Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Mtyy

#1
Savuttelu ja moottorin nykiminen tasakaasulla voisi viitata EGR-ongelmiin. Joka tapauksessa saa liian vähän ilmaa suhteessa syötettyyn poltoaineen määrään.
#2
Kuten noista kuvista näkee, ihan perustyökaluilla irroitettavissa. Hankala kuitenkin tilan ahtauden takia. Antureita ei kannata yrittää irroittaa suodattimen ollessa paikoillaan :(
Pitkän päivän, jonkinlaisen nosturin, paljon erilaisia avaimia ja pulttipyssyn kun varaa käyttöön, niin sitten onnistuu. Itse noita aika paljon raplanneena voin kommentoida, ettei ihan helppo homma kuitenkaan...
#3
Moottori ja voimansiirto / Vs: DPF poisto
17.01.15 - klo:22:31
Lainaus käyttäjältä: vwp - 12.01.15 - klo:12:21
Itseäni kiinnostaisi myös, että miten paljon autoa joutuu purkamaan jotta pöntön saa pöydälle ja minkä hintaisesta operaatiosta on kyse, jos sen jollakin teettää

Pöntön irroitus on vaikea ja vaatii aikaa, hermoja ja työkaluja, kaikkia paljon... Jos loukku menee tukkoon ja se päätetään poistaa toiminnasta, samalla kannattaa ohjelmoida EGR pois. Vikaantuessaan sen vaihtaminen on yhtä hankala, kuin tuo DPF:n. EGR:n kohdalla puhutaan parhaillaan noin tuhannen euron remontista vikaantuessaan.

Näin saadaan loppupelissä järkevä kokonaisuus, koska nuo molemmat ovat tosiaan kulutustavaraa nykyautoissa.
Työn hinta riippuu tietenkin tekijästä, mutta missään nimessä halvimpia tyhjennettäviä nämä eivät valitettavasti ole :(


#4
Onko autossa DPF ?
Jos on, eikä ole koskaan vaihdettu, niin saattaa tehdä polttoja tiuhaan mikä kyllä nostaa keskikulutusta
#5
Kaikki Passatit (1.9TDI ja 2.0TDI koneilla olevia) mitä olen naplannut, niin yksi pönttö ja yksi kenno on ollut sen sisällä, ei erillistä katalysaattoria vaan tosiaan toinen pää kastettu katalyyttiin. Tuolloin DPF:n tyhjennyksessä lähtee siis kaikki sisältä. Haju ehkä hivenen muuttuu, mutta ainakaan itse en ole havainnut isoa muutosta.
BMW:ssä, Hondassa (Dtec) ja Volvon pöntöissä sen sijaan on ollut erikseen katalysaattori, mutta samassa pytyssä silti, jolloin se kannattaa jättää paikoilleen.
#6
Siellä on todennäköisesti ihan eri moottorinohjaus jonka vuoksi boksi ei toimi. Lisämausteen tuo myös mahdollinen DPF
#7
Lainaus käyttäjältä: JeeRock - 15.07.14 - klo:21:51

Pörhön tiskillä epäilivät etä pitäisi jotenkin sopeuttaa mutta tiedä häntä, vaihdettu ilman sopeuttelua.

DPF:lle kannattaisi tehdä anturin vaihdon yhteydessä pakkopoltto ja sen jälkeen kertoa eculle, että on uusi paine-eroanturi. Tällöin ecu tajuaa saamansa signaalin oikeanlaiseksi paineeksi, eikä anna turhia herjoja esim tukosa olevasta suodattimesta, vaikka tämä olisikin kunnossa.
Mutta jos vikavaloja ei tule, niin sitten defaultit on ok, ja ei kuin kovaa ajoa :)
#8
Lainaus käyttäjältä: DaMake - 04.07.14 - klo:23:06
Ilmeisesti aika paljon vaihtelua kauanko filtterit kestää..

Vaihtelua noissa kyllä on.
Honda i-CDTi moottorilla 100-150tkm, D-Tech moottorilla 100-+200tkm.
BMW:t 200-250 tkm
Vaggilaiset +250tkm.
Mersuissa lähes ikuisia
Ja tietenkin löytyy yksilöitä, jotka eivät osu noihin kilometreihin ollenkaan. Viallinen EGR ajaa monesti DPF:n tukkoon jo paljon aikaisemminkin, ilman että antaa edes vikakoodia itsestään.
#9
Lainaus käyttäjältä: purtsi83 - 26.06.14 - klo:14:52
Tästä tulikin nyt vähän kalliimpi ongelma..auton ECU on päättänyt tiensä, joten halvalla jatketaan ja tässä syy useisiin vikakoodeihin. Kyseessä siis B7 Passat, joten Skoda-miehet voi olla rauhassa :) Uuden ECU:n hinta yli 1800 â,¬. Kiitos

Otappa yhteys tuonne www.sercap.fi ennenkuin ostat uutta ecua. Vanhankin voi saada korjattua!
#10
Lainaus käyttäjältä: sonic - 24.06.14 - klo:23:09
Samaa suunnitellaan 170hp versiolle,ei oikein tunnu liikkuvan,vaatinee tuon hiukkasloukun poiston,mielestäni 140hp pumppasi reakoi kaasuun paremmin,mut mikä ja mistä?

Ã,,lä suotta poista loukkua, jos se vielä toimii. Sen voi poistaa myöhemminkin.
170hp malliin saa reilut 210hp ja 430Nm helposti, ilman mekaanisiakin muutoksia.
#11
Kyllä tuolla varmasti suurimman osan vikakoodeista luettua saa. Suodatinta jos haluaa tutkia ja antureiden livearvoja katsella, niin VCDS voisi olla pätevämpi laite tuolloin.
#12
Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 15.04.14 - klo:09:21
.
Mietintään menee myös lastutus, täytynee ensin kokeilla moottorinohjaus kartan optimoimista.
Tehdas webasto on kiva ja muu varustus on vähän päivittynyt neljässä vuodessa, parempaan suuntaan.

Lastutus ja karttojen optimointi ovat sama asia, mekaaninen viritys sitten tietysti erikseen, mutta yhtäkaikki, ohjelmalla tuohon saa mukavasti potkua lisää. Rakettia siitä ei voi tehdä, mutta erittäin kelvollisen kulkineen kylläkin.

Kulutus noissa on jo niin pieni, että tuon kokoisen massan liikuttamiseen ei paljon pienemmällä energiamäärällä enään päästä. Tuosta syystä kannattaa pitää ne tehdaswebastot kunnossa ja viimasuojat talvella paikoillaan!
#13
Takerteleva EGR tekee ainakin nykimistä ja ylimääräistä savuttelua
#14
Lainaus käyttäjältä: hansolo - 20.03.14 - klo:10:11
1.6 TDI ECU pitää siis avata fyysisesti? Jääkö tästä sitten selvästi avatun näköinen (uudelleen liimattu sauma tms.) boksi näkösälle. Missä ECU sijaitsee tässä autossa?  Joskushan ne ovat todella helposti näkösällä, josta katsastusinssikin sen voi bongata ja alkaa kyselemään turhia. Varmaankin täysin turhaa spekulointia  ;D

Kyllä, ECU avataan fyysisesti ja siihen jää pieni jälki kyseisestä toimenpiteestä. Katsastuksessa sitä eivät varmasti huomaa, elleivät asiaa erikseen tutki. Ja oman Ecunhan saa jokainen avata ja sulkea, vaikka ihan uteliaisuuttaan, siinä ei ole mitään minkä pitäisi katsastusta haitata ;). Ei se niin näkösällä kuitenkaan ole, että silmille hyppää.

Vaihdettu turbo, isompi välijäähdytin, väärin muokattu putkisto yms mekaaniset muutokset kiinnostavat katsureita!
#15
Lainaus käyttäjältä: apche - 14.03.14 - klo:21:09
Ainakin 1.9 TDi:stä tuon EGR:n saa käytännössä pois pelkällä supistavalla tiivisteellä, eikä tule vikakoodia. Eli  EGR:n putken ja imusarjan EGR-venttiilin liitokseen metallinen tiiviste, jossa sellainen 8-10 mm reikä. Tiedä sitten käykö sama ratkaisu tähän pienempään dieseliin...

1.9tdi on Bosch edc16 ja 1.6tdi on Simos pcr2.1- moottorinohjain. Tästä syystä vanhat keinot eivät toimi uudemmissa.

Uusissa on lisäksi ohjelmallinen lukitus, jonka poistaminen edellyttää ohjaimen avaamisen ja lukituksen poiston. Sen jälkeen kaikki ohjelmointi onnistuu suoraan OBD-portista (tämä nippelitieto nyt ei ketään kiinnosta, mutta kerroin kuitenkin)
#16
Lainaus käyttäjältä: hansolo - 13.03.14 - klo:13:40
Onko mahdollista tässä 1.6 TDI CR koneessa? Eli EGR:n mekaaninen tulppaus ja lisäksi softasta puukotetaan EGR-toiminnallisuus kuoliaaksi. Eli ei ilmoittele sitten itsestään enää mitään vikakoodeja, vaan "kaikki ok:ta", kun katsastusinssi lukee koodit.

Onnistuu toki, eikä anna vikakoodeja. Vaikka ei niitä dieselistä katsastuksessa edes katsota.
Samoin DPF on mahdollista disabloida softasta pois.
#17
Tuo egr on melko ongelmallinen näissä. Jos autoa on joskus viemässä piristettäväksi/optimoitavaksi niin samalla kannattaa ehdottomasti kysyä myös egr:n poistoa ohjelmasta. Tämän jälkeen tuo ei ainakaan tulisi vaivaamaan.
#18
Lainaus käyttäjältä: Markku - 12.03.14 - klo:00:36
Itse pidän enemmän 1,9:stä. Syy on 1,6:n heikko vääntö alle 1500 rpm. 1,9 vetää risteyksissä kolmosella 1000 rpm alkaen, 1,6 tarvii samassa paikassa kakkosen. Maantiellä ero tasoittuu.

Tuo 1.6 on kyllä tosiaan tehtaan jäljiltä aika hengetön, mutta uudelleen ohjelmoinnilla noista tulee todella mukavasti vääntäviä koko kierrosalueelle, myös sinne alakierroksille tulee väkevästi lisää vetoja.
1.9 on taas pitkään palvellutta ja hyväksi todettua tekniikkaa. Alkaa tosin käymään pikkuhiljaa vanhaksi.

Kumpikin varmasti ihan hyviä valintoja
#19
Polttoa se yrittää tehdä, joka ei sitten onnistukkaan. Käytä jossain töpselissä ja tehkää pakkopoltto, se saattaa auttaa. Samalla voisi vilkaista täyttöasteen ja suodattimen vastapaineet.

Paljonkohan autolla on ajettu?
#20
Passat 3C (05–10) / Vs: Webasto
25.01.14 - klo:08:43
Jokin ylläpitolaturi on enemmän kuin suotava. Itselläni on Ctekin laturi kytkettynä autossa sisätilanlämmittimen pistokkeeseen ja sieltä sitten syöttö akulle. Virran se saa lohkolämmittimen johdosta, itse lämmitin on irroitetu. Näin virtaa riittää joka aamu webaston pyörittämiseen. Halpa ja hyvä ratkaisu.

Jos olette tuollaista pikkulaturia ostamassa ja ajatuksena kytkeä kuten minulla, eli toimimaan automaattisesti, olkaa tarkkoja että se tosiaan lähtee lataamaan itsestaan saadessaan 240V. Kaikki laturit eivät site tee!
#21
Lainaus käyttäjältä: Gonan - 09.01.14 - klo:21:44
käytin tänään auton jarrupalojen vaihdossa passat C3 vm09 ajettu 187000 km 2,0 TDI DSG  CR koneella, pyysin lukemaan myös hiukkasloukun tilanteen ja kone kerto että hiukkasloukussa tuhkaa 136 g  , mitä tuo nyt sitten tahtoo sanoa?  mitää vika herjoja / valoja ei ole näkynyt

Jos vikoja ei ole, niin ei kannata edes huolestua. Tuhkan määrä on tietääkseni ihan vain laskennallinen arvo, joka perustuu kulutettuun polttoaineeseen. Tuhkan määrän perusteella tekevät sitten vaihtosuosituksia. Itse tuhka harvoin suodatinta kovin nuorena tukkii, vaan epäonnistuneista poltoista suodattimeen kertynyt palamaton noki.

Jos kaikki on kunnossa, niin kokemusten mukaan tuolla kyllä pitäisi 250tkm päästä ongelmitta kulkemaan.
#22
Lainaus käyttäjältä: miha - 29.04.13 - klo:14:39
Mtyy, onko Octavia 1,8 DSG7 118kW mahdollista lastuttaa ja mitä voisi odotaa ja kustannus?

Tulee piiikkuisen myöhässä tämä vastaus  ;D

Eli onnistuu toki ja kahta eri versiota on tarjolla. 210hp/315Nm ja 227hp/353Nm
DSG:n vuoksi suosittelisin ehkä tuota kevyempää versiota.

Hinnat saa yv:llä jos asia on enään ajankohtainen.


Ja DPF:n eläkkeelle siirrolla tarkoitin suodattimen tyhjentämistä.
#23
Ei tuo 170hp malli sen kummempi ole ohjelmoinnin suhteen kuin muutkaan. Tässä on Siemensin ECU, kun muissa VW malleissa pääosin Bosch. Jokatapauksessa onnistuu OBD-portin kautta.

214/435 tuosta saa ainakin ulos.

Jos noin usein valoa vilkuttelee ja noilla kilometreillä, luulisin suodattimen olevan lopussa. Testeriin kiinni ja vastapaineita/täyttöastetta mittaamaan, sieltä saattaisi irrota lisäinfoa...
#24
Ilmattiinko järjestelmä uuden laitteen asennuksen yhteydessä? Joissain malleissa on jopa ilmausproppu kyljessä, jolloin saadaan lämmittimen sisältäkin kaikki ilma pois.
#25
Lainaus käyttäjältä: spande - 16.12.13 - klo:21:54
Ei se akun vaihdosta auta jos ei se toimi edes auton käydessä. Sielt on hehku/liekkivahti rikki(sama osa) taikka weben ohjainlaite.
puhaltaa tuuletusta noin minuutin ja sammuu?

Myös lämpöanturi voi olla viallinen ja sammuttaa polttimen liian herkästi. Tai sitten se palosukka tai jotain sinne päin, en muista oikeaa nimeä, eberissä tunnetaan höyrystimenä. Se kun karstoittuu, niin ei pidä kunnolla liekkiä yllä.
#26
Nuo grammamäärät ovat laskennallisia ja lopullisen tukkeutumisen aste yksilöllistä. Toistaiseksi älä hätäile, vaan selvittele valmiiksi ratkaisu, jolla sitten hiukkassuodatinogelman hoidat, kun se ajankohtaiseksi tulee.
Jos aikomuksena on piristellä autoa, niin samaan pakettiin kannattaa dpf:n poistoa noilla grammamäärillä harkita
#27
Lainaus käyttäjältä: Nakunaakka - 11.11.13 - klo:11:29

Samalla ohjelmoidutan dpf pois mut kannattaako loukku tyhjentää samalla vai jättää se paikalleen orkkiksena, täyttöaste on n. 45g. Täyttyykö loukku vaikka se on ohjelmoitu pois käytöstä, ilmeisesti kyllä?


Siis jos loukku ohjelmoidaan softasta pois, täytyy se ehdottomasti myös tyhjentää. Ohjelmoinnin jälkeen autoon ei jää mitään seurantaa tukkeutuvan suodattimen varalla ja tällöin edessä on isompaa remonttia hyvinkin pian!

Jos loukku toimii, en suosittele sen poistamista, siitä kun ei ole mitään varsinaista hyötyä. Jos suodatin menee joskus lopullisesti tukkoon, niin sitten vasta ottaa sen pois softasta. Hinnassa ei pitäisi olla eroja (ainakaan meillä), vaikka suodattimen softaa pois myöhemminkin.

Kone noissa kyllä kestää tuon tehonlisäyksen.
#28
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 11.11.13 - klo:07:47
Miten tämä EGR -vika nyt ilmeni? Syttyikö keltainen moottorin symboli palaamaan jatkuvana?

Ohjekirja sanoo tuosta vain että: "Katalysaattorissa häiriö". Minulla syttyi tuollainen keltainen moottorin symboli mittaristoon tänä aamuna. Mitään muuta epätavallista en ollut aistivinani auton toiminnassa. Niin ja auto on minulla ollut uudesta asti, ikää 2 vuotta ja nyt n. 44 tkm ajettu.

Tuo moottorin häiriövalo voi viitata hyvin moneen eri vikaan (pieneenkin) konehuoneen puolella. Suosittelen vikakoodinlukua, ennenkuin ryhdytään liikaa kauhistelemaan näiden keskustelujen perusteella :)
#29
Olisikohan nyt voinut käydä niin, että tämä Kreikan ecu ei ollutkaan hw:n osalta täysin identtinen alkuperäisen kanssa ja tämän vuoksi ei toiminutkaan autossa kunnolla. Jotkin anturitiedot yms. kun saattavat mennä helposti tällöin vituralleen?

Toisin sanoen Kreikan ecun softa asennettuna alkuperäiseen olisi voinut toimiakkin. Ja paras tietysti tosiaan tulee kun tehdään virisofta alkuperäiseen ecuun ja alkuperäiseen softaan.
#30
Lainaus käyttäjältä: Janska - 18.10.13 - klo:17:08
Elikkäs olisi tarkoitus poistaa käytöstä tuo pömpeli ja ohjelmoida tietysti uudelleen.  Ajatuksena on kuitenkin ollut jos säästäisi vielä tuon ehjän suodattimen varulta ja hommaisi operaatiota varten purkaamolta valmiiksi  tukossa olevan pöntön leikkauksen uhriksi niin säilyisi tuo oma vielä ehjänä. Kysymys kuuluukin että mahtaisiko minkään 140hp tdi koneen pömpeli sopia ? Oma kun on tuo 170 hp  versio. Mitä eroja noiden pöntöissä on ?

Ota nykyisestä kennosto talteen, rälläkällä vain auki ja sieltä löytyy. Helppo asentaa takaisin, jos joskus sitä haluaa.
Ei tahdo purkaamoilta oikein löytyä, ja jos löytyy niin varmasti satasia maksaa nekin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy