Viima/lumisuojan tarpeellisuus?

Aloittaja petteria, 12.03.10 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

Mese08

Askartelin äskettäin tuommoisen. Retkipatja spraymaalattu mustaksi ja siitä vain leikkelee sopivan muotoinen pala ja nippusiteillä kiinni.
E 220cdiA 4-matic 10.7.2017-
C 320cdiAT 4-matic Avantgarde 2008 11.7.2017
Exät:
E 220cdiA PB Elegance FL 2013 (2013-2017)
Octavia 2.0FSIA Elegance 2005 (2012-2017)
E 200cdiA Classic 2008(09-13)
Avensis 1.8VVT-i 2001(08-12)
Touran 1.9TDI 2006(06-08)
Touran 1.9TDI 2004(04-06)
406 ST HDI 2003(03-04)
307 XT HDI 2002(02-03)
406 SL1.9td 1996(00-02)
Astra 1.8gls 1992(00)
MB 200D 1978(94-97)

poloboy

Talvi on kohta ovella, ja isä pyysi tiedustelemaan, että onko VI-Jettaan samanlaista kampanjaa kuin V-Jettaan noista viimasuojista? Niitähän sai jonkinlaiseen goodwill-takuuseen marmorilta, kun vain osasi pyytää. Hän muistelee lämpimästi :) miten paljon nopeammin lämmöt nousivat vanhassa -09 90 kW Jetassa kun asennettiin tuo Volkkarin oma suoja keulille. Nyt hänellä on alla -11 90 kW Jetta ja epäilee, että siinä on vastaavia ongelmia lämmönsaannin kanssa. Asia kiinnostaa itseänikin, en tiedä vielä, että onko uusi CR-2.0 TDI yhtä kylmä kuin vanha PD-2.0 TDI.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Golf 1.5 TSI Variant -19 LR7H
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

patch

Lainaus käyttäjältä: mabe - 22.10.13 - klo:21:28
Nyt on taas omakin ocu tukittu keulasta.
Viime talven viritys pääsi uudelle kierrokselle.
https://www.toknet.fi/pesimet-mopit-ja-kuivaimet/iisi-kurakaukalo-musta-75x38-cm-/6438114266977/dp?openGroup=883
Kurakaukalosta puukotettu viimasuoja on keulassa.
Eli tuosta kehys irti, noin 1/3 2/3 paloihin leikattuna niin että hyödynnetään täysi leveys. Isompi pala alamaskiin sisäpuolelle mustilla nippareilla kiinni. Leikkasin tähän pienen kolon lämpöanturia varten, olisikohan 3x3cm yläreunan kohdalle.
Ylämaskiin kapeampi kaistale maskin ja tukiraudan välistä pujottaen, reunoille 2 nippusidettä. Konepellin avausvipua varten 3cm leveä ja about 10cm pitkä kaistale pois leikattuna niin saa lähes koko keulan umpeen.
Ei näy ulospäin minnekään, ei maksanut juuri mitään ja ei myöskään mätäne kuten pahviversiot.

maben postauksen innoittamana tein tämän modin myös itselleni käyttäen linkin kurakaukaloa á 3â,¬, liitteenä olevilla kuvilla dokumentoituna, ihan siedettävä tuosta tuli.

Poni

Keula täysin peitossa ja lämpöä n. 13 astetta, kun eilen ajettiin 180 km maantietä,
rauhallisesti luokkaa 80 kmh ja alle, kun rajoitus tahtoi toisinaan niin.
Korkeimmillaan öljyn lämmöt kävivät 112 asteessa, mutta perusluvut olivat luokkaa 104 -107.
Isommat mäet nostivat lämpöjä.
Mietin että pitääkö ruveta viimasuojaa poistamaan.
Tuo 112 on jo vähän korkea luku.
Ja se varmaan nousisi tuosta, jos lähtisi ajamaan moottoritienopeuksia.

Normi työmatka-ajossa lämmöt eivät nouse liikaa, lyhyttä siivua, mutta tämä on hiukan huolestuttavaa.
Tänään pitäisi ajaa takaisin, mutta onneksi on sentään vähän viileämpää.

Karvis

Minä en noissa lämpötiloissa laittaisi viimasuojaa lainkaan... ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

TTO

Jokin "viimasuojahysteria" menossa? Suojasta varmaan on hyötyä, kun pakkasta on kunnolla. Sitten on "välikelejä", mutta jossain menee raja, että suojasta on haittaa. Alkaako teille kertyä jonoja, joiden keulassa tarkkaillaan viimasuojan aiheuttamia ylilämpöjä?

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: TTO - 03.11.13 - klo:09:43
Jokin "viimasuojahysteria" menossa? Suojasta varmaan on hyötyä, kun pakkasta on kunnolla. Sitten on "välikelejä", mutta jossain menee raja, että suojasta on haittaa. Alkaako teille kertyä jonoja, joiden keulassa tarkkaillaan viimasuojan aiheuttamia ylilämpöjä?
;D ;D
Autokin tarpeeksi lämmin kun kuskilla tuskanhiki.. :D
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: TTO - 03.11.13 - klo:09:43

Omien empiiristen havaintojeni mukaan n. 25% Suomen PSA-kuskeista ajaa viimasuojat keulalla kesät talvet. Ilmeisestikään tavasta ei ole koneelle juuri haittaa.

Eiköhän VAGikin kestä viimasuoja keulalla ainakin plus kympistä alaspäin. ;)

katteja

Aika riskiä jos päästää öljyjen lämpötiloja menemään yli 110 asteen. Alkaa öljy menettämään radikaalisti voiteluominaisuuksia tuon asteluvun jälkeen, puhumattakaan jos meinaa vatkata niitä 30tkm... ja kaikki kahdeksan vuodenaikaa joita "mahtava" longlife sallii...
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Poni

Juu, huolissani olin lämmön nousuista, mutta kuten kirjoitin, pysyivät pääasiassa alle 107 asteen.
Parissa isommassa nousussa oli hetken aikaa 112 astetta.
Tosin, kuinka tarkka tuo mittari sitten on?
En sitte viittinny siinä sateessa alkaa niitä viimasuojia pois raapimaan.
Mulla kun on ollut tapana varustautua talveen ajoissa, normaalisti tosin vain renkaat,
mutta nyt tuli laitettua nämä suojatkin.
Talvi vaan viipyy.

Mutta jos nyt joku miettii, että moisen takia alkaa jonoja muodostumaan, niin onkohan asenneongelmaa?

b1mpo

Juu tulee mieleen tää tietynlainen Maurisyndrooma näistä ekokuskien ym. "vastustajista". ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ngBAtwIOae8&feature=youtube_gdata_player
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAGkilainen

Tuli vaimon Passattiin tilattua tänään http://www.slamit.net/product/13114/passat-3c-maskinsuojus-2005-2010
Tarviikos Passatista muuta peitellä keulilta?
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Nakunaakka

Slamin yläsuojus mulla onkin mut missä pakkaslukemissa kannattais pitää alusuojaakin? Mistä näkee öljyn lämptilan?
Kone on 2.0tdi BMM

katteja

Öljyn lämpötilan näkee ajotietokoneista joissa numerot jne. on "valkoiset".

Jos sinun mittaristossa on "punaiset" ajotietokoneen numerot jne. niin siitä ei löydy valikoista öljyn lämpötilan informaatiota.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Antti

Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 08.12.13 - klo:05:53
Slamin yläsuojus mulla onkin mut missä pakkaslukemissa kannattais pitää alusuojaakin? Mistä näkee öljyn lämptilan?
Kone on 2.0tdi BMM

Ei taida tuosta näkyä kuin diagnostiikalla.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Geoman

Itse laitan maskin alasuojuksen maskin alaosaan, mun lämpötilat alkavat olla alle 0-astetta, eli Etelä-Suomessa vaihdoin juuri nyt. Maantieajossa öljynlämpö nousee enimmillään 102 astetta. Kesällä ne ovat hieman yli 90-astetta vastaavassa ajoaa. Ilman maskia olisivat talvella oölylämmöt jatkuvasti 65-80 astetta ja ilman maskisuojaa moottrorin ollessa jäähdytysnesteen lämpö 90 astetta ja jätettäessä auto tyhjäkäynnille laskee jäähdytysnesteen l'mpö nopeasti noin 50 asteeseen.

Nakunaakka

Slamilla ei ainakaan ole valmist alasuojaa myynnissä, mistäs sellasen sais hankittua. Ei jaksa alkaa pakertamaan itte vaikka ei vaikia olekkaan mut kylmässä ei jassa ko tallikin on niin kaukana..

Reissumies

Nyt on ollut Octavian keulalla jokunen päivä alaosan suoja paikallaan joka tuli hankittua aiemmin syksyllä SuperSkodalta.

Kyllä on ero valtava edellisiin talvikeleihin verrattuna kun on ollut yläosan suoja käytössä. Pelkällä alaosan peittämisellä auto lämpenee selkeästi nopeammin ja pitää lämmön paremmin normaalilla alueella. Nyt ei ole täällä suunnassa ollut pakkasta viime päivinä kuin tuollaiset -5...-10 astetta mutta ero entiseen on huima.

Yläosan maski saa nyt odotella tallissa "hirmupakkasia", koko keulaa en arvaa peittää kuin -30 asteen keleillä jos niitä sitten edes tulee.

Öljyn lämmöt ovat olleen ajon aikana n. 10 astetta korkeammat viime talven vastaaviin lukemiin vastaavilla reiteillä ja nopeuksilla verraten. Erityisen tärkeänä pitän sitä, että öljy lämpenee kunnolla ja oletettavasti silloin myös voitelee optimaalisesti.

Voin siis lämmöllä suositella alaosan suojaa vaikka SuperSkodan maskia joutuikin hieman "tuotekehittämään" jotta se istui nokalle kunnolla. Monet kiitokset palstan aktiiveille hyvistä neuvoista kuvien kera  :)
5 * Octavia vm. 2003-2015
Superb Combi 2018 Elegance/2.0 TDI/DSG-7
Superb Combi 2023 1.4 TSI PHEV Style iV BusinessLine DSG Autom.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Reissumies - 09.12.13 - klo:22:05
Kyllä on ero valtava edellisiin talvikeleihin verrattuna kun on ollut yläosan suoja käytössä. Pelkällä alaosan peittämisellä auto lämpenee selkeästi nopeammin ja pitää lämmön paremmin normaalilla alueella. Nyt ei ole täällä suunnassa ollut pakkasta viime päivinä kuin tuollaiset -5...-10 astetta mutta ero entiseen on huima.

;D

Mä yritin tätä ideaa jakaa useampana talvena vaikka kuinka ja paljon, mutta kukaan ei uskonut, että asia on näin. Kaikki vain innolla tilailivat melko turhia yläaukon muovisuojia SuperSkodasta.

Suosittelen, että et kerro enempää vastaavia kokemuksia, koska saat helposti hiukan lahopäisen maineen ;)

p.s. Mä en Suomessa ikinä peittänyt yläaukkoa 2.0 TDI:stä ja lämpöjen kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia, vaikka pakkasta oli joskus vähän reilumminkin.

Reissumies

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.12.13 - klo:22:14Suosittelen, että et kerro enempää vastaavia kokemuksia, koska saat helposti hiukan lahopäisen maineen ;)
Nyt on sitten ainakin kaksi lahopäätä tässä maassa, eipähän tarvitse olla yksin.  ;D
Olisinpa minäkin vaan suosiolla uskonut asian jo muutama talvi aiemmin...

makkis

Minä en nyt arvon herrat ymmärrä teidän juttuja... mitä guruja te olette?

Ei nyt tarvitse mennä kuin Octavian eteen (ja 99% muiden nykyautojen) seisomaan ja katsoa mistä otetaan jäähdytysilma. Puskurin alta. Jossain esmes Ocu kolmosessa ylämaski on ummessa ihan tehtaalta että aika vitun turha siihen on fylliä laittaa eteen kun syylari on metrin alempana.

Mutta joo.. parinkymmenen asteen pakkasella ocu kolmonen nostaa öljyn lämmöt satkuun ilman fylliä.

Ei perkele että minua riepoo tämä uusavuttomuus. Maski on autossa koriste, brändin luontiväline tjsp. Jäähdytyksen kanssa sillä ei ole valovuosiin ollut mitään tekoa pl. se 1% eli Audi. Siinä sen siannokan kautta kai hoidetaan jäähdytyskin mutta luulen että siannokasta 70% on umpimuovia ja 30% alaosasta avointa. Tämä tosin ei ole tieto vaan arvaus.

RSOCUstin

Kai sitä täytyy alamaskia alakaa ruuvaamaan paikalleen.
Tänäänkin -10 pakkasta ja 30km matkaa töihin. Päätis testata välillä motarireittiä töihin ja voitin siinä 3min että lämmöt nousi 90 asteeseen. Sitten kun köröttelin 3km perille lopussa oli lämmöt 75 asteessa ja öljyt myö 75 asteessa. Jos oisin ajanut normi pikkutiereittiä olis lämmöt olleet varmaan tuon saman.

Ei tuolla kylmä tule kun lämmöt +22 puhaltimessa ja jalassa on Jalas DryLock talvitaistelija kengät ja jalassa kunnon kalsarit.

rami

Ihmetyttää kyllä tää jatkuva jankutus viimasuojista. Minä olen käyttänyt VAG autoissa viimasuojia kymmenien vuosien ajan ja todennut sen todella toimivaksi ja hyväksi.
Mikään kaunistushan tuo ei ole,mutta kuka sitä autoa tuolla pakkasessa kieli pitkänä vahtaa. Dieseleissä aivan ehdoton varuste.
Kieltämättä kaikki nuo valmissuojat ovat hieman rumia.
Minä olen ratkaissut asian seuraavasti: Liikkeestähän saa suojan kun ostaa uuden pirssin kun vaan älyää pyytää.
Näistä liikkeen suojista saa jo hyvät kaavat itselleen niitä myös pystyy "mallaileen"paikalleen ja katseleen tarkkaa sopivuutta.
Seuraavaksi vaan rautakauppaan ja ostamaan harmaata, tummanharmaata tai mustaa käytävämattoa joka on metrin leveää kauniilla (kumipohjainenja tasainen ,ei rypyläpohja) tekstiilipinnalla joka kestää sääolosuhteet.
Siitä vaan leikkoo parannetut versiot ja kiinnittää nippusiteillä vaikka ISOON alareikään ja jättää yläreijän sellaiselle kiinnitykselle jonka voi nopeasti tarvittaessa irroittaa kun ilman lämmöt taasen alkaa nousemaan.

Viimasuojalla on todellakin niin paljon hyviä puolia ettei tässä nyt jaksa edes alkaa sepostaan. Suuri hyöty on siitä ettei ns."raakailma"pääse konehuoneeseen joka taatusti auttaa moottorinlämpiämistä.

Syyläriin eteen ei kannata mennä mitään pahveja laitteleen saattaa tulla melkonen  kapotti sen homman kanssa.

Nuista kauneuskysymyksistä. Kyllä sitä rakasta autoa kerkiää kesälläkin tsiigaa siellä pihassa jolloin siinä ei ole viimasuojia paikallaan. Kuka se nyt pakkasessa?  :D ;D

Reissumies

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.12.13 - klo:23:04

Ei perkele että minua riepoo tämä uusavuttomuus. Maski on autossa koriste, brändin luontiväline tjsp. Jäähdytyksen kanssa sillä ei ole valovuosiin ollut mitään tekoa pl. se 1% eli Audi. Siinä sen siannokan kautta kai hoidetaan jäähdytyskin mutta luulen että siannokasta 70% on umpimuovia ja 30% alaosasta avointa. Tämä tosin ei ole tieto vaan arvaus.
Enpä ainakaan itseäni guruksi ole nimennyt, puhun ihan vain kokemuksesta kun seuraan auton käyttäytymistä n. 60 tkm vuodessa.

Pakko laittaa kysymys myös sinne suuntaan: Onko monen ranskalaisen merkin maahantuojan valmiiksi asentama viimasuoja myöskin vain koriste vai olisiko sillä jotain yhteyttä kylmiin pohjoisiin keleihin ja moottorin lämpenemiseen?

Juhaa

Lainaus käyttäjältä: makkis - 09.12.13 - klo:23:04

Ei nyt tarvitse mennä kuin Octavian eteen (ja 99% muiden nykyautojen) seisomaan ja katsoa mistä otetaan jäähdytysilma. Puskurin alta. Jossain esmes Ocu kolmosessa ylämaski on ummessa ihan tehtaalta että aika vitun turha siihen on fylliä laittaa eteen kun syylari on metrin alempana.

Mutta joo.. parinkymmenen asteen pakkasella ocu kolmonen nostaa öljyn lämmöt satkuun ilman fylliä.

Taidat olla hieman pihalla, ainakin Octavia mk2:sta, uusimmasta en osaa sanoa, mutta kyllähän ainakin ocu 2:ssa (pre-fl) jäähdytin on suoraan maskien takana ja itsellä ainakin alapuolelta lähes täysin ummessa, kun on tehdasvalmisteinen pohjapanssari!

PS. aika korkee on keula, jos syylari metrin alempana :D

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: katteja - 08.12.13 - klo:07:18
Öljyn lämpötilan näkee ajotietokoneista joissa numerot jne. on "valkoiset".

Jos sinun mittaristossa on "punaiset" ajotietokoneen numerot jne. niin siitä ei löydy valikoista öljyn lämpötilan informaatiota.

On valakooset mut ei oo silti tai en osaa kattoa oikeesta paikkaa, piilossa?

rami

Diiselivaginaattorit heti kun alkaa mennä ulkolämpöyila alle -5 voi laittaa peitot keulaan. ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 11.12.13 - klo:14:08
On valakooset mut ei oo silti tai en osaa kattoa oikeesta paikkaa, piilossa?

Oisko tullut vasta facelistissä? Kyllä se siellä samassa setissä on kuin kulutuslukemat, ajomatkat ym. tiedot. Eli niitä näyttöjä selaamalla tulee näkyviin "Oil temperature". Mutta ainakin tuossa FL:ssä saa asetusvalikosta valita mitä tietoja ajotietokoneessa näytetään. Joten voi se siellä olla jos vain puuttuu täppä edestä asetuksissa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nakunaakka

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.12.13 - klo:15:24
Oisko tullut vasta facelistissä? Kyllä se siellä samassa setissä on kuin kulutuslukemat, ajomatkat ym. tiedot. Eli niitä näyttöjä selaamalla tulee näkyviin "Oil temperature". Mutta ainakin tuossa FL:ssä saa asetusvalikosta valita mitä tietoja ajotietokoneessa näytetään. Joten voi se siellä olla jos vain puuttuu täppä edestä asetuksissa?

Ei löydy tuosta kulkineesta, saakos sen esille ohjelmoimalla?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 11.12.13 - klo:16:58
Ei löydy tuosta kulkineesta, saakos sen esille ohjelmoimalla?

Kiinteä huoltoväli? Eikös se ollut niin, että silloin ei öölin lämmöt näy.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy