Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

MikHei

Jorie varmaan tarkoitti pakkoavauksella sitä kaukosäätimen takaluukun napin pohjassa pitämistä? Ilmeisesti oli painanut nyt vaan lyhyen painalluksen?
Eikös se avaus toiminut juurikin niin, että pitkä painallus loksauttaa lukon auki ja sormet luukun ja puskurin väliin, että saa luukun nostettua. Toki tässä tapauksessa kahva liikkuu, joten siittä saa nostettua.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 11.01.19 - klo:10:42
Jorie varmaan tarkoitti pakkoavauksella sitä kaukosäätimen takaluukun napin pohjassa pitämistä? Ilmeisesti oli painanut nyt vaan lyhyen painalluksen?
Eikös se avaus toiminut juurikin niin, että pitkä painallus loksauttaa lukon auki ja sormet luukun ja puskurin väliin, että saa luukun nostettua. Toki tässä tapauksessa kahva liikkuu, joten siittä saa nostettua.

Juurikin näin, pitkä painallus avaa lukon.

Jos autossa ovet lukossa niin kertapainallus antaa luvan avata takaluukun kädellä kahvasta vaikka ovet on edelleen lukossa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

kölli

Lainaus käyttäjältä: pilkku1 - 20.12.18 - klo:19:05
Ei nyt varsinainen ongelma mutta oman auton toinen avain purkaa paristoa. Kuukauden aikana joutunut vaihtaa pariston 2 kertaa, vähän aikaa skulaa mut sit pimenee yhtäkkiä.

Avain sökö. Omassa teki samaa ja piti ostaa uusi avain. Laakkoselta n. 150e. Vähän tulivat vastaan tehtaalta. Auto oli sillä hetkellä n. 3v vanha.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Daatta

Joo niin pitkäänhän sitä kaukosäätimen nappia piti painaa jos haluaa takaluukun lukon avautuvan. Luukku pomppaa juuri sen verran auki että sormet voi saada luukun ja puskurin väliin. Jos siihen joutuu turvatumaan niin kahva on oletettavasti umpijäässä tai mikrokytkin rikki. Kessyllä tavaratila aukeaa ihan kahvasta vetämällä, tuolle avausnapille ei ole juuri ollut käyttöä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jopi

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.12.18 - klo:08:18
Muuten - tuntuu, että softan päivitys vaikuttaa koko laatikkoon, eli sekä S että D käytökselle, vaihteiden vaihdossa luistetaan enemmän kytkintä ja vaihdot tapahtuu suurimmilla kierroksilla.

Huollon mukaan vaikka softan päivitys on olemassa, ei automaattisesti joka auton laatikkoa päivitetä, eli sitä saa vaan oireita huomaten ja päivitystä pyytäen.
Miltäs nyt laatikko tuntuu? Kannattiko päivitys eli muuttuiko paremmaksi kaiken kaikkiaan?
On tuo sangen ärsyttävä sportin nykäisy. Jos ajaa sportilla ja lähtee suht kevyesti liikkeelle, tuntee sen "lähdön" kun voi jo odottaa, että kohta potkaisee. Vaikka tässä ennen potkua hölläisi kaasua niin silti se potku tulee. Jos lähtee aivan hiiren hiljaa niin ehtii vaihtamaan kakkoselle ennen kuin arvaakaan eikä mitään potkaisua. Jos lähtee "sporttisesti" reilulla kaasulla, ei mitää ongelmaa. Ã,,rsyttävää   >:(
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: jopi - 11.01.19 - klo:22:50
Miltäs nyt laatikko tuntuu? Kannattiko päivitys eli muuttuiko paremmaksi kaiken kaikkiaan?
On tuo sangen ärsyttävä sportin nykäisy. Jos ajaa sportilla ja lähtee suht kevyesti liikkeelle, tuntee sen "lähdön" kun voi jo odottaa, että kohta potkaisee. Vaikka tässä ennen potkua hölläisi kaasua niin silti se potku tulee. Jos lähtee aivan hiiren hiljaa niin ehtii vaihtamaan kakkoselle ennen kuin arvaakaan eikä mitään potkaisua. Jos lähtee "sporttisesti" reilulla kaasulla, ei mitää ongelmaa. Ã,,rsyttävää   >:(

Liukkaiden kelien takia olen viime aikoina pääsäännöllisesti käyttänyt D asentoa, mutta ne kerrat jolloin S asento on ollut käytössä, en huomannut nykimistä.

kölli

Ei nyt mikään uusi vika tai ei edes vikakaan, mutta tuo PE....LEEN TAKALUUKUN KAHVA! On siinä kyllä varsinainen suunnittelun kukkanen. EI ole montaa päivää tänä lumisena talvena (vaihteeksi), kun tuo luukku olisi auennut ilman kommervenkkeja kotipihassa. Auto asuu ulkoruokinnassa, millä toki vaikutusta asiaan. Mutta tilanne muuttuu aina, kun tulee lunta, se sulaa takalasilta alas lämmityksen (tai pissapojan avulla) takia. Sen jälkeen onkin sellainen mannerjää koko kahvan ympärillä, että morjens... Kerran oli niin jäässä kahvan sisältä, että koko "monttu" oli täynnä jäätä (!). Oli mukava sulatella se köntti irti, koska ei näillä keleillä itsestään olisi ennen juhannusta sieltä irronnut.

Kyllä joskus ihmettelee kenelle ja mihin olosuhteisiin näitä autoja tehdään. No Espanjaan tietysti.  :)
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Daatta

Lainaus käyttäjältä: kölli - 14.01.19 - klo:13:48
Ei nyt mikään uusi vika tai ei edes vikakaan, mutta tuo PE....LEEN TAKALUUKUN KAHVA!

Noh vuodesta 2004 on tullut tuosta kärsittyä, kaiken kanssa oppii elämään. :D Tuo farkun perä on aivan ummessa jo vartin lumipöperössä ajon jälkeen, kahva on vähintäänkin tukossa. Joskus olen suihkuttanut teflon-sprayta kahvamekanismiin, se auttaa hieman muttei toki jäätymistä estä. Nykyään saa takaluukun auki kun painaa avauspainiketta pitkään, kahvan (tai mikrokytkimen) jäätyminen ei ole täyskatastrofi.

Eikä tuo kahva ole enää Espanjan ihmeen yksinoikeus, VW käyttää samantyyppista kahvaa monessa autossa. Lämmitysvastus voisi olla kova sana.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Miks sitä takalasia pitää edes lämmittää, talvella nii kurassa ettei siitä muutenkaa mitään nää ja kylmään lasiin ei lumi tartu samalla tapaa kun lämpimään. Ei ole itellä kahvan kanssa ongelmia.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jukkanen

Käytän usein takalasin lämmitintä, takalasin läpi näkee huomattavasti paremmin jos se ei ole jäässä. Itse arvostan myös takalasin läpi saatavaa informaatiota.

Oma Leon ST:ni viettää yleensä yöt tallissa, mikä saattaa selittää sen että viime talvena takaluukun kahvan kanssa ei ollut merkittäviä ongelmia. Tänä talvena viime vuoden puolella kahvassa oli jonkin verran palautumisvaikeuksia, eli kahva ei jaksanut palautua ala-asentoon omin voimin. Vaiva parani parissa päivässä sen jälkeen kun ruiskuttelin (ainakin) silikoniöljyä voiteluaineeksi. Yhden kerran tänä talvena kahvan tienoo jäätyi kiinteäksi klöntiksi jota joutui ensin vähän hakkaamaan että kahva tuli ylipäätänsä näkyviin, toimi kuitenkin ihan ok heti.

Suhteessa siihen miten paljon tuohon kaikkea ajossa ja paikallaan kertyy, kahva toimii yllättävän hyvin. Olisi kuitenkin hyvä jos tuohon saisi joko jonkinlaisen jälkiasennettavan suojan tai valmistaja itse kiinnittäisi tuohon huomiota ja tekisi tuleviin automalleihin jonkin hyvän ratkaisun.

Daatta

Itse en yleensä käytä takalasin lämmitintä, sähkö ei ole kuitenkaan mikään loppumaton luonnonvara talviautoilussa. Mutta lumi sulaa lämpimään lasiin, etenkin kun lähtee 20c tallista. Talli lämpiää passiivisesti tuohon lämpötilaan eikä sitä oikein pysty laskemaan. Pitäisi olla kylmä talli tai katos.  ::)

Liikenneturvallisuuden kannalta hankalampi on tapa millä farkun perä muurautuu umpeen. Rekisterikilpi, takavalot ja lisäjarruvalo ovat parhaimmillaan sentin lumi/jää kerroksen alla. Tämä ei vaadi mitään tuntien maantiepätkää vaan vartin työmatka riittää.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M_M

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.01.19 - klo:11:57
Itse en yleensä käytä takalasin lämmitintä, sähkö ei ole kuitenkaan mikään loppumaton luonnonvara talviautoilussa.

Heittäisin ihan näin vankalta mutupohjalta, että nykyauton laturi pystyy tuuppaamaan kyllä virtaa niin paljon, ettei se takalasin lämmitykseen käytetty ole pois akun latauksesta.  :)

Voisikin ihan piruuttaan logata tuota joskus kun on läppäri muutenkin autossa kiinni.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Ei varmasti yksinään, mutta jos on ensin lämmittänyt 20minuuttia webastolla työmatkan ollessa 15 minuuttua... 4kw Se Mäkinen webasto ei edes jaksa sulattaa laseja, puhaltimen ohjaus on hyvin vaimea. Tuo olisi ehkä luettava viaksi, tai sitten ominaisuudeksi. En ole kokeillut laittaa puhallusta laseille ja maksimipuhallukselle, tuollainen manuaalinen säätäminen ei oikein kuulu tälle vuosituhannelle... Webastoa tulee käytettyä työpaikan pihassa, joskus kotonakin kun ei jaksa ajaa autoa talliin.

Vaikka yllättävän hyvin tuo akku on pitänyt varauksensa. Minulla on Defan laturin kiinteä piuha akussa kiinni, vilkuilen välillä konepellin alle että valo vilkkuu vihreänä. En taida olla ladannut akkua tämän vuoden puolella vielä ollenkaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kölli

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 16.01.19 - klo:13:41
Miks sitä takalasia pitää edes lämmittää, talvella nii kurassa ettei siitä muutenkaa mitään nää ja kylmään lasiin ei lumi tartu samalla tapaa kun lämpimään. Ei ole itellä kahvan kanssa ongelmia.

Niin, autohan ei lämpene yhtään ajossa eikä piuhan päässä ollessaan kun sisälämppäri huutaa hoosiannaa? :)

Tämä ilmeisesti ei ole yleinen ongelma, koska eihän takalasista tarvitse ulos nähdä...

Tiedän, että muutkin konsernin vehkeet omaa saman susi-kahvan, mutta kyllähän tuo on ihan luokattoman huono idea. Ennen muinoin kahva oli sentään vähän piilossa "räystään" alla. Tosin, tuokin jäätyi kun vesi pääsi kahvan väliin.

Ei kai tässä auta muu kuin kiroilla ja jatkaa ihmettelyä. :'(

Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Daatta

Ainakin voi lohduttautua sillä että nykyinen ratkaisu on paljon tyylikkäämpi kuin takaluukkuun upotettu ovenkahva.  ;D

Jos kahva on kunnolla jäässä niin hiustenkuivain on hyvä väline sulatukseen. Toimii myös bensatankin luukkuun...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Leoni18

Terve!

Mites onko muilla käyttäytynyt miten 1.4 tsi autot -20-30 asteen pakkasella?

Minulla jäähdytysnesteen lämpötila nousee 90 asteeseen 10-15km matkalla maantie ajossa 80-90km/h, mutta tulee nopeasti alas sitten kun pysähtyy.
Onko tämä ominaisuus vai onko mulla termostaatti, tms. rikki? Sisällä on lämmintä kyllä.
Miten auttasko se viimasuoja nostaan nuo lämmöt nopiampaa? Onko kokemuksia siitä 50e suojasta?

Autona on Seat Leon 2013 1.4 TSI

sambolo

Juu ei jaksa pitää lämpöjä jos sisäpuhallus vähänkää kovemmalla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

dwntime

Onkohan noissa isojakin eroja 1.2 vs. 1.4 TSI? Rouvan 1.2 TSIippa hatchback jaksaa lämmetä kyllä hyvin näillä kovemmillakin pakkasilla ja pitää lämmötkin ihan hyvin kaupungissa. Työmatkaa vajaa 15 km suuntaansa kaupunkialueella.

Olen tuota jaksanut monesti hämmästellä kuin hyvin auto lämpenee (sekä kone että sisätilat). Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa lämpiävyyden kanssa.

kölli

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.01.19 - klo:16:03
Ainakin voi lohduttautua sillä että nykyinen ratkaisu on paljon tyylikkäämpi kuin takaluukkuun upotettu ovenkahva.  ;D

Jos kahva on kunnolla jäässä niin hiustenkuivain on hyvä väline sulatukseen. Toimii myös bensatankin luukkuun...

Laiha lohtu... No, ei ole eka eikä vika asia joka uhrataan muotoilun alttarilla. :)

Muuten Leonidas toimii kelvosti näin talvella. Tosin kyllähän tuo VAG-sukulaisuus muistuttaa aina välillä olemassaolollaan, siis negatiivisessa mielessä.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Popo

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 21.01.19 - klo:11:14
Onkohan noissa isojakin eroja 1.2 vs. 1.4 TSI? Rouvan 1.2 TSIippa hatchback jaksaa lämmetä kyllä hyvin näillä kovemmillakin pakkasilla ja pitää lämmötkin ihan hyvin kaupungissa. Työmatkaa vajaa 15 km suuntaansa kaupunkialueella.

Olen tuota jaksanut monesti hämmästellä kuin hyvin auto lämpenee (sekä kone että sisätilat). Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa lämpiävyyden kanssa.

Onko noissa erona mahdollisesti se, että 1.2 TSI:ssä on lämpökanavissa vastukset antamassa lisälämpöä ja nopeasti, 1.4 TSI:ssä ei? Ketjukoneissa oli näin v. 2011 lopulta alkaen....
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: kölli - 17.01.19 - klo:13:44
Tiedän, että muutkin konsernin vehkeet omaa saman susi-kahvan, mutta kyllähän tuo on ihan luokattoman huono idea. Ennen muinoin kahva oli sentään vähän piilossa "räystään" alla. Tosin, tuokin jäätyi kun vesi pääsi kahvan väliin.

Eipäs yleistetä, joissain konsernipeleissä on oikein toimiva takaluukun kahva jota eivät jäätymiset vaivaa. Allekirjoituksesta löytyy esim. yksi sellainen. Löytyy myös toinen vähän vanhempi toimiva, sekä yksi "susikahvainen". ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Fors10

Tänään DSG kahdessa ekassa liikennevalossa ei meinannut suostua laittamaan ykköstä silmään. Arpoi hetken "D" ja "D1" välillä tiuhaan tahtiin. Pysähtyneenä näytti D1:stä, mutta heti kun anto hönkää niin parin metrin jälkeen pudotti D:lle, yrittäen laittaa D1 takaisin. Noh, kaasu ylös, pari sek odotusta ja uus yritys ja antoi mennä... D2 ylöspäin ei vikaa. Heti kun alko lämmöt nousta niin vika(kylmäominaisuus?) katosi.

Autoa oli esilämpätty weballa 20 minuuttia ja 5 min tyhjäkäynnillä putsatessa lumesta ennen liikkeellelähtöä. Onko nyt syytä huolestua vai pistänkö kylmän piikkiin? Ilmeni siis vain 2 kertaa lähes heti alkper liikkeellelähdön jälkeen ja sen jälkeen toimi normaalisti kuten pitääki. Pakkasta oli -15C eli kylmä, muttei kuitenkaan mikään -30C.

Leoni18

Moro,

En tiiä onko ihan oikea paikka, mutta kysynpä kumminki.
Ootteko käyttäny start stop autoissa ihan normi 60 ah akkuja? Kävin tänään vaihdattaan akun liikkeessä ja siellä oli laitettu Vartan d24 akku, nyt vähän googletellu asiaa nii sitä ei ole tarkoitettu s&s tekniikalle. No anto se kyllä 2 vuoden takuun akulle, nii pitääkö tuo vaan luottaa, että ne tietää mitä tekee?

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: Leoni18 - 22.01.19 - klo:18:44
Moro,

En tiiä onko ihan oikea paikka, mutta kysynpä kumminki.
Ootteko käyttäny start stop autoissa ihan normi 60 ah akkuja? Kävin tänään vaihdattaan akun liikkeessä ja siellä oli laitettu Vartan d24 akku, nyt vähän googletellu asiaa nii sitä ei ole tarkoitettu s&s tekniikalle. No anto se kyllä 2 vuoden takuun akulle, nii pitääkö tuo vaan luottaa, että ne tietää mitä tekee?

En tiedä miten yleisesti tavallisia käytetään, mutta ainakin tehtaalta s&s autoissa on erityyppinen akku.

https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/tuotteet/varta-blue-dynamic-efb

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 22.01.19 - klo:19:07
En tiedä miten yleisesti tavallisia käytetään, mutta ainakin tehtaalta s&s autoissa on erityyppinen akku.

https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/tuotteet/varta-blue-dynamic-efb

Pelkään että käynnistin kestää vähemmän kuin itse akku.

M_M

Jos ne vaihtoivat sinne eri tyyppisen akun, niin kai ne sen koodasivat myös auton can gatewaylle, että akku on vaihdettu ja se on eri tyyppiä kuin alkuperäinen?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Leoni18

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.01.19 - klo:20:00
Jos ne vaihtoivat sinne eri tyyppisen akun, niin kai ne sen koodasivat myös auton can gatewaylle, että akku on vaihdettu ja se on eri tyyppiä kuin alkuperäinen?

Ei koodannu, sanoivat vaan että ei niissä ole ollut ongelmia ilman koodausta.
Mihin se tuo koodaus vaikuttaa?


Jasca

Lainaus Vartan omilta sivuilta:

Muista: AGM-akun tilalle saa asentaa vain toisen AGM-akun. VARTA® suosittelee vaihdattamaan akun aina ammattitaitoisessa huoltoliikkeessä.

Oletan että autossasi on ollut AGM-akku, kun on Start-Stop -tekniikalla varustettu. Takaisin vain liikkeeseen oikeanlaista akkua hakemaan. Itse pyytäisin vieläpä jonkinlaista hyvitystä aiheutuneista matkakuluista ja vaivasta. Perusteena selkeä virhe.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

M_M

Lainaus käyttäjältä: Leoni18 - 23.01.19 - klo:06:15
Ei koodannu, sanoivat vaan että ei niissä ole ollut ongelmia ilman koodausta.
Mihin se tuo koodaus vaikuttaa?

Onpa tietävää väkeä. Voihan se toki olla, että ovat tehtaalla ihan huvikseen laittaneet autoon sellaisen akunhallintajärjestelmän, jolle voi kertoa akun tyypin ja kapasiteetin ja kertoa akun vaihtumisesta. Useinhan autoihin rakennellaan ominaisuuksia huvikseen, koska valmistajilla ei ole rahasta pulaa.  ;D

Jos ei kerran ole ollut ongelmia niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Tule sitten kertomaan toki, jos niitä ongelmia kuitenkin tulee. Perinteisellä lyijyakulla ja start-stopilla, ilman koodausta, ihmettelen jos ei tule. Muttta hyvähän se on, jos ei sitä koodausta tarvitsekaan tehdä. Helpompaa niin.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Myös Motonet tarjoaa AGM-akkua start-stop järjestelmällä varustettuihin autoihin:

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/1864/884289/autot/seat/leon-13-?vuosimalli=2018#Sahkojarjestelma-ja-polttoaine

LainaaTuotekuvaus: Exide AGM-akku, Start-Stop-toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM-tyypin akku. AGM-akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun: - Nelinkertainen syklikestävyys

Liikkeellä ei varmaan ole koodaamiseen tarvittavia työkaluja ja/tai tietotaitoa niiden käyttämiseen. Myyntipuoli sentään sujuu...

Itse olen yllättynyt kuinka hyvin Cupran akku on pitänyt latauksensa. Työmatka 15 minuuttia suuntaansa, ei juuri muita ajoja. Webasto käytössä 20min ajastuksella, kovemmilla pakkasilla ja lumisateilla auto on kylläkin lämpimässä tallissa. Olen tarkkaillut akun latausta Defan älylaturin kiinteässä latausjohdossa olevalla ledilla, vilkuttaa vihreää niin homma ok. Viimeksi latasin joulun välipäivillä, edelleen vilkutti vihreää. Eilen sitten hermo petti ja löin laturin kiinni, näytti täyttä mutta annoin olla kuitenkin yön yli.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy