Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

Vaginisti

Muutama tutun tuttu ei edes tiennyt, että tuossa tilanteessa pitää pysähtyä, en yhtään ihmettele, sen verran yleistä se on. Kuopiossa jalankulkija on täysin lainsuojaton ja suojateillä suorastaan kiihdytellään, yli pääsee, kun vain menee mutta pitää tarkkaan katsoa, että auto todella jarruttaa... Usein taas itse autolla ajaessa jalankulkijat oikein hölmistyy jos päästän tien yli. Täällä ainakin jalankulkijat on alistettu odottamaan, vaikka laki on jalankulkijan puolella. 

teholopa

Monesti on valitettavasti tunne, että en uskalla pysähtyä suojatien eteen (jos siis olen ensimmäinen auto). Pysähtymällä annan jalankulkijalle viestin lähteä tien yli ja ainakin hesassa on lähes satavarma, että sieltä pamauttaa auto pysähtymättä ohi.... Jos nää jalankulkijat on lapsia niin harvemmin osaavat olla varovaisia vaan juoksevat siitä sitten pysähtyneen auton ohi seuraavan kaistan kohdalle ja... :(

Mäkelänkatu esim kolmikaistaisena on aika pelottava tapaus. Siellä on nuo liikennevalottomat suojatiet ja porukka painaa vielä tuusulan motarin jälkivauhdeilla kohti keskustaa...

Skula

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 30.04.11 - klo:12:46
Mäkelänkatu esim kolmikaistaisena on aika pelottava tapaus. Siellä on nuo liikennevalottomat suojatiet ja porukka painaa vielä tuusulan motarin jälkivauhdeilla kohti keskustaa...

Eiks tos jossain ole kameratolppa? Siis kun tullaan Tuusulantietä?
Romurautaa ja paalivehkeitä.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: skula - 30.04.11 - klo:12:54
Eiks tos jossain ole kameratolppa? Siis kun tullaan Tuusulantietä?

onhan siinä, mut se toimii vaan siinä risteyksessä....

Lanttu42

Noniin. Pitkään tätä keskustelua vain lueskeltuani, voisin jopa vastatakkin.

Suojatien eteen on aina aika pysähtyä, mutta kaksikaisteisella osuudella tarkkailen kyllä hyvin paljon vieressä ajavia sekä sitä, että onko takana tuleva mahdollinen "sinkoutuja" joka suuttuu hidastelusta. Kaksikaistaisella osuudella hidastan hyvissä ajoin, että vieressä ajavat ehtivät tajuta tilanteen tai posottaa mitään mistään välittämättä suojatien yli. Samalla se antaa jalankulkijalle kuvan tilanteesta, kun se näkee, että toinen auto lähestyy huomattavasti toista nopeammin eli vain toinen on antamassa tietä.
Potentiaalisia riskitekijöitä on:

- Juuri takaatasi kaistaa vaihtanut henkilö jonka ajatus on ohittaa.
- Selvästi nopeudestasi provosoitunut takana tuleva (Saattaa ohittaa jopa yksikaistaisella osuudella)
- Autosi vierellä ajava auto, joka on kuitenkin oman autosi takapuskurin linjassa. Hän ei näe oikealta tulevaa jalankulkijaa koska olet itse hänelle näköeste.
- Liukas keli ja nopea pysähtyminen (peräänajoriski)
- raskas ajoneuvo (= linja-auto tai jokin muu) viereisellä kaistalla.
- Ulkomaan kilvissä oleva ajoneuvo.
- Skootteri takana tai vieressä (todellakin)

Myöskään ei ole hyvä idea antaa suojatiellä tietä, jos ajaa kaksikaistaisella osuudella itse vasenta kaistaaa. Ihmiset eivät tajua tätä... Oma vaaratekijänsä on lapset, jotka lähtee vilkasliikenteisellä tieosuudella vaistomaisesti juosten yli, kun niille antaa tietä. Niiden kanssa saa olla erityisen tarkkana...

Autoilijana katson velvollisuudekseni pysähtyä suojatielle antamaan siinä odottavalle ihmiselle tietä. Ei minulla ole niin kiire, ettenkö sitä ehtisi tehdä. Kuitenkin välillä tulee erikoisia tilanteita, jossa jalankulkija katsoo, että hänen asiansa on viittilöidä mun pysähtymisen jälkeen, että mene vain. Saa viittilöidä vaikka kuinka paljon, koska minä jo pysähdyin. Olen kerran jopa nakannut virrat pois autosta ja alkanut selailemaan lehteä siinä, kun ei tajunnut lähteä yli. Jotain se huuteli hävttömyyksiä, kun sitten kipitti yli.

Jalankulkijana haluan olettaa, että autot pysähtyvät, jos ilmaisen asiakseni tulla tien yli. Jos saan katsekontaktin niin kävelen vain yli. Kyllä ne yleensä pysähtyvät. Tietty otan huomioon sen, että kaverilla on mahdollisuus jopa pysähtyä ihan asiallisesti, eli en ryntää eteen. Joskus on tilanteita, jossa huomaan selvästi, että ekan askeleen jälkeen auto lähtee kaartamaan ja aikoo selvästi pyrkiä vielä ohi. Tämä on tosi outo reaktio siihen, että ihminen tulee suojatielle. Linja-autot painavat poikkeuksetta kaasua ja sitten kun tajuavat, että en aiokkaan pysähtyä niin ne tekevät marttyyrijarrutuksen ihan siihen suojatien eteen ja huutelevat ikkunasta. Teinit (kuten Myllypurossa ajelleen erään mustan KPP-alkuisen GTI:n omistaja) eivät tajua välttämättä mitään vihjettä - ei edes sitä, että joku on jo kävellyt suojatielle asti. He vain ajavat törkeästi ohi. Vaikka sitten kanttarin päältä.

Myönnän, että saatan jäädä joskus auton alle. Eräskin taksikuljettaja kerran huusi ikkunasta perääni "Oletko ihan hullu saatana!? On se sitte vittu kivaa sanoa sairaalassa 'olin oikeassa' helvetti. Tai kuolleena. Ei vittu mikä torvi!" ... Käännyin ja kävelin taksin luokse sanoen: "Sulla on laadukkaat hyväkuntoiset nastarenkaat. Tie on kuiva ja nopeusrajoitus on 30 kilsaa tunnissa. Sä tosiaan väität, ettet huomannut päiväsaikaan avoimessa risteyksessä tietä ylittävää kolmella heijastimella varustettua ihmistä? Mä ehkä kuolisin kun jäisin alle, mutta sekö sua sitten lohduttaisi, että en voisi enää sanoa olleeni oikeassa? Mietihän sitä." Taksi kaasutti pois keskisormi pystyssä. Pisti varmaan miettimään, kun ei edes kommentoinut takaisin mitään.

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Quality

Oma käytös jalankulkijana on aika kaukana Lantun tyylistä. Päivittäin kävelen työmatkalla 4-4,5 km suuntaansa, johon mahtuu useita sekä valottomia että valo-ohjattuja tien ylityksiä. Tässä topicissa lienee kysymys lähinnä edellisistä.

Joka kerta, kun lähestyn risteystä (joista pari kiertoliittymiä), katson tarkkaan liikennetilanteen, ja jos yksikään auto on lähestymässä alle 50 metrin päässä, jään odottamaan selkeästi ennen kadun reunaa, ettei synny kuvaa, että olisin lähdössä ylittämään. Jos sitten selvästi näen, että autoilija kuitenkin hiljentää päästääkseen jalankulkijan, heilautan kättäni ja ylitän kadun. Kommunikointi on ehdottoman tärkeää. Nyrkit tai keskisormet eivät ole kertaakaan heiluneet puolin tai toisin.

Aika usein sattuu, että odottaessani tien vapautumista, hurauttaa pyöräilijä suojatielle, käytännössä piittaamatta autoliikenteestä. No joskus, jos autot ehtivät hiljentää, pääsen mukaan ylitykseen, mutta aina en, vaan jään kiltisti odottamaan tien vapautumista.

Nuo kiertoliittymät ovat autoilijoille siinä määrin haasteellisia, etten milloinkaan katso asiakseni lähteä niissä henkeni kaupalla tietä ylittämään. Sama koskee kyllä mitä tahansa risteystä. Kaikesta varovaisuudesta huolimatta on joskus käynyt niin, että vasemmalle (tai oikealle) kääntyvä auto on ollut vähällä ajaa päälleni. Niitäkin kyllä tarkkailen, mutta koska autot joutuvat odottamaan (vasemmalle kääntyessään) vastaantulevaa likkennettä, ei aina ole helppoa päätellä, milloin ne ampaisevat liikkeelle.

Merkillisin vaaratilanne syntyi, kun olin ylittämässä tietä valo-ohjatussa risteyksessä. Minulle oli ehtinyt juuri vaihtua vihreä, ja astuessani tielle pahaa aavistamatta, ilmestyikin oikealle puolelleni vasemmalle kääntymässä ollut auto. Sillä oli oma kääntymisvihreänsä, ja valo oli ilmeisesti jo vaihtumassa tai ehtinyt vaihtua punaiseksi sen ylittäessä pysäytysviivan. No tässä tapauksessa auto oli fiksu ja pysähtyi, kun näki minun ylittävän tietä vihreällä, mutta kyllä siinä sydän pompsahti.

Korostan kaikkien tiellä liikkuvien vastuuta. Kiteyttäisin sen niin, että fiksumpi väistää. Liikenteen lukutaitoa on syytä opetella niin autoilijan kuin jalankulkijankin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

powerboy

Kävipä kerran niin edellisellä Octaviallani:

Kouvolan keskustassa päivällä päätin hiljentää jo ajoissa suojatien ylittäjiä kunnioittaen. Joukko koululaisia varttui tien poskessa ja käveli tien ylitse. Sen että autoni kerkesi pysähtymään niin farkku bemari hurautti takalistooni n. 40km/h, särkien oman autonsa keulan syyläriä myöten ja minun autoni takapuskurin tukirautoineen päivineen. Ihan konttiin asti ei kuitenkaan kerinnyt. 
Siinä oli mukulat ihmeissään ja omat niskat hellänä pari pvää... Bemari mies oli pudottanut kännykän lattialle ja kaivoi sitä sieltä liikkeessä. Kaiken huipuksi oli vielä tuttu kuski.
Jarruraidoista ne kuskit tuntee ;)
impedanz.org

McVAG

Lainaus käyttäjältä: powerboy - 01.05.11 - klo:22:46
Bemari mies oli pudottanut kännykän lattialle ja kaivoi sitä sieltä liikkeessä.

Just, hyvä esimerkki siitä, että kännykän (tai muun ajoa häiritsevän laitteen käytön) kieltävä laki on pohjimmiltaan ihan ok. Ei kuskeille mene päähän niin lailla pitää yrittää hallita.

Tänään tuli taas kerran koettua tilanne, jossa pysähdyin suojatien eteen ja jalankulkija alkaa viittilöimään että "aja vaan". Tekisi mieli kiroilla, että pysähdyin jo kele... Mutta mitä se auttaa, tällä(kin) kertaa parhaiten toimii käden heilautus kiitokseksi ja ajaa eteenpäin.

Vähän OT mutta joskus tuntuu, että niin kuin monessa muussakin asiassa niin ajamisen kanssa voisi olla ihan kohdillaan käydä silloin tällöin kertaamassa sääntöjä. Tämä tietysti maksaisi rahaa ja aikaa, mutta voisi säästää henkiä ja peltiä.

RTWteam

Helsingissä on otettu tänä kesänä käyttöön Suomen ensimmäiset pyörätaskut. Pyörätaskuja on käytössä useissa Euroopan maissa ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Pyörätasku tarkoittaa sitä, että valo-ohjatussa risteyksessä varataan koko ajoradan levyinen alue pyöräilijöille. Pyöräilijä pääsee siis lähtemään valoista ensimmäisenä.

Tämä helpottaa pyöräilijöiden kääntymistä etenkin vasemmalle.

Myös turvallisuus paranee, koska autoilijat näkevät pyöräilijät edessään eikä ole vaaraa, että pyöräilijä jää kääntyvän ajoneuvon kuljettajalta huomaamatta.

Tuolta näkee millainen tämä "tasku" oikein on. -> http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201104805

eGetin

Ihan jees, vaan mitenköhän noita taskuja mahdetaan noudattaa kun ei mene ihmisillä sekään kaaliin ettei suojatien päälle saa pysähtyä.

rob-s

Pysähdyn lähes aina suojatien eteen päästäkseni jalankulkijan tien yli. Erityisesti sateisella tai muuten huonolla säällä.

En tiedä miten laki (liikenesäännöt) tässä kohtaa menee mutta jos/kun olen pysähtynyt suojatien eteen vaikkapa Vihdintiellä, niin onko vastaantulevan pysähdyttävän myös?

Hämmästyin viime viikolla kun nimittäin pysähdyin ja ainakin 10 autoa ajoi vastaan hidastamatta edes. Pikkuinen jalankulkijatyttö seisoi keskellä suojatietä autoni edessä odottamassa kunnes yksi vastaantulija pysähtyi. Laki varmasti velvoittaa viimeistään pysähtymään kun jalankulkija on suojatiellä.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Quality

Tieliikennelaki sanoo näin:

Lainaa32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Mielestäni sanamuoto ei ola täysin yksiselitteinen, mutta ymmärtääkseni Suomessa noudatetaan käytäntöä, jonka mukaan vastaantulevan liikenteen ei ole pakko pysähtyä, vaikka välissä ei olisikaan koroketta. Sanomattakin on selvää, että katua ylittämään lähteneelle jalankulkijalle on joka tapauksessa annettava esteetön kulku. Muutenhan ollaan tilanteessa, jonka rob-s kuvaili, että jalankulija seisoo siinä odottavien autojen edessä maailman tappiin, jos vastaan tulevien autojen jono on katkeamaton.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

jni

^Tuossa tilanteessa asia on mielestäni selvä. Jos auto on pysähtynyt suojatien eteen ja siellä on jalankulkija, niin myös vastaantulevien autojen on pysäytettävä ja annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Emil

Niin siis vastaantulevan ei tarvitse pysähtyä siksi, että toinenkin ajoneuvon kuljettaja on pysähtynyt, vaan siksi että suojatiellä on jalankulkija. Suomessa on yleinen käytäntö, että jalankulkijan vuoksi ei pysähdytä, vaikka olisi jo suojatiellä. Syytä en tiedä. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, jossa oikeasti jalankulkijana pääsee kulkemaan suojatietä pitkin saman tien kun jalan laittaa suojatielle.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

HAL9000

Tänään oltiin isolla kirkolla (Helsingissä) ihan kävelemässä perheen kesken. Kaksi kertaa olisi voinut käydä ihan tosi köpelösti jos en olisi ennakoinut ihan reilusti, työnsin nimittäin lastenrattaita niin tuli otettua extra varovasti. Ensimmäinen ei pysähtynyt Aleksilla (tietääkseni henkilöautolla ajo kielletty) vaikka olin jo reilusti kadulla. Koukkasi vastaantulevien kaistan kautta ohi...?? Toinen oli Espalla jossa Ruotsalaisen teatterin kohdalla pysähtyi auto ja antoi tietä. Noh, viereistä kaistaa paahtoi auto hiljentämättä, päätä kääntämättä ohi...

Yhteistä näillä kahdella tapauksella oli alle 20-vuotias pissistyttö isän autolla liikenteessä. Vaarallisia...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 30.04.11 - klo:23:50
Myöskään ei ole hyvä idea antaa suojatiellä tietä, jos ajaa kaksikaistaisella osuudella itse vasenta kaistaaa. Ihmiset eivät tajua tätä... Oma vaaratekijänsä on lapset, jotka lähtee vilkasliikenteisellä tieosuudella vaistomaisesti juosten yli, kun niille antaa tietä. Niiden kanssa saa olla erityisen tarkkana...

En ihan allekirjoita tätä lainaustani. Olen huomannut, että usein on jopa helpompaa antaa vasemmalla kaistalla oikealta tulevalle jalankulkijalle tietä, koska tällöin oikealla kaistalla oleva tajuaa tilanteen helpommin, vasemmalla kaistalla pysähtyy auto ja oikealla puolella näkyy selvästi jalankulkija. Ja lakihan sanoo jotenkin siten, että jos jalankulkija on aikeissa ylittää tie, tilaa on annettava. Pelkkä aie siis riittää jo pysähtymiseen.

Itse olen alkanut järjestelmällisesti antamaan tietä jalankulkijoille pysähtymällä suojatien eteen. Samaa teen myös autoilijoille erinnäisissä risteyksissä, joissa ajamisen tiedän olevan hankalaa. On mukavaa saada myös toiset autoilijat hyvälle tuulelle.

VKi

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 31.07.11 - klo:08:18
En ihan allekirjoita tätä lainaustani. Olen huomannut, että usein on jopa helpompaa antaa vasemmalla kaistalla oikealta tulevalle jalankulkijalle tietä, koska tällöin oikealla kaistalla oleva tajuaa tilanteen helpommin, vasemmalla kaistalla pysähtyy auto ja oikealla puolella näkyy selvästi jalankulkija. Ja lakihan sanoo jotenkin siten, että jos jalankulkija on aikeissa ylittää tie, tilaa on annettava. Pelkkä aie siis riittää jo pysähtymiseen.

Todennäköisesti tuossa tarkoitettiin vasemmalta tulevaa jalankulkijaa?

Keke78

Mä en nykyään enää jää antamaan tietä jos joku ei lähde oikeutensa tuntien vaan käveleen eteen. Sen verran monta kertaa on käyny niin että kun ite pysähtyy antamaan tietä ja oikein viittoilee kädellä että mene niin joku vitun amitsu juntti sujahtaa vasenta kaistaa 80 km/h ohi. Tämä on sattunut ainakin sen 10 kertaa ja viimeinen kerta oli liikaa. Pysähdyin ja viittoilin jollekkin pikkutytölle et mene ja tyttöhän meni, no takaa tuli bemari ja sujahti juurikin sen 80 km/h ohi vasenta kaistaa mutta luojan kiitos tää tyttö oli ilmeisesti sen verran kokenut konkari et kun oli mun auton keulan vasemman kulman kohdalla hiljensi ja katto tuleeko muita autoja ja näin ollen ehti väistää hyppäämällä taaksepäin ja samoin tein kaatui vielä siihen keskelle tietä. Menin jotenkin totaalisen lukkoon siinä tilanteessa ja en tajunnu ees rekkaria kattoa. Eipä oo hirveesti itellä tullu ohiteltua suojatiellä seisovia autoja pysähtymättä tuon jälkeen...
Fabia rs combi -11

kt

Vähän ohi aiheesta, mutta monenlaista autoilijaa löytyy Suomenmaasta.
Kuljin tien oikeata reunaa, lev 6 metriä ja ylitin tien poikki jokseenkin kohtisuoraan.
Takaa noin 50 metrin päästä lähti auto, joka pölläytti persustani, kun olin
jo tien ylittänyt. Hän jotenkin yritti "kostaa", etten jäänyt odottelemaan hänen autonsa
saapumista kohdalleni. Kostaakseen hänen täytyi koukata ajosuunnassa vasemmalle kaistalle
päästäkseen taakseni! Jos hän olisi pysynyt
omalla kaistallaan eli persaukseni olisi pöllähtänyt lainkaan. Mikähän on selitys?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jalkkis

Kylhän tää suomalaisen liikenteen joustamattomuus on silmiinpistävää aina sen jälkeen, kun on käyny euroopassa pyörimässä. Vaikka esim. Italiassa on itsekästä temperamenttia ihan yli tarpeen, niin suojatiellä kulkijoita ja sinne pyrkijöitä väistetään kiltisti.

Taas eilen, kun olin liikkeellä fillarilla Vantaan Jumbon edustalla, autoilijat viis veisaavat kevyen liikenteen kulkijoista. Olin ylittämässä nelikaistasta tietä kävelyvauhtia. Olin ylittänyt puolet kadusta (olin siis keskikorokkeella) ja selvästi pyrkimässä 2 kaistan yli. Yksikään autoilija ei väistänyt, vaikka olin jo hivuttautunut toisen kaistan päälle.

Jotain positiivistakin, Helsingin Pitäjän kirkon liepeillä, Helsinge skolan kohdalla (seuduilla asuvat tietävät...) on ihme kyllä toisin. Kun osoittaa pyrkivänsä Kirkkotien yli, etelästä tuleva liikenne antaa hyvin helposti tilaa kevyen liikenteen kulkijoille, tai ainakin fillarilla liikkuville. Liekö koulun läheisyydellä vaikutusta asiaan mutta kerrankin näin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 31.07.11 - klo:11:15
Taas eilen, kun olin liikkeellä fillarilla Vantaan Jumbon edustalla, autoilijat viis veisaavat kevyen liikenteen kulkijoista. Olin ylittämässä nelikaistasta tietä kävelyvauhtia. Olin ylittänyt puolet kadusta (olin siis keskikorokkeella) ja selvästi pyrkimässä 2 kaistan yli. Yksikään autoilija ei väistänyt, vaikka olin jo hivuttautunut toisen kaistan päälle.

Talutitko pyörää?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skk

Italiassa on itsekästä temperamenttia ihan yli tarpeen, niin suojatiellä kulkijoita ja sinne pyrkijöitä väistetään kiltisti.

?? Italiassahan ei ole suojateitä vaan viivoja tiessä mitkä nyt ei tarkoita mitään. Jos joku sattuu pysähtymään viivojen eteen että pääsisit tien yli, auton jommaltakummalta puolelta tuleva skootteri nyt ei varmastikaan pysähdy...

Tommi13

Jotain positiivistakin, Helsingin Pitäjän kirkon liepeillä, Helsinge skolan kohdalla (seuduilla asuvat tietävät...) on ihme kyllä toisin. Kun osoittaa pyrkivänsä Kirkkotien yli, etelästä tuleva liikenne antaa hyvin helposti tilaa kevyen liikenteen kulkijoille, tai ainakin fillarilla liikkuville. Liekö koulun läheisyydellä vaikutusta asiaan mutta kerrankin näin.
Voi myös johtua itse kirkosta ja erittäin alhaisesta nopeusrajoituksesta ko. tiellä (20 km/h vai oliko jopa alempi?)

Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

MVA

Tavoitteena on, mutta en ole aina pysähtynyt. Espanjassa kun autolla ajaa niin siellä on pakko pysähtyä suojatien eteen ja porukka kyllä siellä marssii suojatielle asenteella että kyllä tuo autoilija väistää.

HAL9000

Useimmat täällä ovat liikkeellä "yleensä, muttei aina" linjalla. Kuinka siinä sitten jalankulkijana voi koskaan luottaa siihen että juuri tänään pääset turvallisesti yli? Paras ratkaisu tähän olisi viranomaisen jämpti ja herkkä puuttuminen sekä vähintään rikesakko joka kerta kun ei noudata jalankulkijan oikeuksia liikenteessä. Ihan varmasti menee perille kunhan tarpeeksi sattuu.

Tuntuu kuitenkin siltä että virkavalta on kiinnostuneempi puuttumaan niihin etelä-pohjanmaan loputtomilla suorilla hiljaiseen yö-aikaan ajettuihin 10km/h ylinopeuksiin... :(
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

MVA

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 02.08.11 - klo:08:39

Tuntuu kuitenkin siltä että virkavalta on kiinnostuneempi puuttumaan niihin etelä-pohjanmaan loputtomilla suorilla hiljaiseen yö-aikaan ajettuihin 10km/h ylinopeuksiin... :(
Samoin keski- ja pohjois-pohjanmaalla myös.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 31.07.11 - klo:11:27
Talutitko pyörää?

En, kun (mielestäni, muistaakseni...) kyseisessä kohdassa on se ajokaista pyörille (mikä sen virallinen nimi nyt onkaan).

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Tommi13 - 31.07.11 - klo:13:10
Voi myös johtua itse kirkosta ja erittäin alhaisesta nopeusrajoituksesta ko. tiellä (20 km/h vai oliko jopa alempi?)

Kirkon kohdalla on 30km/h rajoitus.

Mutta nyt ei olla vielä siellä asti vaan siinä Kirkkotien ja Ylästöntien (?) risteyksessä.

RTWteam

Hurja määrä rikkeitä suojatie­tarkkailussa

Liikkuvan poliisin eteläinen tulosyksikkö valvoi tehostetusti suojatiekäyttäytymistä viikolla 32.

Valvontaan osallistuivat Helsingin, Lahden, Kouvolan ja Mikkelin yksiköt sekä Hämeenlinnan ja Imatran toimipaikat.

Toimintaan osallistui yhteensä 59 poliisimiestä ja valvontatunteja oli yhteensä 206 kpl.

Rangaistusvaatimuksia kirjoitettiin seuraavasti

Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä 10 kpl
Suojatietä ylittävän henkilön väistämättä jättäminen 20 kpl
Polkupyörällä ajaminen suojatiellä 1 kpl

Punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen:

autot 35 kpl
moottoripyörät / mopot 4 kpl
polkupyörät 6 kpl
jalankulkijat 6 kpl

Valvonnassa 1 mopoilija, joka ei noudattanut punaista liikennevaloa, puhalsi törkeän rattijuopumuksen lukemat.

Lähde: Poliisi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy