Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mla

#1
Firmware päivitys usein nollaa laitteen asetukset. Aseta ne uudelleen ja eiköhän laite ala jutella mittariston kanssa.
#2
Kyllä meillä on Sharan hurissut ennen 'päivitystä' ja päivityksen jälkeenkin.

#3
Itsellä useampi Superb alkoi valitella pitkällä matkalla joka kerta renkaiden paineista. Tarkistettiin ne ja kaikki oli ok. Sama toistui aina kun teki yli 8h ajoreissuja.
Noille toki yhteistä on se, että aina oltiin menossa Lappiin laskettelamaan - eli keli oli luminen.

Nyt Sharan ei ole sitä tehnyt ainakaan toistaiseksi.
#4
Tuonne toisaalle taisin jo kirjoitella eli ajelin itse CC:a (ei plussilla) viime talveja ja nyt taas kun tuli lunta.

Jarrutuspito jäällä on samaa tasoa kuin vuoden vanhoissa kitkoissa eli surkea. Ennakoinnilla pärjää kuitenkin kuten kitkoilla yleensä. Sivuttaispito on ihan samaa tasoa ja liikkellelähtö ei tuota ongelmia nelikolla. Vetisellä jäälläkin ajelin viime talvena ilman ongelmia.

Viime vuoden vaihteessa kun lähdin Lappiin vaihdoin nastat alle ja sama on nyt suunnitelmissa. En tosin usko, että noilla voi enää ensi kesän jälkeen ajaa, eiköhän ne ole jos sen verran kuluneet kesäajossa, että talviajo pitää unohtaa.

Itse olen noihin tyytyväinen ja pidän niitä hyvänä vaihtoehtona 'välikeleille' kun suurin osa ajasta on paljasta asfalttia.
#5
Transporterissa on eri osat ollut ainakin aiemmin. En ole varma nykyisistä uudemmista. Mutta Touaregiin se Transporter on enemmän pohjautunut aiemmin ja jakanut samoja osia nuo mallit.
#6
RCD-510:n tilalle RNS-510 menee heittämällä. Navin koodaus CAN GW:lla lisää vain kommunikoinnin mittariston kanssa. Muutoin RNS-510 pitäisi ainakin käynnistyä virtanapilla - herätteen voi vaatia tosiaan jos CAN on siihen kytketty, mutta ilman sitä pitäisi ainakin virtanappilla toimia.

Rikkinäiseltä tuo kuulostaa siis.
#7
RNS510 voi haluta herätteen autolta - mikä auto sinulla siis on ja mikä soitin oli aiemmin tilalla?
Irrallaan ollessa olen saanut RNS510n päälle ilman herätettä kun siihen antaa vain virtaa eikä CAN yhteyttä ole lainkaan. Tällöin voi tehdä työpöydällä laitteen päivityksiä yms.
Mutta voi olla, että CAN piuhojen ollessa kytkettynä laite haluaa sen herätteen sieltä. Jos aiempi laite oli VAG laite ja toimi ongelmitta niin herätteen luulisi olevan kunnossa.
#8
Työn puolesta minulla on mokkuloita joka lähtöön ja yksi niistä on pysyvästi autossa. Mokkulallehan saa virran USB:llä yms.
Mokkulassa on WLAN ja sillä jaan netin tuolle kiinan vekottimelle ja autossa olijoille. Samalla sitä voi käyttää ChromeCastin kanssa.
Kiinan navista siis voi lähettää sille kuvaa tai omista puhelimista - HDMI -> RCA konvertterin tarvitsin koska ChromeCast tukee vain HDMI:tä. Sen sai kiinasta USB virralla edullisesti.

Toki toistava softa pitää tukea ChromeCastia eli kaikista se ei onnistu. Mutta Netflix, Elisa Viihde ja mm. MX Player toimii hyvin tuon kanssa.
#9
Käsittääkseni tuosta minun laitteesta ei ainakaan saa kuin DVD kuvan ulos RCA:lla. Se on joku rajoitus siinä raudassa. Siksi tein itselle WLANin autoon ja Chromecastilla lähetän kuvan takapenkille kattonäyttöön. Samalla voin kuvaa laittaa kännykästäkin jos haluaa eli ei ole pakko edes käyttää tätä kiina-soitinta.
#10
Eihän huolto 'vastaa' takuusta vaan myyjä. Myyjältä olen saanut aina sijaisauton takuukorjauksien ajaksi.
Huolto on vain se suorittava porras siinä takuussa, mutta ei se 'vastuullinen' porras.

#11
1Gt mallilla joutuu tappamaan tausta sovelluksia jotta sen suorituskyky pysyy järkevänä. Sama ongelma kuin android puhelimissakin vähäisellä muistimäärällä.
Mutta silti se tökkii jos esim. play kauppa päivittää jotain taustalla ja/tai spotify päivittää offline dataa.

Mutta sama ongelma minulla kuin Hillerillä - eli en viitsi vuoden vanhaa laitetta tuon vuoksi vaihtaa :)

Muutoin laite on toiminut odotuksien mukaan.
#12
Juu kyllä se tuolla välillä pitäisi latautua, mutta akku voi tosiaan olla myös 'vainaja'.

Se voi välillä toimia juuri huonon akun kanssa ja välillä olla toimimatta. Itsellä oli Superbissä myös mystisiä oireita Webaston ja coming/leaving home valojen kanssa kunnes vaihdoin akun. Mitään herjoja ei tullut virran vähyydestä tms ja vain kerran akku sippasi. Ongelmat hävisivät kun vaihdoin akun uuteen.
Sharanissa on vähän samaa nyt eli välillä ei sisäpuhallus lähde päälle ja tuntuisi olevan akku siinä tulossa tiensä päähän. Sippasi Rukalla ollessa. Bensa moottorilla tuota totaali sippaamista ei tule niin helposti.
Ennen talven tuloa on meilläkin siis akun vaihto edessä.

Itse en tehtaan laitteiden (siis kellosarjan) kanssa ole nähnyt IPCU relettä. Jälkiasennetuissa olisin sitä ensimmäisenä ehdottanut ongelmaksi :)
#13
Ensimmäisenä lataa akku :)

Sisäpuhalluksesta auto tinkii jos akku on vähissä. Ongelma voi myös olla huono akku. Vaikka menee testeristä läpi niin voi silti olla jo vainaa tuon ikäisen auton akku, varsinkin jos Webastoa on käytetty paljon.

Ja 0C tienoilla 30min on pitkä aika lämmittää ellei myös aja pitkään autolla. Pitkä ajo takaa se, että akku latautuu.

#14
Navigointi / Vs: RNS510 kartat
11.05.17 - klo:21:08
Maksamalla siitä sen levyn saa nopeimmin :)

Ja latauksia saa nopeutettua maksamalla sille tallennuspalvelulle (ei torrent linkit). Ohjeet on siellä tallennuspalvelussa.

Latauksissa JDownloader auttaa vielä, jos linkit eivät ole noita torrent linkkejä.

Näitä kaikkia ohjeita löytyy niiltä sivuilta mistä linkkejäkin.
#15
Joku ei mennyt ilmeisesti putkeen huijauspäivityksessä kun auto jo nyt parin kuukauden jälkeen kaipailee lisää AdBlueta.
Tankkihan piti täyttää tuolloin huollon yhteydessä, mutta silti tankkiin sai laitettua 13l AdBlueta.
No ei tuo vielä haittaisi, mutta kun auto ei tunnista, että sitä AdBlueta on jo lisätty ja tankki on nyt täysi. Vikakoodia ei ole moottorissa eikä äkkiä löytynyt mitään tapaa testerillä sanoa autolle, että lopeta 'ruikuttaminen'. Anturien mukaan tankki on täysi ja kaikki ok. Mittaristo on eri mieltä  :o

#16
Pienillä elektroniikka ruuvareilla nuo saa irti myös. Toki se oikea työkalu toimii parhaiten
#17
Lainaus käyttäjältä: Popo - 30.04.17 - klo:23:48
En ole tietoturvan asiantuntija, mutta miksi tämä sivusto on "ei turvallinen"?

Onko jokin virallinen "protokolla" vanhentunut ja/tai saattohoito jo menossa?

Jos tarkoitat uudempien selaimien antamaa 'turvaton' viestiä kun ei käytetä salattua yhteyttä, niin suurin osa forumeista on näin.
Eli forumien salasanat ja käyttäjätunnukset menevät salaamattomina selaimelta palvelimelle.
Syy tässäkin yleisimmin on raha eli SSL suojaus maksaa extraa.

#18
Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.04.17 - klo:10:27
Hyvä tarina! Mielenkiintoinen tuote juuri hankalille keleille kun käydään otsikoon juupas-eipäs-keskustelua keväällä ja syksyllä talvirenkaista. Ilmeisesti tosiaan melu ei ole ainakaan pienimmästä päästä.

Ootko MLA kurkannut noiden treadwear lukemaa? Kiinnostaisi tietää.

Koitin löytää niistä TWI merkintää, mutta en toistaiseksi ole sitä onnistunut löytämään. Saattaa olla niin pienellä, että vaatisi renkaan kyljen puhdistuksen jotta sen siitä huomaisin :)
#19
Lainaus käyttäjältä: Normanton - 28.04.17 - klo:09:01
Ei tuo CrossClimate talvirenkaalle pärjää lumella ja jäällä vielä vähemmän. Kesärenkaaksi kuitenkin pito on todella hyvä lumella ja loskassa.

Samaa mieltä. Lisäksi ovat hieman äänekkäät.

Loskassa pärjäsi ihan hyvin crossclimateilla ja vuoden vaihteessa oli pelkkää peilijäätä mm. parkkipaikoilla. En ongelmia kohdannut noilla ajaessa. Vuoden vaihteessa vaihdoin nastarenkaat alle Sharaniin, kun lähdin perheen kanssa tuntureihin lomailemaan. Melu tosiaan väheni kun vaihdoin nastat alle, mutta nastarenkaat ovat tuumaa pienempää kokoa ja kapeammat.

Kun marraskuussa tuli lunta, niin ajattelin, että koitan hetken miltä nuo crossclimatet tuntuu alla - kokeilu venyi sitten 2kk:n pituiseksi, kun ne tuntuivat toimivan riittävän hyvin Pirkanmaan alueella. Jarrutusmatka oli pidempi kuten kitkarenkailla, mutta tuntui nastarenkaiden vaihdon jälkeen aivan kuin sivuttaispito olisi ollut parempi crossclimateissa. Saattoi johtua niiden leveydestä jota niissä oli 20mm enemmän kuin nastarenkaissa.
Joka tapauksessa hyvät kesällä ja ihan hyvät 'välikelillä', kun sää vaihteli rajusti marras-joulukuussa kuivan, jäisen ja lumisen kelin välillä. Sekä nyt huhtikuussa. Ei jaksa turhaan junnata nastarenkailla kun nuo crossclimatet toimii hyvin näillä keleillä.
#20
Sharanin alle laitoin 1.4. Michelin Crossclimate kesärenkaat. Noilla ajoin 'syksyllä' vuoden vaihteeseen asti jolloin vaihdoin pohjoisen reissuja varten alle Hakka8:t.

Toimivat liukkaallakin ihan ok eli siksi en kiirehtinyt niiden alta vaihtoa 'syksyllä', mutta nyt uskalsin laittaa ne alle kun kevään pohjoisen reissut oli tehty.
#21
Eihän nuo ruuhkat liene varsinaisesti forumin vikoja vaan sitä, että ostettu kapasiteetti täyttyy ja sitä aletaan rajoittaa. Rajoittaa voidaan myös sillä, että kytketään pois forumin toimintoja yms.
Näin on usein nykyisissä hostatuissa palveluissa eli jos forum alkaa käyttää liikaa tehoa niin sitä rajoitetaan (joko automaattisesti tai sitten ylläpito kytkee pois toimintoja jotka vievät sitä tehoa) esim. tuommoisilla virheilmoituksilla.

Rahalla pääsee ja volvolla kulkee - vai miten se meni :)
Kyse siis taitaa olla rahasta eikä viitseliäisyydestä. Kapasiteettia toki saa rahalla lisää, mutta jos rahaa ei ole (eikä halua sitä omasta pussista ottaa) niin ei kapasiteettia lisää tule tyhjästä.
Itsellä on kuitenkin se käsitys, että forumim pitäisi maksaa omat kulunsa mainoksilla yms. Jos kuitenkin tuloja ei ole riittävästi siihen nähden mitä tehokkaampi palvelin kustantaa niin ei tehokkaampaa palvelinta voi ostaa käyttöön.

Nämä ovat siis olettamuksia miten suurin osa eri sivuista nykyisin toimii ja en tiedä miten tämä sivusto varmasti toimii kun en ole ylläpidossa mukana.
Monessa muussa sivustossa minkä ylläpidossa olen mukana niin tilanne on juuri näin kuten kuvasin
#22
Miksei käytä sitä tehtaan kelloa sieltä ajotietokoneesta?
Jos siis laite on tehtaalta ja kaukosäädin myös niin ajotietokoneessa on ajastukset Webastoa varten.

#23
Altea (04-) / Vs: Varashälyyttimen poisto
11.03.17 - klo:16:50
Muistelisin, että helpoin oli aikoinaan Golf IV:ssä ja Passat 3BG:ssä teipata ne sisätilan anturit. Tällöin sisätilanlämmitin ei aktivoinut niitä.
Olisiko Alteassa samat surkeat anturit käytössä?
Toinen mitä pystyi tekemään myös oli, että ohjasi sisätilanpuhaltimen puhallusta siten, että se ei puhaltanut suoraan antureille vaan ilma ehti hieman hidastua ja kiertää autossa ennen anturien saavuttamista.

Itsellä ei tuote ongelma ole ollut webastojen kanssa. Muiden autoihin niitä aikoinaan koitin VCDS:lläkin kikkailla, mutta helpoin taisi olla tuo teippaus.
#24
Juuri tämän vuoksi en ole ymmärtänyt tuota 'avaimetonta käynnistystä'. Auton kun voi varastaa vain vahvistamalla avaimen signaali niin, että auto luulee avaimen olevan lähellä.

On ihme, että halutaan helpottaa auton varastamista näin yksinkertaiseksi toimenpiteeksi.
#25
Jälkiasennetuissa sulakkeet on yleensä konehuoneessa.
Tehdas-Webastojen tapauksessa ne on muiden sulakkeiden joukossa. Tuolla toisessa keskustelussa oli sulakepaikka ja sen näkee siitä sulakekaaviosta kun katsoo lämmitykseen liittyvän sulakkeen 5-7,5A .
VCDS:llä saa myös sen parituksen tehtyä, mutta sulakkeen poisto on tähän asti toiminut myös Superbin tehdas-Webastojen kanssa.
Sharaniin en itse jaksanut etsiä sulaketta, vaan paritin VCDS:llä. Kumpikin tuntuu toimivan.

Ulkoa en muista noita valikoita, enkä Superbin sulaketta, mutta se on tuolla toisessa linkitetyssä keskutelussa mainittu.
#26
Kyllä tehtaan asennuksissa sulake taitaa olla siellä sulaketaulussa. Niin itse ainakin toisen kaukosäätimen olen parittanut Superb II:ssa (omassa ja parissa muussa). Eli poistin sen sulaketaulun 'oikean' oliko 7,5A sulakkeen - paikka tuolla taidettiin toisessa viestissä mainita.
Takaluukunverhoilun takana ei liene sulaketta, mutta saa toki sen ohjainyksikon virrattomaksi kun irroittaa sen johdon.
#27
Sharan (09-) / Vs: Maskisuojista kokemusta
09.01.17 - klo:21:49
Kun tulee pakkaset niin laitan maskinsuojat ylös ja alas. Kun tulee lämmin poistan ne.
Öljynlämmöt huitelee viileämpinä kuin kesällä, joten en ole niistä huolestunut.
Pesun ajaksi nuo poistan ja sitten keväällä kun lumet sulaa :)

Sama on toiminut kaikissa VAGineissa mitä olen omistanut.
Vähentää polttoaineen kulutusta merkittävästi kun tehdas-Webasto ei käryä kokoajan. Lämpiää auto nopeammin ja ei heti ole kylmä parkissakaan.
#28
Navigaattori sen virran antennille lähettää ja en ole nähnyt välissä sulaketta. Vikaa etsisin ensimmäisenä soittimen päästä ja tarkistaisin antennin kiinnityksen naviin.
'Irtoantennilla' voi testata sitten toimiiko navi oikein ja jos toimii niin vika on auton antennissa tai sen johdotuksessa.
Antennin juuresta usein liittimet saa kosteutta ja käräyttää antennin tai ainakin hapettaa liittimet.

Alla linkkejä joissa eri hintaisia antenneja joilla voi korvata auton oman antennin:

http://www.slamit.net/product/6637/gps--antenni-18m-fakra

http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=21827

http://www.ebay.co.uk/bhp/vw-gps-antenna

Noissa oletan, että autossa on alkuperäinen navi ja se käyttää fakra liitäntää GPS:lle. Jos navi on jälkiasenteinen niin etsi vastaava antenni.
#29
Tuli yritettyä Sharanille huoltoa AutoCenterissä Tampereella. No yritykseksi jäi kun ei minun ajanvarausta ollut siellä missään.
Ei auttanut tulostettu nettisivun hyväksyntä ilmoitus. Varauksen tein jo kuukausia sitten ajoissa, jotta saan auton huollettua ennen Lapin reissuja.

No marssin SAHiin siinä vieressä ja sain heille ajan perjantaiksi. Jäi tämä sitten viimeiseksi yritykseksi AutoCenterin kanssa.


#30
Meillä eivät ole ovet pomppineet, mutta satunnaisesti eivät mene 'lukkoon' asti. Joka kerta on auttanut kun takaosasta painaa samalla kun se menee kiinni.
Autolla huristeltu kohta 160tkm ja ikää on reilut 4v.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy