III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Huppe

Joo, itsekin rakensin autokatoksen pari vuotta sitten ihan sitä varten ettei tartte rapsutella ikkunoita. Kerran taisin joutua lumimyräkän jälkeen viime talvena edes lakaisemaan lumia auton päältä. Joten aika turha investointi olisi ollut täälläkin. Ostan auton aina itselleni, en seuraavalle ostajalle.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Paschat77

Lainaus käyttäjältä: Guido - 06.08.13 - klo:08:30
En ole (vielä) kysynyt hyvityksiä. Ei ole nyt tilaussopimusta käsillä, mutta jos en väärin muista niin siihen oli kirjattu toimitusajankohdaksi elokuun loppu (vai oliko sittenkin heinäkuu, pitää tarkistaa), joten mikäli nyt luvattu pitäisi paikkansa niin eipä tuossa olisi viivästystä kuin pari viikkoa (tai 1,5 kk). Odottavan aika on pitkä vaikka mitään kiirettä ei edes pitäisi olla...  ::)
Minulla oli ainakin kirjattu heinäkuun loppu tilaussoppariin.
En tiedä sitten mikä olisi kohtuullista hyvitystä tällaisesta pienestä viivästyksestä. Onko jollain kokemusta moisista?
BMW 420i GC M-Sport 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR DSG 2017
Ex: Leon ST 1.4 TSI ACT FR 2015

BMF

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 06.08.13 - klo:10:05
En tiedä sitten mikä olisi kohtuullista hyvitystä tällaisesta pienestä viivästyksestä. Onko jollain kokemusta moisista?

Kyynelpaperipakkaus 10kpl tukkupakkaus ja suuret sekä vilpittömät pahoittelut myyjältä.  :D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Guido

Lainaus käyttäjältä: Paschat77 - 06.08.13 - klo:10:05

Luultavasti oli mullakin siinä tapauksessa heinäkuu kirjattuna siihen paperiin. Mikäli näin on niin pitää mahdollisesta kompensaatiosta kysyä jahka auton luovutusajankohta alkaa realisoitua. Voi tosin olla, että myyjän mielestä kompensaatio hukkuu vaihtoauton arvonalennukseen odotusaikana mittariin kertyneiden kilometrien takia...  :-\

Lainaus käyttäjältä: BMF - 06.08.13 - klo:10:21
Kyynelpaperipakkaus 10kpl tukkupakkaus ja suuret sekä vilpittömät pahoittelut myyjältä.  :D

Luultavasti juuri näin

Taky

Lainaus käyttäjältä: Guido - 06.08.13 - klo:10:58
Luultavasti oli mullakin siinä tapauksessa heinäkuu kirjattuna siihen paperiin.

Eikö sopparissa lue "Arvioitu toimitusaika"?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Taky - 06.08.13 - klo:11:08
Eikö sopparissa lue "Arvioitu toimitusaika"?

Lukeehan siinä, mutta ei tuonkaan klausuulin perse kestä ihan mitä tahansa. Minun soppariin oli laitettu tarkka päivämäärä ja se meni jo. Olen ottanut vähän selvää autokauppiailta ja kuluttajaviranomaiselta asioista.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 06.08.13 - klo:11:12
Lukeehan siinä, mutta ei tuonkaan klausuulin perse kestä ihan mitä tahansa.
Tämä taisi olla jo aikaisemminkin esillä, mutta...

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/autokauppa/

3. Luovutusajankohta ja myyjän viivästys

Ajoneuvo luovutetaan sovittuna aikana. Ellei luovutusaikaa ole sovittu, luovutuksen tulee tapahtua kuluttajakaupassa kolmen (3) kuukauden kuluessa ja muussa kuin kuluttajakaupassa kuuden (6) kuukauden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta.

----

Niin sovittu, jos sopimuksessa lukee "Arvioitu..."

Mikä on silloin mistä on sovittu?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Taky - 06.08.13 - klo:11:16
Mikä on silloin mistä on sovittu?

Sanopa se. Minä ainakin olen sopinut arviosta, joka ei toteutunut ja nyt lasketaan sitten viivästystä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 06.08.13 - klo:11:19
Sanopa se. Minä ainakin olen sopinut arviosta, joka ei toteutunut ja nyt lasketaan sitten viivästystä.

Jos autoa tilatessa vaikuttaa että toimitus kestää yli 3kk, ei siihen paperiin kannattaisi antaa myyjän kirjata yhtään mitään päivämäärää. Sanoa vaan, että jätä päivä pois, mennään yleisten toimitusehtojen mukaan. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

oranki

Lämmitettävästä tuulilasista: Minulla on ollut sellainen vuodesta 1997 kolmen vuoden jaksoa lukuunottamatta. Ensin Mondeoissa ja nyt Superbissa. Hirveän suurta helpotusta kovalla pakkasella raaputtamiseen se ei tuo, sillä teho ei oikein sulattamiseen riitä, jos pakkaslukema alkaa vähintään kakkosella. Pehmentää jäätä kyllä, joten on helpompi raapia. Kaipa huurre sulaisikin ennenpitkää, mutta vielä tähän mennessä en ole jaksanut niin kauan odotella. Sen sijaan lasi ei huurru raaputtamisen jälkeen uudelleen. Muutaman asteen pakkasella huurre sulaa nopeasti. Parhaimmillaan varuste on jäätävällä tihkulla ja silloin kun pakkasella kylmään autoon pakkautuu porukkaa. Lämmitys heti päälle, eikä lasi huurru sisältä. Myös lasiin jäätyvän loskan saa ajossa sulatettua. Huonona puolena joku voi kokea lankojen heijastuksen sivu/vasta-auringossa. Joskus ne näkyvät aika selvästi. Minua heijastukset eivät häiritse, mutta joskus ne huomaan. Pimeässä en ole havainnut asim. vastaantulevien valoista heijastuksia. Lämmitettävän lasin olen ruksannut myös syksyllä käyttööni tulevaan Octaviaan. En enää osaa elää ilman lämmitettävää lasia.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.08.13 - klo:12:52
Jos autoa tilatessa vaikuttaa että toimitus kestää yli 3kk, ei siihen paperiin kannattaisi antaa myyjän kirjata yhtään mitään päivämäärää. Sanoa vaan, että jätä päivä pois, mennään yleisten toimitusehtojen mukaan. ;)

No nehän toteutuvat aina myyjän hyväksi, koska autoa tilatessa on kyseessä lähes aina erikoistilaus kun tehtaan kautta menevät ja silloin tuo 3kk:n sääntö ei pelitä (siitä kun löytyy viite toiseen pykälään). Olen tästä asiasta keskustellut automyyjän kanssa. Mihin myyjä vetoaa siinä vaiheessa, jos on laittanut toimitusarvion jollekin tietylle päivälle?

tet

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 06.08.13 - klo:13:03
No nehän toteutuvat aina myyjän hyväksi, koska autoa tilatessa on kyseessä lähes aina erikoistilaus kun tehtaan kautta menevät ja silloin tuo 3kk:n sääntö ei pelitä (siitä kun löytyy viite toiseen pykälään).

No senhän nyt arvasi että tuota korttia yrittävät pelata. Ei vaan taida onnata, muistelisin että erikoistilaukseksi määritellään sellainen auto jota ei käytännössä pysty mitenkään myymään kenellekään toiselle jos alkuperäinen tilaaja sen peruisi. Siis lähinnä tulee kyseeseen esim. käsikaasulla varustettu invalidimalli tms.
ex-vag:

tet

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 06.08.13 - klo:13:13
En ole siis sen myyjän kanssa keskustellut vielä mistään, joka auton minulle myi. Vaan täysin ulkopuolisen. Hän sanoi minulle, että olen vahvemmilla, kun soppariin lätkäisty tarkka päivämäärä toimitusarviosta.

Niin ja meinaat että juuri tämä myyjä on niin rehellinen että haluaa auttaa sinua suojaamaan oma takamuksesi eikä hän ajattele kollegan etua tässä lainkaan? Eihän sillä ole väliä mahdollisten sanktioiden kannalta, onko paperissa päivämäärää vai ei. Tyhjä ruutu = 3 kuukautta kauppakirjan päiväyksestä.
ex-vag:

tet

Lainaus käyttäjältä: BMF - 06.08.13 - klo:08:36
Niin ja "simppelisti nokkela" jääraappa tulee mukana jo valmiiksi  8)

Ai se joka on siellä kiinni jäätyneen tankinluukun takana hyvässä tallessa? ;) ;D
ex-vag:

johnbob

Täällä muutkin alkaa hiiltymään toimitusajoista. Itselläni nyt n. 3 vko sovitusta myöhässä ja kauppiaalla ei ole ollut 2 viikkoon mitään hajua missä auto on tai millon saatavilla VAIKKA tuotantovko oli 28. Nyt on vuokra-auto alla että saa työmatkat hoidettua, mutta sanotaan että jos tässä kuukauden päälle pitää vielä odotella niin ainakin ehdotan kaupan purkua ja katsastan josko esim. FR Leon olisi saatavilla jostain suoraan.

Occux

Lainaus käyttäjältä: oranki - 06.08.13 - klo:12:57
Lämmitettävästä tuulilasista: .... En enää osaa elää ilman lämmitettävää lasia.
Samat sanat. Minäkään en luopuisi, mutta 1.4 TSI:ssä ei ole valittavissa lämmitettävää tuulilasia. Ainakaan toukokuussa vielä ei ollut. Kokemukset Mondeolla pääkaupunkiseudun leudoissa pakkasissa ilman katosta sen suuntaiset, että ilman muuta olisin maksanut tuon lisähinnan. Täällä etelän rannikolla sataa monesti jotain ja lasi on kuurassa/jäässä ja usein on lunta sen päällä. Kun auton käynnistää lämpenemään ja harjaa pelleiltä lunta pois, muutamassa minuutissa tuulilasin jää on sen verran pehmennyt, että hiekkapölyistä jäätä ei tarvitse raaputtaa, vaan sekin lähtee harjaamalla pois. Nyt täytyy ottaa kokeiluun XIce, tai mitä niitä nyt on, jossa suihkupullosta saa sulatusainetta, jota ei saa joutua maalipinnalle. Noin ainakin varoitettiin Bilteman pullon käyttöohjeissa. Toinen tilanne, missä olen havainnut lasilämmityksen hyödylliseksi on marketin lämmin halli. Lumisella kelillä sinne kulkeutuu paljon lunta ja lattia on märkä, eli kosteutta riittää ja lasi vetää nopeasti kosteaksi estäen näkyvyyden lähes totaalisesti. Lasilämmityksen kun laittaa päälle ennen halliin ajoa päälle, näkyvyys on paremmin taattu. 

Offtopikkina aiempiin keskusteluihin kuuman moottorin jäähdytyksestä voisin mainita, että Octavian käyttöohjeessa sanotaan, että jos auto on ollut kovassa ajossa, niin minuutin tyhjäkäynnillä pitäisi moottorin kuumat paikat jäähdyttää. Ilmeisesti tuossa jäähdytetään turbo, ettei käy niin kuin alkupään Saabeille joskus, oliko se 70-luvulla vai vasta 80-luvulla. Muisti pätkii. Joka tapauksessa luulisin tämän ongelman tulevan vastaan tilanteessa, jossa Saksan motarilla on menty tuhatta ja sataa ja kurvataan lepopaikalle ja sammutetaan moottori välittömästi. Jos tuossa välissä on ajettu pieni pätkä kaupunki nopeuksilla, niin ei luulisi olevan tarvetta lisäjäähdytykseen.

Androidiin saa marketista englannin kielisen Skoda manuaalisovelluksen, jonka sisältö on lähellä tässä keskustelussa aiemmin esiintynyttä linkkiä suomenkieliseen PDF-manuaaliin.

Offtopik2 liittyen alustan madalluksiin ja korotuksiin: Helsingin auraamattomilla pikkuteillä tulee silloin tällöin tarve hieman korkeammalle maavaralle. Ongelma ei niinkään ole saada auto pysymään liikkeessä, vaan saada auto irti kinoksesta tai saada auto parkkiin kadunreunaan. No myönnettäköön, että joskus auton liikkeessä pitäminenkin on ongelma, jos lunta on tullut yli sen 14 senttiä, mikä on Octavian ja Mondeon maavara. Toivottavasti Octavian uudempi ja niin ollen kehittyneempi elektroninen tasauspyörästön lukko auttaa samoin kuin ne kalliimmat Hakka8 renkaat. Näkee sitten. Paras vaihtoehto tietenkin olisi neliveto ja säädettävämaava kaasuiskareilla. Arvaan, että seuraavaksi joku muistuttaa, että Octaviaan ei saa napista säädettävää maavaraa. Näinhän se varmaan on.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Kaltsu75

Tässä vielä pari tänään otettua kylkikuvaa Ocusta. Ekassa näyttää ehkä hieman siltä, että auto keulisi, mutta se johtuu siitä, että piha viettää alaspäin  :) Tasaisella näyttää ihan hyvältä...Ja autossa on siis sport alusta ja 17" Denomit.

Vielä ei ole mittarissa kuin 200km, pidempää reissua ei ole sattunut kohdalle. Nyt viikonloppuna tulee sellainen vajaan 300 kilsan keikka ja kuun lopussa 500 kilsan pyrähdys. Sitten saa vähän paremmin tuntumaa matka-ajosta, mutta mitä nyt olen hetken autoa pyöritellyt, niin olen kyllä tyytyväinen. Ja mitä tulee musapuoleen, niin mikään hifi-asiantuntija en ole, mutta kyllä noi Cantonit meikäläisen korvaan aika mukavasti soivat  8)
Ajossa: VW Tiguan eHybrid Elegance Business 150kW Persimon Red 2025

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 06.08.13 - klo:21:12
Tässä vielä pari tänään otettua kylkikuvaa Ocusta.

Onko nuo tehdastummennokset? Näyttävät nimittäin todella vaaleilta, suunnilleen samoilta kuin meidän autossa olevat 50%-kalvot.

TLPH

Tässä vielä pari tänään otettua kylkikuvaa Ocusta. Ekassa näyttää ehkä hieman siltä, että auto keulisi, mutta se johtuu siitä, että piha viettää alaspäin  :) Tasaisella näyttää ihan hyvältä...Ja autossa on siis sport alusta ja 17" Denomit.

Vielä ei ole mittarissa kuin 200km, pidempää reissua ei ole sattunut kohdalle. Nyt viikonloppuna tulee sellainen vajaan 300 kilsan keikka ja kuun lopussa 500 kilsan pyrähdys. Sitten saa vähän paremmin tuntumaa matka-ajosta, mutta mitä nyt olen hetken autoa pyöritellyt, niin olen kyllä tyytyväinen. Ja mitä tulee musapuoleen, niin mikään hifi-asiantuntija en ole, mutta kyllä noi Cantonit meikäläisen korvaan aika mukavasti soivat  8)

Onnittelut hyvänvärisestä combista :)
Tilasin myös samalla värillä,mutta muutin värin sittenkin viikonlopun yli pähkäiltyä.
Laita vaan autotallin puolelle,kun siellä ei ole kuin 2 Ocu III:sta ;)

Korjaan 3 Ocu keppanaa ;D

Quality

Nyt, kun noita näkyy jo liikenteessä, on huomio kiinnittynyt takaluukun alaosan jyrkkään poikittaispokkaukseen, joka saa taittuvan osan näyttämään kauempaa liikenteessä katsoen eriväriseltä. (Liekö tästä jo ollut täällä juttua, en ole koko ketjua lukenut?) Muutenhan auto on erittäin tyylikäs.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

s-mod

Onnittelut! Hieno on!

Mitkä kumit on sulla??

Itselle tulee myös 17":silla teronvanne

Tommoisiahan  nuo tummennukset on aina. Samat tulee varmasti räsäänkin! Sitä voi sitten tummennella lisää, jos on tarvetta!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 06.08.13 - klo:21:27
Onko nuo tehdastummennokset? Näyttävät nimittäin todella vaaleilta, suunnilleen samoilta kuin meidän autossa olevat 50%-kalvot.

On joo. Ja samaa mieltä olen itsekin, että hitusen laimeat tummenukset tulee tehtaalta. Mulla ei ole aiemmissa autoissa kyllä ollu tummenuksia ollenkaan, joten siihen nähden nuokin tummentaa  ;) Mutta ehkä vähän tummempia oletin niiden olevan. En kuitenkaan mitään lisätummenuksia ala laittamaan, kyllä nuo mulle riittää.
Ajossa: VW Tiguan eHybrid Elegance Business 150kW Persimon Red 2025

Huppe

Oiskohan jotain keinoa saada noita kromilistoja mustaksi jälkikäteen? Kohtuuhinnalla vieläpä...
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Ritzenhoff

Onpa komea, onnittelut!

Tähän asti dissannut Octaviaa ja Skodia yleensäkin, mutta enpä enää. Aloin oikein tutkimaan tuota hinnastoa ja täytyy sanoa, että on näissä aika käsittämätön hinta/laatusuhde ja vakiovarustelu. Varsinkin tuosssa manuaalissa. Ja ilmeisesti kokokin on A4 Avantin luokkaa... Pituus oli samaa luokkaa mutta mikä on tavaratilan tilavuus verrattuna A4 Avantiin? En löytänyt mistään tuota.

Jotta edes A3:sta saa samaa luokkaa ulkonäöltään, tehoiltaan ja varusteiltaan, niin joutuu ottamaan 1.8 quattron S-line paketteineen (Perus A3 todella konservatiivisen näköinen vs tämä) ja hinta pomppaa about 20kâ,¬ kallimmaaksi kuin tämä... Ja A3 kuitenkin paljon pienempi. WTF! Olenko kokenut valaistuksen?
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

finnman

Onko takaikkunoiden tehdastummennukset samantatasoiset II-mallin kanssa vai onko muuttunut laimeammaksi? Tummennuksen ulkonäkö riippuu aika paljon auton väristä ja itse en halua ruumisauton tummennuksia jälkikäteen asennettuna joita joskus näkee liikenteessä.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 07.08.13 - klo:09:10
...ilmeisesti kokokin on A4 Avantin luokkaa... Pituus oli samaa luokkaa mutta mikä on tavarasiliön tilavuus verrattuna A4 Avantiin? En löytänyt mistään tuota.

Edellisellä autonvaihtokierroksella mulla oli myös A4 Avant vaihtoehtona, mutta se jäi kauppaan riittämättömän tavaratilan takia, aivan kuten Volvon farmaritkin. Ja käytännössä myös Golf Variantin tavaratila on osoittautunut urheilevalle perheelle vähän turhan pieneksi, varsinkin kun verrokkina on aikaisemmin omistamani Octavia II Combin kontti. III Combissa tavaratila on vielä aavistuksen suurempi kuin kakkosessa, pesee siis A4 Avantin kirkkaasti tuossa suhteessa.

Kenties sitten kun en enää välttämättä tarvitse farmariautoa voisin katsella sitä A4 Avantia tai Volvon "lifestyle-farkkuja".

Asiasta: Upea auto tosiaan tulossa Jyrille ja varusteluettelo on vaikuttava.  :D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 07.08.13 - klo:09:10
Ja ilmeisesti kokokin on A4 Avantin luokkaa... Pituus oli samaa luokkaa mutta mikä on tavaratilan tilavuus verrattuna A4 Avantiin?

8)

On helppo uskoa, että et ole aikaisemmin tutustunut Ocuun ;) Tavaratilasta voinee sanoa sen verran, että Combissa sellainen on ja Avantista se puuttuu.

Nykymitoilla Ocu lienee jo isompi auto sisätiloiltaan kuin A4. Nelosessa on kuitenkin moottori pitkittäin ja se syö tiloja yllättävän paljon.

Ritzenhoff

Octavia Combin tavaratila: istuimet ylhäällä 590l, alhaalla 1580l. A4 Avantin vastaavat ovat 490l/1430l. A3 Sportback 380l/1220l.... Tämäkin vielä kaiken muun päälle...
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 07.08.13 - klo:09:41
Octavia Combin tavaratila: istuimet ylhäällä 590l, alhaalla 1580l. A4 Avantin vastaavat ovat 490l/1430l.

Ja käytännössä ero on vielä paljon isompi. Käy itse katsomassa, niin ymmärrät, mistä on kyse. Vielä parempi, jos otat mukaan vaikka ison Samsoniten ja sommittelet sitä molempien lootaan. Verhon alle ;)

Jyri voisi varmaan siirtää nämä löpinät Ocu III -ketjuun.

prinne

Noista kromilistoista, näköjään Combissa menee kromit ympäri sivuikkunoiden. LB:ssä vain alareunassa. Hiukan pistää silmään sivuprofiilissa noi pelkät alareunan kromit.

Hiukan olen harkinnut että koittais "dipata" tuon alareunan kromilistan ja ehkä etugrillin ympäryskromin mustaks, jos näyttää huonolta niin helppoa palautua alkuperäiseen lookkiin. Siinäpä ne LB:n kromiosat on, mallimerkit ja logot nyt tietysti, mutta ne saanee olla noin.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy