DPF käytetyissä

Aloittaja Thorgen, 26.06.10 - klo:02:10

« edellinen - seuraava »

Finnhopper

Omasta 2006 BMP koneisesta passatista on tuo järjetön värkki disabloitu fyysisesti sekä ohjelmallisesti. Samalla vaihdatin turbon kun auton mittarissa oli tuolloin >290tkm. Kaikki tämä sellaiseen hintaan että sillä ei olisi saanut VW:ltä edes uutta DPF:ää + vielä työt päälle. Ei ollut vaikea valinta omalla kohdalla. Sai autoon hiukan piristystä + kulutus putosi. Nyt autolla ajaa 100-150km pidemmälle tankillisella kuin aiemmin.
VW T5 2005 4Motion

monster

Juuri näin. DPF:n tukkeutuminen ei ole kallis ongelma. Pari vuotta sitten kävin keskustelua kun alla oli 320d Bemari jossa olisi ollut DPF:n vaihto 20tkm päästä. Pari isoa huoltokorjaamoa olisi pk-seudulla n.700eur hintaan poistanut DPF:n ja laittanut samalla 40hv lisää. Kulutukset tippuu samalla 0,5-0,7/l 100km:lla. Ei siis mitään järkeä lähteä uusimaan useilla tonneilla DPF:iä. Ilman tehonlisäystä taisi maksaa 500eur DPF:n disablointi fyysisesti ja ohjelmallisesti. Perus vuosihuollon  hinta. Ei sen kummempaa.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Mike

Miten sitten näiden EURO 5 -päästöluokan autojen kanssa käy katsastuksessa, jos DPF:n poistaa? Näkyykö poisto OBD-testissä, vai tehdäänkö sitä vielä nykyisiinkään diesel-autoihin katsastuksessa?

Finnhopper

Tällä hetkellä eivät ainakaan mittaa muuta kuin savuarvon, dieselille ei tehdä OBD testiä.
VW T5 2005 4Motion

Skula

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 08.09.12 - klo:15:21
Omasta 2006 BMP koneisesta passatista on tuo järjetön värkki disabloitu fyysisesti sekä ohjelmallisesti. Samalla vaihdatin turbon kun auton mittarissa oli tuolloin >290tkm. Kaikki tämä sellaiseen hintaan että sillä ei olisi saanut VW:ltä edes uutta DPF:ää + vielä työt päälle. Ei ollut vaikea valinta omalla kohdalla. Sai autoon hiukan piristystä + kulutus putosi. Nyt autolla ajaa 100-150km pidemmälle tankillisella kuin aiemmin.

Kuka ja missä teki sinulle tuon DPF disabloinnin? Voiko DPF:n disabloida vain ohjelmallisesti?

Jos kerran se ei näy "ulospäin" leimalla niin voisi itsekin harkita..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Finnhopper

Kamitecin toimesta mekaaniset muutokset ja FinDieselin toimesta softamuutokset.
VW T5 2005 4Motion

Skula

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 10.09.12 - klo:09:47
Kamitecin toimesta mekaaniset muutokset ja FinDieselin toimesta softamuutokset.

Onko mekaaniset muutokset pakollisia jotta DPF disabloituu? Mitä käytännössä mekaanisessa tehdään? Poistetaan koko "laitos" fyysisesti?
Romurautaa ja paalivehkeitä.

jf

Lainaus käyttäjältä: skula - 10.09.12 - klo:09:50
Onko mekaaniset muutokset pakollisia jotta DPF disabloituu? Mitä käytännössä mekaanisessa tehdään? Poistetaan koko "laitos" fyysisesti?
Fyysiset muutokset ovat pakollisia, koska muuten se pirun pönttö tukkeentuu. Sitten ahdistaa moottoria ihan oikeasti. Ulkoisestihan se ei kauheasti näy jos tilalle laitetaan tyhjät kuoret...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Finnhopper

Kai tuon voi pelkällä softallakin disabloida, mutta ei se ahdistavuus poistu jos tukkoinen DPF siellä kuitenkin vielä möllöttää. Käsittääkseni tuo menee käytännössä niin että DPF irti, kylki auki ja sisukset vekka, hitsataan kylki kiinni ja paketti takaisin paikoilleen. Ohjelmalla hoidetaan sitten homma siihen suuntaan että ei tule herjailua mistään paine-eroista ym. Itsellä vaihtui tosiaan myös turbo joten ohjelma tarvi säätöä senkin osalta. Jos tuo vaununi olisi ollut vähemmän ajettu niin en olisi varmaan turboa alkanut vaihtamaan, mutta nyt meni sekin vähän niinkuin samoilla töillä.
VW T5 2005 4Motion

Skula

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 10.09.12 - klo:09:57
Kai tuon voi pelkällä softallakin disabloida, mutta ei se ahdistavuus poistu jos tukkoinen DPF siellä kuitenkin vielä möllöttää. Käsittääkseni tuo menee käytännössä niin että DPF irti, kylki auki ja sisukset vekka, hitsataan kylki kiinni ja paketti takaisin paikoilleen. Ohjelmalla hoidetaan sitten homma siihen suuntaan että ei tule herjailua mistään paine-eroista ym. Itsellä vaihtui tosiaan myös turbo joten ohjelma tarvi säätöä senkin osalta. Jos tuo vaununi olisi ollut vähemmän ajettu niin en olisi varmaan turboa alkanut vaihtamaan, mutta nyt meni sekin vähän niinkuin samoilla töillä.

Lainaus käyttäjältä: jf - 10.09.12 - klo:09:55
Fyysiset muutokset ovat pakollisia, koska muuten se pirun pönttö tukkeentuu. Sitten ahdistaa moottoria ihan oikeasti. Ulkoisestihan se ei kauheasti näy jos tilalle laitetaan tyhjät kuoret...

Ahaa, jotain tämmiöistä uumoilinkin.. Kiitos..

Pitää harkita.. Tarkoitus on kuitenkin myydä tämä oma DPF-ajokki talvella(joulu-tammikuu), joten "muutos" voi olla turhan arvokas suorite... Toki se olisi varmasti hyvä myyntivaltti  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Finnhopper

Lainaus käyttäjältä: jf - 10.09.12 - klo:09:55
Fyysiset muutokset ovat pakollisia, koska muuten se pirun pönttö tukkeentuu. Sitten ahdistaa moottoria ihan oikeasti. Ulkoisestihan se ei kauheasti näy jos tilalle laitetaan tyhjät kuoret...

Näin on ja ainakaan omassa autossa tuota värkkiä ei alapuoleltakaan taida nähdä ilman pohjasuojien irroittelua ym purkamista.
VW T5 2005 4Motion

Skula

Näkeekö DPF:n "tukkeutumisasteen" VAG-Comilla?
Romurautaa ja paalivehkeitä.

tarzi

Kyllä, kulkee nimellä karstamassa tai tuhkamassa/kerroin.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

k3kvuori

Omasta entisestä 325d e90 bmw:stä meni dpf tukkoon ja uuden hintaa kyselin marmorilta, töineen tais olla reilu 2000â,¬.
Vein kuitenkin hariselle, jossa ottivat dpf pöntön sisuskalut pois ja laittoivat uuden softan (197hv->270hv 630Nm)

kulutus oli ennen softausta 6,9l/100km ja softauksen jälkeen 6,3l/100km

myöskään katsastukseen pöntön tyhjennys ei vaikuttanu vaan savutusarvo oli reilusti alle pyydetyn
Audi A4 3.0 V6 Tdi Quattro -09
Peugeot 207 -07
Tunturi Pappa automat -78

monster

Voin selvitellä Tallinnan hintoja BMP koneiden DPF:n poistoille ja softauksille kun käytän autoa siellä 2-3 viikon sisällä jakopään huollossa. Pistän tänne sitten hintoja ja paikkoja.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

rob-s

Lainaamyöskään katsastukseen pöntön tyhjennys ei vaikuttanu vaan savutusarvo oli reilusti alle pyydetyn

Tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto! Oletko ajatellut tehdä saman nykyiselle ajokille (3.0tdi)?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

k3kvuori

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 12.09.12 - klo:22:51
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto! Oletko ajatellut tehdä saman nykyiselle ajokille (3.0tdi)?

Softata kyllä mutta dpf:ää en tyhjennä ellei se mene tukkoon koska tässä audin koneessa dpf ei ahdista samallalailla kun bmw 3l disukoissa.

mutta sitten kun dpf menee tukkoon, jos menee minun omistuksessa niin tyhjennän varmasti pöntön
Audi A4 3.0 V6 Tdi Quattro -09
Peugeot 207 -07
Tunturi Pappa automat -78

monster

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 12.09.12 - klo:22:51
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tieto! Oletko ajatellut tehdä saman nykyiselle ajokille (3.0tdi)?

Onhan nuista juttua ollut ACF:n puolella 3.0TDI koneista ja ei ole katsastuksessa mitään ongelmia...
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

rob-s

Tuleeko sitten mustaa savua? (tyyliin "black smoke club")
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

k3kvuori

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 12.09.12 - klo:23:11
Tuleeko sitten mustaa savua? (tyyliin "black smoke club")

Ainakin bemarissa tuli kylmällä ilmalla käynnistäessä mustaa mutta muuten ei kyl paljoa huomannu
Audi A4 3.0 V6 Tdi Quattro -09
Peugeot 207 -07
Tunturi Pappa automat -78

arkki

#110
Tässä vanhan Passatin BMP koneen, ajettu 296000km VCDS:n hiukkasloukun tiedot ladattavissa. Tukossahan tuo on kuin vanha WC-pönttö ;D
Mutta silti moottori toimii hyvin ikäisekseen  ;D Taitaa toki tuonne tukokseen kadonnut joitakin hevosvoimia?  :o Vääntö alakierroksilla ei ole enää mikään uudenkarhea ;D
Regenerointi näyttää kuitenkin vielä toimivan?  ::)  Linkeistä voi ladata VCDS:n logatut arvot. 2.55 arvo tyhjäkäynnillä, eli alittaa 3,0. Kierroksilla sitten nousee korkeammalle ::)
Vieläköhän tällä pitkälle pääsee, vai pitääkö jo mennä Forten litkukauppiaan luokse? ;D
Autolla on suurin osa ollut maantieajoa maalla. Nyt itselle tulee paljon perheen kakkosautona kaupunkiajoa. Kertaakaan en ole vielä huomannut että tuuletin ois pyörinyt kun auton oon ajanut parkkiin. Viimeinen poltto ja toi logattu on kyllä tapahtunut maantiellä niinkuin pitääkin. 8)
Linkki ladattaviin kuviin VCDS:
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDhNcjzz_-sZzi6dmC0w?e=dUdBji
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDhNck2O-jBObzKPV3vw?e=au2PzM

o.b.

Eiköhän tuolla vielä 100tkm päästele kevyesti jos öljynkulutus on pientä ja käytät DPF:lle sopivaa laatua.

En tiedä tosin, kuinka iso osuus tuhkasta tulee polttoaineesta ja paljonko moottoriöljystä ???

Omalla Common Rail (CBBB, 125kW) autolla menty jo 420tkm alkuperäisellä suodattimella. Siinä tosin on paljon isompi tilavuus tuhkalle kuin PD-moottorin DPF:ssä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy