Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - mla

#1
Tuli -11 Superb myytyä ja ostettua tilalle 2012 Sharan nelikkona ja 7-penkillä. Löytyi sopivasti valkoisena tämäkin kuten Superb  :D

Autossa on ihan kivasti varusteita mm. sähköiset liukuovet ja takaluukku. Neliveto tämä on, urheilullisella alustalla. Highline varustelu eli puolinahkaa löytyy.


Takaluukun piipitykset sain koodattua pois, mutta liukuovien sulkeutumisesta piipityksiä en vielä saanut pois kuin vasta myöhemmin.

Mitä jo koodailin ensimmäisenä iltana:
Webasto lämmittämään moottoria.
Toinen Webaston T91 kaukosäädin.
Takaluukku pois piipittämästä.
Edellinen omistaja oli vaihtanut RNS315:n Pioneerin naviin, joten siihen tuli etsittyä 2015 päivitykset ja viriteltyä sen toimivuus peruutuskameran kanssa. Koodausmuutoksilla tuo näyttäisi toimivan paremmin kuin aiemmin.

Mitä korjasin ensimmäisenä iltana:
Vaihdoin kaikki palaneet sisälamput - niitä löytyi reilusti. En tiedä miten myyjäliike oli noin monta valoa missannut.

Myöhemmin asentelin autoon:
Defa 10A akkulaturi - meni hetki löytää sopiva reitti kuskinpuolelta maskista konehuoneen puolelle, mutta hyvin se sieltä panssarijohto taipui kun löysi sen reitin.
Koiraverkko tavaratilaan - Motonetista Mont Blanc - sopii niskatukiin kiinni ja estää tavaroita leviämästä ohjaamon puolelle. Tämä on nopeasti poistettavissa, mutta mukana kuljettaminen ei ole näppärää eli käytän tuota lähinnä silloin kun perheen kanssa lähdemme pidemmille reissuille ja takaluukku on täynnä.
Kompuran joka oli jäänyt edellisistä autoista yli.
Tavaratilan rullaverhon myyjä löysi varastostaan eli sen sain autoon vielä jälkikäteen, mutta ne pienet muoviosat jotka suojaa kiinnityskohtia oli hukattu. No ne piti tilata.
Maskisuoja
Liukuovien piipityksen koodattu pois.
Maalipinnan käsittely AG:n tuotteilla.
Android pohjainen navi Blaukkarin tilalle.
Xenon polttimot vaihdettu Night Breakereihin kun toinen alkuperäisistä pimeni.
Michelin Crossclimate kumit kesäksi. Talveksi vaihdettu Nokian HKL 8:t.


Kuvia pitäisi joskus ottaa kun ehtii ja auto siis on edes vähän puhdas.

#2
Seat / Seat Leon 1.4l TSI Stylance -08
10.03.12 - klo:15:32


Piti löytää edullinen käyttöauto kun tuli myytyä liiketoimintoja pois ja autoja meni sen mukana muuhun käyttöön.

Pääasiallisina kriteereinä oli:
- TSI
- Xenonit
- Parkkitutka
- Vähän ajettu

No otsikon auto Helsingistä ja lisukkeita tuli jo heti asennettua. Leoniin siis päädyttiin koska se oli paljon edullisempi Golfin tai Octavian rinnalla saman verran ajettuna ja saman ikäisenä. Ja Leonin penkit olivat mukavan urheilulliset, kun taas Golfeista myynnissä oli lähinnä karvalakkipenkeillä varustettuja ja tietenkin tärkeimpänä, että vanhasta autosta sai järkevimmän tarjouksen Leoniin.

Auto on tumman harmaa, siinä oli jo valmiina mm. Bi-Xenonit, takana parkkitutka, 1.4l TSI ja tehoa se 122hv. Tehtaan Bt-sarjakin tästä löytyy, joten suurempi ajotietokone on mukana ja 'valmius' tehtaan naville sitä kautta. Monitoimirattikin tuli tuon Bt-sarjan mukana.
Autoon piti heti asentaa Webasto ja kaukosäätimiksi 100HTM:t - ei enää osaa olla ilman Webastoa näköjään :)
Maskinsuojankin hommasin, mutta totesin, ettei sitä uskalla käyttää jos on lämpöisempää kuin -10C - konepelti alkoi lämmetä turbon kohdalta liikaa :)

Webaston kaveriksi asensin sitten Defan 10A laturin (poistin samalla auton mukana tulleen 'paistipannun' josta ei ollut mitään hyötyä -25C pakkasillakaan) ja samalla rakensin virtakaapeloinnin repsikan penkin alle vahvistinta varten.
Vahvistimeksi tulee Blaukkarin THA 475 PnP. Tätä tulee usein käytettyä kun on helppo purkaa se pois ja asentaa seuraavaan autoon ja tämä oli nyt ylimääräisenä edellisistä autoista.

Tomtomin asensin kojelaudalle Broditin telineen avulla. Virrat vedin tuolta jakotukilta jonka vahvistinta varten jo autoon asensin, sillä aiemmin suosimani tupakansytytin on Leonissa ärsyttävästi pois kytkettävää mallia eikä siis siihen jää virtoja kun sytytysvirta on sammuksissa.

Ã,,änilähteenä on nyt Skodan Columbus ja kaiuttimiksi on laitettu eteen Gladenin 2-tie setti (Golf 6-M) ja taakse Rainbowin IQ165 setti (vaati hieman takaoven pellin suostuttelua, mutta sopi lopulta). Sointi parani jo noilla huomattavasti, mutta eristäminen parantaa sitä varmasti lisää.

Autossa kun on kesällä ja talvella orkkis 17" vanteet 225 leveillä renkailla ja ne ovat kitkoillakin aivan liian meluisat, että maantienopeuksissa kuulisi oikeasti edes pihauksen musiikkia.
STP Silveriä/Goldia, JC Elementsin Wind/Dual/WTF:ää ja Sound Absorberia tuli tuota melua vaimentamaan laitettua ja vaimenihan se melu melkoisesti. Myös 2+5kg Braxin eXvibrationia tuli siveltyä lokareihin,

Kattoantennin vaihdan Blaukkarin monitoimiantenniin, jossa on GPS/GSM/RADIO samassa ja toisen FM radion virkaa ajaa Blaukkarin lasiantenni. Alkuperäisen antennin kuuluvuus on ihan vitsi. Diversiteetillä sai huomattavasti paremman kuuluvuuden kuin vain yhdellä piiskalla.

Kuukausi tällä takana ja 2tkm jälkeen ihan ok fiilis. TSI tuo riittävästi voimaa tämän kokoiseen autoon  ja ei tunnu liian mopolta tehokkaampien jälkeen.
Kulutus on ollut maltillista 7-7.5l/100km siinä missä Superbillä ajeli vähän vastaavissa ajoissa 6-6,5l/100km kulutuksella - diesel ja DSG tosin.

Edit: Päivitetty tilannetta 2.7.2012


Edit: Myyty auto eteenpäin eli tämä ei ole enää minulla
#3
Superb Combi 2.0 TDI 170hv DSG Elegance

Väriksi ensimmäistä kertaa Candy White, sisusta musta Emory-Alcantara.

Elegancen lisäksi:

Amundsen navi, jotta tulee oikea kojelaudan paneli ja GPS antenni valmiina Columbukselle
Emory-Alcantara verhoilu
Irroitettava vetokoukku
Kangasmatot
Lämmitettävä tuulilasi
Mirage-viimeistely kojelaudassa
Sivuturvatyynyt takaistuimella
SunSet-tummennetut takaikkunat
Tavaratilan väliverkko
Trifid-kevytmetallivanteet 7,5"x17" kesäksi ja niissä suojana Pirelli Cinturato P7 koossa 225/45/17.

Jälkiasennettavat:

Webasto minikellolla ja mustilla T100 HTM kaukosäätimillä.
Maalipinnan kestokäsittely - Lacroe 3v takuulla.
Spectrum-kevytmetallivanteet 7.0 J x 16" joiden päällä suojana Continentalin talvirenkaat.

Omia lisukkeita:

Defa 1210 akkulaturi.
http://www.lackschutzshop.de:stä löytyi suojamuovit takapuskuriin ja kynnyslistoihin.
Amundsenin tilalle Columbus ja Digi-Tv viritin. Kufatecin Ampire DVBT400-3G setti tuli tähän asennettua.
Lisä-äänieristykset purkaen lähes koko sisusta.
TomTom GO 930T/730T Broditin telineillä kojelaudassa.
Takapenkillä viihdykkeenä NextBase Click & Go 7 Duo Deluxe DVD soittimet niskatuissa joihin ohjattu kuva

Tilattu 11.11.2010 - tehtaalle piti mennä vko 3/2011 (mutta oli jo tuolloin maassa) - toimitus 09.02.2011.


[ylläpito on poistanut liitteen]


Edit: 23.1.2016 - auto on myyty eteenpäin eli enää en omista tätä yksilöä.
#4
VW / KunSet
11.07.10 - klo:08:50
KunSet putiikki myy retrofit kaapeleita vähän joka lähtöön. Aiemmin olen tilannut mm. sumuvaloihin kaapeloinnin ja asennusohjeet.
Kelpaa Paypal tuonne ja toimittivat aiemmin nopeasti.

Nyt kuitenkin on tullut ongelmia tuon lafkan kanssa joten laitetaan varoitus tännekin.
Eli tilasin takapenkin lämmitykseen retrofit kaapelin 189e + pk - no viikon kuluttua tuli kaapeli, mutta väärä. Kaapeli oli automaattisesti himmenevän peilin jälkiasennukseen tarkoitettu ja hintaa sillä 29e. No sain tuon väärän kaapelin siis parissa viikossa ja myyjä lupasi korvata tapahtuneen lähettämällä uuden kaapeli heti. Meni taas 4vko ja kaapelia ei kuulu ja myyjä ei vastaa kyselyihin.
Tein sitten paypaliin disputen että ei ole oikeata tavaraa toimitettu. Meni päivä ja myyjä lupasi taas toimittaa oikean kaapelin. Jännä että oman putiikin kontaktit eivät tuottaneet mitään tulosta.
Meni taas kaksi viikkoa ja kaapelia ei vieläkään näy. No escaloin claimin eli vaadin Paypalia tutkimaan myyjän toimia. Paypal vastasi 5min tutkimuksella, että eivät tutki tapausta kun myyjä on toimittanut jotain jo minulle - silloin ongelma on quality of goods ja eivät silloin kuulemma ota kantaa maksutapahtumaan.

Aika jännä että siis Paypal tukee tavallaan suoraa huijaamista omien kirjoituksiensa mukaan. Eli jos joku tilaa minulta kilon kultaa ja maksaa sen paypalilla, on heidän ehtojensa mukaista toimittaa kilo betonimurskaa sen kullan sijaan eli huijata, kunhan siis toimittaa jotain  ???

Ei kun Luottokuntaan siis asioimaan ja peruuttamaan maksu kun ei Paypalin pellejä kiinnosta - katsotaan mitä tekevät sitten :)
#5
Raitisilmasuodattimen vaihto on ollut periaatteessa sama kaikissa Golf V alustaisissa malleissa joihin olen törmännyt. Alla kuvat Touranista.

Suodatin siis sijaitsee kojelaudan sisässä hanskalokeron takana. Matkustajan jalkatilasta sinne pääsee käsiksi.

Ensin vaahtomuovinen suoja pois sormiruuveilla



Vaahtomuovin alta paljastuu itse puhallin ja sen yhtenä osana on kuvan luukku. Osassa malleja luukku on kiinni parilla mutterilla tai pultilla.



Tuossa se suodattimen luukku jo irti ja suodatin poistettu.



Itse suodattimia oli ainakin aiemmin kahdenlaisia. Tavallinen ja aktiivihiilellä varustettu. Valkoinen tuossa alla olevassa kuvassa on 'tavallinen' ja tummempi aktiivihiilinen. Aktiivihiilisen olisi tarkoitus suodattaa osan käryistä yms.



#6
DVB-T virittimen jälkiasennusta Skoda Columbukseen olisi seuraavaksi luvassa.

Eli Columbushan on ihan sama kuin VW:n ja Seatin RNS510 ja tässä esitetyt hommat toimivat myös VW:n ja Seatin kanssa.

Aluksi tilasin TV-Free palikan jolla jolla kuvan saa näkymään ajaessakin. Itse etsin palikan jossa olisi quadlock liittimet ja niiden sisässä kaikki piuhat kytketty jotta saan kaikki lisälaitteen quadlockin läpi. Toinen idea tässä oli että teen kytkennät tähän quadlock johtoon joten auton alkuperäinen johdotus säilyy koskemattomana ja laitteet on siirrettävissä autosta toiseen helposti. TV-Free palikat maksavat eBaystä ostettuna 80-200e - itse päädyin Kufatecin valmistamaan yksilöön.

DVB-T boksin ja siinä mukana tulleen AV adapterin löysin myös eBaystä. DVB-T boksi on kahdella antennilla varustettu joten tv-kuvan saa vastaanotettua ajaessakin. DVB-T boksin hinnat ovat 200e->. Itse etsin boksin joka toimisi kosketusnäytön kanssa ja halusin siihen XViD tuen samaan. Boksi minkä löysin sisältää USB liittimen jonka kautta voi toistaa kiintolevyltäkin tiedostoja. Boksi on geneerinen 'made in China' malli ja mukana tuli PCCM:n valmistama AV-adapteri. PCCM:n olen aiemminkin törmännyt joten tiesin sen toimivaksi, mutta asentaminen vaatii piuhojen katkomista ja uudelleen liittämistä. Samoin vastaava geneerinen DVB-T boksi toimi edellisessä autossa hyvin - ainoa ongelma oli tekstityksien puuttuminen Ylen kanavilta, mutta eipä siellä juuri mitään katsottavaa tulekaan siis ohjelmia joihin tekstityksen tarvitsisi.
PCCM:n adapteri kytkentään CAN väylään 'ryöstämällä' CAN signaalit quadlock liittimestä. TV-Free palikka tekee saman jo valmiiksi joten liitin tuon sen jatkoksi ja otin virrat laitteilla samoista johduista mistä TV-Free palikka. Herätteen otin CD-vaihtajan liittimestä.
Laitteet ajattelin pujottaa climatronicin ohjauspanelin taakse eli Columbuksen alle. USB:tä varten ostin jatkojohdon jolla vedän USB:n johonkin näkyville.

Laitteet siis kytketty toisiinsa, mutta vielä on kytkemättä ne autoon. Jatkoa seuraa ja kuvia kun joulun kiireet hellittävät.

Kytkennästä sen verran : maa otettu pinnistä 12, virta pinnistä 15, Pinni 9 on can high ja pinni 10 on can low. Tuolla kuva jossa liittimet.
Heräte boksille siis pinnistä 10 cd-vaihtajan liittimestä.


Edit: 03.01.2010 - Tuli asennettua nämä paikalleen joulun pyhinä, mutta todettua ettei hankkimani TV-Free palikan johtosarja mahdu millään Columbuksen taakse Superbin kojelautaan. Johtosarja on niin jäykkä, ettei sitä saa taivuteltua yms. Pitää jatkaa kun on paremmin aikaa ja innostusta :)
#7
Superb II Elegance varusteltuun yksilöön vaihdoin Boleron Columbus naviin jonka löysin eBaystä n. 500â,¬:lla
Elegance varusteluun kuuluu vakiona SoundSystem joka voi monimutkaistaa soittimien vaihtoa.

Columbus tuli tietenkin väärillä asetuksilla minun autoon, joten se oli uudelleen koodattava.

Tuolta löysin aluksi vähän apuja, mutta itsellä oli Superb joten tuo ei tietenkään ollut aivan sama. Ongelmana oli tovin se, etten heti keksinyt että pitää käyttää Volkswagen SoundSystem BAP DSP asetusta eikä Skoda SoundSystem CAN DSP asetusta jota Bolero käytti. Lisäksi laite pitää bootata noiden BAP asetuksien välissä <> ja i napin avulla (painaa kaikkia kolmea yhtä aikaa niin laite boottaa).

Tuolla oli myös aiheesta keskustelua.

WSC koodi oli laitteessa myös 00000-000-000000 joka aiheutti tuommoista herjaa



Tuosta pääsi eroon kun laittoin WSC koodiksi 12345-123-123456. Tuo sama ongelma tulee kun ajaa 'nollaavan' softapäivityksen laitteeseen. Eli nollaava päivitys tyhjentää laitteen asetuksia ja mm. kiintolevyn jolloin WSC koodikin muuttuu tuoksi 00000-000-00000:ksi.

GPS signaalit tosiaan vedin auton omasta antennista kun moinen oli siellä tarjolla.

Lopullinen koodaus minun autossa ainakin toimi siis muodossa 040600000100008000  - tuossa 06 on se Volkswagen SoundSystem BAP DSP ja 80 määrittää että käytetään BAPia myös mittariston kanssa. Valkoiset mittaristot käyttävät tuota BAP protokollaa, joten jos laite ei toimi mittariston kanssa niin kyse voi olla tuon puuttumisesta.
#8
Eristämisestä ajattelin vähän kirjoittaa kun siitä aina joku kyselee privana.


Eli aloitin takaluukun eristämisestä.

Takaluukun peltipinnat oli aika paljaat alussa





Lisäsin paljaille pinnoille Vibroplastia tähän ensimmäiseen yksilöön




Toisessa käytin Bimast Bombia joka on paksumpaa kuin tuo Vibroplast ja eristää paremmin. Toki se on työläämpää asentaa ja kalliimpaa.
Tuon Vibroplastin päälle laitoin Bitoplastia, Spleniä ja Dynalineria.

Itse luukkuun laitoin myös eristettä, jolloin se lakkasi kumisemasta.
Twindoor mallissa takaosan eristäminen voi olla hieman turhaa, mutta halusin sen silti tehdä.


Konepeltiin laitoin Dynamat Extremeä ja Dynamatin Hoodlineria alkuperäisen eristeen alle.





Tuo selvästi vaimensi koneen ääntä ulospäin ja koneesta tuleva lämpö ei karkaa konepellin kautta (huomaa hyvin talvella kun konepellillä on lunta).



Katon eristämisen aloitin poistamalla alkuperäiset huovat.





Kuvassa näkyy myös, että Elegancen kattoantennissa näköjään on vakiona GPS (sininen liitin kattopaateissa) ja siitä vedin kaapelin eteen odottamaan Columbuksen asennusta.
Ainakin näin oli jos autossa on tehtaan Webasto. Toinen auto on vielä käsittelemättä - siinä ei ole Webastoa joten jos antennissa on samat liittimet niin pitää vetää GPS ja Webasto samalla eteen kun katto on irti.



Peltipinnalle laitoin Vibroplastia ja Bimast Bombia, sen päälle 4mm Spleniä ja 10mm Bitoplastia. Kattoverhoilun pinnalle sivelin 4kg Dietzin NoisEx mömmöä.

Tuon jälkeen katto lakkasi kumisemasta.



Lokareihin laitoin ulkopuolelle lisäeristeitä

Peltipinnoille lokareissa laitoin toisessa autossa OTR:n äänieristettä, mutta se oli aika huonoa kiinnittyvyydeltään, joten käytin toisessa Dynamat Extremeä.
Päälle laitoin Bitoplastia 5mm paksuisena, jos laittoi paksumpaa eristettä niin muovilokari ei enää meinannut mahtua takaisin paikalleen  ::)
Bitoplast painuu kasaan todella paljon joten eristeen paksuus ei ole 2mm+5mm=7mm vaan 3mm luokkaa.




Ovet eristin myös


Ovi ennen käsittelyä.







Oviin laitoin peltipinnoille Dynamat Extremeä, Spleniä ja Bitoplastia.

Jäi ottamatta ovien verhoiluista kuvia. Verhoiluihin laitoin 1kg Dietz NoisEx mömmöä per ovi ja Bitoplastia ja Spleniä.

Tuo paransi kummasti basson toistoa ja vaimensi ovien kuminaa.

Kojelautaa purin myös hieman ja etuosan jalkatilaan laitoin lisää eristeitä.


Kojelaudan sisään pääsee käsiksi aika hyvin kun vetää irti ilmansuuttimet. Ne eivät ole kiinni millään ja irtoavat vetämällä. Niitä on helpompi kangeta irti jos irroittaa koristelistat jotka myös lähtevät irti vain vetämällä.
Motonetistä löysin hyvän 'jerkkusarja' joka on täysin muovinen ja ei jätä jälkiä sisustan osiin. Ovat silti sen verran paksuja että niillä saa jotain väännettyäkin ja eivät tunnu heti katkeavan. Vastaavaa tuotetta oli Biltemassakin myynnissä, mutta Motonetista sen ensimmäisenä bongasin - tuotenumero on 76-5134. Hinta on ainakin tällä hetkellä 9.9e eli ei päätä huimaava.

Etuosan jalkatilasta en ottanut kuvia, mutta sanallisesti sen selittäminen onnistunee ihan riittävästi.
Etuosasta pitää saada tietenkin verhoilu pois tieltä jotta pääsee peltipintaan käsiksi. Lattiaverhoilu on 'kiinni' vain eri panelien takana. Repsikan puolella kannattaa irroittaa hanskalokero ja astinlaudan myötäinen muoviverhoilu. Nuo vapauttavat lattiaverhoilua sen verran että sitä saa käännettyä pois tieltä. Hanskalokeron aukosta myös sai tavaraa kojelaudan sisään ääntä vaimentamaan ihan kivasti ja aiemmista autoista hyvien kokemuksien saattelemana verhoilin hanskalokeron ulkopuolelta äänieristeellä myös (monessa tehtaan paremmin äänieristämässä mallissa on myös tehty samoin) - Vibroa ja Bitoplastia tuossa etupäässä käytin. Samalla kun nuo oli pois tieltä niin oli helppo pujottaa GPS antennin johto Columbuksen jälkiasennusta varten.
Lattiaverhoilun alla on vielä vaahtomuovimaista ja huopamaista eristettä. Noita ei saa oikein kunnolla rikkomatta irti joten päätin vain pujotella niiden välistä Dynamat Extremeä ja Bimast Bombia peltipinnoille. Noiden kuvaaminenkin oli aika hankalaa joten jätin sen suosiolla väliin.
Kuskin puolella on eroa tietenkin se, että siellä on nokkapellin avauskahva sivuverhoilua kiinni pitämässä ja sen sivuverhoilun takana on lepuutustuen kiinni pitävä ruuvi. Kaasupolkimen joutuu möys purkamaan pois tieltä jotta saa lattiaverhoilun käännettyä sivuun. Kaasupoljin on kiinni yhdellä ruuvilla ja klipsuilla lattiassa. Kaasupolkimeen tulee johto jonka irroituksen olen taas unohtanut - siinä oli joku kikka millä sen sai irti, mutta poljinta voi pitää sivussa sen ajan kun eristeitä lisäilee peltipinnoille ja kiinnittää sitten ruuvi ja klipsut uudelleen.
Kojelaudan sisään kuskinpuolelta ei saa niin helpolla eristettä kuin repsikan puolelta, mutta mittariston irroittamalla ja ilmasuuttimet, koristelistat yms. purkamalla saa sitä sinnekin hieman pujoteltua. Aiemmissa projekteissa tuo kojelaudan eristäminenkin on vaimentanut melua jonkin verran.
Mittariston saa irti kun ottaa pari ruuvia auki koristelistojen alta ja vetää sen ulos. Sen takana ei ole mikään iso aukko, joten mitään suurta sen irroittamalla ei saa aikaan.


Toiseen on siis tekemättä vielä tuo katon eristys ja eron autoissa huomaa ajaessa selvästi. Toki tässä eristämättömässä on HKPL7 ja eristetyssä on HKPL5:t, mutta silti tuntuisi tuo katon eristäminen auttaneen toisessa melkoisesti nastojen kuminaan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy