Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 47
1
Alusta, vanteet ja renkaat / Vs: Rengaspaineet
« : eilen kello 12:15 »
Ei ne sitten Fordin tehtailla mitään tiedä. Jos siis takarenkaissa täytyy olla vähintään sama paine kuin edessä ja mieluiten enemmän.
Ohjekirjassa eteen 2,5 ja taakse 1,8. Edessä 0,7 baria enemmän kuin takana. Tarvii varmaan haastaa Kölnin tehdas oikeuteen kun antvat vääriä suosituksia.

Köln Werkestä en sano mitään, mutta suuntavakavuuden vuoksi takapyörät eivät saa olla "vetelät", niin etteivät pääse "sortamaan" sivuttain.
Takapyörissä on IMO myös ehdoton vaatimus suoraan ajamisen kannalta, että a) molemmat renkaat ovat samanlaiset ja b) samat paineet.

Myös huonoilla iskareilla ja/tai puslilla (pyöräkulmista puhumattakaan) takana saadaan aikaan "itseohjaava" / "ohjautuva" vaikutus, eikä pelkästään puuskittaisessa sivutuulessa.....   ;D :o

Autolehdissäkin on muutaman automallin kohdalla todettu, että ns. tehdaspaineet ovat liian alhaiset (auto hieman levoton) ja paineita nostamalla on perä rauhoittunut.

2
Superb III (15-) / Vs: Uusi Superb ja kiveniskeymät
« : 21.04.18 - klo:21:47 »
Sukulaisen Ocu 1 keulassa (230tkm) on lukuisia kiweniskuja. Näyttävät kovin särmikkäiltä ja "teräväreunaisilta" -  mutta hämmästyttävää kyllä, valkoinen pohjamaali paistaa eikä yksikään ole lähtenyt kukkimaan reunasta tahi roustumaan.  :o :P

3
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: VAG-merkkien suosio hiipuu
« : 19.04.18 - klo:21:37 »
Euroopan suurimman autonvalmistajan Volkswagen-konsernin merkeistä VW:n rekisteröinnit kasvoivat 1,8 prosenttia, Seatin 9,3 ja Škodan 3,6. Sen sijaan Porsche putosi 11,2 prosenttia ja Audi 9,3.

Melko hyvä nousu Seatilla.

Ei mikään ihme, sillä ennen Seat sai ne vanhat voimalinjat ehkä hieman tylsiin mutta ihan käytännöllisiin koreihin (Exeo, Leon, Ibiza).

Nyt oikeastaan koko mallisto on uusiutunut ja muotoilukin on aivan modernin trendin mukainen. Myös moottorin ovat uusimpia, eikä enää VW / Audi malleista jo pois jääneitä. Osa malleista on jopa melkein samoja konsernin toisen merkin kanssa, tai jopa tulevat samalta linjastolta.  ;)

4
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 17.04.18 - klo:17:22 »
TM:n mukaan 1.6 TDI korvataan 1.5 TDI:llä.

https://tekniikanmaailma.fi/salakuvissa-seuraavan-sukupolven-volkswagen-golf-kaikkien-aikojen-nettiauto/

On ollut jo hyvän aikaa 2017 tiedossa, että 1.4TSi ja 1.6TDi korvataan 1,5l moottoreilla.....  ;D

5
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 17.04.18 - klo:13:34 »
Ajettiin euro 6 sport dieselillä (ei-wag) pääsiäisen alla 900 km Lappiin, 2 taukoa. Ajotietokoneen mukainen kulutus 5.3/100. Auto sisältä ääriään myöten täynnä, 4h (tavaraverkko on), katolla boksi jossa suksia ja lumilautoja.

Mitenköhän vastaava menisi bensa-, kaasu- tai sähköautolla? Bensalla menisi toki mutta >>10L/100km.

Itselläni päiväreissu maalle ja takaisin pääsiäisenä, palatessa auto täyteen kuormattuna ja kulutus mennessä 4,4l/100km ja palatessa 4,6.
Auto man. VW 1.6TDi "slowmotion".

Ainakin kaupunki/taajama-ajossa ovat lainabensat (pl. Polo 1.0TSi) haukanneet noin 2l enemmän.

Ainakin nettikirjoittelun ja lehtiartikkelweiden mukaan disukan olisi pitänyt kadota henkilöautoista jo 10v. sitten ... ja vieläkin ajetaan.  :o

6
Ulkopinnat / Vs: Miten usein peset / pesetät autosi?
« : 17.04.18 - klo:12:08 »
Käsin vuodenajasta riippuen ..... viikosta kuukauteen noin pääsääntöisesti.

7
Alusta, vanteet ja renkaat / Vs: Rengaspaineet
« : 17.04.18 - klo:06:39 »
Ps. Auton suuntavakavuus paranee kun takapyörillä on pienempi sortokulma kuin etupyörillä -> takarenkaisiin kannattaa laittaa eturenkaita suurempi paine, vaikka ajelisikin pienillä kuormilla.

Itse laitoin kesäkummeihin 2,4 eteen ja taakse, valtaosa ajoa pelkkä kuski ja joku kassi kyydissä.

Vierailin viime vuosikymmenellä Nokian Renkaiden pääkallopaikalla. Luennolla ennen ratakierrosta todettiin mm. että
taakse laitetaan aina vähintään sama paine kuin eteen ja mielummin hieman enemmän  - tyhjänäkin.

8
Miinuksia:
- Dieselin perusoireilut eli taajamanopeuksissa moottorijyrinää vähän liikaa (DSG pitää mielestäni  liian suurta vaihdetta välillä päällä). 1.4 tsi oli lähes äänetön.

Ehkä myös tästä syystä mittarit ajavat usein sport-ohjelmalla, marmorilta (VW) kuultuna sekä kone (varsinkin kansi ei karstoitu, myös bensassa) että vauhtipyörä kestävät pidempään....   :o

9
Talvkummeista suurimmat kivet kaivelin urien välistä pois, ei niitä ollut kuin eturenkaina pyörineissä. Kesäkumeissa ei ole kuin 1-2 / vuosi.  ;)

10
Skoda / Vs: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG
« : 15.04.18 - klo:22:42 »
 ::) Vaikuttaa ihan järkipeliltä.  ;D

11
Jetta VI (10-) / Vs: Jettan jouset ei kestä?
« : 15.04.18 - klo:22:41 »
Ei ne kestä golf VI farkussakaan, sukulaisella reilusti alle satkun huristeltu vm. 2010 ja jo toinen etujousi vaihdettu. Kesti benziinissä noin 50tkm.  :P

12
Viikko jyristelty kesäkummeilla, voi poijjat että on karkeat tiet etelässä, pitää ottaa kai Peltorit harkintaan.  :o

13
(Skandinaavinen) kitkarengas on se rengas jota meillä suomessa saa rengaskaupoista 99,99% tapauksista. Se on optimoitu toimimaan hyvin kylmissä olosuhteissa, alle -20 asteen lämpötiloissa, lumella ja jäällä. Optimoinnin seurauksena se on surkea kuivalla asfaltilla ja varsinkin sateella.

KE-kitkarengas on se rengas mitä käytetään Keski-Euroopassa talvisin. Se on optimoitu nollan asteen tuntumaan, kuivalle asfaltille ja varsinkin sadekeleille. Optimoinnin seurauksena se on surkea lumella ja varsinkin puhtaaksi kiillotetulla jäällä.

+1

Ajettu 1 päivä kesäkummeilla. Kyllä on muuten pirun karkeat tiet, pahenee vuosi vuodelta.  :-X

14
Jotain osviittaa saa täältä:

https://www.liikkeella.fi/artikkelit/yritysautoilu/autojen-paastomittaukset-menevat-uusiksi.html

Autojen päästömittaukset menevät uusiksi 23.01.2018

Autojen hiilidioksidipäästöjen mittaustapa muuttuu. Uusi tapa on entistä tiukempi, mikä tarkoittaa sitä, että päästölukemat nousevat.
Siirtymäaika on parhaillaan menossa, mutta vaikutukset esimerkiksi autoverotukseen ovat vielä epäselviä.
Sitä mukaa kuin tietoisuus ilmastonmuutoksesta on lisääntynyt ja läpäissyt koko yhteiskunnan, on ryhdytty myös etsimään keinoja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Autoteollisuuskin on pyrkinyt määrätietoisesti vähentämään päästöjä Kioton pöytäkirjan allekirjoittamisesta eli 1990-luvulta lähtien, ja myös viranomaiset ovat tiukentaneet otettaan.

Konkreettinen seuraus tiukentuneesta säännöstelystä on uusi autojen päästömittausmenetelmä WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).  Tämä korvaa vanhemman NEDC-testin (New European Drive Cycle), joka on suunniteltu jo 1980-luvulla. Sekä autot että ajo-olosuhteet ovat sittemmin muuttuneet monin tavoin, joten testi on vanhentunut.

WLTP on NEDC:tä tiukempi. Se kestää kauemmin, siinä tehdään enemmän äkillisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia ja siinä otetaan huomioon erilaiset varustelutasot ja -yhdistelmät, jotka vaikuttavat polttoaineen kulutukseen, painoon sekä vierintä- ja ilmanvastukseen. Toisin sanoen se tuottaa suurempia päästölukemia kuin vanha menetelmä.

EU:n alueella uusi päästömittausmenetelmä tulee voimaan asteittain. Ensimmäinen askel on jo otettu: viime syyskuusta lähtien sitä on sovellettu kaikkiin uusiin tyyppihyväksyttäviin autoihin eli kokonaan uusiin automalleihin ja vanhoihin malleihin, joihin on tehty tyyppiä muuttava muutos kuten uusi moottoriversio. Ensi syyskuusta lähtien WLTP on pakollinen kaikissa ensirekisteröitävissä autoissa.

Siirtymäaikana arvot ilmoitetaan NEDC-järjestelmän mukaisina lukuina, mutta itse mittaukset tehdään WLTP:n menetelmällä ja muunnetaan takaisin vanhaan järjestelmään. Näin ollen mittaustulokset ovat aiempaa suurempia tismalleen samalla autolla.

Sekä yrityksiä että yksityisiä autonomistajia kiinnostava seikka on tietenkin se, miten WLTP-uudistus vaikuttaa autoverotukseen vai vaikuttaako se mitenkään.

Joulun alla julkaistussa Kauppalehden jutussa sekä valtiovarainministeriön autoveroasiantuntija että Autoteollisuus ja -tuojat ry:n toimitusjohtaja esittivät näkemyksenään, että kokonaisveroasteen ei pitäisi nousta, ja tämä on ollut myös EU:n komission linjaus. Yksittäisten automallien verotus voi kuitenkin nousta tai laskea, vaikka keskimääräinen verotus pysyisikin samana.
 
Joka tapauksessa veroasioita tarkastellaan vasta sitten, kun siirtymäaika on ohi ja WLTP-siirtymä tehty kokonaan.  :o

15
Juu, ehkä uutta tekniikkaa (tai polttoainetta vierastetaan). Saman ilmiön olen joskus havainnut käytetyn hybridiauton kohdalla. Uutena hinnakas, mutta käytetyn arvonalenema jopa suurempi kuin trad. polttiksissa.  :o

16
Tuo alkaa olla jo aivan tolkun hinnoissa.....  ;)

17
Octavia III (13-) / Vs: Octavia Combi 1.5tsi MY18
« : 18.03.18 - klo:20:38 »
Toi on kyllä yksi p*rkle, että miksi autoliikkeen pitää teipata ja vielä yleensä asentaa "sponsoroitu" kilventeline autoon, jos on tilannut ja ostanut uuden auton itsellensä? Omassa autossanikin oli edessä ja takana kilventelineet, joissa luki autoliikkeen nimi. Teki mieli laittaa palautetta, että sovittiinko me jotain tilauksen yhteydessä, että sponsoroin teitä ja saan siitä samalla jotain hyvitystä? Tai vaihtoehtoisesti, kun vein auton ruosteensuojaukseen, niin jo oltiin ruosteliikkeen tarra liimattu ikkunaan, ei tietääkseni tuollaisestakaan sponsroinnista sovittu. Ihan kun noilla liikkeillä olisi jokin oikeus liimailla noita tarroja yms. autoihin mielivaltaisesti...

Omaani tilatessa pyysin, ettei laiteta sen enempää Volkkarin kuin liikkeenkään mainostarraa, eikä niitä sitten autossa ollutkaan. Simple as that.  :o

18
Ebaysta tillat JBL kajarit ja vaihdat parempiin. Tai tutki tuolta
http://fi.realoem.me/Skoda/CZ/SUP


Very handy, sieltähän löytyy ikioma/ihana Klonkswaggenikin....  ;)

19
Octavia III (13-) / Vs: Octavia Combi 1.5tsi MY18
« : 18.03.18 - klo:17:12 »
1.5 on päivitetty versio 1.4:sta. Mukaan on tullut nyt sylinterien lepuutustoiminto yms.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-pihi-kuormajuhta-skoda-octavia-combi/

1.4 TSi moottoreissa ACT koodilla on myös lepuutustoiminto, mutta sitä ei kai saanut kaikkiin malleihin... :o


20
Volkkari korvaa näköjään kaiken. Olisko pitäny viedä Ocu sinne laitettavaks?

Eri maahantuoja, Helkamasta on areenaa lukemalla jäänyt huonompi (nipo, hankala) kuva. Saa tapella ihan tosissaan, simply not clever.  :o :-\ :'(

21
Miten ihmeessä sadan gramman painoinen muovi/kumiosa voi pitää kolinaa, etenkin niin isoa kolinaa että sen kuulee auton sisälle saakka maantievauhdeissa?

Niinpä... sen sijaan ei olisi 1. kerta, kun iskarin silmukan kumihelat olisivat kuluneet hissutellen väljiksi. Selviää helpoiten, kun auto on nosturilla pyörien päälle ja heiluttaa koria - altapäin pienempi välys näkyy helposti.  :o

22
Passat B8 (14-) / Vs: Milloin Passat B9?
« : 15.03.18 - klo:19:01 »
Tämän artikkelin mukaan Passatille olisi tulossa facelift hyvinkin pian, joskin toisessa kohtaa sanotaan vain, että vuoden 2018 aikana:

https://www.motor1.com/news/236249/vw-passat-facelift-european-launch/

Sinänsä facelift on kyllä ihan ajankohtainen, sillä nykyinen esiteltiin 2014 lopulla. Tarkempia tietoja faceliftistä ei annettu, mutta melko suurella varmuudella 1.4-litraiset bensakoneet korvataan 1.5-litraisilla. Saapa nähdä tuleeko ulkonäköön suurempia uudistuksia, kuten vaikka muutos 3C:stä B7:aan vai tuleeko miedompi päivitys, kuten esim. nykyisessä Golfissa. Omasta mielestä nykyisen muotoilu on kyllä kestänyt ihan hyvin aikaa, vaikka onhan tuo aina ollut hieman kulmikkaan näköinen

On mahdollista, että facelift vaihtuu n. viikolla 22 samalla kun mallivuosikin jos kaikki on valmista ...  tai sitten lomien jälkeen......  ;)

23
Marmorilta kuultua; Golf VII (sama alusta) narisee alatukivarren (?) takapusla, johon tungetaan kestävää erikoisrasvaa.

24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 06.03.18 - klo:12:48 »
Toyota liittyi nopeasti kasvavaan joukkoon:

https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html?ref=rss

Tojo on hybrideissä hatunnoston tai kahdenkin arvoinen edelläkävijä. Toisaalta Avenkin disuka on Bemun valmistetta, mitä sitten enteileekin siellä suunnassa Saksanmaalla tapahtuvan....  :o

Lämmön eriste toimii luonnollisesti äänen eristeenäkin. Nuo pienet bitumilaput, joita on sisäkatoissa, ovissa ja laajoissa peltipinnoissa pienentävät peltipintojen värähtelyä ja "kuminaa". Mm. jenkkiautoihin on saatavissa erillisiä ääneneristyssarjoja joissa on erilaisia lappuja ja eristeitä asennusohjeineen.

Nyky VW Golf dieselien lämmön tuotto ohjaamoon on heikko, näin on Volvo V70 dieselienkin, polttoainekäyttöinen lämmitin on näiden autojen tärkeä talvivaruste. Eipä Golf autojen ääneneristys ainakaan rengasäänien osalta ole mairitteleva - huono alustarakenne äänen eristyksen suhteen?

Bitumimatot eivät eristä lämpöä, paras on se 2-kerros eli dynamat tms alla matalille sekä resonansseille sekä korkeille taajuuksille & lämmölle+kylmälle huokoinen matsku (huopa, foami). Monessa muussa maassa on sileämmät tiepinnat....

Golf ei ole tosiaan ainakaan I-III sukupolvissa ollut kovinkaan hiljainen tieäänien suhteen, IV 80-sarjan mummorenkailla ei ollut paha. VII genarationia taas on kehuttu kokoluokassaan melko vaimeaksi.

25
Joka automerkissä on vikoja, se on fakta. Ehkä neuvoks antaisin kuitenkin sen verran, että huoltokirja pitää olla aukoton.

Juu, ja huoltojen pitää olla myös tehty ajallaan (aika ja km) ! Muuten taas kerran vedotaan laiminlyömiseen, vaikka vika/osa ei edes olisi huoltolistalla.  :o

26
Sinuna harkitsisin toista merkkiä. Valitettavasti tämän konsernin tekemät autot ovat nykyään aika surkeita laadultaan. Esim. männävuosien pilkan kohde Opel lienee nykyään paljon varmempi ja parempi vaihtoehto.

Noh, mene ja tiedä.... pitää vain osata jättää ne epävarmat tapaukset, vaikka jos isoja ongelmia ei tulisikaan - niin edelleen myyminen voi takkuilla.
Samat kysymykset esitetään silloinkin ja hinnalla pääs(s)ee eroon.  :o

OT: Tutulla laukesi firman Opel Inssissä bensa 1.6 turbo, ajettu huikka yli 70tkm. Yksittäistapaus tai ei, mietityttää silti.  :-X

27
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 05.03.18 - klo:09:03 »
Perinteisillä polttiksilla ei ole pahemmin tarvinnut ajatusta uhrata ohjaamon lämpöeristämiseen, koska haaste on pikemminkin toisinpäin, eli mihin saadaan hukattua moottorin tuottama ylimääräinen lämpö. Kovalla pakkasella tietenkin pienikulutuksisilla dieseleillä ja varmaan joillain bensoilla myös, tulee kuitenkin vastaan että moottori/jäähdytys/lämmityslaite kombo ei ilman viimasuojia (eikä välttämättä niidenkään kanssa) jaksa pitää ohjaamoa kovin lämpimänä. Esim. Passat 3BG 1.9TDI lämmityslaitteen teho maantiellä riitti ehkä about siihen -20C, siitä alaspäin kun lämpötila meni, niin alkoi ohjaamokin viiletä.

Nyt kuitenkin sähköautojen tai plug-in hybridien osalta ohjaamon eristämiselle itseasiassa olisi tietynlainen "business-case" koska lähes kaikki lämpö pitää tuottaa erikseen ja se on pois toimintasäteestä. Todennäköisesti hyvinkin pienillä toimilla saataisiin ohjaamoa eristettyä hieman paremmin (esim. katto) ja sama taas auttaa säästämään jäähdytyksessä oikein kunnon helteellä. Lisäksi eristys auttaa usein myös ääneneristyksessä.  Modernit valtavat tuulilasit ja lasikatot nyt eivät kaikkein energiaystävällisimpiä ole tässä perspektiivissä, eikä giganttinen tuulilasi ole kovin edullinen vaihtaakaan sen kiveniskun/nastan iskun jälkeen (vakuutusyhtiö kiittää..). Tosin veikkaanpa että eristyksen optimointi ("nollaenergiaohjaamo") on kaukana suunnittelun tavoitteista vielä pitkään, sillä pakkasalueet eivät ole isoja markkina-alueita ja toisekseen isoa tuulilasia, lasikattoa tms. saatetaan pitää tyylikkäinä myyntiä edistävinä ominaisuuksina. Ja tietenkin se foami esim. sinne kattoon 1) maksaisi materiaalina joitain hassuja senttejä 2) pienentäisi sisätilaa (korkeutta) foamin paksuuden verran, esim. 10mm 3) olisi ylimääräinen työvaihe kokoamisessa (lisää työtä/kustannuksia) 4) painaisi joitain satoja grammoja kenties, joten todennäköisesti saamme odottaa paremmin eristettyjä hlö-auton ohjaamoja mahdollisesti hyvinkin pitkään.

Ei energia tahtonut takavuosina -20C riittää moottorissa mittarin normaaliasentoon myöskään Seat Tohelossa 1.9D padalla. Sai ajaa ainakin 50km motaria, ennenkuin voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että sisällä oli lämmin. Eli maski peittoon alle -10C sekä yltä että alta. Säästää löpöä ja moottoria sekä matkustajia. Muutenhan riittäisi melko pitkälle, että istuin lämpiää sähköllä, ja että on lämpimät kengät ja hanskat.  ???

Ovissa ei myöskään yleensä ole juurikaan muuta kuin ovipahvi, eli siinäkin ohut huopamatto toimii ääni- ja lämpöeristeenä.

Olen itse ihmetellyt ainakin 3 autoni sisäkaton eristystä sen muovin tai kangaspintaisen kovapahvin alta. Kaikissa on ollut keskellä kattoa pala bitumimattoa tai vastaavaa ilmeisesti resonanssien tappamiseksi. Tilaa foamille tai äänieristysmatolle plus foamille on ollut 2-3 cm. Asia on helppo tarkistaa, kun irroittaa katon sisävalon ja katsoo alle.  Katon eristäminen toimii sekä ääni- että myös auringossa lämpöeristeenä käänteisesti, eli sisätila ei lämpiä läheskään niin paljon kuin ilman. Myöskään (rankka)sateen ropina ei enää rummuta kattoa. Katon pinta-alahan on suuri etenkin farkuissa.  :o

28
Ei välttämättä:
"-manuaalivaihteiston avulla ajo pysyy omassa kontrollissa täysin, Suomen oloihin ei muunmaalaiset insinöörit osaa järjestelmiä suunnitella. En kyllä halua että kaikissa oloissa joku muu päättää millä vaihteella ajan. " Näin juuri, esim lumisissa ja mäkisissä olosuhteissa on hyvä ottaa mäen alla kierroksia. Tosin normi pk-seudun kuski ei, tosin tätä talvea lukuunottamatta, lunta ole juuri talvisin nähnyt. Suosittelen myös tutustumaan maastoajon perusteisiin, joista on hyötyä myös ihan talven arkiajossakin.
"
- koska nyt suuri osa uusista myytävistä automaatteja, näistä saatava yli 5 v ikäisinä noin 5 te hinnasta pois, korjausvara. Ostajien olisi syytä tiedostaa tämä. " Kyllä, enemmän liikkuvia osia, enemmän korjattavaa, vanhan mallinen automaatti kestää kyllä, mutta en nyt kovin luottavainen tuohon DSG:n tekniikkaan ole... Eikä se kovin luotettava ole ollutkaan, varsinkaan manuaaleihin nähden.

"- automaattivaihteisto sopii kyllä erinomaisesti myyjien bisnekseen (korjaukset), toki myös kaupunkiajoon ja tottumattomammille kuskeille" Onhan automaatti kyllä erinomainen taajamissa ja kaupungissa sekä lisäksi myös uusille- ja seniorikuskeille. Tästä tosin saisi nasta vs kitka vertoisen kinastelun mielipiteistä  :D

Pitää myös muistaa, että Suomessa auton keski-ikä on palttiarallaa 11v. 11v vanha dsg yms ei ole kovin hyvä idea. Mikäli nyt takuuaikaisella dsg:llä ajelee ja perse kestää vaihtaa autoa takuuajan päätyttyä, niin kyllähän itsekin automaatilla voisin ajaa. Tosin itse kun tarvitsen noita "metsätieominaisuuksia" sekä omalla ajoprofiililla en halua kerran vuodessa vaihdatta vaihteistoöljyjä, niin koen manuaalin parempana omaan käyttöön. Tosin joidenkin on vaikea ymmärtää mielipiteitä.

+ 1

Suomen autokanta on pohjoismaiden vanhin – keski-ikä lähes 13 vuotta  KSML 2.10. 2017

Keski-Suomessa henkilöautojen keski-ikä on 12,7 vuotta.  :-X

29
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 01.03.18 - klo:10:29 »
Saksassa tuntuu olevan nyt aika tavalla pöhinää noista jälkiasennusjärjestelmistä, jotka näyttävät jopa toimivan. Vaikuttaa siltä, että tuo voi hyvinkin tulla ratkaisuksi.

Pöhinää - siis epäselvää päästöissä sekä moottorien "ohjelmistoissa" on nyt niin paljon eri autonvalmistajien parissa, ettei perässä tahdo pysyä.
Toki ongelmat on ratkaistavissa, kysymys kuuluu vain vielä, kuka päivityslaskun maksaa ja miten auton arvon käy, ilman tai päivitettynä...  ???

Koomista, että vielä 2012 EU komissio piti dieseliä hyvänä päästöjen ja sitä kautta ilmanlaadun kannalta.... ja d on ainakin mediassa suurin syyllinen.  :o

30
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 01.03.18 - klo:09:09 »
Ok, jos heillä on sellainen järjestelmä jo käytössä?
Lehtitietojen mukaan valvonnan järjestäminen todettiin ongelmaksi, mutta toimittajalla ei välttämättä ollut ajantasaista tietoa.

Siitä en tiedä, mutta jos osa euro5 disukoista päivitetään scr- tai muulla systeemillä "vähäpäästöisiksi", niin tarvitaan siirtymäaika ja kuka ehtii valvoa 6-7  miljoonan auton statuksen ?  Ai niin joo. Pihistelijä.  :) ;) :D ;D

Tuskin saksalaisella diesel kuskilla, joka käyttää vanhempaa kalustoa (ts. on vähävaraisempi) on hirveää intoa myydä autonsa pilkkahintaan ja ostaa uutta kallista tilalle => koska valvonta on työlästä, niin sääntöjä rikotaan.

Saksalainen on, jos ei nyt suorastaan pihi, niin ainakin tarkka euroistaan.... hedelmäpussista veloittamista marketissa pidetään petoksena....
Sakut eivät myöskään myy vähän ajettua kuranttia autoaan mallista riippumatta pikkurahalla. Jos on halpa, siihen on joku syy. Sorry OT.

Sivuja: [1] 2 3 ... 47







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi