Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

vkjoki

En ole havainnut eroa Helsingin ja muun Suomen välillä: koko Suomessa suuri osa autoilijoista rikkoo liikennesääntöjä eikä anna jalankulkijoille esteetöntä kulkua.

Mutta olen havainnut suuren eron Suomen, Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan välillä: suomalaiset autoilijat ovat ylivoimaisesti epäkohteliaimpia jalankulkijoita kohtaan. Suomalainen ajattelee pääsääntöisesti, että kai mä nyt sentään voin mennä ensin ... ainakin jos olen nopea ... ja kiirekin on.

Ja kyllä jalankulkijat ylittävät tien, jos autoilija vakuuttavasti on pysähtymässä - joskus pieni kädenheilautus kannustaa jalankulkijaa käyttämään etukävelyoikeuttaan.

Edellä on jo mainittu kahden kaistan ongelma: jos pysähdyn ja kannustan jalankulkijaa suojatielle, toista kaistaa ajaakin sitten giljotiini. En ole osannut ratkaista ongelmaa.

Ja tulee sitä mokattua itsekin - sekä autoilijana että jalankulkijana.

1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.04.10 - klo:20:47
Edellä on jo mainittu kahden kaistan ongelma: jos pysähdyn ja kannustan jalankulkijaa suojatielle, toista kaistaa ajaakin sitten giljotiini. En ole osannut ratkaista ongelmaa.

Tuo on oikeasti täysin sietämätön ongelma. Moni perustelee tuolla ongelmalla jopa sitä, ettei pysähdy itsekään siihen suojatien eteen, mikä mielestäni vain pahentaa asiaa.

Mutta jos tuollaisessa tilanteessa, kun itse pysähtyy suojatien eteen, joku toinen ajaakin sen jalankulkijan yli... vaikka itse olisi tehnyt kaiken oikein, siitä tuskin osaa olla itseään syyttämättä.

Kamalin itselleni liikenteessä tapahtunut tilanne oli juuri tuollainen. Tien reunasta viiletti ekaluokkalaisen ikäluokkaa lapsi suojatietä kohti ja minä pysähdyin antamaan tietä -- sekä siksi että niin pitää tehdä että siksi, että lapsi oli tulossa niin vauhdilla ja päättäväisesti tielle ettei pysähtymättä kukaan olisi voinut olla. Pieni lapsi ei tietenkään katsonut tilanteessa sinne toiseen suuntaan ...ja sieltä kauempaa tuli kuorma-auto, jonka kuljettaja ei ilmeisesti seurannut liikennettä. Voin vakuuttaa, että nuo olivat pisimmät sekunnin osat, jotka olen liikenteessä kokenut -- en voinut kuin odottaa, että kuorma-auton kuljettaja huomaisi tilanteen ja kun hän lopulta huomasi, toivoa että jarrut lukossa liukuva kuorma-auto pysähtyy ennen lasta, joka oli jarrutusääntä pelästyttyään jähmettynyt paikoilleen viereiselle kaistalle.

Pysähtyi se kuorma-auto, puolisen metriä ennen lasta.

audioman

Pysähdyn aina suojatien eteen. Usein saan kiitokseksi hymyn ja käden heilautuksen joka kertoo, että näin sitä mennään suojatietä pitkin herrasmiehen annettua tilaa. Idiootteja, jotka noissä tilanteissa ajavat toista kaistaa ohi pysähtymättä, on nykyään enää hyvin vähän. Yleensä niillä on kännykkä korvalla. Näyttää siltä, että juuri kännykkä vie kuljetajan huomion noissa tilanteissa.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Kiviharju

Eilen ajeltiin Kotkassa, kun oltiin menossa Pasaatissa käymään. Suojatielle oli tulossa vanhempi mies, joka seisoi aivan kaistan reunassa, se mummo rollaattorin kanssa. Aloin hidastamaan pysähtymistä varten ja katsoin peilistä tuleeko viereisellä kaistalla ketään.
Ensimmäinen auto ei pysähtynyt, mutta tämä menköön sen piikkiin että minäkään en ollut vielä täysin seisahduksissa. Seuraava auto sitten pysähtyi pyörät vinkaisten, n.40v mieskuljettaja katsoi minua, pyöritteli päätään ja näytti keskisormea!! >:(
Takapenkillä istui alle 10v poika ja repsikan penkillä ilmeisesti miehen vaimo. Näytti kyllä todella hyvää esimerkkiä pojalleen. Että näin täällä kymenlaaksossa...

Tietä ylittänyt mies ja mummo kyllä hymyilivät ja kiittivät käden heilautuksella minua, se sentään paransi hieman tälläisen "liikennerikollisen" mieltä :)
Audi A4 Allroad quattro -17

JRR

Minua ärsyttää se, että laiskat ja piittaamattomat kanssa-autoilijat tahallaan järjestävät ansoja pysäköimällä suojatien eteen. Erittäin yleistä ainakin Helsingin keskustassa iltaisin ja viikonloppuisin. Korkeintaan joka kymmenes pysähtyy ohittaessaan. Ja joo, eivät poliisitkaan viitsi pysähtyä.

pokkus

TM:ssä oli tässä vastikään hyvä juttu suomalaisesta suojatiekulttuurista ja kuinka huonolla tolalla se on. Jutussa oli esitelty tutkimus, jossa todella suuri osa suomalaisista ei edes tiedä, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Eli ongelma on lähtökohtaisesti siinä, ettei liikennesääntöja edes tunneta tarpeeksi hyvin. Näistähän henkilöistä poikii sitten niitä keskisormien heiluttelijoita. Itse olen jo pitkään yrittänyt "puolustaa" suojateiden oikeuksia ja pysähdyn aina antamaan ylittäjille tietä. Harmittavasti pyöräilijätkään eivät aina tunne sääntöjä ja olettavat että saavat pyöräillä suojatien yli ja että heitä on silloin väistettävä. Näinhän asia ei tietenkään aina ole, vaan tässäkin on omat poikkeuksensa.

Tuossa TM:n jutussa myös kerrottiin kuinka Virossa oli vuosia sitten vielä pahempi ongelma suojateiden kanssa ja Suomi oli siellä auttamassa Viroa parantamaan omaa suojatiekulttuuriaan. No kuinkas sitten kävikään. Virossa suojatiekulttuuri toimii nykyisin jo huommatavasti paremmin ja Suomessa ryömitään pohjamudissa. Virossa muutos suojatiekulttuuriin oli saatu todella massiivisella mainonnalla ja ihmisten informoinnilla. Suomessa kukaan ei näytä olevan kiinnostunut tästä asiasta ja laittamaan omia rahojaan likoon asian puolesta. Luulisi, että joku turha kansanedustaja voisi ottaa tämän omaksi hommakseen ja mainostaa tällä itsensä vielä seuraavalle kaudelle mukaan...

Puuhis

Ajelin tänään Kotkassa autokoulun auton perässä ja kuinkas ollakkaan se ei antanut tietä suojatielle pyrkiville naiselle ja pienelle lapselle! Itse sain huomattavasti isomman auton kyllä vaivattomasti pysähtymään.
Pienenä ot:na mainittakoon, että autokoulun autona oli musta isohko audi.
Passat Variant -18,
Ex-VAG:t Yeti 4x4 -12, Ocu II -10 ja Bora

Urlaub

^ Jospa kyseessä oli inssiajo, joten opettaja ei käskenyt jarrutella. Lopputulos eli hylsy kerrotaan vasta katsastuskonttorilla.  :-*

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.04.10 - klo:14:34
^ Jospa kyseessä oli inssiajo, joten opettaja ei käskenyt jarrutella. Lopputulos eli hylsy kerrotaan vasta katsastuskonttorilla.  :-*
Oli mikä tahansa, olisi pitänyt käyttää lisäjarrupoljinta!

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 13.04.10 - klo:14:34

Eikö se olekaan enää tapana että autokoulukyltit ja kolmiot otetaan pois auton perästä inssin ajaksi? Näin oli ainakin meilläpäin 90-luvun alussa. Syy oli, se että näin muut autoilijat kohtelevat inssiautoa "normaaliin" tapaan. Olen kyllä nykyään nähnyt, että kolmiot ja muut merkinnät ovat tarroja.. ja niitä ei saa väliaikaisesti pois. Mutta silloin autokouluopettaja yksin ajaessaankin joutuu pitämään hullun kolmiota   :P
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 13.04.10 - klo:17:55
Eikö se olekaan enää tapana että autokoulukyltit ja kolmiot otetaan pois auton perästä inssin ajaksi?

En ole tollasesta tavasta koskaan kuullukaan ???

Quality

Aloitetaan näille autokoulu- ja ajo-opetuskeskusteluille uusi aihe, niin jää tähän tilaa varsinaisille suojatie-jutuille.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

JakeManse

Joskus takavuosina sivusta kauhulla kattelin kun eräs täti-ihminen hyppäs, melko yllättäen, suojatielle täydessä hiekkalastissa olevan rekan eteen. Siinä pikkasen kirskahteli jarrut. Huhhuh!! Mutta kerkes sentään puolijuoksua alta pois...

Pekka T

OT, tuli äsken pieni lukihäiriö, luin että täti-ihminen hyppäsi suojatielle täydessä hiekkalastissa.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tombu

Mun mielestäni Helsinki on ainoita paikkoja Suomessa, jossa jalankulkija saa tilaa. Ei tarvitse kuin poistua kehä III ulkopuolelle muutama kilometri (= Klaukkala) niin et saa tietä vaikka seisoisit keskikorokkeella kahden koiran kanssa.

Mun mielestäni on huonoja perusteluita kaikki en anna tietä jos olen viimeinen letkassa yms., pelisäännöt on selvät ja liikennesääntöihin kirjattu, jalankulkija suojatiellä menee ensin, piste. Ei sitä kolmionkaan takaa saa tulla, vaikka siellä olisi millainen jono tahansa ja päätiellä vain yksi auto.

Toki säännöistä voi aina joustaa, mutta joustajan pitää aina olla se joka luopuu omasta oikeudestaan, ei se joka ottaa itselleen toisen oikeuden.

pizza_delivery

Suomessa ei todellakaan pääse tien yli ellei väkisin vaan hyppää suojatiellä auton eteen.  Pitäisi olla samat säännöt kun Sveitsissä.  Sveitsissä jos ei pysähy suojatien kohdalla, jossa on ihmisiä saa 100â,¬ sakon.  Laki myös sanoo, että vaikka sieltä ei tulisikaan ketään, on hidstettava ja varmistettava.  Ne jotka ovat Sveitsissä käyneet tietävät miten erilainen autokuluttuuri sielläkin on Suomee verrattuna.
Viime kerralla vantaala pysähdyin suojatien kohdalla päästääkseni jalankulkijan yli, niin toisen puolen autoilija ei pysahtynyt.  Typerää tämäkin. ???

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 28.04.10 - klo:11:11
Pitäisi olla samat säännöt kun Sveitsissä.  Sveitsissä jos ei pysähy suojatien kohdalla, jossa on ihmisiä saa 100â,¬ sakon. 

Tiedätkö mitä siitä seuraa Suomessa?

12 päiväsakkoa, joka tekee esim. 2 tonnin tuloilla 350 euroa!

Mielestäni ei ole mitään syytä alentaa rangaistuksia sveitsiläiselle tasolle.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 28.04.10 - klo:12:07

Kuinkas monta kertaa olet nähnyt poliisin sakottavan siitä, ettei suojatien eteen pysähdytä? Kävi vähän hölmösti päin tässä about kuukausi takaperin täällä tuppukylillä, olin astumassa suojatielle niin poliisisetä painoi autosta kaasua että ehti ensin ohi. Oli normaalissa partioajossa eikä siis mitkään vilkut pyörineet katolla.

Jacques

Tässä voisi olla kirjoituksista luettavissa että Suomessa informaatiopaketti pitäisi ensisijaisesti suunnata poliiseille, ja pitää tehovalvonta-viikkoja suojateihin liittyen. Tästä vielä näyttävät varoituspaketit iltapäivälehtiin niin kyllä suomalaiset oppisivat tavoille sakonpelossa! ;)

Jacques

Nyt kevään tullen on työmatkoilla usein saanut tehdä pikapysähdyksiä suojateiden eteen kun pyörällä tullaan tuhatta ja sataa suojatien yli. Paikoilla siis missä ei ole pyöräilijöillä jalankulkijan etuoikeutta. Kyllä ne pyörätkin ovat renkaat lukossa pysähtyneet viime tingassa - mutta olen antanut mennä sillä samalla vaivalla kun olen jo vauhdin itseltäni ottanut pois.
Aika hyvin kanssa-autoilijat ovat huomioineet suojatien eteen pysähtymiset, en muista nähneeni yhtään läpiajoa vielä tämän vuoden puolella.

Parru

Miten niissä kohdin menettelette kun ajatte oikean puoleista kaistaa ja suojatietä lähestyttäessä huomaatte auton olevan pysäköidyn selvästi alle 5m suojatiestä?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Parru - 17.05.10 - klo:12:44
Miten niissä kohdin menettelette kun ajatte oikean puoleista kaistaa ja suojatietä lähestyttäessä huomaatte auton olevan pysäköidyn selvästi alle 5m suojatiestä?

Tässä olisi itsellä peiliin katsomisen paikka, sillä itse tyydyn liian usein manaamaan ja hidastamaan. Harvemmin pysähdyn ihan kokonaan, mutta erityisen tarkkana tulee tuolloin kyllä oltua.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Parru - 17.05.10 - klo:12:44
Ehdottomasti pysähdyn! Eihän tuo tilanne eroa mitenkään jalankulkujan kannalta tilanteesta jossa auto on vain pysähtynyt suojatien eteen.

pizza_delivery

Minä pysähdyn aina.  Jos tisenpuolen autoilija ei pysähy menee kansainväliset tunnusmerkit jakoon  ;D

19 vuotta ltuani sveitsissä tuli opittua hyvin pysähtymään jalankulkijoille.  Siellä nimittäin saa aika kovat sakot jos näin ei tee.
Muutenkin pitäisi järjestää oma aika silleen ettei tulisi niin polttavaa kiirettä etteikö päästäisi jalankulkijoita tien yli.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 17.05.10 - klo:15:0419 vuotta ltuani sveitsissä tuli opittua hyvin pysähtymään jalankulkijoille.  Siellä nimittäin saa aika kovat sakot jos näin ei tee.
Muutenkin pitäisi järjestää oma aika silleen ettei tulisi niin polttavaa kiirettä etteikö päästäisi jalankulkijoita tien yli.

Suomessakin voi rapsahtaa monen satasen sakko jos ei pysähdy suojatien eteen jos viereen on pysähtynyt auto. Poliisin sivulta voi käydä laskeskelemasta noita sakkosummia omien tulojensa mukaisesti. Voisi monen ajattelutapa muuttua jos poliisi alkaisi oikeasti noista sakottamaan.

Karvis

Tänään olin kääntymässä kaksikaistaisella osuudella vasemmalle ja johtuen muista samaan suuntaan menijöistä "jouduin" pysähtymään suojatien eteen. Oikeata kaistaa paineli kaksi autoa edes hidastamatta ja kolmas vasta pysähtyi, sekin poistui sitten paikalta lappu tiskissä.
Tilanteessa ei onneksi jalankulkijoita ollut mukana, mutta olin Transetilla liikenteessä joten kanssa-autoilijoilla ei kyllä olisi ollut mitään saumaa huomata jalkamiehiä :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Otto.

Juuri äsken rullislenkillä meinasin jäädä kahdesti auton alle suojatielle tullessani. Molemmat kerrat ylämäessä eli en tullut "pyytämättä ja yllättäen" suojatielle. Ensimmäisellä kerralla joku pösökuski 205:llään puhui puhelimeen niin intensiivisesti, että havahtui vasta kun huusin sen ikkunasta sisään suomalaiskansallisen voimakkaan kirosanan. Toisella kerralla yliajoa yrittänyt oli ambulanssi Espoon Ikean rampin yläpäässä. Ja ei, ei olleet herrat missään hälytysajossa.

Kyllä se niin on, että tuolla liikenteessä pätee isäukon aikoinaan ajo-opetusta viereenkirjoittaneelle antaessaan antama neuvo:"Toimi liikenteessä niin kuin kenelläkään muulla ei olisi mitään käsitystä liikennesäännöistä ja ennakoi oma toimintasi sen mukaisesti." Ruumiita olisi tullut tänäänkin, jos en olisi haistellut em. kuskien toimintaa jo etukäteen.

ram1

Omalla työmatkallani ajan autollani sellaisen vilkkaasti lapsia ja muita jalankulkijoita vilisevän alueen läpi, jossa usein tulen antaneeksi selvällä hidastuksella jo ajoissa selväksi sen, että suojatielle saa mennä vapaasti.
Mutta tämä kun ei ole jalankulkijoille mitenkään yleistä täälläpäin, niin usein tulee jo hiukan kiusallisia tilanteita kun ne jäävät kiltisti odottelemaan että menisin.
Kädellä huiskautus vasta saa ne tajuamaan, että saa mennä.
Eli autoilijoiden yleinen käytös taajama-alueilla on saaneet ihmiset jo niin varpaille, etteivät uskalla mennä vaikka tilaa annettaisiinkin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pizza_delivery

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 28.04.10 - klo:12:07

Meneppäs Urlaub Sveitsiin ajelemaan, niin tunnet, miten pelottavasti kaikki menee vain ja ainoastaan lakikirjaan mukaan.  Itse asuin 19 vuotta siellä ja voin sanoa, että Sveitsin poliisi on paljon tiukempi kun suomen, kaikissa asioissa.  Ja siis täsmäntäen tuohon suojatie juttuun, sielä vaikka ei olisi ketään näkyvissä tulossa suojatielle pitää hidastaa mateluvauhtiin ja sitten jatkaa. 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy