"Kolmantena vaihtoehtona on alussa 33 133 euroa maksava Golf First Edition Style Premium."
https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-kaynnisti-kahdeksannen-sukupolven-golfin-myynnin-suomessa-ensin-myyntiin-tulevan-first-editionin-hinnassa-on-3-000-euron-erikoistarjous/
Hinnastot julkistettu tänään:
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/uusi-golf.html (https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/uusi-golf.html)
Täynnä vikoja, kuten uusi Passat. Niitä sitten korjaillaan monta vuotta, kunnes maahantuoja ilmoittaa että on "ominaisuus".
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 04.02.20 - klo:18:30
Täynnä vikoja, kuten uusi Passat. Niitä sitten korjaillaan monta vuotta, kunnes maahantuoja ilmoittaa että on "ominaisuus".
Ja tästä huolimatta olet varannut ensimmäisen suomeen tulevan yksilön? ;)
Ilahduttavaa on, että 1.5 TSI moottorien kulutus on laskenut 10% !
esim. WLTP
- vanha 1.5 TSI (96 kW) 6,0 l/100 km
- uusi 1.5 TSI (96 kW) 5,4 l/100 km
Lupaa hyvää uutta 1.0 TSI:tä ajatellen.
DSG:n eTSI on pettymys. DSG syö kevythybridit kulutussäästöt. Kevythybridi pitäisi olla manuaaleissa.
Ja uusi disuka jos sellaisen vielä joku haluaa, on 2.0 SCR eli kusilitkulla mennään. Ja kaikki ovat 5-ovisten hintoja.
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.02.20 - klo:18:50
Ja uusi disuka jos sellaisen vielä joku haluaa, on 2.0 SCR eli kusilitkulla mennään. Ja kaikki ovat 5-ovisten hintoja.
Kiitettävän pieni kulutus uudessa 2.0 TDI:ssä. WLTP vain 4,2 l/100 km. Vastaa jotain 3,5 litran NEDC kulutusta.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.02.20 - klo:18:44
DSG:n eTSI on pettymys. DSG syö kevythybridit kulutussäästöt. Kevythybridi pitäisi olla manuaaleissa.
DSG-autoja myydään uskoakseni nykyään jo paljon enemmän kuin manuaaleja. On ihan hyvä, että päästöjä vähentävät järjestelmät ovat ennemmin volyymimalleissa. Näin koko malliston keskipäästö saadaan alemmas. Marginaalipelit voivat päästellä sitten vähän enemmän.
Lainaus käyttäjältä: tet - 04.02.20 - klo:19:05
DSG-autoja myydään uskoakseni nykyään jo paljon enemmän kuin manuaaleja. On ihan hyvä, että päästöjä vähentävät järjestelmät ovat ennemmin volyymimalleissa. Näin koko malliston keskipäästö saadaan alemmas. Marginaalipelit voivat päästellä sitten vähän enemmän.
Manuaali 1.5 TSI päästää selvästi vähemmän ilman mitään hybridiä kuin DSG sen kanssa. Hybridin kanssa se tekisi vielä isommaan pesäeron.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.02.20 - klo:19:09
Manuaali 1.5 TSI päästää selvästi vähemmän ilman mitään hybridiä kuin DSG sen kanssa. Hybridin kanssa se tekisi vielä isommaan pesäeron.
Tekisi kyllä, mutta jos niitä manuaaleja myydään vähemmän kuin DSG-malleja, koko malliston keskipäästö jää korkeammalle jos se kevythybridilaitteisto laitetaankin manuaaliin DSG:n sijasta. Toki parempi olisi molempiin.
Valitettavan korkeaksi nousee DSG kevythybridien hinnat. Ylimääräinen tekniikka maksaa.
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.02.20 - klo:18:50
Ja kaikki ovat 5-ovisten hintoja.
Eihän sitä muuten tule kuin 5 ovisena.. farkun esittely 2020 loppuvuodesta ja asiakkaille 2021 alkupuoliskolla.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.02.20 - klo:18:44
Ilahduttavaa on, että 1.5 TSI moottorien kulutus on laskenut 10% !
esim. WLTP
- vanha 1.5 TSI (96 kW) 6,0 l/100 km
- uusi 1.5 TSI (96 kW) 5,4 l/100 km
Lupaa hyvää uutta 1.0 TSI:tä ajatellen.
Kyllä TM tietää jo, ja miksi ei tietäisi:
Jo helmikuun aikana mallisarja monipuolistuu, ja mukaan tulee 1,0 TSI 81 kilowatin tehoisena 24 280 euron hintaan. (edullinen ? oma huom.) ;) :o :P
OT. Tässähän jää ihan mielipuolen kiinnolla odottamaan uuden a) Ocun ja b) Leonin hintoja ... mutta tuskin nekään uuden tekniikan ansiosta mitään superhalpoja tulevat olemaan. Ja vaikka kokoluokka on eri, niin hintoja voi peilata uuden Superin vastaaviin... :P
Yksi selitys hinnannousuun on runsaampi varustelu / TM:
"Uudessa Golfissa on luovuttu vaatimattomasta varustelusta. Jo halvimmassa vaihtoehdossa ovat muun muassa
lediajovalot,
pysäköintitutkat edessä ja takana,
mukautuva vakionopeudensäädin,
lämmitettävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä,
digitaalimittaristo,
10-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu navigointi ja
kolmealueinen automaatti-ilmastointi."
Mielenkiinnolla odotan kuinka Golfin infotainment toimii, uusimmassa superbissa ei toimi edes sähkösäätöisen penkin muisti. Kivoja varusteita uudessa Golfiissa, omassa Passat GTE:säkin bugeja niin paljon että en ole ensimmäisten ostajien joukossa ensi kerralla. Sen verta on jäänyt hampaankoloonkin että seuraava on ehkä jostain muusta kuin VAG konsernista.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.02.20 - klo:18:44
Ilahduttavaa on, että 1.5 TSI moottorien kulutus on laskenut 10% !
esim. WLTP
- vanha 1.5 TSI (96 kW) 6,0 l/100 km
- uusi 1.5 TSI (96 kW) 5,4 l/100 km
Lupaa hyvää uutta 1.0 TSI:tä ajatellen.
DSG:n eTSI on pettymys. DSG syö kevythybridit kulutussäästöt. Kevythybridi pitäisi olla manuaaleissa.
Ei se hybriditekniikka oikein sovi manuaalin kylkeen. Hyvin keskeinen idea on se, että auto päättää itse, milloin voi rullailla, ajaa pelkällä sähköllä ja sammutella hiilenvapautinta. Manuaalisesti saman hoitamisessa olisi turhan paljon hommaa.
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 04.02.20 - klo:20:34
Mielenkiinnolla odotan kuinka Golfin infotainment toimii, uusimmassa superbissa ei toimi edes sähkösäätöisen penkin muisti. Kivoja varusteita uudessa Golfiissa, omassa Passat GTE:säkin bugeja niin paljon että en ole ensimmäisten ostajien joukossa ensi kerralla. Sen verta on jäänyt hampaankoloonkin että seuraava on ehkä jostain muusta kuin VAG konsernista.
Itsellä sama juttu, taitaa merkki vaihtua.
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.20 - klo:20:44
Ei se hybriditekniikka oikein sovi manuaalin kylkeen. Hyvin keskeinen idea on se, että auto päättää itse, milloin voi rullailla, ajaa pelkällä sähköllä ja sammutella hiilenvapautinta. Manuaalisesti saman hoitamisessa olisi turhan paljon hommaa.
Kyseessahän on kevythybridi, jolla ei ikinä ajeta ilman sähköä. Sitä käytetään vain väännön lisäämiseen alakierroksilla ja moottori voidaan sammuttaa vapaalla rullatessa. Sopii ihan hyvin myös manuaaliin. Omassa ajossani toisi selvää säästöä, koska rullaan paljon vapaalla. Lisäksi pienentäisi kaupunkikulutusta.
Manuaalia ei valmisteta kustannussyistä kevythybridin yhteyteen. Sähköistymisen myötä manuaalilaatikot häviää muutenkin.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.02.20 - klo:08:08
Kyseessahän on kevythybridi, jolla ei ikinä ajeta ilman sähköä.
Kirjoitin vähän väärin. Piti kirjoittaa, ettei ikinä ajeta pelkällä sähköllä.
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.02.20 - klo:08:08
Kyseessahän on kevythybridi, jolla ei ikinä ajeta ilman sähköä. Sitä käytetään vain väännön lisäämiseen alakierroksilla ja moottori voidaan sammuttaa vapaalla rullatessa. Sopii ihan hyvin myös manuaaliin. Omassa ajossani toisi selvää säästöä, koska rullaan paljon vapaalla. Lisäksi pienentäisi kaupunkikulutusta.
En epäile hetkeäkään, ettetkö sinä viitsisi vaihdella vapaalle rullatessa, mutta aika harva viitsisi hyödyntää hybridin potentiaalia manuaalilla ja siksi niitä ei tehdä.
Mitä maksaa 1.0tsi mt6
Jo helmikuun aikana mallisarja monipuolistuu, ja mukaan tulee 1,0 TSI 81 kilowatin tehoisena 24 280 euron hintaan.
Pahuksen kallis on. Ainakaan minä en kaipaisi kaiken maailman varusteita, vaan perusauton järkevään hintaan. Nyt tietysti Poloa tarjotaan perusmallia hakevalle.
Mikähän idea tuossa First Edition Style Premiumissa on, että siinä jää side assist ja kääntyvät peilit pois? Outoa myös että kessy on lisävaruste, kun luulisi kuuluvan jo hintaan, kuten tummennuksetkin kuuluisi. Hiukan kalliiksi tulee, kun 3000 menis vielä tuon premiumin päälle lisävarusteita. Eli yli 36k, auto plus talvirenkaat ja toimituskulut.
Variant malli menee aikanaa reilusti yli 40 tuhannen jos haluaa edes jotain varusteita. Erikoista että nahkaverhoilua ei ole tarjolla. Nahkapenkit ovat pakollinen varuste jos ei haluaa, että penkit ei kulu heti luokattomaan kuntoon.
Youtube videoissa näytti jo messu autonkin penkit surkealta. Ei ole paljon materiaalit parantuneet tästä mk 7.5 mallista.
https://youtu.be/-z-0NoHlrf4 videon kohdassa 3:16 penkki aivan hirveässä kunnossa.
Ei ole "uudessa" mallissa tarpeeksi uutta, katsotaan sitten joskus jos ladattavaa Variantia on käytettynä saatavilla. Veromuutoksetkin selviää vasta loppuvuodesta tai ensi vuonna, niin tietää mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.
Hyvä pointti, sähkärin arvonalennus per vuosi näyttää olevan reilusti vastaavaa polttista suurempi, ja 2-3-4v. ikäiseen verrattuna jo järkyttävä.
Tosin, eihän nykyään juuri mitkään uudehkot kansanautot kovin hyvin hintaansa pidä.
Suurin osa autoilukustannuksistahan alle 10v. ikäisissä on arvonalennus. :(
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 05.02.20 - klo:21:20
Variant malli menee aikanaa reilusti yli 40 tuhannen jos haluaa edes jotain varusteita. Erikoista että nahkaverhoilua ei ole tarjolla. Nahkapenkit ovat pakollinen varuste jos ei haluaa, että penkit ei kulu heti luokattomaan kuntoon.
Youtube videoissa näytti jo messu autonkin penkit surkealta. Ei ole paljon materiaalit parantuneet tästä mk 7.5 mallista.
https://youtu.be/-z-0NoHlrf4 videon kohdassa 3:16 penkki aivan hirveässä kunnossa.
Nuo messu-Golfin penkit nyt ovat tuossa kunnossa ihan vain penkkien vaalean värin ja messuvieraiden välinpitämättömyyden vuoksi. Samalla tavalla väri tarttuu väriä jättävistä housuista myös nahkaan. Tummassa kankaassa tai nahassa ei vain lika/väri näy.
En kyllä itse fiksaa autoja, mutta uskoisin eron olevan lähinnä siinä, että vaaleasta kangasta on vaaleata nahkaa helpompi pestä lika pois.
Vai että kosketusnäytöltä hiplataan ja räplätään sit kaikki ???? Uutta ja edistynyttä muka, mut todellisuudessa halpaa (ja halvan näköistä) ja huonoa käytettävyyttä. Kiitos EI!
Lainaus TM artikkelista;"Kosketusnäyttöön ja hipaisukytkimiin pohjautuvan käyttöliittymän suurin etu valmistajan kannalta taitaa kuitenkin olla hinta. Personoitavat ja päivitettävät diginäytöt ovat halvempia kuin joukko perinteisiä katkaisimia. Tuskin autotehtaillakaan ollaan vilpittömästi sitä mieltä, että kosketusnäyttö olisi asiakkaan kannalta parempi tai helpompi."
Liian vähän näppäimiä uudessa golfissa. Kaikki on kosketusnäytön takana.
Uudessa golfissa on tehty sellaisia ratkaisuja jotka nostavat omalla kohdalla muita merkkejä ja malleja sen ohi, vaikka ovat selvästi edullisempia.
Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 06.02.20 - klo:08:11
Uudessa golfissa on tehty sellaisia ratkaisuja jotka nostavat omalla kohdalla muita merkkejä ja malleja sen ohi, vaikka ovat selvästi edullisempia.
Nyt herätit uteliaisuuden, mikä uudessa on huonoa ja millä tavalla se on paremmin toteutettu kilpailijoilla? Viittaatko esim. tuohon "kaikki on kosketusnäytön takana" vai mihin? Itse en ole uuteen sen tarkemmin vielä tutustunut mutta rupesi kiinnostamaan.
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 05.02.20 - klo:21:20
Variant malli menee aikanaa reilusti yli 40 tuhannen jos haluaa edes jotain varusteita. Erikoista että nahkaverhoilua ei ole tarjolla. Nahkapenkit ovat pakollinen varuste jos ei haluaa, että penkit ei kulu heti luokattomaan kuntoon.
Youtube videoissa näytti jo messu autonkin penkit surkealta. Ei ole paljon materiaalit parantuneet tästä mk 7.5 mallista.
https://youtu.be/-z-0NoHlrf4 videon kohdassa 3:16 penkki aivan hirveässä kunnossa.
Millä ihmeellä saat hintaa yli 40000? Mitä kaikkea autossa täytyy olla?
Kyllä Variantin hinnat menee yli 40 000 euroa kun se loppuvuodesta julkaistaan. Siis varusteltuna.
Lainaus käyttäjältä: KTN - 06.02.20 - klo:10:20
Millä ihmeellä saat hintaa yli 40000? Mitä kaikkea autossa täytyy olla?
Jos lähtee siitä, variant maksaa todennäköisesti 35000,
Siihen toimituskulut noin 700,
-talvirenkaat 1500,
-metalli tai erikoisväri noin 800,
-alustansäätö 1200,
-jotkin hienommat vanteet noin 800,
-avaimeton käynnistys ja ajoprofiili ja pysäköinti apuja ja kamera taakse yli 1000,
-kumimatot ynnä muut paikalliset varusteet 500,
Näidenkin varusteiden jälkeen on vielä karupeli.
Tähän talouteen ei tule ikinä yhtään K-auton maahantuomaa autoa, ei golfia, eikä mitään muutakaan. Palvelu ja takuuasioiden käsittely ihan käsittämättömän huonoa ja ylimielistä.
Lainaus käyttäjältä: Serv3ri - 06.02.20 - klo:02:07
Vai että kosketusnäytöltä hiplataan ja räplätään sit kaikki ???? Uutta ja edistynyttä muka, mut todellisuudessa halpaa (ja halvan näköistä) ja huonoa käytettävyyttä. Kiitos EI!
Lainaus TM artikkelista;"Kosketusnäyttöön ja hipaisukytkimiin pohjautuvan käyttöliittymän suurin etu valmistajan kannalta taitaa kuitenkin olla hinta. Personoitavat ja päivitettävät diginäytöt ovat halvempia kuin joukko perinteisiä katkaisimia. Tuskin autotehtaillakaan ollaan vilpittömästi sitä mieltä, että kosketusnäyttö olisi asiakkaan kannalta parempi tai helpompi."
Ihan hyvät pisteet Golf sai Auto Zeitungin vertailussa ergonomiasta ja laatuvaikutelmasta.
Mistä moottorista nyt sitten ikinä puhutaankaan, niin kyllä joka tapauksessa variantin pitäisi olla vaan vähän normaalia mallia kalliimpi - ei 35000. Ainakin, jos nyt hiukankaan katsotaan kilpailijoiden hintoja. Jo nyt esim. Astra jää selvästi edullisemmaksi. Ja tosiassa moni arvostaa edelleen Astran vanhanaikaista automaattivaihteistoa näitä kaksoiskytkinvaihteistoja enemmän. Minä en maksaisi Golf luokan autosta ikinä 40000 euroa, arvonalennus tulee olemaan raju.
Astran moottoripaletti on hiukan huono ollut pikkubensoissa 1.4t ja 1.0t. Eli luotettavuus(lspi) on vahva probleema, jonka takia öljy on tiettyä laatua ja huollossa tankataan lisäaine. Lisäksi öljynvaihtovälit on ihan muuta, kuin luvattu, joka lisää huoltokuluja. Öljy nokeentuu myös todella nopeasti, joka kertoo jotain myös. Itse välttäisin näitä. Automaattihan tuossa litraisessa ollut 5-v robotti.
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.02.20 - klo:11:48
Ihan hyvät pisteet Golf sai Auto Zeitungin vertailussa ergonomiasta ja laatuvaikutelmasta.
Laatuvaikutelma on varmasti hyvä mutta rohkenen olla eri mieltä ergonomiasta. Kosketusnäytön takaa ohjataan miltei kaikki toiminot
Uusi Skoda Octavia farkku kävisi mulle, toimitusajat on pitkiä niin kohtahan voi taas työsuhdeautoa tilailla. Octaviasta kirjoitellaan että penkki on umpisurkea, työntää hartianseutua ärsyttävästi eteenpäin. Voihan olla että Octaviaan saa jonkun varustepaketin mukana tai erikseen lisävaruistelistalta valkattuna paremmat etupenkit. Tarviipa tsekata uuden Golffin jakarat.
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.02.20 - klo:13:19
Laatuvaikutelma on varmasti hyvä mutta rohkenen olla eri mieltä ergonomiasta. Kosketusnäytön takaa ohjataan miltei kaikki toiminot
Eikös ergonomia ole ennemmin istuma-asentoon liittyvä asia? Se on yksi iso syy ollut itsellä auton valintaan liittyen. Ilmastointia näissä ei juuri tarvi räpläillä.
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.02.20 - klo:14:02
Eikös ergonomia ole ennemmin istuma-asentoon liittyvä asia?
Ergonomia on ihmisen ja tekniikan välisen vuorovaikutuksen kehittämistä, jonka tavoitteena turvallisuus, terveys sekä järjestelmien häiriötön ja tehokas toiminta (wikipedia (https://www.wikiwand.com/fi/Ergonomia)).
Vaikka istuma-asento olisi täydellinen, mutta tuote on hengenvaarallinen käyttää (esim. auto, jossa kaikki hallintalaitteet on korvattu kosketusnäytöillä) on se ergonominen katastrofi.
Toinen wikipedia-lainaus:
LainaaErgonomiaan alettiin kiinnittää huomiota toisessa maailmansodassa, kun huomattiin eri taistelukoneiden käyttäjien suoritusten parantuvan, kun heidän ei tarvitse olla epämukavasti ohjaamossa. Lisää huomiota ergonomiaan heräsi, kun huomattiin, että yhden vivun paikan vaihtaminen aiheutti uusia onnettomuuksia.
Lainaus käyttäjältä: Guido - 06.02.20 - klo:14:17
Vaikka istuma-asento olisi täydellinen, mutta tuote on hengenvaarallinen käyttää (esim. auto, jossa kaikki hallintalaitteet on korvattu kosketusnäytöillä) on se ergonominen katastrofi.
Ei nappi tai kosketusnäyttö takaa hyvää tai huonoa ergonomiaa, vaan toteutus sanelee tässä. iPhonen tullessa markkinoille monet julistivat, kuin kosketusnäyttö on ihan toimimaton ratkaisu puhelimessa...
Moottori-lehden arvostelussa uusi golf haukuttiin lyttyyn, on huonompi kuin edeltäjänsä:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-volkswagen-golf-on-yha-erinomainen-auto-mutta-edeltaja-oli-parempi/
Kosketusnäyttö ja käyttöjärjestelmä on täysi painajainen! :D
Muistan kuinka kutosgolffin ergonomiaa kehuttiin vitoseen verrattuna; mm. peilien säätövivun siirron ergonomisempaan paikkaan, sama siis seiskassa.
Nyt uudessa se onkin palautunut takaisin vanhalle paikalleen ;D
Itselle ergonomia tarkoittaa sitä, että olennainen on hyvin ja istuminen mahdollisimman rasittamatonta. Sama pätee vaikka konttorityöhön. Octaviassa ainakin on kaikki itselle mallillansa vielä kun elegance/style penkki vaihtui dynamic penkkiin. Kyynärnojat on juuri oikealla kohtaa ja ratissa hyvä säätö. Vasemman jalan lepuutustuki on myös hyvällä paikalla ja vaihdekeppikin osuu käteen hyvin. Ratin viikset ovat myös paikallaan, kun niiden käyttöön ei tarvitse kiinnittää huomiota. Hallintalaitteisiin ei siis tarvitse kurotella. Nämä asiat ovat varmasti mallillaan uudessa golffissa, kuten vanhassakin. Soittimen säätö ja asetusten muuttaminen ei minusta liity ergonomiaan millään tavalla, sillä ne ovat toissijaisia ajamista silmällä pitäen. Suurin osa auton käytöstä on kuitenkin vain ajamista, sillä automatiikka hoitaa monen asian. Ratin seudulta toimii kaikki olennaiset asiat muutenkin. Biisit, kanavat, volume ja puheluun vastaaminen hoituu ratista. Kosketusnäyttö ja sen softa on aivan oma lukunsa sitten autossa kuin autossa, eikä ne itselläni vaikuta ergonomiaan millään tapaa.
Tulevaisuudessa kunnon autoissa on apple carplay tai android auto käyttöjärjestelmänä. Amerikkalaiset osaa softapuolen ja vie markkinat.
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 06.02.20 - klo:15:27
Muistan kuinka kutosgolffin ergonomiaa kehuttiin vitoseen verrattuna; mm. peilien säätövivun siirron ergonomisempaan paikkaan, sama siis seiskassa.
Nyt uudessa se onkin palautunut takaisin vanhalle paikalleen ;D
Yhtään en muista missä namiska oli vitoskorin Jettassani. Eikä sen sijainnilla paljon merkitystä minulle olekaan, koska säädän peilejä keskimäärin kerran vuodessa. Kunhan ei tarvitse takapenkille kömpiä.
Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 06.02.20 - klo:14:48
Moottori-lehden arvostelussa uusi golf haukuttiin lyttyyn, on huonompi kuin edeltäjänsä:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-volkswagen-golf-on-yha-erinomainen-auto-mutta-edeltaja-oli-parempi/
Kosketusnäyttö ja käyttöjärjestelmä on täysi painajainen! :D
Aikaisemman viestin uhoamisen perusteella ei pitäisi olla sulle mitään merkitystä, mutta jostain kumman syystä näköjään on.
:D
On se ihme kun joku yrittää kehua huonoa ja ylihintaista tuotetta. Taidat olla K-auton edustaja. Onko uudet YT-neuvottelut tiedossa kun noin epätoivoista tekstiä kirjoitat?
Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 06.02.20 - klo:23:33
On se ihme kun joku yrittää kehua huonoa ja ylihintaista tuotetta. Taidat olla K-auton edustaja. Onko uudet YT-neuvottelut tiedossa kun noin epätoivoista tekstiä kirjoitat?
Tulihan sekin sieltä...
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.01.20 - klo:22:02
Seuraavana salaliittoteoriat autoliikkeen työntekijöistä?
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.02.20 - klo:14:28
Ei nappi tai kosketusnäyttö takaa hyvää tai huonoa ergonomiaa, vaan toteutus sanelee tässä. iPhonen tullessa markkinoille monet julistivat, kuin kosketusnäyttö on ihan toimimaton ratkaisu puhelimessa...
Tuo on ehkä hieman huono vertaus, iPhone muutti koko puhelimen aivat toiseksi, oikeastaan puhelin hävisi ja tilalle tuli "mobiililaite". Jos nykyisten puhelinten käyttötarkoitus olisi 98-prosenttisesti äänipuheluiden soittaminen ja niihin vastaaminen, niin niiden ergonomiaa kyllä voisi pitää paljon huonompana kuin muinaisten korvalle muotoiltujen, fyysisillä näppäimillä varustettujen laitteiden.
Lainaus käyttäjältä: tet - 07.02.20 - klo:09:40
Tuo on ehkä hieman huono vertaus, iPhone muutti koko puhelimen aivat toiseksi, oikeastaan puhelin hävisi ja tilalle tuli "mobiililaite". Jos nykyisten puhelinten käyttötarkoitus olisi 98-prosenttisesti äänipuheluiden soittaminen ja niihin vastaaminen, niin niiden ergonomiaa kyllä voisi pitää paljon huonompana kuin muinaisten korvalle muotoiltujen, fyysisillä näppäimillä varustettujen laitteiden.
Juuri näin, puhelujen soittamisen ja vastaamisen lisäksi esim. tekstiviestin tai sähköpostin kirjoittaminen oli paljon helpompaa (lue: ergonomisempaa) muinaisilla, kunnon näppäimistöillä varustetuilla puhelimilla. Sen sijaan kissavideoiden katseluun youtubesta tai autofoorumien selaamiseen nykyiset luurit sopivat paremmin.
Puhelujen soittamiseen / vastaamiseen ergonomisesti ylivoimainen laite on itse asiassa wanha kunnon pöytäpuhelin, mutta siinä toki oli omat käytettävyysrajoitteensa.
Lainaus käyttäjältä: tet - 07.02.20 - klo:09:40
Tuo on ehkä hieman huono vertaus, iPhone muutti koko puhelimen aivat toiseksi, oikeastaan puhelin hävisi ja tilalle tuli "mobiililaite". Jos nykyisten puhelinten käyttötarkoitus olisi 98-prosenttisesti äänipuheluiden soittaminen ja niihin vastaaminen, niin niiden ergonomiaa kyllä voisi pitää paljon huonompana kuin muinaisten korvalle muotoiltujen, fyysisillä näppäimillä varustettujen laitteiden.
En ole samaa mieltä tuosta. Numerot joihin soitan löytyvät joko kontakteista, puheluhistoriasta tai netistä lähes poiikkeuksetta. Numerolistoja ja nettiä on paljon kätevämpi selata kosketusnäytöllä kuin jollakin napeilla ohjatulla pikkunäytöllä. Nappipuhelimen vahvuus on numeroiden kirjoittaminen, joka on tosi harvinainen erikoistapaus.
Näillä älypuhelimilla sen soiton tai viestin voi tehdä kätevästi sanelemalla kesken ajon. Se on sellainen superominaisuus, ettei nappipuhelimilla ole mitään jakoa tässä kisassa.
Niin, siinä missä Apple uudisti puhelimet niin Tesla teki saman auton käyttöliittymälle. Nyt parhaat autovalmistajat (Volvo?) ovat päässet Teslan tasolla käytettävyydessä ja ylikin. Homma perustuu isoon keskinäyttöön, mitä VAG on myös tuomassa. En ole volkkarin uutta käyttöliittymää vielä livenä nähnyt, mutta tuskin se mikään kynnyskysymys tulee olemaan. Käytännössä ilmastointia täytyy aamulla säätää sen verran että laittaa puhalluksen laseille, tämäkin vaan siitä syystä että Leoniin ei saa tehdaswebastoa. Muuten VAG ilmastointi ei vaadi jatkuvaa säätöä, toisin kuin ehkä joillakin merkeillä.
Uuden Leonin hinnasto pitäisi tulle maaliskuussa, eli melko pian. ;)
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.02.20 - klo:12:10
Käytännössä ilmastointia täytyy aamulla säätää sen verran että laittaa puhalluksen laseille
Ja tälle toiminnolle on jätetty erillinen painike niin ihmettelen miten täällä jotkut jaksaa valittaa kosketusnäytöstä ja sen mahdottomasta käytöstä. Radion / musiikin / puhelun äänenvoimakkuus säätyy ratin nappuloista kuten on jo pitkään säätynyt. Vaikka se poistuvan mallin pyöritettävä volume nuppi onkin oikeasti hyvä ratkaisu niin ei siihenkään tule koskettua kuin ehkä kerran kuukaudessa koska ratin näppäimet on vielä parempi ratkaisu.
Jos VAG olisi pitäytynyt poistuvan mallin tyyppisessä ratkaisussa niin suuri yleisö haukkuisi ratkaisua vanhanaikaiseksi viimeistään vuoden-parin päästä.
Aina löytyy näitä jääriä jotka haluisi varmaan mekaanisen QWERTY näppäimistön autoon navigaattorin osoitteen kirjoittamista varten. Tunnen myös kaksi ihmistä jotka käyttää vielä teksti-tv:tä.
..niin onhan siellä isot keski- ja päänäytöt, mutta sitten osa informaatiosta laitetaan niin pienin kirjaimin ja numeroin ettei tahdo lasit päässäkään nähdä, vaikka olisi ruututilaa kyllä. Niin kato ku se on tyylikästä ja nykyaikaista ???
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.02.20 - klo:12:10
Niin, siinä missä Apple uudisti puhelimet niin Tesla teki saman auton käyttöliittymälle.
Edelleen vieroksun vertaista iPhoneen, koska se uudisti koko laitteen käyttötarkoituksen. Auton (Teslankin) tarkoitus on edelleen viedä matkustajansa paikasta A paikkaan B. Kaikki muu on kosmetiikkaa, käyttötarkoitus ei ole muuttunut eikä muutu, kuten "puhelimilla".
Itsellä on pinttynyt tarve saada lämpötilan ja sisäilman puhaltimen säätö painonapein tai säätöpyörille, ei kosketusnäytölle. Toki nykyautot pitää lämmön säädön kohtuullisesti vakiona. Töissä tulee asiakkaalle ajettua pitkää siivua, sähköpenkki usealla säädöllä on hyvä, saa vaihdettua helposti istuma-asentoa. Muuten olen sitä mieltä ettei selkä istumalla parane, istumatyötä tekevän pitää selkäänsä hoitaa kuntosalilla tai vaikkapa fyysisillä kotiaskareilla. Diginäytöissä pitäisi olla saabinkin aikanaan esittelemä musta paneeli, eli toiminto jolla kaikki valot mittaristosta saa pois, ainoastaan nopeusmittarin tieto valaistuna, helpottaa omaa ajoa silmälasien kanssa.8 h kun läppäri hommissa kyykkii asiakkaalla prosessikoneikkoa parametroidessa niin silmät ei jaksa enää keski-ikäisenä sen päälle auton mittarin valotulvaa. Joku tuolla mainitsi teksti TV:n, käytän käytän sitä puhelimesta, tykkään ihan saakutisti. Ei kerrota kellekään mutta se vag infotainment media toi myös tavallaan teksti TV:n autoon, se listasi mukavasti maailma uutisten pääotsikot, sitä pystyi ajaessa selaamaan, nyt en muista onnistuuko peräti ennen hakkerointia, netflix vaati..
Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 06.02.20 - klo:14:48
Moottori-lehden arvostelussa uusi golf haukuttiin lyttyyn, on huonompi kuin edeltäjänsä:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-volkswagen-golf-on-yha-erinomainen-auto-mutta-edeltaja-oli-parempi/
Kosketusnäyttö ja käyttöjärjestelmä on täysi painajainen! :D
Ei kyllä haukuttu. Mainittiin että hyvä auto, mutta edeltäjä oli parempi. Tai sitten olet lukenut eri artikkelin kuin minä.
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.02.20 - klo:14:34
Jos VAG olisi pitäytynyt poistuvan mallin tyyppisessä ratkaisussa niin suuri yleisö haukkuisi ratkaisua vanhanaikaiseksi viimeistään vuoden-parin päästä.
Niin, vaikka Suomessa uusia autoja ostaa lähinnä eläkeläiset ei VAG kuitenkaan suunnittele autoja heille... Itsekään en enää keski-ikäisenä ole mobiiliosaamisen terävimmässä kärjessä, mutta sentään ymmärrän että kosketusnäyttö on tulevaisuutta. Honda toi uuteen sähköautoonsa mittarinäytön lisäksi kaksi erillistä keskinäyttöä, joiden välillä voidaan siirtää tietoa näppärästi. Tuohon verrattuna VAG:n moderni liittymä on edelleen kivikaudelta.
Lainaus käyttäjältä: tet - 08.02.20 - klo:14:07
Edelleen vieroksun vertaista iPhoneen, koska se uudisti koko laitteen käyttötarkoituksen. Auton (Teslankin) tarkoitus on edelleen viedä matkustajansa paikasta A paikkaan B. Kaikki muu on kosmetiikkaa, käyttötarkoitus ei ole muuttunut eikä muutu, kuten "puhelimilla".
Kosmetiikkaa juu, mutta tekniikan kehityksen myötä ei tarvita enää mekaanisia kytkimiä ja hyvää tuntumaa niihin. Sama kehitys onemenossa lentokoneissa, vaikka niilläkin lennetään paikasta toiseen ei se ole estänyt ohjaamoavioniikan kehitystä. Uusimmissa (A350 esim.) on pelkkää lasiohjaamoa, mekaanisia kytkimiä toki on edelleen mutta näytöt ovat pääosassa.
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.02.20 - klo:11:59
Näillä älypuhelimilla sen soiton tai viestin voi tehdä kätevästi sanelemalla kesken ajon. Se on sellainen superominaisuus, ettei nappipuhelimilla ole mitään jakoa tässä kisassa.
Itse asiassa ääniohjauksella toimivia puhelimia ja muita laitteita oli jo vuosia ennen kosketusnäyttöpuhelinten yleistymistä. Ongelma vaan oli, että juuri kenelläkään ei ollut tarvetta ääniohjaukselle kun laitteiden ohjaaminen perinteisillä näppäimilä oli paljon helpompaa ja nopeampaa. Vasta hankalakäyttöisten kosketusnäyttöjen yleistymisen myötä ääniohjauksen hyödyllisyys avautui kuluttajille ja sitä myötä laitevalmistajatkin alkoivat panostaa siihen enemmän. Eli ääniohjaus ei ole todiste kosketusnäytön paremmuudesta, vaan täsmälleen päinvastoin.
Lainaus käyttäjältä: Guido - 10.02.20 - klo:12:10
Itse asiassa ääniohjauksella toimivia puhelimia ja muita laitteita oli jo vuosia ennen kosketusnäyttöpuhelinten yleistymistä. Ongelma vaan oli, että juuri kenelläkään ei ollut tarvetta ääniohjaukselle kun laitteiden ohjaaminen perinteisillä näppäimilä oli paljon helpompaa ja nopeampaa. Vasta hankalakäyttöisten kosketusnäyttöjen yleistymisen myötä ääniohjauksen hyödyllisyys avautui kuluttajille ja sitä myötä laitevalmistajatkin alkoivat panostaa siihen enemmän. Eli ääniohjaus ei ole todiste kosketusnäytön paremmuudesta, vaan täsmälleen päinvastoin.
Noiden nappipuhelinten ääniohjaukset olivat aika kurjia, eikä niille ollut kunnollisia tapoja yhdistää puhelinta osaksi autoa. Kuinka hyvin sai saneltua viestit niillä kesken ajon? Väitätkö tosiaan, että jonku numeron valitseminen yhteystiedoista tai kaivaminen netistä on nappipuhelimilla kätevämpää kuin näillä nykyisillä älypuhelimilla?
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 10.02.20 - klo:10:52
Kosmetiikkaa juu, mutta tekniikan kehityksen myötä ei tarvita enää mekaanisia kytkimiä ja hyvää tuntumaa niihin. Sama kehitys on menossa lentokoneissa, vaikka niilläkin lennetään paikasta toiseen ei se ole estänyt ohjaamoavioniikan kehitystä. Uusimmissa (A350 esim.) on pelkkää lasiohjaamoa, mekaanisia kytkimiä toki on edelleen mutta näytöt ovat pääosassa.
Isot näytöt ovat liikennelentokoneissa olleet arkipäivää jo pitkään. On kuitenkin hyvä huomata, että näyttöjen käyttötarkoitus on lentokoneissa toinen kuin esimerkiksi VW Golfissa. Siinä missä Golfin kuski säätää kosketusnäytön avulla esimerkiksi ohjaamon lämpötilaa, tuottavat lentokoneen näytöt ”vain” informaatiovirtaa lentäjille. He siis katsovat entisten viisarinäyttöjen tilalle tulleita ”screenejä” saadakseen tietoa vaikkapa lentokorkeudesta. Mutta heidän ei tarvitse kosketella niitä saadakseen jonkin lentokoneen toiminnon hoidetuksi. Jos siis esimerkiksi lentokorkeutta halutaan autopilotissa muuttaa, ei toimintoa hoideta kosketusnäytöllä, vaan käännettävällä katkaisimella. Hyvä kysymys onkin, miksi lentäjät edelleen ”joutuvat” turvautumaan fyysisiin katkaisijoihin, kun autoilijat ”pääsevät” kohta hoitamaan kaikki toiminnot kosketusnäytön avulla.
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.02.20 - klo:14:16
Hyvä kysymys onkin, miksi lentäjät edelleen ”joutuvat” turvautumaan fyysisiin katkaisijoihin, kun autoilijat ”pääsevät” kohta hoitamaan kaikki toiminnot kosketusnäytön avulla.
Tämä johtuu luonnollisesti siitä, että keskivertoautoilija on sekä reaktioajoiltaan että tarkkaavaisuudeltaan ylivertainen liikennelentäjiin verrattuna. Näin ainakin kun siltä kosketusnäyttöä hivelevältä keskivertoautoilijalta kysytään.
Oletteko muuten huomanneet, että Formula 1 -autojen säädöt tapahtuvat vielä vuonna 2021 fyysisillä, pyöritettävillä ja painettavilla nappuloilla eikä kosketusnäytöillä? Eikä näytä WRC-ralliautojen ohjaamoissakaan olevan kosketusnäyttöjä.
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.02.20 - klo:14:16
Hyvä kysymys onkin, miksi lentäjät edelleen ”joutuvat” turvautumaan fyysisiin katkaisijoihin, kun autoilijat ”pääsevät” kohta hoitamaan kaikki toiminnot kosketusnäytön avulla.
Itse "saan" käyttää fyysisiä säätimiä. Paljon laadukkaampi tunnelma. Muutaman kerran räpeltänyt pelkällä kosketusnäytöllä ja ei hyvä. No tää on varmaan sukupolvikysymys.
Ei se kyllä mikään sukupolvikysymys ole. Lentokoneissa mennään kabiinissa käytettävyys/turvallisuus edellä ja sen takia sinne ei ole tullut noita kosketushärpäkkeitä
Lähtökohtaisesti kaikki yleisimmin käytetyt toiminnot pitäisi olla fyysisten nappien takana. Ne löytää hapuilemallakin, mutta kosketusnäytön sohiminen vaatii katsekontaktin irroittamisen ja riski virhepainalluksista on niin ikään suurempi
Lähinnä tarkoitin sitä, että lähtökohtaisesti nuorempi sukupolvi ehkä mieltää kosketusnäytön olevan ihan ookoo. No alkaa tässä omakin ikä vielä nelosella ??? Mutta itselle auto on ajamista varten eikä mikään viihdekeskus.
Varmasti on niin, että useimmat ihmiset tulevat toimeen autojen kosketusnäyttöjen kanssa. Sekin on selvää, että monien mielestä toimintojen keskittäminen näyttöihin on ”tätä päivää”. Eli kehitys kehittyy, eikä vanhojen ratkaisujen perään pitäisi haikailla. Mutta jos auton lähestulkoon kaikkien toimintojen sijoittaminen kosketusnäyttöihin ja valikkojen taakse todella olisi ergonomiaa, käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistävä ratkaisu, niin tottahan silloin sama trendi alkaisi näkyä myös vaativimmissa käyttöympäristöissä, kuten esimerkiksi lentokoneissa. Koska näin ei kuitenkaan ole tapahtunut, lienee kosketusnäyttöinnostuksessa kyse jostain muusta.
Oma veikkaukseni on, että kyseessä on muiden seikkojen ohella ihan vain trendistä, muoti-ilmiöstä. Toiminnot on vietävä kosketusnäyttöihin, koska muutkin toimivat niin. Vaati paljon uskallusta poiketa valtavirrasta. Jossain vaiheessa trendi voi sitten taas kääntyä, ja autoihin alkaa ilmestyä fyysisiä katkaisimia.
Oma autoni on Audi A3, jossa keskinäyttöä ohjataan rullalla ja painonapeilla. Kosketusnäyttöjä olen testannut vain paikallaan olevissa autoissa, autokaupoissa ja näyttelyissä. Johtopäätös on joka kerta ollut sama: pystyn kyllä operoimaan kosketusnäytöllä, mutta rullalla ja painonapeilla homma hoituu helpommin ja mukavammin. Jos siis itse saisin valita, jatkaisin rullan ja nappien käyttöä. Mutta mitä ilmeisimmin tällaista vaihtoehtoa ei kohta enää ole tarjolla juuri millään merkillä. BMW:llä taitaa sentään vielä olla kosketusnäytön ja rullan yhdistelmä, mikä onkin mainio ratkaisu: kuljettaja voi itse valita, miten hän autoaan säätää. Esimerkiksi paikallaan oltaessa kosketusnäytöllä ja liikenteessä rullalla/napeilla.
Modernin ja trendikkään ratkaisun taakse on helppo mennä ja nykyään se helposti hyväksytään. Valmistajalle syntyvästä isosta säästöstä ei kukaan ole puhunut. Onneksi esim. Bemari hankaa vastavirtaan. Vaikka on kosketusnäyttö ja eleohjauksia niin silti halutessaan kaikki onnistuu i driven rullalla.
Lainaus käyttäjältä: Guido - 10.02.20 - klo:14:52
Oletteko muuten huomanneet, että Formula 1 -autojen säädöt tapahtuvat vielä vuonna 2021 fyysisillä, pyöritettävillä ja painettavilla nappuloilla eikä kosketusnäytöillä? Eikä näytä WRC-ralliautojen ohjaamoissakaan olevan kosketusnäyttöjä.
No kuinkas monta kertaa olet säätänyt henkilöautossa esim. jarrubalanssia tai tasauspyörästölukon "kireyttä" ajaessa?
Lainaus käyttäjältä: padawan - 10.02.20 - klo:15:14
Lähtökohtaisesti kaikki yleisimmin käytetyt toiminnot pitäisi olla fyysisten nappien takana. Ne löytää hapuilemallakin, mutta kosketusnäytön sohiminen vaatii katsekontaktin irroittamisen ja riski virhepainalluksista on niin ikään suurempi
Näinhän se on tässä uudessakin Golffissa.. Tärkeimmät toiminnot on fyysisinä näppäiminä ratissa sekä vilkku- ja pyyhkijän viiksissä, toisiksi tärkeimmät nappeina kojelaudassa, loput harvoin tarvittavat kosketusnäytöllä. Mikään ei siis tämän osalta muutu golf 7 -> golf 8 evoluutiossa..
Ja saanko nyt kysyä kun tuo lämpötilan säätö täällä niin puhututtaa niin miksi sitä pitää jatkuvasti säätää? Omassa "ikäloppu" golf 7:ssa on automaatti ilmastointi ja asetin sen kesähelteiden loputtua 22c asentoon eikä siihen ole sen jälkeen koskettu, pari kertaa on tarvinnut laittaa tuulilasin huurteenpoisto päälle ja pois (ja tähän löytyy se painike myös uuden sukupolven golffista ja kumppaneista).
Kyllä kosketinpaneli on täysin rahan ohjaama ratkaisu.Paljon toimintoja halvassa kosketinnäytössä.
Vastaava määrä kytkin/painike toiminnoilla olisi paljon kalliimpi.
Tilanpuutekin tulisi vastaan.
Eiköhän tästäkin tule myyntimenstys aivan kuten edeltäjistään. Johan se jonkun testin voitti ja se jos jokin on asia joka massoja kiinnostaa. Ja kertoohan se kaikille muutenkin että asiat ovat kunnossa eikä mitään kummempaa yllätystä ole tiedossa. Muotoilu on klassinen ja hieman konservatiivinen aivan kuten Volkkarissa on totuttu ja mitä ostajat haluavatkin.
Jossakin oli maininta että mittarinäyttö olisi vain 10-tuumainen, se olisi kyllä pieni harmi kun meillä on nyt Golfeissa 12,3" näytöt. Toki sitten keskinäyttö kasvaisi 8" -> 10". Tuosta "kaikki näytön kautta" polemiikista sen verran että kyllä porukka siihenkin tottuu ajan kanssa sillä sinnepäin valmistajat ovat tällä hetkellä menossa. Itse kaipaan fyysisiä(helppokäyttöisiä) näppäimiä about kolmea; huurteenpoisto, takalasin lämmitin sekä radion/näytön virtanäppäin. Nämä lienevätkin olemassa uudessakin Golfissa(?). Automaatti-ilmastoiniin säätöihin en koske, sehän on automaattinen. Ostohetkellä pistin tauluun +20 celsiusta ja sillä on tultu nyt rapiat 8kk, edellisessä autossa meni 2 vuotta tarvitsematta säätää. Vaihdekepistä on luovuttu ja siirrytty pieneen valitsimeen, hyvä, koska kaikkihan tapahtuu kuitenkin sähköisesti.
Kunhan ekat mallikappaleet saapuvat liikkeisiin huhtikuussa(?) niin kauppa alkaa käymään. Aivan kuten ennenkin.
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 11.02.20 - klo:08:41
Itse kaipaan fyysisiä(helppokäyttöisiä) näppäimiä about kolmea; huurteenpoisto, takalasin lämmitin sekä radion/näytön virtanäppäin.
+ Istuinlämmityksen kytkentä ja säätö
+ tuulilasin lämmitys (sen sijaan tuulilasin huurteenpoiston katkaisijaan en muista ikinä koskeneeni nykyisessä autossa kun lasin lämmitys ajaa saman asian nopeammin)
+ Radion / Navin / Viihdekeskuksen / jne toimintojen valinta. (Karoqin koeajolla totesin kuinka hankalaa on vaihtaa esim. radiosta naville kun näytön reunassa on oikeiden näppäinten sijasta tunnoton kosketuspaneeli). Osoitteen syöttäminen naviin tehdään joka tapauksessa pysähdyksissä, joten se onnistuu kosketusnäytölläkin.
+ Radion pikavalinnat (rattinäppäimillä voi toki skrollata kanavia, mutta ei kai kukaan TV:n kanaviakaan vaihda up/down -näppäimiä painelemalla kuin korkeintaan ykköseltä kakkoselle)
+ Ajotilan valinta
+ Luistoneston pois kytkentä
+ Keskuslukitus päälle / pois
+ Takaluukun avaus sisältä käsin
jne...
Minkähän takia muuten telkkareiden ym. laitteiden kaukosäätimiä ei ole vielä korvattu kosketusnäytöillä...
Ehkä VAG toimittaa teille perinteisen ilmastoinnin säätöpaneelin, jos kauniisti pyydätte?
Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.02.20 - klo:08:58
Minkähän takia muuten telkkareiden ym. laitteiden kaukosäätimiä ei ole vielä korvattu kosketusnäytöillä...
Minulla on Logitech Harmonyssa mahdollisuus käyttää televisioita puhelimen kosketusnäytöllä. Harvoin sitä tulee tehtyä kun 95% ajasta päällä on Chromecast ja sisältö tulee jostain suoratoistopalvelusta. Joita ohjataan, yllätys yllätys, matkapuhelimella. ;D
Vissiin Golf 8:ssa ei muuta uutta olekaan kuin tuo keskinäyttö. Ainakaan tämän keskustelun perusteella.
Sekä Suberb iV että Passat GTE putosivat itseltäni pois potentiaalisten vaihtoehtojen listalta heti kun näin Golf 8 julkaisun ja lopullisen sisustan.
Nuo on molemmat niin vanhentuneita sisältä, että oksat pois. Suberbissa tämä korostuu vielä entisestään, auto on sisältä käytännössä identtinen tuohon -18 Octaviaan nähden ja digimittaristo ei tuota pelasta.
Onneksi kehitys kehittyy. Jos niitä nappeja on poltetta painella, niin Toyotalta löytyy :).
Asiasta toiseen, erikoinen on konsernipolitiikka että Golf ja Octavia tuodaan myyntiin tällä moottoripaletilla, kun taas Leonista on puhuttu julkaisusta lähtien että myyntiin tuleen ensin nimenomaa lataushybridi ja kaasumalli. Seat ei muuten kiinnostaisi vaihtoehtona vähääkään, mutta auto vaihtuu syyskuussa ja Golfin tuotanto lataushybridinä alkaa heinäkuussa. Menee siis tiukalle.
Itseäni arveluttaa, että uusien Volkswagen-henkilöautojen takuuaika on 24 kuukautta. Ostin aikoinaan reilu kolme vuotta vanhan Golf 7:n ja eteen on tullut monta vikaa, jotka mielestäni olisi pitänyt korjata takuuaikana. Esim ohjelmistopäivityksestäkin jouduin maksamaan. Uudessa Golf 8:ssa lienee melkoinen määrä uutta koodia ja uudessa koodissa on aina vikoja, vaikka kuinka olisi tehtaalla testattu. Golfin ajotuntumaan tottuneena silti vaihto toiseen merkkiin on iso kynnys.
Lainaus käyttäjältä: baobap - 11.02.20 - klo:10:52
Itseäni arveluttaa, että uusien Volkswagen-henkilöautojen takuuaika on 24 kuukautta. Ostin aikoinaan reilu kolme vuotta vanhan Golf 7:n ja eteen on tullut monta vikaa, jotka mielestäni olisi pitänyt korjata takuuaikana. Esim ohjelmistopäivityksestäkin jouduin maksamaan. Uudessa Golf 8:ssa lienee melkoinen määrä uutta koodia ja uudessa koodissa on aina vikoja, vaikka kuinka olisi tehtaalla testattu. Golfin ajotuntumaan tottuneena silti vaihto toiseen merkkiin on iso kynnys.
Ajotuntuma pitäisi nykyään olla kilpailevissa malleissa olla jopa paremmalla tasolla kuin Golfissa, esimerkkeinä vaikkapa uusi Ford Focus ja Toyota Corolla.
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.02.20 - klo:17:36
Ja saanko nyt kysyä kun tuo lämpötilan säätö täällä niin puhututtaa niin miksi sitä pitää jatkuvasti säätää? Omassa "ikäloppu" golf 7:ssa on automaatti ilmastointi ja asetin sen kesähelteiden loputtua 22c asentoon eikä siihen ole sen jälkeen koskettu, pari kertaa on tarvinnut laittaa tuulilasin huurteenpoisto päälle ja pois (ja tähän löytyy se painike myös uuden sukupolven golffista ja kumppaneista).
Toimii varmasti ihan hyvin niillä, jotka heittävät talvipakkasellakin shortsit ja hawaijipaidan päälle kun lähtevät autolla liikkeelle. Itse pukeudun sään mukaisesti, joten ulkolämpötila vaikuttaa paljon siihen, millainen sisälämpötila tuntuu mukavalle. Samoin vaikuttaa se, mitä tekee. Jos lähden kotoa levosta, hyvä asetus on aivan eri, kuin jos lähden joltakin talviurheilulliselta aktiviteetilta "lämmöt päällä" liikkeelle. Viimeksi mainitussa tapauksessa lämpötilaa pitää usein myös säätää matkan aikana, kun elimistö siirtyy pikkuhiljaa lepotilaan ja kehon oma lämpötila laskee.
Eipä tuo lämpötilan pyynti tai muu säätö niin vaikeaa ja jatkuvaa ole. Ennenvanhaan ei ollut edes automaatti-ilmastointia, jolloin pyyntiä joutui säätämään tämän tästä auringon paistaessa, moottorin lämmetessä tai lyhyessä ajossa. Ja kun auton, sekä oman käytöksen tuntee, niin voihan sen valmiiksi laittaa asetukset kuntoon ennen liikkeelle lähtöä. Jos auto ei alle 20km matkalla saavuta juuri oikeaa lämpötilaa muutenkaan talvella, niin eikö sen kestä.
Lainaus käyttäjältä: padawan - 10.02.20 - klo:15:14
Ei se kyllä mikään sukupolvikysymys ole. Lentokoneissa mennään kabiinissa käytettävyys/turvallisuus edellä ja sen takia sinne ei ole tullut noita kosketushärpäkkeitä
Miten niin ei ole tullut?
https://www.airlineratings.com/news/airbus-ships-first-touch-screen-cockpit-displays/ (https://www.airlineratings.com/news/airbus-ships-first-touch-screen-cockpit-displays/)
Ymmärtääkseni lentokoneisiin kaikki tulee viiveellä siksi, koska lautettavuus on ymmärrettävästi selvitrttävä lattavammin.
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.02.20 - klo:10:20
Onneksi kehitys kehittyy. Jos niitä nappeja on poltetta painella, niin Toyotalta löytyy :)
Tässä lieneekin kyse juuri siitä, että ”kehitys” ei välttämättä kaikkien mielestä ole kehitystä. Toisin sanoen, se että autoihin tuodaan uusia ratkaisuja, ei välttämättä
aina merkitse asioiden parantumista. Yksi tällainen seikka on yhä useampien toimintojen sijoittaminen kosketusnäyttöihin.
Mitä sitten tulee Toyotaan vaihtoehtona, niin monilla tämän foorumin kirjoittajista Toyotan huonot puolet todennäköisesti ylittävät ne hyödyt, joita ko. merkki fyysisten katkaisijoiden muodossa tarjoaisi. Eli vaikka yhä useampien toimintojen vieminen kosketusnäyttöihin harmittaakin, että se vielä ole riittävä syy merkin vaihtoon.
Tässä yhteydessä on pakko hieman kehaista oman kärryn, eli A3:n käyttöliittymää. Siinä ei ole kosketusnäyttöä. Toisaalta siinä ei myöskään ole sellaista nappulamäärää kuin joissakin japanilaisissa ja esim. Opeleissa jokin aika sitten. Itse asiassa nappuloita on yllättävän vähän. Silti autossa on kaikki modernin auton toiminnot. Ja niitä kaikkia voi käyttää ilman kosketusnäyttöä. Todella kätevästi. Sikäli kun tämä seuraavassa A3:ssa muuttuu, ei kyse mielestäni ole kehityksen kehittymisestä.
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.02.20 - klo:12:19
Ymmärtääkseni lentokoneisiin kaikki tulee viiveellä siksi, koska lautettavuus on ymmärrettävästi selvitrttävä lattavammin.
Jäänee nähtäväksi, kuinka laajasta ilmiöstä lentokoneiden osalta tulee olemaan kysymys. Lisäksi veikkaan, että kyse on muustakin kuin ”lautettavuudesta” (luettavuus?) ja sen ”lattavammasta” (kattavammasta?) selvittämisestä. Veikkaan, että lentokoneiden osalta merkityksellistä on se, mitä toimintoja kosketusnäyttöihin mahdollisesti sijoitetaan. Eli kuinka olennaisesti ne liittyvät nimenomaan lentämiseen. Toisen kysymys on se, kuinka kattavasti toimintoja näyttöihin sijoitetaan. Autojen osalta tyytymättömyyttä kun on ymmärtääkseni aiheuttanut nimenomaan se, että niin monet auton toiminnoista ovat näyttöjen ja valikkojen takana.
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.02.20 - klo:12:28
Tässä lieneekin kyse juuri siitä, että ”kehitys” ei välttämättä kaikkien mielestä ole kehitystä. Toisin sanoen, se että autoihin tuodaan uusia ratkaisuja, ei välttämättä aina merkitse asioiden parantumista. Yksi tällainen seikka on yhä useampien toimintojen sijoittaminen kosketusnäyttöihin.
Mitä sitten tulee Toyotaan vaihtoehtona, niin monilla tämän foorumin kirjoittajista Toyotan huonot puolet todennäköisesti ylittävät ne hyödyt, joita ko. merkki fyysisten katkaisijoiden muodossa tarjoaisi. Eli vaikka yhä useampien toimintojen vieminen kosketusnäyttöihin harmittaakin, että se vielä ole riittävä syy merkin vaihtoon.
Tässä yhteydessä on pakko hieman kehaista oman kärryn, eli A3:n käyttöliittymää. Siinä ei ole kosketusnäyttöä. Toisaalta siinä ei myöskään ole sellaista nappulamäärää kuin joissakin japanilaisissa ja esim. Opeleissa jokin aika sitten. Itse asiassa nappuloita on yllättävän vähän. Silti autossa on kaikki modernin auton toiminnot. Ja niitä kaikkia voi käyttää ilman kosketusnäyttöä. Todella kätevästi. Sikäli kun tämä seuraavassa A3:ssa muuttuu, ei kyse mielestäni ole kehityksen kehittymisestä.
A3 putosi itseltä jo edellisellä kierroksella sisustan kivikautisen ulkoasun takia pois. Hyvä että on vaihtoehtoja erilaisiin makuihin. Kaikki rullatoteutukset kuten iDrive on aivan järkyttävää jätettä käytettävyyden kannalta omasta mielestäni.
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.02.20 - klo:13:42
Hyvä että on vaihtoehtoja erilaisiin makuihin.
Kumpa olisikin noin. Nyt vain näyttää pahasti siltä, että kohta tarjolla on vain järkyttävää jätettä kosketusnäyttöjen muodossa. Mutta bemarille täytyy nostaa hattua siitä, että se tarjoaa mahdollisuuden valita käytön joko rullalla, kosketuksella tai molemmilla. Niitä makuja kun tosiaan on monia.
Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.02.20 - klo:08:58
+ Istuinlämmityksen kytkentä ja säätö
+ tuulilasin lämmitys (sen sijaan tuulilasin huurteenpoiston katkaisijaan en muista ikinä koskeneeni nykyisessä autossa kun lasin lämmitys ajaa saman asian nopeammin)
+ Radion / Navin / Viihdekeskuksen / jne toimintojen valinta. (Karoqin koeajolla totesin kuinka hankalaa on vaihtaa esim. radiosta naville kun näytön reunassa on oikeiden näppäinten sijasta tunnoton kosketuspaneeli). Osoitteen syöttäminen naviin tehdään joka tapauksessa pysähdyksissä, joten se onnistuu kosketusnäytölläkin.
+ Radion pikavalinnat (rattinäppäimillä voi toki skrollata kanavia, mutta ei kai kukaan TV:n kanaviakaan vaihda up/down -näppäimiä painelemalla kuin korkeintaan ykköseltä kakkoselle)
+ Ajotilan valinta
+ Luistoneston pois kytkentä
+ Keskuslukitus päälle / pois
+ Takaluukun avaus sisältä käsin
Hmm, joo, ehkäpä muutama muukin saisi olla.
- Istuinlämmitys: En käytä ikinä paitsi nyt on joutunut käyttämään kun ratin lämmitys on samassa napissa.
- Tuulilasin lämmitys/huurteenposto: Sama se kumpaa painaa kerran jos ovat vaihtoehtoisia samaan toimintaan.
- Aina päällä Radio Rock taustalla ja navin kartta näytöllä.
- Ajotilan valinta, unohdin kun on eka auto missä moinen. Renkutan sen aina ecolle.
- Luistonestoa ei ole tänä talvena tarvinnut vielä kertaakaan kytkeä pois jotta pääsisi viimeisen(jäisen) mäen ylös.
- Keskuslukitus toimii ovesta. Uudessa Gofissako ei?
- Takaluukun avausta ei ainakaan nykygofeissa ole nappien takana tai toimintana lainkaan. Miten lie uuden(Variantin), saako siinä sitten takaluukun auki jalkaa heiluttamalla takapuskurin alla?
--------------------------------------------
- Puhelimen käyttö saisi olla mielellään aika helppoa myös.
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.02.20 - klo:10:20
Sekä Suberb iV että Passat GTE putosivat itseltäni pois potentiaalisten vaihtoehtojen listalta heti kun näin Golf 8 julkaisun ja lopullisen sisustan.
Nuo on molemmat niin vanhentuneita sisältä, että oksat pois. Suberbissa tämä korostuu vielä entisestään, auto on sisältä käytännössä identtinen tuohon -18 Octaviaan nähden ja digimittaristo ei tuota pelasta.
Onneksi kehitys kehittyy. Jos niitä nappeja on poltetta painella, niin Toyotalta löytyy :).
Asiasta toiseen, erikoinen on konsernipolitiikka että Golf ja Octavia tuodaan myyntiin tällä moottoripaletilla, kun taas Leonista on puhuttu julkaisusta lähtien että myyntiin tuleen ensin nimenomaa lataushybridi ja kaasumalli. Seat ei muuten kiinnostaisi vaihtoehtona vähääkään, mutta auto vaihtuu syyskuussa ja Golfin tuotanto lataushybridinä alkaa heinäkuussa. Menee siis tiukalle.
Jos sitä akkujen valmistuskapaziteettia ei alussa riitä jokaiselle konzernin mallille....
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.02.20 - klo:14:00
Kumpa olisikin noin. Nyt vain näyttää pahasti siltä, että kohta tarjolla on vain järkyttävää jätettä kosketusnäyttöjen muodossa. Mutta bemarille täytyy nostaa hattua siitä, että se tarjoaa mahdollisuuden valita käytön joko rullalla, kosketuksella tai molemmilla. Niitä makuja kun tosiaan on monia.
"Jokaiselle jotakin" tai "kaikille kaikkea" on harvoin ollut voittava arpa näissä.
Lainaus käyttäjältä: tet - 11.02.20 - klo:11:52
Toimii varmasti ihan hyvin niillä, jotka heittävät talvipakkasellakin shortsit ja hawaijipaidan päälle kun lähtevät autolla liikkeelle. Itse pukeudun sään mukaisesti, joten ulkolämpötila vaikuttaa paljon siihen, millainen sisälämpötila tuntuu mukavalle. Samoin vaikuttaa se, mitä tekee. Jos lähden kotoa levosta, hyvä asetus on aivan eri, kuin jos lähden joltakin talviurheilulliselta aktiviteetilta "lämmöt päällä" liikkeelle. Viimeksi mainitussa tapauksessa lämpötilaa pitää usein myös säätää matkan aikana, kun elimistö siirtyy pikkuhiljaa lepotilaan ja kehon oma lämpötila laskee.
Hei id, varpaita palelee. Kävisikö tuollainen?
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.02.20 - klo:15:34
"Jokaiselle jotakin" tai "kaikille kaikkea" on harvoin ollut voittava arpa näissä.
Juuri näin.. eipä ole montaa puhelinta joissa on näppäimistö sekä kosketusnäyttö ja olisivat menestyneet markkinoilla :D
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.02.20 - klo:16:17
Juuri näin.. eipä ole montaa puhelinta joissa on näppäimistö sekä kosketusnäyttö ja olisivat menestyneet markkinoilla :D
Niinpä..
Tässä asiassa on selkeästi kahta koulukuntaa ja kyllä se mielestäni ikään liittyy ainakin osittain.
Itse olen jo keski-ikäinen, enkä oikeasti pidä kosketusnäytöstä edes puhelimessa saati sitten autossa.
Puhelimessa jokin hupaisa peli on ihan hyvä kosketusnäytöltä käyttää, mutta siihen se melkein sitten jääkin, mistä
kosketusnäytössä tykkään.
Vaikka minulla jo hetken on ns. älypuhelin ollutkin, en sillä juuri muuta tee, kun soitan tai laitan viestin.
Muut hommat hoidan tietokoneella.
Tämä sama kosketunsäyttötrendi on vauhdilla yleistymässä automaailmassa, enkä ole siitä henkilökohtaisesti innoissani.
Meitä on moneen junaan, toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. :)
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.02.20 - klo:16:17
Juuri näin.. eipä ole montaa puhelinta joissa on näppäimistö sekä kosketusnäyttö ja olisivat menestyneet markkinoilla :D
Puhelinten ja auton käyttöliittymän vertailu on harvinaisen typerää. Kun puhelinta käytetään katsotaan puhelinta. Kun autoa ajetaan katsotaan ulos ikkunasta.
Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.02.20 - klo:20:08
Puhelinten ja auton käyttöliittymän vertailu on harvinaisen typerää. Kun puhelinta käytetään katsotaan puhelinta. Kun autoa ajetaan katsotaan ulos ikkunasta.
Minäkin sanoisin, että auton ja puhelimen kosketusnäyttöjen vertaaminen ei välttämättä ole kovin tarkoituksenmukaista. Edellä mainitusta syystä. Puhelimen kosketusnäyttöä käytettäessä voi katseen pitää tarvittaessa koko ajan puhelimessa. Sen sijaan auton kosketusnäyttöä
ajon aikana käytettäessä katseen pitäisi aikalailla pysyä siellä liikennetapahtumien suunnalla. Fyysisiä näppäimiä käytettäessä katsetta ei tarvitse siirtää liikenteestä pois lainkaan, tai jos tarvitsee, niin tarvittava aika on huomattavasti lyhyempi. Tilanne tietysti muuttuu, kun
auto on paikallaan. Silloin auton kosketusnäytöstä saa ne samat edut ja hyödyt kuin puhelimenkin näytöstä. Valikoiden toimivuudesta riippuen tietenkin.
Viime kädessä kyse onkin siitä, kuinka paljon kuljettajalla on tarvetta erilaisten säätöjen tekemiseen ajon aikana. Mikäli tarvetta ei ole, ei luonnollisesti ole hirveästi merkitystä sillä, onko autossa nappuloita vai kehityksen kehittymisen mukanaan tuoma upea kosketusnäyttö. Jos kuljettajalla sen sijaan syystä tai toisesta on tarve ajon aikana muutella autonsa erinäisiä asetuksia, tarjoavat fyysiset näppäimet monelle siihen vaivattomamman ja turvallisemman vaihtoehdon.
Lisääntyvät kosketusnäytöt on saatanasta. :)
Nyt jo vm 2015 GTI:ssä on näyttö kosketusnäytöllinen ja en ymmärrä pointtia, auton ollessa paikallaan ihan kiva mutta liikkeessä koko ajan virhepainalluksia, erittäin ärsyttävää kun radiokanavaa vaihtaessa vaihtaa sivua jne.
Vanhanliiton miehille pitäisi olla ainakin lisävarustelistalta valittavissa kunnon vipstaakit ja namiskat.
Eikös ne radiokanavien vaihdot onnistu ratista?
Onnistui myös ihan sanomalla "Hei Volkswagen" tytteli vastaa viekoittelvasti: "Mitä haluat tehdä?" sitten vain sanoo kanavan nimen...
Myös näytön alareunassa vispattava säädin oli helppo käyttää lämmön säätöön.
Käykää kokeilemassa !
https://www.youtube.com/watch?v=vc8KbxKl8DY (https://www.youtube.com/watch?v=vc8KbxKl8DY)
Uusi Golf 8 kevythybridi dsg ajettu eilen.
Ensituntumana auto muuten vanhaa tuttua Golfia, hyvä ajaa, laadukkaan tuntuinen ja mukava.
Digitaalisuus mennyt hieman liian pitkälle kun lähes kaikki on valikoiden takana. No oppiihan ne ajan kanssa.
Melutaso Hakka9 nastoilla tuntui seiska Golfia suuremmalta.
Jotenkin takapenkki tuntui ahtaammalta kuin seiskassa.
Lainaus käyttäjältä: JJR1 - 05.03.20 - klo:20:14
Uusi Golf 8 kevythybridi dsg ajettu eilen.
Ensituntumana auto muuten vanhaa tuttua Golfia, hyvä ajaa, laadukkaan tuntuinen ja mukava.
Digitaalisuus mennyt hieman liian pitkälle kun lähes kaikki on valikoiden takana. No oppiihan ne ajan kanssa.
Melutaso Hakka9 nastoilla tuntui seiska Golfia suuremmalta.
Jotenkin takapenkki tuntui ahtaammalta kuin seiskassa.
Yllättäen sisarmallissa, uudessa A3:ssa kosketusnäytön rinnalla on edelleen napit ihan kaikille toiminnoille jotka oli namiskojen takana myös 8V:ssä. Napit taitaa olla sitä 'premiumia' :D
Lainaus käyttäjältä: Antore - 05.03.20 - klo:22:26
Yllättäen sisarmallissa, uudessa A3:ssa kosketusnäytön rinnalla on edelleen napit ihan kaikille toiminnoille jotka oli namiskojen takana myös 8V:ssä. Napit taitaa olla sitä 'premiumia' :D
Juuri näin. Kaveri esitteli taannoin uutta Mersuaan eikä siinä ollut yhtään kosketusnäyttöä. Näihin kansanautoihin, jotka pitää tehdä mahdollisimman halvalla niitä kosketushärpäkkeitä sen sijaan tungetaan.
Lainaus käyttäjältä: Guido - 05.03.20 - klo:23:15
Juuri näin. Kaveri esitteli taannoin uutta Mersuaan eikä siinä ollut yhtään kosketusnäyttöä. Näihin kansanautoihin, jotka pitää tehdä mahdollisimman halvalla niitä kosketushärpäkkeitä sen sijaan tungetaan.
Missä uudessa Mercedeksessä ei ole kosketusnäyttöä?
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 03.03.20 - klo:11:04
Eikös ne radiokanavien vaihdot onnistu ratista?
Ei ei ei... Mikä siinä on että autossa ei voi olla namiskoita niin kuin ennen. Kuka on keksinyt että kaiken tulee olla kosketusnäyttöjen takana, ei tämä ainakaan helpota käyttöä. Ulkonäköasioista voidaan keskustella. Mutta ei mielstäni käyttöominaisuuksien kustannuksella.
Tuo rattiohjaushan on valikkojen takana ja kun oikea valikko haettu niin sitten rullailet asemia, versus että painat yhtä pikavalintaa keskikonsolista. Mulla ainakin radio ja siitä 3-6 asemaa paljon käytössä joten arvotan tämän asian aika korkealle.
Täytyy mennä sitten Bentleyn tavalla eli, legendaarinen kello ja analogiset mittarit kääntyvät paneelista esiin halutessa. :)
Tämä olisi helppo toteuttaa lisävarusteena, kuten radiot ja mediakeskukset on jo pitkään olleet. Nyt vain toistepäin eli parin sadan lisämaksusta saat vanhanliitonmeininkiä.
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 06.03.20 - klo:08:14
Missä uudessa Mercedeksessä ei ole kosketusnäyttöä?
Uudessa BMW 3- sarjassa on kosketusnäyttö mutta siihen ei ole pakko koskea, koska näyttöä voi hallita namiskuukkeleilla. Ainakin itse olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Käsi lepää rennosti kyynärnojalla idriven kiekon päällä ja nappuloiden vieressä, joiden avulla voi surffailla valikoissa.
Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia valita radiokanavia kosketusnäytöstä. Helppoa ja jouhevaa kuin mikä. Voimakkuudensäätö siten ratista.
Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 06.03.20 - klo:09:32
Tuo rattiohjaushan on valikkojen takana ja kun oikea valikko haettu niin sitten rullailet asemia, versus että painat yhtä pikavalintaa keskikonsolista. Mulla ainakin radio ja siitä 3-6 asemaa paljon käytössä joten arvotan tämän asian aika korkealle.
Onko tosiaan noin huonoksi mennyt volkkarin rattinappulat? Tossa omassa SEATissa riittää, kun radio on päällä, niin ratin pikavalintanapeilla vaihtuu esivalitut kanavat. Ei tarvitse mitään valikkoja kaivella. Sitten jos on vaikka MP3:t soimassa, niin samat napit vaihtavat seuraavaan/edelliseen kappaleeseen hakemistossa. Tai AA:n kautta streamatessa. Eli +/- toiminto pelaa samoista rattinapeista, riippumatta audiolähteestä, eikä mitään valikkoja tarvita.
Lainaus käyttäjältä: tet - 06.03.20 - klo:11:24
Onko tosiaan noin huonoksi mennyt volkkarin rattinappulat? Tossa omassa SEATissa riittää, kun radio on päällä, niin ratin pikavalintanapeilla vaihtuu esivalitut kanavat. Ei tarvitse mitään valikkoja kaivella. Sitten jos on vaikka MP3:t soimassa, niin samat napit vaihtavat seuraavaan/edelliseen kappaleeseen hakemistossa. Tai AA:n kautta streamatessa. Eli +/- toiminto pelaa samoista rattinapeista, riippumatta audiolähteestä, eikä mitään valikkoja tarvita.
Kiitos vinkistä, täytyy testailla.
Nopeasti ajattelin että rattivalinta menee ajotietokoneeseen kun se siinä keskellä mittareita esillä.
Olen auton hiljattain käytettynä ostanut, sekin vaikuttaa tähän etten ole kaikkiin asioihin pieteetillä perehtynyt.
Ei se silti poissulje asiaa että keskikonsolin namiskoita siirtyy aivan liikaa kosketusnäytön taakse. Toki vastapainoksi saa monipuolisuutta käytännöllisyyden kustannuksella.
Lainaus käyttäjältä: tet - 06.03.20 - klo:11:24
Onko tosiaan noin huonoksi mennyt volkkarin rattinappulat? Tossa omassa SEATissa riittää, kun radio on päällä, niin ratin pikavalintanapeilla vaihtuu esivalitut kanavat. Ei tarvitse mitään valikkoja kaivella. Sitten jos on vaikka MP3:t soimassa, niin samat napit vaihtavat seuraavaan/edelliseen kappaleeseen hakemistossa. Tai AA:n kautta streamatessa. Eli +/- toiminto pelaa samoista rattinapeista, riippumatta audiolähteestä, eikä mitään valikkoja tarvita.
Toimii VWssä ihan samaan tapaan. Radion volume ja kanavan/kappaleen vaihto on aina suoraan napeissa eikä valikoiden kautta
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 06.03.20 - klo:08:14
Missä uudessa Mercedeksessä ei ole kosketusnäyttöä?
Toki on kosketusnäyttö, mutta voi ohjata sekä ratista, että cockpitistä. A- mersussa taitaa olla sama kuin ässässäkin eli varmasti tuo tämän luokan paras systeemi, ja puheiden perusteella myös erittäin toimiva.
Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 06.03.20 - klo:09:32
Täytyy mennä sitten Bentleyn tavalla eli, legendaarinen kello ja analogiset mittarit kääntyvät paneelista esiin halutessa. :)
Tämä olisi helppo toteuttaa lisävarusteena, kuten radiot ja mediakeskukset on jo pitkään olleet. Nyt vain toistepäin eli parin sadan lisämaksusta saat vanhanliitonmeininkiä.
Huoh, Bentley Continental GT:ssä on käsintehty puulaminaatti kojetaulu joka varmaan yksistään maksaa Golfin verran. Mutta samanlainen VAG-tietoviihdejärjestelmä siinä on pohjilla, yksi kolmesta paneelin sivusta on kosketusnäyttö.
https://www.youtube.com/watch?v=kx3gJKyY35w (https://www.youtube.com/watch?v=kx3gJKyY35w)
Ainoa mikä kosketusnäytössä henkilökohtaisesti ärsyttää on se, ettei sitä voi käyttää hanskat kädessä.
Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 06.03.20 - klo:09:32
Ei ei ei... Mikä siinä on että autossa ei voi olla namiskoita niin kuin ennen. Kuka on keksinyt että kaiken tulee olla kosketusnäyttöjen takana, ei tämä ainakaan helpota käyttöä. Ulkonäköasioista voidaan keskustella. Mutta ei mielstäni käyttöominaisuuksien kustannuksella.
Tuo rattiohjaushan on valikkojen takana ja kun oikea valikko haettu niin sitten rullailet asemia, versus että painat yhtä pikavalintaa keskikonsolista. Mulla ainakin radio ja siitä 3-6 asemaa paljon käytössä joten arvotan tämän asian aika korkealle.
Täytyy mennä sitten Bentleyn tavalla eli, legendaarinen kello ja analogiset mittarit kääntyvät paneelista esiin halutessa. :)
Tämä olisi helppo toteuttaa lisävarusteena, kuten radiot ja mediakeskukset on jo pitkään olleet. Nyt vain toistepäin eli parin sadan lisämaksusta saat vanhanliitonmeininkiä.
Missä merkissä/mallissa on noin?
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.03.20 - klo:11:23
Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia valita radiokanavia kosketusnäytöstä. Helppoa ja jouhevaa kuin mikä. Voimakkuudensäätö siten ratista.
Kyllä se vähän sylettää vaihdella ajomoodeja kosketusnäytöstä. Nyt ei tarvi kun painaa yhtä nappia keskikonsolista. No joku ei näitä tietenkään tarvitse.
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 06.03.20 - klo:12:51
Missä merkissä/mallissa on noin?
Vastasinkin kommenttini jälkeen että ratista en ole käyttänyt. Täytyypä testailla.
Yllä oleva kommentti ajomoodeista liittyy samaan asiaan, ennen nämäkin oli autossa kun autossa laatikon vieressä.
En ole kosketusnäyttöjen ystävä en sitten millään. Ennen oli kaikki paremmin.
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 06.03.20 - klo:12:25
Toki on kosketusnäyttö, mutta voi ohjata sekä ratista, että cockpitistä. A- mersussa taitaa olla sama kuin ässässäkin eli varmasti tuo tämän luokan paras systeemi, ja puheiden perusteella myös erittäin toimiva.
Saattaa tosiaan olla noinkin. Kaveri vaan kovin korosti kaikkien toimintojen ohjausta perinteisillä nappuloilla, mutta ei se tietenkään pois sulje etteikö siellä se kosketusnäyttökin voisi olla. Siihen vaan ei tarvitse ikinä koskea, jos hallintalaitteet on toteutettu oikein.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-taysin-uusi-suomi-mersu-nayttaa-ensisilmayksella-erikoiselta/3e0af0c4-4e68-3e60-8f33-76e12933d5a6 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-taysin-uusi-suomi-mersu-nayttaa-ensisilmayksella-erikoiselta/3e0af0c4-4e68-3e60-8f33-76e12933d5a6)
Mielenkiintoista. Voiko näiden ketjujen suosiosta vetää jotain johtopäätöksiä tulevista myyntimääristä. Näitä Golf ketjuja seuraamalla tuskin arvaisi että uusi malli on tullut...
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43516.960 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43516.960) Octavia IV
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44479.750 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44479.750) Uusi Seal Leon 2020
Suomalaisia kiinnostava farkku taitaa golffilta puuttua?
https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-variant-makes-spy-photo-debut-as-the-peoples-compact-estate/ (https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-variant-makes-spy-photo-debut-as-the-peoples-compact-estate/)
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.09.20 - klo:15:17
Suomalaisia kiinnostava farkku taitaa golffilta puuttua?
https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-variant-makes-spy-photo-debut-as-the-peoples-compact-estate/ (https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-variant-makes-spy-photo-debut-as-the-peoples-compact-estate/)
Mielestäni näyttää olevan ylivoimaisesti rumin sisarmalleihin verrattuna mutta peräpäässä on semmoinen uloke että tilavuus alkaa olla varmaan octavian luokkaa... Ei näyttäisi olevan ihan lopullinen versio vielä, jotenkin "irtaalliselta" näyttää nuissa lähikuvissa tuo takapää.. vähän niinku leikkaa liimaa työkalua käytetty, ja menee tuo saumakin vähän höpsösti tuosta rengaskaaresta (esim ocussa menee jotenkin sulavammin) En tiedä vai valkoinen värikö sitten korostaa tuota saumaa. Jos on lopullinen design niin 2/5
Alla olevassa esittelylinkissä uusi Golf Variant 2021. Minusta hyvän näköinen farkku.
Erkka
https://www.motor1.com/news/443065/volkswagen-golf-variant-alltrack-2021/ (https://www.motor1.com/news/443065/volkswagen-golf-variant-alltrack-2021/)
(https://cdn.motor1.com/images/mgl/Jv89M/s1/volkswagen-golf-variant-r-line-2020.jpg)
(https://cdn.motor1.com/images/mgl/wVo4G/s1/volkswagen-golf-variant-r-line-2020.jpg)
https://youtu.be/jvxMSHkzocQ
Tuossa vähän videota tarkemmin.
Ps. Oli näköjään farkussa pidempi akselväli, kuin hatchbackissa. Eli sama kuin octaviassa ja leonissa.
Lääpintä lämmönsäätö ja ratin lääpintäkytkimet , kapasitiiviset, saivat kunnolla kurmuutusta. Se on tsekatava mihin hintaan A3 plugari aikoinaan tulee Suomeen, siinä on perinteiset namiskat. Kunhan nyt näitä plugari A3 ja plugari Golffeja joskus Suomeen rantautuisi.
Lainaus käyttäjältä: Guido - 05.03.20 - klo:23:15
Juuri näin. Kaveri esitteli taannoin uutta Mersuaan eikä siinä ollut ;) ;) kosketusnäyttöä. Näihin kansanautoihin, jotka pitää tehdä mahdollisimman halvalla niitä kosketushärpäkkeitä sen sijaan tungetaan.
En itsekään ole suuri kosketusnäyttöjen ystävä, mutta tähän aiempaan huomiona, uusi S on nyt esitelty ;)
https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-s-class/1024x768/wallpaper_68.htm (https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-s-class/1024x768/wallpaper_68.htm)
Lainaus käyttäjältä: jsx - 10.09.20 - klo:10:00
En itsekään ole suuri kosketusnäyttöjen ystävä, mutta tähän aiempaan huomiona, uusi S on nyt esitelty ;)
https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-s-class/1024x768/wallpaper_68.htm (https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-s-class/1024x768/wallpaper_68.htm)
Minä en tajua näitä "leijuvia" diginäyttöjä. Ihan niinkuin oltaisiin suunniteltu kojelauta ensin valmiiksi ja sen jälkeen mietitty että mihin nämä 50" diginäytöt laitetaan... Miksi nämä ei voi olla sulavasti kojelaudassa integroituna niinkuin ne on ollut aikojen alusta lähtien (siis radioista / mankoista lähtien). Uusi octaviakin meinaa mennä pilalle tuon "irtaallisen näköisen" näytön takia ja tuuletinsuuttimet puhaltaa suoraan ranteille.
Tuossa S mersukuvassa tuulettimet on sentään siellä missä pitääkin eli ylhäällä ja näyttö alhaalla. Mielestäni tyylikkyydessä ja käytännöllisyydessä mennään väärään suuntaan. nuo näytöt ei saisi missään nimessä olla nostettuna kun näytöt vaan häiritsee ajaessa. Myös uuden leonin tunnelmavaloraita ihmetyttää tuossa tuulilasin alapuolella. Tuijaa suoraan silmiin ajaessa (vaikka tämä ei mikään kirkas valo olekkaan).
Mutta juuri huomasin että tämähän ei liity kyllä golfiin millään tavalla..
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.09.20 - klo:17:31
https://youtu.be/jvxMSHkzocQ
Tuossa vähän videota tarkemmin.
Ps. Oli näköjään farkussa pidempi akselväli, kuin hatchbackissa. Eli sama kuin octaviassa ja leonissa.
Tuohan on huomattavasti nätimpi kuin aiemmissa salapoliisikuvissa. Nostan arvosanan välittömästi 2/5 --> 3/5 ;D
Lainaus lehdistötiedotteesta:
LainaaSuomen varustelutasot ovat tästä lähtien: Golf, Style ja R-Line. Kaikissa varustelutasoissa on myös enemmän vakiovarusteita verrattaessa saman tasoiseen aikaisempaan varustelutasoon.
Suomessa vakiovarusteisiin kuuluvat mm. led-ajo- ja takavalot, avaimeton käynnistys, 10,25” digitaalinen mittaristo, 10” infotainment-järjestelmä, uudenlainen lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, täysautomaattinen ilmastointi, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ennakoivalla nopeussäädöllä, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä langaton App-Connect älypuhelinliitäntä ja kaksi USB-C-liitintä sekä 16” kevytmetallivanteet.
Style-varustelutason vakiovarusteita ovat lisäksi mm. led-performance-ajovalot, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit, Art Velours microfleece-verhoilu, sähkösäätöinen ErgoActive kuljettajanistuin muistitoiminnolla, Ambiente-valaistus ohjaamossa (32 väriä) ja kaukovaloavustin Light Assist sekä 17” kevytmetallivanteet.
R-Line-varustelutasossa on perustasoon verrattuna lisänä esimerkiksi: R-line-urheiluistuimet kiinteällä pääntuella, progressiivinen ohjaus, ajoprofiilinvalinta ja urheilullinen alusta (madallettu noin 15 mm).
VW Golf GTI:n tiedot hevosvoimista hintaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/gti-autojen-kantaisan-uusin-versio-suomeen-tassa-ovat-vw-golf-gtin-tiedot-hevosvoimista-hintaan/ab07db60-65f1-41a6-9cf8-0353943455a0 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/gti-autojen-kantaisan-uusin-versio-suomeen-tassa-ovat-vw-golf-gtin-tiedot-hevosvoimista-hintaan/ab07db60-65f1-41a6-9cf8-0353943455a0)
Tulevan Golf R:n voimavaroista kertovat juuri julkistetut Audi S3:n lukemat: 310 hv ja 400 Nm. Jossain yhteydessä esille nostettua 335 hevosvoimaa en itse pidä näin ollen realistisena.