Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

HAL9000

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota autoilijoiden lähes täydelliseen piittaamattomuuteen jalankulkijoista. Tuntuu ettei juurikaan kukaan anna tietä suojatien edessä seisoville jalankulkijoille. Itse yritän parhaani mukaan tämän huomata.

Suomi, tai ainakin Helsinki on tässä suhteessa täydellinen kehitysalue. Totesin tämän tänään erittäin konkreettisesti itse kun yritin ylittää katua suojatiellä joka ei ollut valo-ohjattu. Vaikka seisoin toinen jalka ajotiellä, pyyhälsi joka ikinen autoilija pysähtymättä ohi. Pääsin yli vasta kun rohkeasti vaan menin. Tämä on surkeaa...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Tuksuu

Huomattu on! Helsingissä ei oikeastaan kukaan piittaa jalankulkijoista. 
Mutta kun menee vaikkapa Hyvinkäälle tai johonkin muuhun kehä3 ulkopuolella sijaitsevaan taajamaan/kaupunkiin, niin on tuo suhtautuminen jo aivan erilaista.

Erkka

Johtuisiko Helsingissä suojatien eteen pysähtymättömyys siitä, kun siellä tuntuu lähes jokaisella olevan niin helvatun kiire, ettei ehditä ottaa huomioon jalankulkijoita (ruuhka-Suomi)?
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Quality

Autoilevana jalankulkijana puolustan molempien tienkäyttäjäryhmien oikeuksia. Jalankulkijat hyppivät usein aivan päättömästi autojen eteen estäen samalla jopa kymmenien autojen letkan sujuvan etenemisen ja aiheuttaen vakavia vaaratilanteita. Itse katson aina tarkkaan, jopa vihreän valon palaessa jalankulkijoille, ettei suojatien yli ole kääntymässä autoja. Samoin kiertoliittymissä odotan kiltisti, kunnes tie on vapaa. Usein joku autoilija pysähtyy, jolloin luonnollisesti kiitän kauniisti antaen samalla merkin, että aion käyttää autoilijan tarjoaman mahdollisuuden ylittää ajorata turvallisesti. Mutta jos rinnalla on toinen kaista, varmistun joka kerta, ettei sieltä takaa ampaise joku pysähtymättä. Tottakai autoilija on tuolloin väärässä, mutta se ei lohduta vaimoani ja lapsiani, kun yksi on joukosta poissa ...
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.03.10 - klo:21:24
Autoilevana jalankulkijana puolustan molempien tienkäyttäjäryhmien oikeuksia. Jalankulkijat hyppivät usein aivan päättömästi autojen eteen estäen samalla jopa kymmenien autojen letkan sujuvan etenemisen ja aiheuttaen vakavia vaaratilanteita.

Tuosta hyppimisestä olen valitettavan samaa mieltä, mutta kymmenien autojen sujuva eteneminen ei ole mikään peruste.

Tieliikennelain mukaan suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Sama termi esiintyy myös hälytysajoneuvojen, raitiovaunujen ja junien kohdalla.

Itse pysäytän nimenomaan tuollaisessa jonossa ajaessani, koska on kohtuutonta laittaa ne koululaiset odottamaan ylitystä ties kuinka monen kymmenen autoilijan ohimarssia seuratessaan.

eGetin

Itse kävelen kyllä aivan surutta eteen, mikäli autoilijalla on mahdollisuus saada kotteronsa pysähtymään ennen suojatietä turvallisesti. Tänään viimeksi piti vähän koetella kyllä omaa pokkaa, kun meinasi nais-Audisti tulla päälle kun ei uskonut että kohdalla oli suojatie.
En myöskään käsitä tuota Qualityn pysähtelyä keskelle tietä vain, jotta autoilija saisi mennä risteyksestä, jos jalankulkijalle on vihreä. En ole itse ainakaan nähnyt vielä yhtäkään risteystä, jossa auto ei ehtisi alta pois ennen kuin muu liikenne pääsee valloilleen jalankulkijoiden jälkeen.

Sama kyllä on itselläkin, jos yhteen suuntaan menee kaksi kaistaa ja siinä menee suojatie, katselen kyllä itsekin huolellisesti ettei kukaan posottele tuhatta ja sataa päälle toisen auton takaa.
Samoiten, kohteliaasti pysähtyville autoilijoille on välillä ihan mukava nostaa räpylää, mutta useimmiten tullaan kyllä lusikka pohjassa ja sen jälkeen vedetään liinat kiinni ennen suojatietä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 23.03.10 - klo:21:51
Itse kävelen kyllä aivan surutta eteen, mikäli autoilijalla on mahdollisuus saada kotteronsa pysähtymään ennen suojatietä turvallisesti.

Kyseisenlainen toimintatapa saattaa huonolla tuurilla aiheuttaa pysyvän happivajauksen ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

saq

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 23.03.10 - klo:21:12
Mutta kun menee vaikkapa Hyvinkäälle tai johonkin muuhun kehä3 ulkopuolella sijaitsevaan taajamaan/kaupunkiin, niin on tuo suhtautuminen jo aivan erilaista.

Hyvinkäästä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta esim. Järvenpäässä tilanne ei ole kyllä yhtään Helsinkiä parempi. Sen huomaa jo Järvenpääläisistä jalankulkijoista, jotka odottavat kiltisti vuoroaan tekemättä elettäkään suojatielle tulosta, jos auto on näköpiirissä. Ihmetys on suuri jos auto pysähtyykin suojatien eteen. Hyvä ettei juosta häpeissään karkuun.

Jos jalankulkijat käyttäytyvät näin niin kyllä he opettavat samalla autoilijoille huonon mallin.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Qrmu

Helsinkiläisenä ihmettelen miksi kadunylitys olisi muka hankalaa Helsingissäkään. Siinä tarvitsee vain aktiivisuutta omaltakin kohdalta. Katsekontakti tulevan auton kuskin kanssa, ja selkeillä elkeillä kertoo mitä itse on tekemässä. Harvemmin tarvitsee odottaa yhdenkään auton menevän ohi, jos käytän suojatietä.

En kuitenkaan kävele autojen eteen niin, että en pystyisi väistämään tappohaluisia kuskeja. Ei ole kuitenkaan elämäni aikana ollut edes yhtään läheltäpiti-tilannetta. Harva kun pystyy ajamaan ihmisen yli jota katsoo suoraan silmiin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 23.03.10 - klo:22:34
Helsinkiläisenä ihmettelen miksi kadunylitys olisi muka hankalaa Helsingissäkään. Siinä tarvitsee vain aktiivisuutta omaltakin kohdalta. Katsekontakti tulevan auton kuskin kanssa, ja selkeillä elkeillä kertoo mitä itse on tekemässä. Harvemmin tarvitsee odottaa yhdenkään auton menevän ohi, jos käytän suojatietä.

En kuitenkaan kävele autojen eteen niin, että en pystyisi väistämään tappohaluisia kuskeja. Ei ole kuitenkaan elämäni aikana ollut edes yhtään läheltäpiti-tilannetta. Harva kun pystyy ajamaan ihmisen yli jota katsoo suoraan silmiin.
Juurikin näin, tosin valitettavan totta on myös että pääkaupunkiseudulla ei paljoa pysähdellä suojatien eteen pysähtyneiden autojen kohdalla, vai olisiko sellaiset 50-60 Matin sanoin.

Reneto

Itse pyrin aina pysähtymään suojatien eteen, silloin kun viereisellä kaistalla on auto pysähdyksissä. On jopa hieman noloa posottaa ohi pysähtymättä. Ainoat poikkeukset olen tehnyt silloin kun aistittavissa on selvä peräänajoriski. Esim. perässä nuohoaa metrin päässä kuorma-auto. Tällöinkin tietty katson, ettei jalankulkijoita näy. Yleensä tilanteen pystyy hahmottamaan aika hyvin, eikä edes vähällä piti tilanteita ole ollut. Tosin perään on meinattu ajaa, kun olen pysähtynyt suojatien eteen viereisen auton myös pysähdyttyä. Tai oikeastaan takanani tulevan perään, äänistä päätellen  :D Meinasin "aiheuttaa" kunnon ketjukolarin.

Mielestäni aika harvoin ainakin täällä Lahden keskustassa jalakulkijat pomppivat päättömästi suojatielle. Parempi ollakin mieluummin ylivarovainen kuin pitää jokaisesta oikeudestaan kiinni. Tuleehan tuolla kaupungilla itsekin taivallettua jalkaisin ja väittäisin, että kun itse on myös autoilija, pystyy hyvin arvioimaan ajonopeudet, liukkauden ym. Ne mummelit, joilla ei ole mitään ymmärrystä autolla ajamisesta ovat vaarallisimpia. Mutta kuten tuli sanottua, harvoin nekään täällä pomppivat auton eteen. Itelläni ei ole yleensä mihinkään kiire kaupungilla ajellessani, joten ehkä siksikään yllättäviä tilanteita ei ole juurikaan tullut.

Muistan Enska Itkosen joskus heittäneen TV:ssä: Se on laiha lohtu, kun pappi sanoo hautajaisissa, että vainaja oli kyllä oikeassa  :D  Ensio on viisas mies. Erityisesti fyysisesti heikomman osapuolen on joskus fiksua luopua oikeuksistaan. On sitten jalankulkija, motoristi jne..

Edit: Jatketaan vielä kyssärillä. Pysähdyttekö aina tällaisessa tilanteessa: Kaksi kaistaa samaan suuntaan, molemmilla jonoa. Jonot nytkähtelevät eteenpäin ja itse olet keskikaistalla joka kulkee hieman paremmin. Edessä auto on pysähtynyt suojatien eteen ja oma jono lähtee liikkeelle, viereinen ei. Pitäisikö jokaisen auton pysähtyä suojatien eteen? Lain mukaan pitäisi, mutta myönnän etten välttämättä pysähdy. Jos olen toinen tai kolmas auto, en tod. näk. pysähdy. Neljäntenä tulevana saatan pysähtyä. Jotenkin koomista, jos jokaikinen auto pysähtyy, kun autojen nopeudet ovat alle 10 km/h. Laitontahan tuo on, mutta sen verran saa mielestäni lakia soveltaa. Kävelyvauhdilla kulkevan auton saa kyllä pysähtymään, jos sieltä joku tulee..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Hump

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 23.03.10 - klo:21:12
Eipä tilanne ole sen parempi täällä Hyvinkäälläkään.
Autoilijat eivät yksinkertaisesti viitsi/ymmärrä pysähtyä, jos jalankulkija on ylittämässä suojatietä.
Mielestäni tämä pysähtymättömyys kuuluu suomalaiseen (autoilu)kulttuuriin.  ::)

Mutta eipä tarvitse mennä kuin suomenlahden eteläpuolelle Viroon niin siellä osataan huomioida jalankulkijat. Omakohtaista kokemusta on Pärnusta (huomiot tehty selvinpäin!), jossa autoilijat pysähtyvät poikkeuksetta aina kun näkevät jalankulkijan ylittämässä suojatietä.
Hieman yllättää positiivisesti kun ruosteinen ladaopel tai uusi mersubemari pysähtyy ja päästää jalankulkijan suojatien yli. Siinä ajattelee, että olisipa suomessa yhtä ystävällisiä autoilijoita.

Virosta olen ottanut tämän käyttäytymismallin myös omaan ajotapaani, eli lähes aina pysähdyn suojatien eteen jos näin jalankulkijan/pyöräilijän ylittämässä tietä.

Male80

Elämäni akselilla Lohja - PK-seutu - Lappeenranta viettäneenä väittäisin, että kyseessä on vahvasti kehä III:n sisäpuoleinen ongelma. Tai ainakin sieltä muualle pikkuhiljaa levittäytyvä.

Muistan n. 5 v sitten, kun ajelin autolla Lohjalla ja paikallisradiossa oli joku liikennekeskustelu menossa. Radioon soitti vasta Helsingistä Lohjalle muuttanut nainen ja vaahtosi tossissaan vihaisena, kuinka Lohjalaisille pitäisi opettaa, ettei autojen eteen saa suojateillä hyppiä. Jokainen varmaan arvaa millainen oli vastareaktio ihmisiltä joille suojatielle pysähtyminen (=lain noudattaminen) on itsestäänselvyys...
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Zausa

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 23.03.10 - klo:21:07
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota autoilijoiden lähes täydelliseen piittaamattomuuteen jalankulkijoista. Tuntuu ettei juurikaan kukaan anna tietä suojatien edessä seisoville jalankulkijoille. Itse yritän parhaani mukaan tämän huomata.

Suomi, tai ainakin Helsinki on tässä suhteessa täydellinen kehitysalue. Totesin tämän tänään erittäin konkreettisesti itse kun yritin ylittää katua suojatiellä joka ei ollut valo-ohjattu. Vaikka seisoin toinen jalka ajotiellä, pyyhälsi joka ikinen autoilija pysähtymättä ohi. Pääsin yli vasta kun rohkeasti vaan menin. Tämä on surkeaa...

Aivan samaan olen kyllä useasti kiinnittänyt huomiota koirien kanssa lenkkeillessäni eli yhtään vilkkaampana aikana ei kyllä meinaa päästä tien yli ilman pitkällistä odottelua. Onneksi yleensä lopulta tulee joku kohtelias autoilija joka päästä suojatien yli. Ei tosin aina ja silloin täytyy vaan tunkea sinne suojatielle ja pakottaa ne autot pysähtymään jos autoletkassa tulee yhtään pidempi väli. Tämän takia tulee itse autolla liikkeellä ollessa huomioitua aika hyvin noita jalankulkijoita kun tietää kuinka vaikeaa se tien ylittäminen voi useimmiten olla. Tosin hieman pelottavaa on kyllä pysähtyä tuollaisessa kohdassa suojatien eteen jossa on kaksi samaansuuntaan menevää kaistaa vierekkäin, on nimittäin ollut melkoisen monta läheltä piti-tilannetta juurikin siitä syystä että viereistä kaistaa tuleva auto ei edes vilkaise tuleeko sieltä jalankulkijoita. Ja kaikki jalankulkijat kun eivät selvästikään osaa ottaa huomioon että jos toisella kaistalla oleva auto antaa tietä niin viereisen kaistan auto ei edes huomaa että sieltä on joku kävellen tulossa. Monesti tuntuu että nuo autoilijat eivät edes huomaa tehneensä mitään virhettä.

ma1ja

Itselläni on tapana aina tietä ylittäessä kiittää kohteliasta pysähtyjää, katsahtamalla kuskiin, sanomalla kiitos tai heilauttamalla kättä, mutta tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että mitä pirua sitä kiittelemään kun tuohan pitäisi olla itsestäänselvyys, että pysähdytään.  :-\

Pitää varmaan vetää pipoa syvemmälle päähän ja vain puskea sinne sekaan! :(
Niin se vaan menee.

HAL9000

Aika lailla vastasi kommentit odotuksiani. Yritän itse parhaalla mahdollisella tavalla tässä asiassa toteuttaa lain kirjainta ja tietysti olisi kiva jos muutkin niin tekisivät. Kokemukset muualta maailmalta aina välillä paljastavat sen kuinka räikeää tämä toiminta Helsingissä on. On tietysti olemassa poikkeustapauksia itselläkin. Jos esim. huomaan olevani jonon viimeinen, en välttämättä pysähdy.

Sitten on tämän aiheen synkempi näkökulma. Suojatien eteen pysähtyneen ohittaminen pysähtymättä. Joku täällä jo mainitsikin että se on sellainen 50/60 mahdollisuus, pysähtyykö vai ei? Olen itse jäänyt em. tilanteessa auton yliajamaksi eikä mikään saa sappeani kiehumaan niin pahasti kuin tämä. Se on pataanvedon paikka heti - ilman veto-oikeutta jos mahdollisuus suodaan.

Jos täällä on "lapsellisia" ihmisiä jotka käytte kesä-aikaan Linnanmäellä, niin olkaapa varovaisia tuossa Viipurinkadun ratikkapysäkillä. Siinä on pysäkit suojatien edessä, kavennuksella. Siinä kun seisoo spåra pysäkillä, suojatien edessä, niin voitte olla varmoja että joka toinen autoilija pahtaa pysähtymättä sekä spåran että suojatien ohi. Tuossa paikassa tulee vielä joskus ruumiita. Ja pahoin pelkään että uhrit ovat lapsia.
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

TKe_

Täällä tuntuu olevan suurempi ongelma se, että jos toinen auto on jo pysähtynyt suojatien eteen väistämään jalankulkijaa niin viereiseltä kaistalta suhahtaa autot pysähtymättä ohitse.

ma1ja

Niin no autoa ajaessa tulee sitten taas oltua välillä ylikohteliaskin (= ylivarovainen). Tuntuu vain, että pitää tehdä PR:ää huonomaineiselle autolle, ja sen takia tulee aina annettua tietä. Eli mitä teenkin, kohtalo on sinetöity, annan tietä = naiskuski hissuttelee  peloissaan, tai en anna tietä = naiskuski ja vielä Psk-merkkisellä autolla liikenteessä, pitihän se arvata!
:)
Niin se vaan menee.

P.Alikka

ma1jalle kommenttina sen verran, että suotta niitä kiittelemään, koska tuo pysähtyminen pitäisi olla autoille oikeasti itsestään selvyys! ;D  Itse kuulun siis myös niihin jotka pitävät jalakulkijan oikeuksistaan kiinni ja menen suojatielle kohtuu rohkeasti jos vain huomaan että auto PYSTYY ILMAN VAARAA pysähtymään.

Tampereella aina kitistään kun autoilijat eivät anna tietä jalankulkijoille, mutta kyllä tässä asiassa on myös jalankulkijoilla peiliin katsomisen paikka. Itseäni autoilijana ärsyttää kun pysähdyn siihen suojatien eteen, niin jalankulkija tapittaa sitä tyhjää katua vielä pitkän tovin ennen kuin arkaillen ottaa askeleen mennäkseen. Useamman kerran on myös käynyt niin, että kävelen suojatien viereen jossa muutaman ihminen taivastelee ja odottelee oikeasti ihan tyhjää katua ennen kuin uskaltavat mennä. No tähän sitten tulen ja totean, että lähin auto on ehkä n. 100 m päässä ja lähden ylittämään suojatietä. Vieläkään ne muut ei välttämättä uskalla lähteä ja tästä aiheutuu se suurin haitta liikenteelle, koska autoilijat joutuvat vielä odottamaan, että ne arimmatkin uskaltavat tulla!

Toki jalankulkijanakin täytyy käyttää sitä liikennesilmää eikä aina ruuhkaan lähteä tunkemaan ja pahentaa tilannetta, mutta kyllä siinä suojatien ylittämisessä täytyy olla sitä tekemisen meininkiä jos kerran meinataan toiselle puolelle päästä!
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 24.03.10 - klo:06:48
Edit: Jatketaan vielä kyssärillä. Pysähdyttekö aina tällaisessa tilanteessa: Kaksi kaistaa samaan suuntaan, molemmilla jonoa. Jonot nytkähtelevät eteenpäin ja itse olet keskikaistalla joka kulkee hieman paremmin. Edessä auto on pysähtynyt suojatien eteen ja oma jono lähtee liikkeelle, viereinen ei. Pitäisikö jokaisen auton pysähtyä suojatien eteen? Lain mukaan pitäisi, mutta myönnän etten välttämättä pysähdy. Jos olen toinen tai kolmas auto, en tod. näk. pysähdy. Neljäntenä tulevana saatan pysähtyä. Jotenkin koomista, jos jokaikinen auto pysähtyy, kun autojen nopeudet ovat alle 10 km/h. Laitontahan tuo on, mutta sen verran saa mielestäni lakia soveltaa. Kävelyvauhdilla kulkevan auton saa kyllä pysähtymään, jos sieltä joku tulee..
Pysähdyn, AINA! Mutta tuohon yläkuvattuun tilanteeseen toivoisi hieman enemmän kanssaautoilijoiden huomioon ottamista, eli itse tuollaisessa tilanteessa itse jätän yli 5m suojatiehen tilaa, siis jos olen kaistalla joka seisoo, etten hidastaisi toisen kaistan etenemistä.

RoccoScientist

Aika pitkälti samoja kommentteja olisi tulossa täältäkin kuin on aiemmin sanottu. Jos olen letkan viimeinen, en usein anna jalankulkijalle tietä; jos taas ensimmäinen tai keskivaiheilla niin yleensä annan. Suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla pysähdyn käytännössä aina ja risteysalueilla pyrin olemaan silmä tarkkana. Pyrin siis ottamaan ajaessa jalankulkijat huomioon, mutta petrattavaa varmaan olisi tälläkin osastolla. Omien havaintojen perusteella kuljetusalan ammattikuskeilla olisi eniten varaa parantaa ajokäyttäytymistä.

Jalankulkijana ei tule autoilijoilta hirveästi vaadittua. Kotiseuduilla on suojateiden yhteydessä joko valot tai sitten pitkät letkat eivät juuri koskaan ole ongelma. Tietä antaneita autoja tulee yleensä kiitettyä ihan kohteliaisuudesta. Tuurilla kuski saa siitä hyvän mielen ja muistaa antaa tietä seuraavallekin jalankulkijalle.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Reneto

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 24.03.10 - klo:09:12
Täällä tuntuu olevan suurempi ongelma se, että jos toinen auto on jo pysähtynyt suojatien eteen väistämään jalankulkijaa niin viereiseltä kaistalta suhahtaa autot pysähtymättä ohitse.

Koska se on oikeasti vaarallinen tilanne. Ylitystä odottavan jalankulkijan huomiotta jättäminen on enempi sarjassa Huonoa käytöstä - vaikkakin sääntöjenvastaista sekin. Aikaisemmassa viestissäni mainitsin joskus tietoisesti rikkovani lakia, mutta tuollainen "suhahtaminen" pysähtyneen auton ohi ei tule omalla kohdalla kysymykseen. Se on aika törkeä temppu.

Quality

LainaaParempi ollakin mieluummin ylivarovainen kuin pitää jokaisesta oikeudestaan kiinni.

Jos jokainen pitäisi liikenteessä mottonaan: "Muistan velvollisuuteni paremmin kuin oikeuteni", ei ongelmia syntyisi. Itse olen koettanut terottaa tätä periaatetta itselleni.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 23.03.10 - klo:22:34

Omat kokemukset ovat samankaltaiset. Helsingissä useimmiten jalankulkijat seuraavat liikennettä ja menevät sen mukaan.

Kun muutimme Kaupungista tänne Vantaalle, ihmetystä herätti (ja yhä herättää) se, että kun siihen suojatien eteen pysähtyy, niin jalankulkijat katselevat joko lintuja, käpyjä tai lentokoneita. Töötillä siis hereille. Joskus joku aktiivinen saattaa lähteä jopa varovaisesti ylittämään tietä, tosin vasta kun auto on jo pysähtynyt!!??

Pitäisi varmaan kehittää jokin jalankulkukortti.  ;D
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

VAG!

aa

Zausa

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 24.03.10 - klo:18:57
Kun muutimme Kaupungista tänne Vantaalle, ihmetystä herätti (ja yhä herättää) se, että kun siihen suojatien eteen pysähtyy, niin jalankulkijat katselevat joko lintuja, käpyjä tai lentokoneita. Töötillä siis hereille. Joskus joku aktiivinen saattaa lähteä jopa varovaisesti ylittämään tietä, tosin vasta kun auto on jo pysähtynyt!!??

Jalankulkijat ovat vain niin tottuneita siihen ettei kukaan anna tietä joten ko. tilanteen sattuessa eivät edes huomaa hidastamista tms. vaan odottavat että auto menee ohi. Joskus käynyt kyllä itsellekin noin eli olen katsonut suojatietä lähestyessäni että auto on tulossa ja ajatuksissani odotellut että auto ohittaisi suojatien ja huomannut yhtäkkiä että auto onkin hidastanut ja viittoilee minulle että ylittäisin tien. Sinällään yllättävä tilanne koska autoilijat huomioonottavana jalankulkijana en jotenkin edes odota että yksittäisen auton tarvitsisi pysähtyä suojatien eteen antamaan itselleni tietä, ehtiihän sitä tien yli auton jälkeenkin. Hermot meneekin ainoastaan tilanteessa jossa pitkässä autoletkassa kukaan ei pysähdy antamaan tietä vaikka näkevät että jalankulkija on seissyt suojatien edessä jo pitkän tovin.

Donitsi

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 23.03.10 - klo:21:51
Itse kävelen kyllä aivan surutta eteen, mikäli autoilijalla on mahdollisuus saada kotteronsa pysähtymään ennen suojatietä turvallisesti. Tänään viimeksi piti vähän koetella kyllä omaa pokkaa, kun meinasi nais-Audisti tulla päälle kun ei uskonut että kohdalla oli suojatie.

Idioottimaista. Mutta osoittaa vain sen että kusipäitä on lenkkareilla ja ratin takana. Onnea vaan kun nämä kaksi yksilöä kohtaavat.

Olkoonkin oikeuksia mutta pitää ymmärtää joskus antaa niistä periksikin. Jos ei oman turvallisuuden niin muiden vuoksi.

savolaiskollega

Itse kyllä vältän suojatien eteen pysähtymistä niillä teillä, joissa on kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa. En halua olla se ansanrakentaja. Ja vaikka tietysti on hyvä, että jalankulkijat pitävät kiinni oikeuksistaan, niin idiootti ei sentään pitäisi olla. Nimittäin jos auton kanssa haluaa mitellä voimiaan, jää jokikinen kerta peltilehmälle toiseksi. Ja en oikein usko että se sitten kauheasti lohduttaa kun tietää olleensa oikeassa, jos makaa loppuelämänsä vihanneksena sängyn pohjalla kuola suupielestä valuen.... :-\

Eli tarkkaavaisuutta kaikille osapuolille.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 24.03.10 - klo:20:05
Itse kyllä vältän suojatien eteen pysähtymistä niillä teillä, joissa on kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa. En halua olla se ansanrakentaja.

Niin, ei voi välttyä ajattelemasta, että miltä mahtaa tuntua siitä autoilijasta, joka oli pysähtynyt oikeaoppisesti em. Sörnäisten rantatien tapauksessa, ja välillisesti "aiheuttanut" onnettomuuden. Mitään väärää hän ei tehnyt, eikä onnettomuus ollut hänen syytään, vaan sen välinpitämättömän tyypin.. Siitä huolimatta, asia voi kalvaa pitkään.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 24.03.10 - klo:20:05
Itse kyllä vältän suojatien eteen pysähtymistä niillä teillä, joissa on kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa. En halua olla se ansanrakentaja. Ja vaikka tietysti on hyvä, että jalankulkijat pitävät kiinni oikeuksistaan, niin idiootti ei sentään pitäisi olla. Nimittäin jos auton kanssa haluaa mitellä voimiaan, jää jokikinen kerta peltilehmälle toiseksi. Ja en oikein usko että se sitten kauheasti lohduttaa kun tietää olleensa oikeassa, jos makaa loppuelämänsä vihanneksena sängyn pohjalla kuola suupielestä valuen.... :-\

Eli tarkkaavaisuutta kaikille osapuolille.

Vähän jo odotinkin tätä. Onko se oikeasti niin että kaupungissa vähemmistö (autoilijat) määrittelee sen kuinka enemmistö (jalankulkijat) lain heille suomien oikeuksien puitteissa (peläten) kulkee. Eihän tuossa ole päätä eikä häntää. Tottakai autoilija murjoo jalankulkijan, sehän on selvä. Kyse on mielestäni enemmänkin siitä että noita tilanteita ylipäätään tapahtuu. Jostain syystä olemme oppineet tavoille jossa suojateitä ei kunnioiteta. Olisikohan aika tehdä asialle jotain...?
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy