Michelin CrossClimate (+)

Aloittaja TAG, 03.11.17 - klo:10:48

« edellinen - seuraava »

TAG

Moi,
itselläni alkaa mielenkiintoinen kokeilu uudentyyppisillä renkailla.

Ajan kaksi kertaa vuodessa Suomen ja Espanjan välin edestakaisin ja haasteeksi on tullut, että keväällä ja syksyllä siirryn vuodenajasta toiseen ajon aikana ja yksillä renkailla pitäisi pärjätä.

Eli ratkaisuksi tuli "all seasons" renkaat kesärenkaiksi, mutta asiaan perehtymisen kautta tulikin valittua täysin muista poikkeava rengas, Michelin Crossclimate + renkaat, jotka tulivat juuri alle Espanjan päässä. Eli kun perinteinen all seasons rengas lähtee liikkeelle talvirenkaasta, nämä ovat saaneet syntynsä kesärenkaista, joihin on lisätty talviominaisuuksia.

Testien mukaan tulos on ollut hämmentävän hyvä. Perinteinen kesäominaisuuksien heikentyminen on saatu lähes kokonaan pois ja silti saatu jonkintasoiset talviominaisuudet mukaan. Lisäksi uusin "plus" sukupolvi Michelinin omien testien mukaan hakkaa Energy Saver plussat kestävyydellään.

Itse pyörin pk-seudun keleissä talven, joten meinaan kokeilla alkavana talvena kun Suomeen taas siirryn, miten näillä pärjää talven yli (4Motion Tiguan). Jos hyvin menee, niin seuraavassa autossa ei ole enää kaksia renkaita. Kitkat ovat olleet alla vuodesta 1997.

Testi Britannia-Alpit
https://www.youtube.com/watch?v=YO0zyQh2l3M





bender

Huhtikuusta asti kyseiset renkaat olleet Passat 3C:n alla. Kesäkeleillä toimineet huomaamattomasti, eli hyvin. Viikon takainen Etelä-Suomen talvikin meni mainiosti! Pito lumisella tiellä oli hyvä, suorastaan yllättävän hyvä. Tosin eipä sitä sellaisissa keleissä kesäkumeilla ole tullut ajeltuakaan.

Sen verran nastarenkailla ajo paljaalla asfaltilla on alkanut tympimään että aion venyttää renkaiden vaihtoa huomattavasti pidemmälle kuin aiemmin. Katsotaan miten pitkään kantti kestää ja kelit sallii CrossClimateilla ajon :)

Joker-1979

Toimii varmaan samanlaisesti kuin normaali keskieuroopan kitka. Eli paljaalla tiellä ja lumessa toimii mainiosti. Ongelmat tulee sitten jäällä. Paljon pahempi kuin pohjoismaan kitka.

Mielenkiinnolla odottelen lisää kokemuksia.
KIA Sportage 1,6 ISG Urban Business EcoDynamics -14 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Jultsu

Hyvä KE-kitka on jääpidossa valovuosia tuota CC:tä edellä. En kuitenkaan epäile hetkeäkään etteikö noillakin pärjäisi etelässä talven yli, KE-kitkoilla ei ole ollut pienintäkään ongelmaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pekeke

Tyhmiä kyselen, onko all season sama kuin K-E-kitkat, vai mikä noiden eurokitkojen kansainv. nimike?

Joker-1979

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.11.17 - klo:12:13
Hyvä KE-kitka on jääpidossa valovuosia tuota CC:tä edellä.

Tuon voin uskoa. KE-kitkassa on kuitenkin noita lamelleja paljon enemmän. Tuossa CC:ssä niitä ei ole ollenkaan, oikeastaan pelkkä perinteinen kuvio.
KIA Sportage 1,6 ISG Urban Business EcoDynamics -14 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

mabe

Pikakokemukset syksyn muutamalta viikolta koossa 225/45R17:

Viikko sitten tuli nastat alle, eli kun pk-seudun lumikelit loppuivat.
Koko ensimmäinen pakkas ja lumijakso meni kuin kiskoilla CrossClimate+ malleilla. Ei mitään haastetta sohjossa tai lumessa.

Jäätä ei testiin osunut, sitä haeskelin joka päivä kun viime viikolla ajelin. Vähäinen kuura ei tehnyt tietä riittävän liukkaaksi jotta eroa märkäpitoon olisi ollut havaittavissa.

Plussat:
- Hiljaisempi kuin normikesärengas
- Mahtava sohjo ja lumipito kesärenkaaseen verrattuna
- Heittää vettä sivuille paljon, tuntuu kelvolliselle vesikelissä

Miinukset:
- Kuluneeseen kesärenkaaseen (Conti Premiumcontact5) verrattuna kulutus nousi, arvio 3dl.
- Vesikelillä kulutuslisä jopa puoli litraa kuivaan keliin nähden. Edellisessä renkaassa nousi vähemmän. Mutua ja auton näyttämää, vaikea päätellä tarkasti kun kelit vaihtelee.
- Ohjauksen terävyys vähän hukassa vrt conti.

Vertailu Hakka8 pakasta otettuun nastaan:
- Nasta jollottaa ja ärsyttävä ääneltään
- Nasta vähemmän tarkka, nykäisee urissa kovempaa
- Nasta sutii asvaltilla liian herkästi

-> olisi pitänyt odotella vielä pari viikkoa talvipyörien laittoa. Tuntuu hölmölle rouhia tiestöä.

Jollain tasolla järjestys menee renkaissa (jäisen) talvikelin mukaan:
Nastarengas
Pohjoisen kitkarengas
KE-kitka
Allseason ja Crossclimate
kesärengas

Lumisen kelin mukaan:
Nasta, Pohjonen Kitka
KE-Kitka, Allseason, Crossclimate
kesärengas

Kesäkelin mukaan:
kesärengas
Crossclimate
KE-kitka ja allseason
Nasta
Pohjoisen kitkarengas

Speksien mukaan CrossClimate on M+S merkitty ja 3 lumihuippua eli jotenkin speksattu talvirengas. Kuitenkin valmistaja pitää sitä kesärenkaana, STRO listauksesta talvikäyttöön suositeltujen joukosta sitä ei löydy kuten esim Michelin Alpin KE kitka.

Normanton

Itselläni on CrossClimatet kesärenkaina Passat Alltrackissä (4motion) koossa 225/50R17. (Ei ole tosin tuo +-malli)

Huomioita noista renkaista:

+ Erittäin hyvä pito märällä ja silloinkin kun vesi seisoo urissa ja lammikoissa kaatosateella.
+ Erittäin hyvä pito irto soralla, mudassa, heinikossa yms "maastossa". Metsästysharrastus vie mielenkiintoisiin paikkoihin vaikka harvoin tieltä poiketaan.
+ Hyvä pito lumessa ja sohjossa. Ihan kitkarenkaan tasoa.
+ Ei mene lämpimällä kelillä veteläksi kuten kitkarengas.

- Pito jäällä on huono. On se parempi kuin kesärenkaalla, mutta huono silti. Tämä tuli todistettua viikko sitten kun ainakin Tampereella lumi pakkautui ja hioutui risteyksissä käytännössä jääksi.
- Ã,,änekkäät. Laitoin alle Michelin X-Ice nastat ja ääni oli noilla ihan samaa luokkaa kuin nastarenkaissa. Passatissa tosin nastojen rapina ei kuulu sisälle, lähinnä kyse siis maantiellä renkaiden jyminästä.
- Kulutus on korkeampi noilla mitä "tavallisilla" kesärenkailla. Ei tosin ole antaa tarkkoja lukuja.

Eli itse ajan noilla tyytyväisenä kesät ja voi huoletta heittää keväällä aikaisin alle ja pitää myöhäiseen syksyyn. Silti talvella luotan nastarenkaisiin ja sellaiset tosiaan laitoin jo alle. Seuraavat kesärenkaat on varmasti samanlaiset.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 03.11.17 - klo:12:41
Tyhmiä kyselen, onko all season sama kuin K-E-kitkat, vai mikä noiden eurokitkojen kansainv. nimike?

Muualla maailmassa KE-kitkat tunnetaan nimellä "winter tyre", meillä päin kotoisemmat skandikitkat kulkevat sitten nimellä "scandinavian winter tyre" ja nastakumit "studded winter tyres"

All-seasonit ovat ihan eri asia kuin KE-kitkat, ja KE:t ovat myös valovuosia edellä all-seasoneja lumella ja jäällä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TAG

#9
Itsellä kokoa 235/55/17, 103Y eli ylittää oman Tiguanin 99 kantavuusvaatimuksen ja Y-luokka max. 300km/h riittää 140hv-TDI Tiguanille ihan kivasti melkein vapaaseen pudotukseen saakka.

Vielä ei ole paljon kilometrejä takana, mutta nopea vertaus kuluneisiin (kovettuneisiin) alkuperäisrenkaisiin Bridgestone Dueller Sport verrattuna, äänet ovat vaimentuneet ja sävy on madaltunut, ainakin 80km nopeuksiin asti, nopeammalle tielle en ole vielä eksynyt. Kulutusta on tosiaan mielenkiintoista seurata. Edellisten renkaiden eco luokitus oli E ja uusien B eli en kyllä odota kulutuksen kasvua. Näkee sitten käytännössä.

mla

Tuonne toisaalle taisin jo kirjoitella eli ajelin itse CC:a (ei plussilla) viime talveja ja nyt taas kun tuli lunta.

Jarrutuspito jäällä on samaa tasoa kuin vuoden vanhoissa kitkoissa eli surkea. Ennakoinnilla pärjää kuitenkin kuten kitkoilla yleensä. Sivuttaispito on ihan samaa tasoa ja liikkellelähtö ei tuota ongelmia nelikolla. Vetisellä jäälläkin ajelin viime talvena ilman ongelmia.

Viime vuoden vaihteessa kun lähdin Lappiin vaihdoin nastat alle ja sama on nyt suunnitelmissa. En tosin usko, että noilla voi enää ensi kesän jälkeen ajaa, eiköhän ne ole jos sen verran kuluneet kesäajossa, että talviajo pitää unohtaa.

Itse olen noihin tyytyväinen ja pidän niitä hyvänä vaihtoehtona 'välikeleille' kun suurin osa ajasta on paljasta asfalttia.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy