Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

Alke

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 22.05.12 - klo:21:48
Ã,,rsyttää noi ipod tyypit jotka kävelee suojatielle vilkaisematta sivuilleen. Sama näiden mammojen kanssa jotka käyttävät lastenvaunuja omana suojakilpenään. En tiedä pitäiskö tohon saada joku lakimuutos vai mitä. Ei kukaan liikenteessä voi liikkua laput silmillä oli sitten jalan tai autolla liikeellä ???
Toisaalta, noin sen tulisi toimia, että suojatiellä olet suojassa ja oletuksena autot hidastavat ja tarvittaessa pysähtyvät päästäkseen sinut kadun yli. Käytännössä toki tulee itsekin varmistua turvallisesta ylityksestä, mutta tullut ulkomailla huomattua että ei siellä tarvi miettiä tuleeko autoja vai ei, sen kun marssii suojatielle ja ylittää kadun, autoilijat kyllä väistävät.

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.05.12 - klo:23:00
Talutitko pyörää?

Arvasin kirjoittaessani että joku tähän tarttuu, en taluttanut, osa suojateistä ei tätä edellyttänytkään mutta toisissa olin pysähdyksissä kadun varressa ja, kyllä vain, lähdin taluttamisen sijaan ajamaan pyörällä kadun yli autovirran tauottua. Mutta eipä minulle tietä annettu vaikka seisoin kiltisti pyöräni vieressä odottaen väistäjää, jolloin autoilija ei voi tietää kuinka (taluttaen vai pyöräillen) aion ylittää kadun.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.05.12 - klo:23:00
Talutitko pyörää?

Heh. Maailman järjettömin liikennesääntö on se, että pyöräilevä henkilö ei ole jalankulkija. Mikä tässäkin säännössä mahtaa olla takana. Kyllä se siinä ihan yhtä 'jalan' on kuin ilman pyörääkin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 22.05.12 - klo:23:19
Heh. Maailman järjettömin liikennesääntö on se, että pyöräilevä henkilö ei ole jalankulkija. Mikä tässäkin säännössä mahtaa olla takana. Kyllä se siinä ihan yhtä 'jalan' on kuin ilman pyörääkin.

Mikä näissä säännöissä nyt yleensä on takana, jalan käpyttelevä mummeli kävelee huomattavan paljon hitaammin kuin mitä kalsaripyöräilijä vetelee kilpajopollaan ::)

Lainaus käyttäjältä: Alke - 22.05.12 - klo:23:15
Toisaalta, noin sen tulisi toimia, että suojatiellä olet suojassa ja oletuksena autot hidastavat ja tarvittaessa pysähtyvät päästäkseen sinut kadun yli. Käytännössä toki tulee itsekin varmistua turvallisesta ylityksestä, mutta tullut ulkomailla huomattua että ei siellä tarvi miettiä tuleeko autoja vai ei, sen kun marssii suojatielle ja ylittää kadun, autoilijat kyllä väistävät.

On aika kohtuutonta edes olettaa että autoilija voisi väistää henkilöä joka yht'äkkiä hyppää suojatielle, antamatta mitään ennakkovaroitusta aikeistaan. Ulkoimailla ainakin Italiassa piti olla tarkkana kadun ylityksessä, jotkut jopa kiihdytti vauhtia kun näkivät jalankulkijan suojatiellä.

Lainaus käyttäjältä: Alke - 22.05.12 - klo:23:15
Arvasin kirjoittaessani että joku tähän tarttuu, en taluttanut, osa suojateistä ei tätä edellyttänytkään mutta toisissa olin pysähdyksissä kadun varressa ja, kyllä vain, lähdin taluttamisen sijaan ajamaan pyörällä kadun yli autovirran tauottua. Mutta eipä minulle tietä annettu vaikka seisoin kiltisti pyöräni vieressä odottaen väistäjää, jolloin autoilija ei voi tietää kuinka (taluttaen vai pyöräillen) aion ylittää kadun.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka suojatiellä saisikin ajaa niin pyöräilijä on silti väistämisvelvollinen ellei autolijan väistämisvelvollisuutta ole erikseen osoitettu tai autoilija ole kääntymässä.

Mutta kyllähän se on tosiasia että meillä jokaisella olisi parantamisenvaraa suojatiekäyttäytymisessä, niin autoilijoilla, jalankulkijoilla kuin pyöräilijöilläkin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 22.05.12 - klo:23:19

Siksi, että polkupyöräilijän nopeus on jotain muuta kuin jalankulkijan. Ei missään pyöräilykulttuurin maissakaan (Hollanti, Tanska ym.) fillaroida jalkakäytävillä.

Viimeksi sunnuntaina meinasi ottaa kipeää autoni etulokasuojaan, kun Pyynikillä alamäkeä lasketellut pariskunta ei ollut kuullutkaan liikennesäännöistä. Herra ehti menemään edestäni ja se oli ihan ok, mutta sitten perässä tullut frouva päätti vähät välittää väistämisvelvollisuudestaan. Minä siis tulin pyöräilijöihin nähden oikealta, mutta tämä eukko ei katsonut asiakseen jarrutella vaan suihkaisee keskelle risteystä stoppaamani auton keulan edestä ja heristää keskaria.  :)

Jotenkin hellyttävää, kun fiinistä pukeutunut 40+ vuotias nainen käyttäytyy kuin pahimman teiniangstin vallassa.  :D

Ensi kerralla tuuppaan oikeasti eteen, niin nähdään, löytyykö mankelista jarruja vaiko ei.

Kasis

Muutaman viimeisen päivän aikana on muodostunut päätelmä,
että "Repa raksamies" on suojatien läheisyydessä se "pahin".
Aina kun itse pysähdyn(olen pysähtymässä) 2-kaistaisella tiellä suojatien eteen, on toisella kaistalla aina pakettiauto, jossa "iltojen kyllästämä" (pyöreähkö) haalarit päällä oleva mies hoitaa "pisneksiä" puhelimella,  joka ei kykene pysähtymään suojatien eteen. Aikuiset ihmiset pystyvät lukemaan liikennettä paremmin, kun ne pienet lapset, jotka eivät yllä näkemään auton yli, jos toiselta kaistalta joku tulee ja täten yleensä juoksevat koko suojatien yli.
Laissa on määritys suojatien eteen pysähtymisestä, joka meille autoilijoille on opetettu jo autokoulussa.
Puhelimeen puhumisesta ilman hf:ää voitaisi laittaa hieman kovempi rangaistus(sakko), koska liian usein liikenneonnettomuuksissa osasyy löytyy matkapuhelimen käytöstä.

Scirocco & VI Golf Variant

eGetin

Jos on kaksi kaistaa yhteen suuntaan on aika jännittävää toisinaan pysähtyä suojatien eteen kun sen tietää ettei toisella kaistalla tuleva todellakaan tajua pysäyttää rinnalle. Parhaimmat koukkaa takaa toiselle kaistalle ja painavat moottori huutaen ohi keskisormi pystyssä kun kehtasinkin pysähtyä.

Lanttu42

Kandee kuitenkin muistaa, että aina se takanatulija ei ole syyllinen. Eli olennaista on myös itse antaa selkeästi ymmrtää, että aikoo hidastaa suojatien eteen ja katsoa samalla, että takana tulevat ovat samalla aaltopituudella.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

MjK

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 23.05.12 - klo:14:01
Kandee kuitenkin muistaa, että aina se takanatulija ei ole syyllinen. Eli olennaista on myös itse antaa selkeästi ymmrtää, että aikoo hidastaa suojatien eteen ja katsoa samalla, että takana tulevat ovat samalla aaltopituudella.

On se nyt jumalauta(anteeksi voimasana) syyllinen jos se ajaa suojatiellä jonkun yli !!!!!!!!!

Vaginisti

Tieliikennelaki sanoo "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

Suojatie on ennalta arvattava kohta, kun on tiessä maali +liikennemerkit, eli kyllä se aika erikoinen tilanne saa olla, että takanatulija ei olisi syyssä.

Lanttu42

Ihan sama mitä laki sanoo ja tietenkin laki pistää sen päälleajajan syylliseksi jne., mutta saa vähän käyttää järkeäkin. Olen nähnyt kuin ihmiset pysähtyy metrien päähän suojatiestä antamaan jollekkin "hieman oikovalle" tietä ja olen myös nähnyt, kuinka tehdään äkkijarrutus suojatien eteen soljuvan liikenteen seassa. Liikenne on täynnä yllättäviä asioita ja toivoisin, että kaikki - myös ne jotka osaavat antaa tietä - ottaisivat huomioon muun liikenteen. Sanoin tuon vain sen takia, että toisinaan tilanne on sellainen, ettei viitsi ottaa sitä riskiä, että jotain tapahtuu ja jättänyt pysähtymättä.

Vaginisti

Sen äkkijarrutuksen voi joutua tekemään jos vaikka kakara juoksee tielle ja silti takana tuleva pystyy välttämään kolarin kun ei aja liian lähellä. Tiedän muutaman autonsa ruttaajan ja tiedän myös kyydissä olleena, että ajotapa on mallia puskuri/puskuri :D

katteja

Miksei ajatella asiaa niin että, autoilijalla on rahaa ajaa autollaan joten on aikaa ja rahaa antaa ihmisen turvallisesti ylittää katu.. Jotenkin nyt tuntuu että se yksityisautoilu on jokaisen oikeus/velvollisuus ajotaitoon, ajoasenteeseen katsomatta.. (mitäs muita vammoja autoilijalla on kuin tämä asenne..)

Hyvin kuvastaa oma tilanne.. eikö sulla ole autoa..? Ei, ei ole ollut kohta viiteen vuoteen.. ihan kuin olisin yhteiskunnassa se poikkeava tai auton omistaminen on jokaisen velvollisuus omistaa..

Yksityisautoilija istuu ilmastoidussa autossa josa turvavarusteita kuin "kuuraketissa".. niin miksei anneta 10-15sek aikaa jalakukulkijalle ja nautitaan, hei taaperra sinä sateessa ja nauti turvallisesta kadunylityksestä minulla on rahaa ja aikaa ajaa yksityisautoilua..
Tuomion kuuluisi olla sellainen, jos taajamassa ajaa autolla jonkun kuoliaaksi niin elinikäinen ajoluvan menetys.. eli silloin on näyttänyt kykynsä että ei sovellu ajoneuvon kuljettajaksi joten julkinen liikenne tai muu liikkumis muoto..

Tapahtuma elävästä elämästä.. autoilija pysäytti suojatien eteen, porukalla lähdettiin ylittään no ylläripylläri maailmanpankin johtaja tai joku vastaava jonka pakko puhua ajaessa puhelimeen, kädet ja jalat solmussa ei pysääkkään, kuinkas heilahtikaan kädestä pieni kanamunakenno konepellille "ohos" jonka olin ostanut kaupasta, no sai hän sen malmikasansa pysäämään ja vaahtosi jostain pesulasta jne.. kysyin että kuinka nyt sait pysäämään etkä 15m aikaisemmin ja toivottelin turvallista loppuelämää..

Eli, eikö voitaisi taajamassaa ajaa niin että me jotka omistamme ajoluvan ja ajamme autoja siellä varottaisiin niitä jotka kulkee jalkaisin tai muulla kevyenliikenteen välineeksi laskettavalla laitteella.
Vastaavasti jos olen/olemme ison nopeuden alueella valtatie jne. niin jalankulkijana (juosten, tai fillarilla) koitan varoa autoja sen takia koska tiedän niiden tulevan lujaa..
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Lanttu42

En tarkoittanut vastauksellani sitä, että pitäisi vähät välittää jalankulkijoista. Olen itse niitä "kusipäitä" jotka antaa tietä jalankulkijoille lähes poikkeuksetta. Nämä poikkeukset johtuvat siitä, että joku linja-auto tms., on juuri lähtenyt pysäkiltä ja kaasuttaa hirveetä vauhtia jonon ohi. En vain halua ottaa sitä riskiä, ettei se aio pysähtyä, eikä jalankulkija sitä huomaa. Turussa eläessä sai ihan oikeasti katsoa taaksensa, että mitä siellä tapahtuu. YO-Kylän vieressä on linja-auto mennyt jalankulkuväylään pitkin ohi, kun jäin antamaan tietä. Asiasta tuli poliisijuttu ja linja-autonkuljettaja selitti auringon häikäisseen...Jep. On myös tilanteita, joissa suojatie on asetettu sellaiseen kohtaan, että senhavaitseminen esimerkiksi isomman kuorma-auton takaa on täysin mahdoton tilanne.

Eli pysyn kannassani - olkaa viisaita tiellä liikkujia myös silloinkin, kun aiotte olla teiden ritareita ja tsiikatkaa mitä siellä takana tapahtuu. Vaikka ette olisikaan syyllisiä, niin se onnettomuus jää kaivamaan pitkäksi aikaa.

MjK

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 23.05.12 - klo:15:12
En tarkoittanut vastauksellani sitä, että pitäisi vähät välittää jalankulkijoista. Olen itse niitä "kusipäitä" jotka antaa tietä jalankulkijoille lähes poikkeuksetta. Nämä poikkeukset johtuvat siitä, että joku linja-auto tms., on juuri lähtenyt pysäkiltä ja kaasuttaa hirveetä vauhtia jonon ohi. En vain halua ottaa sitä riskiä, ettei se aio pysähtyä, eikä jalankulkija sitä huomaa. Turussa eläessä sai ihan oikeasti katsoa taaksensa, että mitä siellä tapahtuu. YO-Kylän vieressä on linja-auto mennyt jalankulkuväylään pitkin ohi, kun jäin antamaan tietä. Asiasta tuli poliisijuttu ja linja-autonkuljettaja selitti auringon häikäisseen...Jep. On myös tilanteita, joissa suojatie on asetettu sellaiseen kohtaan, että senhavaitseminen esimerkiksi isomman kuorma-auton takaa on täysin mahdoton tilanne.

Eli pysyn kannassani - olkaa viisaita tiellä liikkujia myös silloinkin, kun aiotte olla teiden ritareita ja tsiikatkaa mitä siellä takana tapahtuu. Vaikka ette olisikaan syyllisiä, niin se onnettomuus jää kaivamaan pitkäksi aikaa.

Nyt ymmärrän kantasi. Eli pitää itseään osasyyllisenä kuolemaan koska pysähdyin antamaan tietä, sillä jos en olisi pysähtynyt niin lapsi olisi elossa.  

Itse aina vilkuilen myös taaksepäin ennen pysähtymistä juuri tuon samaisen asian takia.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: MjK - 23.05.12 - klo:15:30
Nyt ymmärrän kantasi. Eli pitää itseään osasyyllisenä kuolemaan koska pysähdyin antamaan tietä, sillä jos en olisi pysähtynyt niin lapsi olisi elossa.  

Itse aina vilkuilen myös taaksepäin ennen pysähtymistä juuri tuon samaisen asian takia.

Nuo tilanteet on kyllä hankalia kun suojatien ylittäjä ei ymmärrä oman turvallisuutensa päälle ja takaa tuleva ei joko tiedä pysähtymissäännöstä tai ei välitä...tai puhuu puhelimeen...

MjK

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 23.05.12 - klo:16:07
Nuo tilanteet on kyllä hankalia kun suojatien ylittäjä ei ymmärrä oman turvallisuutensa päälle ja takaa tuleva ei joko tiedä pysähtymissäännöstä tai ei välitä...tai puhuu puhelimeen...
Niin ja valitettavasti ne jotka ei ymmärrä on pieniä lapsia jotka luottavat aikuisiin :(

MjK

Reneto

^
Voin toki olla aivan väärässäkin, mutta tossa sarjatörmääjä-jutussa haiskahtaa uutisankka.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

MjK

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 23.05.12 - klo:17:51
^
Voin toki olla aivan väärässäkin, mutta tossa sarjatörmääjä-jutussa haiskahtaa uutisankka.
Toivottavasti.

Alke

Lainaus käyttäjältä: katteja - 23.05.12 - klo:14:59
Eli, eikö voitaisi taajamassaa ajaa niin että me jotka omistamme ajoluvan ja ajamme autoja siellä varottaisiin niitä jotka kulkee jalkaisin tai muulla kevyenliikenteen välineeksi laskettavalla laitteella.
Vastaavasti jos olen/olemme ison nopeuden alueella valtatie jne. niin jalankulkijana (juosten, tai fillarilla) koitan varoa autoja sen takia koska tiedän niiden tulevan lujaa..
+1, juuri näin!

Tosi on myös keskustelussa ilmi tulleet ongelmat suojatien eteen pysähtymisestä, kun samaan suuntaan menee monta kaistaa. Itse pyrin tarkkailemaan takana tulevaa liikennettä jos aion tällaiseen kohtaan pysähtyä, ja päättää pysähtymisestä sen mukaan, koska me suomalaiset emme todellakaan tajua välttämättä pysähtyä vaikka viereistä kaistaa ajava pysähtyisi. Varmasti jäisi naapurikaistan yliajajan teko kolkuttamaan omatuntoa ja osasyyllisyyden tunne soimaamaan loppuelämäksi.. :-\
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

_tj_

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.05.12 - klo:23:54
On aika kohtuutonta edes olettaa että autoilija voisi väistää henkilöä joka yht'äkkiä hyppää suojatielle, antamatta mitään ennakkovaroitusta aikeistaan. Ulkoimailla ainakin Italiassa piti olla tarkkana kadun ylityksessä, jotkut jopa kiihdytti vauhtia kun näkivät jalankulkijan suojatiellä.
Jos suojatien vieressä seisoo joku, niin silloin on oletettava, että hän lähtee suojatietä ylittämään ja sovitettava nopeus sen mukaiseksi. Eli pitää ehtiä pysähtymään, josko jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä "myöhässäkin", eli "hyppää yht'äkkiä suojatielle". Kyllä sitä silloin asiaan pystyy reagoimaan, harvemmin suojateiden vieressä on puskia, joissa piileksimällä pystyy hyppäämään pahaa-aavistamattoman autoilijan eteen oikeasti yht'äkkiä. Tietenkin huonoa liikennekäyttäytymistä jalankulkijalta, jos pitää jotain torikokousta suojatien vieressä niin että ohi ajavat autoilijat eivät voi olla varmoja ollaanko menossa yli vai ei vaan joutuvat hidastelemaan turhaan. Katsekontakti lähestyvään autoon ja reippaasti astellaan tien yli niin ei kenelläkään jää mitään hampaankoloon.

Lanttu42

*nostaa taas käden ylös, kun tunnistaa itsensä jostain*

Kyllä. Olen se mulkku, joka pysähtyy näiden äsken mainittujen torikokouksien viereen ja iloisesti hymyillen viittoo kädellä, että nyt saa ylittää. Saatan olla siinä jonkin tovin. Vain antaakseni hiljaisen mielipiteeni torikokouksen sijainnista.

HAL9000

Jalankulkijoissakin on monenlaisia. Monet heistä ovat tavalla tai toisella "liikennelukutaidottomia". Siellä on lapsia, nuoria, aikuisia ja vanhoja jotka eivät osaa "ottaa katsekontaktia" tai muuten tehdä selväksi aikomuksiaan. Senpä takia autoilijan onkin lain mukaan pakko pysähtyä tilanteessa jossa voidaan olettaa jonkun ylittävän tien.

Ei siinä minun mielestäni auta selittelyt. Autoilijoiden on pakko pysähtyä suojatien eteen kun sen kohdalla on ihmisiä. Liikennekulttuuri ei koskaan muutu, jollei sitä aktiivisesti muuteta. Olisi toki suotavaa että viranomainenkin kiinnittäisi tähän huomiota jossain määrin, sen sijaan että keskittyvät sakottamaan moottoritiellä pikkasen ylinopeutta ajavia puolen läänin poliisien voimin. Tämä siis eilen 17-aikaan Turun lähettyvillä...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Kasis

Mielestäni 2-kaistaisilla teillä ei pitäisi olla yhtään liikennevalotonta suojatietä.
Toinen vaihtoehto on ylikulkusilta(kallis),  joka rakennettiin esim. Munkkinimeen(Hki), koska liikenteen määrä kasvoi 80-luvulla ihan ruuhkaksi asti.
Samaisella tienpätkällä on muutamat jääneet auton alle,
koska autoilija on ajanut päin punaista(aurinko sokaissut=puhuttu kännykkään, tms.)

Koitetaan olla varovaisia ja valppaana suojateitä lähestyttäessä, eikös joo?  ;)
Scirocco & VI Golf Variant

himppe

Suojatien eteen pysähtyminen näyttäisi olevan painottamisen arvoinen aihe myös mopokoululaisille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052915640328_uu.shtml

Totuuden Torvi

Miksi jalankulkijat kiittää morjestamalla kun autoilija päästää suojatieltä yli?

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 30.05.12 - klo:11:51
Miksi jalankulkijat kiittää morjestamalla kun autoilija päästää suojatieltä yli?

Tai juoksee suojatien yli, kun auto antaa tietä. Hyvä ettei pyytele anteeksi.

Mutta asiasta härkään.
Eilen tuli kohdattua sitten tämä pyöräily. Ei kuitenkaan osumaan asti, mutta melkeen. Ajoin Helsingin Bulevardia pitkin keskustan suuntaan ja lähestyin risteysaluetta. Kummallakin puolella tietä on suojatiehen yhdistetty pyörätie. Noin 10 metriä ennen suojatietä, oikealle pysäköityjen autojen suojasta hyökkää yllättäen nainen LAPSI tarakalla ja ajaa viistoon tien yli. Osuuhan hän lopussa sinne suojatiellekkin, mutta jatkaakin siitä vain yli ajaen samalla välinpitämättömyydellä myös vasemmalta tulevan toisen kadun yli.  Kun napautin ohi ajaessa kevyesti torvea, niin hän vain katsoi kysyvästi ja jatkoi matkaa. Ei varmaan edes tajunnut mitä tapahtui.

On tietenkin totta, että autoilijan pitää olla alati valppaana, mutta oikeasti jos olisin ajanut sallittua nopeutta (köröttelen bulella aina hieman hitaammin, jos takana ei ole autoja), niin en välttämättä olisi ehtinyt reagoida ko. naiseen. Minun syynihän se olisi ollut, mutta silti mielestäni tämä pyöräilijä oli se, joka teki väärin. Tulla nyt saakeli näkösuojasta suoraan autojen eteen.

Asterion

Oman vilkasliikenteisen kotikatuni ylittäminen suojatietä pitkin on aina oikein projekti, vain noin yksi viidestäkymmenestä autosta pysähtyy suojatien eteen vaikka ottaisin kuinka "katsekontaktia" tai heiluttelisin jalkaani tien päälle sen näköisenä, että yli haluttaisiin päästä. Asiaa ei paljoa ole auttanut vaikka mukana olisi lapsiakin. Kun viimein se viideskymmenes tieliikennesääntöjä noudattava teiden ritari tulee paikalle, pitää tämä tietenkin palkita kiitoksella. Vähän kuin koiran opetuksessa, hyvät teot palkitaan ja huonot rangaistaan, toivottavasti palkittu autoilija levittää jälkikasvussaan tätä huomaavaisuuden ja LIIKENNESÃ,,Ã,,NTÖJEN noudattamisen kulttuuria. Rangaistukseksi olen jopa ajatellut tomaattien heittämistä tuulilasiin. Kun vittuuntunut autoilija vetää jarrut kiinni ja tulee haastamaan rittaa, niin totean, että eikö olekin hyvä meidän kummankin osalta, että tuo punainen paska tuulilasillasi ei ole ihminen....soitetaanko poliisi paikalle antamaan oman mielipiteensä  ::)

Hymyilyttää lukea tällä palstalla näitä autoilijoiden selityksiä huonosti käyttäytyvistä jalankulkijoista, enemmistö teistäkin on kuitenkin noita, jotka ei vähääkään välitä suojatien ylittäjistä. Kun on niin vaikeaa "tulkita" kuka mukamas olisi tulossa tien yli yms. Tunnettu tosiasiahan on, että ihmiset ei kokoonnu siihen suojatien päähän piknikille vaan yleensä haluavat päästä sen tien yli hengissä. Se voi olla oma lapsesi tai omaisesi ensi kerralla.

Pertsa

Niinpä. Varmaankin siksi kun se on niin outoa ja erikoista Suomessa, eikä kaikki jalankulkijat varmaan enää edes ymmärrä että se on ihan liikennesäännöissä että jalankulkijalle on annettava tietä. Jalankulkijat ajattelee että olipa siinä kohtelias autoilija ja siksi kiittävät.
Tuotahan voi verrata tilanteeseen että jos tulet autolla tasa-arvoiseen risteykseen ja oikelta tuleva kiittää sinua siitä että päästit hänet ajamaan risteyksen yli ensin.

lortti

Poliisit voisivat järjestää suojatienkunnioituksen tehoiskuja joskus muulloinkin kuin koulujen alkamisajankohtina. Muutamat päiväsakot kun rapsauttaisi niin eiköhän pikkuhiljaa alkaisi asenne muuttumaan koska tähän kansaa ei toimi mikään muu kuin keppi. Mutta ei, onhan se nyt mukavampaa ja tuottoisampaa kytätä ylinopeuksia moottoriteillä ja ohituskaistojen päädyissä kuin siellä missä pystyisi oikeasti liikenneturvallisuutta parantamaan.

Itse pyrin autolla päästämään jalankulkijat suojatielle. Mutta sen verran rikollinen tulee oltua että jos samaan suuntaan on 2 kaistaa tai enemmän ja nopeusrajoitus on 50 tai yli niin en pysähdy jos tiellä on muitakin autoja. Tässä vauhdissa on lähes sata varmaa että vierestä tuleva ei pysähdy, parhaimmathan koukkaavat toiselle kaistalle kiihdyttäen. Väärinhän tämä on mutta en halua tällaista yliajoa nähdä.

Ainiin sellaista vielä vaikka ei suoraan asiaan liitykään. Mikseihän liikennevaloihin ei voisi laittaa kahta nappia jalankulkijoita varten, nopea / hidas ylitys. Hiljaisina aikoina saa odotella punaisissa minuuttitolkulla kun se lenkkeilijä meni yli 3 sekunnissa ja tämäkin heti napipn panalluksen jälkeen punaisia päin. Eli lenkkeilijä / mummonapit erikseen.

Jalankulkijana tulee oltua ihan kusipää, astun suojatielle aina kun katson että matkaa on tarpeeksi autolle pysähtyä. Välillä tulee tiukkojakin tilanteita mutta luotan että saan hypättyä atleettisen vartaloni avulla ajoissa alta pois ;) Liukkaita kelejä odotellessa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy