Viima/lumisuojan tarpeellisuus?

Aloittaja petteria, 12.03.10 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Se on välijäähy jonka peittäminen auttaa  jäätymiseen, ilma on yhtä kosteaa ottaa peiton takaa tai suoraan otettaessa. Mulla on jo kokeilla koko keula peitossa ja eilen öljy kävi 102 asteessa, eli saa omalla ajolla saa olla jo. Valoja pääsee testaamaan lauantai iltana pohjanmaalta palatessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Niin ja saahan ton ylämaskin nopeesti pois jos lämmöt nousee liikaa..

Poni

Mulla vasta alamasi. Jos näin kylmää pukkaa, niin viikonloppuna tuo ylämasi paikalleen.
Sekö menee nätisti omin kiinnikkein?
Ei taida kuitenkaan vielä olla talvirengaskeli.

b1mpo

Ei vielä talvienkaita tarvi. Vähän löysyttää ruuveja niin että hakaset saa sivuun. Eli kun maskin kiinnittää voi vastinkappaleet ruuvata alulle ja ujuttaa maskin välistä.

Poni

Tuli laitettua yläsuojakin paikalleen, vaikka nyt taas vaikuttaisi vähän lämpimämmältä.
Se yläsuoja menikin aika näpprästi.
Kiitos neuvoista b1mbo.
Minun lyhyillä ajoillani lämmöt tuskin liian korkealle nousevat, mutta täytyypi niitä nyt seurata.

Tämä viimasuojajuttu liittynee joiltain osin auton lämmityslaitteen puutteisiin sitä kautta,
että auto saavuttaa nopeammin käyntilämpötilansa ja pysyy siellä.
Minulla on säteilylämmitin, sisälämmitin ja webasto.
Kyllä sen auton niilläkin lämpimäksi saa, mutta onhan tuo viimasuojajuttu "taloudellisempi"
ja ympäristöystävällisempi.
Tai no, kuinka kauan mahtaa mennä, että ovat tavallaan maksaneet itsensä takaisin.
En jaksa laskea.

OCEANBOY

Onko ketään laittanut 122hp 1.4tsi motin eteen yläsuojaa? Ostin ihan pirruuttani koska emännän työmatka vaihtelee 10 ja 20 km välillä. Öljyn lämpötilaa kun ei enää voi väijyä muutettuani LL-huollon vakioon 15tkm.....

Zaasa

^On erittäin tarpeellinen kyseisen moottorin yhteydessä.Ex 1.4Tsi Ocussani oli talvella peitettynä ylä ja alamaski.

Guest-397268

Lainaus käyttäjältä: OCEANBOY - 28.09.13 - klo:19:29
Onko ketään laittanut 122hp 1.4tsi motin eteen yläsuojaa? Ostin ihan pirruuttani koska emännän työmatka vaihtelee 10 ja 20 km välillä. Öljyn lämpötilaa kun ei enää voi väijyä muutettuani LL-huollon vakioon 15tkm.....
Aja auto huoltoon ja pyydä koodaamaan LL-huoltoväli QG2-ohjelmalle. Tuo on 15tkm ohjelma, joka näyttää öljyn lämpötilan. Tiedän tämän, koska itselläni on Jetta 15tkm/1v välille koodattu ja lämpötilanäyttö toimii.

OCEANBOY

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 28.09.13 - klo:19:45
Aja auto huoltoon ja pyydä koodaamaan LL-huoltoväli QG2-ohjelmalle. Tuo on 15tkm ohjelma, joka näyttää öljyn lämpötilan. Tiedän tämän, koska itselläni on Jetta 15tkm/1v välille koodattu ja lämpötilanäyttö toimii.
Kiitoksia tästä informaatiosta. Mielenkiintoista toimintaa Salon autotalolta, koska kertoivat että asialle ei voi tehdä mitään.

Neliveto

Lainaus käyttäjältä: OCEANBOY - 28.09.13 - klo:21:50
Kiitoksia tästä informaatiosta. Mielenkiintoista toimintaa Salon autotalolta, koska kertoivat että asialle ei voi tehdä mitään.
OFF TOPIC: eipä ole ensimmäinen kerta, kun ko. putiikin tietotaidossa olisi toivomisen varaa. Tai palveluhalukkuudessa ylipäätään...
-Jani-

Octavia Combi Style 1.5 TSI eTEC DSG MY23

ex VAG:
Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG MY17
Fabia RS 1.4 TSI DSG MY11
Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Elegance DSG MY10
Octavia Combi 1.9 TDI 4X4 Elegance MY07

Max3

Laitettu viikko sitten taas talveksi motonetin kumimatto 60*42 nippusitein ripustamalla jäähdyttimen eteen. Tämä nopeuttaa moottorin lämpenemistä erinomaisesti, suosittelen, eikä näy ulospäin eikä ylikuumene mitenkään.
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 28.09.13 - klo:19:45
Octaviassa toimii ihan ll ohjelmallakin öljyn lämpötilan näyttö, sekä myös voi itse nollata huollon ajotietokoneesta käsin, jolloin siirtyy 15tkm/vuosi huoltovälille.
Molemmat maskit oli pe liikaa pitkällä siivulla, otin ylämaskin pois kun ei ole öljyn lämpötila kesälläkään noussut yli sadan.
FF 200:set oli oikeinkin hyvät lisävalot. Leveä valokeila ja riittävä kantama mulle noissa ref 17,5 lyysingeissä. En pidä muutenkaan noita -10 mallin octavian halogenvaloja huonoina. Järjestäin oli huonompia valoja ohitustilanteissa toisilla autoilla. ???
Oli kyllä taas sellasia valopeeloja liikenteessä; sumarit päällä, polttimoita palanu, valojen suuntaus pielessä, sekä jälkiasennusxenoneita... C:-)

Guest-397394

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.09.13 - klo:00:16
Octaviassa toimii ihan ll ohjelmallakin öljyn lämpötilan näyttö, sekä myös voi itse nollata huollon ajotietokoneesta käsin, jolloin siirtyy 15tkm/vuosi huoltovälille.
Kirjoitin ehkä hieman huonosti. Normaali Suomalainen LL-koodaus on malliltaan QG0 ja siellä tosiaan on 30tkm/2v max ja lämpötilanäyttö näkyy mittaristossa. Sitten se mittaristosta nollattu "kiinteä" tai usein merkkareilla nollattu kiinteä väli on QG1, joka ei näytä öljyn lämpötilaa.

Asiaa kuitenkin selvittelin tutun merkkihuollon hepun kanssa, joka sanoi että QG2 on sitten 15tkm/1v koodaus huoltovälille, joka säilyttää öljyn laadun/lämpötilan anturoinnin ja tällöin lämpötila näkyy myös mittarissa. Minulla kävi aikanaan yksi uudehko huollon "koodaamaa" Octavia, jossa ei öljyn lämpötila näkynyt kun oli kiinteä väli, myöhemmin selvisi että QG1 sielläkin oli koodauksena.

Öljyn lämpötilanäyttö on mielestäni aika tärkeä kun seurailee sitä miten lämmöt oikeasti käyttäytyy ajellessa juuri viimasuojien kanssa. Oman auton öljynlämmöt eivät kovempivauhtisisssakaan moottoritiesiirtymissä nouse yli 97 asteen ja normaalissa ajossa pysytään jopa alta 90 asteen. Syksyä myöten lämpöjen nousu on kuitenkin selkeästi hidastunut kun ilmaa huilaa tuonne kitusiin aika vauhdilla. Eiköhän tuosta omastakin siis talveksi alamaski umpeen mene...

b1mpo

Onko tosiaan niin että öljyn lämpötilan näyttö häipyy itse nollatessa ajotietokoneen kautta? Eihän siellä ole öljylle/öljyn laadulle muita sensoreitakaan kuin tuo lämpötila.

jrinnes

Entä onko kenelläkään tietoa, että onko koko tuo öljyn lämpötilan näyttö- ominaisuuden olemassaolo riippuvainen muustakin koodauksesta kuin huoltovälistä, vuosimallista vai jonkin ohjainlaitteen softaversiosta? Mulla on 3/09 käyttöönotettu FL-Ocu, joka käyttää LL-ohjelmaa (30tkm/2v), mutta ei näytä öljyn lämpötilaa.
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Zaasa

^-09 Ocuissa ei ole öljyn läpötilan näyttöä.Omassanikaan ei ollut joka oli mv-10.
-11 mallisiin näyttö tuli.
En tiedä onko mahdollista koodata näkyviin.

b1mpo

-10 1.6tdi mallinen keväältä ja löytyy.

jrinnes

OK. Muistelisin, että joku olisi kirjoittanut tällä palstalla vaihtamissuositusnäytön ilmestyneen Maxi-Dottiin jonkun liikkeen tekemän koodauksen/päivityksen yhteydessä, eli saattaisi esim. päivityksellä olla tuokin mahdollista. Pitäisi ihan laittaa sähköpostia paikalliseen merkkiliikkeeseen ja kysyä, saisiko tuon öljyn lämpötilan jotenkin näkyviin. Olisi mielenkiintoista seurata sitä, kun mulla ei tuossa pakastimessa ole Webastoa, pelkkä leivänpaahdin öljypohjan kyljessä. Maskit on ollu keulalla molempina talvina, mitkä auto on mulla ollut. Nyt en ole vielä saanut aikaiseksi laittaa kumpaakaan maskia paikoilleen.
Skoda Superb 2.0 TDI

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.09.13 - klo:12:06
-10 1.6tdi mallinen keväältä ja löytyy.
Olisiko mallivuotta -11? Mv vaihtuu viikko 22/23. Tai sitten Disuihin öljyn lämpötilan näyttö on tullut aikaisemmin.

RSOCUstin

4/2010 rekattu 2010 1.6tdi dsg disusta löytyy myös. Tossa taitaa olla lyhytöljyväli käytössä. Seuraavassa huollossa menee LL takasin, jos lyhyt on.

b1mpo

Muistaakseni -10 maaliskuussa otettu käyttöön eli vuosimalli on se -10. Toki toi on greenline versio että onko sillä vaikutusta. 

Esox

Mulla 2010 TDI Scoutissa (1/2010 käyttöönotto) myös tuo öljyn lämpötila näkyy.
Octavia Scout 2.0 TDI -10
Ex: Octavia 2.0 TDI Elegance DSG -05

jrinnes

Pitääkin tänään hakea työkaverilta VCDS-kaapeli lainaan ja katsoa nyt ihan ensimmäiseksi sillä, josko tuon saisi näkyviin tuohon omaankin.
Skoda Superb 2.0 TDI

Markku

Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Poni

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.09.13 - klo:13:29
Muistaakseni -10 maaliskuussa otettu käyttöön eli vuosimalli on se -10. Toki toi on greenline versio että onko sillä vaikutusta.
Jaa Greenline? Nysselvis sun hyvät kulutukset verrattuna minun tötteröön.
Onko pistää arviota, mikä on ero GL ja normaalin välillä?
Sorry OT.

VAGkilainen

-10 / 2,0 TDI ja öljyn lämpönäyttö on. 
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

b1mpo

Olikohan ne päästöt normi -10 manuaali 119g/km ja GL 114g/km, eli hyvin minimaalinen ero. Enempi vaikuttaa kuski ajosuoritteillansa ja rengasvalinnoillansa. :)

jrinnes

Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun ollenkaan, mutta kirjoitan nyt kuitenkin tähän, kun tässä keskusteltiin tuosta öljyn lämpötilan näytöstä. Eli hain eilen VCDS:n lainaan ja tutkin tuota mittariston koodausta. Löysin tälläisen ohjeen (sivua sen verran alaspäin, että tulee vastaan VCDS:n ruudunkaappauksia) http://forums.subdriven.com/showthread.php?4743553-VCDS-MKVI-MK6-Platform-Handy-Coding-tweaks/page24

Omassa Ocussa tuo kanavan arvo oli jo asetettu tuohon "Oil level thermal sensor connected to instrument cluster"- arvoon, mutta silti lämpötila ei näy. Arvoa ei saanut muutettua, koska mittaristo ei hyväksynyt VCDS:n tarjoamia Workshop, importer ja equipment- koodeja. Totesin sitten että pitäköön tunkkinsa. Mutta noilla ohjeilla voi siis kokeilla lämpötilanäytön aktivointia. Jospa jollakulla muulla olisi parempi onni matkassa.
Skoda Superb 2.0 TDI

Poni

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.09.13 - klo:23:41
Olikohan ne päästöt normi -10 manuaali 119g/km ja GL 114g/km, eli hyvin minimaalinen ero. Enempi vaikuttaa kuski ajosuoritteillansa ja rengasvalinnoillansa. :)
Joo, varmaan vaikuttaa myös vaihteisto. Minulla DSG.
Ja ajoympäristö.
Mutta on sulla kyllä ollut mallilukemia esittää.

Guest-397770

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 29.09.13 - klo:10:20
Entä onko kenelläkään tietoa, että onko koko tuo öljyn lämpötilan näyttö- ominaisuuden olemassaolo riippuvainen muustakin koodauksesta kuin huoltovälistä, vuosimallista vai jonkin ohjainlaitteen softaversiosta? Mulla on 3/09 käyttöönotettu FL-Ocu, joka käyttää LL-ohjelmaa (30tkm/2v), mutta ei näytä öljyn lämpötilaa.
Aihetta nyt on vatvottukin tässä aika hyvin ja tuossa koodailitkin. Senverran pitää kysyä että annoitko ns. "security accessin" mittaristolle ennen arvojen muuttamista? Erään linkkisi linkin takaa tuo koodi löytyi, kokeile vielä... Euroautoissa tuo öljyn taso/lämpötila-anturi löytyy, mutta sen ominaisuuksia käytettiin alkuun vain öljyn arvioimiseksi huoltovälille. Esimerkiksi -04 Touranissa anturi oli mutta öljyn lämpötilatietoa ei muistaakseni suoraan löytynyt VCDS:llä mistään järkevässä muodossa.

Itse erään hepun Ocu II FL autoja tuossa roplailin taannoin VCDS:n ja siellä tuli vastaan että tietyt ominaisuudet tulivat tuossa 2010 tienoilla autoihin eri tahtia uusien mittaristoversioiden mukana. Näitä ovat mm. Vakionopeussäätimen näyttö, vaihtamisopastin sekä tuo öljyn lämpötilanäyttö. Toiseen autoon nuo saatiin päälle, toiseen ei. Ei vaikka kuin yritettiin.

Joihinkin malleihin pystyi siis koodaamaan päälle nuita, joihinkin ei. Veikkaan että tuo 03/09 käyttöönotettu on senverran vanhaa mallia, että siihen et saa koodaamalla nuita fiitsörejä päälle. En nyt kuollakseenkaan muista oliko alkuvuodesta 09 käyttöönotetussa isän ex-Ocussa tuota lämpötilanäyttöä vai ei, veikkaan että ei...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy