III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Mika

Huomenna pitäisi mennä noutamaan uutta rekeä alle ja toivottavasti siinä on kaikki tilatut osat paikallaan  ;D

Auto tilattu lokakuun alussa kyseisillä varusteilla.

Auto Skoda Octavia Combi 1.6TDI Elegance DSG Automaatti

Väri valkoinen ( ihana päästä sillä heti tonne kurakelille ajelemaan )

Lisävarusteet:

Vebasto kaukosäätimellä
Defa akkulaturi + lohkolämmitin + sisäpistoke
Lämmitettävä tuulilasi
17" Denom aluvanteet kesä ja talvirenkailla
Canton sound system
Irrotettava vetokoukku
Sport-alusta
Mustat kattokaitet
Mustat ikkunalistat
Tummennetut takalasit

Saas nähdä saako sitä ens yönä nukuttua ollenkaan, kun odottaa innolla huomista päivää...  ;D
Nyt Skoda Octavia Scout 2015 184hp diesel DSG
(ex Octavia III Combi Elegance 1.6 TDI DSG -14)

livejungle

Voin kertoa ettet nuku myöskään seuraavana yönä ellet ota ohramallasta ;D
On nimittäin sen verran opeteltavaa, säädettävää ja testattavaa tuossa autossa.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 09.01.14 - klo:00:03
Jos on ajomoodin valinta, niin sieltä ainakin saa kääntymisen pois päältä. Vai tarkoititko sumarin kääntymisvalotoimintoa?

Juurikin noita sumuvalojen kääntymisvaloja tarkoitin.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Guido

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 09.01.14 - klo:20:09
Juurikin noita sumuvalojen kääntymisvaloja tarkoitin.

Miksi ne pitäisi saada pois päältä?

V-O

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.01.14 - klo:20:11
Mulle ei ole selvinny mitä hyötyä noista aikuisten oikeesti ylipäätään on.

Guido

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.01.14 - klo:20:15
Mulle ei ole selvinny mitä hyötyä noista aikuisten oikeesti ylipäätään on.

Käännetään toisinpäin: mitä haittaa niistä on?

Kyllä ne ainakin tohon meidän pimeälle pihapolulle käännyttäessä valaisevat piennarta ihan mukavasti. Eipä noista valaistuilla teillä juuri hyötyä ole, mutta ei haittaakaan. Minun puolestani saavat olla päällä. Varsinkin kun nykyään noita alkaa olla niin monessa autossa, että harvemmin kuulee enää pysäköinnin jälkeen kommentteja "sulla on toinen sumuvalo pimeenä".

Mika

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 09.01.14 - klo:20:00
Voin kertoa ettet nuku myöskään seuraavana yönä ellet ota ohramallasta ;D
On nimittäin sen verran opeteltavaa, säädettävää ja testattavaa tuossa autossa.
Hahhahaa... No täytyy sit vissiin käydä kaupassa hakee muutama olut!  :P
Nyt Skoda Octavia Scout 2015 184hp diesel DSG
(ex Octavia III Combi Elegance 1.6 TDI DSG -14)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 05.01.14 - klo:12:52
Erehdyin perjantaina käydä koeajamas octavia 2014 4x4 manuaali 2.0tdi combina. Oli nykyseen 2007 mallin nelikko octaviaan aika kivan olonen mut jäi mietityttään ne jakkarat, ne oli viel huonommat ko nykysessä elegance varustuksella olevassa.
Eikö niihin saa parempia jakkaroita?
Onkos kyseises mallis ominaisuuksia jotka haittaa? Mielipiteitä?
Pitää palata liikkeeseen kyseleen välirahaa..

Dynamic packin sporttipenkit on mielestäni asialliset. Ainakin minun selälle paljon elegancen vakiopenkkiä paremman tuen antaa. FL Ocun sporttipenkkiin verrattuna tässä kylkien korkeudella vähempi tukea tai leveämpi lesti, mutta nämä kiinteällä niskatuella olevat penkit tukevat jopa olkapäiden korkeudelta. Istuinosan sivutuet oli vanhassa tukevammat, mutta katuajossa tämä uusi parempi, kun saa kytkinjalan kunnolla tuelle ilman, että penkin sivutuki painaa reiteen. Rata-ajoon ne FL:n sporttipenkit ehkä paremmat kuin Ocu III:n, mutta arkiajossa uuden penkit paremmat.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.01.14 - klo:20:11

Ei niistä ole mitään hyötyä, kuten ei yleensäkään etusumuvaloista tässä maassa. Kun ne syttyvät ja sammuvat vuoronperään vaikkapa kaikissa liikenneympyröissä, niin polttimoiden oletettu elinikä jää aika lyhyeksi. Sitten katsastusmies aikanaan laittaa niistä korjauskehoituksen ja sitä rataa..

Mun mielestä se on aika naurettavan näköistäkin, kun joku ajaa ympyrässä ja nuo sumarit syttyvät siellä vuorotellen.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.01.14 - klo:20:18
Kuluttavat turhaan sähköä ja tuon sähkön tuottamiseen kuluu turhaa pentsiiniä tai tiisseliä...
Octavia 4x4 kertoi lisäsyyn. Polttimot kuluu turhaan, kun ne syttyy ja sammuu satatuhatta kertaa vuodessa...

Guido

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 09.01.14 - klo:20:24
... polttimoiden oletettu elinikä jää aika lyhyeksi. Sitten katsastusmies aikanaan laittaa niistä korjauskehoituksen ja sitä rataa..

Polttimot taitaa maksaa muutaman euron kappale, joten konkurssiinhan noiden kanssa joutuu. Penssiinin tai diisselin kulutustakin muutaman sekunnin kerrallaan palavat lamput lisäävät varmaan ainakin 0,000000001 l/1000 km, mitähän siitäkin tulee rahassa. Onhan se paljon, varsinkin uuden auton hintaan suhteutettuna. Luulenpa, että jatkuvasti päällä oleva radio bluetootheineen lisää aika paljon enemmän sähkön ja polttoaineen kulutusta kuin kulmavalot.

Tosin olen ajanut yhteensä yli 110 tkm (103 tkm + 10 tkm) autoilla, joissa on kulmavalot sumareissa eikä ole vielä yhtään polttimoa sumuvaloista mennyt.

Yleensäkään mulle ei katsastusmies ole antanut korjauskehoituksia polttimoista kun on tapana itse pitää huoli, että kaikki valot autossa toimivat. Koskee tosin lähinnä kakkosautoa, johon saa vaihtaa vuodessa muovikassillisen lamppuja vaikka siinä ei olekaan sumuvaloissa kulmavaloja. Uutena ostamiini autoihin en ole joutunut vielä vaihtamaan yhtään polttimoa mitä pidän itsekin pienenä ihmeenä.

prinne

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.01.14 - klo:20:18

Ja ne on rumat. Kirkkaat nykyaikaiset Xenonit/ledit palaa ja kusenkeltaiset sumarit vilkkuu alla.

Aivan turhat joka tapauksessa...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

voipa

Mistähän saisi combiin sopivan puolipeitteen hommattua kustannustehokkaasti, varsinkin Tampereen seudulla?
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

VAG!

Sattuuko kukaan tietämään tai muistamaan, onko Tampereen Vehossa tai MetroAutossa hallissa Dynamic Packillä olevaa esittelyautoa? Tai pelkät Sport-jakkaratkin riittävät.

Guido

Lainaus käyttäjältä: prinne - 10.01.14 - klo:08:03
Ja ne on rumat. Kirkkaat nykyaikaiset Xenonit/ledit palaa ja kusenkeltaiset sumarit vilkkuu alla.

Pakko tunnustaa, että vaikka miten yritin äsken ajaessani kurkkia niin en onnistunut kuskin paikalta niitä sumuvaloja tai niiden väriä näkemään.

Aivan sama miltä näyttävät. Ja jos ihan rehellisiä ollaan niin ei kylmänsiniset xenonit tai leditkään varsinaisesti mikään ilo silmälle ole värinsä puolesta.

Jos ne noin kovasti häiritsevät niin mikä estää ottamasta polttimot sumuvaloista pois kokonaan? Ensimmäinen katsastus on kuitenkin käsillä vasta kolmen vuoden kuluttua käyttöönotosta enkä minä muista, että minulta olisi ikinä katsastuksessa muutenkaan testattu sumuvalojen toimivuutta mistään autosta.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Guido - 10.01.14 - klo:22:32
Jos ne noin kovasti häiritsevät niin mikä estää ottamasta polttimot sumuvaloista pois kokonaan?

Sitten tulee vikaherja.

Routa

Onko Elegancen ja Ambitionin penkeillä eroa? Ainakin Elegance varusteisen koeajoauton penkit tuntui ihan hyviltä.

Budjettirajoitteisen vaihtoehdot alkaa olla 1.2TSI Elegance ilman extra-mausteita tai sitten 1.4TSI Ambition lisävarusteisella climatronicilla.
Entinen VAG-kuljettaja.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Routa - 11.01.14 - klo:13:22
Onko Elegancen ja Ambitionin penkeillä eroa? Ainakin Elegance varusteisen koeajoauton penkit tuntui ihan hyviltä.

Ainakin verhoilumateriaalit ovat erilaiset, sitä en tiedä onko penkkien muotoilussa / säädöissä eroja.

LainaaBudjettirajoitteisen vaihtoehdot alkaa olla 1.2TSI Elegance ilman extra-mausteita tai sitten 1.4TSI Ambition lisävarusteisella climatronicilla.

1.4 TSI Ambition + Climatronic vs 1.4 TSI Elegance hintaeroa jää alle kaksi tonnia. Koettaisin venyttää budjettia, sillä Ambitionin ja Elegancen varustelussa on huikea ero.

Jos budjetti on kuitenkin ehdottomasti lukkoonlyöty ja olisi pakko noista vaihtoehdoista valita niin luultavasti ottaisin 1.2 TSI Elegancen.

Anzander

Lainaus käyttäjältä: Routa - 11.01.14 - klo:13:22

Budjettirajoitteisen vaihtoehdot alkaa olla 1.2TSI Elegance ilman extra-mausteita tai sitten 1.4TSI Ambition lisävarusteisella climatronicilla.

Käyppä tsiigailemassa varustelistoja esitteestä. EHDOTTOMASTI Elegance jo pelkästään valojen takia!

Routa

Konfiguraattoria on kyllä tullu pyöritettyä. Elegance on tosiaan reilusti paremmin varusteltu ja erityisesti xenonit houkuttelisi. Turhamaisuuttani ruksaisin varmaan vielä alutkin Ambitioniin joten hintaero senkun pienenee. 1.2 TSI varmaan riittäisi. Muutaman tonni on tullut ajettu Golf VI Variantilla ja sillä ehti ihan hyvin. Seatiltahan saisi 1.4TSI:n hyvinkin budjettiin ja sopivin varustein, mutta siihen ei saa tehdas-webaa jonka haluaisin kun työpaikalla auton saaminen roikkaan on vähän arpapeliä tolppien vähäisyyden vuoksi.
Entinen VAG-kuljettaja.

livejungle

Noista ottaisin itse ehdottomasti 1.2TSI Elegancen. En edes miettisi 1.4 Ambitionia.
Itselle riittäisi 95% ajoista tuo 1.2TSI:kin. Täällä 80kympin seuduilla riittää kone kuin kone..
Muta onhan tuo 1.4TSI hieno kone, että jos vaan kestää venyä niin 1.4TSI Elegance.

Lapa

Ei ole kyllä reilun kolmen vuoden aikana ahdistanut 1.2 TSI kertaakaan. Ei edes neljän hengen kuormalla peräkärry perässä ja kontti täynnä matkatavaroita. Ehdottomasti noista valitsisin edelleen elegancen, koska on se kyllä muikeasti varusteltu. Vakuutusmaksut, autovero ja bensankulutuskin on pienempi pikkukoneessa jos nyt vähän kiihdytyksessä häviääkin.

Mutta makuasioitahan nämä. Joku saa niin paljon kiksejä isosta koneesta, että on valmis siitä riemusta maksamaan.

Oct14

Makuasioita toki.

Itse valitsin 1.4 ambition varusteilla. Elegansessa valot olisivat olleet minulle ainoa tärkeä ominaisuus. 

Muut varusteet näyttävät vaan aiheuttavan keskustelua täällä toimimattomuudellaan (ne xenon valotkin).

1.4 kone on aivan erinomainen.

AV

Noista elegansen valoista jäänyt niin ristiriitainen mielikuva tätä foorumia lukiessa että en tiedä voisinko elää niiden kanssa. Itsekin ajattelin päätyä ambitioniin ja siihen sit automaattinen ilmastointi. Onko kenelläkään kertoa kokemuksia kolmosen halogeenivaloista (vs. ksenon)?

Kertokaa vielä 1.4 omistajat paljonko on tullut jo kilometrejä ja onko ollut mitään oireiluja. Näissähän jakopäät hihnalla nykyään. Ketjulliset ymmärtääkseni poiki sieltä jakopäästä.

Entä onkos tietoa tämän uuden 1.8 jakopään kestävyydestä, on ilmeisesti ketjulla edelleen. Tämänkin moottorin toiminnasta olisi kiva kuulla kommenttia.

Sillä kyselen koska jompaankumpaan noista päätyisin.

Oct14

Varmaan kenelläkään ei kokemusta uuden 1.4 koneen kestävyydestä. Nyt itsellä 3000km ilman pienintä ongelmaa.

Valot on ok, mutta toki paremmatkin voisi olla. Jos saisi perinteiset ilman älyä olevat xenonit, olis minun mieleen.

Lapa

Lainaus käyttäjältä: Oct14 - 11.01.14 - klo:22:33
Varmaan kenelläkään ei kokemusta uuden 1.4 koneen kestävyydestä. Nyt itsellä 3000km ilman pienintä ongelmaa.

Valot on ok, mutta toki paremmatkin voisi olla. Jos saisi perinteiset ilman älyä olevat xenonit, olis minun mieleen.

Eikö ne ole just sellaiset jos ei käytä sitä Auto-asentoa lainkaan?

Oct14

Eikö AUTO asento vaikuta valojen "syttymiseen",  ei kääntyilyyn?

Siis minun mieleen olisi halvemmat xenon valot ilman tätä "kääntyily" toimintoa :)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Oct14 - 11.01.14 - klo:22:33

Jos näkee sen verran vaivaa, että kääntää valokatkaisijasta ajovalot päälle, niin nuo kaksoisksenonit toimivat "älyttömästi". Katkaisijan AUTO asennossa nuo valot näyttävät milloin mihinkin riippuen ilmeisesti mm. Ajonopeudesta, sateesta, sumusta, öljynpaineesta, auringon aktiivisuudesta ja naapurin rouvan kuukautiskierrosta.  ;)

Itse en käytä tuota AUTO asentoa, koska päätän itse, milloin ajan päivävaloilla ja milloin ksenoneilla. Ainakin Fl Ocussa automatiikka räpsytti ksenoneita jopa sillan alla varjossa keskellä kirkasta päivää.

Lapa

Lainaus käyttäjältä: Oct14 - 11.01.14 - klo:22:57
Eikö AUTO asento vaikuta valojen "syttymiseen",  ei kääntyilyyn?

Siis minun mieleen olisi halvemmat xenon valot ilman tätä "kääntyily" toimintoa :)

No täältä olen käsittänyt että se kääntyilykin loppuu. Mutta ei ole tosiaan itseä häirinnyt niin että olisin vielä kokeillut.

Edit: no joo. Ohjekirjakin väittää: AFS-järjestelmä toimii vain jos seuraava ehto täyttyy: valokatkaisija on asennossa Auto.

Oct14

Varmasti sen kääntyilyn saa loppumaan.

Mutta lähinnä kaipasin että xenon valot voisi saada halvemmalla ilman tätä  viisasta valojen kääntelyä, mikä elegancansessa.

Siis ambition lisävaruste:  "Tyhmät xenon valot"   Halvemmalla   ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy