Saab

Aloittaja skula, 18.12.09 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

pappa

Minulla on moottoriajoneuvoihin liittyen kaksi unelmaa.
Ensimmäinen on omistaa Saab ja toinen omistaa Vespa.
Kumpikaan ei ole (vielä) toteutunut.
Saab oli muutama vuosi sitten lähellä toteutua, mutta kun myyjä ei tullut yhtään vastaan ensimmäisestä tarjouksestaan, niin meni periaatekysymykseksi ja senhän tietää miten siinä sitten käy.
Saab vaikuttaa jo menetetyltä haaveelta mutta Vespan haave elää vielä.
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline


tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Natte - 03.02.13 - klo:13:33
http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/kuolleeksi-kuopattu-saab-elpyy/1294417

Toivottavasti merkki elpyy. Ja varmaan elpyykin ainakin jollakin tasolla. Mutta monta mutkaa on vielä matkassa. Saabistina olen seurannut näitä edesottamuksia hyvinkin tarkkaan ja on vielä kyllä aika epävarmaa mitä NEVS:n tuottamana nähdää Euroopassa. Jos nähdään. Edes tuota 9-3:sta ei saada markkinoille polttomoottorilla ilman muutoksia sekä moottoriin, että koriin. Uudet määräykset vaatii. Onko NEVS:llä mahdollisuuksia tuotekehitykseen ja moottorikehitys toimintaan. Mene ja tiedä. Heillä ei ole sopimusta GM:n uusista suorasuihkumoottoreista joten se on pois suljettu vaihtoehto. Eli entistä pitää kehittää ja mitä se maksaa? Kannattaako kun 9-3:n polttomoottorimallien tuotanto on vain välivaihe pitää tehdas käynnissä sähköautotuotantoon saakka. 9-5 mallia ei tulla kokoamaan, mikä on tosi ikävä juttu. Oikeasti itse olen jopa erittäin pessimistinen asian suhteen. 
Sähköversiot kiinan markkinoille voi onnistua (kun uusi tehdas kiinassa saadaan pystyyn) mutta niitä ei nykytietämyksellä ole edes tarkoitus myydä euroopassa. Joten se siitä.
Tähän kun lisätään puuttuva jälleenmyyntiverkosto, haluttomuus ottaa Saab Parts toimintaa omien siipien alle jne. Tuskin vain.

Ennemmin pidän realistisena Spyker/Youngman yhdistelmän toteuttamaa Phoenix alustalle (Saabin tulevan 9-3:n, 9-5:n ja 9-4X: alusta) kehittämää autoa, joka taitaa olla enemmän Saabin henkinen kuin NEVS:n suunnitelmat. Kyseessähän on entistä Saabia ylemmäs asemoitu auto, josta julkisuudessa tiedetään tosin vielä hyvin vähän.

Aiheesta:
http://www.motorauthority.com/news/1080954_saabs-phoenix-platform-lives-on-in-new-spyker-youngman-deal
http://www.autoblog.com/2012/12/10/saabs-phoenix-platform-to-get-second-life-with-spyker-youngman/

Pappa: nyt Ruotsinmatkalle kipin kopin. Uusia (tai lähes uusia) 9-5 malleja löytyy vielä. Mahti antaa maltilliset verot jos esim perus dieseliä harkitsee. Tarjontaa vielä on. Auto itsessään on hieno, hyvä talviauto ja varaosapuolikin on turvattu Saab partsin toimesta. Go for it!

Tuosta 62tkm ajettuna: 159000Kr + verot ja tuonti. Veroihin alle 5000â,¬.
"All 4 The Driver"

pomo

Ohhoh, minä ihmettelinkin jos brändin annetaan unohtua ja kukaan ei ala tekemään tuolla nimellä autoja!

savolaiskollega

Saab on kuin huuliherpesvirus : siitä ei pääse eroon sitten millään. Aina se pompsahtaa jostain.... >:(

tet

Top Gear: Tribute to Saab

vimeo.com/37524986

(Kopsatkaa tuosta selaimen osoiteriville, linkkinä ei toimi kun foorumisofta yrittää upottaa videon siinä onnistumatta.)

Kymmenen minuutin kohdalla hauska "törmäystesti" BMW vs. Saab. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

aamu-uninen

Mun kulkine on ollut viimeiset 7kk Saab 9-3 SportCombi 1.9Tid 2009. Skoda OctaviaII:n  jälkeen meluttomuus, ulkonäkö ja lämpiävyys ovat tuntuneet oikein mukavilta. Aktiivinen merkkifoorumi sekä huolto- ja varaosakampanjat ovat olleet positiivinen yllätys. Saabin konkurssi(semmoisena kun sen tunsimme) ei ole haitannut vielä käytännön tasolla. Jopa kotipaikkakunnallani Oulussa on edelleen kaksi merkkihuoltoa. Sitäpaitsi minulla on aina viimeistä korimallia oleva kulkine ;)


Levjsa

Lainaus käyttäjältä: pappa - 03.02.13 - klo:13:32
Minulla on moottoriajoneuvoihin liittyen kaksi unelmaa.
Ensimmäinen on omistaa Saab ja toinen omistaa Vespa.
Kumpikaan ei ole (vielä) toteutunut.
Saab oli muutama vuosi sitten lähellä toteutua, mutta kun myyjä ei tullut yhtään vastaan ensimmäisestä tarjouksestaan, niin meni periaatekysymykseksi ja senhän tietää miten siinä sitten käy.
Saab vaikuttaa jo menetetyltä haaveelta mutta Vespan haave elää vielä.

:D Tämäpä pappa:lta hauska kommentti! Viitaten siis omiin allekirjoituksessakin oleviin kulkuneuvoihini ;)

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 03.02.13 - klo:14:17
Saab on kuin huuliherpesvirus : siitä ei pääse eroon sitten millään. Aina se pompsahtaa jostain.... >:(

Näin se valitettavasti (?) menee :-\ Itse tyytyväisenä aina Saabia kaiholla katselen ja ihailen.

tuRboman

Automotorsport lehti esitteli (heikkoja) kuvia Jason Castriotan 9-3:sta. Varhainen tietokone hahmotelma kyseessä:



Perin harmi, että nämä Castriotan tekeleet jäi näkemättä.
"All 4 The Driver"

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: aamu-uninen - 03.02.13 - klo:16:07
Mun kulkine on ollut viimeiset 7kk Saab 9-3 SportCombi 1.9Tid 2009. Skoda OctaviaII:n  jälkeen meluttomuus, ulkonäkö ja lämpiävyys ovat tuntuneet oikein mukavilta. Aktiivinen merkkifoorumi sekä huolto- ja varaosakampanjat ovat olleet positiivinen yllätys. Saabin konkurssi(semmoisena kun sen tunsimme) ei ole haitannut vielä käytännön tasolla. Jopa kotipaikkakunnallani Oulussa on edelleen kaksi merkkihuoltoa. Sitäpaitsi minulla on aina viimeistä korimallia oleva kulkine ;)

Jepjep. Pitkälti toistasataa tuhatta tuli 9-3 Combeilla ajettua. Loistavia kilometrejä. Jäi kova ikävä! Alla aikajärjestyksessä: 1.8t Vector ´06, 1.9TTiD Aut Vector ´08, 1.9TTiD Aut Aero ´08, 2.0TS XWD Aut ´09. Tilat loppui kesken. Uusi 9-5 farkku oli alustavasti puhuttu jo tilausta varten. Tilaus jäi tekemättä ilmiselvistä syistä.  :'(



"All 4 The Driver"

tet

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 04.02.13 - klo:00:14


Onks tää kuva siitä Lappeenrantalaisblogista jossa esitellään niitä venäläisiä parkkeerauksia? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pappa

Lainaus käyttäjältä: Levjsa - 03.02.13 - klo:20:20
:D Tämäpä pappa:lta hauska kommentti! Viitaten siis omiin allekirjoituksessakin oleviin kulkuneuvoihini ;)

Aina eivät unelmat ja realiteetit kohtaa.
Lisäksi tuli tämä kaksoiskytkinvaihteisto, johon valtavirrasta poiketen olen hyvin tyytyväinen.
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

mol

Lainaus käyttäjältä: pappa - 06.02.13 - klo:12:55
Lisäksi tuli tämä kaksoiskytkinvaihteisto, johon valtavirrasta poiketen olen hyvin tyytyväinen.

Eiköhän valtaosa käyttäjistä ole oikein tyytyväisiä DSG:hen. Forumeilla kun on vain pieni vähemmistö autojen omistajista.

Levjsa

Lainaus käyttäjältä: pappa - 06.02.13 - klo:12:55
Aina eivät unelmat ja realiteetit kohtaa.
Lisäksi tuli tämä kaksoiskytkinvaihteisto, johon valtavirrasta poiketen olen hyvin tyytyväinen.

Niinhän se menee. Itse olen pyrkinyt pitämään valinnat tunteella mentävänä ja siinä sitten on tulosta niistä. Vespassakin hinta on korkea, osittain merkin vuoksi, mutta silti sekin oli vaan pakko saada kun valikoimaa kartoitin. Saabiin taas on se jokin omituinen "rakkaus", joka on jossain takaraivossa. Kyllä näitä konsernipelejäkin olen katsellut ja kokemuksia löytyy, mutta...  :)

Mikko83

Melkoisen mielenkiintoinen video . Saab 9-5 jossa koekäyttävät tuota paineilmaohjatuilla venttileillä varustettua kantta. Ei ole jakopäässä ketjua , eikä enää nokkiakaan. Upea keksintö!

The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Koenigsegg
Kyllä jettamies on aina jettamies.

joukolainen

Täällä jäi myös tyhjä olo saabin jälkeen, kaksi 9-5 aeroa oli, ja hienoja vehkeitä molemmat, varustelu oli viimeisen päälle, koska molemmat hankittiin ulkomailta.  Audi on ihan hieno peli 4 vetoisena automaatilla, kuutoskonella ja erittäin hyvillä varusteilla, ulkoa tämäkin hankittu. Mutta mutta se fiilis on pahin puute, tämä on vain kulkuväline. Onneksi kakkoskäyttiksenä 900 turbo ja avo vielä kesällä kunnon nautintaan, ei muuten tulis elämästä mitään. :D
Audi A4 avant 3.0 tdi quattro tiptr. S line -10

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: joukolainen - 20.02.13 - klo:19:54
Täällä jäi myös tyhjä olo saabin jälkeen, kaksi 9-5 aeroa oli, ja hienoja vehkeitä molemmat
Sama juttu täällä. Kaksi Saabia olen itsekkin omistanut tosin olivat vain 99, joten olivat hiukan vaatimattomampia, mutta olen kuitenkin ajellut paljon niin 9-5 kuin 9000 lippulaivaakin, ja ei voi kuin kehua. Olin tässä vielä muutama vuosi sitten hommaamassa 9-3 tai 9-5, mutta pelästyin noita konkurssijuttuja, niin homma jäi. Mutta eikös Saabi tee juuri nyt uutta nousua. Tänään juuri jostakin luin, että pian pitäisi ilmestyä mahdollisesti markkinoille uusi 9-3

Markku J

#317
Minulla on ollut nuorena ajossa kaksi isän 96:sta. Oman 96 V4 Superin ostin käytettynä v 1981 ja se oli hieno auto, n 70 tkm ajettu ja oliskohan ollut vm 1977 tai 1978 - niitä viimeisimpiä ysikuutosia kaksikurkkuisella FoMoCo -kaasuttimella, jolla se muistaakseni tuotti 68 hv, 3 hv enemmän, kuin tavallinen "ei-super" -malli. Sitten seuraava Saab oli työsuhde 900i 2.1 Combi 1992 140 hv, erittäin hieno auto, todellinen umpirauta. Sitten 1997 ostin uuden 9-5 2.3 SE:n. Työsuhteeksi otin v 2003 9-5 2.3 turbo Vectorin ja seuraavassa työpaikassa v 2004 9-5 Aeron. Hienoja autoja olivat kaikki, ja erityisesti tuo Aero.

Kuvat varmaan olen julkaissut aiemminkin, mutta laitan nyt vielä esille omat parhaat Saabit.

Tässä 9-5 2.3 turbo Vector 10 vuotta sitten:


Tässä 9-5 Aero vm 2004, 250 hv:



J.N

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 20.02.13 - klo:20:12Tässä 9-5 2.3 turbo Vector 10 vuotta sitten:

Kappas vaan. Tämä Saab elää ja voi hyvin, ollut omistuksessani syksystä ´09. Nykyään jossain määrin harrasteauto-statuksella, köllöttelee tällä hetkellä lämpimässä tallissa odottelemassa kuivaa ajokautta. Torsen kun on monessa tilanteessa talvella hauskempi vaikka erittäin hyvä talviauto Saabkin on.

Muutama kuva kesältä ´12, jotain pientä jalostusta on tapahtunut sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Kuva1
Kuva2
Kuva3

Kulkee nykyään E85:lla ja jonkin verran ripeämmin mitä tuossa yllä olevassa kuvassa.

JeanC

Mersun vanteet Saabissa  ::) ....

Markku J

J.N:

Mielenkiintoinen sattuma ! Tuo hieno 9-5 2.3t Vector automaatti ehti minulla olla vain n. vuoden, kun vaihdoin työpaikkaa. Hyvältä se näyttää edelleen sinun kuvissasi. Siinä oli muistaakseni 185 hv ja 280 Nm vakiokuntoisena. Varsin kivasti se liikkui. Automaattivaihteisto noissa oli vanhanaikainen, mutta mukava.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 20.02.13 - klo:19:37
..... koekäyttävät tuota paineilmaohjatuilla venttileillä varustettua kantta.

Muistanko väärin, mutta F1 moottoreissa käytetään paineilmaan venttiilien sulkemiseen?
Avaus niissä kaiketi edelleen mekaanisesti.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

poloboy

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 20.02.13 - klo:22:29
Mersun vanteet Saabissa  ::) ....

...mutta varsin hyvin sopivat Saabiinkin, ainakin minun mielestäni ::) Toki soveltaisin nyt ainakin jotkut Saabin logot niihin.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: poloboy - 21.02.13 - klo:13:19
...Toki soveltaisin nyt ainakin jotkut Saabin logot niihin.
Miksi? Mersun vanteissa on tietenkin Mersun logot.
Eikös se olis sitten sama jos tekis toisinpäin, että vaihtais autoon ne Mersun logot?  ;)

poloboy

No minä nyt vain olen luonteeltani sellainen, että kun esim. näin Seat Alhambran VW-logollisilla Sima-vanteilla liikennevaloissa, ensireaktio oli heti, että pitäisi vaihtaa Seatin logot vanteisiin  Nimim. tyyli piilee yksityiskohdissa ;)
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

Levjsa

Markku J:lläpä onkin ollut hienoja Saabeja eri aikakausilta alla! Nuo punaiset 9-5:t näyttävät olleen sporttisen tyylikkäitä. Hyvällä tekniikalla ainakin valitsit Markku ne. Sitten J.N:lle pisteet kotiin 9-5:n "harrasteautona" säilyttämisestä! Hienoa, että jo noinkin nuorta "perus"autoa arvostetaan harrastekäytössä.


Lainaus käyttäjältä: poloboy - 21.02.13 - klo:14:24
No minä nyt vain olen luonteeltani sellainen, että kun esim. näin Seat Alhambran VW-logollisilla Sima-vanteilla liikennevaloissa, ensireaktio oli heti, että pitäisi vaihtaa Seatin logot vanteisiin  Nimim. tyyli piilee yksityiskohdissa ;)

Kas kun ei ollut Seatiin laitettu Seatin keskiöitä, vaikka sellaisia olen useasti nähnyt ko. vanteissa.

Markku J

Eikös vaan näytä 9-5 ihan kohtuullisen hyvältä vieläkin, vaikka sen design on 16 vuotta vanha ! Ruotsalaiset osasivat historiassa muotoilun Volvon ja Saabin kanssa.

Liian hitaina kai putosivat kehityksen kelkasta. Joskus historiassa muistan lukeneeni Volvon muotoilujohtajan lausunnon, jossa hän sanoi, että Volvo on niin pieni valmistaja, että sen mallin pitää kestää tuotannossa 10 vuotta lähes saman näköisenä, ja sen jälkeen mallin pitää vielä kestää ihmisten silmissä riittävän nykyaikaisena seuraavat 10 vuotta liikenteessä nähtynä.

Hän siis asetti 20 -vuoden malli-iän tavoitteeksi automalleilleen. Nyt tilanne on jo toinen, mutta tuo strategia toimi vielä Volvo 740 -sarjan kanssa. Saabilla vielä melkein yhtä hyvin 9-5:n kanssa. Mutta sitten tuli vielä isompia haasteita... Harmillista, kun molemmista merkeistä olen pitänyt paljon, vaikka ruotsalaisia ovatkin !

Natte

Eikös Volvon ja Saabin muotoilusta ole tämä legenda että viikingit toi kahdenlaisia viivottimia, suoria ja kaarevia. Volvon insinöörit pääsivät valitsemaan ensin.

J.N

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.02.13 - klo:07:54
Tuo hieno 9-5 2.3t Vector automaatti ehti minulla olla vain n. vuoden, kun vaihdoin työpaikkaa.
Auto oli minua ennen iäkkäämmällä herrasmiehellä pääkaupunkiseudulla (toinen 9-5 putkeen hänellä), tietojeni mukaan hän oli auton toinen omistaja, hän sai ostettua auton leasing-yhtiöltä normaalin myyntimenettelyn ohi suhteidensa ansiosta. Ajomäärä oli noin 97tkm kaupantekohetkellä, hyvä huoltohistoria ja moitteeton kunto.

Lainaus käyttäjältä: Levjsa - 22.02.13 - klo:20:49
Sitten J.N:lle pisteet kotiin 9-5:n "harrasteautona" säilyttämisestä! Hienoa, että jo noinkin nuorta "perus"autoa arvostetaan harrastekäytössä.
Kiitos. Kaikki autothan minulla taitavat olla jossain määrin harrasteautoja, mutta Saab on tällä hetkellä ihan rehellisesti vain kesäkäytössä ja tuskin enää kokee talvikäyttöä omistuksessani. Ko. toisen faceliftin 9-5 on omasta mielestäni ehkä kaikkien aikojen hienoin Saab ja erikoisen hyvät yksilöt tuntuivat olevan kotimaassa kiven alla jo monta vuotta sitten. Itse metsästin ns. virheetöntä yksilöä aktiivisesti yli 4kk. Aero oli ensisijaisesti hakusessa, mutta tämä hyvin varusteltu 2.3 Vector oli sitä niin lähellä, että tuli kyseeseen. Hyvää ylläpitoa se on saanut osakseen ja saa toki jatkossakin, virittää vaan pitäisi vielä lisää...

Ja mitä tulee vannespekulointeihin, niin tosiaankin tyyli piilee yksityiskohdissa. Siksi merkit vanteiden mukaan, onpahan sitten pussihousuilla sun muilla mobilisteilla enemmän äimisteltävää.  ;)

Markku J

Hienoa kuulla, että tuon auton historia on noin "lyhyt". Eli olet kolmas omistaja sille. Meidän aikana siihen ehti tulla n. 20 tkm mittariin, kun sen uutena liisarina sain ja avopuolisoni ajoi sillä hienon, naisellisen sisäänajon omia työmatkojaan. Minulla oli tuohon aikaan itsellä Mersu 220 CDI. Hieno auto tuo Saab on, ja upeaa, että se päätyi tällaiseen kotiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy