DPF käytetyissä

Aloittaja Thorgen, 26.06.10 - klo:02:10

« edellinen - seuraava »

Thorgen

DPF:hän on kohtuullisen uusi keksintö eikä VAG:n versioista käytännössä ole paljoa kokemusta. Kuitenkin maailmalla liikkuu erittäin paljon negatiivista palautetta DPF:n toiminnasta jo takuuaikana. DPF:n vaihto kuitenkin on erittäin kallis operaatio, joten miten suhtautuisitte käytettyihin DPF dieseleihin tulevaisuudessa?

rob-s

LainaaDPF:n vaihto kuitenkin on erittäin kallis operaatio

Minkähintaisesta operaatiosta mahdetaan puhua tässä?

Onhan tämä hyvin tamantyyppinen asia kuin katalysaattori joka alkuaikana aiheutti vastaavia pelkoja. Ostaisitko käytetyn auton jossa katalysaattori? (silloin pitäisi ostaa 90-luvun alku tai vanhempaa)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Karvis

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.06.10 - klo:09:16
Minkähintaisesta operaatiosta mahdetaan puhua tässä?

En tiedä VAG:n hiukkasloukun hinnasta, mutta muilla merkeillä hinnat kuulostaa pyörivän tonnin-kahden välimaastossa töineen päivineen.

Itse en ostaisi hiukkasloukullista autoa edes uutena, jos sitä olisi tarkoitus pitää pidempään kuin takuuaika, sen verran pahasti keksintö on lasten kengissä. Varsinkin pätkäajo on myrkkyä loukulle, silloin ei saada puhdistuspolttoja tehtyä ja nokea kertyy muutenkin enemmän.
Ehkä siitä joskus saadaan luotettava, mutta vielä se ei sitä ole.

Onko muuten VAG:n dpf:ssä joku lisäaineistus vai pelaako se ihan "kuiviltaan"?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.06.10 - klo:09:16
Onhan tämä hyvin tamantyyppinen asia kuin katalysaattori joka alkuaikana aiheutti vastaavia pelkoja. Ostaisitko käytetyn auton jossa katalysaattori? (silloin pitäisi ostaa 90-luvun alku tai vanhempaa)

Katalysaattoria kohtaan oli kyllä melkoisia pelkoja 90-luvun alussa.

Onneksi ne osoittautuivat todella kestäviksi värkeiksi ja varaosien hinnatkin putosivat aivan kohtuullisiksi. Ilmeisesti silloin aikoinaan katteja ei saanut kuin marmoriliikkeen tiskiltä ja hinnatkin olivat vähintään suolaisia.

Thorgen

No saapi sitä katalysaattorin vaihdosta vieläkin pulittaa sen 300-1000e. Katalysaattorihan on teknisesti varsin yksinkertainen kapistus, ei se ole sen kummempi värkki kuin platinalla päällystetty keraaminen kennosto. DPF sen sijaan on kohtuullisen paljon monimutkaisempi laite ainakin vielä nykyisellään, ainakin tarvittavien anturien osalta.

Käyttäjälleenhän DPF:stä ei ole missään missään vaiheessa muuta kuin haittaa, elleivät nyt hiukkaspäästöt jostain syystä aivan mahdottomia huoleta. Muuten se lisää ainoastaan auton hintaa uutena, lisää polttoaineen kulutusta (regenerointi ja muutenkin tukkoisempi pakokaasujärjestelmä) ja sitten on vielä tuo kohtuullisen suuri rikkoontumisriski. Väittäisin vielä että se rikkoontumisriski vain lisääntyy auton ikäännyttyä, kun ainakin itse havainnoituna dieseleissä näyttää tuo pakoputkesta ulos tuleva tavara muuttuvan sakeammaksi. Tuskin se nyt ainakaan sen DPF:n työtä helpottaa.

rob-s

Onkohan mahdollista poistaa hiukkassuodattimen jälkeenpäin vai meneekö CO2 päästöt sitten yli sallitun?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Ironic32

Eihän tuo DPF enää niin kovin uusi keksintö ole, eli onko näitä sitten hajonnut paljonkin ja erityisesti joissakin tietyissä merkeissä?

Kyllä kait tänä päivänä on jo paljonkin ajettuja DPF:llä varustettuja dieseleitä, mutta en minä ole kyllä kuullut, että noita olisi erityisesti hajonnut. Joitakin satunnaisia tapauksia oli pari vuotta sitten lehdissä, mutta ainahan noita yksittäisiä tapahtumia sattuu.

Missäs tuo DPF:n hajoaminen sitten näkyy? Pelkästään päästöissä?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 26.06.10 - klo:20:46
Onkohan mahdollista poistaa hiukkassuodattimen jälkeenpäin vai meneekö CO2 päästöt sitten yli sallitun?

Teknisesti varmasti kyllä. Dieselmoottori toimii hyvin ilman DPF:kin. Aivan kuten katalysaattorin voi rälläköidä pois tai pakokaasun kierrätyksen eli EGR:n voi tulpata.

Mutta mutta.. Nämä nykyiset autot ovat niin pitkälle tietokoneistettuja, että todennäköisesti herjaa jotakin vikakoodia, jos ylipäätään suostuu käynnistymään. Viimeistään katsastuksen OBD-testissä tulee hylsy.

Tupo

LainaaOnkohan mahdollista poistaa hiukkassuodattimen jälkeenpäin vai meneekö CO2 päästöt sitten yli sallitun?
DPF ei kylläkään liity CO2-päästöihin, vaan hiukkaspäästöihin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 26.06.10 - klo:22:03
DPF ei kylläkään liity CO2-päästöihin, vaan hiukkaspäästöihin.

Kyllä, mutta DPF lisää hieman polttoaineenkulutusta -> CO2-päästöt ovat suuremmat DPF:llä varustetuissa autoissa kuin vastaavissa ilman DPF:ää olevissa.

Mitenkäs lisäaineilla toimivat hiukkassuodattimet? Lisääntyykö niissä polttoaineenkulutus vai hoitaako lisäaine regeneroinnin?

Tupo

LainaaCO2-päästöt ovat suuremmat DPF:llä varustetuissa autoissa
Jos tarkkoja ollaan, niin tätä kautta DPF tosiaan vaikuttaa hiukan myös CO2-päästöihin, mutta ei siis vähentävästi...  ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 26.06.10 - klo:22:13
Mitenkäs lisäaineilla toimivat hiukkassuodattimet? Lisääntyykö niissä polttoaineenkulutus vai hoitaako lisäaine regeneroinnin?

Kyllä se kulutus nousee niissäkin, polttovaiheessa soppaa pitää syöttää lisää jotta saadaan lämmöt riittävän ylös ja tukkonahan se purkki on muutenkin siellä putkessa.

Käsittääkseni DPF:n poisto ei ole mahdollista jos asiaa katsotaan pykälien valossa, mutta auton lienee saa pelaamaan ilmankin vallan mainiosti kun riittävästi sorkkii vaikka vag-comilla.

Paljonko nykyisissä VAGeissa on loukun vaihtoväli?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

timppi

http://www.vwcorporatefleet.com/pdfs/VWCarefreeMaintenanceProgramSchedule.pdf dokumentin mukaan:

Diesel particle filter: Only after 120,000 miles: Check ask loading according to manufacturer work procedure. Replace if necessary. Note: if DPF replacement is not necessary, perform check every 10,000 miles thereafter until replacement becomes necessary. Subsequent DPF replacement interval is a minimum of 120,000 miles, thereafter.

Eli 120tmailia? minimi.. Päteeköhän tuo myös täällä pohjoisessa..

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.06.10 - klo:22:39
Käsittääkseni DPF:n poisto ei ole mahdollista jos asiaa katsotaan pykälien valossa, mutta auton lienee saa pelaamaan ilmankin vallan mainiosti kun riittävästi sorkkii vaikka vag-comilla.

Mielenkiintoinen kysymys tosiaan. Uudelleen ohjelmointi voinee auttaa malleissa, joissa DPF on optiona, mutta entäs uudet autot, jotkat ovat euro5-normin mukaisia eli ei edes ole valinnanvaraa?

Entäs sitten katsastuksen pakokaasutesti? Inssi näkee auton olevan euro5 tai euro6 -luokkaan kuuluva, mutta nokea tulee putkesta reilusti.. Taitaapa napsahtaa hylky.

Ei muuta kuin laatikko takaisin kiinni ja vag-comilla softat kuntoon. Tämä ralli kerran vuodessa ja silloinkin mietityttää sekä ohjelmoinnin että hiukkasloukun toimivuus.

Tupo

LainaaInssi näkee auton olevan euro5 tai euro6 -luokkaan kuuluva, mutta nokea tulee putkesta reilusti.
Taitaa olla koneessakin vikaa, jos putkesta tulee näkyvää nokea (savua). Käsittääkseni DPF:n toimintaa ei katsastuksessa testata mitenkään. Dieseleille tehdään vain perinteinen savutustesti ja senhän kunnossa oleva kone läpisee ilman (toimivaa) partikkelisuodatintakin. :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 27.06.10 - klo:11:54
Taitaa olla koneessakin vikaa, jos putkesta tulee näkyvää nokea (savua). Käsittääkseni DPF:n toimintaa ei katsastuksessa testata mitenkään. Dieseleille tehdään vain perinteinen savutustesti ja senhän kunnossa oleva kone läpisee ilman (toimivaa) partikkelisuodatintakin. :)

Kyllähän dieselin putkesta mustaa tussahtaa polkaistaessa vaikka kone olisikin kunnossa, senverran sitä nokea sinne putkeen kuitenkin kertyy. DPF:stä jää toki obd-testissä kiinni jos siitä on jokin vikakoodi päällä, ja taitaa nämä euro5 ja 6 olla senverran tiukkoja ettei dieseli niistä ilman hiukkasloukkua selviä.

timppin laittamassa linkissä siis sanotaan tarkastusvälin olevan ~200tkm ja jos vaihto ei ole tarpeen niin sitten tarkastus ~15tkm välein, eli kerran huoltovälillä :P Alkuunhan noissa oli 80tkm vaihtoväliäkin, mutta ei tuo 200 tonniakaan kyllä mikään häävi ole...sitten se purkki alkaa olla kohdallaan kun se kestää auton eliniän ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tupo

LainaaDPF:stä jää toki obd-testissä kiinni jos siitä on jokin vikakoodi päällä, ja taitaa nämä euro5 ja 6 olla senverran tiukkoja ettei dieseli niistä ilman hiukkasloukkua selviä.
Joo, päällä olevista vikakoodeista jää kiinni. Itse PDF:n toimintaa ei kuitenkaan (vielä?) erikseen testata.

rob-s

Itsellä on tuollainen DPF suodatin 3.0TDI:ssä ja se on muutaman kerrran ilmaissut näytöllä, että ns. tyhjentää hiukkassuodattimen. Ohjekirjassa neuvotaan silloin ajamaan pienemmällä vaihteella (eli korkeammilla kierroksilla). Tämä vaihe kestää n. 5 minuuttia jooloin viesti näytöstä poistuu.

Jos suodattimen huolto/tarkastus/vaihtoväli on 200tkm niin en murehtisi kovinkaan paljon asiaa. Omasta mielestä on aika hyvä asia ettei dieselini savuta lainkaan eikä haise. (ei meinaa haise lainkaan dieselille)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

jorkku

mulla tossa 2.0 TDI:ssä ei kyllä koskaan ilmoita mitään näytöllä et tyhjentäis tota suodatinta.mutta tuli sellanen mieleen et joskus toi vaihdenäyttö alkaa yllättäen pyytämään paljon pienempää vaihdetta mitä yleensä et ainahan se melkein heti haluu sen kutosen silmään.noissa tilanteissa oon aina miettinyt et mitä helv.....ä toi näyttö sekoilee enkä oo sitä uskonu!!!et oiskohan toi merkki siitä et se tyhjentäis sitä suodatinta???

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jorkku - 27.06.10 - klo:15:20
mulla tossa 2.0 TDI:ssä ei kyllä koskaan ilmoita mitään näytöllä et tyhjentäis tota suodatinta.mutta tuli sellanen mieleen et joskus toi vaihdenäyttö alkaa yllättäen pyytämään paljon pienempää vaihdetta mitä yleensä et ainahan se melkein heti haluu sen kutosen silmään.noissa tilanteissa oon aina miettinyt et mitä helv.....ä toi näyttö sekoilee enkä oo sitä uskonu!!!et oiskohan toi merkki siitä et se tyhjentäis sitä suodatinta???

Luultavasti se antaa rob-s:llä ohjeistusta ajaa reilummin koska polttoa ei ole saatu tehtyä ajoissa, näin siis käyttäjää infotaan että nyt olisi aika ajella isommilla kierroksilla. Näin se on varmasti sinullakin, pyytää pienempää vaihdetta jotta saadaan lämpötila nostettua riittävän ylös.

Pitää myös muistaa että softaus ei tee hyvää suodattimelle...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

rob-s

Näyttöön tulee ihan tekstillä että "DPF filter..bla bla bla". Tästä voi lukea asiasta kiinnostuneet auton ohjekirjasta lisää..teksti löytyy vaikkei omassa autossa olisikaan hiukkassuodatinta.

Palatakseni ihan alkuperäiseen kysymykseen, niin en jättäisi ostamatta käytettyä autoa jos se muuten vastaa toivomuksia vaan sen hiukkassuodattimen takia. Lisäksi se on vielä ns. "ekoteko":)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Late99

Joo enpä ainakaan itse ole hiukkasloukkuihin liittyviin ongelmiin juurikaan törmännyt. Ahdistaahan ne pakopuolta ja tiedän jonkun ystäväni niitä poistelleen jotta softatessa huipputehot saatiin irti, mutta on noita hiukkausloukullisiakin nähty softattunakin jo yli 100tkm kelanneina ilman mitään ongelmia.

Itsellä kolmessa viimeisessä autossa on loukko jo ollut ja loukot ovat toimineet moitteettomasti. Muita paljon tavallisempia murheita on kyllä noissakin autoissa ollut. Paha hajuhan niistä tulee polton aikana ja yleisestikin poltot olisi hyvä saada suoritettua loppuun asti. Normaalistihan tuo tapahtuu huomaamattomasti ajon aikana ja näyttöilmoitukset tulevat vastaan tosiaan siinä vaiheessa kun poltto on kesteytynyt useampaan otteeseen tai sitä ei ole pitkään aikaan päästy edes tekemään.

Oli muuten huvittavaa viime talvella kun ruuhkassa yli kahdenkymmenen asteen pakkasessa auto alkoi tekemään polttoa. Tuli aika hyvä valkoinen usva auton takaa. ;D Siinä varmaan muutamakin kanssa-autoilija ihmetteli, että onko tuokin kohtuu tuoreen näköinen auto tullut jo loppunsa alkuun. Kyseisessä (ei konsernin) autossa polton huomaa hyvin seisontakulutuksesta ja käyntikin muuttuu vähän karkeammaksi.

Loukut on muuten ollut ainakin osassa bemareista jo tosi pitkään vakiona, tuntuu että VAG on melkein jälkijunassa niiden kanssa... Eiköhän me jo voida ne nokivasarat pikkuhiljaa jättää historiaan? Ei dieselinkään ole pakko visuaalisesti voimasavun muodossa itsestään ilmoitella.

Skula

DPF merkkivalokuvaelma tuli ajotieturin ruutuun n.20 minuutin(20km) ajon jälkeen. Vaikka olin jo ajanut, kiitos pakkasen(n.-20C), tuon 20km jo normaalia pienemmällä vaihteella.. Valon leimahtaessa jatkoin ajamista kuten siihenkin asti. Pari kertaa 60 ja 70 alueella runttasin pedaalin pohjaan kakkosella ja kolmosella.. Valo paloi kuitenkin vielä sen loputkin 10minuuttia(10km).. Kävin äsken lyömässä dieselin tulille ja valo ei nyt heti syttynyt..

Tolla ei nyt ole kovin paljon ajettu viimeaikoina tolla omalla dieselillä, mutta 90% matkoista ovat olleet yli 30km/ajosuorite. Hivenen ihmettelen, mutta jos tuo nyt tuosta vielä ärtyy, niin kohta on (90tkm)LL-huolto, ja autossa on vielä takuuta luvattuna 5tkm ajaksi..(1v/20tkm)

Täytyy varmaan käydä ihan muuten vain jututtamassa myyjää.. Kun suuntani on sinnepäin muutenkin..

Ei tällä ole kyllä vaikutusta luottooni DPF:ää kohtaan, vähän vain ihmettelen, koska ajo on pääosin kuitenkin kohtuu pitkää siivua.. Lähestulkoon aina 30km/käynnistys...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.06.10 - klo:12:17
Kyllähän dieselin putkesta mustaa tussahtaa polkaistaessa vaikka kone olisikin kunnossa, senverran sitä nokea sinne putkeen kuitenkin kertyy. DPF:stä jää toki obd-testissä kiinni jos siitä on jokin vikakoodi päällä, ja taitaa nämä euro5 ja 6 olla senverran tiukkoja ettei dieseli niistä ilman hiukkasloukkua selviä.
Edellisessä katsastuksessa oli tosi mukava katsastusmies joka kertoi jotain tuosta päästömittauksesta riisseleille. Hommahan etenee niin että pakoputkeen liitetään letku, polkaistaan kaasu pohjaan - ja pidetään se pohjassa jonkun aikaa. Tulos oli nolla - ei hiukkasia. Niin sen pitää kuulemma hiukkasloukulla varustetulla ollakin. Niistä ei pitäisi oikeasti tupruta mitään. jos tupruaa, on jotain rikki.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Arcca

Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:08:16
DPF merkkivalokuvaelma tuli ajotieturin ruutuun n.20 minuutin(20km) ajon jälkeen. Vaikka olin jo ajanut, kiitos pakkasen(n.-20C), tuon 20km jo normaalia pienemmällä vaihteella.. Valon leimahtaessa jatkoin ajamista kuten siihenkin asti. Pari kertaa 60 ja 70 alueella runttasin pedaalin pohjaan kakkosella ja kolmosella.. Valo paloi kuitenkin vielä sen loputkin 10minuuttia(10km).. Kävin äsken lyömässä dieselin tulille ja valo ei nyt heti syttynyt..


DPF valohan ei ole muistaakseni vian osoitus vaan merkki siitä, että auto haluaa pidemmän lenkin jotta saisi suorittaa polttoa tarpeeksi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tn62634

En tiedä miten Volkkareissa onnistuu diagnostiikan kautta ohittaa ne hiukkasloukut, mutta uusimisen sijaan se kannattanee yrittää siis eliminoida käytöstä ja tyhjätä. Ihan turhaa sitä on yleensäkin pelätä, vaikka haittavaruste onkin samaan tapaan kuin joku EGR.

tarzi

#26
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 04.01.11 - klo:20:19
En tiedä miten Volkkareissa onnistuu diagnostiikan kautta ohittaa ne hiukkasloukut, mutta uusimisen sijaan se kannattanee yrittää siis eliminoida käytöstä ja tyhjätä. Ihan turhaa sitä on yleensäkin pelätä, vaikka haittavaruste onkin samaan tapaan kuin joku EGR.

Ootko kokeillut koskaan miten  joku 2.0tdi lämpiää 20 asteen pakkasilla jos ei ole egr toiminnassa?

Kokeileppa ja sano sitten että se on pelkkä haittavaruste.

Ja kokemuksesta voin sanoa että DPF pöntöt kestää. Itse en pelkäisi piiruakaan tuota keksintöä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

jjj84

Vaikuttaa ettei skulalla ole kone ollut tarpeeksi lämmin hetkeen, ja siksi ei ole saanut aloitettua polttoa. Valo syttyy myös jos polttoa ei saada tehtyä loppuun asti, kun tarpeeksi monta kertaa on keskeytynyt.

Se että ajelee kaasu pohjassa, ei tuo mitään apua tuohon, paras on noin 2000rpm jolloin tehdään polttoaineen jälkisyöttöä.

Ja tosiaan katsastuksen savumittauksesta näkee, onko dpf paikoillaan vaiko ei. DPF antaa nollatuloksen, jos taas ei pönttöä ole niin arvo on luokkaan 0,1 - 3. Onhan noita nollatuloksia saatu myös ilman dpf:ää, mutta silloin harvoin puhutaan vakioautosta. Tuo tulos itsessään ei aiheuta hylkäystä, mutta antaa katsastajalle syyn alkaa ihmetellä pakopuolta, että miksi päästöt eivät ole vakion kaltaiset.

Softauksesta, ei mitään vaikutusta dpf:n toimintaan. Itselläni on omassa autossa uusi dpf paikoillaan koska vanha alkoi täyttymään, ja eipä tuosta muuta iloa ole, kuin hieman vähentyneet poltot ja noin 15 kadonnutta heppaa palasi laitumelle.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 05.01.11 - klo:19:04
Ootko kokeillut koskaan miten  joku 2.0tdi lämpiää 20 asteen pakkasilla jos ei ole egr toiminnassa?

Kokeileppa ja sano sitten että se on pelkkä haittavaruste.

Eikös se EGR Volkkareissa sytytä moottorin varoitusvalon automaattisesti noissa lämpötiloissa? ;D

rob-s

En tiedä onko se tullut vielä esille mutta hiukkassuodattimen positiivisimpana puolena pidän sitä ETTEI se savuta mustaa kiihdytettäessä. Pakokaasujen hajutkin ovat miedommat.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy