DPF:hän on kohtuullisen uusi keksintö eikä VAG:n versioista käytännössä ole paljoa kokemusta. Kuitenkin maailmalla liikkuu erittäin paljon negatiivista palautetta DPF:n toiminnasta jo takuuaikana. DPF:n vaihto kuitenkin on erittäin kallis operaatio, joten miten suhtautuisitte käytettyihin DPF dieseleihin tulevaisuudessa?
LainaaDPF:n vaihto kuitenkin on erittäin kallis operaatio
Minkähintaisesta operaatiosta mahdetaan puhua tässä?
Onhan tämä hyvin tamantyyppinen asia kuin katalysaattori joka alkuaikana aiheutti vastaavia pelkoja. Ostaisitko käytetyn auton jossa katalysaattori? (silloin pitäisi ostaa 90-luvun alku tai vanhempaa)
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.06.10 - klo:09:16
Minkähintaisesta operaatiosta mahdetaan puhua tässä?
En tiedä VAG:n hiukkasloukun hinnasta, mutta muilla merkeillä hinnat kuulostaa pyörivän tonnin-kahden välimaastossa töineen päivineen.
Itse en ostaisi hiukkasloukullista autoa edes uutena, jos sitä olisi tarkoitus pitää pidempään kuin takuuaika, sen verran pahasti keksintö on lasten kengissä. Varsinkin pätkäajo on myrkkyä loukulle, silloin ei saada puhdistuspolttoja tehtyä ja nokea kertyy muutenkin enemmän.
Ehkä siitä joskus saadaan luotettava, mutta vielä se ei sitä ole.
Onko muuten VAG:n dpf:ssä joku lisäaineistus vai pelaako se ihan "kuiviltaan"?
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.06.10 - klo:09:16
Onhan tämä hyvin tamantyyppinen asia kuin katalysaattori joka alkuaikana aiheutti vastaavia pelkoja. Ostaisitko käytetyn auton jossa katalysaattori? (silloin pitäisi ostaa 90-luvun alku tai vanhempaa)
Katalysaattoria kohtaan oli kyllä melkoisia pelkoja 90-luvun alussa.
Onneksi ne osoittautuivat todella kestäviksi värkeiksi ja varaosien hinnatkin putosivat aivan kohtuullisiksi. Ilmeisesti silloin aikoinaan katteja ei saanut kuin marmoriliikkeen tiskiltä ja hinnatkin olivat vähintään suolaisia.
No saapi sitä katalysaattorin vaihdosta vieläkin pulittaa sen 300-1000e. Katalysaattorihan on teknisesti varsin yksinkertainen kapistus, ei se ole sen kummempi värkki kuin platinalla päällystetty keraaminen kennosto. DPF sen sijaan on kohtuullisen paljon monimutkaisempi laite ainakin vielä nykyisellään, ainakin tarvittavien anturien osalta.
Käyttäjälleenhän DPF:stä ei ole missään missään vaiheessa muuta kuin haittaa, elleivät nyt hiukkaspäästöt jostain syystä aivan mahdottomia huoleta. Muuten se lisää ainoastaan auton hintaa uutena, lisää polttoaineen kulutusta (regenerointi ja muutenkin tukkoisempi pakokaasujärjestelmä) ja sitten on vielä tuo kohtuullisen suuri rikkoontumisriski. Väittäisin vielä että se rikkoontumisriski vain lisääntyy auton ikäännyttyä, kun ainakin itse havainnoituna dieseleissä näyttää tuo pakoputkesta ulos tuleva tavara muuttuvan sakeammaksi. Tuskin se nyt ainakaan sen DPF:n työtä helpottaa.
Onkohan mahdollista poistaa hiukkassuodattimen jälkeenpäin vai meneekö CO2 päästöt sitten yli sallitun?
Eihän tuo DPF enää niin kovin uusi keksintö ole, eli onko näitä sitten hajonnut paljonkin ja erityisesti joissakin tietyissä merkeissä?
Kyllä kait tänä päivänä on jo paljonkin ajettuja DPF:llä varustettuja dieseleitä, mutta en minä ole kyllä kuullut, että noita olisi erityisesti hajonnut. Joitakin satunnaisia tapauksia oli pari vuotta sitten lehdissä, mutta ainahan noita yksittäisiä tapahtumia sattuu.
Missäs tuo DPF:n hajoaminen sitten näkyy? Pelkästään päästöissä?
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.06.10 - klo:20:46
Onkohan mahdollista poistaa hiukkassuodattimen jälkeenpäin vai meneekö CO2 päästöt sitten yli sallitun?
Teknisesti varmasti kyllä. Dieselmoottori toimii hyvin ilman DPF:kin. Aivan kuten katalysaattorin voi rälläköidä pois tai pakokaasun kierrätyksen eli EGR:n voi tulpata.
Mutta mutta.. Nämä nykyiset autot ovat niin pitkälle tietokoneistettuja, että todennäköisesti herjaa jotakin vikakoodia, jos ylipäätään suostuu käynnistymään. Viimeistään katsastuksen OBD-testissä tulee hylsy.
LainaaOnkohan mahdollista poistaa hiukkassuodattimen jälkeenpäin vai meneekö CO2 päästöt sitten yli sallitun?
DPF ei kylläkään liity CO2-päästöihin, vaan
hiukkaspäästöihin.
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 26.06.10 - klo:22:03
DPF ei kylläkään liity CO2-päästöihin, vaan hiukkaspäästöihin.
Kyllä, mutta DPF lisää hieman polttoaineenkulutusta -> CO2-päästöt ovat suuremmat DPF:llä varustetuissa autoissa kuin vastaavissa ilman DPF:ää olevissa.
Mitenkäs lisäaineilla toimivat hiukkassuodattimet? Lisääntyykö niissä polttoaineenkulutus vai hoitaako lisäaine regeneroinnin?
LainaaCO2-päästöt ovat suuremmat DPF:llä varustetuissa autoissa
Jos tarkkoja ollaan, niin tätä kautta DPF tosiaan vaikuttaa hiukan myös CO2-päästöihin, mutta ei siis
vähentävästi... ;)
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 26.06.10 - klo:22:13
Mitenkäs lisäaineilla toimivat hiukkassuodattimet? Lisääntyykö niissä polttoaineenkulutus vai hoitaako lisäaine regeneroinnin?
Kyllä se kulutus nousee niissäkin, polttovaiheessa soppaa pitää syöttää lisää jotta saadaan lämmöt riittävän ylös ja tukkonahan se purkki on muutenkin siellä putkessa.
Käsittääkseni DPF:n poisto ei ole mahdollista jos asiaa katsotaan pykälien valossa, mutta auton lienee saa pelaamaan ilmankin vallan mainiosti kun riittävästi sorkkii vaikka vag-comilla.
Paljonko nykyisissä VAGeissa on loukun vaihtoväli?
http://www.vwcorporatefleet.com/pdfs/VWCarefreeMaintenanceProgramSchedule.pdf (http://www.vwcorporatefleet.com/pdfs/VWCarefreeMaintenanceProgramSchedule.pdf) dokumentin mukaan:
Diesel particle filter: Only after 120,000 miles: Check ask loading according to manufacturer work procedure. Replace if necessary. Note: if DPF replacement is not necessary, perform check every 10,000 miles thereafter until replacement becomes necessary. Subsequent DPF replacement interval is a minimum of 120,000 miles, thereafter.
Eli 120tmailia? minimi.. Päteeköhän tuo myös täällä pohjoisessa..
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.06.10 - klo:22:39
Käsittääkseni DPF:n poisto ei ole mahdollista jos asiaa katsotaan pykälien valossa, mutta auton lienee saa pelaamaan ilmankin vallan mainiosti kun riittävästi sorkkii vaikka vag-comilla.
Mielenkiintoinen kysymys tosiaan. Uudelleen ohjelmointi voinee auttaa malleissa, joissa DPF on optiona, mutta entäs uudet autot, jotkat ovat euro5-normin mukaisia eli ei edes ole valinnanvaraa?
Entäs sitten katsastuksen pakokaasutesti? Inssi näkee auton olevan euro5 tai euro6 -luokkaan kuuluva, mutta nokea tulee putkesta reilusti.. Taitaapa napsahtaa hylky.
Ei muuta kuin laatikko takaisin kiinni ja vag-comilla softat kuntoon. Tämä ralli kerran vuodessa ja silloinkin mietityttää sekä ohjelmoinnin että hiukkasloukun toimivuus.
LainaaInssi näkee auton olevan euro5 tai euro6 -luokkaan kuuluva, mutta nokea tulee putkesta reilusti.
Taitaa olla koneessakin vikaa, jos putkesta tulee näkyvää nokea (savua). Käsittääkseni DPF:n toimintaa ei katsastuksessa testata mitenkään. Dieseleille tehdään vain perinteinen savutustesti ja senhän kunnossa oleva kone läpisee ilman (toimivaa) partikkelisuodatintakin. :)
Lainaus käyttäjältä: Tupo - 27.06.10 - klo:11:54
Taitaa olla koneessakin vikaa, jos putkesta tulee näkyvää nokea (savua). Käsittääkseni DPF:n toimintaa ei katsastuksessa testata mitenkään. Dieseleille tehdään vain perinteinen savutustesti ja senhän kunnossa oleva kone läpisee ilman (toimivaa) partikkelisuodatintakin. :)
Kyllähän dieselin putkesta mustaa tussahtaa polkaistaessa vaikka kone olisikin kunnossa, senverran sitä nokea sinne putkeen kuitenkin kertyy. DPF:stä jää toki obd-testissä kiinni jos siitä on jokin vikakoodi päällä, ja taitaa nämä euro5 ja 6 olla senverran tiukkoja ettei dieseli niistä ilman hiukkasloukkua selviä.
timppin laittamassa linkissä siis sanotaan tarkastusvälin olevan ~200tkm ja jos vaihto ei ole tarpeen niin sitten tarkastus ~15tkm välein, eli kerran huoltovälillä :P Alkuunhan noissa oli 80tkm vaihtoväliäkin, mutta ei tuo 200 tonniakaan kyllä mikään häävi ole...sitten se purkki alkaa olla kohdallaan kun se kestää auton eliniän ::)
LainaaDPF:stä jää toki obd-testissä kiinni jos siitä on jokin vikakoodi päällä, ja taitaa nämä euro5 ja 6 olla senverran tiukkoja ettei dieseli niistä ilman hiukkasloukkua selviä.
Joo, päällä olevista vikakoodeista jää kiinni. Itse PDF:n toimintaa ei kuitenkaan (vielä?) erikseen testata.
Itsellä on tuollainen DPF suodatin 3.0TDI:ssä ja se on muutaman kerrran ilmaissut näytöllä, että ns. tyhjentää hiukkassuodattimen. Ohjekirjassa neuvotaan silloin ajamaan pienemmällä vaihteella (eli korkeammilla kierroksilla). Tämä vaihe kestää n. 5 minuuttia jooloin viesti näytöstä poistuu.
Jos suodattimen huolto/tarkastus/vaihtoväli on 200tkm niin en murehtisi kovinkaan paljon asiaa. Omasta mielestä on aika hyvä asia ettei dieselini savuta lainkaan eikä haise. (ei meinaa haise lainkaan dieselille)
mulla tossa 2.0 TDI:ssä ei kyllä koskaan ilmoita mitään näytöllä et tyhjentäis tota suodatinta.mutta tuli sellanen mieleen et joskus toi vaihdenäyttö alkaa yllättäen pyytämään paljon pienempää vaihdetta mitä yleensä et ainahan se melkein heti haluu sen kutosen silmään.noissa tilanteissa oon aina miettinyt et mitä helv.....ä toi näyttö sekoilee enkä oo sitä uskonu!!!et oiskohan toi merkki siitä et se tyhjentäis sitä suodatinta???
Lainaus käyttäjältä: jorkku - 27.06.10 - klo:15:20
mulla tossa 2.0 TDI:ssä ei kyllä koskaan ilmoita mitään näytöllä et tyhjentäis tota suodatinta.mutta tuli sellanen mieleen et joskus toi vaihdenäyttö alkaa yllättäen pyytämään paljon pienempää vaihdetta mitä yleensä et ainahan se melkein heti haluu sen kutosen silmään.noissa tilanteissa oon aina miettinyt et mitä helv.....ä toi näyttö sekoilee enkä oo sitä uskonu!!!et oiskohan toi merkki siitä et se tyhjentäis sitä suodatinta???
Luultavasti se antaa rob-s:llä ohjeistusta ajaa reilummin koska polttoa ei ole saatu tehtyä ajoissa, näin siis käyttäjää infotaan että nyt olisi aika ajella isommilla kierroksilla. Näin se on varmasti sinullakin, pyytää pienempää vaihdetta jotta saadaan lämpötila nostettua riittävän ylös.
Pitää myös muistaa että softaus ei tee hyvää suodattimelle...
Näyttöön tulee ihan tekstillä että "DPF filter..bla bla bla". Tästä voi lukea asiasta kiinnostuneet auton ohjekirjasta lisää..teksti löytyy vaikkei omassa autossa olisikaan hiukkassuodatinta.
Palatakseni ihan alkuperäiseen kysymykseen, niin en jättäisi ostamatta käytettyä autoa jos se muuten vastaa toivomuksia vaan sen hiukkassuodattimen takia. Lisäksi se on vielä ns. "ekoteko":)
Joo enpä ainakaan itse ole hiukkasloukkuihin liittyviin ongelmiin juurikaan törmännyt. Ahdistaahan ne pakopuolta ja tiedän jonkun ystäväni niitä poistelleen jotta softatessa huipputehot saatiin irti, mutta on noita hiukkausloukullisiakin nähty softattunakin jo yli 100tkm kelanneina ilman mitään ongelmia.
Itsellä kolmessa viimeisessä autossa on loukko jo ollut ja loukot ovat toimineet moitteettomasti. Muita paljon tavallisempia murheita on kyllä noissakin autoissa ollut. Paha hajuhan niistä tulee polton aikana ja yleisestikin poltot olisi hyvä saada suoritettua loppuun asti. Normaalistihan tuo tapahtuu huomaamattomasti ajon aikana ja näyttöilmoitukset tulevat vastaan tosiaan siinä vaiheessa kun poltto on kesteytynyt useampaan otteeseen tai sitä ei ole pitkään aikaan päästy edes tekemään.
Oli muuten huvittavaa viime talvella kun ruuhkassa yli kahdenkymmenen asteen pakkasessa auto alkoi tekemään polttoa. Tuli aika hyvä valkoinen usva auton takaa. ;D Siinä varmaan muutamakin kanssa-autoilija ihmetteli, että onko tuokin kohtuu tuoreen näköinen auto tullut jo loppunsa alkuun. Kyseisessä (ei konsernin) autossa polton huomaa hyvin seisontakulutuksesta ja käyntikin muuttuu vähän karkeammaksi.
Loukut on muuten ollut ainakin osassa bemareista jo tosi pitkään vakiona, tuntuu että VAG on melkein jälkijunassa niiden kanssa... Eiköhän me jo voida ne nokivasarat pikkuhiljaa jättää historiaan? Ei dieselinkään ole pakko visuaalisesti voimasavun muodossa itsestään ilmoitella.
DPF merkkivalokuvaelma tuli ajotieturin ruutuun n.20 minuutin(20km) ajon jälkeen. Vaikka olin jo ajanut, kiitos pakkasen(n.-20C), tuon 20km jo normaalia pienemmällä vaihteella.. Valon leimahtaessa jatkoin ajamista kuten siihenkin asti. Pari kertaa 60 ja 70 alueella runttasin pedaalin pohjaan kakkosella ja kolmosella.. Valo paloi kuitenkin vielä sen loputkin 10minuuttia(10km).. Kävin äsken lyömässä dieselin tulille ja valo ei nyt heti syttynyt..
Tolla ei nyt ole kovin paljon ajettu viimeaikoina tolla omalla dieselillä, mutta 90% matkoista ovat olleet yli 30km/ajosuorite. Hivenen ihmettelen, mutta jos tuo nyt tuosta vielä ärtyy, niin kohta on (90tkm)LL-huolto, ja autossa on vielä takuuta luvattuna 5tkm ajaksi..(1v/20tkm)
Täytyy varmaan käydä ihan muuten vain jututtamassa myyjää.. Kun suuntani on sinnepäin muutenkin..
Ei tällä ole kyllä vaikutusta luottooni DPF:ää kohtaan, vähän vain ihmettelen, koska ajo on pääosin kuitenkin kohtuu pitkää siivua.. Lähestulkoon aina 30km/käynnistys...
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.06.10 - klo:12:17
Kyllähän dieselin putkesta mustaa tussahtaa polkaistaessa vaikka kone olisikin kunnossa, senverran sitä nokea sinne putkeen kuitenkin kertyy. DPF:stä jää toki obd-testissä kiinni jos siitä on jokin vikakoodi päällä, ja taitaa nämä euro5 ja 6 olla senverran tiukkoja ettei dieseli niistä ilman hiukkasloukkua selviä.
Edellisessä katsastuksessa oli tosi mukava katsastusmies joka kertoi jotain tuosta päästömittauksesta riisseleille. Hommahan etenee niin että pakoputkeen liitetään letku, polkaistaan kaasu pohjaan - ja pidetään se pohjassa jonkun aikaa. Tulos oli nolla - ei hiukkasia. Niin sen pitää kuulemma hiukkasloukulla varustetulla ollakin. Niistä ei pitäisi oikeasti tupruta mitään. jos tupruaa, on jotain rikki.
Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:08:16
DPF merkkivalokuvaelma tuli ajotieturin ruutuun n.20 minuutin(20km) ajon jälkeen. Vaikka olin jo ajanut, kiitos pakkasen(n.-20C), tuon 20km jo normaalia pienemmällä vaihteella.. Valon leimahtaessa jatkoin ajamista kuten siihenkin asti. Pari kertaa 60 ja 70 alueella runttasin pedaalin pohjaan kakkosella ja kolmosella.. Valo paloi kuitenkin vielä sen loputkin 10minuuttia(10km).. Kävin äsken lyömässä dieselin tulille ja valo ei nyt heti syttynyt..
DPF valohan ei ole muistaakseni vian osoitus vaan merkki siitä, että auto haluaa pidemmän lenkin jotta saisi suorittaa polttoa tarpeeksi.
En tiedä miten Volkkareissa onnistuu diagnostiikan kautta ohittaa ne hiukkasloukut, mutta uusimisen sijaan se kannattanee yrittää siis eliminoida käytöstä ja tyhjätä. Ihan turhaa sitä on yleensäkin pelätä, vaikka haittavaruste onkin samaan tapaan kuin joku EGR.
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 04.01.11 - klo:20:19
En tiedä miten Volkkareissa onnistuu diagnostiikan kautta ohittaa ne hiukkasloukut, mutta uusimisen sijaan se kannattanee yrittää siis eliminoida käytöstä ja tyhjätä. Ihan turhaa sitä on yleensäkin pelätä, vaikka haittavaruste onkin samaan tapaan kuin joku EGR.
Ootko kokeillut koskaan miten joku 2.0tdi lämpiää 20 asteen pakkasilla jos ei ole egr toiminnassa?
Kokeileppa ja sano sitten että se on pelkkä haittavaruste.
Ja kokemuksesta voin sanoa että DPF pöntöt kestää. Itse en pelkäisi piiruakaan tuota keksintöä.
Vaikuttaa ettei skulalla ole kone ollut tarpeeksi lämmin hetkeen, ja siksi ei ole saanut aloitettua polttoa. Valo syttyy myös jos polttoa ei saada tehtyä loppuun asti, kun tarpeeksi monta kertaa on keskeytynyt.
Se että ajelee kaasu pohjassa, ei tuo mitään apua tuohon, paras on noin 2000rpm jolloin tehdään polttoaineen jälkisyöttöä.
Ja tosiaan katsastuksen savumittauksesta näkee, onko dpf paikoillaan vaiko ei. DPF antaa nollatuloksen, jos taas ei pönttöä ole niin arvo on luokkaan 0,1 - 3. Onhan noita nollatuloksia saatu myös ilman dpf:ää, mutta silloin harvoin puhutaan vakioautosta. Tuo tulos itsessään ei aiheuta hylkäystä, mutta antaa katsastajalle syyn alkaa ihmetellä pakopuolta, että miksi päästöt eivät ole vakion kaltaiset.
Softauksesta, ei mitään vaikutusta dpf:n toimintaan. Itselläni on omassa autossa uusi dpf paikoillaan koska vanha alkoi täyttymään, ja eipä tuosta muuta iloa ole, kuin hieman vähentyneet poltot ja noin 15 kadonnutta heppaa palasi laitumelle.
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 05.01.11 - klo:19:04
Ootko kokeillut koskaan miten joku 2.0tdi lämpiää 20 asteen pakkasilla jos ei ole egr toiminnassa?
Kokeileppa ja sano sitten että se on pelkkä haittavaruste.
Eikös se EGR Volkkareissa sytytä moottorin varoitusvalon automaattisesti noissa lämpötiloissa? ;D
En tiedä onko se tullut vielä esille mutta hiukkassuodattimen positiivisimpana puolena pidän sitä ETTEI se savuta mustaa kiihdytettäessä. Pakokaasujen hajutkin ovat miedommat.
Se hiukkasloukkuhan tosiaan poltetaan puhtaaksi määrävälein, polttamalla hiukka rikkaampaa seosta ja näin pakokaasujen lämpötila nousee s.e. DPF saavuttaa noen polttolämpötilan = puhdistuu sinne kertyneestä tauhkasta. Vaan onko tuolla nousseella pakokaasulämpötilalla vaikutusta myös muiden pakokanavien puhdistumiseen, EGR-kanavat mukaanlukien? EGR:n heikkoushan on nimenomaan nokeentuminen. Joko venttiili itse nokeentuu ja siten ei enää toimi kunnolla ja/tai EGR:n kautta myös imukanavat nokeentuvat. Pysyykö EGR:kin siis paremmin toimintakuntoisena DPF varustetussa autossa? ???
Seos itsessään ei ole rikkaampi, mutta polttoainetta syötetään tietty annos poistotahdin aikana, jonka annetaan sytyä palamaan turbiinissa/pakosarjassa jolloin tuo polttoaine menee suoraan lämmöksi. Pakopuolen lämpötila dpf vehkeissä on polton aikana noin 800-850`c. Tuo jälkisyöttö on syy, miksi auto pörisee kovempaa polton aikana.
EGR on kaikissa nykyvehkeissä jäähdytetty, eli mustaa mössä kertyy ihan entisellään. Muistaakseni tuon egr-jäähdyttimen teho on luokkaa 20-30kW, eli pakokaasu jäähtyy melko tehokkaasti.
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 07.01.11 - klo:09:43
Eikös se EGR Volkkareissa sytytä moottorin varoitusvalon automaattisesti noissa lämpötiloissa? ;D
Kumma juttu, mulla ei ole yhdessäkään sytyttänyt vikavaloa palamaan vaikka kuipaljon pakkasta :o :-X
Mut tosissaan, auto on kyllä äärimmäisen kylmä ilman egr venttiiliä, joka taasen vaikuttaa aika moneen asiaan (kondensoitumisilmiöön, kulutukseen, koneen kestoikään)
Eli tällaisesta haittavarusteesta on kyse ;)
"Ennen vanhaan" egr:n pakokaasu otettiin suoraan pakosarjasta imupuolelle, mutta nykyään egr:n pakokaasu otetaan vasta dpf:n jälkeen, eli nuo tukkeutumisongelmat pitäisivät olla historiaa nykyautoissa.
Käytin keväällä 320d Bemua jossa oli DPF kiinni huollossa (Bosch Service). Huollon ajanvarauksen kaveri kertoi että kannattaa ottaa DPF keraaminen levy pois kun tulee kilometrit DPF:llä täyteen. DPF-katin uusinta olis ollu Bemariin jos muistan oikein 1400eur. Keraamisen leveyn poisto katista 300eur ja onnistuu kuulemma katin peräosan avaamalla levyn poistamalla ja hitsaamalla katti takaisin umpeen. Kulutukset tippuu kuulemma 0,5l/100km. Ja ei aiheuta ongelmia katsastuksessa. Olisivat samassa pajassa softanneet Bemariin lisää tehoja +400eurolla saman operaation yhteydessä. Kyseessä ihan iso Bosch Service tässä lähikulmilla, ei mikään nyrkkipaja.
Eikö 2.0 TDI CR-koneissa ole 2 EGR:ää? Suoraan pakosarjasta imusarjaan olevaa käytetään pienillä moottorin kuormilla, ja DPF:n jälkeen olevaa jäähdytettyä EGR:ää suurilla kuormilla.
Lainaus käyttäjältä: monster - 08.01.11 - klo:11:56
Käytin keväällä 320d Bemua jossa oli DPF kiinni huollossa (Bosch Service). Huollon ajanvarauksen kaveri kertoi että kannattaa ottaa DPF keraaminen levy pois kun tulee kilometrit DPF:llä täyteen. DPF-katin uusinta olis ollu Bemariin jos muistan oikein 1400eur. Keraamisen leveyn poisto katista 300eur ja onnistuu kuulemma katin peräosan avaamalla levyn poistamalla ja hitsaamalla katti takaisin umpeen. Kulutukset tippuu kuulemma 0,5l/100km. Ja ei aiheuta ongelmia katsastuksessa. Olisivat samassa pajassa softanneet Bemariin lisää tehoja +400eurolla saman operaation yhteydessä. Kyseessä ihan iso Bosch Service tässä lähikulmilla, ei mikään nyrkkipaja.
Onnistuu, vaatii siis paketin avaamisen rälläkällä, kaikki sisuskalut pois, hitsaus umpeen, tuon jälkeen moottorinohjaus pitää tehdä uusiksi. Jos ei laiteta, pamahtaa vikavalot, pakkopoltot on vielä toiminnassa jne. eli murheita.
Bemarin dpf taitaa olla hieman erilainen, katti ja dpf eri paketissa, volkkarissa kun ne ovat yhtä puuta.
Ja kuten täällä aikaisemmin jo kirjoitettiin, katsastuksessa on havaittavissa poisto, ja tarkka inssi löytää myös syyn hylkäämiseen.
Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 08.01.11 - klo:17:32
Onnistuu, vaatii siis paketin avaamisen rälläkällä, kaikki sisuskalut pois, hitsaus umpeen, tuon jälkeen moottorinohjaus pitää tehdä uusiksi. Jos ei laiteta, pamahtaa vikavalot, pakkopoltot on vielä toiminnassa jne. eli murheita.
Bemarin dpf taitaa olla hieman erilainen, katti ja dpf eri paketissa, volkkarissa kun ne ovat yhtä puuta.
Ja kuten täällä aikaisemmin jo kirjoitettiin, katsastuksessa on havaittavissa poisto, ja tarkka inssi löytää myös syyn hylkäämiseen.
Miten sen katsastuksessa huomaa...
Eikös ne hitsausjäljet kuitenkin ole vähän näkyviä?
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 09.01.11 - klo:14:44
Eikös ne hitsausjäljet kuitenkin ole vähän näkyviä?
Ja pakokaasutesteri huomaa ne putkesta tulevat kokkareet, joita ei tule jos DPF on kunnossa.
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.01.11 - klo:14:51
Ja pakokaasutesteri huomaa ne putkesta tulevat kokkareet, joita ei tule jos DPF on kunnossa.
Onhan nuita DPF:än poistoja tehty ja ovat leimasta läpi menneet. Ei päästörajat ole niin tiukat etteikö nykyaikainen dieselmoottori menisi niistä läpi ilman hiukkassuodatinta.
Lainaus käyttäjältä: woke - 09.01.11 - klo:15:45
Onhan nuita DPF:än poistoja tehty ja ovat leimasta läpi menneet. Ei päästörajat ole niin tiukat etteikö nykyaikainen dieselmoottori menisi niistä läpi ilman hiukkassuodatinta.
Ei toki ole, mutta jos katsuri huomaa autossa olevan hiukkassuodattimen ja putkesta tulee kuitenkin voimasavua, niin siitä seuraa hylky, vaikka päästöt sinällään alittaisivatkin normin. Hiukkassuodattimella varustettavan auton hiukkaspäästöt kun ovat katsurin mittarin mukaan nolla.
Hylkyperuste tulee siitä, ettei auto enää täytä sille tehtyä tyyppihyväksyntää. Tilanne on sama esim. vääränlaisen alustasarjan ym. tuunausten kanssa.
Se on taas kokonaan asia erikseen, ettei katsuri tuollaisia läheskään aina huomaa tai ei halua huomata.
Ongelma tuosta hiukkassuodattimen tyhjennyksestä voi tulla siinä vaiheessa, kun auton myy eteenpäin ja "unohtaa" kertoa tuosta toimenpiteestä. Ei se varmaankaan uutta omistajaa haittaa, kunnes kosahtaa katsastuksessa. Siinä vaiheessa voi varautua avaamaan kukkaroaan ja korvaamaan entisestä autostaa DPF:n kunnostamisen. Tuskin sitä välissä oleva autoliikekään vahingokseen ottaa? Tietämättömän näytteleminenkin lienee tuossa tapauksessa turhaa, kun tuskinpa naapuri olisi salaa käynyt rälläköimässä auton alla.
Tän pvn hesarissa juttua DPF vaurioista. Linkkiä en nyt kännyllä tähän saa. Hesarin sivuilta tarkemmin.
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 15.01.11 - klo:11:16
Tän pvn hesarissa juttua DPF vaurioista. Linkkiä en nyt kännyllä tähän saa. Hesarin sivuilta tarkemmin.
Lienee tämä uutinen, http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pakoputkistossa+piilee+kallis+paukku/1135263058919 (http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pakoputkistossa+piilee+kallis+paukku/1135263058919)
Mielenkiintoinen aihe tuo huikkassuodatinasia. Onneksi omat ajot ovat pääsääntöisesti pitkää ajoa. Yetin ja varmaankin muidenkin konsernin autojen polton huomaa siitä, että flektit pauhaavat moottoritilassa polton aikana. Eilenkin kun ajoin autoa talliin -15c pakkasta, huomasin tallin ovia aukaistessa, että flektit ovat päällä ja lievä palaneen käry leijui auton ympärillä. Ajoin sitten varmuuden vuoksi pienen lenkin, jotta poltto loppui ja sitten vasta auto talliin.
Tuttavalla meni mersusta suodatin tukkoon(reilu vuoden vanha 200 cdi). Huollossa vain todettiin pätkäajon olevan pahasta ;) No vaihto meni tietysti takuuseen. Siis lisää jännitystä talviajoon.
Itselle tulee vahvasti mieleen ne ajat jolloin kaikki olivat sitä mieltä etteivät osta ikinä bensa-autoa jossa katalysaattori..
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.01.11 - klo:16:03
Ei toki ole, mutta jos katsuri huomaa autossa olevan hiukkassuodattimen ja putkesta tulee kuitenkin voimasavua, niin siitä seuraa hylky, vaikka päästöt sinällään alittaisivatkin normin. Hiukkassuodattimella varustettavan auton hiukkaspäästöt kun ovat katsurin mittarin mukaan nolla.
Mullakin katsastusmies tuosta erikseen kertoi. Jos on hiukkasloukku, saa hiukkasia tulla 0. Muussa tapauksessa hylky. Kyselin kuitenkin uteliaana kuinka näitä on ollut? itsellä oli kuitenkin aika eksoottinen kombinaatio silloin, pumppari hiukkasloukulla. Sanoi ettei noita juurikaan hylätä, hyvin toimivat. Miksi epäilemään?
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.01.11 - klo:21:35
Sanoi ettei noita juurikaan hylätä, hyvin toimivat. Miksi epäilemään?
On kai se Hesarin kertoma 4 tonnin pieti vanhalle autolle melkoinen saavillinen kylmää vettä niskaan.
Eipä silti, muunlaisia dieseleitä ei enää tule, kun euro4:sia ei enää 1.1.2011 jälkeen saa kilpiin. Niinpä jos dieselillä haluaa tulevaisuudessa ajella, niin on sitten hyväksyttävä DPF ja sen mahdolliset korjauskulut. Seuraavaksi siirrytään euro6:een ja dieseleihin tulee silloin urearuiskutukset. Taas muutaman toimintatonni varattava huoltoihin ja korjauksiin.
Kaikki tämä sataa bensakoneiden ja hybridien laariin.
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.01.11 - klo:21:35
Mullakin katsastusmies tuosta erikseen kertoi. Jos on hiukkasloukku, saa hiukkasia tulla 0. Muussa tapauksessa hylky.
Kuitenkin jos katsastaja tuijottaa vain pakokaasupäästölappua niin ei tule hylkyä. Suomessa hiukkaspäästörajat ovat niin naurettavat, että dieselmersu vuodelta -89 pääsisi läpi vuoden 2011 autona.
En ole ainakaan löytänyt Suomen lainsäädännöstä kohtaa, missä henkilöautojen euro4 tai euro5:n hiukkaspäästörajoja olisi mitenkään huomioitu.
Tietty osaava katsastusmies osaa yhdistää liian suuret hiukkaspäästöt puuttuvaan dpf:n, joka itsessään on hylkäysperuste. Ehkä hiukkaspäästöjen raja-arvon löysyys perustuu juuri tähän. Euro5:ssa ja uudemmissa pitää olla DPF, jonka pitää toimia, joten hiukkaspäästöjä on turha mittailla sen tarkemmin.
Mä aina välillä ajan jonkun lenkin kun työmatka on vain 7km et saa kone lämmöt ylös. Tosin viikonloppuna tulee ajeltua enemmän. Piti tänään kaverille kuitata et ymmärtää mun ajot kun lukee hesarinsa ;) Onhan dieseleissä jos tuota egr ja dpf sun muuta järjestelmää paljon niin tottakai on huonoa kun ei ikinä paikat lämpene. Ei se bensakaan tykkää jos aina ajaa kylmää ajoa :o
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 15.01.11 - klo:21:50
En ole ainakaan löytänyt Suomen lainsäädännöstä kohtaa, missä henkilöautojen euro4 tai euro5:n hiukkaspäästörajoja olisi mitenkään huomioitu.
Kyllä se sieltä löytyy, ei tosin suoraan. Auton tulee täyttää ey-tyyppihyväksyntä. Jos auto on tyyppihyväksytty DPF:llä, tulee DPF:n olla kunnossa ikuisesti.
Otetaan esimerkiksi turvatyynyt. Jos auto on tyyppihyväksytetty X kpl airbageilla, niin niiden tulee olla toiminnassa. Katsuri tarkastaa ne ainakin airbag-merkkivalosta, jonka tulee syttyä virrat kytkettäessä ja sammua pian sen jälkeen. Siksi esim. Golfissa III-koppainen oli viimeinen malli, jossa airbagillisen ratin voi vaihtaa rallirattiin ilman bagia. III-koppainen kun on tyypitetty sekä airbagilla että ilman. IV-koppaisesta on tyypitetty vain airbagilllinen, joten ralliratin asentaminen ei onnistu laillisesti.
Niin löysin kyllä kohdan missä pakokaasujen puhdistusjärjestelmästä komponentin poisto on suora hylkäys.
Ihmetyttää vain tuo hiukkaspäästöjen sallittu ero euro5:ssä ja Suomen katsastusperusteissa. Euro5:ssä sen dpf:n pitää todellakin olla kunnossa, kun taas Suomen päästömittauksessa riittää tosiaan tehopoljettu 80-luvun diesel.
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 15.01.11 - klo:22:06
Ihmetyttää vain tuo hiukkaspäästöjen sallittu ero euro5:ssä ja Suomen katsastusperusteissa. Euro5:ssä sen dpf:n pitää todellakin olla kunnossa, kun taas Suomen päästömittauksessa riittää tosiaan tehopoljettu 80-luvun diesel.
Totta. Mahtaisko ajatuksena olla se, että kansallisilla säädöksillä yritetään pitää kurissa jotain euro0-luokan 80-luvun Nissan Cedriccejä ja manne-Mersuja? Uudemmista ei tarvitse säätää mitään rajoja, kun euroX-normit pitävät siitä huolen.
Nyt tässäkin syttyi tuo samainen valo.. Kuin edellisessä A3:ssa. Sillä erolla että se palaa vaikka autolla oli ajettu ohjeen mukaan. Ja se syttyy nyt heti startissa...
Täytyy soittaa aamulla huoltoon...takuulle heti töitä..
Monelle uudemman käytetyn auton ostajalle olenkin sanonut, että enää ei kysytä onko jakohihna vaihdettu vaan onko Dpf vaihdettu :D
Huoltona kun ovat melkoisen eri hintaiset..
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 29.01.12 - klo:19:25
Monelle uudemman käytetyn auton ostajalle olenkin sanonut, että enää ei kysytä onko jakohihna vaihdettu vaan onko Dpf vaihdettu :D
Huoltona kun ovat melkoisen eri hintaiset..
Jakohihna tähän on just vaihettu, DPF:n pitäisi kai kestää vähän pitempää.. Onneks on takuu.. Tästäkin oli myyjän kanssa juttua, Xenonitkin sais mennä rikki, jos kuukaudessa menevät niin saan uudet tilalle ;D
Tänä aamuna ajelin töihin ja pakkasta oli auton mittarin mukaan -27º C. Eilen oli pari astetta vähemmän, eikä silloinkaan lämmöt oikein nousseet.
Tänään huomasin n. 6 km jälkeen että takana pöllyää pakokaasua tavallista enemmän. Samalla lämmöt lähtivät nousemaan niin nopeasti että mittarin neulan liikkeen näki.
Hetken asiaa ihmettelin, mutta sitten hokasin: dpf:hän se siellä oli lähtenyt päälle. Kun sitten pysäytin työpaikalla oli tietty käry havaittavissa.
Saisikohan tuon päälle halutessaan jotenkin? Auttaisi kovasti lämpenemistä näillä keleillä. ;D
Kyllähän se olisi täysin mahdollista osaavalle softaajalle. Vakkarin viiksestä vaan käyttökytkin.
Saman asian saattaisi tosin ajaa pykälää paria pienempi vaihde?
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 31.01.12 - klo:11:43
Kyllähän se olisi täysin mahdollista osaavalle softaajalle. Vakkarin viiksestä vaan käyttökytkin.
Saman asian saattaisi tosin ajaa pykälää paria pienempi vaihde?
Kokeilinpa tuota tänään. Pakkasta oli lähtiessä-25, perillä -27. Ajoin nelosella kahdeksaakymppiä jolloin kierrokset nousivat n.2400 paikkeille (viitosella 1800).
Ehkä hiukan nopeammin lämmöt nousivat, mutta ei mitenkään merkittävästi. Perillä 22 km ajon jälkeen ei vielä ollut maksimilämpöjä mittarissa. Kulutuslukema tietokoneessa oli 0,3 l/100 km korkeampi kuin eilen.
Pitäisiköhän kokeilla kolmosella..? Silloin Octavia kiertää 80 vauhdissa 3300.. 8)
Voipi olla ettei se dieselissä ole niin tehokas keino.
Mun kiesissä se toimii, mutta en myöskään pidä lämppärin puhallinta ollenkaan päällä ensimmäisiä kilometrejä tai niin kauaa kuin vain pystyy lasien huurtumatta sen lisäksi. Vain silloin on edes jotain toivoa että lämpömittarin neula nousee viidestäkympista ylöspäin ;D
Onko sulla maskinsuojaa siinä muuten?
Lainaus käyttäjältä: skula - 29.01.12 - klo:18:56
Nyt tässäkin syttyi tuo samainen valo.. Kuin edellisessä A3:ssa. Sillä erolla että se palaa vaikka autolla oli ajettu ohjeen mukaan. Ja se syttyy nyt heti startissa...
Täytyy soittaa aamulla huoltoon...takuulle heti töitä..
Tuonne toisaalle kirjoitinkin ettei vika ollutkaan suoraan DPF johdannainen, vikailmoitus kohdistui ilmamassamittariin mutta s se oli ehjä, ja sieltä olivat mittailleet ja tutkineet niin vika löytyi lopulta tuloilman(lämpötila?)anturiin, joka heitti vihreellistä "signaalia" eteenpäin.. Vaihtamalla tämän tilanne korjautui, ja jotenkin tämä vaikutti myös auton kulkuun, sillä vaihtamalla tämä osa moottorista alkoi saamaan ihan eri tavalla potkua ulos,
me hapi! 8)
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.02.12 - klo:08:00
Voipi olla ettei se dieselissä ole niin tehokas keino.
Mun kiesissä se toimii, mutta en myöskään pidä lämppärin puhallinta ollenkaan päällä ensimmäisiä kilometrejä tai niin kauaa kuin vain pystyy lasien huurtumatta sen lisäksi. Vain silloin on edes jotain toivoa että lämpömittarin neula nousee viidestäkympista ylöspäin ;D
Onko sulla maskinsuojaa siinä muuten?
On suoja. Vanerista itse sahasin oikeaan muotoon ja maalasin spraylla mustaksi. Nippusiteillä kiinni.
Auto on piuhassa (Calixin letkulämppäri) joka aamu reilun 2 tuntia.
Tuohan puhaltaa kyllä lämmintä kun siellä on se ptc-elementti joten puhallin on kolmosella lähtiessä ja tippuu kakkoselle kun alkaa olla lämmintä.
Mielenkiintoisia ovat nuo vikavalot ja ennenkaikkea niiden merkitykset. Yhdellä valolla on useasti useita merkityksiä. Esim eipä heti alkuun osannut arvata mitä tarkoittaa hehkuvalon vilkkuminen kesken ajoa...
Itse en ainakaan sellaista käytettyä ostaisi jossa on ollut ruiskutusvikoja tai suurta öljynkulutusta tai jos on ajettu DPF-autoon soveltumattomalla öljyllä.
DPF menee vaihtoon kun tuhkaa on kertynyt tietty määrä tai DPF muuten tukkeutuu. DPF kerää hiukkaset (noen) ja polttaa ne tuhkaksi, joka jää pysyvästi DPF sisälle. Mitä enemmän moottori savuttaa, sitä nopeammin DPF täyttyy tai kennosto tukkeutuu.
Savutus ei haittaa, tai ns. "ei-dpf öljy", kuten itsekin sanoit, noki poltetaan ja jäljelle jää tuhkaa (metallien oksideja ymmärtääkseni). Tuhka mikä ei pala, tulee pääosin polttoaineesta jota poltetaan tuhansia litroja, öljyä taas joitakin litroja, eli merkitsevää on paljonko polttoainetta auto on kuluttanut elämänsä aikana. Jos auto savuttaa, nokea tulee enemmän, mutta kun se poltetaan, tuhkan määrä ei eroa silti ns. ei savuttavasta versiosta. Eli se oikea murhe on useammin tapahtuvat poltot, mutta dpf ei täyty sen nopeammin tuhkan osalta.
Ohjekirja taitaa kertoa, että vilkkuva hehkun valo tarkoittaa vikakoodia moottorista.
Looginen tuo tuhkan määrä, vaikka nokea tulisi enemmän, jos sen poltto tapahtuu suunnitelman mukaan. Jos ei, niin tukkeutuminen tapahtuu helpommin.
Vilkkuva hehkun valo johtui omassa autossa muistaaksena EGR häiriöstä joka taasen sytytti moottorin vikavalon päästöjen takia ja tulihan sieltä joitakin muitakin koodeja...
DPF-öljy tuhkautuu helpommin, jolloin kennosto pysyy DPF:ssä paremmin puhtaana. Näin ainakin valmistaja ilmoittaa. Asia on varmaankin saman tyylinen miksi vesijäähdytteiseen 2-T koneeseen ei kannata tarjota ilmajäähdytteisen koneen 2-T öljyä.
Tuolla alkupäässä oli juttua että dpf pitää vaihtaa tai tarkastaa 200tkm välein. Ihan mielenkiinnosta, miten tommonen tarkastetaan, rälläköidään auki, todetaan että onkin vielä hyvässä kunnossa ja hitsataan kiinni?
Ja mistä tietää milloin vaihtoa vailla, sitten kun vikavalo syttyy?
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 15.01.11 - klo:21:50
Kuitenkin jos katsastaja tuijottaa vain pakokaasupäästölappua niin ei tule hylkyä. Suomessa hiukkaspäästörajat ovat niin naurettavat, että dieselmersu vuodelta -89 pääsisi läpi vuoden 2011 autona.
http://www.iltasanomat.fi/autot/nain-hylattiin-autoja-katsastuksessa-2011----kayttoonottovuosi-2008/art-1288449314099.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/nain-hylattiin-autoja-katsastuksessa-2011----kayttoonottovuosi-2008/art-1288449314099.html)
Kun listaa selaa, niin huomaa että volkkarisukuiset on kunnostautuneet noissa dieselmoottorien pakokaasupäästöistä. Mistähän nämä johtuu?
BXE-koneinen jetta näytti nollaa ja ALH-koneinen vanha octaviakin alle yhden. Eli ei niihin rajan alituksiin sitä uudenkarheaa edes tarvita.
Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 14.02.12 - klo:10:30
Tuolla alkupäässä oli juttua että dpf pitää vaihtaa tai tarkastaa 200tkm välein. Ihan mielenkiinnosta, miten tommonen tarkastetaan, rälläköidään auki, todetaan että onkin vielä hyvässä kunnossa ja hitsataan kiinni?
Ja mistä tietää milloin vaihtoa vailla, sitten kun vikavalo syttyy?
Testeri kertoo tuhkan määrän, vikavaloja ei yleensä syty. Bemari näyttää infonäytössä dpf jäljellä olevat kilsat... Vaihtoväli on lähes vakio, yleensä volkkareissa 200tkm +-20tkm. Ylikin voi ajaa, mutta tehot häviää kun putki on tukossa. Tehoa alkaa periaatteessä hävitä uudesta lähtien, 200tkm kohdalla 10% on jo karannut laitumelta.
Lainaus käyttäjältä: Tureq - 16.02.12 - klo:20:12
Kun listaa selaa, niin huomaa että volkkarisukuiset on kunnostautuneet noissa dieselmoottorien pakokaasupäästöistä
Mulla Passat 3c sai hylkäyksen ensimmäisessä katsastuksessa juurikin korkeista päästöistä, oli reilusti yli1,5. Oli ensimmäinen kerta kun mulla auto hylättiin katsastuksessa. Rahallahan siittä selvis. Moottorin voitelu- ja polttoainepuoli putsattiin, ja vaihdettiin öljyt n.300e. Sen jäkeen päätin, että nyt vaihtuu auto. Passatissa ei vielä ollut DPF, vaikka oli 2007 mallia.
^Miten Pasuuna kulutti öljyä tuona aikana?
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.02.12 - klo:21:30
^Miten Pasuuna kulutti öljyä tuona aikana?
Täytyy kyllä myöntää, että kulutti hiukan enenmän kuin Golf Variantti VI, joita on ollut kaksikin kappaletta uudesta asti. Ei nyt kuitenkaan mitään hirveitä määriä. Mulla oli aina 1 ltr purkki takaluukussa, ja se riitti kevyesti LL-huoltovälin. Oliskohan kuluttanut n. 0,9-1,0 ltr (30.000km.) Korjasin tuota lukemaa, koska ensin ilmoitin Golffin öljynkulutuksen.
Lehdessä oli juttu cr-v:stä jonka DPF oli niin tukossa ettei polttoa saanut edes testerillä pakotettua käyntiin.
Fortelta on tullut uusi litku joka auttaa.
http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=60/DPF%20Cleaner%20and%20Regenerator (http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=60/DPF%20Cleaner%20and%20Regenerator)
Yhdessä Forten PA systeemin puhdistuslitkun ja imusarjanpuhdistus suihkeen kanssa poltto saatiin päälle.
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.06.12 - klo:16:23
Lehdessä oli juttu cr-v:stä jonka DPF oli niin tukossa ettei polttoa saanut edes testerillä pakotettua käyntiin.
Fortelta on tullut uusi litku joka auttaa.
http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=60/DPF%20Cleaner%20and%20Regenerator (http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=60/DPF%20Cleaner%20and%20Regenerator)
Yhdessä Forten PA systeemin puhdistuslitkun ja imusarjanpuhdistus suihkeen kanssa poltto saatiin päälle.
Ymmärränkö oikein että tuosta forte.uk-putiikista voivat yksityishenkilötkin tilata noita litkuja, huomasin kyllä, että tuossa lukee 'not for retail' eli ei vähittäismyyntiin? Jos onnistuu niin pitää heti yrittää tilata moottorin puhdistusainetta sieltä.
En guuggelilla löytäny pikasesti muutakaan linkkiä litkun tietoihin 8)
Tilaamisesta ei tietoa
Pistetäänkös kimppatilausta pystyyn, kun Camskill (http://www.camskill.co.uk/products.php?show=81952) niitä myy? 8)
Esim. 5 kpl = ~20 â,¬/kpl toim.kuluineen
10 kpl = ~17 â,¬/kpl toim.kuluineen
jne.
Hiukkasloukulla tällä hetkellä 618tkm takana ja vielä ainakin moottori käy, Täytyy testerillä katsoa täyttymis aste kun ehtii..
Lainaus käyttäjältä: wille84 - 21.06.12 - klo:16:18
Hiukkasloukulla tällä hetkellä 618tkm takana ja vielä ainakin moottori käy, Täytyy testerillä katsoa täyttymis aste kun ehtii..
Alkuperäisellä hiukkassuodattimella noin monta kilsaa? Melkonen saavutus jos tosiaan noin paljon, noissahan kuitenkin vaihtoväli max 200tkm.
Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 21.06.12 - klo:16:41
Alkuperäisellä hiukkassuodattimella noin monta kilsaa? Melkonen saavutus jos tosiaan noin paljon, noissahan kuitenkin vaihtoväli max 200tkm.
Missä max. km on määritetty? Kokemusperäistä?
Kyllä ku runtua antaa tarpeeks usein 8)
Mitens tuon näki VCDS:llä että mikä on tukkiintumisaste?
Näkyskö tuosta
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration)
Täytyypä tutustua materiaaliin jos sieltä löytyisi vastaus. Kiitoksia :)
http://www.myturbodiesel.com/1000q/vw-jetta-tdi-golf-dpf-filter.htm (http://www.myturbodiesel.com/1000q/vw-jetta-tdi-golf-dpf-filter.htm)
Tuolta löytyi lisää tietoa ja kuvien avulla selvitettynä vcds:llä tehtävät toimenpiteet.
Itsellä portterin kanssa ollut DPF ongelmia uudesta asti, yritetty parannella vv autolla tuloksetta, maahantuonnista todettiin ystävällisesti "ei sovellu jakeluajoon" , automyyjä ei kyllä tuota muistaakseni maininnu :D
Pönttö lähtee kun takuu loppuu....
Superb II -08 Tdi cr dpf.
90000 mittarissa ja dpf:n paine-ero anturi luovutti ja vaihdettiin metroautossa, vaihdon jälkeen kone ilmotti että dpf liian tukossa eikä regeneroidu enää, metroauton "tarjous" purkin vaihdosta 3350e josta 10% alennusta, eli kolmen tonnin keikka.
Auto äkkiä pois ja suodatin pesuun toiseen paikalliseen pikkukorjaamoon. Pesun jälkeenkään regenerointi ei onnistunut ja korjaamon kavereiden oli pakko nostaa kädet pystyyn.
Auto veholle tutkittavaksi ja tuomiolle, suodattimen täyttöaste auton tietojen mukaan 45,4g kun suurin sallittu on 45g (pakkoregenerointi ei käynnisty jos arvo ylittyy.)
Vehon hinta uudelle suodattimelle 2200e + työt, luovutin väsyneenä jo 6 viikkoa kestäneen huoltorallin jälkeen ja sanoin että laittakaa kuntoon.
8 viikkoa kulunut ja veholta soitetaan että uusi suodatin autossa mutta arvot ei suostu laskemaan, elikkä vikaa muuallakin. Sähkömies jatkaa tutkimuksia maanantaina ja piikki sekä epätoivo kasvaa.
Että olkaahan varovaisia näiden pirun hattivattihiukkaspurkki autojen kanssa...
nimim. Kaipuulla muistelen -87 escorttia, koneremontti moottoritien varressa...
Lainaus käyttäjältä: jerehe - 07.09.12 - klo:21:09
Että olkaahan varovaisia näiden pirun hattivattihiukkaspurkki autojen kanssa...
nimim. Kaipuulla muistelen -87 escorttia, koneremontti moottoritien varressa...
Jäätävää tekstiä, eipä tosin ole mikään varsinainen yllätys..
Orastavaa autokuumetta potevana olen kartottanut jotakin isohkoja dieselautoja käytettynä, mutta DPF on yksi iso kysymysmerkki. Ehkä pitäisi sittenkin katsella bensakoneisia ja vaikkapa etanolia tai metaania polttavina versioina.
No mitenkä öljynkulutus näissä dpf-tuhoutuneissa tapauksissa. Järkevällä tasolla vai ei?
Oma kutonen ei vienyt öljyä yhtään. Taisi vuotaa niin paljon naftaa öljyn sekaan.... ;)
Eikö tossa jerehe tapauksessa olis tullut kyseeseen hiukkasloukun poisto? Eikös näistä pysty kuitenkin sen ohjelmoimalla poistamaan? (tietty vaatii myös fyysisen poiston samalla)
Tai tuo aiempi forte käsittely
Omasta 2006 BMP koneisesta passatista on tuo järjetön värkki disabloitu fyysisesti sekä ohjelmallisesti. Samalla vaihdatin turbon kun auton mittarissa oli tuolloin >290tkm. Kaikki tämä sellaiseen hintaan että sillä ei olisi saanut VW:ltä edes uutta DPF:ää + vielä työt päälle. Ei ollut vaikea valinta omalla kohdalla. Sai autoon hiukan piristystä + kulutus putosi. Nyt autolla ajaa 100-150km pidemmälle tankillisella kuin aiemmin.
Juuri näin. DPF:n tukkeutuminen ei ole kallis ongelma. Pari vuotta sitten kävin keskustelua kun alla oli 320d Bemari jossa olisi ollut DPF:n vaihto 20tkm päästä. Pari isoa huoltokorjaamoa olisi pk-seudulla n.700eur hintaan poistanut DPF:n ja laittanut samalla 40hv lisää. Kulutukset tippuu samalla 0,5-0,7/l 100km:lla. Ei siis mitään järkeä lähteä uusimaan useilla tonneilla DPF:iä. Ilman tehonlisäystä taisi maksaa 500eur DPF:n disablointi fyysisesti ja ohjelmallisesti. Perus vuosihuollon hinta. Ei sen kummempaa.
Miten sitten näiden EURO 5 -päästöluokan autojen kanssa käy katsastuksessa, jos DPF:n poistaa? Näkyykö poisto OBD-testissä, vai tehdäänkö sitä vielä nykyisiinkään diesel-autoihin katsastuksessa?
Tällä hetkellä eivät ainakaan mittaa muuta kuin savuarvon, dieselille ei tehdä OBD testiä.
Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 08.09.12 - klo:15:21
Omasta 2006 BMP koneisesta passatista on tuo järjetön värkki disabloitu fyysisesti sekä ohjelmallisesti. Samalla vaihdatin turbon kun auton mittarissa oli tuolloin >290tkm. Kaikki tämä sellaiseen hintaan että sillä ei olisi saanut VW:ltä edes uutta DPF:ää + vielä työt päälle. Ei ollut vaikea valinta omalla kohdalla. Sai autoon hiukan piristystä + kulutus putosi. Nyt autolla ajaa 100-150km pidemmälle tankillisella kuin aiemmin.
Kuka ja missä teki sinulle tuon DPF disabloinnin? Voiko DPF:n disabloida vain ohjelmallisesti?
Jos kerran se ei näy "ulospäin" leimalla niin voisi itsekin harkita..
Kamitecin toimesta mekaaniset muutokset ja FinDieselin toimesta softamuutokset.
Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 10.09.12 - klo:09:47
Kamitecin toimesta mekaaniset muutokset ja FinDieselin toimesta softamuutokset.
Onko mekaaniset muutokset pakollisia jotta DPF disabloituu? Mitä käytännössä mekaanisessa tehdään? Poistetaan koko "laitos" fyysisesti?
Lainaus käyttäjältä: skula - 10.09.12 - klo:09:50
Onko mekaaniset muutokset pakollisia jotta DPF disabloituu? Mitä käytännössä mekaanisessa tehdään? Poistetaan koko "laitos" fyysisesti?
Fyysiset muutokset ovat pakollisia, koska muuten se pirun pönttö tukkeentuu. Sitten ahdistaa moottoria ihan oikeasti. Ulkoisestihan se ei kauheasti näy jos tilalle laitetaan tyhjät kuoret...
Kai tuon voi pelkällä softallakin disabloida, mutta ei se ahdistavuus poistu jos tukkoinen DPF siellä kuitenkin vielä möllöttää. Käsittääkseni tuo menee käytännössä niin että DPF irti, kylki auki ja sisukset vekka, hitsataan kylki kiinni ja paketti takaisin paikoilleen. Ohjelmalla hoidetaan sitten homma siihen suuntaan että ei tule herjailua mistään paine-eroista ym. Itsellä vaihtui tosiaan myös turbo joten ohjelma tarvi säätöä senkin osalta. Jos tuo vaununi olisi ollut vähemmän ajettu niin en olisi varmaan turboa alkanut vaihtamaan, mutta nyt meni sekin vähän niinkuin samoilla töillä.
Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 10.09.12 - klo:09:57
Kai tuon voi pelkällä softallakin disabloida, mutta ei se ahdistavuus poistu jos tukkoinen DPF siellä kuitenkin vielä möllöttää. Käsittääkseni tuo menee käytännössä niin että DPF irti, kylki auki ja sisukset vekka, hitsataan kylki kiinni ja paketti takaisin paikoilleen. Ohjelmalla hoidetaan sitten homma siihen suuntaan että ei tule herjailua mistään paine-eroista ym. Itsellä vaihtui tosiaan myös turbo joten ohjelma tarvi säätöä senkin osalta. Jos tuo vaununi olisi ollut vähemmän ajettu niin en olisi varmaan turboa alkanut vaihtamaan, mutta nyt meni sekin vähän niinkuin samoilla töillä.
Lainaus käyttäjältä: jf - 10.09.12 - klo:09:55
Fyysiset muutokset ovat pakollisia, koska muuten se pirun pönttö tukkeentuu. Sitten ahdistaa moottoria ihan oikeasti. Ulkoisestihan se ei kauheasti näy jos tilalle laitetaan tyhjät kuoret...
Ahaa, jotain tämmiöistä uumoilinkin.. Kiitos..
Pitää harkita.. Tarkoitus on kuitenkin myydä tämä oma DPF-ajokki talvella(joulu-tammikuu), joten "muutos" voi olla turhan arvokas suorite... Toki se olisi varmasti hyvä myyntivaltti ;D
Lainaus käyttäjältä: jf - 10.09.12 - klo:09:55
Fyysiset muutokset ovat pakollisia, koska muuten se pirun pönttö tukkeentuu. Sitten ahdistaa moottoria ihan oikeasti. Ulkoisestihan se ei kauheasti näy jos tilalle laitetaan tyhjät kuoret...
Näin on ja ainakaan omassa autossa tuota värkkiä ei alapuoleltakaan taida nähdä ilman pohjasuojien irroittelua ym purkamista.
Näkeekö DPF:n "tukkeutumisasteen" VAG-Comilla?
Kyllä, kulkee nimellä karstamassa tai tuhkamassa/kerroin.
Omasta entisestä 325d e90 bmw:stä meni dpf tukkoon ja uuden hintaa kyselin marmorilta, töineen tais olla reilu 2000â,¬.
Vein kuitenkin hariselle, jossa ottivat dpf pöntön sisuskalut pois ja laittoivat uuden softan (197hv->270hv 630Nm)
kulutus oli ennen softausta 6,9l/100km ja softauksen jälkeen 6,3l/100km
myöskään katsastukseen pöntön tyhjennys ei vaikuttanu vaan savutusarvo oli reilusti alle pyydetyn
Voin selvitellä Tallinnan hintoja BMP koneiden DPF:n poistoille ja softauksille kun käytän autoa siellä 2-3 viikon sisällä jakopään huollossa. Pistän tänne sitten hintoja ja paikkoja.
Lainaamyöskään katsastukseen pöntön tyhjennys ei vaikuttanu vaan savutusarvo oli reilusti alle pyydetyn
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto! Oletko ajatellut tehdä saman nykyiselle ajokille (3.0tdi)?
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 12.09.12 - klo:22:51
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto! Oletko ajatellut tehdä saman nykyiselle ajokille (3.0tdi)?
Softata kyllä mutta dpf:ää en tyhjennä ellei se mene tukkoon koska tässä audin koneessa dpf ei ahdista samallalailla kun bmw 3l disukoissa.
mutta sitten kun dpf menee tukkoon, jos menee minun omistuksessa niin tyhjennän varmasti pöntön
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 12.09.12 - klo:22:51
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto! Oletko ajatellut tehdä saman nykyiselle ajokille (3.0tdi)?
Onhan nuista juttua ollut ACF:n puolella 3.0TDI koneista ja ei ole katsastuksessa mitään ongelmia...
Tuleeko sitten mustaa savua? (tyyliin "black smoke club")
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 12.09.12 - klo:23:11
Tuleeko sitten mustaa savua? (tyyliin "black smoke club")
Ainakin bemarissa tuli kylmällä ilmalla käynnistäessä mustaa mutta muuten ei kyl paljoa huomannu
Tässä vanhan Passatin BMP koneen, ajettu 296000km VCDS:n hiukkasloukun tiedot ladattavissa. Tukossahan tuo on kuin vanha WC-pönttö ;D
Mutta silti moottori toimii hyvin ikäisekseen ;D Taitaa toki tuonne tukokseen kadonnut joitakin hevosvoimia? :o Vääntö alakierroksilla ei ole enää mikään uudenkarhea ;D
Regenerointi näyttää kuitenkin vielä toimivan? ::) Linkeistä voi ladata VCDS:n logatut arvot. 2.55 arvo tyhjäkäynnillä, eli alittaa 3,0. Kierroksilla sitten nousee korkeammalle ::)
Vieläköhän tällä pitkälle pääsee, vai pitääkö jo mennä Forten litkukauppiaan luokse? ;D
Autolla on suurin osa ollut maantieajoa maalla. Nyt itselle tulee paljon perheen kakkosautona kaupunkiajoa. Kertaakaan en ole vielä huomannut että tuuletin ois pyörinyt kun auton oon ajanut parkkiin. Viimeinen poltto ja toi logattu on kyllä tapahtunut maantiellä niinkuin pitääkin. 8)
Linkki ladattaviin kuviin VCDS:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDhNcjzz_-sZzi6dmC0w?e=dUdBji
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDhNck2O-jBObzKPV3vw?e=au2PzM
Eiköhän tuolla vielä 100tkm päästele kevyesti jos öljynkulutus on pientä ja käytät DPF:lle sopivaa laatua.
En tiedä tosin, kuinka iso osuus tuhkasta tulee polttoaineesta ja paljonko moottoriöljystä ???
Omalla Common Rail (CBBB, 125kW) autolla menty jo 420tkm alkuperäisellä suodattimella. Siinä tosin on paljon isompi tilavuus tuhkalle kuin PD-moottorin DPF:ssä