Kaksoismassapyörän oireet?

Aloittaja Skudaa, 27.03.10 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

PoNppu

Tulipa varailtua vauhtipyörän vaihtoon aika, mutta hieman on alkanut epäilyttää, että johtuuko tuo kolina sittenkään siitä  :-\.

Passat vauhtipyöräkö?

Mitäs mieltä te olette tuosta naputuksesta? Tämähän siis kuuluu kun koneen lämmöt on vielä ihan minimissään ja häviää moottorin lämmettyä. Tänään tuli myös huomattua, että kone vatkaa melkoisesti kylmäkäynnillä joka rauhoittuu myöskin lämpöjen noustua.

Ja minullekin sanottiin huoltoa varatessa, että DSG:n öljyjä ei tarvitse vaihtaa tuossa samalla, kun olin ne juuri vaihdattanut.

stallione

Paljon autolla on ajettu? Kuulostaa kyllä mielestäni massapyörältä joka on todella lopussa. Omasta lähti samanlainen kolina ihan käsivoimin heilutellessa mutta ei ihan noin väljältä kuullostanut vielä. Ravistelut kylmänä kuuluu myös asiaan. Kaverin bemarissa hajosi massapyörä totaalisesti vaikkei kuulunut kuin pientä rallatusta. Moottori nypytti/hytkyi kyllä ja rauhoittui kun pyörä vaihdettiin 195tkm.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

PoNppu

Lainaus käyttäjältä: stallione - 27.01.14 - klo:19:32
Paljon autolla on ajettu?

243tkm.. Ja ilmeisesti saattaa jopa olla vielä ihan alkuperäinen vauhtipyörä, tai ei ainakaan huoltokirjasta löydy mitään mainintaa vaihdosta, vaikka muut edellisen omistajan huollot löytyvät. No jospa tuo ensi viikon vauhtipyörän vaihto sitten korjaisi tilanteen ja saisi kerrankin ajella ilman stressiä.
Mitä muuten seuraa vauhtipyörän hajoamisesta pahimillaan? Pitäisi vielä uskaltaa tällä viikolla ajaa sellainen 100km maantiepätkä ennen tuota huoltoa  ::). Jännäähän tässä on se, että auto on ollut parin viime kuukauden aikana pajalla enemmän kuin ajossa, eikä kukaan ole ollut tuosta kolinasta huolissaan.

stallione

No tuo kaverin bemarista hajonnut massapyörä joka oli hajonnut siis aivan päreiksi, rikkoi startin hammasratasta ja nyt käynnistäessä kuuluu epämääräistä ääntä. Tulee varmaan ylimääräistä remonttia tuon takia kohtapuoliin, veikkaisin.

Se oli kuulemma todella vaikeaa saada edes irti kun oli hajotessaan kiilautunut joku osa johonkin.
Luin myös silloin kun oma massapyörävaihto oli ajankohtainen että pahimmassa tapauksessa voi rikkoa vaihteiston yms. Näistä en sitten tiedä mutta onhan se vaihdelaatikossa kiinni.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

JeanC

Ei se mitään riko, auto vaan lähtee lavetilla etiäpäin.

Marko

Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 27.01.14 - klo:19:51
243tkm.. Ja ilmeisesti saattaa jopa olla vielä ihan alkuperäinen vauhtipyörä, tai ei ainakaan huoltokirjasta löydy mitään mainintaa vaihdosta, vaikka muut edellisen omistajan huollot löytyvät. No jospa tuo ensi viikon vauhtipyörän vaihto sitten korjaisi tilanteen ja saisi kerrankin ajella ilman stressiä.
Mitä muuten seuraa vauhtipyörän hajoamisesta pahimillaan? Pitäisi vielä uskaltaa tällä viikolla ajaa sellainen 100km maantiepätkä ennen tuota huoltoa  ::). Jännäähän tässä on se, että auto on ollut parin viime kuukauden aikana pajalla enemmän kuin ajossa, eikä kukaan ole ollut tuosta kolinasta huolissaan.
Kyllähän noin pahasta kolinasta pitää olla huolissaan.Varmaan DSG:n kytkinpakkakin ottanut kulumaa,voikohan sitä siinä samalla tarkastaa.
Pahimmillaan hajottaa koko laatikon,kun vauhtipyörä "räjähtää",yhden räjähtäneen laatikon näin Raskoneella viime kesänä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

stallione

Luulen kanssa että saa olla pirun huonoa tuuria jos rikkoo muita paikkoja. Sulla kyllä jo niin kova kolina että en kauhean pitkälle lähtisi onnea kokeilemaan.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Höylä

Minulla piti suunnilleen samanlaista mekkalaa, siihen ei auttanut loppuajasta edes koneen/laatikon lämpeneminen kovinkaan paljoa. Ajossa ei ääntä ollut tai ei ainakaan kuullut muun yli mutta nykäisyt tunsi. En tiedä kuinka herkästi tuo hajottaa muuta, mutten usko että tuosta aiheutuva lyönti tekee ainakaan hyvää laatikossa tai koneessa. Mikäli tuo alkaisi tosissaan osittua kesken ajon niin saattaahan tuolla kotelossa ahdasta tulla.

DSG:ssä öljyjen vaihtotarve riippuu varmaan siitä irrottaako lauhduttimen laatikosta vai jäähdytysjärjestelmästä, mikäli irrottaa laatikosta niin ainakin vähän öljyä pääsee karkuun.

PasiKo

Kytkinkopanhan se vauhtipyörä vaan syö paskaksi kun jouset päättää tulla läpi, sitten vaan uutta laatikkoa tilalle.
Se moottorihan pyörii kauhean hitaasti, että eihän se mitään sorvaa sieltä...

Aikanaan maahantuonnista on ohjeistettu että monilevykytkin uusittava vauhtipyörän yhteydessä, koska kytkinakselin spooritus kuluu vauhtipyörän hammastukseen nähden...

Eikä vauhtipyörän tai monilevykytkimen vaihto vaadi vaihteistoöljyn uusintaa, jos öljyt on juuri lähiaikoina uusittu. Monilevykytkimen vaihdossa vaihteiston huohotin tulpataan ja laatikko käännetään niin että kytkinkoppa osoittaa ylöspäin. Sitten vaan puretaan vanhat pois, uutta tilalle ja heittokellolla säätöä.

Vaihteiston öljynlauhdutinta ei todellakaan kuulu irroittaa, siihen kun ei mene kuin 2kpl vesiletkuja jotka irroitetaan.

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: PasiKo - 28.01.14 - klo:19:56
Aikanaan maahantuonnista on ohjeistettu että monilevykytkin uusittava vauhtipyörän yhteydessä, koska kytkinakselin spooritus kuluu vauhtipyörän hammastukseen nähden...

Näin mullekin sanottiin merkkipajalla, kun edelliseen kulkineeseen kyselin vauhtipyörän vaihtoa. Vaihdatin suosiolla myös kytkinpakan.

PoNppu

Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 28.01.14 - klo:20:21
Näin mullekin sanottiin merkkipajalla, kun edelliseen kulkineeseen kyselin vauhtipyörän vaihtoa. Vaihdatin suosiolla myös kytkinpakan.

Paljonkohan tuosta tulee arviolta lisäkustannuksia pelkän vauhtipyörän vaihtamisen päälle?

stallione

En tiedä lisäkustannuksista mutta noilla kilometreillä vähän kaksipiippuinen juttu. Nimittäin Itselleni ei vaihdettu kytkinpakkoja koska vaihteisto toimii hyvin. Tunnen erään osien maahantuojan joka sanoi kanssa että ohjeistavat kytkinpakkojen vaihtoa samalla, koska saavat näin myytyä lisää kalliita osia. Yli 240tkm kannattaa varmaan kysellä kuitenkin koko settiä. Näköjään tuossa yksi tarjous mihin kuuluu kaikki mahdollinen.

http://www.pha.fi/index.php/tarjoukset
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

stallione

Ei näköjään toimi kunnolla tuo linkki mutta tuo 2450,- sisältää siis kaksoismassapyörän ja kytkinlevyt. Kaksoismassa suomessa maksaa pultteineen jotain 8-900egee ja työt 550,- päälle, eli kytkimille + työlle jää hinnaksi joku 1000,- ?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

stallione

Jos tuo nyt tarkoittaa että "sisältää vauhtipyörän kytkinlevyn, paineasetelman ja painelaakerin. Öljyt ja vaihdelaaatikon suodattimen asennustyön" ?
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Janneh

Lainaus käyttäjältä: stallione - 28.01.14 - klo:22:25
Ei näköjään toimi kunnolla tuo linkki mutta tuo 2450,- sisältää siis kaksoismassapyörän ja kytkinlevyt. Kaksoismassa suomessa maksaa pultteineen jotain 8-900egee ja työt 550,- päälle, eli kytkimille + työlle jää hinnaksi joku 1000,- ?

Jos en nyt aivan väärin muista niin mulla vauhtipyörän vaihto + uudet litkut laatikkoon oli töineen 1100e. En laita tästä päätäni pantiksi mutta muistikuva on vahva. Niin ja merkkiliikkeessä

PasiKo

Monilevykytkin "korjaus-sarja" maksaa suurinpiirtein saman kuin vauhtipyörä, eli 750-850 nurkilla + sen vaihdolle työt.

Jos yhteensä 1100â,¬:lla saa merkkiliikkeessä vauhtipyörän uusinnan(vw:llä vauhtari+jokunen pultti ~800â,¬) ja dsg-laatikon öljynvaihdon(vw:llä ~300â,¬), niin sanotaan näin että työt vissiin antoivat hyvässä hengessä ilmaiseksi...

renze

#256
Olisi perheen Golffiin (1.9tdi) tulossa vauhtipyöräremontti. Tälläisen ajattelin tilata saksan kautta: http://www.ebay.de/itm/VW-GOLF-MKV-1-9-TDI-MOTORCODE-BXF-NEUE-SCHWUNGRAD-LUK-KUPPLUNG-/250997393163?pt=DE_Autoteile&hash=item3a709c470b
Ei ole hinnalla pilattu ja LUK ilmeisesti ihan laatumerkki.
Eikös tuollaiseenkin sarjaan voi laittaa alkuperäisen painelaakerin, ettei se ole erilainen?

Arsenal1982

Eilen oli auto huollossa ja nyt sitten uusi massapyörä alla. Puhutaan kyllä heti ihan eri autosta, koska massapyörä oli kyllä ihan tiensä päässä. Osat tilasin englannista 450â,¬ kotiin tuotuna sis.pultit ja työt 480â,¬ joten suht halvalla laitettiin auto kuntoon. Vikakoodit myös luettiin ja resetoitiin.

jaketson

Onko kellään kokemusta kiinteästä vauhtipyörästä 1.9 tdi m6 touraniin. Moottorina bxe. Vaihteistona 02s.

BlackGhost

Edelliseen touraniin tuli vaidatettua kaksoismassa sekä vaihdelaatikko.
Nykyinen touran rupesi pitämään rallatusta kun kakkosella aloittaa moottorijarrutuksen vapauttamalla kytkimen.
Muilla vaihteilla en kuule vastaavan laista ääntä.
Kokeilin myös ajaa kakkosella ja käyttää kytkintä välillä pohjassa ja kun vapauttaa kytkimen, niin rallatus kuuluu....  Olisko se kaksoismassa vai laatikossa joku osa, joka äänen aiheuttaa?
Tyhjäkäynnillä välillä kuuluu "nyppimistä", eli joku ylimääräinen ääni aina silloin tällöin.

repomies

#260
Oheisesta linkistä löytyy rautaisannos tietoutta kaksoimassavauhtipyörien rakenteesta, tyypeistä, vaurioista ja vaurioiden diagnosoinnista.

http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/08_media_library/01_publications/automotiveaftermarket/brochure_1/downloads_5/luk_fail_diag_zms_de_en.pdf

Ohessa vielä taulukko josta selviää paljonko kaksoismassassa saisi olla klappia. Ei tosin ole dataa ihan kaikista, etenkään DSG-malleista:

http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/08_media_library/01_publications/automotiveaftermarket/datasheet/downloads_3/dmf_value_list_de_en.pdf

stallione

Kiitos hyvästä linkistä kaksoismassapyörän toiminnasta!

Itsellä kuuluu juuri vaihdetulla kaksoismassapyörällä vaimeaa kilinää/ kolinaa joskus tyhjäkäynnillä. On kyllä tarkka korva mutta luulen että ominaisuus. Edellinen kolisteli kylmänä kovempaa.

Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

seppotaas

----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

seppotaas

----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

psssst

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 16.05.14 - klo:07:43
Eivät toimita maan ulkopuolelle, kertoili tuossa vinkkimies... kehoittivat ottamaan yhteyttä

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-5-6-speed-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-mk5-platform.html

Peukku Darksidelle. Oli halvin kun minä etsin vauhtipyörää omaani ja nopea toimitus. Jos ei löydy sopivaa suoraan nettisivulta, niin meilillä kysyen vaan.
laatikon ja moottorin tyyppikoodi vaikka huoltokirjan kannesta.

KHi76

Tervehdys!

Tästä uunituoretta videopätkää minun pihaltani löytyvästä kärrystä. Mitäpä tuumataan?

http://youtu.be/6W_pw0vX1E4

Tuollaiset äänet sain pihalle laitteesta ensimmäisen kerran viime lauantaina noin 130km matkan päätteeksi. Ajattelin aluksi, että tähän kotipihalle taisi auto nyt jäädä. Sen verran säikähdin äänimaailmaa. Eli siis kuumalla koneella. Muutaman tunnin päästä lähdin koettamaan autoa ja kas, äänet tipotiessään. Lyhyiden kaupunkilenkkien aikana ei samanlaista ääntä tullut.

Tänä aamuna töihin mennessäni (noin 13km) ei mitään ylimääräisiä ääniä. Soitin merkkiliikkeen huoltoon ja kysyin mitä voitaisiin tehdä asialle. Kehoituksesta lähdin autoa paikanpäälle näyttämään. Asiantuntijan läsnäollessa ei autossa (tietenkään...) ollut mitään ylimääräisiä ääniä. Oltiin jo melkein morjenstamassa lähtijäisiksi, kun koko tämän ajan tyhjäkäynnillä olleesta autosta alkoi kuulua vaimea säksätys tai rahina. Ã,,äntä alettiin paikallistaa ja se voimistui pikku hiljaa paremmin ja paremmin kuultavaksi (kuten videolla).

Parkkipaikka-diagnoosina oli, että vauhtipyörän silmälaakeri olisi sökö. Kaksoismassa jäi epäilyksen alta pois, koska se on vaihdettu hiljattain. Vaihdon yhteydessä ei kuitenkaan ilmeisesti oltu vaihdettu laakeria, vaikka se on maahantuojan suositus. Parin viikon päähän asti meni huoltoaika (kiva...), mutta sitten selviää paljonko menee uusiksi. Itse vähän epäilen kyllä, että uuden karhea kaksoismassa on porsinut...

2019 Octavia Combi 1.5 TSI DSG Style

(ed.: 2011 Superb Combi 2.0 TDI CR 140 Comfort DSG)

seppotaas

Oliskos tuo kuitenkin joku resonanssi-ääni, pakoputki? hiukkassuotimesta sisuskalut irti ? laturi ? ilmastoinninkompura? joku vastaava?
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

KHi76

Joo, tuo metallinen pärinä mikä kuuluu kierroksilla on varmasti joku resonanssiääni. Metallinen kahnausääni, joka paheni videossa koneen kierrättämisen jälkeen selkeästi, on se mihin tässä on syytä kiinnittää huomiota.

Parin viikon päästä on auto pajalla tarkemmissa tutkimuksissa/korjauksessa. Sittenpähän tuo selviää mitä menee vaihtoon...
2019 Octavia Combi 1.5 TSI DSG Style

(ed.: 2011 Superb Combi 2.0 TDI CR 140 Comfort DSG)

psssst

Samalta kyllä kuulostaa minun vp-vaurion kanssa. Limpusta porsi jousi ulos, joka kihnutti ja rämisi koneen ja laatikon väliseen peltiin.

kunhan ei olis jäänyt vauhtipyörän kiinnitys puolitiehen...

neulalaakerin vaihto sama työ kuin vauhtipyöränkin.

repomies

Omassa alkanut täristää välillä joutokäynnillä, lämpimällä koneella. Tuntuu kabiinissa asti. Kaksoismassa lojuu edelleen varastossa, haaveilen yhä että pääsisin sataan tuhanteen asti alkuperäisellä. Nyt 96500 mittarissa tjsp.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy