Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 30.03.14 - klo:11:08
Tästä tulee mieleen ne käytännön tilanteet, joissa huomaa aiemmin perässä roikkuneen ja vauhdikkaasti ohittaneen auton olevan poliisiauton edessä tienposkessa.
Vähän niinkun tämä urpå.
Tälläsiä ohituksia näkyy lähes päivittäin kun tavis ohittaa motarilla toisen taviksen. Urpo ohittaa siviilipoliisin :-D

Passatdiisseli

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 30.03.14 - klo:08:53
Oliskohan tämä ohitettavalta vaistomainen refleksi eli tahaton - itse ohittaessani lisään hieman nopeuttani tehdäkseni ohituksesta nopeamman tapahtuman, mikäli ajonopeuteni on lähellä ohitettavan nopeutta eli ajan hetken tietoiseti ylinopeutta.

Olen aatellut ittekkin asian niin, että osalla se on tahaton refleksi. Ainakin niillä 55+ tädeillä, jotka ajaa nenä tuulilasissa ja motarilla vauhtia sellasta 85 km/h.  ;D Mutta tällain raakasti yleistäen ne kaikki muut, ne kaikki muut. Kyllä se ihmetyttää, kun katon pääseväni sujuvasti ohi edellä ajavasta, lähren ohittamaan ja oman auton nokan ollessa ohitettavan perän tasalla yllättäen ohittaminen tyssää siihen. Parhaimmillaan lisättyäni itte nopeutta lisää se toinen nopeuttaan edelleen.
Kyllä meikäläiselläkin on tapana ohittaessa lisätä nopeutta tilanteen mukaan, mutta aina se ei riitä.  ???

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 30.03.14 - klo:11:49
Vähän niinkun tämä urpå.
Tälläsiä ohituksia näkyy lähes päivittäin kun tavis ohittaa motarilla toisen taviksen. Urpo ohittaa siviilipoliisin :-D
Ainoa urpo tuolla videolla oli mopoilija, joka ei pysähtynyt stop-merkin kohdalla.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 30.03.14 - klo:12:11
Ainoa urpo tuolla videolla oli mopoilija, joka ei pysähtynyt stop-merkin kohdalla.
Sekä tuo videon tekijä. Jos kaksikaistaisella tiellä ajetaan samaan suuntaan, niin ohittaminen saa kestää vaikka ja kuinka. Ohituskaista on asia erikseen.

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

JJ10

Kaveri on selvästikin tehnyt videon huumorilla (huomaa mm tekijän oma stop-kommentti), mutta eihän tälläinen huumori mene kaikille jakeluun, varsinkaan kun kyse on liikenteestä.


Tuomari

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 30.03.14 - klo:13:20
Kaveri on selvästikin tehnyt videon huumorilla (huomaa mm tekijän oma stop-kommentti), mutta eihän tälläinen huumori mene kaikille jakeluun, varsinkaan kun kyse on liikenteestä.
En ymmärrä mitä huumoria saa kuvaamalla normaalia liikennettä moponsa kyydistä, joka vielä kuulostaa rasittavalta ruohonleikkurilta.

Jos mopoilija olisi pysäytetty tuon stop-merkin takia, sitten olisin nauranut räkäisesti urpolle  ;D

Tourano

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

jaberg78

Hermoon ottaa pysähtymättä jättäminen suojatien eteen. Miksi Suomen autoilijat eivät anna jalankulkijoille tietä? Luulisi olevan yksinkertaisin liikennesääntö muistaa
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 30.03.14 - klo:14:00
En ymmärrä mitä huumoria saa kuvaamalla normaalia liikennettä moponsa kyydistä, joka vielä kuulostaa rasittavalta ruohonleikkurilta.

Jos mopoilija olisi pysäytetty tuon stop-merkin takia, sitten olisin nauranut räkäisesti urpolle  ;D

Sen verran täytyy ottaa takaisin, että pientä kiusantekoa oli mp-kuskilta, kun ei päästänyt autoilijaa oletetun poliisiauton taakse. Paska tilannehan siinä tulee, kun alat ohittamaan ja et ole varma onko edellä ajava poliisiauto vai ei, pakko himmailla vihellellen sivulla muina miehinä "lievää ylinopeutta", kuten videolla. Varmaan sheriffeillä hauskaa katsoa touhua, varsinkin peräkärryillä ylinopeutta ajavia, kun kaverit hiljentelee ajamaan sallittua nopeutta.

Pahinta on ohittaessa, kun katsot sivulle ja huomaat kaksi virka-asuista sheriffiä siviiliautossa, tai kun tavoitat auton piemässä ja huomaat sen olevan poliisiauto...kaverit kertoi tällaisia...

Tourano

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 30.03.14 - klo:14:28
Sen verran täytyy ottaa takaisin, että pientä kiusantekoa oli mp-kuskilta, kun ei päästänyt autoilijaa oletetun poliisiauton taakse. Paska tilannehan siinä tulee, kun alat ohittamaan ja et ole varma onko edellä ajava poliisiauto vai ei, pakko himmailla vihellellen sivulla muina miehinä "lievää ylinopeutta", kuten videolla. Varmaan sheriffeillä hauskaa katsoa touhua, varsinkin peräkärryillä ylinopeutta ajavia, kun kaverit hiljentelee ajamaan sallittua nopeutta.

Pahinta on ohittaessa, kun katsot sivulle ja huomaat kaksi virka-asuista sheriffiä siviiliautossa, tai kun tavoitat auton piemässä ja huomaat sen olevan poliisiauto...kaverit kertoi tällaisia...

Ihan pellehän tuo mopoilija oli. Tosin ainoa mikä tässä häiritsee, on se että kun tuo teinari joskus saa ihan oikean ajokortin, tulee tässä todennäköisesti taas olemaan autoilija jolla on pyhänä päämääränä muiden liikenteessä liikkujien omakätinen kouluttaminen. Pelle!
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

JJ10

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 31.03.14 - klo:15:19
Ihan pellehän tuo mopoilija oli. Tosin ainoa mikä tässä häiritsee, on se että kun tuo teinari joskus saa ihan oikean ajokortin, tulee tässä todennäköisesti taas olemaan autoilija jolla on pyhänä päämääränä muiden liikenteessä liikkujien omakätinen kouluttaminen. Pelle!

Itsellä, kun alkaa jo olla ikää, niin nuorten kyydissä ollessa huomaa miten erilainen nuorten ajattelutapa on liikenteessä, paljon rennompi kuin meidän vanhojen jäärien, joilla nousee heti hapoille. Ei ne jaksa miettiä, miten ja missä muut ajaa, niillä on muut asiat mielessä..."se"  ;D

Tuon videopätkän kun näyttää jollekin nuorelle, se voi nauraa sille, jos nyt yleensäkään on kiinnostunut koko aiheesta...so what? Tulee mielenkiintoisia aikoja liikenteessä, kun suuret ikäluokat eläköityy liikenteeseen ja yhä nuorempi ikäpolvi taas toisessa päässä liittyy siihen.

JJ10

Menisköhän jotenkin näin liikenteessä:

15+ tytöt mielessä, ajellaan miten sattuu ja on hauskaa
20+ omat jutut, kavereiden kanssa nauretaan vanhoille patuille liikenteessä, vähän härnätään
30+ alkaa muitten ajotavat kiinnostamaan, ensimmäiset äänitorven käytöt, valojen väläytykset ja käsimerkit
40+ v...tuttaa kaikki liikenteessä, äänitorven käyttö, valojen väläytykset, käsimerkit, opettaminen ja kiilaaminen päivittäisiä aktiviteetteja
50+ alkaa jo seniiliisyys liikenteessä, on usein juuri tööttäysten ja käsimerkkien kohteena
60+ tien tukkona, lähes aina käsimerkkien kohteena... mihin noilla nuorilla on aina kiire
70+ ei huomaa, että on töötätty, kiilattu, väläytetty valoja...
80+ missäköhän me ajellaan...oltiinko tulossa vai menossa
90+ mikä on ajokortti
100+ matkustajana viimeisellä kyydillä

sambolo

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 31.03.14 - klo:17:37
Menisköhän jotenkin näin liikenteessä:

15+ tytöt mielessä, ajellaan miten sattuu ja on hauskaa
20+ omat jutut, kavereiden kanssa nauretaan vanhoille patuille liikenteessä, vähän härnätään
30+ alkaa muitten ajotavat kiinnostamaan, ensimmäiset äänitorven käytöt, valojen väläytykset ja käsimerkit
40+ v...tuttaa kaikki liikenteessä, äänitorven käyttö, valojen väläytykset, käsimerkit, opettaminen ja kiilaaminen päivittäisiä aktiviteetteja
50+ alkaa jo seniiliisyys liikenteessä, on usein juuri tööttäysten ja käsimerkkien kohteena
60+ tien tukkona, lähes aina käsimerkkien kohteena... mihin noilla nuorilla on aina kiire
70+ ei huomaa, että on töötätty, kiilattu, väläytetty valoja...
80+ missäköhän me ajellaan...oltiinko tulossa vai menossa
90+ mikä on ajokortti
100+ matkustajana viimeisellä kyydillä


Hahaha :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

VosikkaPete

Mopoilija paineli lopussa Upinniementietä yli 80 km/h, 50 km/h rajoitusalueella. Kukas se olikaan se Urpå?

jalkkis

Ei ota hermoon mutta ihmettelen vahvasti tällaisia kommentteja tai asennetta (otin nimimerkin pois, kun asiani ei liity alkuperäiseen kirjoittajaan vaan asenteeseen yleisesti):

Lainaa
...Niiden kulku on sellaista, että juuri ja juuri ei olla pääkaupunkiseudulla peruskaluston jaloissa. Esimerkiksi nykyinen 140 cod-tsi-Audini on hyvin usein ns. jaloissa, eli vaikka kaasupedaali on menossa melkein lattian läpi niin ei kiihdy tarpeeksi ja kiireiset ja usein härnäämiseen taipuvaiset työmatkalaiset melkein talloo päälle noilla diiselibemareillaan ja -Volvoillaan. ;D
...
PS. Tätä kommenttia ei tarvitse ottaa vakavasti, jos ei taho. ;)

Ottaen kirjoitusta vakavasti tai ei, niin tuolla on pointti, joka esiintyy keskusteluissa harvakseltaan. Eli onko nyt ihan aikuisten oikeasti liikenne täynnä:

a) ko. tekstin tuottajan kaltaisia kuljettajia, jotka tarvitsevat +220hv (uuden bensa-RS Octavian tehot) selviytyäkseen pk-seudun liikenteessä?

b) kuljettajia, jotka ajavat näillä, sanotaanko vaikka +180hv autoilla jatkuvasti reikä päässä?

Vastaavia esimerkkejä on monia muitakin. Olen koko ikäni asunut pk-seudulla ja vaikka autojeni tehot ovat olleet luokkaa puolet vaihtoehdosta a) mutta massaa ainakin nyt enemmän, niin en koskaan ole kokenut olevani kenenkään "jaloissa" ainakaan tehojen takia. Joo ja ei, tientukkeena ei olla.

Tietysti on noita b) -urpåkuskeja löytyy päivittäin mutta siinäkö syy, että oma auto pitäisi olla tehokkaampi? Onko liikenne joku kilparata?

kt

^Ajeli sitten  pk-seudulla tai ei, niin aina on manuaalilla ajelevat kuskit töpeksimässä edessä. Siltä se vaan tuntuu, kun DSG:llä ajaa!
Mikä siinä on niin vaikeaa saada se seuraava vaihde päälle?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Tuomari

Tsadin ruuhkissa on aivan sama ajaako lambolla vai rättisitikalla.
Jokainen varmaan ehtii saada ne liisingbemarit kiinni viimeistään seuraavissa valoissa.

Ne jotka ei saa vaihdetta silmään on yleensä vanhuksia ja naisia, jotka eivät kokemuksen puutteen / seniiliyden takia vaan osaa.

Peeveli

Ehkä jo vanhan toistoa, mutta...Suolaus se vaan jatkuu. Liuossuolausta levitetään Hgin reuna-alueidenkin kaduille edelleen. Jos tivaisin viraston maripaitavirkamieheltä tai kukkahattutädiltä syytä, niin vastaukset tiedetään: 1) saattaa olla lämpötila yöllä nollassa ja auto ei pysy kertakaikkiaan tiellä kenelläkään tai 2) katupölyä on edelleen ilmassa.

Kohtiin vastaisin maripaitavirkamiehelle tai kukkahattutädille näin: 1) jos auton saa kadulta syöksymään ulos kuivalta asfalttikadulta, täytyy olla joko humalassa, hullu tai sairauskohtauksen saanut 2) miksi te ette siivoa nopeammin niitä hiekkoja kaduilta ja aseta jo etukäteen sellaiset pykälät että asfalttia pölyksi raastavilla nastarenkailla ajo etelässä olisi jo nyt rangaistavaa (minä nyt en vaan jaksa uskoa että jokainen edelleen nastoilla rapisteleva pks:lla oleva lähtee pääsiäiseksi tai vapuksi Lappiin tai Alpeille Itävallan Grossglocknerille; ne jotka lähteävät ovat selkeä vähemmistö ja voisivat ottaa ne nastarinkulat perälootaan mukaan varalle).

Nyt saa sitten ajella keväisessä auringonpaisteessa suolalammikossa ja nauttia auton paskaantumisesta ja tuulilasin umpeutumisesta. Ennen wanhaan wiisaat sanoivat että viimeistään keväällä kannattaa auton alusta pestä huolellisesti että saa talviajan suolat pois. Nyt tuota ei enää kannata eikä viitsi toteuttaa, koska edelliskesien kokemuksen perusteella liuossuolaus jatkuu läpi kesän täällä Tsadissa. Viimeisten autojeni alustaa en ole enää pessyt koskaan, enkä tule enää pesemään. Ulkopesutkin tulevat olemaan harvemmin tehtyjä, koska lähes joka aamu kadulla odottaa liuossuolattu väylä.

Tässä autoilun osalta muutenkin virkamiesten ankeuttamassa maassa koetetaan tehdä kaikki vielä ankeammaksi.

Kontja

Yleisesti ottaen autoilijoiden käytös suojatien kanssa. Erityisesti tilanne jos kaksi kaistaa on saamaan suuntaan ja yksi auto pysähtyy suojatien eteen, niin ajetaan pysähtymättä pysähtyneen auton ohi.

Yhden tämmöisen sankarin jälkeen olen lapseni sairaalavuoteen vieressä ihmetellyt, miksi jollain on niin kiire. Tehkää sellainen aikataulu joka sallii käyttämään 10s-30s enemmän matkaan aikaa.

VW Passat Highline 2.0 TDI DSG -14

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kontja - 15.04.14 - klo:10:07
Yleisesti ottaen autoilijoiden käytös suojatien kanssa. Erityisesti tilanne jos kaksi kaistaa on saamaan suuntaan ja yksi auto pysähtyy suojatien eteen, niin ajetaan pysähtymättä pysähtyneen auton ohi.

Yhden tämmöisen sankarin jälkeen olen lapseni sairaalavuoteen vieressä ihmetellyt, miksi jollain on niin kiire. Tehkää sellainen aikataulu joka sallii käyttämään 10s-30s enemmän matkaan aikaa.

Ei riitä 10 - 30 sekuntia.
Katsos, ajatapaa pitää muutenkin muuttaa.
Tottakai, jos ajaa "reippaasti", niin suojatien eteen pysähtyminen on dramaattinen tapahtuma.
Sen sijaan jos ajaa maltilla, ei se pysähtyminen haittaa yhtään.
No jos joku haluaa niuhottaa, niin kuluttaahan se pysähtyminen,
tai oikeammin uudelleen liikkeelle lähteminen enemmän polttoainetta.

Suojatiesääntö on muutenkin sellainen, jota pitäisi valvoa selvästi enemmän.
Ei pelkästään sen vuoksi, että autoilija antaa jalankulkijalle tietä,
vaan myös pyöräilijöiden vuoksi.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen lähes aina ajaessaan suojatietä.
Poikkeuksen muodostavat liikennemerkeillä toisin osoitetut risteykset,
sekä jos autoilija kääntyy risteävälle tielle.
Ei ole yksi kerta, kun väistämisvelvollinen pyöräilijä on jäänyt mulkoilemaan ja heristelemään.
Ei silti, kenenkään yli ei saa ajaa, mutta liikenne sujuu parhaiten silloin,
kun se väistää, kenen kuuluu.

jaberg78

#4972
Lainaus käyttäjältä: Poni - 15.04.14 - klo:12:53
Ei riitä 10 - 30 sekuntia.
Katsos, ajatapaa pitää muutenkin muuttaa.
Tottakai, jos ajaa "reippaasti", niin suojatien eteen pysähtyminen on dramaattinen tapahtuma.
Sen sijaan jos ajaa maltilla, ei se pysähtyminen haittaa yhtään.
No jos joku haluaa niuhottaa, niin kuluttaahan se pysähtyminen,
tai oikeammin uudelleen liikkeelle lähteminen enemmän polttoainetta.

Suojatiesääntö on muutenkin sellainen, jota pitäisi valvoa selvästi enemmän.
Ei pelkästään sen vuoksi, että autoilija antaa jalankulkijalle tietä,
vaan myös pyöräilijöiden vuoksi.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen lähes aina ajaessaan suojatietä.
Poikkeuksen muodostavat liikennemerkeillä toisin osoitetut risteykset,
sekä jos autoilija kääntyy risteävälle tielle.
Ei ole yksi kerta, kun väistämisvelvollinen pyöräilijä on jäänyt mulkoilemaan ja heristelemään.
Ei silti, kenenkään yli ei saa ajaa, mutta liikenne sujuu parhaiten silloin,
kun se väistää, kenen kuuluu.

Täyttä asiaa koko kirjoitus. Kerran väistämisvelvollinen pyöräilijä on suojatiellä osunut autoni  keulaan (nopeuteni oli alle 40, törmäyshetkellä ehkä 10km/h). Minut meinattiin tapahtumapaikalla lynkata kunnes poliisi tuli ja totesi pyörälijän syylliseksi ja vauriot meni sen kotivakuutukseen.
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 15.04.14 - klo:13:10
Täyttä asiaa koko kirjoitus. Kerran väistämisvelvollinen pyöräilijä on suojatiellä osunut autoni  keulaan (nopeuteni oli alle 40, törmäyshetkellä ehkä 10km/h). Minut meinattiin tapahtumapaikalla lynkata kunnes poliisi tuli ja totesi pyörälijän syylliseksi ja vauriot meni sen kotivakuutukseen.
Totta. Mutta ei poista sitä tosiasiaa että me suomalaiset autoilijat olemme yhä suojatiekäyttäytymisessämme aivan kivikaudelta. Olen juuri viikon ajan lomalla vähän pohjoisemmassa ja täällä jalankulkijan oikeudet on yhtä kuin nolla. Himassa ollessa sentään joku yrittää huomata...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.04.14 - klo:13:29
Totta. Mutta ei poista sitä tosiasiaa että me suomalaiset autoilijat olemme yhä suojatiekäyttäytymisessämme aivan kivikaudelta. Olen juuri viikon ajan lomalla vähän pohjoisemmassa ja täällä jalankulkijan oikeudet on yhtä kuin nolla. Himassa ollessa sentään joku yrittää huomata...
Asia on juuri näin omien kokemusten mukaan.

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Poni - 15.04.14 - klo:12:53
...
vaan myös pyöräilijöiden vuoksi.
Pyöräilijä on väistämisvelvollinen lähes aina ajaessaan suojatietä.
Poikkeuksen muodostavat liikennemerkeillä toisin osoitetut risteykset,
sekä jos autoilija kääntyy risteävälle tielle...

Niin, esimerkiksi tämän artikkelin mukaan vain noin kolmannes pyöräilijöistä tuntee nuo väistämissäännöt pyörätien jatkeella. Eikä asia tunnu olevan sen selvempi monelle autoilijallekaan, sen verran hövelisti noille "suojatielle" kaahaaville fillaristeille annetaan tietä.

- Edit -

Muuten olen sitä mieltä, että suojateillä liikkuvia jalankulkioita meillä tosiaan pitäisi kunnioittaa ja huomioida huomattavasti paremmin.

msr

#4976
Lainaus käyttäjältä: Oculus - 15.04.14 - klo:14:17
Eikä asia tunnu olevan sen selvempi monelle autoilijallekaan, sen verran hövelisti noille "suojatielle" kaahaaville fillaristeille annetaan tietä.
Se on ihme miten ne linssit muuttavat väriään sen mukaan mikä sattuu milloinkin olemaan se oma etu. itse sekä pyöräilen (n.7k km/v) sekä autoilen (parhaimmillaan 65k km/v), ja minua jaksaa ihmetyttää joka ikinen vuosi tämä sama väittely (joka ei johda mihinkään muuhun kuin välien kiristymiseen entisestään). Molemmista ryhmistä löytyy ne urpot, jotka sitten pilaavat loppujenkin maineen. Ihan vastaavasti tutkimusten mukaan vain murto-osa autoilijoista osaa nuo samaiset väistämissäännöt suojatien jatkeen ja etenkin kiertoliittymien osalta. Kummasti sitä kaivetaan aina ne tutkimukset, jotka ovat itsensä kannalta edullisia, ja syytellään toista ryhmää, kun pitäisi oikeasti katsoa ihan siihen omaan napaan (molemmissa porukoissa, ja myös jalankulkijoissa). Sieltä sen parannuksen pitäisi lähteä, ihan jokaisen kohdalla, jos tähän kivikautiseen ajokulttuuriin halutaan jotain parannusta.

Ai niin, mutta kun kaikkihan täälläkin oli täydellisiä kuskeja. Kukaan ei ole koskaan autollaan arvioinut tilannetta väärin tai ole jäänyt joku liikennemerkki huomaamatta. Hypätkääpä joskus oikeasti fillarin selkään ja lähtekää ajamaan pk-seudun liikenteeseen. Saattaisi avartaa näkökulmaa siitä kuinka monta vaaratilannetta autoilijoiden suunnalta yhdelle matkalle sattuu vaikka fillaristina ajaisi pilkulleen sääntöjen mukaan. Kummasti täälläkin on 166 sivua kommentteja siitä mitä mm. muut autoilijat ovat tehneet väärin.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Poni

^Varmasti syitä on sekä pyöräilijöissä, että autoilijoissa.
En vain ymmärrä mikä aiheuttaa moisen purkauksen.
Eikö nämä palstat ole kirjoittamista varten?

On selvää, että jokainen tekee virheitä. Eihän kukaan (minua lukuunottamatta ;)) ole täydellinen.
Mutta jos täällä kertoo mielipiteensä, ja jopa täysin asiallisen, niin pitääkö siitä hermostua?

Kerronpa pienen episodin tältä aamulta.
Eteeni kääntyi pihatieltä auto. Ok, saa kääntyä, se ei ole kiellettyä.
Tämä auto kuitenkin jatkoi kävelynopeudella syystä, että tuulilasissa oli yön jäljiltä jäätä ja aukkoa oli ehkä parin kämmenen verran.
Lähdin ohittamaan, mutta eikös vain vauhti noussut reippaasti ja seuraavassa risteyksessä hyvä ettei perään ajanut.
Ja se torvikonsertti veti vertoja Bachin urkusonaatille.

Autoa ajanut sulotar ei mitä ilmeisemmin tiennyt, että autolla ei saa lähteä liikkeelle lähes ummessa olevalla tuulilasilla.
Toisekseen ei tiennyt, että ohittaminen on sallittua, ei tiennyt, että ohituksen estäminen ei ole sallittua, eikä sitä, että äänimerkki on tarkoitettu vaaratilanteesta varoittamiseen.

Josta tulikin mieleeni, että aikaisemmin uskoin eri instanssien väittämään, että naiset ajavat paremmin ja rauhallisemmin.
Tämän harhaluulon olen jo aikaa sitten heittänyt romukoppaan.
Valitettavan usein kun näkee "suorituksia" liikenteessä, kyseessä on joku sulotar.
En ole tehnyt tilastoa, enkä tarkoita, että useammin kuin miehet, vaan juuri siten, että naisten "paremmuuteen" en enää usko.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 15.04.14 - klo:13:10
Täyttä asiaa koko kirjoitus. Kerran väistämisvelvollinen pyöräilijä on suojatiellä osunut autoni  keulaan (nopeuteni oli alle 40, törmäyshetkellä ehkä 10km/h). Minut meinattiin tapahtumapaikalla lynkata kunnes poliisi tuli ja totesi pyörälijän syylliseksi ja vauriot meni sen kotivakuutukseen.
Hyvä tuuri. Mikäli pyöräilijällä ei ole laajaa kotivakuutusta joutuu autoilija maksamaan kaikki viulut. Omakohtaista kokemusta viime kesältä. Autoni seisoi jonossa ja pujotteleva pyöräilijä törmäsi vauhdilla kuskinpuoleiseen etuoveen. Ovi painui sisään, peili hajosi, lokasuojaan ja konepeltiin lommot sekä puskuri naarmuuntui. Poliisitutkinnassa todettiin syylliseksi. Vahingot minun kaskovakuutuksesta. Loppupelissä sain menetetyt bonukset,omavastuun ja oikeudenkäyntikulut siviilikanteen kautta. Rumbasta ja menetetyistä ansioista en saanut mitään. Pyöräilijä oli varaton, mutta lähiomainen maksoi korvaukset. Ilman häntä en olisi saanut penniäkään. Poliisi otti kantaa vain syyllisyyskysymykseen, vakuutusyhtiö ei taas ottanut kantaa koko asiaan.
Ajatellaanpa tilannetta jolloin käytössä on vaikka harrasteauto, ehkä harvinainenkin ja ilman kaskoa käytön vähyyden vuoksi ja käy samanlainen tilanne. Voipi tulla aika kalliiksi omasta pussista korjatessa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: msr - 15.04.14 - klo:14:48
Se on ihme miten ne linssit muuttavat väriään sen mukaan mikä sattuu milloinkin olemaan se oma etu. itse sekä pyöräilen (n.7k km/v) sekä autoilen (parhaimmillaan 65k km/v), ja minua jaksaa ihmetyttää joka ikinen vuosi tämä sama väittely (joka ei johda mihinkään muuhun kuin välien kiristymiseen entisestään). Molemmista ryhmistä löytyy ne urpot, jotka sitten pilaavat loppujenkin maineen. Ihan vastaavasti tutkimusten mukaan vain murto-osa autoilijoista osaa nuo samaiset väistämissäännöt suojatien jatkeen ja etenkin kiertoliittymien osalta. Kummasti sitä kaivetaan aina ne tutkimukset, jotka ovat itsensä kannalta edullisia, ja syytellään toista ryhmää, kun pitäisi oikeasti katsoa ihan siihen omaan napaan (molemmissa porukoissa, ja myös jalankulkijoissa). Sieltä sen parannuksen pitäisi lähteä, ihan jokaisen kohdalla, jos tähän kivikautiseen ajokulttuuriin halutaan jotain parannusta.

Ai niin, mutta kun kaikkihan täälläkin oli täydellisiä kuskeja. Kukaan ei ole koskaan autollaan arvioinut tilannetta väärin tai ole jäänyt joku liikennemerkki huomaamatta. Hypätkääpä joskus oikeasti fillarin selkään ja lähtekää ajamaan pk-seudun liikenteeseen. Saattaisi avartaa näkökulmaa siitä kuinka monta vaaratilannetta autoilijoiden suunnalta yhdelle matkalle sattuu vaikka fillaristina ajaisi pilkulleen sääntöjen mukaan. Kummasti täälläkin on 166 sivua kommentteja siitä mitä mm. muut autoilijat ovat tehneet väärin.

No olipa ripitys. Itse ajan, pyöräilen ja kävelen pk-seudulla. En kyllä koe esim. Työmatkaani polkupyörällä mitenkään vaaralliseksi. En sen puolen autolla tai kävellenkään. Totta on että pyöräilijät ylittäessään ajorataa suojatietä pitkin usein näyttäisivät olettavan että heillä on sama oikeus kuin jalankulkijoilla. Kerran muistaakseni on autolla ajaessani pyöräilijä heilutellut sitä kuuluisaa keskaria kun en päästänyt muitta mutkitta edestäni yli.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy