Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

MikHei

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 02.03.19 - klo:12:21
ST Leonin takalasin pesurin suutin on mennyt sisään. Tietääkös joku irtoaako lisäjarruvalo miten helposti ja saako sen paikoilleen ilman uusia tiivistemassoja tms?
Melkonen työmaa oli irrotella ja säpäleiksi menee jostakin kohtaa varmasti. Mutta kun kontin verhoilun purkaa, niin sen suuttimen saattaa saada hyvällä tuurilla pukattua takaisin ilman jarruvalon irroitusta. Muistaakseni, ehkä.  ;)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

dwntime

Helpompi on yrittää irroittaa se lisäjarruvalo. Tuo takaluukun yläosan verhoilun purkaminen on ihan oikeasti aika persiistä.

Uusi lisäjarruvalo kilkkeineen maksaa marmorilla n. 30 , joten ei isosta vahingosta ole kyse vaikkei ehjänä sitä irti saisikaan.

Korjaamo-ohje muistaakseni ohjeisti sellaisella leveällä lattapäiseillä verhoilunpurkuun tarkoitetulla työkalulla tuon irroittamaan. Se leveä talttapää työnnetään sieltä lisäjarruvalon yläreunasta ja kammetaan koko pakettia eteenpäin. Siellä on muistaakseni metalliset klipsit jotka lähtevät melko helposti irti ja niitä saa sitten metsästää sieltä peltien sisältä. Samoin tiiviste kyllä kärsii valitettavasti.

MikHei

No onhan se kyllä tosi, että sen verhoilun irroituksessa saa kyllä vääntää. Ja en huomioinu äsken, että normi Leonissa siihen valoon pääsee helposti käsiksi. Itellä on toi aerodynamic kit takaspoileri, niin siihen ei pääse työntään mitään työkalua avuksi. Tässä videossa näyttää helpolta, vaikka ei Leon olekkaan. https://m.youtube.com/watch?v=TNGE_eWX3ck
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

dwntime

^ Joo totta, jos lisävarusteinen spoileri niin silloin ei kyllä helpolla tuota valoa irroteta.

jalkkis

Oma on ihan perus kuli-pisnes ilman ylimääräisiä muovilärpättimiä ja työkalujen ulottuvissa tuo näyttäisi olevan. Pitää vaan haalia työkalut.

Mitähän reittiä pesurin letku säiliöltä suuttimelle kulkee? Eihän sitä sais vähän tuupattua avaamatta mitään... (t. nim. Laiska Opportunisti)?

jalkkis

Yritinpä taas selvitellä lisäjarruvalon vaihtamista. Mulla on siis vuosimalli 2017 ja siinä jarruvalo ei ole tasapintainen, kuten on tuossa juutuubi-videossa muutama vastaus aikaisemmin. Ja eräässä parkkihallissa tsekatun toisen ST Leonin valo oli juuri videon kaltainen tasainen. Onkohan malli muuttunut vai onko mulla sittenkin joku lisävarustespoileri tuossa kiinni?

Vekkula

Oliko tämä jotenkin itse rikottu vai miksi et vie takuutyönä pajalle?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Daatta

Korjausohjeen mukaan lisäjarruvalo irrotetaan ylhäältä keskeltä lastalla vääntäen:

LainaaRemoving and installing high-level brake light
Insert assembly wedge - T10039/1- -1- at top between bulb for additional brake light - M25- -2- and rear lid.
Release catch of bulb for additional brake light - M25- by pushing assembly wedge in direction of front of vehicle.
Take bulb for additional brake light - M25- out of rear lid, taking connected wiring lengths into account
Pull out hose lock -arrow- and pull off hose connection -1- from high-level brake light bulb - M25- .
Release and pull connector -2- off and remove additional brake light bulb - M25- .

LainaaRemoving and installing high-level brake light on the spoiler
With the aid of a screwdriver -3- push the fasteners -2- in -the direction of the arrow (lisäjarruvalon päissä, alapuolella)
Insert the lever - U 30800- from above between the lamp for the high-level brake light - M25- -1- and the spoiler.
Remove the lamp for the high-level brake light - M25- of the spoiler whereby care is to be taken with the length of fluid hose to the screen wash nozzle and the connected wiring.

Kannattaisi melkein hommata Erwinista nuo PDF ohjeet. Tai etsiä latauslinkki netistä. Ym. lainaukset on manuaalista:

Workshop Manual
León 2013 ➤
León ST 2013 ➤
Electrical system
Edition 03.2017
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 18.03.19 - klo:18:19
Oliko tämä jotenkin itse rikottu vai miksi et vie takuutyönä pajalle?

Ei ollut itse rikottu. Ja nyt kun oli sopivasti aikaa niin käytin marmorilla korjattavana takuuseen. Suutin oli vain irronnut paikoiltaan.

jalkkis

Vielä piti sanomani, että Ecomotivessa on vakiona takaspoileri ja sen myötä omanlaisensa lisäjarruvalo. Spoileri ei haittaa jarruvalon irroittamista ainakaan oikeilla työkaluilla.

jopi

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 27.02.19 - klo:16:22
Jos kyseinen nykäisy on ominaisuus eikä sitä voida mitenkään poistaa, niin miten valmistaja selittää sen, että 2013 > 2017 ja 2019 vuosimallit eivät nykii? Pyydä kirjallinen selitys ja menee toiseen huoltoon.

Omaan 30k huolto suoritettu ja huollon mielestä laatikon toiminnassa ei mitään poikkeavaa. Ei ollut ladattu softapäivityksiä, ei kuulema ollut tarjolla.

Edelleen potkaisee Sportilla 1--2 vaihto "puolikaasulla"
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

jalkkis

Semmonen ilmiö on ilmestynyt ST-Leonin takaluukkuun, että kahva kangertelee. Se jätti avaamatta luukun pariin kertaan ja kylmällä kelillä kahva ei palaudu. Kun kahvaan on paistanut aurinko ts. on lämmin, se toimii ilman mitään takertelua.

Haisee voiteluongelmalle mutta voiko tuota menestyksellä voidella? On vähän ahtaan oloiset paikat.

Ja juu, takuuta on mutta huolto olis ajankohtainen vasta syksymmällä ja tuon takia ei viittis viedä autoa pajalle...

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 22.04.19 - klo:14:12

Haisee voiteluongelmalle mutta voiko tuota menestyksellä voidella?


Jep.

sambolo

Katos veto tänää kiihdyttäessä. Sit rupes moottorivalo vilkkumaa, sytytyskatkoksia ykkös sylinterissä kun koodit luin. Onko näissä ollu puolavikoja? 1.4 tsi CSXA
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Jahas, tulpasta koko rautakynsi kateissa, saa nähä missä lepää..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jukkanen

Minkäikäinen ja paljonko ajettu kyseessä ja milloin viimeksi huollettu ja/tai tulpat vaihdettu? Ihan mielenkiinnosta vain tämmöisiä...?

sambolo

1.4 cxsa. 146tkm ajettu, tulpat vaihettu 120tkm. NGK tulpat. Vähän mysteeri tapaus kyllä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

NGK katalogi antaa vaihtoehdon:

1400    4    cxsa    0,8    pzker7a8egs

Onko sama tulppa kyseessä? En tiedä tästä, mutta jotkut VAG koneet ovat hyvin tarkkoja siitä että tulppa on oikea. NGK:n tulpasta kerrotaan seuraavaa:

LainaaNGK PZKER7A8EGS / 94968 Laser Platinum Spark Plug Replaces Bosch 0 241 145 515

OE Platinum spark plugs offer high ignitability and longer service life. Dual platinum surfaces ensure a slow wear rate providing stable idle, superior anti-fouling, improved fuel efficiency and lower emissions.

    Laser-welded platinum center electrode tip
    Platinum disc welded to backside of ground electrode provides long life
    Trivalent metal plating provides superior anti-corrosion and anti-seizing properties
    Faster starts and quicker acceleration
    Better fuel economy and lower emissions
    Best platinum spark plug available
    OEM-approved design

Jos on sama tulppa ja silti kärki hävisi noilla kilometreilla... Reklamaatiota NGK:n suuntaan?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Juu sama tulppa. Koska boschit ollu kuulema herkkiä hajoomaan :D Tässä kyllä varmaan käyny ihan oma vika nyt. Näin todnäk nyt käyny:  Öljyä lisättäessä öljyä on tippunu koneen päälle, siitä se on päässy valumaan tulpalle, tulppa ottanu itteensä mistä käyntihäiriötä ja käyny laihal kone tms. Tulppa oli myös erittäin löysästi kiinni..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

No hyvä jos noinkin pienillä vaurioilla selvisi. Jos männän/sylinterin kuntoon haluaa selvyyttä kannattaa hommata endoskooppikamera. Puola kannattanee myös tarkistaa. Vikakoodit lukuun yms.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Niinno se nyt on vielä auki mimmoset vauriot..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.05.19 - klo:16:48
Juu sama tulppa. Koska boschit ollu kuulema herkkiä hajoomaan :D Tässä kyllä varmaan käyny ihan oma vika nyt. Näin todnäk nyt käyny:  Öljyä lisättäessä öljyä on tippunu koneen päälle, siitä se on päässy valumaan tulpalle, tulppa ottanu itteensä mistä käyntihäiriötä ja käyny laihal kone tms. Tulppa oli myös erittäin löysästi kiinni..

Uuden tiedon valossa öljy ei ole todnäk valunu koneen päältä tulppakoloihin. Nyt tuli mieleen myös vanha keissi joka aiheuttaa öljynkulutusta joka voisi olla syy myös oman auton kulutuksee.
”I have promising news... Dealer called back not long ago and said they have located the fault, it would appear it does not burn oil when stationary but does burn oil when in motion and linked this to a valve and have ordered a replacement part for next week.”

”The part is described as a Valve timing regulator which was leaking oil into the area under the cam cover(so thats where it was going!) but only if in motion. Fitting a replacement valve and the same tests showed no oil under cam cover at all..”

Eli veikkaan että käynyt noin ja öljy sieltä puskenu kannen välistä tulpille. Pitänee tarkistaa tuo ”valve timing regulator” .

Auto kuitenkin toimii nyt.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tume2011

Omassa Cuprassa alkoi pari viikkoa sitten kytkin luistamaan kovassa vedätyksessä. Auto on ohjelmoitu 355hp/475nm joten ei ilmeisesti vakio kytkin kestä tuota ( ja on manuaali).
Nyt vaan mietin että mitä sinne laittaisi tilalle, uusi vakio paketti vai sachsin vastaavan..olisikohan kestävämpi? Autolla ajettu 110tkm eli en tiedä kuinka kauan näitten kytkimien pitäis kestää mut ei kait ihan vielä mennä. Sinällään erikoista että normaali ajossa ja pienessä kiihdyttelyssä luistoa ei huomaa..vain jos oikeasti käyttää alavääntöä.
nyk. Seat Leon Cupra 265 -14
ex. Audi A4 B8 2.0TfsiQ -09
ex. Octavia 2.0 tfsi Rs -06
ex. Bmw 323i -00
ex. Toyota Corolla T-sport -02
ex. VW Golf IV 1.8t Gti -01

Jasca

Lainaus käyttäjältä: tume2011 - 15.05.19 - klo:22:49
Autolla ajettu 110tkm eli en tiedä kuinka kauan näitten kytkimien pitäis kestää mut ei kait ihan vielä mennä. Sinällään erikoista että normaali ajossa ja pienessä kiihdyttelyssä luistoa ei huomaa..vain jos oikeasti käyttää alavääntöä.
Ei siinä minun mielestä mitään erikoista ole, suuri vääntömomentti rasittaa totta kai kytkintä eniten. Pienemmällä väännöllä kytkimen pito vielä riittää. Ihan normi kulumisen aiheuttamalta tilanteelta kuulostaa. Toki 110 tkm on nykykytkimelle suht vähän, ajotavoilla ja -ympäristöllä kuitenkin iso merkitys. Paljon maantietä ajavalla kytkin kestää selvästi pidempään kuin kaupunkikurvailijalla...
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Daatta

Eikun siinähän oli sama linkki Sachsille, eli ihan oikea.

Brittifoorumilta varmaan löytyy kokemuksia.

https://www.seatcupra.net/

Ihan hyvät tehot, sama auto kuin exä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tume2011

Kiitokset vastauksista ja erityisesti Ramille, tuli tilattua nyt tuo sachs performance kytkin jonka pitäisi kestää 550+nm. Ens viikolla paikalle ja katotaa miten pelittää :)
nyk. Seat Leon Cupra 265 -14
ex. Audi A4 B8 2.0TfsiQ -09
ex. Octavia 2.0 tfsi Rs -06
ex. Bmw 323i -00
ex. Toyota Corolla T-sport -02
ex. VW Golf IV 1.8t Gti -01

Bisti

Ei nyt varsinainen vika eikä ongelmakaan, mutta voihan siitä sellaisenkin tehdä. Eli mikä logiikka näissä mittariston valoissa ja ajovaloautomatiikassa on kun välillä mittariston valot himmenee itsekseen ja sitten taas kirkastuu, erityisesti pilvisellä säällä tai iltaisin kun alkaa olla vähän hämärämpää mutta ei kuitenkaan niin pimeää että valoja vielä tarvitsisi? Vaikka ajovalokytkin on "auto" asennossa niin tuota tapahtuu. Sitten jos laittaa valot "on" asentoon niin valot on kyllä kirkkaana koko ajan.

Lähinnä ihmettelen että mikä tuo logiikka tuossa on kun aiemmissa ja muissa autoissa tuo "auto" asento on nimenomaan ollut se missä katkaisija on aina eikä siihen ole tarvinnut koskea muuta kuin silloin jos on halunnut sumuvalot päälle?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

M_M

En tiedä miksi se on Leonissa noin, mutta VCDS:n avulla se on haluttaessa mahdollista koodata myös sellaiseksi että mittarivalot palavat aina (riittävän) kirkkaana, riippumatta valokatkaisijan asennosta. Näin se esimerkiksi Audissa on toteutettu jo tehtaalta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Bisti

Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy