Kameravalvonta

Aloittaja Golf, 26.01.10 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 07.08.10 - klo:23:29
Takavuosina (vajaa 10v sitten) poliisi lähetti pankkisiirron sijasta kutsun saapua näkemään mahdollisesti oma kuva poliisilaitokselle, missä sitten yhdennäköisyyden toteamisen jälkeen kirjoiteltiin sitä pankkisiirtoa :P

Kyllä, tämä oli käytäntö tuolloin.

Herra X ajoi noin 10 vuotta sitten kameratolppaan ja poliisi otti yhteyttä ajoneuvon omistajaan. Ajoneuvon omistaja sanoi, että ajoneuvon käyttäjinä ovat lähinnä henkilöt A ja B. Poliisi päätteli kuvan ja yleisen kokemuksensa perusteella, että henkilö A on kuvassa auton ratissa.

Henkilö A pyydettiin käymään poliisilaitoksella. Kuvassa henkilö A:n kasvot eivät olleet näkyvillä, koska ne olivat pääosin aurinkolipan takana. Henkilö A sanoi poliisille, että hän ei tiedä kuka kuvassa on ja ei muista missä hän itse oli kyseisenä aikana. Poliisilaitoksella käynnin ja tapahtuma-ajan välissä oli useita kuukausia aikaa.

Poliisi oli kirjoittanut henkilö A:lle valmiiksi sakon ja sanoi henkilö A:n kieltäessä olevansa kuvassa, että "pääset kyllä helpommalla kun nyt vaan allekirjoitat tämän ja otat sakon itsellesi". Kun henkilö A ei suostunut tähän niin poliisi sanoi, että juttu menee oikeuteen ja pääset siellä perustelemaan mielipidettäsi.

Tapahtumasta on aikaa noin 10 vuotta. Kutsua oikeuteen ei ole tähän päivään mennessä tullut henkilö A:lle. Tarina on tosi.

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Taky - 07.08.10 - klo:11:41
Sama saksassa, tuli maksulappu, kuvan olisi saanut pyynnöstä. Kysessä oli vuokraamon auto itävallasta, tapahtuma paikana saksa.

Paljonko oli ylitystä?

Ajoin itse Saksassa reilu vuosi sitten 40 km/h:n alueella kameraan ehkä noin 65 km/h ja salama välähti. Asiasta ei ole kuulunut mitään tuon jälkeen. Auto oli Suomen kilvissä. Ehkä tuo juuri saanut paikalliset viranomaiset heittämään kuvat mappi ö:hön.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 08.08.10 - klo:00:32
Paljonko oli ylitystä?

50 km/h alueella 68 km/h.

Eihän tuossa mitään, lähinna nauratti muistaakseni oli 22â,¬ hintaa sillä ylityksellä.

Duunikaveri ajoi about kuukausi sitten Helsingissä Merkannorannassa kamera-auton valvontapisteeseen 30 km/h alueella 38 km/h, sakkoja 78 euroa.....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

_156_

Lainaus käyttäjältä: Taky - 08.08.10 - klo:12:49
Duunikaveri ajoi about kuukausi sitten Helsingissä Merkannorannassa kamera-auton valvontapisteeseen 30 km/h alueella 38 km/h, sakkoja 78 euroa.....

Ylitys alle poliisin sakotusrajojen ja sakko erisuuri kuin rikesakko. Oliko sakotusperuste ylinopeus vai jokin muu?

Taky

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 08.08.10 - klo:13:04
Ylitys alle poliisin sakotusrajojen ja sakko erisuuri kuin rikesakko. Oliko sakotusperuste ylinopeus vai jokin muu?

Peruste nopeus, ja 30 km/h alueella nolla toleranssi, ja mitään virallista sakotusrajojahan ei ole, 1 km/h ylitys riittää.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Taky - 08.08.10 - klo:13:10
Peruste nopeus, ja 30 km/h alueella nolla toleranssi, ja mitään virallista sakotusrajojahan ei ole, 1 km/h ylitys riittää.

Eikös se nimenomaan tullut viralliseksi ohjeeksi/rajaksi se 11km/h ylitystä? Toki jos tuossa sakossa on jo vähennetty se tutkan mahdollinen virhemarginaali 3km/h niin silloinhan tuo 38km/h on juuri sillä rajalla, tuo summa ei kuitenkaan täsmää mihinkään kun minimi ylinopeussakko on sen 85â,¬ rikesakko.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

_156_

Lainaus käyttäjältä: Taky - 08.08.10 - klo:13:10

Viime syksynä annetun sakotusohjeen perusteella tuosta olisi tullut huomautus, ellei mitattu nopeus ole ollut 41 km/h, josta sakkolapulle vähennetään 3 km/h = 38 km/h. Silloin siitä pitäisi kirjoittaa rikesakko, joten en ymmärrä 78 euron summaa.

http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBD/0539147E84580BB5C225763B001EAD09?opendocument
http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/vwSearchView/C55352C6B6FAFB23C225765B004B4426

Tupo

Lainaajos tuossa sakossa on jo vähennetty se tutkan mahdollinen virhemarginaali 3km/h niin silloinhan tuo 38km/h on juuri sillä rajalla
Jos sakkolapussa lukee 38 km/h, niin mitattu nopeus on ollut 41 km/h.

Itse olen saanut huomautuskirjeen, kun navi näytti 80:n alueella 85. Peltipoliisi kuitenkin mittasi 86 km/h ja huomautus tuli 83 km/h nopeudesta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 08.08.10 - klo:15:24
Jos sakkolapussa lukee 38 km/h, niin mitattu nopeus on ollut 41 km/h.

Näinhän se on, eli Takyn kaveri on ajanut juuri sakotusrajalle riittävää nopeutta. Tuo sakon määrä vaan kuulostaa edelleenkin oudolta :-\

HAL9000

Jos olet mainittu toisena haltijana rek. otteessa, oletetaan sinun olleen kuljettaja autossa ja sinulle tod. näk. lähetetään "ilmoitus automaattisella liikennevalvontalaitteella kuvatusta rikkomuksesta" työpaikalle. Se siis luultavasti kyllä tulee työnantajan tietoon.

Kävi itsellä tuossa kesällä seuraavasti: Oltiin kolleegan kanssa työmatkalla. Minä puikoissa, kolleega vieressä. Nythän vaan kävi niin että minä ajoin, kolleegan autolla. Tolpassa räpsähti ja minä totesin vaan että p...kele. Pari viikkoa myöhemmin tuli kolleegalle töihin lappu jossa kysyttiin mahdollisen kuljettajan nimeä (ruotsinkielinen lomake??). No mehän jätimme tähän vastaamatta.

Muutamaa viikkoa myöhemmin minulle tipahti kotiin kutsu saapua poliisilaitokselle kuultavaksi. Siellähän löytyi sitten valokuva minun kasvoillani varustettuna. Vähän oudoksi asian tekee se ettei kukaan ole vastanut mihinkään poliisin kyselyihin mitään. Jostain ovat urkkineet minun henkilötietoni pelkästään kuvan perusteella.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Pumafi

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 11.08.10 - klo:12:58
Muutamaa viikkoa myöhemmin minulle tipahti kotiin kutsu saapua poliisilaitokselle kuultavaksi. Siellähän löytyi sitten valokuva minun kasvoillani varustettuna. Vähän oudoksi asian tekee se ettei kukaan ole vastanut mihinkään poliisin kyselyihin mitään. Jostain ovat urkkineet minun henkilötietoni pelkästään kuvan perusteella.

Ei poliisilla mitään kasvojentunnistusohjelmaa ole. Ne on sellaisia CSI-fantasioita. Totuus lienee että työkaverisi on sinut jepareille narauttanut.  :P
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

zipa

Lainaus käyttäjältä: Pumafi - 11.08.10 - klo:13:04
Ei poliisilla mitään kasvojentunnistusohjelmaa ole. Ne on sellaisia CSI-fantasioita.

Poliisin softista en tiedä, mutta kutakuinkin jokaisessa nykyaikaisessa kuva-albumisoftassa on ihan kohtalaisen toimiva kasvojentunnistus. Mitään fantasiaa se siis ei ole.

HAL9000

LainaaEi poliisilla mitään kasvojentunnistusohjelmaa ole. Ne on sellaisia CSI-fantasioita. Totuus lienee että työkaverisi on sinut jepareille narauttanut.

Kuka mistään kasvojentunnistusohjelmasta mitään on puhunut? Tiedän kuitenkin ettei kukaan ainakaan täällä kotimaassa minua ole vasikoinut. Jos ovat vaivautuneet tiedustelemaan asiaa leasingyhtiöstä tai pääkonttorista, sitä en tiedä. Kovasti niillä kuitenkin on resursseja selvitellä yhden rikesakon aiheuttajaa. No, ei kai tässä maassa mitään muuta tekemistä ole...?
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Pumafi - 11.08.10 - klo:13:04
Totuus lienee että työkaverisi on sinut jepareille narauttanut.  :P

Tai sitten paikkakunnan poliisista joku hyvämuistinen virkamies hoksasi että tämähän on se naapurin HAL9000, ja lähetti lapun oikealle miehelle. Ei siihen välttämättä sen kummempaa salapoliisityötä tarvita...

Pumafi

Kyllä mullakin omalla omenalla kasvojentunnistus toimii ja oikein hyvin. Tarkoitin että ei poliisilla ole tietokantaa mikä hakisi vaikka ajokorttikuvista rikesakkolaisten kasvoja. Tätä tarkoitin CSI-fantasialla. Mutta jos HAL9000 oli muuten haku päällä ja tuttu naama poliisin kirjoissa sitä en tiedä  ;D (huumoria, ei loukkaavalla tavalla).
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

ptme

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 11.08.10 - klo:12:58
Jos olet mainittu toisena haltijana rek. otteessa, oletetaan sinun olleen kuljettaja autossa ja sinulle tod. näk. lähetetään "ilmoitus automaattisella liikennevalvontalaitteella kuvatusta rikkomuksesta" työpaikalle. Se siis luultavasti kyllä tulee työnantajan tietoon.

Höpönlöpön, ainakin minulla tuli lappu suoraan kotiin, kun olen toisena haltijana. Firmaan ei mitään tietoja.
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Golffari

Lainaakun ajelin työsuhde ocullani kameratolppaan

Tuliko öljypolttimeen isokin klommo...?
Ne on aika kalliita varmaan nuo kameratolpat...?

Kyllä ne kotia sen laskun varmaan laittavat suoraan,
Ainakin työkaveri sai kun ajoi kameratolpan ohitse ylinopeutta.
VW....?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.08.10 - klo:13:29
Eikös se nimenomaan tullut viralliseksi ohjeeksi/rajaksi se 11km/h ylitystä?

Juniori veti viikko taakse talouden kakkosella joka on nimissäni 80 km/h alueella 86 km/h kameraan.
Lappu ja kirjalliset haukut luonnollisesti minulle....! Ei sakkoja sentään.
Eivät edes halua tietää kuka autolla oikeasti ajoi.

Hevosmies

Joskus mennävuosina mulla oli koeajossa BMW 116i. Seinäjoella matkalla Kokkolaan onnistuin ajamaan 84 km/h 60 alueella siellä ohikulkutiellä. (oli muuten tolppa kivasti heti 60 kyltin jälkeen!). Meni aika mielenkiintoiseksi, kun oli koeajoauto ja vieras paikkakunta. Autoa palauttaessani kuuliaisena kansalaisena ilmoitin automyyjälle, että perästä ehkä kuuluu.

Kolmisen viikkoa meni ja sain autoliikkeestä postia: otapa yhteys Tre:n poliisilaitokselle (asuin Tampereella). Minäpä sitten nöyränä poliisin luo ja siellä oli oikein edustavat kuvat, toinen kuvasi autoa hieman kauempaa ja toinen lähempää niin, että aurinkolasien merkkikin näkyi. Poliisi kysyi, että olenko kuvassa kuljettaja, ja minä myöntelin ja allekirjoitin syyllisyyteni. Sitten kotiin odottelemaan sakkoa, joka tuli parin viikon päästä. Sakko onneksi oli 115 euroa, opiskelijastatuksestani johtuen.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

HAL9000

LainaaHöpönlöpön, ainakin minulla tuli lappu suoraan kotiin, kun olen toisena haltijana. Firmaan ei mitään tietoja.

No prkl. Hyvä teillä jos noin toimii. Kyllä täällä meillä ainakin tulee kaikki automaattivalvonnan tuotokset tänne konttorille. Meidän assarilla on aika hyvin tiedossa ketkä on saanut kuinka monta lappua...  :'(

Mites toi muuten menee? Mulla on nyt käynyt ihan paska tuuri tänä kesänä. Saanut kaksi rikesakkoa ja yhden kirjallisen huomautuksen. Tässä vaihessa varmaan kannattaa ainakin vuoden ajaksi vähän himmailla...?
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 16.08.10 - klo:10:06
Mites toi muuten menee? Mulla on nyt käynyt ihan paska tuuri tänä kesänä. Saanut kaksi rikesakkoa ja yhden kirjallisen huomautuksen. Tässä vaihessa varmaan kannattaa ainakin vuoden ajaksi vähän himmailla...?

Huomautuksen ei pitäisi vaikuttaa, mutta kolme sakkoa vuoden sisään tai neljä kahden vuoden sisään aiheuttaa muistaakseni liputuksen varikolle vähäksi aikaa. Ja kyllä sieltä pitäisi sellainen paimenkirjekin asiasta pienellä viiveellä tulla =)

skula

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 16.08.10 - klo:10:06

Paska tuuri? Tuskin se enää on paskaa tuuria jos monta rikettä tullut.. Moneenkohan olisi ollut aihetta noiden lisäksi?

Oho, meinaat sitten vähäksi aikaa himmata? Ihan siksi aikaa että kortti ei oo vaarassa? Ja sit voit taas polkee tosissaan?

Kaikkea sitä...

MVQ

Lainaus käyttäjältä: Taky - 15.08.10 - klo:11:45
Juniori veti viikko taakse talouden kakkosella joka on nimissäni 80 km/h alueella 86 km/h kameraan.
Lappu ja kirjalliset haukut luonnollisesti minulle....! Ei sakkoja sentään.
Eivät edes halua tietää kuka autolla oikeasti ajoi.

Pari vuotta sittenhän tähän kamerasakotukseen tuli voimaan haltijavastuu (vai mikä se nyt on). Eli viranomainen olettaa että haltija on syyllinen ja haltijan on todistettava että en se ollut minä vaan jokumuu joka ajoi nimissäni olevalla kulkineella kameraan.
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

HAL9000

Lainaa
Paska tuuri? Tuskin se enää on paskaa tuuria jos monta rikettä tullut.. Moneenkohan olisi ollut aihetta noiden lisäksi?

Oho, meinaat sitten vähäksi aikaa himmata? Ihan siksi aikaa että kortti ei oo vaarassa? Ja sit voit taas polkee tosissaan?

Kaikkea sitä...

Niin täytyyhän sitä pitää ajokortti voimassa että pääsee ajamaan mummojen yli ja vierailemaan toisilla paikkakunnilla syömässä pikkulapsia... :P

Kyllä, väitän että kyseessä on paska tuuri. Ekan lapun sain ajaessani ensimmäistä kertaa vieraalla autolla, jolla pääsi nopeus vahingossa vähän karkaamaan. Toisella kerralla en ehtinyt jarruttaa riittävän voimakkaasti kohdassa jossa 100 km/h muuttuu 80:ksi. Tuon huomautuksen otan kyllä ihan omaan piikkiin. Ajoinhan 80 kympin alueella 4 km/h ylinopeutta, ihan tietoisesti.
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Oculus

Lainaus käyttäjältä: MVQ - 16.08.10 - klo:12:29
Pari vuotta sittenhän tähän kamerasakotukseen tuli voimaan haltijavastuu (vai mikä se nyt on)...
Heh! Varo vaan, ettei tule "lunta tupaan", kun menet tuollaisia väittämään  ;)

MVQ

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 16.08.10 - klo:14:16
Heh! Varo vaan, ettei tule "lunta tupaan", kun menet tuollaisia väittämään  ;)

Ei ne lämpötilat ihan noin paljoa (kai) vielä pudonnut  ;)
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 08.08.10 - klo:00:32
Paljonko oli ylitystä?

Ajoin itse Saksassa reilu vuosi sitten 40 km/h:n alueella kameraan ehkä noin 65 km/h ja salama välähti. Asiasta ei ole kuulunut mitään tuon jälkeen. Auto oli Suomen kilvissä. Ehkä tuo juuri saanut paikalliset viranomaiset heittämään kuvat mappi ö:hön.

Itse ajoin Ranskassa, Saksasta vuokratulla autolla kameraan aikamoista vauhtia, mutta ei sieltä koskaan mitään kuulunut??

Saksaan ja Hollantiin olen sen sijaan joutunut sakkoja makselemaan.

Ruotsalaiset ovat myös ilmeisen hankoita perimään sakkoja/virhemaksuja??
Jätin näet parisen vuotta sitten Tuhkolmassa annetun parkkisakon maksamatta, vajaa kuukausi ehti kulua niin mulle tuli perintäkirje Vaasalaisesta perintätoimistosta!!
Makselin sitten parkkisakon lisäksi myös jonkun verran perintäkuluja ;)

HAL9000

Juu, ei ...tu. Taas oli tippunut postilaatikosta "pyyntö saapua henk. kohtaisesti keskustelemaan ...". Ja ennenkuin  kukaan alkaa jeesustelemaan ja syyttelemään murhanhimoiseksi narkkarikaahailijahulluksi,  voin kertoa että kaikki saamani ylinopeussakot ovat olleet rikesakkoja, pienimpiä mahdollisia. Ajan tyypillisesti 5 - 10 yli rajoituksen, mittarin mukaan. Nykyään ihan pujottelukeppinä toimin. Kytät vainoaa minua, prkl...
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

skula

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 16.08.10 - klo:20:27
Juu, ei ...tu. Taas oli tippunut postilaatikosta "pyyntö saapua henk. kohtaisesti keskustelemaan ...". Ja ennenkuin  kukaan alkaa jeesustelemaan ja syyttelemään murhanhimoiseksi narkkarikaahailijahulluksi,  voin kertoa että kaikki saamani ylinopeussakot ovat olleet rikesakkoja, pienimpiä mahdollisia. Ajan tyypillisesti 5 - 10 yli rajoituksen, mittarin mukaan. Nykyään ihan pujottelukeppinä toimin. Kytät vainoaa minua, prkl...

No nyt uskon siihen paskaan tuuriin..

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 16.08.10 - klo:20:27
Juu, ei ...tu. Taas oli tippunut postilaatikosta "pyyntö saapua henk. kohtaisesti keskustelemaan ...". Ja ennenkuin  kukaan alkaa jeesustelemaan ja syyttelemään murhanhimoiseksi narkkarikaahailijahulluksi,  voin kertoa että kaikki saamani ylinopeussakot ovat olleet rikesakkoja, pienimpiä mahdollisia. Ajan tyypillisesti 5 - 10 yli rajoituksen, mittarin mukaan. Nykyään ihan pujottelukeppinä toimin. Kytät vainoaa minua, prkl...

Taisi tulla kiintiö 3/1v tai 4/2v täyteen, ja nyt sitten keskustellaan oletko kortitta kuukauden vai kenties 3. Siinä keskustelussa ei sitten kannata tuota tuurikorttia ottaa esiin ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy