Viima/lumisuojan tarpeellisuus?

Aloittaja petteria, 12.03.10 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 14.01.14 - klo:17:15
Räsässä -06 oli juurikin noin että kun löi auton tulille, automatik anto kaiken lasille ja ptc lämmitti. -09 ja -10, antaa vaan sitä mitä pyynnissä. Siksi olen lasi puhalluksen laittanut päälle siitä missä vastuksien kuva. Testataas aamulla Tota pyynti maximille kikkaa.

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk

Testasin tet:n mainitsemalla tavalla, kaikki pyynnit punaiselle. Ei vaikutusta puhalluksen tasoon, tuli sillä millä oli automaatti asentanut. Hieman sieltä alkoin lämmintä tulemaan, just tunsi sen. Heitin ikkunapuhalluksen päälle jolloin kaikki meni lasille ja alkoi pikkuhiljaa lämmöntaso nousta kun kädellä kokeilin ikkunalla olevaan ritilän päällä. Joku lokiikka tai käyttäjä ero noissa on.

Cro Magnon

Tarkoituksena on lähteä lappiin 2005 vuoden 1,6 FSI Octavialla. Onko näissä ilmennyt huohotuksen jäätymisiä eli onko viimasuoja sen vuoksi hyödyllinen vai ihan vaan koneen lämpöjen takia?
Eilen askartelin, täälläkin esitellyn, viimasuojan ratkipatjasta kun tuntuu olevan aika vilunen auto näillä pakkasilla.

Auto on siis mulle uusi tuttavuus ja ihan ok tuntuinen peli, aimmat kokemukset merkistä on noin 20 vuoden takaa, jolloin ensiautona ajoin 120 gls mallilla. Huikea peli, jota ihan oikeasti voin muistella lämmöllä. Ei ehkä mikään mimmimagneetti mutta lievästä pajavasaramaisuudestaan huolimatta mukava talviliukuri.

Tampereen vcds-velhot voivat myös ilmiantaa itsensä.

apche

Lainaus käyttäjältä: Cro Magnon - 16.01.14 - klo:11:01
Eilen askartelin, täälläkin esitellyn, viimasuojan ratkipatjasta kun tuntuu olevan aika vilunen auto näillä pakkasilla.

Ei tuosta retkipatjasta varmaan haittaa ole, mutta minulle tulee yllätyksenä että 1.6 FSi ei lämpeäisi? Dieselit ja nuo pikkuturbot eli TSI:t on niitä joissa pitäisi webasto olla. Toki mihin on aiemmin tottunut.

Itse kuitenkin termostaatin tarkastaisin. Itsekkin ihmettelin kun vanha Volvo ei lämpene, kuulemma lämmin auto,  ja termarihan se siellä aukesi aivan liian aikasin. Lämpömittari koelaudassa näytti kuitenkin ihan normilukemia, mutta sitten ODBII kaapelilla ja ohjelmalla sai ne oikeat lämmöt näkösälle ja sitten selvisi että termari vaihtoon...

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: apche - 16.01.14 - klo:19:11
Ei tuosta retkipatjasta varmaan haittaa ole, mutta minulle tulee yllätyksenä että 1.6 FSi ei lämpeäisi? Dieselit ja nuo pikkuturbot eli TSI:t on niitä joissa pitäisi webasto olla. Toki mihin on aiemmin tottunut.

Itse kuitenkin termostaatin tarkastaisin. Itsekkin ihmettelin kun vanha Volvo ei lämpene, kuulemma lämmin auto,  ja termarihan se siellä aukesi aivan liian aikasin. Lämpömittari koelaudassa näytti kuitenkin ihan normilukemia, mutta sitten ODBII kaapelilla ja ohjelmalla sai ne oikeat lämmöt näkösälle ja sitten selvisi että termari vaihtoon...

Netti on kyllä täynnä lätinää ja itkemistä kyllä siitä, kuinka huonosti tuo 1.6FSI lämpiää. Sehän on ns. laihaseosmoottori ja oli aikonaan hyvin tunnettu siitä, että tolla moottorilla varustetussa Ocussa ja Golfeissa oli paljon kylmempää kyytiä kuin 1.6 8v perusmotilla varustetuissa.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 16.01.14 - klo:19:21
Netti on kyllä täynnä lätinää ja itkemistä kyllä siitä, kuinka huonosti tuo 1.6FSI lämpiää. Sehän on ns. laihaseosmoottori ja oli aikonaan hyvin tunnettu siitä, että tolla moottorilla varustetussa Ocussa ja Golfeissa oli paljon kylmempää kyytiä kuin 1.6 8v perusmotilla varustetuissa.

Kyseisellä motilla varustettu Golf voitti aikoinaan TM:n talviautotittelin. Mikä vitsi..

Olisi pitänyt tutkia nettiä tarkemmin ennen kuin tein kaupat FSI-Jetasta. Kelvoton talviauto ilman lisälämmitintä, IMO.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

apche

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 16.01.14 - klo:19:21

ai, ompas ihan uusi tieto minulle. En toki ole asiaan perehtynytkään, sillä en juurikaan turbottomia autoja ole hankkimassa, oli se sitten bensa tai diisseli hakusessa. Siltikään, vaikka ne turborempat ei kovin edullisia olekaan...

apche

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 16.01.14 - klo:19:38
Kyseisellä motilla varustettu Golf voitti aikoinaan TM:n talviautotittelin. Mikä vitsi..

Lienee sattunut lauha talvi silloin aikanaan kun testiä tehty :P

Cro Magnon

Ehkä ilmaisu viluisesta autosta oli hieman harhaan johtava, kyllähän autossa tarkenee mutta lämpenee edellistä huomattavasti hitaammin. Ennen ostoa huomasin kommentteja, että MPI koneella varustettu olisi hieman lämpimämpi kuin tämä FSI mutta en usko että toisin valittuani olisin nyt kovin paljon onnellisempi. Tai onnettomampi.

Mitenkäs tarkkaan tuosta automaatti-ilastoinnin astenäytöistä ongittu koneen lämpötila pitää paikkaansa? Tänään moottoritienopeuksissa koneen lämpö oli sen mukaan 80-82 astetta ja viisarinäyttö mittaristossa näytti 90 astetta.
Voisin kuvitella, että moottori saisi olla vaikka 10 astetta kuumempi ilman ongelmia. Termaria en ainakaan ennen lähtöä ala vaihtamaan, vaihdellaan sitten kun tulee muutakin huoltoa.

makkis

LainaaLienee sattunut lauha talvi silloin aikanaan kun testiä tehty

Jonain vuonna bemaria oli kehuttu aivan helvetisti kuinka nopeasti se lämpenee. Ostin bemarin, koska lämpimyys on minulle autonhakintakriteerin tärkeimpiä asioita. Kyseessä oli diesel, kysyin vielä myyjältä, pitääkö ottaa webasto koska olen vilukissa ja viittasi TM testiin sanoessaan että ei todellakaan.

Tuo oli kylmä kuin saatana. Ainoa auto jolla piti kerran palata kotiin kesken reissun kun ei tuolla tarjennut ajaa. Kaikki sanoi minulle että sattui termostaattivikainen yksilö. Paskat, kylmä kun perkele mutta eihän kukaan lompakostaan 60keur maksanut uskalla julkisesti sanoa että vituiksmän.

Niistä PTC elementeistä tuli vaan kitkua, ei lämpöä. Oli pakko kaivaa tuo TM testi aika syvällisesti, testausolosuhde lämpeämiselle -7 astetta. No vittu, lämpeehän miinus seittemässä tojotakin! Miksi niitä ei viety pakkaseen? Bemun jälkeen hankin Alfan ja se oli yhtä paska minulle kun oli kylmä kun saatana. Merkkihuolto sentään tunnusti totuuden, niin on, ja ajelin sitten pilkkihaalareissa jos pakkanen ylitti -2x lukeman.

Puolison E39 museobemari on lämmin. Mitään suojia ei tarvitse virittää. Tuntuu oudolta, kun tämä räsä lämpeää yhtä nopeasti vaikka onkin uusi auto. Samoin, räsässä saa tulemaan tulikuumaa ilmaa, mikä on monessa nykyautossa mahdotonta. Kakkosräsä menee kategoriaan "sitä voi sietää" mutta lämmin sekään ei ollut.

Tureq

Lainaus käyttäjältä: Cro Magnon - 16.01.14 - klo:22:27
Ehkä ilmaisu viluisesta autosta oli hieman harhaan johtava, kyllähän autossa tarkenee mutta lämpenee edellistä huomattavasti hitaammin. Ennen ostoa huomasin kommentteja, että MPI koneella varustettu olisi hieman lämpimämpi kuin tämä FSI mutta en usko että toisin valittuani olisin nyt kovin paljon onnellisempi. Tai onnettomampi.

Mitenkäs tarkkaan tuosta automaatti-ilastoinnin astenäytöistä ongittu koneen lämpötila pitää paikkaansa? Tänään moottoritienopeuksissa koneen lämpö oli sen mukaan 80-82 astetta ja viisarinäyttö mittaristossa näytti 90 astetta.
Voisin kuvitella, että moottori saisi olla vaikka 10 astetta kuumempi ilman ongelmia. Termaria en ainakaan ennen lähtöä ala vaihtamaan, vaihdellaan sitten kun tulee muutakin huoltoa.

Ilmeisesti tuo ilmastoinnista haettu lämpötila on aika tarkka. Maskit keulalle ja seuraa hiukan todellisia lämpöjä. Itsellä saa olla iloinen että saa maskien kanssa dieselin nousemaan lämmöissä tuonne päälle 80 todellista näillä keleillä. Vaatii sen 90-100 todellista vauhtia. Letkulämmitin on, polttoainelämmitintä ei.

Freeze

Tämä PTC-lämmitinhän ei aktivoitunut kuin tiettyjen ehtojen täyttyessä. Nämä muistamani jutut eivät sisällä (varsinkaan tarkkoja) arvoja, mutta antavat kuvan vaatimuksista:

- laturin kuormitus alle xxx %
- akkujännite xxx V
- ulkolämpötila alle -5 °C
- Climatronicin ECON -asetus pois *tarkistettu*
- Climatronicin lämpötilaasetus vähintään 90% maksimista *tarkistettu*
- Nopea huurteenpoisto valittuna (täysi puhallus tuulilasille) *tarkistettu*
- Matkustamon lämpötila oltava alle 20 °C *tarkistettu*

Vielä kun muistaisin mistä nuo löysin, yritän kaivella Interwebbiä ...
Skoda Kamiq Style 1.5 TSi manuaali, 2024

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: makkis - 16.01.14 - klo:23:24
Jonain vuonna bemaria oli kehuttu aivan helvetisti kuinka nopeasti se lämpenee. Ostin bemarin, koska lämpimyys on minulle autonhakintakriteerin tärkeimpiä asioita. Kyseessä oli diesel, kysyin vielä myyjältä, pitääkö ottaa webasto koska olen vilukissa ja viittasi TM testiin sanoessaan että ei todellakaan.

Tuo oli kylmä kuin saatana. Ainoa auto jolla piti kerran palata kotiin kesken reissun kun ei tuolla tarjennut ajaa. Kaikki sanoi minulle että sattui termostaattivikainen yksilö. Paskat, kylmä kun perkele mutta eihän kukaan lompakostaan 60keur maksanut uskalla julkisesti sanoa että vituiksmän.

Niistä PTC elementeistä tuli vaan kitkua, ei lämpöä. Oli pakko kaivaa tuo TM testi aika syvällisesti, testausolosuhde lämpeämiselle -7 astetta. No vittu, lämpeehän miinus seittemässä tojotakin! Miksi niitä ei viety pakkaseen? Bemun jälkeen hankin Alfan ja se oli yhtä paska minulle kun oli kylmä kun saatana. Merkkihuolto sentään tunnusti totuuden, niin on, ja ajelin sitten pilkkihaalareissa jos pakkanen ylitti -2x lukeman.

Puolison E39 museobemari on lämmin. Mitään suojia ei tarvitse virittää. Tuntuu oudolta, kun tämä räsä lämpeää yhtä nopeasti vaikka onkin uusi auto. Samoin, räsässä saa tulemaan tulikuumaa ilmaa, mikä on monessa nykyautossa mahdotonta. Kakkosräsä menee kategoriaan "sitä voi sietää" mutta lämmin sekään ei ollut.

Olen kirjoittanut saman varmaan miljoona kertaa, mutta todellakin siinä sun E61:ssä oli jotain vikaa. Joko lämppärissä tai termareissa (joita on kaksi vai oliko jopa kolme eri termaria). Mä ajoin talvet 2011/2012 vuoden 2011 -mallisella E91 LCI 320dA xDrivellä (135kW pata ja nelikko), jolla ajoin lähes pelkkää kaupunkiajoa, enkä ikinä tarvinnut mitään keularättiä, hanskoja tai pipoa. Lämpimämpiä autoja, joita mulla on koskaan ollut ja huomattavasti nopeammin ja tehokkaamin se lämpeni kuin mun exät kaksoisahdetut 1.4TSI farmari Golfit. Enkä maksanut autosta kuin päälle 50.000 ekua  :D Talvi 2012 oli oikeasti kylmä, kuten moni varmasti muistaa.

Minun auto oli ainakin lämmin ja en todellakaan pysty ymmärtämään, miten väität tuota exääsi kylmäksi, kun mulla on aivan päinvastaiset kokemukset tuosta dieselistä. Ehkä auton koko selittää asian ja se että mulla nelikko ja se lisäs kulutusta, joten lämpöäkin tulee paremmin.

Tosin eipä kukaan F10/F11:lla ajelevakaan ole valittanut 20d:n kylmyyttä. Moni on kehunut sitä esim. A6 2.0TDI:tä lämpimämmäksi.

Toki bensa-auto on aina bensa-auto (ainakin muilla merkeillä aina disua lämpimämpi). Esim. mun 320iA xDrive on kyllä vielä paljon lämpimämpi ja nopeampaan lämpiävä kuin ex diesel, vaikkei sekään huono ollut.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 18.01.14 - klo:09:51
Tämä PTC-lämmitinhän ei aktivoitunut kuin tiettyjen ehtojen täyttyessä. Nämä muistamani jutut eivät sisällä (varsinkaan tarkkoja) arvoja, mutta antavat kuvan vaatimuksista:

- laturin kuormitus alle xxx %
- akkujännite xxx V
- ulkolämpötila alle -5 °C
- Climatronicin ECON -asetus pois *tarkistettu*
- Climatronicin lämpötilaasetus vähintään 90% maksimista *tarkistettu*
- Nopea huurteenpoisto valittuna (täysi puhallus tuulilasille) *tarkistettu*
- Matkustamon lämpötila oltava alle 20 °C *tarkistettu*

Vielä kun muistaisin mistä nuo löysin, yritän kaivella Interwebbiä ...

PTC:n käynnistyminen edellisessä autossa, joka oli 1.9 TDI pre-FL Ocu, ei vaatinut ainakaan kaikkien edellä listattujen ehtojen yhtäaikaista täyttymistä. Jos on Climatronic, voi PTC:n päälläoloa seurata sen kanavalta 20 seuraavasti (pätkä UltimateVW:n aikaisesta Uuden Climatronicin koodit -ketjusta):

Kanava 20.0: ilmastointi-ilman lisälämmitinelementin 1/2 (PTC) päälläolo: 01=ON, 00=OFF
Kanava 20.1: ilmastointi-ilman lisälämmitinelementin 2/2 (PTC) päälläolo: 01=ON, 00=OFF
Kanava 20.2: ilmastointi-ilman lisälämmitinelementin 1/2 (PTC) suhteellinen teho (60=max)

Eli tuolloisella Oculla oli PTC:t päällä talvisin alkumatkasta, kun ilmastointi oli AUTO-asennossa ja pyynti 21 astetta.

Geoman

VW:n maahantuoja maksaa viimasuojan Suomi-autoihin. Itse haintänään  viimasuoja Espoon VW-centeristä Golf Plus vm 2011 autoon.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 22.01.14 - klo:13:15
VW:n maahantuoja maksaa viimasuojan Suomi-autoihin. Itse haintänään  viimasuoja Espoon VW-centeristä Golf Plus vm 2011 autoon.

Juuri näin. Hain viime talvena(?) tuohon 2008 Golffiin maskinsuojat maahantuojan piikkiin. Täksi talveksi jaksoin vihdoin modata tuon alasuojankin niin, että se mahtuu Defan tökkelin kanssa yhtä aikaa keulalle.

Maximus

Semmoinen viimasuoja on nyt sitten hommattu ja yläosa jopa laitettu kiinni. Alaosaa en ekalla yrityksellä saanut paikalleen, joten se jäi toistaiseksi. AD Varaosasta sen kävin hakemassa ja peräti 56â,¬ maksoi. Ei siis halpa, mutta enpä jaksanut nikertää tuon homman kanssa.

Viimasuojan katsoin tarpeelliseksi, kun minulla on aika paljon alle 5 km:n ajoa ja siinä ei kone tuntunut kovin hyvin lämpenevän. Oikeastaan hieman ihmettelin mistä on kyse, sillä edellisinä talvina auto on lämmennyt mielestäni paljon paremmin. Ja auto oli juuri ennen joulua Metro-Autossa huollossakin. Mutta syyhän taisi paljastua tänään, kun hieman tuli katsottua tarkemmin. Auto on semmoisessa kylmässä tallissa ja siellä on sitten lämpötolppa. Naapuri saa samasta tolpasta sähköä, mutta minä en... tässä on siis viime pakkaspäivät ajeltu ilman letkulämmittimen ja sisätilalämppärin apua. Toissa päivänä ehdinkin jo ihmetellä, kun auto oli ollut tolpassa kiinni 2 tuntia ja aika oli mennyt umpeen 10 minuuttia sitten. Hämmästelin että nopeastipa se auto jäähtyy, kun rattikin oli niin kylmä että oli pakko laittaa käsineet käteen!! No, nyt ajatellen ei ollut mikään ihme.  ::)

Kiinteistöhuoltoon soittelin ja saa nyt nähdä milloin laittavat tolpan kuntoon. Sähkömiestä kuulemma tarvitaan, alle tunnin päästä tuli eka kaveri jo tolppaa katsomaan, mutta asia ei sillä selvinnyt. Ruuhkaa heillä on, en kuulemma ole nyt ainoa moisen ongelman kanssa painiskeleva. Mutta viimasuoja tuli hommattua ja luulenpa, että pidän sitä nyt nokalla pahimman talven yli. Jännää että nykyään noita maskeja & pahveja näkee autoissa hyvin harvoin, vaikka ei nämä uudet taida olla yhtään sen paremmin lämpiäviä kuin vaikkapa 80- ja 90- lukujen autot. Se on vissiin osoitus heikkoudesta tai auton "huonoudesta", jos maskin laittaa. Ja ulkonäkökin taitaa monella mennä edelle. Mieluummin ajetaan pipa päässä ja vaikka rystyset sinisenä tai rukkaset kädessä...  :o
"Age quod agis - tee mitä teet"

Poni

Ennenhän noita viimasuojia näki enemmän.
Minullakin oli 80-luvun alussa Volvon nokalla sellainen tattikiinnitteinen typerä suoja.
No, tavallaan se oli fiksukin, koska sitä saattoi käyttää yksi kulma taitettuna.

Mutta laita vaan se alasuojakin.
Jotkut ovat saaneet sen alkuperäiskiinnikkein kiinni, mutta minä en.
Porasin parit reiät suojaan ja nippusiteillä kiinni.
Ei sitä huomaa, on ihan siisti.

Normanton

Meinasin omaan Octaviaan hommata Slamilta nuo ylä- ja ala-viimasuojat.

Tässä ketjussa oli aika kattavasti kokemuksia ja mielipiteitä kyseisistä härpäkkeistä. Itselläni ei ole koskaan ollut missään autossa, mutta tämä onkin ensimmäinen diesel ja jo näillä 0 - +10 keleillä tuntuu että lämpiää selvästi hitaammin. 

Itseäni vähän mietityttää miten tuo pohjapanssari (terästä, huonontien paketti) vaikuttaa tähän yhtälöön. Joko alkaa menemään liian tiiviiksi?

Tässä pre-fl mallissa ei tainnut saada tuota öljynlämpötilaa näkyviin. Ei löytynyt edes Bluetooth OBD2 lukian ja Androidin Torquen avulla. Itse olen tottunut Audissa seuraamaan sitä ja määrittämään siitä milloin moottori on lämmennyt kunnolla. Sentään Torquesta näkee todellisen jäähdytysnesteen lämpötilan, kun mittari näyttää tuota vakiota 90.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Bene

Itsellä kans huonontien paketti autossa. Olen talveksi laittanut vain sen alasuojan. Ihan hyvin tarkenee ja moottori lämpenee nopeammin kuin ilman suojia.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 04.11.14 - klo:12:46
Meinasin omaan Octaviaan hommata Slamilta nuo ylä- ja ala-viimasuojat.

Tässä ketjussa oli aika kattavasti kokemuksia ja mielipiteitä kyseisistä härpäkkeistä. Itselläni ei ole koskaan ollut missään autossa, mutta tämä onkin ensimmäinen diesel ja jo näillä 0 - +10 keleillä tuntuu että lämpiää selvästi hitaammin. 

Itseäni vähän mietityttää miten tuo pohjapanssari (terästä, huonontien paketti) vaikuttaa tähän yhtälöön. Joko alkaa menemään liian tiiviiksi?

Tässä pre-fl mallissa ei tainnut saada tuota öljynlämpötilaa näkyviin. Ei löytynyt edes Bluetooth OBD2 lukian ja Androidin Torquen avulla. Itse olen tottunut Audissa seuraamaan sitä ja määrittämään siitä milloin moottori on lämmennyt kunnolla. Sentään Torquesta näkee todellisen jäähdytysnesteen lämpötilan, kun mittari näyttää tuota vakiota 90.

Omien havaintojeni mukaan n. 40% PSA-kuskeista ajaa kesät talvet viimasuoja keulalla. Jos ranskalainen kestää tuommoisen, eikö myös saksalais-tsekkiläinen insinöörityön huipentuma?

Bene

PSA:n vehkeissä ei tilkitä koko maskia umpeen, vain maskin alimmainen ilmanotto. Näin ainakin oli Ex-ranskiksessa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Bene - 04.11.14 - klo:15:22
PSA:n vehkeissä ei tilkitä koko maskia umpeen, vain maskin alimmainen ilmanotto. Näin ainakin oli Ex-ranskiksessa.

PSA lämpiää ihan kivasti suomen oloissa, toisin kuin volkkarit, löytyy jopa puhallusilman esilämmitin jota voi käyttää ennenkuin kone lämpenee, sellaista hienoutta saa volkkarista etsimällä etsiä eikä löydä. Auto talvella yöt tolpassa päivät autohallissa, no problem kylmyyden kanssa, viimasuojia ei näissä etelän oloissa ainakaan tarvitse. Volkkareissa viimasuojasta varmasti on hyötyä, volkkari on niin huonosti lämpiävä auto kuin auto voi vaan olla, kuin pakastin???

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Bene - 04.11.14 - klo:15:22

No juu tuo vähän vaihtelee. Ei ne toki varmaan mikään ihan 100% ummessa ole viimasuojattuna.

Siitäkin huolimatta... En usko, että täysin tilkitty vaginekaan kiehuu talvikuukausilla vaikka koko keula olisikin ummessa. Aina siellä vähän ilma kiertää. Kunhan nyt ei pistä sitä aaltopaffia suoraan syylärin kennon päälle...

Normanton

Joo, menee vähän off topic miten muut lämpenee. Pistän nuo maskisuojat tilaukseen, niin sittenhän sen näkee miten lämpenee.

Etenkin tuo alamaskisuoja houkuttaa, kun metsällä tulee ajettua talvisin paljon lumisia teitä niin tuppaa pöllyttämään tuota lunta. Jos tulee talvella reilusti lunta niin voi joutua jopa "auraamaan" puskurilla tietä. Eipähän ole konehuone täynnä lunta. Tosin kone on tietysti huomattavasti kovemmalla rasituksella niin pitää seurata lämpöjä.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

mixa76

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 04.11.14 - klo:15:28
PSA lämpiää ihan kivasti suomen oloissa, toisin kuin volkkarit, löytyy jopa puhallusilman esilämmitin jota voi käyttää ennenkuin kone lämpenee, sellaista hienoutta saa volkkarista etsimällä etsiä eikä löydä.
Mikäs kapistus se PTC sitten on, jollei puhallusilman sähköinen esilämmitin?  ::)  Ja ex-306hdi ei lämmennyt kovin nopeasti ilman alamaskisuojaa.  8)

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nakunaakka

Ihellä olly ylämaskisuoja jo kk kiinni. Alamaskiakin on myynnissä mut kannattaako laittaa keula ihan tukkoon. Jos sattuu lämpimiä päiviä talven  sekaan ni irrotuttaako?
Octavia II 2.0tdi bmm

E-mies

Olen pitänyt octavia 1,6 tdi:ssä yläpuolen suojan paikallaan about renkaanvaihdosta renkaanvaihtoon. Alapuolen suojan olen irrottanut jos menee nollan lähelle ja yli.

Täällä pohjoisessa olen kokenut tarpeelliseksi, vaikka autossa webasto onkin. Nopeamman lämpenemisen ansiosta vähemmän webaston automaattipolttoa, ehkä siis polttoainesäästöäkin?

sambolo

Tänään tukin koko keulan allekirjoituksen autosta.. vaikka lämpötilat plussan puolella. Oiskohan vaa termarissa vika kun lämmöt ei mee tappii  noin 10km matkalla jos ei suojia eikä tolppaa ja ajoa taajama/kehä/motari?  >:( saa nähä rupeeko nyt sit keittämään ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Ups tää oliki octavia langassa.. no samas konetta (bmn) löytyy myös ocusta..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy