http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/tutkimus-tietyomailla-ajetaan-reipasta-ylinopeutta.html
http://www.betoniyhdistys.fi/media/siltatekniikan-paivat/risto-lappalainen-28.1.2016.pdf
Liikennevirasto on tehnyt varsin perusteellista työtä mitatessaan nopeuksia työmailla. Tulokset ovat huolestuttavia... esimerkiksi VT3 työmaalla tulokset ovat varsin karuja:
Tuhannen taalan kysymys: Miksi työmailla ei ajeta rajoitusten mukaisesti? Pitäisikö tuota valvoa enemmän? Nytkin on ympäri Suomen paljon hankkeita, joissa tienkäyttäjien kulkuturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parannetaan, mutta sen parannustyön ajan pitäisi malttaa ajaa rauhassa sen työmaan ohi.
http://www.betoniyhdistys.fi/media/siltatekniikan-paivat/risto-lappalainen-28.1.2016.pdf
LainaaViime kesänä Liikennevirasto mittasi tietyömaiden nopeuksia kantatie 65 asfalttityömaalla, valtatien 3 siltatyömaalla ja valtatien 5 Mikkelin kohdan parannushankkeella. Mittauksissa saatiin ylös kymmenien tuhansien ajoneuvojen nopeuksia.
Tulokset vaihtelivat suuresti tietyömaittain. Esimerkiksi kantatien 65 työmaalla autoilijat noudattivat enimmäkseen nopeusrajoituksia. Myös valtatien 5 Mikkelin kohdan parannushankkeella mitatut keskinopeudet olivat vain vähän korkeammat kuin työmaan nopeusrajoitukset.
Toisaalta valtatien 3 siltatyömaalla vain 4 % työmaan päiväsaikaan ohittaneista ajoi nopeusrajoitusten mukaisesti. Valtatien 3 siltatyömaalla nopeuksia mitattiin myös yöllä. Yöllä vain 2 % työmaan ohi ajaneista noudatti nopeusrajoituksia. Keskimääräiset ylinopeudet olivat yöaikaan suurempia kuin päiväsaikaan.
Liikennevirasto on tehnyt varsin perusteellista työtä mitatessaan nopeuksia työmailla. Tulokset ovat huolestuttavia... esimerkiksi VT3 työmaalla tulokset ovat varsin karuja:
LainaaVt3 siltatyömaalla suoritettu nopeusseuranta kesti yhdeksän päivää.
Työmaan nopeusrajoitus oli 30 km/h.
● Työmaalla oli kaksi nopeusnäyttöä, joista toinen mittasi nopeudet
näyttö pimeänä ja toinen näyttö näytti nopeudet ohi ajaville
ajoneuvoille. Näytöt mittasivat saapuvan liikenteen nopeutta sekä
muutosta nopeudessa näytön jälkeen.
●Liikenteen tasaisuuden vuoksi siltatyömaalla mitatut nopeudet on
jaettu kahteen osioon, päivä- ja yöaikaan.
Ajonopeusseurantaa
● Suunta, jonka nopeusnäyttö näytti ohi ajavien nopeudet mittasi kaiken
kaikkiaan 48 688 nopeutta
● Ajoneuvojen ajaessa nopeusnäytön kohdalle nopeusrajoitusta noudattivat
päiväaikaan ainoastaan 4 % ohi ajavista ajoneuvoista ja yöaikaan 2 % ohi
ajavista ajoneuvoista. Päiväaikaan ohi ajaneiden keskinopeus oli 54 km/h ja
yöaikaan ohi ajaneiden keskinopeus oli 60 km/h.
● Ylinopeutta ajoivat 47 218 ajoneuvoa keskinopeudella 57 km/h. Päiväaikaan
ylinopeutta ajaneiden keskinopeus oli 56 km/h ja yöaikaan ylinopeutta
ajaneiden keskinopeus oli 61 km/h. Ylinopeutta ajaneista ajoneuvoista 4 392
hidasti sallittuun nopeuteen havaittuaan nopeutensa nopeusnäytöltä.
Hidastuksen jälkeen ajoneuvojen keskinopeus oli 24 km/h.
Tuhannen taalan kysymys: Miksi työmailla ei ajeta rajoitusten mukaisesti? Pitäisikö tuota valvoa enemmän? Nytkin on ympäri Suomen paljon hankkeita, joissa tienkäyttäjien kulkuturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parannetaan, mutta sen parannustyön ajan pitäisi malttaa ajaa rauhassa sen työmaan ohi.