Octavia Combi ja turvaistuimet

Aloittaja Ockari, 08.04.10 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

Ockari

Hei. Olemme perheenlisäyksen takia vaihtamassa autoa isompaan. Vahvimpana ehdokkaana on tällä hetkellä Octavia Combi.

Osaako joku kertoa, mahtuuko Octavian takapenkille kaksi turvaistuinta selät menosuuntaan (istuin pelkääjän taakse ja turvakaukalo kuskin taakse) siten, että normaalikokoiset aikuiset mahtuvat vielä etupenkille?

Olisi mukava tietää tämä etukäteen, ettei sitten turhaan tarvitse lähteä koeajamaan hyvää autoa, jota ei kuitenkaan kannata ostaa.

muuli1010

Ensin kai pitaisi maaritella "normaalikokoinen aikuinen" ? No yhta kaikki vaittaisin etta isofix kiinnitteinen selka menosuuntaan istuin on sen verta suuri etta sita en laittaisi normaalikokoisen kuskin taakse koska tuoli vie sen verta paljon tilaa etta ainakin mina haluaisin saataa penkkia pari napsua taaemmas, apukuskin puolelle tuollainenkin tuoli on ok. Kasvot menosuuntaan istuimet ovat tietaakseni ok asentaa ne sitten kummalle puolelle tahansa.

Marko_K

Riippuu toki paljon myös sieltä istuimesta. Meillä on kakkos-Meganessa Wavon isofix-istuin selkä menosuuntaan kuskin takana ja tilaa on hyvin, voisin siirtää kuskin istuinta vielä reilusti taaksepäinkin. Tosin olen vain 170 cm pitkä, mutta myös Megane on hivenen Ocua ahtaampi.

tarzi

Hyvin on tuntunut mahtuvan mitä noita huolloissa vastaan tullut!
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Octavianssi

Koeajaessa Octavia Combia testattiin myös BeSafen IZI Combi Isofix -istuimen sopivuutta selkä menosuuntaan isofixeilla kiinnitettynä. Tilaahan se vei erittäin paljon, eikä ajamisesta meinannut tulla mitään. Polvi otti koko ajan virta-avaimeen kiinni. Olen n. 184 cm pitkä ja normaalisti tykkään istua muutenkin ehkä normaalia taaempana. Toisella puolella istuin ei sitten ollutkaan niin suuri ongelma. Emmaljungan kaukalo taas mahtui aivan normaalisti taakse.

Istuimet vaan mukaan autokauppaan ja koeajolle!

Karvis

Mahtuu mahtuu :D

Meillä oli ensin Maxi-Cosin kaukalo kuskin takana, ei ongelmia ja jäi vielä kuskin selkänojaan matkaa. Nyt on käytössä BeSafe Izi Combi ja hyvin menee sekin, laitettiin jakkara apparin taakse kun vie kuitenkin enemmän tilaa kuin kaukalo ja tuohan on aika reilukokoinen istuin. Apparin penkki piti ottaa 1 napsu eteenpäin(kuskin penkin linjaan nähden) ja aivan aavistus selkänojaa pystymmäksi jotta istuin sopi siihen, eteen jäi kuitenkin kelvolliset tilat 176cm pitkälle matkustajalle. Tilaa oli enemmän kuin V70:ssä ::) En tiedä sitten kuinka tuon istuimen isofix versio syö tilaa kun meillä on turvavyö versio, isofixiä ei tuosta saanut vielä silloin.

Ja meikäläisellä on pituutta tuon 176cm, kaukalon kans olisi saanut olla etupenkki reilu 5cm taempana ennen kuin olisi tullut kaukalon kantokahva vastaan...kantokahva kantoasennossa tilaa olisi ollut vielä reilummin :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VKi

Meillä myös BeSafen IZI Combi Isofix -istuin käytössä, istuin aina alimmassa asennossaan (siis eniten makuulla). Näin asennettuna ei tulisi mieleenkään laittaa kuskin penkin taakse, vaikka itse en mikään metriheikki olekaan (175 cm). Apparin takana istuin siis on ja vaimo ei ole valittanut. Kyydissä ollut kaveri, joka on 195 cm totesi, että hyvin tähän mahtuu, vaikka sivusta katsottuna vähän ahtaalta näyttikin.

Tästä kuitenkin vetäisin sen johtopäätöksen, että mikä tahansa kaukalo selkä menosuuntaan mahtuu komeasti vaikka kuski olisi minkälainen monsteri. Näillä pykälää isommilla istuimilla sitten saattaa jo tehdä tiukkaa ja suosittelen kokeilemaan ennen ostopäätöstä tai ainakin laittamaan istuimen apparin taakse.

Mitenköhän tämä ko BeSafen istuin suhtautuu muihin saman kokoluokan istuimiin, taitaa olla isoimmasta päästä?

villel

Meillä on myös apparin penkin takana Maxi-Cosin Cabriofix-kaukalo jalustoineen, ja tilaa jää silti tällaiselle 184 cm pitkälle matkustajalle ihan riittävästi etupenkille. Kuskin takana on tällä hetkellä pelkkä Britaxin koroketyyny, aiemmin kun sen yhteydessä oli vielä selkänoja paikallaan, rupesi 120 cm pitkän 6-vuotiaan jalat jo koputtelemaan kuljettajan istuinta. Pelkällä koroketyynyllä tilaa on taas hyvin. Kyllä Octaviaan ihan asiallisesti mahtuu, mutta lasten kasvaessa Superb Combi houkuttaa silti aina vaan enemmän :)
Octavia Combi 4X4 2.0TDI Elegance 2010, Transporter T5 1.9TDI 2004

ram1

Mun mielestä tilan tarve taas vähenee kun lapset kasvaa.Eli sen jälkeen kun ei tarvitse turvaistuimia.Ikä 7-15.Sen jälkeen tilaa taas tarttee kun lapset niin isoja, että alkaa olemaan aikuisen mitoissa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

villel

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 09.04.10 - klo:08:28
Mun mielestä tilan tarve taas vähenee kun lapset kasvaa.Eli sen jälkeen kun ei tarvitse turvaistuimia.Ikä 7-15.Sen jälkeen tilaa taas tarttee kun lapset niin isoja, että alkaa olemaan aikuisen mitoissa.

Juu, noin se menee. Ongelma saattaakin realisoitua todennäköisemmin siinä, että fyysisen kasvun lisäksi myös lasten määrä saattaa kasvaa, eli kun nyt on yksi turvakaukaloikäinen, joka kohta siirtyy turvaistuimeen, ja toinen, joka ei kohta tarvitse lisäistuimia, voi jossain vaiheessa tulla lisää turvakaukaloikäisiä :) Kaksi kaukalon tai turvaistuimen vaativaa ja niiden lisäksi yksi, joka ei enää tarvitse lisäjakkaroita, alkavat Ocussa olla jo vähän ahtaalla.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: villel - 09.04.10 - klo:10:25
Kaksi kaukalon tai turvaistuimen vaativaa ja niiden lisäksi yksi, joka ei enää tarvitse lisäjakkaroita, alkavat Ocussa olla jo vähän ahtaalla.

Siis jos sun kolme mukulaa pitää takapenkille laittaa, niin ahtaampaa Superbissa tulee, siinä kun on kyllä jalkatilaa, vaan ei leveyttä. Ainakin isofix-istuinten kanssa Octaviassa on Superbia enemmän tilaa leveyssuunnassa. Jos et usko, käy mittaamassa. Been there, done that. Niin paljon kuin Superb olisi itseänikin kiinnostanut, ei se kolme lapsen kanssa (kaksi turvaistuimissa, yksi korokkeella) ollut toimiva ratkaisu.

villel

Oho, ihan mielenkiintoinen tieto. Pitää tosiaan tutustua, kun tulee liikkeeseen asiaa.

Turvaistuimista riippuen, leveys ei tosin sinänsä ole niin suuri ongelma kuin juuri se pituussuuntainen tila. Kuskina kun en ole valmis tinkimään omasta jalkatilasta, niin siihen meikäläisen taakse ainakin isompi istuin on jo Octaviassa vähän ahdas. Superbia kai verrataan usein E-Mersuun, sellaiseen -06 farmariin tuollainen katras istuimineen menee jo aika hyvin ja eteen jää reilut jalkatilat.

Mutta tottahan se on, että jos isompaa katrasta pitää kuskata, autotyypin vaihdolla sitä tilaa paremmin saa. En vaan ainakaan vielä ole henkisesti valmis siirtymään tila-autoilun ihmeelliseen maailmaan, mieluummin sitten ihan oikeasti tilava auto eli vaikka joku Caravelle alle ;)

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: villel - 09.04.10 - klo:10:44
Turvaistuimista riippuen, leveys ei tosin sinänsä ole niin suuri ongelma kuin juuri se pituussuuntainen tila.

Ei niin, jos takana on vain kaksi istuinta, ei kolmatta istuinta tai aikuista kahden istuimen kaverina. Mutta jos taakse haluaa kolme lasta istuimineen tai aikuisen kahden turvaistuimen lisäksi, niin leveys muuttuu isoksi ongelmaksi.

woke

Mulla combi ocussa akta graco cosmic istuin turvavyökiinnityksellä selkä menosuuntaan vänkärin penkin takana niin kyllä se vänkärin penkki senverran eteen menee ettei siinä kyllä viiti istua jos ei oo pakko. Itse olen 173 senttiä pitkä. Eli kyllä aika paljon on kiinni istuimestakin

Karvis

Lainaus käyttäjältä: woke - 09.04.10 - klo:17:18
Mulla combi ocussa akta graco cosmic istuin turvavyökiinnityksellä selkä menosuuntaan vänkärin penkin takana niin kyllä se vänkärin penkki senverran eteen menee ettei siinä kyllä viiti istua jos ei oo pakko. Itse olen 173 senttiä pitkä. Eli kyllä aika paljon on kiinni istuimestakin

Mekin kokeiltiin tuota Gracon istuinta lastentarvikkeessa ja hylättiin se juuri tuon tilantarpeen takia, vaikka tuo BeSafekaan ei ole erityisen pieni niin ero on silti huomattava.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy