Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

eGetin

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/pyora-ja-auto-kolaroivat-pyora-ja-auto-kolaroivat-pyora-ja-auto-kolaroivat/180712

En ihmettele, kyllä siellä Tampereella semmoisia kamikaze-kuskejakin löytyy (tosin noistahan osassa on kyllä ihan pyöräilijänkin omia mokia).
Itse kun pörrään kaksipyöräisellä tuolla kaupungilla, niin montakin kertaa kun on pysähtynyt selkeästi keskellä kaistaa suojatien eteen päästämään jalankulkijaa ylitse, useimmiten yksi tai kaksi idioottia painavat kaasu pohjassa ja keskisormi pystyssä ohitse. Siellä ne sitten odottelevat seuraavissa valoissa punaisten vaihtumista vihreäksi, kun itse tulen perään jonottamaan.

Ton-1

Kävi tässä tänään sillai että oli lähestymässä 3-kaistaisen, yksisuuntaisen tien valoristeystä keskimmäistä kaistaa (molemmilla ulkokaistoilla seisoi auto pysähtyneenä)  ja n. 20 m ennen risteystä valot muuttuivat vihreäksi, annoin auton liukua risteykseen mutta mieli teki kyllä jarruttaa, paikalla olleet autot lähtivät vasta liikkeelle ollessani niitten rinnalla: miten tossa olisi ihka oikeasti pitänyt toimia? Olin kyllä tilanteen tasalla, en nähnyt mitään liikettä missään mutta se ei poista sitä mahdollisuutta että jomman kumman auton edessä olisi ollut joku vielä liikkeessä, toisaalta valoennakoiden myötä ei kenenkään olisi ollut mahdollista olla enää liikkeelle lähtevänä kummallakaan puolella.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Markku J

Jos valo on vihreä, voi autolla edetä suojatiestä ja naapuriautoista riippumatta, mutta toki varovaisuutta mukana. Erityisesti tilanteessa, jonka kuvailit. Itse olen noissa tilanteissa erityisen varovainen ja ajan hitaasti katsellen suojatietä.

Flat

Itse kyllä pysähdyn suojatien eteen olkoot valot mitä tahansa, olkoot toinen auto risteyksessä sammunut tai muuten vaan hidasliikkeinen....ihan vaan varmuuden vuoksi.
Itse en ylimääräisessä stopissa menetä mitään, mutta jos en pysähdy joku saattaa menettää...

V-Dub

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 02.10.10 - klo:21:37
Mutta tietenkin herää kysymys että miksei ne autot lähde liikkeelle kun virheä palaa, onko autojen edessä joku kuitenkin menossa tien yli...

Tuossa vaan meni ajoitus niin NAPPIIN, kun itse olet liikkeessä ja toiset lähtevät nollista tuntuu kuin ne muut jäisivät paikalleen ...  Meinasinkin että valo antaa mulle luvan, silti on hyvä olla hereillä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Flat - 02.10.10 - klo:21:41
Itse en ylimääräisessä stopissa menetä mitään, mutta jos en pysähdy joku saattaa menettää...

Tämä on erittäin hyvä pointti ja kannattaa aina pitää mielessä. Liian monta ihmistä on menettänyt henkensä/liikuntakykynsä sen takia että jollakin on ollut "kiire". Ei se oikeasti vie niin paljoa aikaa ihmiselämästä, ettei sitä voisi tehdä. Ja varsinkin ne pienet ihmiset, jotka luottaa niihin liikennesääntöihin ja vihreisiin valoihin, meillä isommilla on se vastuu että niitä noudatetaan, joten eletään ja käyttäydytään sen mukaisesti  ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: V-Dub - 02.10.10 - klo:21:51
DSG mies voi aina pysähtyä ;D
Hyvä DUB ! Toi on totta on niin helppoa nykyisin pysähtyä ja antaa tietä kun on DSG ! Mut välillä en pysähdy kun joku kiire liikemies roikkuu puskurissa niin pelottaa et nyt jos annan tietä niin menetän puskurini tai jos on 2 kaistaa niin hän vaihtaa kaistaa ja ohittaa minut ja juuri voi olla ihminen jo ylittämässä katua ja tulee rumaa jälkeä :'(

McVAG

Heikkoa on joo suojatien huomiointi ja suojatien eteen pysähtyneiden autojen kohdalla pysähtyminen, reilu vuosi sitten Poliisikin ajeli Espoossa ohitseni kun seisoin suojatien edessä.

Tampereella taas olen saanut auton perääni kun suojatien eteen pysähdyin.
Lähdin opiskeluaikana yliopistolta ja ennen Viinikan liikennehässäkkää juuri rautatiesillan jälkeen pysähdyin antamaan tietä niin jysähti. Takaa tuli herra nuohooja firmansa paketti autolla kokeilee Volvon puskureita. Onneksi Volvossa oli vanhan mallinen vetokoukku joka seivästi ranteen paksuisella metallivarrellaan pakun syylärin ja paku jäi sitten siihen. Volvoon tuli pari hassua naarmua. Sopivasti oli perjantai ja 18:00 niin ei saanut nuohooja firmaansa eli autoaan huoltoon. Asui vielä jossain hevonkuusessa. Onneksi ei jalankulkija ehtinyt astua Volvon eteen, olisi tullut ikävää jälkeä. Nyt meni vain materiaa, vielä kun autoliikkeen pihassa teloivat Volvon keulan ruttuun niin opiskelija naureskeli seisontakorvauksia keräten ja lopulta viimesen päälle laitetun auton haettuaan.

Mutta ei tuo kyllä nykyäänkään paljon jengi katso, itse tosin en pelkää sitä että jos joku ajaa perään. Sittenhän ajaa, peräänajajan vika. Liikenteessä on siis musta Eos joka pysähtyy suojateiden eteen jotennpuskurissa ei kannata roikkua. Eosin perään jos vetää niin korjaaminen onkin sitten astetta kalliimpaa kun menee kattomekanismi herkästi uusiksi. Jostain ulkomaiselta sitelta lueskelin että uuden kattomekanismin laitto töineen kustantanut 15 000 dollaria ;)

PTG

Tulipa tänään hieman lisää näkemystä asiaan jalankulkijan roolissa. Bussi pysähtyi nätisti suojatien eteen, mutta viereistä kaistaa ajaneella mersumiehellä oli niin kiire seuraaviin liikennevaloihin jonottamaan, jottei joutanut pysähtymään bussin rinnalle, vaikka bussi osoitti aikeensa hyvissä ajoin ja oli jo pysähtynyt kauan ennen kuin mesemies ehti paikalle :'(

Onneksi osasin tilannetta odottaa, joten ehdin itse vetää lenkkareiden liinat kiinni hyvissä ajoin (=yli 20 cm jäi väliä autoon), mutta vaikkapa muksujen mukana ollessa tilanne olisi saattanut olla ihan toinen...bussikuski näytti muuten sinällään asianmukaisesti koittavan ripittää meseheppua lipuessaan odottamaan valojen vaihtumista, mutta tokkopa tuo perille meni  >:(

TKe_

Minä juttelin "poliisipäivänä", muistaakseni elokuussa sellainen oli, paikallisen sheriffin kanssa ja kysyin, että millainen rangaistus seuraa jos poliisi tapaa kuljettajan, joka ei pysyhdy suojatien eteen pysähtyneen auton viereen niin tämä poliisi sanoi, että hän ottaa kortin pois. Teki mieli sitten kysyä, että no miksi ette enempää noita ratsaa, kun niin surutta tätä liikennesääntöä rikotaan. Viime viikolla viimeksi joku perheenäiti näytti esimerkkiä lapsilleen näyttämällä minulle keskisormea, kun olin pysähtynyt suojatien eteen antamaan jalankulkijalle tietä ja huomasin sivupeilistä, että auto tulee sen verran vauhdikkaasti viereistä kaistaa, että sehän pamauttaa jalankulkijan päälle; no mie tööttäsin varoituksen merkiksi sekä jalankulkijalle ja autolle niin renkaat ulvoen täti pysähtyi keskelle suojatietä aiheuttaen edellä mainitun tunteen purskauksen. Noh, pystyn elemään sen kanssa ja jalankulkija oli kuitenkin tyytyväinen varoituksesta.

Puuhis

Passat Variant -18,
Ex-VAG:t Yeti 4x4 -12, Ocu II -10 ja Bora

kt

Oliskohan paikallaan ihan 1-vuotisen VAG-arenan "muistoksi" käynnistää tämän joulukuun ajaksi suojateiden erityinen
huomiointikampanja. Opetellaan ja pysähdytään vähintään 5 kertaa vuorokaudessa suojatien eteen, jos siinä odottelee jalankulkija.
Jos menee hyvin, niin sitten jatketaan aina vaan....
Siis havaitse suojatie ja anna jalankulkijalle vapaa kulku.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Siis edelleen suosittelen tätä hyväntahdon kampanjaa VAGarenalaisille! Mutta huonolta näyttää sitoutuminen. Tämähän ei maksa mitään ja yhtä hyvän mielen kuitenkin saa kuin laittamalla rovon Pelastusarmeijan joulupataan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Tikka

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.11.10 - klo:10:12
Siis edelleen suosittelen tätä hyväntahdon kampanjaa VAGarenalaisille! Mutta huonolta näyttää sitoutuminen. Tämähän ei maksa mitään ja yhtä hyvän mielen kuitenkin saa kuin laittamalla rovon Pelastusarmeijan joulupataan.
Minun puolestani vaikka joka toinen kuukausi voisi olla jokin teemajakso, jolloin vaikka huomioidaan jalankulkijoita yms. Eli minulle tuollainen käy.

RoccoScientist

Tänään tuli Helsingin keskustassa todistettua kuinka eräs A5 vetäisi härskisti viereiseltä kaistalta ohi punaisia päin. Punaiset olivat ehtineet palaa jo sekunnin tai kaksi, joten jalankulkijoille vaihtui vihreä todennäköisesti samaan aikaan kun auto ylitti suojatien. Onneksi kukaan ei ollut lähtenyt ylittämään, vaikka olin oman kaistani jonon pysähtymisen seurauksena ollut pysähdyksissä jo ennen kuin valot vaihtuivat.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Pysähtyä täytyy. Kesällä -09 ajelin vanhalla Jetallani kaupungissa. Nainen ylitti suojatietä ja edessä ajava pakettiauto veti liinat kiinni. Minä takana myös liinat kiinni. Sitten rysähti. Perässäni tuli uuden karhea corolla, joka ei saanutkaan pysähtymään ja ajoi Jetan perään. Kuski ihmetteli kuinka 24 vuotta vanhassa autossa voi olla noin hyvät jarrut. No se absittomuushan se johti lyhempään jarrutusmatkaan. Jettaan tuli pieni naarmu takapuskuriin ja corollasta hajosvat lamput ja kivipelti sekä nokkapelti. Aika tukevaa tekoa tuo vanha Jetta verrattuna uuteen corollaan.

Asterion

Nuo kaksikaistaiset on tilanteena ihan omansa, alla oma kokemukseni normaalista yksikaistaisen tien ylityksestä. Tapaus ei sinänsä ole mitenkään poikkeuksellinen, paljon kävelevänä törmään vastaavanlaisiin tilanteisiin melkeinpä joka kerta kun yritän ylittää suojatietä, jossa ei ole liikennevaloja.

Eräs helsinkiläinen vilkas lähiön läpi menevä tie puolen päivän aikaan eilen. Olin lähestymässä  suojatietä, joka oli noin 40m päässä. Suojatien päässä oli nuori äiti kahden lapsensa kanssa odottamassa, että löytyisi joku epäitsekäs autoilija, joka päästäisi heidät menemään suotatietä tien yli. En tiedä kauanko olivat siinä jo odotelleet ihmettä tapahtuvaksi, koska siinä yhä olivat kun saavuin siihen. Katselin vasemmalle ja oikealle autovirtoja, ratissa oli kaikenlaista setää ja tätiä. Yksin ja täysillä kuormilla. Kukaan ei näyttänyt välittävän meidän nelikon ylipääsemistarpeista tuon taivaallista, joten aloin voimakkaasti heilutella käsiäni eteen ja taakse sen yhden PP-Peteliushamhmon mukaisesti ja otin muutaman askeleen varovasti ensimmäiselle kaistalle. Näyttää hassulta/hullulta mutta on havaittu toimivaksi. Muutama lähestyvä auto huomasikin minut, mutta sen sijaan että olisivat pysähtyeet, niin kiihdyttivät ja koukkasivat vastaantulevien puolelta ohi!  >:( No näiden kusipäiden jälkeen joku sitten viimein pysähtyi ja pääsimme nelikkona suojatielle ja lopulta yli. Tuli mieleen, että mitähän tästäkin tapauksesta nuo kaksi pikku nassikkaa oppivat. Varmaankin ainakin sen, että jalankulkijalla ei ole mitään oikeuksia ja kun heilläkin on auto alla niin jatkavat kenties samalla pohjalla.

Saatana kun olisin päättävässä asemassa  >:( >:(, niin palkkaisin tänne Suomeen tuhat provikapalkkaista suojatiekäyttäytymisen valvojaa, jotka kameroineen taltioisi näitä tilanteita. Perään sakko, joka olisi jo heti ensimmäisellä kerralla tuntuva. En usko, että mikään muu kuin oman lompakon raiskaus muuttaa tämän kansan suhtautumista jalankulkijaan. Aina silloin tällöin lehtiin nostetaan joku traaginen tarina pahimmista suojatieyliajoista mutta viikon päästä viimeistään kukaan ei taas muista ja välitä.   Moni länsimaissa matkustanut on välttämättä huomannut eron autoilijoiden ja jalankulkijoiden välisestä hegemoniasta. En ole toistaiseksi huomannut missään muussa länsimaassa vastaavanlaista käyttäytymistä kuin täällä Suomessa. Tämä autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen on taas yksi osoitus siitä, että olemme venäläisten kanssa samaa sukuperimää.

Itse olen aina ollut hyvin tarkka siitä, että jos edes näyttää siltä, että joku on lähestymässä suojatietä niin pysähdyn ajoissa ja osoitan selvästi että menkää yli vaan. Lähes poikkeuksetta saan takaisin kiitosheilautuksen, joka silti yhä jollain tasolla tuntuu omituiselta, sillä tämänhän pitäisi olla itsestäänselvää toimintaa ilman kiitospalautettakin.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 13.03.11 - klo:10:38
................Lähes poikkeuksetta saan takaisin kiitosheilautuksen, joka silti yhä jollain tasolla tuntuu omituiselta, sillä tämänhän pitäisi olla itsestäänselvää toimintaa ilman kiitospalautettakin.
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Tuohan on about sama asia kun kaupungissa tasa-arvoiseen risteykseen ajaessasi kiittäisit kädenheilautuksella vasemmalta tulevaa siitä että hän väistää sinua, oikealta tulevaa.

ATM

Pysähdyn aina kun takana oleva huolehtii turvavälistä. Liian usein käy niin että kaveri on niin hanurissa kiinni ettei ole sijaa pysähtyä - etenkään talvella. Automaatin kanssa on niin äärettömän vaivatonta tehdä kohtelias ele ja antaa tilaa suojatielle, ja silloinkin saa liian usein huomata kuinka kohtaava liikenne jatkaa pysähtymättä, vaikka jalankulkija on jo astunut raidoille. Sakkoa vaan jos ei pysähdytä! Ikäluokkani lapset on kohta siinä iässä että alkavat kulkea omin päin liikenteen seassa ja tuo autoilijoiden välinpitämättömyys on oikeasti aika pelottavaa. Kukaan ei voi väittää että pienillä lapsilla olisi turvallinen koulumatka niin kauan kuin siihen liittyy muuta liikennettä.

Reneto

Olen periaatteessa edellisten kanssa samaa mieltä siitä, että vain kunnon sakotus saa ihmiset muuttamaan tapojaan, ja pysähtymään suojatien eteen. Toisaalta virhepistesysteemi olisi omiaan tällaisissa rikkomuksissa. Luulisin että sakko (vaikkapa satasen rikesakko) + viisi virhepistettä (jos esim lähtöpisteet 20) saisi ihmiset kummasti noudattamaan sääntöjä: Porukka säästelisi virhepisteitään mieluummin ylinopeuksiin. Tai toisinpäin ajateltuna: Jos virhepisteitä on kertynyt tarpeeksi tilille, niin suojatien eteen pysähtymättä jättäminen johtaa ajokieltoon. 

Tsekkasin sakkolaskurista että suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittamisesta pysähtymättä tulee 12 päiväsakkoa +/- 2-4 ps. Sanktio on siis aika kova. Mutta niitä sakkoja pitäisi oikeasti kirjoittaa..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Fogfighter

Itse pyrin kyllä aina pystähtymään ja päästämään jalankulkijan ylitse.

Välillä kieltämättä ketuttaa, kun jalankulkija ei sitten menekkään ylitse.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 13.03.11 - klo:16:22
Itse pyrin kyllä aina pystähtymään ja päästämään jalankulkijan ylitse.

Välillä kieltämättä ketuttaa, kun jalankulkija ei sitten menekkään ylitse.

Toki on törppöjä jalankulkijoitakin. Niistähän saisi hyvin oman keskustelunsa aikaiseksi. Suojatien alku voitaisiin keltaisella merkitä hengailuvapaaksi alueeksi, eli siihen ei astuta, jollei ole tarkoitus mennä yli. Tällaiset tapaukset on onneksi tosi harvinaisia. Ja usein kyseessä voi olla tapaus, että alistunut jalankulkija oman turvallisuutensa takia odottaa sellaista hetkeä, jolloin autoja ei näy kummassakaan suunnassa. Luotto siihen, että se hidastava autoilija oikeasti on pysähtymässä voi oikeutetusti olla heikko. Törmäyksessähän jalankulkijan suojana ei ole yhdeksää airbäggiä ja 2000kg massaa, joten jalankulkijan arpa häviää aina.

gloter

Muutama päivä sitten olin tulossa lähiössä sivukadulta päätielle (itsellä kolmio). Lähestyessäni risteystä näin oikealla puolella edessä Primeran parkissa. Katsoin että onpa lähelle suojatietä pysäköity. Paikka muutenkin hankala kun lumivalleja reilusti joka puolella niin näkyvyys on heikko. Lähemmäs päästyäni totesin että sehän on ihan suojatiessä kiinni ja kosla käynnissä ja joku nuori kundi puikoissa nainen vierellä. Auton takana olisi ollut tilaa (ei ehkä niin paljon että 5 metriä olisi tullut rakoa suojatiehen mutta jonkin verran kuitenkin) pakittaa. Pysähdyin ja katsoin ettei ketään ole tulossa ja osoitin kädellä suojatietä ja artikuloin selkeästi lasin läpi että "suojatie". Heppu viittoili vain hermostuneen näköisenä kädellä eteenpäin. Jatkoin matkaa ja heilautin kättä morjens-tyyliin. Lapsikin oli kyydissä niin ei viitsinyt sen enempää ripittää kuskia. Enkä olisi muutenkaan, riidan haastaminen on turhaa. Varsinkin kun mitään ei tapahtunut. Mutta osoitti taas huonoa liikennesilmää ja sääntöjen tuntemattomuutta tai sitten vaan yleistä asennetta muita liikkujia kohtaan. Näitähän riittää.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

RTWteam

Tikka

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 02.04.11 - klo:14:35
Ei pysähtynyt suojatien eteen, kortti pois.

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201102347
Oho, lähteekö tuostakin kortti pois.  :o
Toki turvallisuuden kannalta tosi tärkeä asia tuo pysähtyminen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 02.04.11 - klo:19:19

Olisikohan tuossa vaikuttanut se, että jalankulkija meinasi myös jäädä alle.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Bisti

Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Wekotin

No kamoon.. Taitaa olla vakavin rike minkä liikennesääntöjä vastaan voi tehdä.

McVAG

Parempi että otetaan se kortti pois ennen kuin joltakin lähtee henki pois!

Nähnyt pari kertaa sivusta kun suojatien eteen on pysähtynyt auto ja toista kaistaa ajava ei pysähdy ja jyrää jalankulkijan. Ei ole kuule yhtään mukavan näköistä kun ihminen lentää esim. pakettiauton keulasta katuun. Siinä sitten paikalle ja katsomaan onko mitään enää kaverille tehtävissä vai peitetäänkö liinalla suoraan.

Ihan oikeasti, jos se jalankulkija et ole itse, niin sitten siinä on jokun äiti, isä, lapsi, veli, sisko, tuttu jne. Jalankulkijalle ei ole paljon mahdollisuuksia autoja vastaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy