Golf 7 - kulutus: kokemuksia, tietoja, keskustelua

Aloittaja vkjoki, 21.11.12 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

karsta

Onko jollakulla heittää käytännön kulutuslukemia 1.2 TSI DSG -paketista? Olen hieman arpomassa sen ja 1.6 TDI DSG:n välillä (Variant).
Octavia PHEV -21 Style
CLK 320 -00

Ocu_P

1.2 TSI:stä ei tietoa eikä myöskään DSG:stä, mutta 1.6 TDI:n osalta ei kannata mitään ihan maagisia lukemia odotella. En ole ainoa (lievästi) sen kulutukseen pettynyt.

Murska

Jep, 1.6TDi DSG:n kulutus näyttää pitkällä aikavälillä asettuvan siihen 5.0 litran keskikulutukseen. Ajo sekalaista surauttelua mihin mahtuu kaikkia tasapuolisesti.

Eipä toi Golfin kulutus enään järkytä niin pahasti kun alussa, olen jo hyväksynyt sen että valmistajan ilmoitus v.s todellinen on kaukana toisistaan. Oikeastaan olen Golfin kulutukseen tyytyväinen sen jälkeen kun ajoin viikon verran Volvo V50 DrivE:llä, sille koneelle tuntui kiisseli maistuvan :o
BMW 118dA M-Sport

El_Miguel

Itsellä on ollut 2kpl 2.0TDi malleja aikaisemmin ja nyt alla on uusi 1.6TDi (81Kw), eli odota mielenkiinnolla miten tuo vaikuttaa kulutukseen. Edellinen VI mallin 2.0TDi meni omassa moottoritie painotteisessa ajossa 4.9L/100km kulutuksella ja edellinen V malli 5.3L/100km.

Ainakin uudessa pykälät on pitkät ja kierrokset pysyy motarillakin 130km/h vauhdissa 2000rpm tasolla.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

Ocu_P

Itse ajelen matalia vitosia nyt, kun ajo on hyvin motaripainotteista. Kulutus on samoissa kuin 2.0 TDI CR:llä olleella ex-Oculla. Kaupungissa seiska menee vähällä, mutta sellaisen ajon osuus on vähäninen.

Hyvin mielenkiintoista kuulla tuon uuden 1.6 TDI:n kulutuslukemista.

karsta

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 09.10.13 - klo:11:46
1.2 TSI:stä ei tietoa eikä myöskään DSG:stä, mutta 1.6 TDI:n osalta ei kannata mitään ihan maagisia lukemia odotella. En ole ainoa (lievästi) sen kulutukseen pettynyt.
Eipä tunnu Volvollakaan olevan ilmoitetut kulutuslukemat sen paremmin kohdallaan. Itse pääsen rauhallisella ajolla hyvällä tuurilla 4,2-4,5 litran kulutuksiin maantiellä, mutta silti ilmoitettuun (3,4) on prosentuaalisesti melkoinen heitto. Teoriassa täysin tasaisella tiellä suurimmalla vaihteella nopeudella 80km/h voisi päästä melko lähelle, mutta reaalimaailmassa tehtaan absurdit lukemat jäävät kauaksi.
Octavia PHEV -21 Style
CLK 320 -00

Ocu_P

Mainitsemillasi lukemilla mennään Golfilla 80 km/h rajoitusalueella vajaata yhdeksääkymppiä todellista nopeutta.  ::)

En usko kulutuksen matka-ajossa juurikaan nousevan auton vaihtuessa tulevana talvena. :) Kulkupuolella muutos lienee suurempi...  8)

Markku J

Minulla näyttää kulutus tämän tankillisen osalta 1.2 TSI manuaalilla olevan alin tähän saakka mittaamani. 5,8 satasella seka-ajossa viimeiset 600 km.

xch

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 09.10.13 - klo:17:17

En usko kulutuksen matka-ajossa juurikaan nousevan auton vaihtuessa tulevana talvena. :) Kulkupuolella muutos lienee suurempi...  8)

Tämä 184 hp koneella varustettu Leon on vastannut odotuksia kulutuksen osalta: rauhallisessa maantieajossa liikutaan 4.7 litran tienoilla. Sekalaisessa ajossa on nyt vienyt keskimäärin tuon 5.4 litraa, joka sisältää aika paljon lyhyitä ajoja. Tyytyväinen täytyy olla!

sakke2013

Auto VW Golf 1,6tdi. Pitkän ajan keskikulutus 4,0/100km.

Huomenna vaihtuu kitkarenkaat alle (Nokian HPL R2) ja oletus on se, että talvinopeuksien myötä tuo lukema laskee.

Yhtenä päivänä ajoin ns maantieajoa rekkayhdistelmien perässä eli nopeus oli noin 85kmh ja keskikulutus oli tuolloin työmatkalta 3,4/100km. Uskon, että menee tuohon talvella.

Tämä moottori tuntuu vääntävän pirteältä ja menee vähällä dieselillä.

Pepeto

Lainaus käyttäjältä: Murska - 09.10.13 - klo:14:04
Jep, 1.6TDi DSG:n kulutus näyttää pitkällä aikavälillä asettuvan siihen 5.0 litran keskikulutukseen. Ajo sekalaista surauttelua mihin mahtuu kaikkia tasapuolisesti.

Eipä toi Golfin kulutus enään järkytä niin pahasti kun alussa, olen jo hyväksynyt sen että valmistajan ilmoitus v.s todellinen on kaukana toisistaan. Oikeastaan olen Golfin kulutukseen tyytyväinen sen jälkeen kun ajoin viikon verran Volvo V50 DrivE:llä, sille koneelle tuntui kiisseli maistuvan :o

Tuohon suuruusluokkaan olin itsekin varautunut ja siinä se näyttää pyörivänkin. Ensimmäinen tankillinen mentiin tasan viiden litran keskikulutuksella ja nyt on toinen tankki menossa ja tällä tankilla on 4,8 litraa satasella. Työmatkoja olen nyt viime päivinä ajanut 4,3-4,5 litraa / 100 km keskikulutuksella. Matka on 20 km ja ensimmäiset 7 km taivalletaan 50-60 km/h ja loppumatka Kehä I:tä pitkin n. 90 km/h. Se, mikä tuossa dieselissä miellyttää on se, että kulutus ei nouse niin hirveänä ruuhka-ajossa kuin se tekee bensa-autoissa.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Zaasa

^^Talvipakkaset ja liukkaus tapaa nostaa kulutusta vaikka nopeudet laskee.

sakke2013

Totta. Mutta valtaosa talvirengaskaudesta ajellaan sulalla tiellä ja pienessä pakkasessa. Katsotaan, mitä tapahtuu. Kovilla pakkasilla toki kulutus voi lisääntyä äkkiä merkittävästikin.

Ocu_P

Todella pahoja kulutuslukemia (pieneksi dieseliksi) tuli meillä viime talvena, tosin sisäänajossa ja Webastoineen. Jopa yli kuuden meni useampi tankillinen.

Petri M

Meillä tuntuu Passat menevän jopa pienemmällä kulutuksella kuin Golf.
Tosin golffilla ajetaan lähes 100% kaupunkiajoa
ja ilmeisesti DSG myös nostaa kulutusta.
Kuitenkin pieni pettymys Golffin kulutus on.

JHS

Kesällä pääsin sijaisautolla 1,4tsi 90kW Golfilla vertaamaan kulutusta 1000km matkalla vielä nykyiseen Passat 1,4 tsi 90kW manuaaliin - ei mainittavaa eroa.  Golf vei matka-ajossa reilusti alle 5,5l (kuormaa oli), pyörittelyssä kuuden seudulla.  Tosin Golf oli lähes pakasta vedetty.  Saksalaisella sivustolla omia lukemiaan ilmoittaneiden keskiarvo 1,6diesel Golfin ja vastaavan Passatin välillä on vain pari desiä ollen n5.5l.  (Tosin tämän vuoden otokset ovat vain muutamia kymmeniä käyttäjiä, mutta kai niistäkin voi jotain päätellä, elleivät puutaheinää ilmoita...)   Passat on kieltämättä varsinkin matka-ajossa hyvin pieniruokainen, esim. Tuulilasin ekoautovertailussa pari vuotta sitten- hyvä valinta paljon tienpäällä olevalle monessa mielessä.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2013&constyear_e=2013&power_s=90&power_e=90&gearing=1

Huikko

Ensimmäinen 3000km kuiteista laskettuna 4,8l/100km, ajotietokone näyttää 4,4l/100km.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

vkjoki

Tässä tietoa nykyisen Golf VII:n keskikulutuksista kuluneen vajaan vuoden aikana.

Auto: Golf VII 103 kW 1.4 TSI ACT DSG-7, mallivuosi 2013, rekisteröity 12.2012
Ajettu: 29 000 km
Normikulutus, l/100km: maantie 4,1, kaupunki 5,8, yhdistetty 4,7

Kulutus talvella: 5,8, jossa webaston aiheuttamaa lisäkulutusta arviolta n. 0,1 l / 100 km, kun jakajana käytetään koko talven ajokilometrejä
Kulutus keväällä: 5,5
Kulutus kesällä: 5,3, jossa jäähdytysilmastoinnin aiheuttamaa lisäkulutusta arviolta n. 0,1 l / 100 km, kun jakajana käytetään koko kesän ajokilometrejä
Kulutus syksyllä: 5,3
Suurin kulutus yksittäisellä tankkausvälillä: 5,9 (talvella 2013)
Pienin kulutus yksittäisellä tankkausvälillä: 4,9 l (kesällä 2013)

Ajo-olosuhteet: 80 % maantietä ja moottoritietä, 20 % kaupunkia; ripeät kiihdytykset, ei paljoa ylinopeutta, ei turhia jarrutuksia, ei raskasta kuormaa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

karsta

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.10.13 - klo:22:23
Tässä tietoa nykyisen Golf VII:n keskikulutuksista kuluneen vajaan vuoden aikana.

Auto: Golf VII 103 kW 1.4 TSI ACT DSG-7, mallivuosi 2013, rekisteröity 12.2012
Ajettu: 29 000 km
Normikulutus, l/100km: maantie 4,1, kaupunki 5,8, yhdistetty 4,7

Kulutus talvella: 5,8, jossa webaston aiheuttamaa lisäkulutusta arviolta n. 0,1 l / 100 km, kun jakajana käytetään koko talven ajokilometrejä
Kulutus keväällä: 5,5
Kulutus kesällä: 5,3, jossa jäähdytysilmastoinnin aiheuttamaa lisäkulutusta arviolta n. 0,1 l / 100 km, kun jakajana käytetään koko kesän ajokilometrejä
Kulutus syksyllä: 5,3
Suurin kulutus yksittäisellä tankkausvälillä: 5,9 (talvella 2013)
Pienin kulutus yksittäisellä tankkausvälillä: 4,9 l (kesällä 2013)

Ajo-olosuhteet: 80 % maantietä ja moottoritietä, 20 % kaupunkia; ripeät kiihdytykset, ei paljoa ylinopeutta, ei turhia jarrutuksia, ei raskasta kuormaa.
Ihan mielenkiinnosta, laskin että jos olet ostanut autosi uutena, vuotuinen ajomääräsi on n. 35tkm. Miksi valitsit bensiinikoneen? Meneekö kustannukset niin lähelle dieseliä, vai valitsitko muiden ominaisuuksien perusteella?
Octavia PHEV -21 Style
CLK 320 -00

Murska

Välistä huutelua... aina se kulutus ei ole määräävä tekijä moottoria valitessa, koneen luonne ratkaiseen paljon ja bensakone on sivistyneemmän oloinen kuin tiisseli. Mä arvioin 1.6TDi koneen väärin kulutuksen ja luonteensa osalta ja olisi pitänyt tilata 1.4TSi koneella, vaikka vuositasolla jonkun satasen olisinkin maksanut enemmän pa-kuluja.
BMW 118dA M-Sport

Petri M

Lainaus käyttäjältä: Murska - 13.10.13 - klo:17:51
Mä arvioin 1.6TDi koneen väärin kulutuksen ja luonteensa osalta ja olisi pitänyt tilata 1.4TSi koneella, vaikka vuositasolla jonkun satasen olisinkin maksanut enemmän pa-kuluja.

Meillä parikin nointa 1.6 nuhadieseleitä.
Passat "optimoitu" ja siinä nyt 140hv/308nm.
Auto muuttui muutaman satasen sijoituksella karmeasta lähes mukavaksi.
Golffia en ole vielä vienyt piristykseen takuuong, golfissaelmien pelossa,
kevällä taidan kuitenkin viedä.

1.4TSi on anopin autossa ja sillä kulutus karvan alle seiskan, mulla passatissa 5,44 l/100km.
Dieslverot kun huomio ei tuossa rahallista eroa vuositasollakaan hirveästi olisi 40tkm vuosikilometreilläni.

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: karsta - 11.10.13 - klo:07:13
Ihan mielenkiinnosta, laskin että jos olet ostanut autosi uutena, vuotuinen ajomääräsi on n. 35tkm. Miksi valitsit bensiinikoneen? Meneekö kustannukset niin lähelle dieseliä, vai valitsitko muiden ominaisuuksien perusteella?

Oikein laskettu!

Tärkein syy 1.4 TSI ACT:n hankintaan oli juuri tuo ACT eli into testata aivan uutta moottorikonstruktiota. EU-normi on 2.0 TDI DSG:lle 4,5 ja 1.4 TSI ACT DSG:lle 4,7, joten polttoainekustannuksissa ei ole merkittävää eroa. Lisäksi viehätti kahden dieselauton jälkeen bensiinimoottorisen auton herkkyys ja keveys.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Zaasa

1.4 ACT DSG 5000km ajettu. Long-term 6.4l/100km.Pienemmällä kulutuksella en odottanutkaan pääseväni,tankkausten perusteella todellinen kulutus olisi 0,5l enemmän.Tankkausten mittatarkkuuteen vaikuttaa tankkaus paikat,auto enemmän tai vähemmän kalleellaan eri suuntiin.

velim

Eka tankkausväli 550 km farkku 1.2 TSI 77kW: tietokoneen mukaan 5,9, tankkauspisteen mittarin mukaan 6,0 litraa sataselle. Talvirenkaat alla.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

VW Tiguan eHybrid 2021
VW Golf variant TSI 2013

ex VW Passat variant GTE 2016

Markku J

Kokolailla samat lukemat kuin minun vastaavassa HB -mallissa. 5,9 litralla olen päässyt alimmillaan taajamavoittoisessa ajossa. Viimeksi tankkauksesta laskettu kulutus 6,1, mutta paljon tosi lyhyttä ajoa - kaupassa käyntiä ja pojan päiväkodista hakua, joissa matka pari km.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.10.13 - klo:20:12
Kokolailla samat lukemat kuin minun vastaavassa HB -mallissa. 5,9 litralla olen päässyt alimmillaan taajamavoittoisessa ajossa. Viimeksi tankkauksesta laskettu kulutus 6,1, mutta paljon tosi lyhyttä ajoa - kaupassa käyntiä ja pojan päiväkodista hakua, joissa matka pari km.
Golfini 6,4l jokseenkin kohdallaan 1.2 verraten. OcuIII palstan 1,4 kulutuslukemia ihmettelen jos oikeasti pääsevät isommalla kopalla 5l pintaan ::) Olisiko pari litraa mittavirhettä?

SamKoo

Lainaus käyttäjältä: Murska - 13.10.13 - klo:17:51
Välistä huutelua... aina se kulutus ei ole määräävä tekijä moottoria valitessa, koneen luonne ratkaiseen paljon ja bensakone on sivistyneemmän oloinen kuin tiisseli. Mä arvioin 1.6TDi koneen väärin kulutuksen ja luonteensa osalta ja olisi pitänyt tilata 1.4TSi koneella, vaikka vuositasolla jonkun satasen olisinkin maksanut enemmän pa-kuluja.
Kyllähän se koneen luonne on iso asia että mistä tykkää ja se mistä tykkää maksaa yleensä enemmän ainakin jossain muodossa.

Itseäkin rupesi välissä kiinnostamaan nämä pikku tsi koneet omaan 1.6tdi:n verrattuna, varsinkin kun lueskellut kuinka pienillä kulutuksilla ihmiset niillä oikein ajaa. Päätin käydä kokeilemassa 1.4tsi ACT tekniikalla olevaa Poloa, samaa konetta saa myös seiskaan oli kulutus suuri pettymys ainakin omalla kohdallani ja harkinta dieselistä bensaan meni jäihin ja ainoa tekosyy auton vaihdolle :)

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 13.10.13 - klo:19:33
1.4TSi on anopin autossa ja sillä kulutus karvan alle seiskan, mulla passatissa 5,44 l/100km.
Dieslverot kun huomio ei tuossa rahallista eroa vuositasollakaan hirveästi olisi 40tkm vuosikilometreilläni.
Tähän nopeasti laskeskelin dieselverojen jälkeen jäävän dieselille hyviä vielä 800e, perustuen polttoaineiden tämänhetkiseen keskihintoihin, perusvero myös huomioitu, passattisi 5,44 ja anoppisi 1.4tsi 6,8l kulutuksiin 98 polttoaineella 40tkm suoritteella vuodessa. Eli vaikka jako kahteen eli 20tkm/vuosi suoritteella polttoaineissa säästäisi vielä lähes esim. vuoden vakuutusmaksut autossa.

Ja ihan näin yleisesti ottaen ketkä miettivät valintaa pikku bensan/ dieselin välillä, kannattaa kyseiset pelit kokeilla pidemmän kaavan mukaan muutakuin 20min koeajolenkin perusteella ettei tule niitä surullisen kuuluisia pettymyksiä.

Toki hankintahinta esim. Golf 7 karvalakki diesel / bensa, on diesel noin 2te kalliimpi lähtökohtaisesti mutta ne ketä reilummin vuositasolla ajaa esim. 30-40tkm ja myydessä esim. 150tkm ajettuna uskon tämän parin tonnin eron hyvinkin kuittaantuvan.

Volvo XC60 R-Design -12

tapanixxx

Tässä tuore iltalehden vertailu.

http://www.iltalehti.fi/autot/2013101117587009_au.shtml

Pikkuautoon (polo, golf) ottaisin bensakoneen ihan sen ominaisuuksien vuoksi jos ajokilometrit ovat tuolla enimmillään noin 25-30 tkm / vuosi.

Vuoden vaihteessa polttoainevero nousee ja dieselin hinta nousee enemmän kuin bensan, joten tuo kannattaa ottaa itse huomioon noihin iltalehden laskelmiin.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 16.10.13 - klo:06:50
Tässä tuore iltalehden vertailu.

http://www.iltalehti.fi/autot/2013101117587009_au.shtml

Pikkuautoon (polo, golf) ottaisin bensakoneen ihan sen ominaisuuksien vuoksi jos ajokilometrit ovat tuolla enimmillään noin 25-30 tkm / vuosi.

Vuoden vaihteessa polttoainevero nousee ja dieselin hinta nousee enemmän kuin bensan, joten tuo kannattaa ottaa itse huomioon noihin iltalehden laskelmiin.

Iltalehden laskelmissa oli huomioitu jo ensi vuoden polttoaineveromuutos, bensalle 1,65 ja dieselille 1,55e/l. Esim. Polon tapauksessa olen laskenut tämän hetkisessä tilanteessa 1,2 TDI:n tulevan edullisemmaksi jo yli 8000 km:n vuosittaisilla ajoilla suhteessa 1,2 TSI:hin. Itselläni kun tulee ajoa noin 20 tkm vuodessa niin säästöä tulee reilut 400e vuodessa. Toki jos puhtaasti suorituskykyä vertaillaan niin onhan tuo 1,2 TSI omassa luokassaan, mutta siinä piilee jakoketjoketjun venähdyksen riski  ketjuversiollisissa moottoreissa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Taky

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 16.10.13 - klo:00:30
Toki hankintahinta esim. Golf 7 karvalakki diesel / bensa, on diesel noin 2te kalliimpi lähtökohtaisesti mutta ne ketä reilummin vuositasolla ajaa esim. 30-40tkm ja myydessä esim. 150tkm ajettuna uskon tämän parin tonnin eron hyvinkin kuittaantuvan.

Se, mutta muutakin.

Itsekin innostuin noiden pikku bensojen "kulutusarvioihin" ja sen myötä "testiin" tuli Focuksen 1.0 EcoBoost 1.6 TDi Octavian sijalle.

Hyvin nopeasti oman ajoprofiilin mukainen kulutus selvisi, ei niitä maagisia nelosen lukemia saatikka matalia vitosia/100km tullutkaan, vaan kutosella alavaviksi meni, vaikka talven vrk/300km:n koeajolla auton tietsikka lupaili about 5,5l/100km tasoa.

44tkm nyt takana ja tankkauksista(71 kpl:tta) laskettuna 6,2 l/100km on keskikulutus, Octavia meni samat ajot 172tkm ihan karvan verran päälle vitosen, siis reipas litra/100km eroa. Mittariheittoa ei korjattu, mutta suurinpiirtein lienee molemmissa samaa tasoa.

Ja kun km/v tulee reilut 60tkm niin paluu vuoden vaihteessa dieseliin on fakta.

Se että noille pikku bensoille saadaan todellisessa ajossa jonkun toimesta omalla ajoprofiilillaan vitosen lukuja on kait mahdollista, mutta omat ajot niihin ei mahdu ja sehän se on ratkaiseva juttu.

Jotenkin kohdallaan olevia tankkauksesta laskettuja arvoja mielestäni ja omien kirjanpitojen mukaan saadaan kun takana about 10-20 tankkausta, niin silloin eri tankausten tankkauserot tasaantuu.

Monellahan tuo 10-20 kertaa tarkoittaa vuoden ja jopa yli vuoden mittaista jaksoa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy