Musta muovinen ja ehjä PKS kiitos. Ja 3C tai B7 farkkuun.
Menu
Näytä viestitTämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy. Näytä viestit MenuAiheet - vwmiesSivuja1
#1
Ostetaan / Passat 2005-2014 farkkuun takakontin kaukalomatto27.03.20 - klo:13:19
Musta muovinen ja ehjä PKS kiitos. Ja 3C tai B7 farkkuun.
#2
Golf VIII (20-) / Golf VIII mallit ja aikataulu07.11.19 - klo:16:57
Kiinnostuneille hieman pikainfoa ketjun avaukseen:
2019 valmistetaan vain rajattu määrä kaseja. Mallin ilmanvastuskerroin cW on laskenut arvoon 0,275. GTI- ja GTD-mallien julkkari samoin kuin Plug-in-Hybridi GTEn on suunniteltu maaliskuulle 2020 ja ensimmäiset autot rullaavat heinäkuussa myyjille. Samoin huippumalli Golf R (insider tieto 333 hummaa) julkistetaan silloin. Farkun ensi-iltaa on kaavailtu lokákuulle ja sen pitäisi olla liikkeissä joulukuussa. Moottoreina tulevat pellin alla olemaan 90 ja 110 hv kolmisylinteriset bensat ja disukoista 2 litran 115 sekä 150 hv versiot. Viisi hybridiä tulee ohjelmaan, ylimääräistä potkua antavat 48 Voltin starttimoottori-generattorit ja tehot ovat 110, 130 tai 150 hv. Lopuksi vielä kaksi Plug-in-Hybridiä 180 ja 245 heppaa, joissa molemmissa 13kWh Litium-Ioni akku huolehtii lyhyiden päivittäismatkojen energiasta aina 65km saakka. #3
Skoda / Škodalta ilmestyy vihdoin ladattava hybridi15.11.16 - klo:06:17
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/skodalta-ilmestyy-vihdoin-ladattava-hybridi/AHg6CvjS
Škoda on jäänyt sähköistämisessä jälkijunaan. Asia korjaantuu merkin ensimmäisellä hybridillä. Volkswagenin tytäryhtiö, tsekki Škoda suunnittelee ensimmäistä ladattavaa hybridiään vuodelle 2019. Ilmeisesti VW Passat GTE:stä lainattavat sähkötamineet asennetaan Superbiin, kertoo saksalainen KfZ-Betrieb-lehti. Sähkömoottorin kaverina uutuuden voimanlähteenä toimii nelisylinterinen bensaturbo. Superb-hybridiä seuraa täysähköinen versio. Lehden mukaan pääjohtaja Bernhard Maier vahvisti hiljattain merkin jälleenmyyjätapahtumassa, että tehtaan tavoitteena on tuoda vuoteen 2025 mennessä markkinoille kaikkiaan viisi sähköistä Škoda-mallia. Yksi malleista saattaa olla Škoda Citigon sähköversio VW E-upin pohjalta. Toinen uutuus voi olla tulevan VW I.D.:n sisarmalli. Škodan sähköversioiden suunnittelua ja toteuttamista helpottaa konsernin merkkien yhteisesti käyttämä muunneltava alusta. Tähän asti tsekkivalmistaja on suhtautunut nihkeästi sähköön, mutta tiukentuvat päästönormit ovat kääntäneeet pään. #4
Foorumin yleiset asiat / Autojen takaisinkutsut ja turvallisuusluokitukset - tähdet USA:ssa24.09.16 - klo:18:05
USA:ssa NHTSA (U.S. DEPARTMENT OF TRANSPORTATION ) valvoo ja ylläpitää autojen (myös ilma-alusten, laivojen, lentokoneidenkin),
renkaiden jne. (matkustaja- & lapsi-) turvallisuutta & takaisinkutsuja koskevaa kampanjasivustoa in English: http://www-odi.nhtsa.dot.gov/owners/SearchSafetyIssues (idea: Keeping You Safe) Eos onko vastaavaa Euroopassa, paitsi EuroNCAP kolariturvallisuustestit. Tuolta voi kurkkia oman autonsa tietoja VIN tai merkki / malli / vm tiedot antamalla. #5
Yleinen VAG-keskustelu / Uudet sähkö-Volkswagenit kulkevat todella pitkälle17.09.16 - klo:20:04
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-sahko-volkswagenit-kulkevat-todella-pitkalle/7VNTmB9F
Volkswagen siirtyy vauhdilla sähköautoihin, jotka kulkevat yhdellä latauksella pitkälle. Volkswagen panostaa entistä enemmän sähköön. Think New-projektillaan konserni aikoo tuoda markkinoille vuoteen 2025 mennessä kuusi täysin uutta sähköautomallia, jotka kaikki kulkevat reippaasti pidemmälle kuin nykyiset kilpailijat. Uutuudet ilmestyvät saksalaisen autolehden auto motor und sportin mukaan kahdessa aallossa. Ensimmäinen kolmen auton satsi valmistuu vuoteen 2019 mennessä, jota seuraavat toiset kolme mallia. Konserni tekee ensin edullisemman pään pelit kompaktiluokkaan. Ensimmäinen NUVe-työnimen saanut malli on ulkomitoiltaan Golfin kokoinen, mutta sisältä tilavampi. Sen perusversion sähkömoottori tuottaa 120 kilowattia. Sitä seuraavat Tiguanin kokoinen crossover ja Jettan mittoihin asettuva sedan. Sitten tulee uusi kolmen mallin sarja, johon kuuluvat katumaasturi, coupémainen sedan ja sähkö-Transporter. Tehdas lupaa uutuuksille vähintään 400 kilometrin toimintamatkan. Akkujen tehosta riippuen autot kulkevat parhaimmillaan noin 650 kilometriä yhdellä latauksella, jolla Volkswagen löisi nykyiset Teslat. Volkswagen esittelee lokakuun alussa Pariisin autonäyttelyssä tulevista sähköautoistaan ensimmäisen konseptimallin. #6
Yleinen VAG-keskustelu / Suurin osa VW:n päästöskandaaliautoista korjataan ehkä turhaan?08.03.16 - klo:08:04
VTT: Tulokset ovat hämmentäviä
http://yle.fi/uutiset/suurin_osa_vwn_paastoskandaaliautoista_korjataan_ehka_turhaan_vtt_tulokset_ovat_hammentavia/8725559 Volkswagen-konsernin huijausohjelma ei Suomessa tehdyissä laboratoriotesteissä näyttäisi kaunistelevan suomalaisautojen päästölukemia. VTT:n kokeissa manipuloidut dieselmoottorit ja saman yhtiön moottorit ilman huijausohjelmaa päätyivät koeolosuhteissa samoihin tuloksiin. VW-konsernin on kuitenkin tarkoitus aloittaa myös Suomessa korjaukset kaikkiaan 64 000 autoon. Epäilys huijausohjelmiston toimivuudesta heräsi VTT:lle sen jälkeen, kun se oli tehnyt lukuisia testimittauksia kaikkiaan 23 dieselhenkilöautolle. Tilanne on VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan erikoinen, sillä koko päästöskandaali sai alkunsa Yhdysvalloissa paljastuneesta huijausohjelmasta, jonka piti tunnistaa testitilanne ja osata kaunistella päästöjä mittaushetkellä. VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan VW-konsernin EA 189 -mallisarjan moottorilla varustettua suomalaista autoa, joissa valmistajan mukaan on huijausohjelma, sekä viisi autoa, joissa valmistajan mukaan huijausohjelmaa ei ole. VTT:n laboratoriossa näiden autojen väliset keskimääräiset tulokset olivat lähes identtisiä eikä edes ääriarvoissa juuri saatu eroa. " Tulokset ovat hämmentäviä. Seuraavaksi yritetään huijata huijaria eli yritetään tehdä testi niin, ettei auto tiedä olevansa rullilla. Sitten nähdään, saadaanko erilaisia tuloksia, Laurikko sanoo. VTT:n Laurikon mukaan on mahdollista, että Yhdysvalloissa myydyissä autoissa huijausohjelma saattoi todellakin toimia ja auttaa pääsemään maan erittäin tiukkojen typen oksidien päästörajojen alle. Siinä tapauksessa huijausohjelma ei joko toimi Suomessa samalla tavalla tai sitten VTT:n testaamissa autoissa on ollut joku vika, jonka vuoksi lopputulos ei ole sama. Joka tapauksessa EU:ssa voimassa olevat typen oksidien raja-arvot alittuivat VTT:n testeissä niin huijausohjelman kanssa kuin ilmankin. " Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa. Suomen autojen korjaus viivästymässä Saksassa jatkuvien testien vuoksi Trafissa päästöskandaalin seurannasta vastaava osastopäällikkö Toni Pallaspuro sanoo, että alkuperäisen aikataulun mukaan VW:n takaisinkutsun olisi pitänyt Suomessakin jo alkaa Passat-automallin 2,0 tdi-moottoreiden ohjelmistopäivityksellä. Volkswagenin ja Audin liikennekelpoisuudesta vastaava Saksan viranomainen KBA jatkaa kuitenkin vielä autojen testaamista eikä ole vielä antanut Saksassakaan lupaa Passatien korjauksien käynnistämiseen. Soitto Saksaan KBA:lle ei paljastanut viivästyksen syytä. Trafissakaan syytä ei tiedetä. Esimakua korjauksista on kuitenkin jo olemassa VW:n maastoauto Amarokin verran, jonka takaisinkutsu ohjelmistopäivitykseen käynnistettiin KBA:n luvalla tammikuun lopulla. Muun muassa suuri saksalainen autolehti Auto Motor & Sport on tehnyt jo testin kahdelle Amarokille. Korjaus eli ohjelmistopäivitys vaikutti kahteen testiautoon siten, että molemmissa moottorin teho nousi hiukan, kulutus lisääntyi 0,7 ja 0,5 litraa ja typenoksidit nousivat hieman aiemmasta. VTT ottaa kaksi autoa ”ennen ja jälkeen” -testaukseen Suomessa Tekniikan Maailma on tilannut VTT:ltä kattavan tutkimuksen Volkswagenin EA 189 -tyyppisen moottorin suoritus- ja päästöarvoista ennen ja jälkeen merkkihuollossa tehtävää huijausohjelman poistoa ohjelmistopäivityksellä. Tämä testaus odottaa kuitenkin vielä takaisinkutsukampanjan aloittamista Suomessa. VTT tarvitsee testaukseen kaksi lähes identtistä autoa. Erikoista on, että tutkimusta varten tarvitaan todennäköisesti Volkswagenin maahantuojan apua, sillä peräti kaksi viikkoa kestävää testirupeamaa varten on autot pyydettävä todennäköisesti maahantuojan autoliikkeiden vaihtoautovalikoimista. " Pyritään olemaan joko jonossa ensimmäisenä tai sitten etuilla, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sanoo. Trafin Toni Pallaspuro toivoo nyt suomalaisilta malttia odottaa luotettavia tutkimustuloksia ennen johtopäätöksien tekemistä ohjelmistopäivityksen vaikutuksista auton tehoon, kulutukseen tai päästöihin. Trafi on myös mukana VTT:n ja Tekniikan Maailman testissä. " Se on hyvää kansalaisinformaatiota. Yritetään pitää huolta, että informaatio tässä asiassa on oikeaa. #7
Foorumin yleiset asiat / Matkamittarin kilometrit voi väärentää 150 euron laitteella01.03.16 - klo:22:09
Matkamittarin kilometrit voi väärentää 150 euron laitteella " miten huijauksen tunnistaa?
http://yle.fi/uutiset/auton_matkamittarin_vaarentamiseen_tarkoitettu_laite_maksaa_150_euroa__miten_ostaja_tunnistaa_tekaistut_ajokilometrit/8711681 Kun auto viedään Suomessa ensimmäistä kertaa kolmivuotiaana katsastukseen, tallennetaan auton kilometrilukemat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin järjestelmään. Kilometrilukema katsastuskonttorilla ei kuitenkaan vielä kerro, pitääkö lukema myös paikkansa. Yleensä mittaria manipuloidaan ensimmäisen kerran jo ennen ensimmäistä katsastusta. Suomalainen autonostaja on edelleen sinisilmäinen. Osa ei usko mittarimanipulointia tapahtuvan ja osa ei välitä. Toisaalta paljon ei ole myöskään tehtävissä, sillä käytetyn auton ostajalla ei ole keinoja selvittää, paljonko autolla on todellisuudessa ajettu. Autoliikkeilläkään ei suurta kiinnostusta selvitystyöhön ole, sillä mitä vähemmän kilometrejä auton mittarissa näkyy, sitä enemmän euroja voi laittaa auton hintalappuun. Mittarilukeman muuttaminen ei Suomessa ole rikos. Vasta kun lukemia muutetaan tarkoituksena huijata autokaupoilla, voidaan puhua lievästä petoksesta. Asiakas ja myyjä voivat kuitenkin myös sopia keskenään, että auton ajokilometrejä ei edes merkitä kauppasopimukseen. Silloin kukaan ei ole petkuttanut ketään. Kiinalaislaite muuttaa lukemat 30 sekunnissa Mittarimanipuloiduista autoista tiedetään, että keskimäärin auton kilometrinäytöstä uupuu noin 100 000 kilometriä. Esimerkiksi Saksassa Golf-kokoluokan auton manipuloinnista saatu keskimääräinen hintahyöty on myyjälle 3 000 euroa. Pelkästään Saksassa myydään poliisin antamien tietojen mukaan noin kaksi miljoonaa manipuloitua autoa vuodessa. Arviot perustuvat autojen ohjelmointiin myytävien laitteiden myyntimäärillä sekä rikosepäilyjen yhteydessä takavarikoitujen ohjelmointilaitteiden määrään. Jos mittarilukemien muuttamiseen tarvittava ammattilaite maksaa 9 000 euroa, on helppo laskea, montako 90 euroa maksavaa asiakasta tarvitaan ennen kuin laite on maksanut itsensä takaisin. Vielä muutama vuosi sitten mittarilukemien muuttamiseen tarvittiinkin ammattilaista, jolla oli ammattimaista laitteistoa. Nyt auton diagnostiikkapistokkeeseen kytkettäviä jokamieslaitteita saa kuitenkin helposti suoraan netistä. Halvimmillaan kiinalaisvalmisteisen laitteen on saanut 150 eurolla. Saksan autoliitto ADAC:n testikäytössä halpalaite on toiminut moitteetta jo kolme vuotta. ADAC:n laite tunnistaa käytännössä kaikki yli kaksivuotiaat autot. Jokainen ohjeita lukemaan oppinut on oppinut laitetta käyttämään. Matkamittarilukeman muuttaminen vie puoli minuuttia. Kiinnijäämisen riski lähes olematon Mittarimanipulointi on tehty surkeasti, jos siitä jää kiinni. Tyypillisin siisti ja vähäriskinen temppu on leasingautohuijaus, joka tehdään esim. näin: Asiakas tekee leasingsopimuksen, jolla hän saa ajaa autolla 15 000 kilometriä vuodessa. Näillä kilometreillä auton ensimmäinen huolto tulisi ajankohtaiseksi viimeistään kahden vuoden kuluttua. Asiakas ajaa kuitenkin jo vuodessa 30 000 kilometriä, jättää auton ilmoittaman huoltokutsun väliin ja tyhjentää huoltonäytön. Vajaan kahden vuoden jälkeen asiakas muuttaa mittarin lukemaksi 29 000 kilometriä, vie auton huoltoon ja saa huoltokirjaan huoltoleiman. Ennen kuin leasingsopimus päättyy kolmen vuoden ajon jälkeen, asiakas muuttaa vielä kertaalleen ajokilometrit vajaaseen 45 000 kilometriin, nollaa auton historiaa tallentavan vikamuistin ja palauttaa auton. Myös yleinen ja vielä helpompi on vuokra-autopetos. Asiakas ottaa vaikkapa viikoksi edullisen vuokra-auton, jolle on määritelty päiväkohtainen kilometriraja. Asiakas ajaa autolla kuitenkin reilusti yli sovitun ja käy lopuksi jossakin netistä löytämässään ”mittarinkorjauspaikassa” muuttamassa kilometrit sopiviksi. Merkkihuollossa auton manipulointi käy kyllä ilmi, mutta edes korjaamolaitteilla ei pystytä selvittämään, paljonko autolla on todellisuudessa ajettu. Kilpajuoksu manipulointia vastaan on turhaa, ellei lakeja muuteta Autonvalmistajien ei ole toistaiseksi kannattanut yrittää tukkia mittaristojen porsaanreikiä. Manipulointi ei ole uuden auton ongelma, joten kalliiksi tulevat toimet eivät kannata, jos kehityskustannuksia ei saa lisättyä auton hintaan. Vielä toistaiseksi autonvalmistajat suojaavat ainoastaan varkaudenestolaitteiston tiedot, mutta eivät mittaristojen. Mittaristoja ei edes saa tehdä sellaisiksi, että tietoihin ei pääse käsiksi. Autonvalmistajien on päästävä myös itse omiin mittareihinsa. Harva uuden auton ostaja edes tietää, että mittarissa näkyvien muutaman kilometrin sijaan autolla voi olla ajettu jopa kymmeniä kilometrejä kovaakin tehtaan testiajoa ennen kuin mittari jälleen nollataan ja auto menee luovutukseen. Jotta huijauksista päästäisiin eroon, on tarjolla useita ratkaisuja, jotka lopulta eivät kuitenkaan ole onnistuneet ratkaisemaan ongelmaa. Yhdeksi ratkaisuksi on tarjottu lakisääteistä digitaalista huoltokirjaa. Esimerkiksi Belgiassa käytettyä autoa ei saa myydä ilman, että asiakas saa tutustua Car Pass-nimisen digitaalisen huoltokirjan autosta tallentamiin tietoihin. Digitaalisuus ei kuitenkaan auta niin kauan kuin ihminen on se, joka valitsee, millaisia tietoja se järjestelmiin tallentaa. Kerran väärin tallennettu lukema säilyy tallessa aina, koska sitä ei voi jälkikäteen muuttaa. Saksan autoliitto ADAC:n teknisen keskuksen mittariasiantuntija Arnulf Thiemel toimitti Yle Uutisille kuvan hänen käytössään olevista ohjelmointilaitteista, jotka on tarkoitettu matkamittareiden manipuloimiseen. Vasemmanpuoleinen jokamieskäyttöön tarkoitettu laite on maksanut 150 euroa, keskellä 12 000 ja oikealla oleva 9 000 euroa. Kaikilla mittarilukeman muuttaminen onnistuu auton diagnostiikkapistokkeen kautta muutamassa sekunnissa. Kuva: ADAC / Arnulf Thiemel Juttua varten on haastateltu teknistä asiantuntijaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista, lakiasiantuntijaa Autoalan Keskusliitosta, suomalaisen automaahantuojan teknisen koulutuskeskuksen päällikköä ja Saksan autoliitto ADAC:n teknisen keskuksen ajoneuvotekniikan asiantuntijaa. #8
Caddy / Asennusvirhe: ovien kauko-ohjaimen käyttö saattaa käynnistää auton moottorin27.01.16 - klo:20:36
Volkswagenin tuska kasvaa " Nyt autot lähtevät itsestään käyntiin
http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_tuska_kasvaa__nyt_autot_lahtevat_itsestaan_kayntiin/8629432 Volkswagen on kutsunut 67 000 Caddy-malliston tila-autoaan takaisin korjaukseen. Asennusvirheen takia ovien kauko-ohjaimen käyttö saattaa käynnistää auton moottorin. Päästöhuijauksissa mainettaan ryvettänyt Volkswagen-yhtiö ilmoitti keskiviikkona kutsuvansa maailmanlaajuisesti 67 000 Caddy-mallista autoa huollettavaksi. Ongelma on harvinainen ja vaarallinen: autot saattavat lähteä käyntiin, kun kuljettaja avaa ajoneuvon ovet käyttämällä lukituksen avaavaa kaukosäädintä. Jos autossa sattuu olemaan vaihde päällä, seuraukset voivat olla erittäin vakavat, sillä silloin auto lähtee mahdollisesti itsestään liikkeelle. Volkswagenin mukaan ongelma ei koske automaattivaihteisia autoja. Autoilijat pelästyivät itsestään starttaavia autoja Euroopan suurin autoyhtiö sai tiedon ongelmasta asiakkailtaan, kun kauhistuneet ihmiset ilmoittivat itsestään liikkeelle lähteneistä autoista. Kukaan ei tiettävästi ole loukkaantunut yllättävistä tilanteista huolimatta. VW-yhtiöllä ei ole vielä täyttä varmuutta siitä, mistä ongelma juontaa juurensa. Todennäköisesti auton tietokonejärjestelmän kaapeloinnissa on tehty virhe, yhtiön tiedottaja kertoo. Ongelma koskee niitä Caddy-autoja, jotka on valmistettu vuoden 2012 toukokuun ja 2013 tammikuun välillä. Tarkastukseen kutsu on maailmanlaajuinen. Saksalaisyhtiön ongelmat ovat näkyneet jo myös Suomessa. Maahantuojan, VV-Auto Group Oy:n mukaan Suomessa on 39 riskimallin Caddya. Kaikkia auton omistajia on informoitu ongelmasta ja ensimmäiset kutsuttiin tarkastuksiin jo joulukuussa. " Meille tuli muutama ilmoitus moottorin erikoisesta käynnistymisestä, sen tarkemmin en osaa sanoa, VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen sanoo. #9
Foorumin yleiset asiat / Autonvalmistajan annettava vapaille varaosaliikkeille kaikki auton tiedot25.01.16 - klo:20:11
Oikeuden päätös " autonvalmistajan annettava vapaille varaosaliikkeille kaikki auton tiedot
http://yle.fi/uutiset/oikeuden_paatos__autonvalmistajan_annettava_vapaille_varaosaliikkeille_kaikki_auton_tiedot/8623358 Saksalainen tuomioistuin on määrännyt autonvalmistaja Kian luovuttamaan kaikki tekninen autodata myös riippumattomien autokorjaamoiden ja varaosaliikkeiden käyttöön. Kyseessä on ennakkotapaus, jonka odotetaan tiputtavan selvästi varaosien hintaa kaikkiin automerkkeihin EU:n alueella. Frankfurtin käräjäoikeus päätti perjantaina ennakkotapauksena, että korealainen autonvalmistaja Kia ja sen saksalainen maahantuoja eivät saa pantata autoihin liittyviä tietoja. Muun muassa autojen valmistenumeroista on vastedes käytävä tarkasti selville, mitä osia autossa on. Niin sanottu tekninen autodata on oltava digitaalisena myös vapaiden korjaamo- ja varaosaliikkeiden saatavilla. Oikeutta haki Saksan varaosakauppiaita edustava keskusjärjestö GVA. Se halusi oikeuden päättävän, saavatko valmistajat edelleen pitää tiettyjen autonosien tiedoista monopolia. Ennakkotapaus kohdistui korealaismerkkiin, mutta sen uskotaan vaikuttavan laajasti myös muihin automerkkeihin. Kuluttajalla on EU:ssa ollut jo vuodesta 2002 saakka oikeus huollattaa autonsa ja ostaa siihen varaosia vapaasti valitsemastaan liikkeestä. EU myös vaatii, että riippumattomilla varaosavalmistajilla ja varaosamyyjillä on käytössään pääsy autojen varaosanumeroihin. Autoalalla on yleistä, että samat alihankkijat valmistavat sekä merkkiosia suoraan autonvalmistajille että myyvät niitä myös omilla tuotemerkeillään varaosina. Osien hinnoissa saattaa olla eroja. Se, että kaikilla ei ole pääsyä tietoihin, jotka paljastavat auton kokoonpanon, ei edistä kilpailua eikä hyödytä kuluttajaa. Saksan GVA moittii, että varsinkin pienemmillä korjaamoilla ja varaosaliikkeillä ei ole aina mahdollisuutta saada osista tietoa, koska autonvalmistajat piilottavat tietoa auton tarkasta kokoonpanosta esimerkiksi valmistenumeron sisään. Tällä ne suosivat omia merkkihuoltojaan ja niiden varaosamyyntiä, jotka osaavat tulkita sisäisiä koodeja. Kia saattaa vielä valittaa tuomiosta korkeimpiin asteisiin, mutta myös EU -komissio seuraa tarkasti autonvalmistajien tiedon pihtaamista ja harkitsee parhaillaan jatkotoimia. Saksan varaosakauppiaita edustava keskusjärjestö GVA uskoo jo Kian ennakkotapauksen näyttävän suunnan myös muille autonvalmistajille. Kia hävisi vastikään myös toisen oikeustaiston. Ruotsissa markkinaoikeus päätti, että Kian myöntämä seitsemän vuoden takuu on oltava voimassa myös silloin, kun asiakas huollattaa autonsa huolto-ohjelman mukaisesti jossain muualla kuin Kian omassa merkkihuollossa. #10
Foorumin yleiset asiat / TÜV-Katsastusraportti 201616.01.16 - klo:19:21
8,9 miljoonaa katsastusta paljastavat järkyttävän suuria laatueroja eri automallien ja vuosimallien välillä.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/tuv-katsastusraportti-2016/ Saksalaiset ovat kohentaneet laatuaan, paljastuu tuoreesta ja kattavasta saksalaisesta TÜV-katsastusraportista. Vastaavasti japanilaisten autojen laadun totuttu ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä. TOYOTA YARIS PARAS JAPANILAINEN Vain yksi japanilainen automalli eli Toyota Yaris sijoittui vikaraportissa kymmenen kärkeen nuorimmassa 2"3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä, jossa kaikki muut kärkisijoitukset (top 10.) menivät saksalaisille merkeille. Se on vahva osoitus uudempien saksalaisten mallien laadun paranemisesta. Kun auto vanhenee, japanilaisten sijoitukset kohenevat. Etenkin Toyota porskuttaa vanhimmissa ikäryhmissä lukuisilla hyvillä tuloksilla, vaikka ei ykköstilalle yltänytkään missään ikäryhmässä. MERSUN YLIVOIMAA ALLE KOLMIVUOTIAISSA Mercedes-Benzin menestys jatkuu, sillä merkki on napannut ykköstilan kaikissa kolmessa vuonna 2015 julkaistuissa saksalaisessa katsastusraportissa (DEKRA, GTÜ, TÜV). TÜV-katsastusraportin alle kolmivuotiaiden autojen kymmenen parhaan joukossa on peräti kuusi mersua! Mercedes-Benzin B-sarja nousi koko tilaston parhaaksi. Vähävikaisimmassa automallissa eli alle kolmevuotiaassa Mercedes-Benz B-sarjan tila-autossa havaittiin vain 2,8 isoa vikaa sataa autoa kohti (vikaprosentti 2,8). Mercedes-Benzin GLK otti hopeaa, SLK pronssia ja ML nousi neljänneksi. Suurin laadun parannus on tapahtunut isossa ML- katumaasturissa. Yhdysvalloissa valmistettava ML oli vuosikausia murheenkryyni, laadultaan heikoin mersu. Uusimmat GTÜ- ja TÜV-tilastot osoittavat laadun parantuneen. VIISI KOKOLUOKKAA TÜV luokittelee alle kolmivuotiaiden automallien parhaat myös viidessä tärkeässä kokoluokasssa. Audi A1 on pikkuautojen paras (vikaprosentti 4,4). Audi A3 on pienemmän keskiluokan kärjessä (5,0). Mercedes-Benz C-sarja on isomman keskiluokan paras (3,7). Mercedes-Benz B-sarja on tila-autojen ykkönen (2,8). Mercedes-Benz GLK on luotettavin katumaasturi (2,9). Kolmivuotiaiden hänniltä löytyvät Chevrolet Spark (14,6), Fiat 500 (14,1) ja Fiat Punto (13,3). VAKAVAT VIAT VAIKUTTAVAT Automallit on vikaraportissa rankattu paremmuusjärjestykseen katsastuksessa hylkäykseen johtavien isojen vikojen perusteella. Nämä viat vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Viat on korjattava ja auto tuotava jälkitarkastukseen. Aineisto on koottu heinäkuun 2014 ja kesäkuun 2015 välillä. Raportissa on mukana 8,85 miljoonaa määräaikaiskatsastusta ja 233 automallia. Laajalti arvostetussa raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Sen vuoksi joitakin kiinnostavia autoja puuttuu (esimerkiksi Volvo S80). Myöskään kaikista uutuuksista ei ole ehtinyt kertyä riittävästi aineistoa (esimerkiksi Peugeot 508). AJOM,,,,RISS,, HUIKEITA EROJA TÜV-raportin tulostaulukoissa on mainittu automallien keskimääräinen ajomäärä (matkamittarilukema) kussakin ikäryhmässä. Näin tulokset voi suhteuttaa ajomäärään. Ammattikäytössä, esimerkiksi taksina ja ”kaupparatsuautona” suositut mallit kärsivät tilastossa suuren ajomääränsä vuoksi. Tällaisia autoja ovat esimerkiksi Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E-sarja, Ford Mondeo, Volkswagen Passat ja Volvo V70. Myös isoilla katumaastureilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Pienimmillä A-segmentin pikkuautoilla (esimerkiksi Ford Ka) sekä urheilu- ja avoautoilla ajetaan yleensä vähän, jopa vähemmän kuin B-segmentin pikkuautoilla (esimerkiksi Ford Fiesta). Kalliita urheilu- ja edustusautoja myös huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja. TOP 10 -SIJOITUKSET: Toyota porskuttaa kärjessä (14 kymmenen kärjessä sijoitusta). Mercedes-Benz on toisena (10), Audi on kolmas (7), Mazda on neljäntenä (6) ja Porsche viidentenä (5). Seuraavina Volkswagen (3), BMW ja Opel (2), Ford ja Honda (1). FLOP 10 -SIJOITUKSET: 10 hännillä -sijoituksia keräsi eniten Renault (9), toisena Chevrolet ja Ford (, seuraavina Dacia ja Fiat (6), Volkswagen (5), Citroën ja Kia (4), Alfa Romeo (2) ja Mercedes-Benz (1). IK,,RYHMIEN PARHAAT JA HUONOIMMAT 4"5-vuotiaat: paras Audi A1, huonoin Dacia Logan. 6"7-vuotiaat: paras Porsche 911, huonoin Chevrolet Matiz. 8"9-vuotiaat: paras Porsche 911, huonoimmat Kia Sorento ja Renault Kangoo. 10"11-vuotiaat: paras Porsche 911, huonoin Fiat Stilo. 2"3 VUOTTA VANHAT HENKILÖAUTOT ISOJEN VIKOJEN OSUUS, KESKIARVO 7,8 PROSENTTIA * Sija Malli Keskimääräinen ajomäärä (km) Isojen vikojen osuus (%) 1. Mercedes-Benz B-sarja 41 000 2,8 2. Mercedes-Benz GLK 52 000 2,9 3. Mercedes-Benz SLK 29 000 3,1 4. Mercedes-Benz ML 61 000 3,6 4. Porsche 911 31 000 3,6 6. Audi Q5 60 000 3,7 6. Mercedes-Benz C-sarja 58 000 3,7 8. Mercedes-Benz E-sarja Coupé 42 000 4,2 9. Audi A1 36 000 4,4 9. Audi A6 80 000 4,4 9. Toyota Yaris 31 000 4,4 12. Volvo XC60 65 000 4,5 13. Audi TT 36 000 4,6 14. Mitsubishi ASX 46 000 4,8 14. Toyota Verso 43 000 4,8 16. Audi A4 76 000 4,9 16. Audi Q3 47 000 4,9 16. BMW Z4 31 000 4,9 19. Audi A3 48 000 5,0 20. BMW X1 45 000 5,1 21. Audi A5 58 000 5,2 21. Opel Meriva B 34 000 5,2 21. Volkswagen Up 31 000 5,2 24. Mitsubishi Colt 32 000 5,3 25. Mercedes-Benz E-sarja 82 000 5,5 26. Toyota Avensis 50 000 5,6 27. Mazda 2 29 000 5,7 28. Mazda 3 37 000 5,8 28. Opel Astra 49 000 5,8 28. Volkswagen Eos 36 000 5,8 31. BMW 3-sarja 49 000 5,9 31. Volkswagen Golf Plus 34 000 5,9 33. BMW X3 53 000 6,0 33. Volkswagen Polo 37 000 6,0 35. Mini 33 000 6,1 35. Nissan Note 36 000 6,1 37. Fiat Panda 27 000 6,2 38. Kia Picanto 29 000 6,3 38. Opel Zafira 50 000 6,3 40. Honda Jazz 31 000 6,4 40. Mercedes-Benz A-sarja 32 000 6,4 40. Opel Agila 22 000 6,4 40. Peugeot 208 31 000 6,4 40. Volvo S40 / V50 58 000 6,4 45. Hyundai ix20 31 000 6,5 45. Kia Venga 32 000 6,5 45. Škoda Roomster 42 000 6,5 45. Škoda Yeti 43 000 6,5 49. Volkswagen Golf 50 000 6,6 50. BMW 1-sarja 43 000 6,7 51. Ford Focus 50 000 6,9 51. Škoda Fabia 39 000 6,9 53. Renault Modus 28 000 7,0 54. Kia Rio 35 000 7,1 54. Seat Altea 47 000 7,1 54. Volvo S60 / V60 60 000 7,1 57. Opel Corsa 33 000 7,2 57. Suzuki SX4 35 000 7,2 57. Volkswagen Beetle 33 000 7,2 60. Nissan Qashqai 44 000 7,3 60. Smart Fortwo 28 000 7,3 60. Volkswagen Tiguan 48 000 7,3 63. Chevrolet Aveo 32 000 7,4 63. Ford Fiesta 34 000 7,4 63. Ford Kuga 49 000 7,4 63. Suzuki Swift 34 000 7,4 67. BMW 5-sarja 71 000 7,5 67. BMW X5 65 000 7,5 67. Ford C-Max 47 000 7,5 67. Honda Civic 36 000 7,5 67. Mazda 5 41 000 7,5 67. Nissan Juke 36 000 7,5 67. Toyota Auris 37 000 7,5 67. Volkswagen Touareg 66 000 7,5 75. Škoda Superb 75 000 7,6 76. Seat Ibiza 39 000 7,7 77. Suzuki Grand Vitara 41 000 7,8 77. Toyota Aygo 33 000 7,8 Keskiarvo " 7,8 79. Hyundai ix35 42 000 7,9 79. Seat Exeo 63 000 7,9 79. Toyota RAV4 42 000 7,9 82. Hyundai i10 28 000 8,0 83. Hyundai i20 32 000 8,1 83. Renault Scénic 43 000 8,1 85. Volkswagen Scirocco 42 000 8,2 86. Mitsubishi Outlander 50 000 8,5 87. Opel Insignia 65 000 8,6 87. Peugeot 107 32 000 8,6 87. Renault Laguna 63 000 8,6 87. Suzuki Jimny 29 000 8,6 91. Honda CR-V 42 000 8,7 92. Ford Fusion 29 000 8,8 92. Nissan Micra 30 000 8,8 94. Seat Leon 46 000 9,0 94. Volkswagen Touran 65 000 9,0 96. Dacia Sandero 35 000 9,1 96. Renault Twingo 31 000 9,1 96. Renault Mégane 49 000 9,1 96. Volkswagen Passat 83 000 9,1 100. Mazda 6 46 000 9,4 100. Renault Clio 32 000 9,4 100. Volkswagen Passat CC 64 000 9,4 103. Volkswagen Caddy 56 000 9,6 104. Kia Cee’d 40 000 9,7 105. Citroën C4 43 000 9,8 105. Kia Sorento 54 000 9,8 107. Alfa Romeo Giulietta 40 000 9,9 107. Citroën C1 32 000 9,9 109. Peugeot 5008 53 000 10,0 109. Volvo V70 69 000 10,0 111. Citroën C3 37 000 10,1 111. Hyundai i30 44 000 10,1 113. Škoda Octavia 67 000 10,2 114. Renault Kangoo 45 000 10,3 115. Citroën C4 Picasso 50 000 10,4 116. Citroën C3 Picasso 38 000 10,7 117. Ford Galaxy 56 000 10,8 118. Peugeot 308 46 000 10,9 119. Citroën Berlingo 49 000 12,0 120. Volkswagen Sharan 68 000 12,1 121. Dacia Duster 46 000 12,2 121. Ford S-Max 68 000 12,2 121. Volkswagen Fox 37 000 12,2 124. Ford Mondeo 73 000 12,3 125. Chevrolet Captiva 47 000 12,4 125. Kia Sportage 44 000 12,4 127. Dacia Logan 44 000 12,8 128. Citroën C5 64 000 13,0 129. Ford Ka 31 000 13,2 130. Fiat Punto 36 000 13,3 131. Fiat 500 28 000 14,1 132. Chevrolet Spark 31 000 14,6 4"5 VUOTTA VANHAT HENKILÖAUTOT ISOJEN VIKOJEN OSUUS, KESKIARVO 13,2 PROSENTTIA * Sija Malli Keskimääräinen ajomäärä (km) Isojen vikojen osuus (%) 1. Audi A1 47 000 5,7 2. BMW Z4 49 000 6,0 3. Audi Q5 88 000 6,1 4. Porsche 911 45 000 6,2 5. BMW X1 65 000 7,2 6. Audi TT 57 000 7,5 6. Mercedes-Benz GLK 75 000 7,5 6. Opel Meriva 47 000 7,5 9. Mazda 3 58 000 7,6 10. Mazda 2 52 000 7,8 11. BMW 5-sarja 84 000 7,9 12. Mercedes-Benz E-sarja Coupé 61 000 8,2 12. Toyota Avensis 77 000 8,2 12. Volvo XC60 93 000 8,2 15. Audi A5 79 000 8,3 15. Volkswagen Golf Plus 53 000 8,3 17. Mercedes-Benz E-sarja 104 000 8,4 18. Audi A3 70 000 8,5 18. Audi A4 94 000 8,5 20. Mercedes-Benz SLK 46 000 8,8 21. Toyota Yaris 53 000 8,9 21. Toyota Prius 65 000 8,9 23. Honda CR-V 62 000 9,2 24. Kia Venga 53 000 9,5 24. Mercedes-Benz C-sarja 78 000 9,5 24. Opel Agila 40 000 9,5 24. Volkswagen Polo 54 000 9,5 28. Toyota RAV4 64 000 9,6 29. Volkswagen Golf 68 000 9,7 30. Audi A6 113 000 9,8 30. Mazda MX-5 41 000 9,8 30. Toyota Verso 66 000 9,8 33. Ford Kuga 76 000 10,0 34. Škoda Yeti 70 000 10,1 34. Volkswagen Eos 58 000 10,1 36. Mazda 6 76 000 10,2 37. Hyundai ix35 64 000 10,4 38. Opel Astra 58 000 10,6 39. BMW 3-sarja 83 000 10,7 39. Ford Fusion 47 000 10,7 39. Mini 54 000 10,7 42. Ford C-Max 68 000 10,8 43. Honda Civic 59 000 10,9 44. Nissan Micra 51 000 11,0 44. Škoda Superb 93 000 11,0 46. Mitsubishi Colt 53 000 11,1 46. Opel Insignia 86 000 11,1 48. BMW 1-sarja 68 000 11,2 48. Seat Exeo 88 000 11,2 48. Smart Fortwo 44 000 11,2 51. Mercedes-Benz B-sarja 60 000 11,5 52. Mercedes-Benz A-sarja 51 000 11,6 52. Renault Scénic 68 000 11,6 54. Renault Laguna 84 000 11,8 55. Honda Jazz 51 000 11,9 55. Honda Accord 66 000 11,9 55. Toyota Auris 55 000 11,9 58. Škoda Roomster 64 000 12,1 58. Toyota Aygo 50 000 12,1 60. Volkswagen Touran 84 000 12,2 61. Suzuki SX4 57 000 12,3 62. Seat Altea 66 000 12,4 63. BMW X5 102 000 12,6 63. Ford Fiesta 56 000 12,6 63. Peugeot 107 48 000 12,6 63. Volvo V70 105 000 12,6 67. Chevrolet Spark 42 000 12,7 68. Škoda Octavia 85 000 12,9 68. Volkswagen Caddy 80 000 12,9 70. Citroën C1 51 000 13,0 70. Nissan Note 59 000 13,0 70. Škoda Fabia 57 000 13,0 73. Mitsubishi Outlander 73 000 13,1 73. Volkswagen Tiguan 71 000 13,1 Keskiarvo " 13,2 75. Volvo S40 / V 50 89 000 13,3 76. Suzuki Grand Vitara 63 000 13,4 76. Volkswagen Scirocco 67 000 13,4 78. Dacia Duster 59 000 13,5 79. Seat Leon 70 000 13,8 80. Volkswagen New Beetle 52 000 13,9 81. Mazda 5 73 000 14,1 81. Mercedes-Benz ML 98 000 14,1 81. Nissan Qashqai 68 000 14,1 81. Opel Corsa 53 000 14,1 85. Seat Ibiza 61 000 14,3 85. Volkswagen Passat CC 88 000 14,3 87. Hyundai i30 66 000 14,4 87. Suzuki Swift 55 000 14,4 89. Opel Zafira 77 000 14,5 89. Renault Mégane 67 000 14,5 91. Peugeot 5008 78 000 14,6 92. Renault Modus 46 000 15,0 93. Ford Focus 75 000 15,1 93. Ford S-Max 95 000 15,1 95. Hyundai i10 46 000 15,3 96. Peugeot 308 68 000 15,4 97. Citroën C4 Picasso 75 000 15,6 97. Ford Ka 48 000 15,6 97. Volkswagen Passat 108 000 15,6 100. Citroën C5 92 000 15,7 100. Kia Cee’d 66 000 15,7 102. Suzuki Jimny 47 000 15,8 103. Citroën C3 55 000 16,1 103. Hyundai i20 52 000 16,1 105. BMW X3 84 000 16,4 106. Ford Mondeo 97 000 16,7 107. Fiat 500 47 000 17,0 108. Citroën Berlingo 75 000 17,1 108. Kia Sportage 65 000 17,1 110. Ford Galaxy 98 000 17,3 111. Peugeot 207 54 000 17,5 112. Citroën C3 Picasso 61 000 17,6 113. Citroën C2 52 000 18,4 114. Renault Twingo 48 000 18,6 115. Volkswagen Fox 50 000 19,1 116. Fiat Bravo 66 000 19,2 117. Renault Clio 55 000 19,6 118. Kia Picanto 48 000 19,8 119. Volkswagen Sharan 89 000 20,2 120. Fiat Punto 59 000 20,5 121. Chevrolet Captiva 75 000 20,6 122. Chevrolet Aveo 55 000 21,3 123. Citroën C4 65 000 21,7 124. Renault Kangoo 67 000 22,2 125. Dacia Sandero 56 000 22,8 126. Fiat Panda 49 000 23,3 127. Dacia Logan 73 000 28,1 6"7 VUOTTA VANHAT HENKILÖAUTOT ISOJEN VIKOJEN OSUUS, KESKIARVO 19,1 PROSENTTIA * Sija Malli Keskimääräinen ajomäärä (km) Isojen vikojen osuus (%) 1. Porsche 911 56 000 8,9 2. Toyota Prius 89 000 9,6 3. Volkswagen Golf Plus 80 000 10,3 4. Audi TT 80 000 11,1 5. Toyota Auris 79 000 12,0 6. Toyota Yaris 73 000 12,6 7. Mazda 2 69 000 12,9 8. Opel Insignia 89 000 13,2 8. Volkswagen Eos 81 000 13,2 10. Mercedes-Benz SLK 62 000 13,3 11. Toyota Corolla Verso 99 000 13,6 12. Audi A4 111 000 13,8 12. Ford Kuga 96 000 13,8 14. Ford Fusion 71 000 14,0 15. Mazda MX-5 59 000 14,1 15. Volkswagen Golf 99 000 14,1 17. Mercedes-Benz C-sarja 95 000 14,3 18. Honda CR-V 94 000 14,4 19. Volkswagen Tiguan 97 000 14,6 20. Mazda 6 90 000 14,7 21. Peugeot 107 67 000 14,8 22. Audi A3 100 000 14,9 23. Opel Agila 55 000 15,2 24. Smart Fortwo 60 000 15,3 25. Toyota Aygo 68 000 15,4 25. Volkswagen Touran 118 000 15,4 27. Ford Fiesta 73 000 15,5 27. Mercedes-Benz CLK 79 000 15,5 29. Audi A5 113 000 15,7 29. Mercedes-Benz A-sarja 75 000 15,7 31. Ford Focus C-Max 90 000 15,9 32. Honda Jazz 70 000 16,0 33. Mini 76 000 16,2 34. Mercedes-Benz B-sarja 81 000 16,3 35. Citroën C1 71 000 16,5 36. Toyota Avensis 111 000 16,6 37. Seat Altea 97 000 16,7 37. Suzuki SX4 78 000 16,7 39. Honda Civic 87 000 16,8 39. Volkswagen New Beetle 70 000 16,8 41. BMW 3-sarja 109 000 16,9 42. Toyota RAV4 93 000 17,1 43. Volvo V70 136 000 17,2 44. BMW 1-sarja 91 000 17,5 44. Volkswagen Touareg 125 000 17,5 46. Mitsubishi Colt 74 000 17,7 46. Volkswagen Caddy 113 000 17,7 48. Ford S-Max 127 000 17,8 48. Hyundai Getz 73 000 17,8 50. BMW 5-sarja 134 000 17,9 50. Opel Corsa 74 000 17,9 50. Opel Astra 97 000 17,9 53. Suzuki Grand Vitara 89 000 18,3 54. BMW X5 125 000 18,4 54. Opel Meriva 70 000 18,4 56. Audi A6 146 000 18,5 56. BMW X3 108 000 18,5 58. Nissan Micra 69 000 18,8 59. Ford Mondeo 118 000 18,9 60. Mazda 3 82 000 19,0 61. Škoda Octavia 121 000 19,1 61. Volkswagen Passat CC 104 000 19,1 Keskiarvo " 19,1 63. Renault Laguna 104 000 19,2 63. Volvo S40 / V50 117 000 19,2 65. Suzuki Jimny 67 000 19,3 66. Mercedes-Benz ML 126 000 19,4 67. Opel Zafira 107 000 19,5 68. Citroën C5 113 000 19,8 68. Ford Focus 96 000 19,8 68. Hyundai i30 86 000 19,8 71. Seat Ibiza 76 000 19,9 71. Volkswagen Passat 145 000 19,9 73. Mitsubishi Outlander 106 000 20,0 74. Renault Modus 67 000 20,2 74. Seat Leon 100 000 20,2 76. Škoda Fabia 78 000 20,5 77. Citroën C4 Picasso 101 000 20,8 77. Honda Accord 106 000 20,8 77. Nissan Note 82 000 20,8 80. Peugeot 308 87 000 21,1 81. Ford Galaxy 130 000 21,3 82. Nissan Qashqai 90 000 21,5 83. Kia Cee’d 95 000 22,0 83. Suzuki Swift 74 000 22,0 85. Volkswagen Polo 77 000 22,2 86. Škoda Roomster 92 000 22,5 87. Renault Clio 76 000 22,9 88. Citroën C3 71 000 23,0 88. Kia Sorento 111 000 23,0 90. Hyundai i10 58 000 23,2 91. Hyundai Tucson 87 000 23,3 91. Mazda 5 100 000 23,3 91. Renault Scénic 95 000 23,3 94. Fiat 500 64 000 23,4 95. Kia Sportage 89 000 23,5 96. Hyundai Matrix 76 000 23,6 96. Mercedes-Benz E-sarja 143 000 23,6 98. Fiat Punto 79 000 24,7 99. Volkswagen Sharan 124 000 25,2 100. Fiat Panda 68 000 25,5 101. Fiat Bravo 93 000 25,6 102. Citroën C2 75 000 25,7 103. Kia Picanto 68 000 25,9 103. Peugeot 207 75 000 25,9 105. Dacia Sandero 64 000 26,0 106. Renault Twingo 67 000 26,6 107. Volkswagen Fox 72 000 26,7 108. Chevrolet Aveo 70 000 27,3 109. Renault Mégane 102 000 27,4 110. Ford Ka 68 000 28,3 111. Citroën Berlingo 98 000 28,5 112. Chevrolet Captiva 102 000 29,0 113. Citroën C4 92 000 29,4 114. Renault Kangoo 90 000 31,4 115. Dacia Logan 102 000 32,9 116. Chevrolet Matiz 63 000 34,6 #11
Foorumin yleiset asiat / Hinaustilasto julki: Nämä autot hyytyvät hinaustilasto 2010-2015 talvet14.01.16 - klo:09:27
Tässä mielenkiintoinen artikkeli: Hinaustapahtumat 0"3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010"2015 (Taloussanomat 14.1. 2016)
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/14/hinaustilasto-julki-nama-autot-hyytyvat-homma-lahti-lapasesta/2016427/304 Vakuutusyhtiö Pohjola keräsi eniten rekisteröityjen automerkkien talvihinaustiheyttä kuvaavan tilaston Taloussanomien pyynnöstä. Tilasto sisältää myös esimerkiksi ulosajot, mutta valtaosassa tapauksista taustalla on käynnistys- tai muita teknisiä ongelmia. Merkkien käyttöerot on leivottu tilastoon sisään. Hinausriskiä voivat selittää muutkin kuin laatuerot. Merkkikohtaiset erot ovat isoja. Japanilainen Toyota pärjäsi parhaiten eli jätti harvimmin tielle suhteessa autojen määrään. Ero kakkoseen Volkswageniin oli viidennes. Noin kaksi kertaa Toyotaa herkemmin hyytyivät Mercedes-Benz, Honda ja Audi. Pohjoisiin oloihin valmistettu Saab pärjäsi yllättävän heikosti, sillä niitä hinattiin kahdeksan kertaa useammin kuin Toyotoja. - - - " Tämä pakkasjakso on ollut 15-vuotisen työurani kiireisin, ja suurin osa tapauksista on ollut apukäynnistyksiä tai muita akkuongelmia, Falckin operatiivinen johtaja Miika Leppänen kertoo. Hetkelliset kovat pakkaslukemat eivät sinänsä ole harvinaisia etelässäkään, ja hinauspalveluissa on pohdittu syitä autojen poikkeukselliseen hyytymiseen. Nykyautot ovat täynnä sähkötekniikkaa, joka on altis pakkasesta johtuville häiriöille. Moni autoilija pohtii, ovatko nykyautojen akut ja laturit alimitoitettuja pakkaseen ja sähkönkulutukseen nähden? Falckin Leppänen muistuttaa, että suurin sähkösyöppö ovat penkin- ja lasinlämmittimet, jotka ovat jo vanha keksintö. Viihde- ja hyötyelektroniikka kuluttaa varsin vähän virtaa. " Yksittäisenä virrankuluttajana voisi nostaa esiin polttoainetoimiset lisälämmittimet. Vaikka lisälämmitin sinänsä helpottaa ja parantaa auton käynnistämistä, ne ovat jossain tapauksissa "syöneet" akusta sen verran virtaa, ettei se enää käynnisty. Autojen hyytymispiikkiä selittänee liikkeiden mukaan myös tietynlaisen patouman purkautuminen. Parista aiemmasta Etelä-Suomen leudosta talvesta selvinneet vanhenevat akut sanovat nyt sopimuksia irti. Akku on yleisin syy käynnistymättömyyteen. Tien päälle jäämisissä kyse on valtaosin polttoaineensuodattimen jäätymisestä tukkoon. Diesel-autoissa suodatin todennäköisesti jää tukkoon ja on vaihdettava, vaikka auton saisi lämpimäänkin. Toisessa tyyppitapauksessa auto hyytyy siten, ettei jäätynyt osa varsinaisesti selviä. Tehot vain laskevat ja esimerkiksi moottorin merkkivalo syttyy. Autoa kannattaa näissä tapauksissa käyttää tyhjäkäynnillä vartin verran ja käynnistää uudestaan. Tyhjäkäynnillä moottorin lämpö pääsee sulattamaan jäätyneen osan. Hinaustapahtumat 0"3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010"2015 Merkki Ero Toyotaan TOYOTA 100 % VOLKSWAGEN 120 % SKODA 140 % NISSAN 150 % MERCEDES-BENZ 200 % HONDA 200 % AUDI 220 % MAZDA 230 % VOLVO 230 % FORD 240 % HYUNDAI 240 % KIA 250 % BMW 250 % OPEL 280 % PEUGEOT 310 % CITROEN 320 % SEAT 430 % RENAULT 450 % MITSUBISHI 450 % FIAT 490 % SUBARU 500 % SUZUKI 510 % CHEVROLET 540 % DACIA 720 % CHRYSLER 850 % SAAB 890 % Lähde: Pohjola Sivuja1
|
Valokuvaaja JyriLaitinen.fi – Laadukas ja luotettava.
Fitnesskuvaus, Hääkuvaus, Hautajaiskuvaus, Henkilöstökuvaus, Ilmakuvaus, Muotokuvauskuvaus, Lapsikuvaus, Lemmikkikuvaus, Profiilikuvaus, Yrityskuvaus, Tapahtumakuvaus, Perhekuvaus, Tuotekuvaus ja Ylioppilaskuvaus, Toimialue pääkaupunkiseutu (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) ja koko Suomi |