTSI

^ samoilla linjoilla ollaan, eli ainakin kaksi löytyy jotka voi ajaa jonossa veivaamatta nopeutta.  ;D
SKODA

Jyri

Omasta mielestä taas nopeusmittarin virheellisessä lukemassa ei ole mitään kätevää, mittarin tarkoitus lienee kertoa nopeus mitä liikutaan, ei mitään kuvitteellista laskutoimituksia vaativaa...en ymmärrä miksei niissä malleissa missä on jo GPS osaa auto kalibroida mittaria näyttämään todellista nopeutta, ei lienisi kovinkaaan vaikea toteuttaa?

skodamig

Niin..  nopeusmittarin ja matkamittarin näytöt on eri juttu.. 8)
Kumpikin "valehtelee" erilailla...
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

jni

^^Samaa olen ihmetellyt minäki. Varsnkin kun on ollut pitkän mahdollista esim. polkupyörän mittari kalibroida renkaan kehän pituuden mukaan millimetritarkkuudella.

Tätä kun olen kysynyt, on vastaus ollut direktiivi. Autossa ei saa kuulemma olla itse kalibroitavaa mittaria. Lisäksi millään rengaskoolla se ei saa näyttää liian vähän. Tietyllä varmuuskertoimella siis kaikkien autojen mittarivirheet ovat kutakuinkin samoja.

Mainittakoon, että ensimmäisessä Skodassani (Skoda Felicia 1,6 GLX, -96) mittarivirhe oli + 1 km/h. No, autoonhan oli tyypitety vain yksi rengaskoko.
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Jyri

Lainaus käyttäjältä: jni - 10.08.13 - klo:10:57
Tätä kun olen kysynyt, on vastaus ollut direktiivi. Autossa ei saa kuulemma olla itse kalibroitavaa mittaria. Lisäksi millään rengaskoolla se ei saa näyttää liian vähän. Tietyllä varmuuskertoimella siis kaikkien autojen mittarivirheet ovat kutakuinkin samoja.
Ei kuitenkaan selitä miksei tuota GPSää käytetä auton nopeusmittarin kalibrointiin.

jni

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.08.13 - klo:11:04
Ei kuitenkaan selitä miksei tuota GPSää käytetä auton nopeusmittarin kalibrointiin.

Nokun sekin on kielletty. Tätäkin olen kysynyt.
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

MTSI

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.08.13 - klo:10:51
Omasta mielestä taas nopeusmittarin virheellisessä lukemassa ei ole mitään kätevää, mittarin tarkoitus lienee kertoa nopeus mitä liikutaan, ei mitään kuvitteellista laskutoimituksia vaativaa...en ymmärrä miksei niissä malleissa missä on jo GPS osaa auto kalibroida mittaria näyttämään todellista nopeutta, ei lienisi kovinkaaan vaikea toteuttaa?
No no eipäs nyt.  ;) TTO:han sanoi että se on kätevää kun se virhe pysyy samana, eikä sanonut että "mittarivirhe on käteva".
Eli toisin sanoen jos mittarivirhettä pitää jonkun tirektiivin takia olla niin hyvä edes että se pysyy suurinpiirtein samana koko mittarin matkalla. Eikä niin että 50km/h heittää 5 ja satasessa jo 10. Juu nou?  :)
SKODA

MTSI

^ ja minä voisin kyllä kanssa luopua tuosta mittarivirheestä kokonaan, siinä kyllä ollaan samoilla linjoilla kuin jyri. Pitäisiköhän muuten laittaa talveksi 205/60-16 ja kokeilla? Hyym?
SKODA

Jyri

Lainaus käyttäjältä: MTSI - 10.08.13 - klo:11:15
^ ja minä voisin kyllä kanssa luopua tuosta mittarivirheestä kokonaan, siinä kyllä ollaan samoilla linjoilla kuin jyri. Pitäisiköhän muuten laittaa talveksi 205/60-16 ja kokeilla? Hyym?
Yhtäpykälää korkeampiprofiiliset kumit alle (n. 3% korjaa mittaria) ja loput VCDSllä, eiköhän sillä siitä ihan ok tule?
Lainaus käyttäjältä: jni - 10.08.13 - klo:11:06
Nokun sekin on kielletty. Tätäkin olen kysynyt.
Vai että on kielletty direktiivissä autonnopeusmittarin itsekalibraatio GPS mukaan, kuulosta kyllä aika uskomattomalta, ja sitähän ei kukaan koskaan mistään voisi tarkistaa tekeekö auto noin!?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy