Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - villel

#1
Lainaus käyttäjältä: livejungle - 11.02.11 - klo:18:02
Eturekisterikilven kaukalon nurkista on täälläkin lähtenyt maalit ja menee alkuviikosta takuumaalaukseen. Eli tyyppivika..

Näinpä näköjään lähtivät täälläkin. Tarttee mennä liikkeeseen esittelemään.

Aika ikävästi paistaa myös muutama kiveniskemä mustan auton konepellissä, samalla reissulla ostettava paikkamaaliputeli mukaan.
#2
Ahtopaineen ylityksen myötä heittää vikatilaan, ns. limp modeen. Nollaantuu käynnistämällä uudelleen. Minulla IV Golf teki joskus moista, syyksi löytyi yksi liian jyrkästi taittunut alipaineletku.

On muuten mukava ylläri, kun tuo ilmestyy lämä tiskissä kesken ohituksen siinä rekan puolivälin tienoilla ;)
#3
Tuosta palautuikin mieleen, että mulle vaihdettiin tuohon edelliseen -08 4X4 Ocuun ensimmäisen huollon yhteydessä tuo kytkimen sylinteri maahantuojan piikkiin. Oireena muistaakseni oli kytkimen narahtelu, johon ei poljinmekanismin rasvaus auttanut. Tiedä sitten, oisko noissa ollut enemmänkin sanomista.
#4
Nyt kun on taas märkää tien täydeltä, niin tuli kiinnitettyä huomio seuraavaan asiaan:

Edellisessä Octaviassa (-08, eli pre-facelift) oli ainakin jarrujen kuivatustoiminto, joka sadekelillä ilmeisesti sadetunnistimen/pyyhkijöiden ohjaamana kuivatteli jarruja märällä kelillä ajon aikana. Nykyisessä FL-Ocussa taas ei tunnu tuota olevan, mistä seuraa se, että esimerkiksi pidemmän märän kelin moottoritieajon jälkeen jarrutettaessa jarrujen tuntuma on aika huono ja purevat "viiveellä". Uudemmasta ei myöskään kuulu sitä säännöllisehköä "surinaa", mistä aiemmassa Ocussa huomasi tuon kuivatustoiminnan aktivoitumisen.

Onko kellään tietoa, onko tuo ominaisuus tarkoituksella poistettu, vai saako sen esim. VCDS:llä kytkettyä jostain päälle? Vai pitäisikö se -10 eleganssissa ihan oletuksena olla, eli ryhdynkö kyselemään huollosta syytä toimimattomuudelle?
#5
Kahden (-08 ja -10) tdi-nelikon kokemuksella ykkönen on molemmissa ollut uudesta asti aina jonkinverran takelteleva ja menee päälle vasta hyvin hiljaisessa nopeudessa. Tuntuma on vähän sellainen, että vaihteensiirto ei olisi ihan kohdallaan, ennenkuin vaihde sitten kuitenkin loksahtaa paikalleen kun vauhtia on riittävän vähän. Aika lyhythän noissa tuo ykkösen välitys tosiaan on. Laatikoiden eroista en tiedä, liekö nelivetoisten lootissa sitten jotain eroa synkroissa?

Muilla vaihteilla ei vastaavaa ole esiintynyt, tosin ensimmäinen lähti kiertoon alle 80 tkm ajettuna ja uudemmalla on vasta 42 tkm mittarissa.
#6
Octavia II (04-13) / Vs: Octavia Combi 4x4
11.01.11 - klo:11:24
Ilman automatiikkaa joutuu kuitenkin kääntelemään aina itse katkaisijaa, jos haluaa päiväajovaloja hyödyntää ja hämärän tullen sitten käännellä xenonia tulille. Kuvaamassasi autokatostilanteessa automatiikan kanssakin voi kääntää valot 0-asentoon, jolloin syttyvät vain päiväajovalot. Tarpeen tullen sitten kääntää automatiikan päälle. Eli automatiikka on hyödynnettävissä silloin kun sitä tarvitaan ja voidaan hyödyntää, mutta katoksessa valot eivät suotta räpsy.
#7
jkp22: 4X4 ei vielä kerro, että maavaraa olisi yhtään etuvetoa enempää. Korotettua alustaa eli huonon tien pakettia saa sekä etuvetoon, että nelivetoon. Nelikkoon se vaan on "ilmainen" lisävaruste. Joku viitseliäs voi katalookista vilkaista, mitä kaikkea tuossa paketissa on erona perusalustaan.

Scoutissa rengastus on vähän korkeammalla profiililla, silläkin saa autonsa vähän ylemmäs ;)
#8
Octavia II (04-13) / Vs: Octavia Combi 4x4
10.01.11 - klo:16:03
Tehtaan sporttialustaa ei saa, mutta korkeussäädettävää löytyy aftermarkettina. http://slamit.net/product/4686/hr-octavia-ii-4wd--alustasarja-korkeusaadettava

Ekaan postaukseen: Meillä on karvan alta vuoden ikäinen 2.0 TDI Combi 4X4 Elegance. Maavara huonontien paketilla nousee n. 20 mm, suosittelen lämpimästi. Ei se 17" pyörien kanssa minun silmääni edes näytä pahalta. Pohjapanssaria ei tullut ruksittua.

Lämpö riittää koppiin ihan hyvin, kun tuossa on nuo PTC-vastukset apuna. Kone kyllä kovilla pakkasilla pudottaa lämmöt aika äkkiä kierrosten laskiessa. Joku paistinpannumoottorinlämmitinkin tuossa on, ja tietty sisätilanlämppäri mukavuussyistä. Jos ei rahasta jää kiinni, niin tietysti kannattaa laittaa Webasto.

Lisävarusteista tosiaan huomiovaloautomatiikka on ehdoton. Kääntymissumuvaloista en niin tiedä, onhan ne kivat kun ilmatteeks sai, mutta en luultavasti niistä lisähintaa maksaisi. Meillä on tuossa lisäksi tutkat edessä ja takana, vararengas kilkkeineen, 17" kesäPegasukset ja 16" talviApollonit, Magic Black ja uutena otettu maalipinnan kestokäsittely. Koukku jälkiasenneltuna. DSG oli haaveissa, sitä vaan ei vuosi sitten vielä saanut nelivetoon.

Edellisellä samanmoisella, joskin prefaceliftillä tuli ajettua uudesta jotain alle 80 tkm, tällä on nyt keretty 38 tkm. Kilometrikertymä muuttui jokin aika sitten aikalailla, joten harkinnassa on jossain kohtaa vaihtaa tämä bensakoneelliseen. Ei vaan näin tuoreesta saa liikkeiltä irti sellaista hyvitystä että viittis.
#9
Octavia II (04-13) / Vs: Vetokoukun hinta?
11.11.10 - klo:21:27
Juu, edelliseen tuli tehtaalta. Meinasin tän nykysen kanssa pärjätä ensialkuun ihan ilman, kun tuolla sportterilla on mukavampi noita vetohommia hoitaa. Vaan sitten pitikin saada kelkkakärry Lapin reissulle mukaan, niin äkkiä piti jotain keksiä. Harrastuksen piikkiinhän nuo tuollaisten asentelut menee, ylijäämärahoilla voi ostaa vaikka asennuskaljaa.
#10
Octavia II (04-13) / Vs: Vetokoukun hinta?
10.11.10 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.11.10 - klo:15:06
Koukun asennus on helppo, mutta vie paljon aikaa; kun kaikki pitää purkaa kuskinpuolelta puskurista sulakerasialle...
Vitoskoppaseen tilasin alkuperäsen 13napasella sähköillä http://www.bertelshofer.com/

Asennukseen meni pari iltaa.

Komppaan, pari ei-edes-kovin-pitkää iltaa 2010 Octavia Combin koukun asennukseen. Toki pitää ymmärtää tekniikasta edes jotain, ennenkuin hommaan lähtee. Nosturia ei koukun asennuksessa tarvitse yhtään mihinkään, VCDS on sitten kiva jos ite haluaa napsia asetukset kohdalleen. Minulle Westfalian irroitettavan 13-napaisen setin myi http://www.kfzpoint.de/ kotiin tuotuna karvan alle 400 euron hintaan.
#11
Silmämääräinen tarkasteluni osui oikeaan, oikea takarengas oli ulkosyrjältä kulunut muita renkaita enemmän. Säädätin kulmat huollon yhteydessä, ja olihan siellä takana sanomista. On tietysti voinut viime talvena osua johonkin kanttariin.

Huolto (tietysti) suositteli kyllä Octaviaan säännöllistä säädättämistä.
#12
Pikaisen silmäilyn perusteella näyttäisi, että tämän kesän ajetut ensiasennus-Dunlopit (225/45-17) ovat kuluneet nopeasti ja muuten tasaisesti, mutta oikea takarengas on kulunut ulkosyrjältään muita enemmän. Aika herkkiä ovat selkeästi kulmien säädöille, ei tuotakaan ainakaan tiettävästi ole mihinkään saatu osumaan niin, että olisi siinä kulmat heitelleet. Eikä ajossa huomaa kyllä mitään sanomista.

Itte tykkään kyllä noista 17" rinkeleistä edellisen Octavian 205/60-15 renkaiden jälkeen, on niin paljon jämäkämmät kurvailla. Talveksi onkin sitten taas kaivettava varastosta 16" setti alle, ilmeisesti aika pikapuoliin. Samalla voisi ekan LL-huollon yhteydessä tarkistuttaa nuo pyöränkulmat.
#13
Naputtelin eilen VCDS:llä 2010 Eleganceen nuo kulmavalot käyttöön, parin minuutin homma ja hyvin toimii.

EDIT: Kyseinen yksilö on kasattu tehtaalla 2009 lopussa. Ohjainboksikohtaisia eroja voi tietysti aina olla.
#14
Edellisen -08 Octavian kanssa oli alkuun aika paljon noita suuntavakausongelmia, ja merkkiliikekin kehotti ihan ensimmäisenä nostamaan rengaspaineet 2,5 barin tuntumaan. Renkaana nelikon 205/60-15 vakiokoko. Niinkin pieni muutos kuin 2,2->2,5 auttoi asiassa.

Nykyocun 225/45-17 kiekoissa on 2,8 baria ja tuntuu toimivan erinomaisesti. Nykyaikainen rengas ei ole kovinkaan nirso varsinkaan ylipaineen suhteen, liian pienillä paineilla sitten äkkiä vetelä. Meilläpäin käytetään monesti alemman nopeusluokan renkaita verrattuna keskieurooppalaisittain mitoitettuihin ensiasennusrenkaisiin, joille ne valmistajan painesuosituksetkin on tehty.

Mulla on muuten ihan tollasessa peruspakussa 4,5 barin paineet 16" renkaissa kun valmistajakin niin tykkää. Että ei tässä nyt ihan samassa suuruusluokassa vielä liikuta. Matkailuautoissa mennään monesti 5,5 barillakin.
#15
Raportoidaan nyt sen verran, että tuli toinen noista jo asennettua. Simppeli homma, eniten vaivaa nopeustietopiuhan viemisessä konehuoneeseen konepellin avausvaijerin läpivienneistä (joutuu purkamaan pyyhkijänvarret ja tuulilasin alareunan suojamuovin pois tieltä, ja silti on vähän ahdasta esim. Transporteriin verrattuna) ja perinteiseen tapaan liittimien kanssa joutuu vähän nyhräämään. Muutama tunti tuohon vierähti sisältäen työvaiheita kuten konehuoneen alasuojamuovin irroitus ja kiinnitys pudonneen ruuvin pelastamiseksi ;)

Toinen asennus taitaa mennä aika paljon ripeämmin, kun ns. tietää mitä tekee.
#16
Ebaysta taannoin huutelin seuraavaa "LACKSCHUTZFOLIE Ladekante SKODA OCTAVIA 2 KOMBI - 150µm", eli kirkasta valmiiksi muotoon leikattua aika paksua kalvoa puskurin päälle. Hintaa posteineen joku 13 e.

Ei vaan ole joutanut asentaa, kun pitäisi ensin meikata puskuri nätimmäksi. Aika pikaiseen menee ikävän naarmuiseksi mustan auton puskurinpäällinen, kun konttiin nostellaan lastenrattaita sun muita tiuhaan tahtiin.
#17
Westfalia ei ainakaan faceliftiin vaatinut minkäänlaista puskurin leikkaamista. Ainoa miinus siitä, että irtaallaan oleva koukku ei sovi suoraan alkuperäiseen varapyörän keskellä olevaan styroksiin, mutta siitäkin selviää leikkaamalla styroksista palan pois.

Aika hyvän bisneksenhän noista koukkuhommista näköjään voisi kehitellä jos olisi aikaa puuhastella. Mekaanisen asennuksen osalta suurin vaadittava kyky on, että osaa vetää koukun neljä kiinnityspulttia valmiisiin kiinnityspaikkoihin oikealla momentilla, ehkä se on sitten se ammattilaisen mittari ;) Sähköissä on tietysti sitten vähän enemmän puuhailtavaa, mutta hyvinhän nuo tuntuu kärryssä valot palavan. Sen verran tarttis vielä joskus selvitellä, jotta saisko ne palamaan pelkkien päiväajovalojen kanssa, nyt pitää kääntää katkaisijasta ajovalot päälle kun kärry on perässä.
#18
Ilmeisesti aika vähän kokemuspohjia Roomstereiden osalta näistä. No, kohtahan se nähdään, pistin tilaten Saksanmaalta pari kipaletta settejä. Yhteensä hintaa kertyi posteineen 197 e, joten ei tuo kahden auton mukavammaksi muuttamisesta kovin paha kuluerä ole.
#19
Onko kukaan asentanut, tai peräti asennuttanut liikkeessä jälkikäteen vakionopeudensäädintä tdi-Roomsteriin? Kiinnostaisi tietää, meneekö homma yhtä kivuttomasti kuin useimpiin konsernituotteisiin, ja mitä asennus on maksanut, jos on teetetty.

Firmalla on pari tuollaista, ja pitäisi niihin saada vähän ajomukavuutta lisää. Ebaystä orkkissatsi postikuluineen tulee Suomeen 110 eurolla. Kokemusta löytyy moisen setin asentamisesta T5 Transporteriin, ainakin siihen onnistui hyvin näppärästi.
#20
Oho, ihan mielenkiintoinen tieto. Pitää tosiaan tutustua, kun tulee liikkeeseen asiaa.

Turvaistuimista riippuen, leveys ei tosin sinänsä ole niin suuri ongelma kuin juuri se pituussuuntainen tila. Kuskina kun en ole valmis tinkimään omasta jalkatilasta, niin siihen meikäläisen taakse ainakin isompi istuin on jo Octaviassa vähän ahdas. Superbia kai verrataan usein E-Mersuun, sellaiseen -06 farmariin tuollainen katras istuimineen menee jo aika hyvin ja eteen jää reilut jalkatilat.

Mutta tottahan se on, että jos isompaa katrasta pitää kuskata, autotyypin vaihdolla sitä tilaa paremmin saa. En vaan ainakaan vielä ole henkisesti valmis siirtymään tila-autoilun ihmeelliseen maailmaan, mieluummin sitten ihan oikeasti tilava auto eli vaikka joku Caravelle alle ;)
#21
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 09.04.10 - klo:08:28
Mun mielestä tilan tarve taas vähenee kun lapset kasvaa.Eli sen jälkeen kun ei tarvitse turvaistuimia.Ikä 7-15.Sen jälkeen tilaa taas tarttee kun lapset niin isoja, että alkaa olemaan aikuisen mitoissa.

Juu, noin se menee. Ongelma saattaakin realisoitua todennäköisemmin siinä, että fyysisen kasvun lisäksi myös lasten määrä saattaa kasvaa, eli kun nyt on yksi turvakaukaloikäinen, joka kohta siirtyy turvaistuimeen, ja toinen, joka ei kohta tarvitse lisäistuimia, voi jossain vaiheessa tulla lisää turvakaukaloikäisiä :) Kaksi kaukalon tai turvaistuimen vaativaa ja niiden lisäksi yksi, joka ei enää tarvitse lisäjakkaroita, alkavat Ocussa olla jo vähän ahtaalla.
#22
Meillä on myös apparin penkin takana Maxi-Cosin Cabriofix-kaukalo jalustoineen, ja tilaa jää silti tällaiselle 184 cm pitkälle matkustajalle ihan riittävästi etupenkille. Kuskin takana on tällä hetkellä pelkkä Britaxin koroketyyny, aiemmin kun sen yhteydessä oli vielä selkänoja paikallaan, rupesi 120 cm pitkän 6-vuotiaan jalat jo koputtelemaan kuljettajan istuinta. Pelkällä koroketyynyllä tilaa on taas hyvin. Kyllä Octaviaan ihan asiallisesti mahtuu, mutta lasten kasvaessa Superb Combi houkuttaa silti aina vaan enemmän :)
#23
Edellisen (-08, 4X4) Ocun ensiasennus-Dunlopit kuluivat takaa selkeästi eturenkaita nopeammin. Siitä sitten säädeltiin kulmia ja niissä olikin nimenomaan takana sanomista, vaikka kulmat jo kertaalleen säädettiin pian luovutuksen jälkeen. Dunlopien jälkeen alle tulleet Michelin Energy Saverit kuluivat hyvin tasaisesti sen yhden kesän aikana, mitä niillä ehdittiin ajaa. Tässä oli siis 15" kiekot sekä kesällä, että talvella.

Nykyisestä ei oikein pysty vielä sanomaan, kulmia ei ole tällä kertaa säädetty jälkikäteen kun kulku on muutenkin ollut huomattavasti edellistä vakaampaa. Johtuneeko sitten siitä, että talvirenkaat ovat nyt 16". Kesä osoittanee, miten mennään, kun alle vaihtuvat 17" läskit, valitettavasti taas Dunlopit.
#24
Faceliftissä sammuu, vanhassa pysyvät päällä.
#25
Sinne se holahti koukku paikalleen, kaiken kaikkiaan aika kivuton homma. Aikaa tietysti tuhraantuu kun verhoiluja sun muita on purettava aika paljon: http://ville.daug.net/nacu.jpg

Piuhatkin tuli vedettyä, vielä on sitten kytkentä autoon jäljellä. Ehkä sitä voisi kuitenkin yrittää ihan itte, VCDS löytyy niin saa sitten autonkin opetettua koukulliseksi.
#26
Lainaus käyttäjältä: Taky - 16.02.10 - klo:18:12
Koukkupaja asentaa Ocun kiinteän koukun avaimet käteen 520,- hintaan.

Kiinteän Westfalian koukun olisi Saksanmaalta saanut postikuluineen 220 eurolla, joten 300 eurolla sitä jo mielellään tekee itsekin vähän hommia :)

Itse halusin turhamaisuuttani irroitettavan koukun, Octavian perässä törröttävä koukku kun ei mielestäni kovin tyylikkään näköinen ole. Lisävarustelistalta autoon ruksittunahan irroitettava koukku olisi ollut lähemmäs 800 e.
#27
Itellan setä kiikutti minullekin tänään koukun Ocuun, pitänee ryhtyä askartelemaan paikalleen. Talli on, nosturia ei, mutta on sitä ennenkin lattialla maaten asennettu :)

Ostostelupaikkana toimi http://kfzpoint.de/ ja hintaa irroitettavalle Westfalialle 13-napaisen sähkösarjan kanssa kertyi postikuluineen 379 e. Oma ajatus on asentaa kaikki muuten valmiiksi, mutta jättää sähköjen yhdistäminen auton sähköihin liikkeen hommiksi.
#28
-08 Eleganceen sai koodattua CH/LH-toiminnon aktiiviseksi vag-comilla, jonka jälkeen valokatkaisijan pystyi jättämään valot päällä-asentoon ilman piippauksia ja valot sammuivat virtojen mukana.

Faceliftiin ei muistaakseni enää saa noin helposti laitettua jälkikäteen, omaan tuli ajovaloautomatiikka ruksittua jo listalta.
#29
Lainaus käyttäjältä: Napero - 01.02.10 - klo:10:41
Itselleni tulee hyvä mieli kun auto on siisti ja tuntuu hyvältä.

Näin on. Minä teetin eilen vastaanottamaani samanväriseen Octaviaan ennen luovutusta Lacroe-käsittelyn, ihan vaan siksi, että musta on aika herkkä lialle ja minä taas puolestani olen todella laiska vahaamaan autoja. Ei tuossa jälleenmyyntiarvoa tullut kyllä mietittyä yhtään, ihan vaan ulkonäköä. 200 e maksoi käsittely ja 3 vuoden takuunkin lupaavat, saas nähä pysyykö yhtään kiiltävämpänä.
#30
Octavia II (04-13) / Vs: Octavian värit
10.12.09 - klo:09:51
Turhan paljon on noita hailakoita vaaleita värejä ja liian vähän tummia. Vaaleista valkoinen ja hopea ovat ihan tyylikkäitä, mutta näitä vaaleita vihreitä ja sinisiä en voisi edes harkita.

Omaa tulevaa Ocua tilatessa oli juttua, että grafiitinharmaakin poistuisi valikoimasta. Itse valitsin kahden hopean värisen yksilön jälkeen mustan, lähinnä vaihtelun vuoksi. Punaisia ja hopeanharmaita autojahan liikenteessä riittää.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy