Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.03.17 - klo:15:20
Eihän tuo urea ole missään nimessä ainoa dieselin päästöjenhallintamenetelmä. Ei ollut ureajärjestelmää näissä Volkkarin kohudieseleissäkään...
Näköjään. Se vaan on ollut selkeästi eniten pinnalla viime aikoina ja siksi luulin minäkin ettei muita edes ole, mutta onhan tuo Renaultin NOx Trap tosiaan jo aika wanhakin keksintö :-[

http://www.autoblog.com/2008/06/26/renault-announces-new-nox-trap-features-in-new-diesel-catalytic/

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Zego

Nox-päästöt laskeneet Suomessa koko ajan vaikka liikenne lisääntynyt?
http://www.ilmanlaatu.fi/ilmansaasteet/tietosivut/trendit/nox.html#ytv

tet

Lainaus käyttäjältä: Zego - 19.03.17 - klo:17:20
Nox-päästöt laskeneet Suomessa koko ajan vaikka liikenne lisääntynyt?
http://www.ilmanlaatu.fi/ilmansaasteet/tietosivut/trendit/nox.html#ytv

Myös voimalaitokset tuottavat typen oksideja, niiden kehitys (puhdistuslaitteistot, uusien rakentaminen, vanhojen sulkeminen) vaikuttaa myös.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.03.17 - klo:15:35
Näköjään. Se vaan on ollut selkeästi eniten pinnalla viime aikoina ja siksi luulin minäkin ettei muita edes ole, mutta onhan tuo Renaultin NOx Trap tosiaan jo aika wanhakin keksintö :-[

Eiköhän tuo ole aikalailla sama ratkaisu kuin vastaava VW:n vekotin, josta koko päästöhuijauskohu jenkeissä lähti käyntiin (paitsi että tuossa näyttää olevan DPF putkessa viimeisenä, mikä on aika outo ratkaisu regenerointilämpötiloja ajatellen). Nythän Rellu jäi ilmeisesti kiinni samasta huijauksesta kuin VW, eli ilmeisesti tämäkin kuvan laitteisto on tarkoitettu vain laboratorio-olosuhteisiin. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.03.17 - klo:11:32
Eiköhän tuo ole aikalailla sama ratkaisu kuin vastaava VW:n vekotin
No kun juuri nimenomaan ei ole, tuon Renaultin version kanssa kun ei tartte kusilla leikkiä 8)

http://www.autoblog.com/2008/06/26/renault-announces-new-nox-trap-features-in-new-diesel-catalytic/
LainaaThe new NOx trap works in two phases: It captures NOx for 10 minutes/10 km, obtaining a Ba(NO3)2 solution which can be safely transformed into N2. The latter is released to the atmosphere once the engine is working at a rich-burn mode which allows complete combustion. Compared to the AdBlue systems used by German automakers, this method is closer to Honda's D-CAT NOx trap.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.03.17 - klo:11:50
No kun juuri nimenomaan ei ole, tuon Renaultin version kanssa kun ei tartte kusilla leikkiä 8)

http://www.autoblog.com/2008/06/26/renault-announces-new-nox-trap-features-in-new-diesel-catalytic/

Eikös VW:n päästöhuijaus koski pääosin NOX-katilla varustettuja malleja, ei ADBlue pelkistimellä varustettuja malleja? Voi olla että muistan väärin. Uraa tyypillisesti säästetään, vaikka se on kohtuu halpaa tavaraa. Puhdistustehoa voidaan nostaa lisäämällä annostusta.

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.03.17 - klo:11:50
No kun juuri nimenomaan ei ole, tuon Renaultin version kanssa kun ei tartte kusilla leikkiä 8)

VW:n päästöhuijauskohu lähti liikkeelle amerikasta, sikäläisissä volkkareissa oli käytössä LNT (Lean NOx Trap) eli suomeksi keräävä NOx-katalysaattori. Toisin sanoen juuri sama laite, kuin tuossa Rellun kuvassa. Myöhemmin, kun huijauskohu eteni, tuli tietoa että ongelmia oli myös SCR-katalysaattoreissa eli AdBlue-järjestelmissä. Mutta koko homma lähti keräävästä mallista liikkeelle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.03.17 - klo:15:48
Mutta koko homma lähti keräävästä mallista liikkeelle.

Eikös tuohon muistaakseni liittynyt myös jotenkin tuo konepellin kiinniolon tunnistava anturi, konepelti kiinni auton päästöt oli jotain ihan muuta kuin pelti auki ja labrassa, ylläri pylläri, mittaukset suoritettiin juurikin pelti auki - siis jos muistelen oikein. Ja kyllä vain, vastaava konepellin anturi löytyy myös tuosta allekirjoittaneen QQ:stakin ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

hece

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.03.17 - klo:19:30
Eikös tuohon muistaakseni liittynyt myös jotenkin tuo konepellin kiinniolon tunnistava anturi, konepelti kiinni auton päästöt oli jotain ihan muuta kuin pelti auki ja labrassa, ylläri pylläri, mittaukset suoritettiin juurikin pelti auki - siis jos muistelen oikein. Ja kyllä vain, vastaava konepellin anturi löytyy myös tuosta allekirjoittaneen QQ:stakin ;D
Konepellin aukomista on muuten tunnistettu jo 2000-luvun alun volkkareissa, öljyvalon sai sammumaan 100km ajaksi avaamalla konepellin...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.03.17 - klo:19:30
Eikös tuohon muistaakseni liittynyt myös jotenkin tuo konepellin kiinniolon tunnistava anturi,
Ei liittynyt. Ohjauskulma, nopeus, ilmanpaine ja käyntiaika antoivat tiedot, joiden perustella tunnistettiin testitilanne.

Antti

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 16.03.17 - klo:08:49
Korjataan hieman väärinkäsityksiä....

Öljynjalostuksessa ei synny eri jakeita aina samassa suhteessa. Prosessin olennainen osa on krakkaus, jossa pitempiä hiilivetyjä pilkotaan lyhyemmiksi. Samaan prosessiin perustuen voidaan ulos tulevien jakeiden osuuksia säätää kulutusta (=tarvetta) paremmin palveleviksi.

No nyt olinkin työasioissa poikkeuksellisesti Nesteen kanssa tekemisissä ja kysyin joutessani jalostanon tuotteista. Eniten tislauksesta saataviin laatuihin vaikuttaa se mistä raakaöljy on peräisin. Venäjältä enemmän raskaan pään jakeita ja lännestä enemmän kevyitä jakeita.

Krakkausta kehittämällä on nyt keskitytty lähinnä siihen että bitumista saadaan vielä irti diesel-jakeita. Lopulta jää kivihiiltä vastaavaa nokaretta. Eli haluttu tehostaa saatavaa tuotetta eikä niinkään muuttaa tuotantosuhteita.

Nykyisellään Suomen jalostamoilla on bensasta "ylijäämää" ja sitä viedään Kaliforniaan asti, toisaalta kuitenkin myös tuodaan.

Tämmöset tarinat hänellä.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Antti - 22.03.17 - klo:14:30
Nykyisellään Suomen jalostamoilla on bensasta "ylijäämää"
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?

vasara

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:20
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?
Aletaan lämmittämään taloja bensalla.. vesivoima käy tarpeettomaksi ja kalat saa uida rauhassa kutemaan :)

Antti

Näkn käsitin että bensaa pukkaa.

Bensasytkärit takaisin joka taskuun :)
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:20
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?
Tulevaisuudessa ( vajaan 50:n vuoden päästä ) ei ole näitä murheita - on muut murheet kun maaöljy on ehtynyt. Pitää "keksiä" lentsikkaankin polttokennoilla tai aurinkosähköllä toimivat potkurit.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:20
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?

Lyhyesti, Wikipedian mukaan:

"Öljynjalostus on teollinen, öljynjalostamoissa käytetty petrokemiallinen prosessi, jossa raakaöljystä valmistetaan hyödyllisiä öljytuotteita.

Öljy on erilaisten hiilivetyjen seos, josta öljynjalostusprosessissa erotetaan tislaamalla eri jakeita. Jakotislauksen tuotteena tulee
raskasöljyä, kevyttä polttoöljyä (~diesel), petrolia ja bensiiniä sekä kaasumaisia osia, joita käytetään nestekaasussa ja muovien polymeroinnissa.

Öljynjalostuksen yksi vaihe on krakkaus, jossa öljyn suuria hiilivetymolekyylejä pilkotaan pienemmiksi.
Jalostuksessa raakaöljystä poistetaan suola ja tislaustuotteista rikki."

En ole tämänkään alan specialisti, mutta ainakin lentopetroolia tarvitaan ilmailuun. Käsittääkseni eri saantojen suhteita ei kovin paljon pystytä rukkaamaan. Ai niin, tuleehan sieltä raskaasta päästä myös tienpitoon tarvittavaa bitumia.  ;) :o
Yritetään pärjätä.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:20
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?
Suorastaan "herkullinen" tilanne! Ã,,kkiseltään voisi kuvitella, että bensiinin hinta kääntyisi jyrkkään laskuun mikäli siitä olisi ylitarjontaa. Sitä voisi hankkia vieläkin tehokkaamman ja polttoainetta runsaasti kuluttavan menopelin, joka palvelisi entistä paremmin sitä tälläkin foorumilla lanseerattua "aktiivista ajotapaa". Hyvästi possujunissa köröttely!
Ja vastauksena itse aiheeseen - dieselin aika on todellakin ohitse..😂

TDiih

Eiköhän lentokoneetkin tule sähköistymään, joskaan eivät ihan yhtä nopeasti mitä autot. Suurin ongelma matkustajakäytössä on akkujen paino, jonka on arvioitu poistuvan kun akkujen energiatiheys kasvaa 400kWh/kg:iin. Jos akkutekniikan kehitys pysyy nykyisenä, niin ei taida mennä edes kymmentä vuotta kun lentäminen sähkön avulla. on kannattavaa. Tällä hetkellä akkujen energiatiheys on ~250kWh/kg.

https://electrek.co/2017/03/22/electric-plane-startup-150-seat-battery-powered-plane/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

JRH_Vol..

^ Valitettavasti nyt ollaan vielä 1000 kertaa alemmalla tasolla, nykyisin ~250 Wh.
Audi Q3

arskas_s

Volkswagen I.D. BUZZ on uuden aikakauden sähkötila-auto
Sähköau­toi­lun uusi ai­ka­kausi on al­ka­mas­sa, ja Volkswagen on mu­ka­na luo­mas­sa sitä. Täyssähkötila-au­to­kon­sep­ti tuo uu­den näke­myk­sen tu­le­vai­suu­den au­toi­luun. Volkswagen te­kee tu­le­vai­suu­des­ta tot­ta tuo­mal­la huo­mi­sen sähköau­toi­lun kaik­kien ulot­tu­vil­le.

â€" I.D. BUZZ edus­taa uut­ta Volkswa­ge­nia. Se on mo­der­ni, po­si­tii­vi­nen, tun­tei­siin ve­toa­va ja tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­nut. Ha­luam­me tehdä sähköau­toi­lus­ta Volkswa­ge­nin tun­nus­mer­kin ja vuo­des­ta 2025 al­kaen myydä mil­joo­na sähköau­toa vuo­sit­tain. Uusi e-Golf mah­dol­lis­taa jo 50 pro­sent­tia pi­demmän toi­min­ta­mat­kan. Vuon­na 2020 I.D.-tuo­te­per­heen myötä tuom­me mark­ki­noil­le ai­van uu­den sähköau­to­jen su­ku­pol­ven. Se on mil­joo­nien asiak­kai­den, ei vain mil­jonäärien, ulot­tu­vil­la, ker­too Herbert Diess, Volkswagen-mer­kistä vas­taa­van hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja.

Syk­syllä Pa­rii­sin au­tonäyt­te­lyssä Volkswagen esit­te­li I.D.-konseptiauton. Tämän kom­pak­tin sähköau­ton tuo­tan­non on tar­koi­tus käyn­nis­tyä vuon­na 2020. Se tar­jo­aa jopa 600 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan. I.D. on en­simmäinen sähköau­to­jen MEB-ra­ken­teel­le pe­rus­tu­va sar­ja­tuo­tan­to­mal­li ja en­simmäinen Volkswa­ge­nin kon­sep­ti­au­to, joka on suun­ni­tel­tu au­to­no­mi­seen aja­mi­seen.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

-karppa-

Haluan nähdä, kun tuolla bussilla ajetaan 600km -30 asteen pakkasella yhdellä latauksella. Ns. Paperilla näytti todella lupaavalta, mutta todellisuus/käytäntö voi olla jotain aivan muuta.

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 22.03.17 - klo:19:10
Volkswagen I.D. BUZZ on uuden aikakauden sähkötila-auto
Sähköau­toi­lun uusi ai­ka­kausi on al­ka­mas­sa, ja Volkswagen on mu­ka­na luo­mas­sa sitä. Täyssähkötila-au­to­kon­sep­ti tuo uu­den näke­myk­sen tu­le­vai­suu­den au­toi­luun. Volkswagen te­kee tu­le­vai­suu­des­ta tot­ta tuo­mal­la huo­mi­sen sähköau­toi­lun kaik­kien ulot­tu­vil­le.

â€" I.D. BUZZ edus­taa uut­ta Volkswa­ge­nia. Se on mo­der­ni, po­si­tii­vi­nen, tun­tei­siin ve­toa­va ja tu­le­vai­suu­teen suun­tau­tu­nut. Ha­luam­me tehdä sähköau­toi­lus­ta Volkswa­ge­nin tun­nus­mer­kin ja vuo­des­ta 2025 al­kaen myydä mil­joo­na sähköau­toa vuo­sit­tain. Uusi e-Golf mah­dol­lis­taa jo 50 pro­sent­tia pi­demmän toi­min­ta­mat­kan. Vuon­na 2020 I.D.-tuo­te­per­heen myötä tuom­me mark­ki­noil­le ai­van uu­den sähköau­to­jen su­ku­pol­ven. Se on mil­joo­nien asiak­kai­den, ei vain mil­jonäärien, ulot­tu­vil­la, ker­too Herbert Diess, Volkswagen-mer­kistä vas­taa­van hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja.

Syk­syllä Pa­rii­sin au­tonäyt­te­lyssä Volkswagen esit­te­li I.D.-konseptiauton. Tämän kom­pak­tin sähköau­ton tuo­tan­non on tar­koi­tus käyn­nis­tyä vuon­na 2020. Se tar­jo­aa jopa 600 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kan. I.D. on en­simmäinen sähköau­to­jen MEB-ra­ken­teel­le pe­rus­tu­va sar­ja­tuo­tan­to­mal­li ja en­simmäinen Volkswa­ge­nin kon­sep­ti­au­to, joka on suun­ni­tel­tu au­to­no­mi­seen aja­mi­seen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDiih

Lainaus käyttäjältä: JRH_Vol.. - 22.03.17 - klo:19:04
^ Valitettavasti nyt ollaan vielä 1000 kertaa alemmalla tasolla, nykyisin ~250 Wh.

Ihan pieni ajatuskukkanen tuli tuossa ylhäällä. Lukujen piti olla 400Wh/kg ja 250Wh/kg. Eli ei siis kovin kaukana enää olla.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

R-N

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:20
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?

Jo olemassaolevalla vanhanaikaisella jakotislauslaitteistolla asia voi olla näin, mutta ei pidä aliarvioida nykyaikaisen prosessikemian mahdollisuuksia. Jos tästä "ylimääräisestä bensasta" joskus tulisi oikea ongelma, niin ei olisi kovin kummoinen temppu muuttaa sitä sopivampaan muotoon. Kannattaa googlata esim. Fischerâ€"Tropsch-menetelmä. Esim. Bensa --> lentopetroli -prosessi olisi huomattavasti yksinkertaisempi kuin nykyinen biodieselin valmistus.

Itseäni ärsyttää polttoainekeskustelussa myös liika painotus CO2 -päästöihin ja ilmastomuutokseen. Pitäisi muistaa, että sekä bensa- että dieselautojen pakokaasut ovat joka tapauksessa ihmisille erittäin haitallisia paikallisesti hengitysilmassa. Tämä on kaupungeissa etenkin ns. isossa maailmassa todellinen ongelma ja tältä kannalta polttoprosessi pitäisi siirtää kauaksi asutuksesta ja käyttää energia sähköautojen akkujen lataukseen.

En silti kiistä fossiilisten polttoaineiden käytön ongelmia. Ns. peak oil -kysymys on mielestäni irrelevantti, koska osa jo nykyisin tunnetuista fossiilisista öljyvarannoista pitäisi jättää maahan.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: R-N - 22.03.17 - klo:21:52
Itseäni ärsyttää polttoainekeskustelussa myös liika painotus CO2 -päästöihin ja ilmastomuutokseen. Pitäisi muistaa, että sekä bensa- että dieselautojen pakokaasut ovat joka tapauksessa ihmisille erittäin haitallisia paikallisesti hengitysilmassa. Tämä on kaupungeissa etenkin ns. isossa maailmassa todellinen ongelma ja tältä kannalta polttoprosessi pitäisi siirtää kauaksi asutuksesta ja käyttää energia sähköautojen akkujen lataukseen.

Mikäs vika tuossa CO2 oikein on, se kun kuitenin on melkoinen kasvihuonekaasu, kiihdyttäen maapallon lämpenemistä (sen luonnollisen syklin lisäksi). Ja ihmisen tuottamana, maasta kaivettuna, muodossa tahi toisessa aina haitallinen, oli kyse sitten hiilestä, öljystä, maakaasusta... Siksi pitäisikin keskittyä CO2 vapaisiin vaihtoehtoihin, oli se sitten uusiutuvaa tai vaikka ydinvoimaa. Juu, ydinvoimalla on myös ne omat riskinsä ja haittansa, mutta olen malko vakuuttunut että kaikki nykyinen "jäte" tulee jossain vaiheessa olemaan jonkinmuotoisen ydinvoiman polttoainetta ja näin noidenkin "saasteiden" jälkikäsittelyä ja sitä kautta riskejä saadaan pienennettyä merkittävästi. Ja varmasti tuo fuusiokin jossain vaiheessa saadaan oikeasti tuotantokäyttöön 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 22.03.17 - klo:18:31
Eiköhän lentokoneetkin tule sähköistymään, joskaan eivät ihan yhtä nopeasti mitä autot. Suurin ongelma matkustajakäytössä on akkujen paino, jonka on arvioitu poistuvan kun akkujen energiatiheys kasvaa 400kWh/kg:iin. Jos akkutekniikan kehitys pysyy nykyisenä, niin ei taida mennä edes kymmentä vuotta kun lentäminen sähkön avulla. on kannattavaa. Tällä hetkellä akkujen energiatiheys on ~250kWh/kg.

https://electrek.co/2017/03/22/electric-plane-startup-150-seat-battery-powered-plane/

Ihan hetkeen ei ainakaan isot kaupalliset lentokoneet lennä sähköllä. Esim. Boeing A380 koneen keskimääräinen tehontarve on luokkaa 140MW. Kuormaa (siis ihmiset, polttoaine, rahti, yms..) kone pystyy ottamaan 280t. kuvitellaan, että koko tuo kuorma korvataan akuilla - niillä parhailla mitä vielä ei ole saatavilla. Meillä on siis 280t akkuja, jotka sisältävät enegriaa 400wh/kg. Meillä on siis energiaa kaikkineen 280 000kg*400wh/kg = 112 000kWh = 112MWh. Vastaavasti tunnin lentämisen energiantarve on 140MW*1h=140MWh. Eli kone ei pysyisi akuilla ilmassa edes tuntia. Tämä siis koneella, joka ei ota yhtään hyötykuormaa....

Lentokoneiden tehotarpeet ovat aika mielettömiä. Yksi pitkä mannertenvälinen lento kuluttaa energiaa saman verran kuin kesiverto omakotitalo 50 vuodessa. Sitä voi jokainen miettiä millainen akku siihen talon pihaan tarvittasiin, että siitä saataisiin sähkö tupaan seuraavat 50 vuotta....

Eri asia ovat pienet muutaman henkilön kevyet "lennättimet", jotka varmasti yleistyvät tulevaisuudessa ja ovat sähkökäyttöisiä.

5xvapari
1xturbo

TDiih

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 23.03.17 - klo:11:21
Ihan hetkeen ei ainakaan isot kaupalliset lentokoneet lennä sähköllä. Esim. Boeing A380 koneen keskimääräinen tehontarve on luokkaa 140MW. Kuormaa (siis ihmiset, polttoaine, rahti, yms..) kone pystyy ottamaan 280t. kuvitellaan, että koko tuo kuorma korvataan akuilla - niillä parhailla mitä vielä ei ole saatavilla. Meillä on siis 280t akkuja, jotka sisältävät enegriaa 400wh/kg. Meillä on siis energiaa kaikkineen 280 000kg*400wh/kg = 112 000kWh = 112MWh. Vastaavasti tunnin lentämisen energiantarve on 140MW*1h=140MWh. Eli kone ei pysyisi akuilla ilmassa edes tuntia. Tämä siis koneella, joka ei ota yhtään hyötykuormaa....

Lentokoneiden tehotarpeet ovat aika mielettömiä. Yksi pitkä mannertenvälinen lento kuluttaa energiaa saman verran kuin kesiverto omakotitalo 50 vuodessa. Sitä voi jokainen miettiä millainen akku siihen talon pihaan tarvittasiin, että siitä saataisiin sähkö tupaan seuraavat 50 vuotta....

Eri asia ovat pienet muutaman henkilön kevyet "lennättimet", jotka varmasti yleistyvät tulevaisuudessa ja ovat sähkökäyttöisiä.

Tottahan tuo on mitä kirjoitit. Linkin kone on tarkoitettu kilpailemaan Boeing 737 kokoluokassa. Ensimmäiset koneet ovat luultavasti vielä hybridejä, eivätkä täyssähköisiä.

Dieseleitä ei paljoa teillä kohta enää näy, jos tämä teknologia saadaan nopeasti tuotatoon.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/litiumakun-keksija-kehittaa-uutta-tehoakkua-tehokkaampi-nopeampi-ladata-eika-rajahda-6629120
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 24.03.17 - klo:15:43
Tottahan tuo on mitä kirjoitit. Linkin kone on tarkoitettu kilpailemaan Boeing 737 kokoluokassa. Ensimmäiset koneet ovat luultavasti vielä hybridejä, eivätkä täyssähköisiä.

Dieseleitä ei paljoa teillä kohta enää näy, jos tämä teknologia saadaan nopeasti tuotatoon.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/litiumakun-keksija-kehittaa-uutta-tehoakkua-tehokkaampi-nopeampi-ladata-eika-rajahda-6629120
Saattaa vielä tovi mennä, ennekuin näkee kuluttajatuotteissa päivänvalon. Hyviä ominaisuuksiahan tuossa olisi:
Litiumakun keksijä kehittää uutta tehoakkua - tehokkaampi, nopeampi ladata eikä räjähdä

Antti

Ehkäpä lentäminen tulevaisuudessa hidastuu huomattavasti ja potkuttelemme ilmalaivoilla. Yhteiskunnan toiminnan hidastuminen auttaisi muutenkin moneen asiaan, vaikka sähköauton akkujen lataamiseen  :)
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

dadaismi

Tässä Chevrolet Bolt EV:n huolto-ohjelma. Mitäs ajatuksia luulette tällaisen tulevaisuuden herättävän Laakkosella jossa on totuttu vaihtamaan dsg ja jakopää kuluttajan laskuun tietyin väliajoin?

https://my.chevrolet.com/content/dam/gmownercenter/gmna/dynamic/manuals/2017/Chevrolet/BOLT%20EV/Maintenance%20Schedule.pdf

TDiih

Lainaus käyttäjältä: dadaismi - 27.03.17 - klo:09:10
Tässä Chevrolet Bolt EV:n huolto-ohjelma. Mitäs ajatuksia luulette tällaisen tulevaisuuden herättävän Laakkosella jossa on totuttu vaihtamaan dsg ja jakopää kuluttajan laskuun tietyin väliajoin?

https://my.chevrolet.com/content/dam/gmownercenter/gmna/dynamic/manuals/2017/Chevrolet/BOLT%20EV/Maintenance%20Schedule.pdf

Muiden merkkien nelivetomalleista taitaa jäädä vielä renkaanpyörittelyt pois?  ::) Huoltojen hinnat tulevat väkisin tippumaan ja yritysten on tarjottava saman katon alla kaikki autoiluun liittyvät "palvelut" mm. valohoidot ja muut pakolliset rahastukset. Over the air-päivitysten ja diagnostiikan myötä korjaamojen on enää vaikea ku*ettaa kuluttajia ja tehdasta silmään.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy