Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

JJ10

Lainaus käyttäjältä: msr - 15.04.14 - klo:14:48
Kummasti täälläkin on 166 sivua kommentteja siitä mitä mm. muut autoilijat ovat tehneet väärin.

Tuo testi ensin 3-kertaa virheettä läpi, niin saa kirjoittaa "mikä liikenteessä ottaa hermoon"  ;D

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288670914873.html

tet

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 16.04.14 - klo:16:53
Tuo testi ensin 3-kertaa virheettä läpi, niin saa kirjoittaa "mikä liikenteessä ottaa hermoon"  ;D

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288670914873.html

Hö, yksi meni väärin. Siinä oli joku hämäys, olisi pitänyt käyttää jokainen miettimissekunti hyväksi. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JJ10

Joku psykologiaa ymmärtävä voisi valaista:

- Tultaessa liittymästä valtaväylälle, ajat ainoaa autoa, tai viimeistä autoa jonossa, liittymästä tulevan on ajettava eteen, lähestulkoon aina.

- Kaistaa vaihtavan on vaihdettava kiihdyttäen eteen, vaikka takana olisi kuinka pitkälle tyhjää.

- Ajat kaksikaistisella tiellä, vasenta kaistaa ajava poistuu liittymään aina edestäsi.

Seuratkaapa

Joku kirjoitti aiemmin kehä III:n työmaiden nopeusrajoituksista, niissä kyllä autoilijoiden kansalaistottelevaisuus on koetuksella.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 04.06.14 - klo:17:26
Joku psykologiaa ymmärtävä voisi valaista:

- Tultaessa liittymästä valtaväylälle, ajat ainoaa autoa, tai viimeistä autoa jonossa, liittymästä tulevan on ajettava eteen, lähestulkoon aina.

- Kaistaa vaihtavan on vaihdettava kiihdyttäen eteen, vaikka takana olisi kuinka pitkälle tyhjää.

- Ajat kaksikaistisella tiellä, vasenta kaistaa ajava poistuu liittymään aina edestäsi.
Kohtiin 1) ja 2), peilejä ei osata käyttää, niihin ei luoteta tai pää ei käänny. Ainut nähtävä alue on mitä tuulilasista näkee läpi, joskus ei taida olla sitäkään. Ja eteen pitää toki päästä vaikka hitaampaa vauhtia, sillä muuten joutuisi kuitenkin ohittamaan sinut jossain vaiheessa. ;)

Onhan näitä:

kaistanvaihto

Olipas tyylikäs manööveri ja helkkarin hyödyllinenkin
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

batman14

Tuli tossa viikonloppuna tahkottua nelostietä pitkästä aikaa ja en oikein ymmärrä ihmisten käyttäytymistä.

Ruuhka aikana ajelin siinä ohituskaistalla ja ajattelin että no ei pieni ruuhka haittaa, no sitten huomasin että, oikealla kaistalla on yksi auto seuraavan kilometrin sisällä ja sitä ohitetaan etanavauhtia. Seurailin tilannetta, mutta sitten päätin laittaa cruiseen oman nopeuteni (132kmh) ja siinä ohitin varmaan 15 autoa oikealta (tiedän että se on kiellettyä), ja sitten pääsin oikein hyvin takaisin ohituskaistalle kun sen aika koitti (saavutin oikealla kaistalle ajaneen auton) Miksi jengi kökkii siellä ohituskaistalla vaikka matkaa ohitettavaan on kilometritolkulla? Jos ruuhka ei ole luokkaa ''juhannusruuhka'' niin tuo ihmisten ohituskaistalle jääminen aihettaa todella ison osan ruuhkasta. Jos kaikki vain voisivat vaihtaa ohituskaistalle kun saavutetaan se ohitettava?

No tätä liikettä sitten harjoitin ehkä turhaankin monta kertaa sekä meno että paluumatkalla, ja muutamat vetivät kyllä herneet nenään. Yksi 520D bemari piti hyvää turvaväliä ja sitten kun laitoin vilkkua ja halusin takaisin ohituskaistalle niin sieltä yritettiin vetää väli kiinni, ja sen jälkeen tultiin ihan perseeseen roikkumaan. Heti kun mulle avautui paikka niin vaihdoin tietenkin takaisin oikealle ja sitten nämä bemarit vetivät täysillä ohi.

Varmaan moni täälläkin vetäisi tällaisesta ajosta herneet nenään, mutta en pysty käsittämään miksi siellä ohituskaistalla roikutaan.

Jotkut autot takana huomasivat ajotapani ja alkoivat tekemään samaa (varmaan syttyi hehkulamppu päässä)

Ja ne ketkä alkavat sanomaan että kuinka vaarallinen olen liikenteessä niin en ikinä vaihtanut kaistaa jonkun eteen läheltä ja aina käytin vilkkua. Jokunen kerta joku ei halunnut päästää niin menin sen perään ei siinä mitään. Suurempi vaara on ne jotka siellä ohituskaistan jonossa ajelevat noin metrin turvavälillä kymmeniä kilometrejä.

Tarkoitukseni ei ole provosoida, tällasia havaintoja tein vain viikonlopun aikana. Aikaahan siinä ei nyt voita mitään kun ohittaa sieltä oikealta, meni vain hermot kun kaikki kökkii samalla kaistalla koko ajan...

Squamish

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 09.06.14 - klo:20:55
Varmaan moni täälläkin vetäisi tällaisesta ajosta herneet nenään, mutta en pysty käsittämään miksi siellä ohituskaistalla roikutaan.

Niinpä. Ehkä näiden ohituskaistalla roikkujien ajatusmaailmaa voi yrittää ymmärtää lainaamalla  vapaamuotoisesti jotain käyttäjää tämän foorumin keskustelusta, kun oli puhetta taustapeilin seuraamisesta: "sillä mitä autosi takana tapahtuu ei ole mitään väliä, koska et voi vaikuttaa siihen".

JJ10

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 09.06.14 - klo:20:55
Tuli tossa viikonloppuna tahkottua nelostietä pitkästä aikaa ja en oikein ymmärrä ihmisten käyttäytymistä.

Ruuhka aikana ajelin siinä ohituskaistalla ja ajattelin että no ei pieni ruuhka haittaa, no sitten huomasin että, oikealla kaistalla on yksi auto seuraavan kilometrin sisällä ja sitä ohitetaan etanavauhtia. Seurailin tilannetta, mutta sitten päätin laittaa cruiseen oman nopeuteni (132kmh) ja siinä ohitin varmaan 15 autoa oikealta (tiedän että se on kiellettyä), ja sitten pääsin oikein hyvin takaisin ohituskaistalle kun sen aika koitti (saavutin oikealla kaistalle ajaneen auton) Miksi jengi kökkii siellä ohituskaistalla vaikka matkaa ohitettavaan on kilometritolkulla? Jos ruuhka ei ole luokkaa ''juhannusruuhka'' niin tuo ihmisten ohituskaistalle jääminen aihettaa todella ison osan ruuhkasta. Jos kaikki vain voisivat vaihtaa ohituskaistalle kun saavutetaan se ohitettava?


Tässä tullaankin juuri siihen, että oikealta ei saa ohittaa, lainkuuliaisia autoilijoita, kun roikkuivat vasemmalla hitaamman perässä.

Liikenne sujuisikin, jos ohitettaisiin hitaampi oikealla kaistalla oleva vasta sitten, kun se saavutetaan, mutta Suomalaiseen liikennekulttuuriin se ei sovellu. Kun olet saavuttamassa hitaampaa oikealla, joku hermoheikko takaa lähtee ohittamaan, jota muut seuraa ja blokkaa sinut siihen rekan perään, juuri tämän vuoksi autoilijat siirtyy vasemmalle hyvissä ajoin. Autoilijoista 90% näkee 20m eteensä, eikä mieti sen enempää.

Kirjoitinkin toisessa yhteydessä aiheesta aiemmin, huvitti, kun joku myös kirjoitti, että motkottaa vaimolleen, kun jää siihen rekan taakse pussiin, mistäköhän syystä joutuu jäämään?

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ram1

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

SNG

Vastuullinen yritys, KiiltoClean?

Heidän omistuksessaanhan ko auto on. Yrityksen edustaja on työssään 24/7, tämä kannattaa someaikana muistaa.

JJ10

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.06.14 - klo:10:47
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Olenkin joskus herneellänäni miettinyt, kun sieltä jotain on saanut puristettua...jos ajaa vasenta kaistaa hitaamman perässä, siirtyy oikealle ohittaen hitaamman, silloin lienee kaistan vaihto kyseessä, jos pysyy oikealla kaistalla.

Ihan käytännön esimerkkinä: Miten silloin, jos siirtyy takaisin vasemmalle 30m...100m päästä (tai ajan 10 sek...30sek), onko silloin kyseessä ohitus oikealta, jossain on varmaankin raja, mikä katsotaan oikealta ohitukseksi, tai tarpeettomaksi kaistojen vaihdoksi?

ram1

Järjen käyttö sallittua liikenteessä.Oli sit oikein tai väärin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

JJ10

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.06.14 - klo:11:24
Järjen käyttö sallittua liikenteessä.Oli sit oikein tai väärin.

Näinhän se toisaalta on käytännössäkin, tosin järjen käyttö liikenteessä on varsin suhteellinen käsitys eri ihmisillä.

Huonolla tuurilla asiaa voi tietty pohtia sitten hieman syvällisemminkin, kun istuu maijan takaboksissa selittelemässä maalaisjärkeilyään.

Polokari

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 09.06.14 - klo:20:55
Tuli tossa viikonloppuna tahkottua nelostietä pitkästä aikaa ja en oikein ymmärrä ihmisten käyttäytymistä.

Ruuhka aikana ajelin siinä ohituskaistalla ja ajattelin että no ei pieni ruuhka haittaa, no sitten huomasin että, oikealla kaistalla on yksi auto seuraavan kilometrin sisällä ja sitä ohitetaan etanavauhtia. Seurailin tilannetta, mutta sitten päätin laittaa cruiseen oman nopeuteni (132kmh) ja siinä ohitin varmaan 15 autoa oikealta (tiedän että se on kiellettyä), ja sitten pääsin oikein hyvin takaisin ohituskaistalle kun sen aika koitti (saavutin oikealla kaistalle ajaneen auton) Miksi jengi kökkii siellä ohituskaistalla vaikka matkaa ohitettavaan on kilometritolkulla? Jos ruuhka ei ole luokkaa ''juhannusruuhka'' niin tuo ihmisten ohituskaistalle jääminen aihettaa todella ison osan ruuhkasta. Jos kaikki vain voisivat vaihtaa ohituskaistalle kun saavutetaan se ohitettava?

No tätä liikettä sitten harjoitin ehkä turhaankin monta kertaa sekä meno että paluumatkalla, ja muutamat vetivät kyllä herneet nenään. Yksi 520D bemari piti hyvää turvaväliä ja sitten kun laitoin vilkkua ja halusin takaisin ohituskaistalle niin sieltä yritettiin vetää väli kiinni, ja sen jälkeen tultiin ihan perseeseen roikkumaan. Heti kun mulle avautui paikka niin vaihdoin tietenkin takaisin oikealle ja sitten nämä bemarit vetivät täysillä ohi.

Varmaan moni täälläkin vetäisi tällaisesta ajosta herneet nenään, mutta en pysty käsittämään miksi siellä ohituskaistalla roikutaan.

Jotkut autot takana huomasivat ajotapani ja alkoivat tekemään samaa (varmaan syttyi hehkulamppu päässä)

Ja ne ketkä alkavat sanomaan että kuinka vaarallinen olen liikenteessä niin en ikinä vaihtanut kaistaa jonkun eteen läheltä ja aina käytin vilkkua. Jokunen kerta joku ei halunnut päästää niin menin sen perään ei siinä mitään. Suurempi vaara on ne jotka siellä ohituskaistan jonossa ajelevat noin metrin turvavälillä kymmeniä kilometrejä.

Tarkoitukseni ei ole provosoida, tällasia havaintoja tein vain viikonlopun aikana. Aikaahan siinä ei nyt voita mitään kun ohittaa sieltä oikealta, meni vain hermot kun kaikki kökkii samalla kaistalla koko ajan...
Mulla on tossa tilanteessa sellainen taktiikka että ajan oikeata kaistaa nopeusrajoituksen mukaan niin kauan kunnes olen n. 100-200m:n päässä hitaammasta autosta. Sitten hidastan vauhtia tämän hitaamman mukaiseksi ja odotan kunnes "ohituskaistalla" on joku joka pitää tarpeeksi suurta turvaväliä.
Sitten vain tämän turvavälin etuosaan, hitaamman ohi ja takaisin oikealle kaistalle. Ei ole koskaan kauan tarvinnut odotella väliä, eikä matka-aika ole havaittavasti pidentynyt, eikä kukaan ole "kiilaamisesta" protestoinut.
Btw stressittömintä ajoa olen kokenut sen ainoan kerran kun rengasrikon jälkeen linkutettiin kottikärrynpyörällä kahdeksaakymppiä, ei tarvinnut muuta kuin ajaa omassa tahdissa ilman kiirettä...
Oli kyllä edellisellä autolla, nykyisessä Polossa on täysikokoinen varapyörä.

VWonderman

Ei nyt varsinaisesti hermoon ottanut, mutta suurta hämmennystä kylläkin. Pari tuntia takaperin olin liittymässä Kehä I:lle Pakilan rampista, kun vilkaisin vasempaan taustapeiliin. Hyvä, ketään ei ole lähietäisyydellä niin ei muutakun vilkkua vasemmalle ja muitten sekaan. Mutta mitä vielä nopea vilkaisu uudestaan pelasti yhteentörmäykseltä, kun kaksi kestorusketuksen saanutta vähemmistökansalaista otti kaiken irti vaaleansinisestä G-kopan viistoperä-Astrasta. "Ã,,ijät" paahtoi aivan miljoonaa ohi räikkää soittaen ja pitkät päällä, jatkaen samalla tyylillä muiden edessäolleiden kohdalla. Poukkoilua kolmen kaistan välillä ja käsittämättömiä nopeuksia näytti riittävän. Harmi etten kerennyt/tajunnut hämmästyksissäni ottaa rekkaria ylös, ei siitä olisi selvääkään saanut Astran kuraisuuden takia. ::)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

aamu-uninen

Mua ärsyttää autoilijat, jotka hidastaa motarilla ennen poistumiskaistalle liittymistä. Poistumis- ja kiihdytyskaista on sitä varten että nopeus sopeutetaan seuraavalle tielle.

Kulinaristi

Törttöilijät!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061518409091_uu.shtml

Ei kai joku palstalainen siinä?  :o
Toivottavasti ei.

Onneksi poliisikin alkaa videon perusteella tutkimaan ja hutkimaan!

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 15.06.14 - klo:10:04
Törttöilijät!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061518409091_uu.shtml

Ei kai joku palstalainen siinä?  :o
Toivottavasti ei.

Onneksi poliisikin alkaa videon perusteella tutkimaan ja hutkimaan!

Eikö tätä ole jo sivutolkulla analysoitu tälläkin areenalla?

Squamish

Lainaus käyttäjältä: aamu-uninen - 15.06.14 - klo:03:21
Mua ärsyttää autoilijat, jotka hidastaa motarilla ennen poistumiskaistalle liittymistä. Poistumis- ja kiihdytyskaista on sitä varten että nopeus sopeutetaan seuraavalle tielle.

+1, puhut asiaa.

kt

Minua ärsyttää se, että poistuessani motarilta "täydessä vauhdissa" takana ajava pyrkii kiihdyttämään heti jättämääni  tyhjään tilaan. Sitten hetken päästä autonsa jarruvalo palaa, kun meneekin liian lähelle edessäajavaa ja sama haitariliike ketjuna jatkuu taaksepäin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

aak

Se kun yrittää pitää turvaväliä ja aina joku v....n puupää kurvaa eteen, perä keulaa viistäen. Turvaväli on hyvä, että saa joustavuuttaa nykivään liikenteeseen ja lasi pysyy ehjänä.

aak

Rekka joka lähtee ohittamaan toista rekkaa motarilla. Siinä sitten mennään pari kilsaa 80 km/h, kun ohitettava ei voi yhtään löysätä.

Jonon kasaajat.

Puskurissa roikkujat.

Liikennevalot jotka eivät toimi jouhevasti, vaan jäät odottamaan lähes kaikkiin.

Pienten kaupunkien juntit, jotka eivät osaa joustaa yhtään. Kaupunkipahasen liikkenekin sadaan muutaman auton voimin takkuamaan. Vrsinainen saavutus.

calculus

Tänään ärsytti mökiltä kotiin tullessa kolme kertaa autoilija, joka ensin ajaa 55-70 km/h gps-nopeutta 80 alueella, ja heti kun lähtee turvallisessa paikassa tätä ohittamaan, alkaa kilpakiihdytys, jossa katsotaan kumman pokka pettää ensin. Ajokortti on mulle työn takia välttämätön, joten mihinkään törkeisiin urpoiluihin en todellakaan lähde mukaan, mutta vitutuskäyrän nousuun tuo periaate ei paljon auta. Olivatkohan edes juhannuksen huomioon ottaen selvin päin?

Tietysti edellä ajavan nopeus palaa samalle 55-70 tasolle heti kun päättää keskeyttää ohituksen.  >:(

Polokari

Lainaus käyttäjältä: calculus - 21.06.14 - klo:20:23
Tänään ärsytti mökiltä kotiin tullessa kolme kertaa autoilija, joka ensin ajaa 55-70 km/h gps-nopeutta 80 alueella, ja heti kun lähtee turvallisessa paikassa tätä ohittamaan, alkaa kilpakiihdytys, jossa katsotaan kumman pokka pettää ensin. Ajokortti on mulle työn takia välttämätön, joten mihinkään törkeisiin urpoiluihin en todellakaan lähde mukaan, mutta vitutuskäyrän nousuun tuo periaate ei paljon auta. Olivatkohan edes juhannuksen huomioon ottaen selvin päin?

Tietysti edellä ajavan nopeus palaa samalle 55-70 tasolle heti kun päättää keskeyttää ohituksen.  >:(
No juu syitä tuohon kiihdyttämiseen voi vain arvailla, mutta tuossa tilanteessa itselläni on kaksi ratkaisumallia joista sovellan jompaakumpaa: jätän reilusti väliä ja sovitan oman nopeuteni ko. tyypin nopeuteen, tai sitten (useimmiten) nostan nopeutta jo ennakkoon ohitusta varten sen verran että ohi pääsee jouhevasti ennen kuin ohitettava ehtii reagoida ;)

calculus

Itse asiassa tämä jälkimmäinen taktiikka oli mulla käytössä kaksi kertaa ja kerran hidastelija kääntyi sivutielle ennen uutta ohitusyritystä.  ;)

Peke

Lainaus käyttäjältä: aak - 15.06.14 - klo:20:27
Rekka joka lähtee ohittamaan toista rekkaa motarilla. Siinä sitten mennään pari kilsaa 80 km/h, kun ohitettava ei voi yhtään löysätä.

Jonon kasaajat.

Puskurissa roikkujat.

Jep, ei voi ymmärtää noita rekkapenoja. Tämäkin tapa vaan lisääntynyt. Kyllä taas huomas nuo jonojen kasaajat ku ajelin viikko sitten Kuopio-Jyväskylä-Tampere jne niin uskomatonta roikkua vaan jonku hitaan perässä vaik vauhtia ois vaan vaikka 60-70km/h. Ei mennä ohi ja sit letka kasaantuu. Sit esimerkiksi mä joudun vetää ohi aina koko letkasta ja vauhti nousee tollases kiitettävästi. :(
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Peke - 22.06.14 - klo:16:17
Jep, ei voi ymmärtää noita rekkapenoja. Tämäkin tapa vaan lisääntynyt. Kyllä taas huomas nuo jonojen kasaajat ku ajelin viikko sitten Kuopio-Jyväskylä-Tampere jne niin uskomatonta roikkua vaan jonku hitaan perässä vaik vauhtia ois vaan vaikka 60-70km/h. Ei mennä ohi ja sit letka kasaantuu. Sit esimerkiksi mä joudun vetää ohi aina koko letkasta ja vauhti nousee tollases kiitettävästi. :(

Miksi joudut ohittamaan?  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Mikko83

Kyllä jettamies on aina jettamies.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Hajuv

#5009
Tässä ratkaisu liikenneongelmiin. Kannattaa kuunnella...  :D

"Tohtori Raimo ja Mirkku pääsevät Jorma Ollilan kyytiin ja Kimi Räikkönen on kuskina. Jorma Ollilalla on uusi työryhmäraportti autoverotuksen uudistamisesta. Upgreidaa tienkäyttöoikeutesi ja saat lisätä persoonallista nopeusrajoitustasi jopa 100 prosentilla."

http://areena.yle.fi/radio/2293359

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy