Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 43
1
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : tänään kello 19:44 »
9.11. ilmestyneessä Teknikens Värld lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli suorasuihkumoottoreiden ongelmista ja päästöistä.  :(

Ohessa kuvakaappaus.  :o



Siis uudet suorasuihkubensat tuottavat pahimmillaan moninkertaisesti yli raja-arvon, ja diesel hiukkassuodattimella onkin puhtain tämän suhteen.  :o

2
Octavia III (13-) / Vs: Octavian toimitusaika
« : 14.11.17 - klo:16:59 »
Edellisen kerran kun ostin uuden auton, joka tuli liikeeseen vähän ennen joulua, niin automyyjä sanoi, että ota se käyttöön vasta tammikuun puolella. Sillä on kuulemma merkitystä jälleenmyyntiarvoon. Tiedä häntä. No, tämä viesti mielessä otan varmuuden vuoksi tämänkin vasta tammikuussa käyttöön. Mahtaa siellä liikeessä olla kahvipöytäkeskustelut kun löysivät autonostajan, jolla ei ole autokuumetta vaan jaksaa odottaa muutaman viikon vaikka uusi auto on jo liikkeen pihassa.  ;D

SItten kun tarjoat autoasi vaihtoon, niin ensisijaisesti myyjä tuijottaa vuosimallia, ja sen jälkeen vasta moottoria, huoltokirjaa, kilsoja ja varustetasoa....
ja ne syötetään koneelle, jonka ohjelma laskee hyvityshinnan.  :o

3
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 13.11.17 - klo:12:04 »
9.11. ilmestyneessä Teknikens Värld lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli suorasuihkumoottoreiden ongelmista ja päästöistä.  :(
Voisiko joku osaavampi linkata sen järkyttävän graafin noin 10 eri automallin pienhiukkaspäästöistä tänne ?  :o

4
https://drive.google.com/open?id=1oylRQWJDUhdI-m2XNsHC2CIqFCVh-Gwb

Näet mitä haluat. Lisäsin kuvaasi muutamaan kohtaan NEDC:n kiihtyvyyden. Noista mustista viivoista näet heti todellisen tilanteen.

Aivan varmasti polttoainetta kuluu vähemmän, kun kiihdytetään hommaan optimoiduilla ohjauskartoilla todella hitaasti sinun suosikkinormisi mukaisilla kuvitteellisilla alhaisilla ajovastuksilla.

Ei tällä sankariPihistelijällä ole kuin yksi oikea = oma mielipide tai kanta ja ainut agenda on julistaa yksisilmäisesti 1.0TSin pohjakulutuslukemia. Kaikkien toisten kertomia kokemusperäisiäkään faktoja ei noteerata lainkaan, vaan ne kumotaan vain helposti ..."uskon".... .   :o :o :o :o  ;D ;D

5
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 08.11.17 - klo:08:18 »
On yksittäistapauksia joille tuo pisaralla pisimmälle on elämäntehtävä ja sitten meitä, jotka ajavat normaalisti periaattella "niin kauan kun polttoainetta saa rahalle se on halpaa".

Sinun kommentti on tosi jota on moni muukin asiantuntija todennut, että noihin ilmoitettuihin lukemiin on hankala päästä ja niillä ei ole mitään tekemistä normaalin ajon kanssa.

Passatin tasaisen nopeuden kulutukset ovat alle 100km/h jossain 3,5-4,0l luokassa. Sitten kun ajetaan muiden mukana kaupungissa tai taajamassa, niin tuppaa menemään min. litra enemmän. Joku viisaampi oli laskenut, että yhden punaisen valon pysähtyminen ja uudelleen ajonopeuteen kiihdyttäminen kuluttaa saman verran kuin 1 km ajo. Ne ajot ajetaan muun liikenteen mukana, jotka täytyy ja vähemmän just for fun.  :P

6
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 08.11.17 - klo:08:09 »
Taas tuntuu olevan aika yksipuoleista ajattelua ilmassa. Mutuilu ja yleistykset tuntuvan toimivan aika huonosti tässä. Lukekaa aiheesta tehtyjä laajempia vertailuja sen sijaan, että tuijottelisitte vain yhtä omaa näkemystänne tukevaa testiä. Bensiinien ja dieseleiden kulutuksissa on eroja ja noissa eroissa on suurta tapauskohtaista vaihtelua. Esimerkiksi Auto, Motor und Sportin viimeisimmässä bensojen ja dieseleiden vertailussa Kodiac 1.4 TSI oli vähän taloudellisempi kuin 2.0 TDI, mutta Mercedes E 200 oli hemmetisti epätaloudellisempi kuin E 200 d.

Kyllä AMS tulee luettua kannesta kanteen moottoriurheiluosio pl. On myös tiedossa, että B/D kulutuserot ovat mallikohtaisia ja riippuu lisäksi vielä kuljettajasta, kuormituksesta, lämpötilasta ja maastosta ajonopeuksien lisäksi. Konsernin molemmat moottorit ovat käsitykseni (syntynyt sekä käytännössä että mediaan tutustumalla) sieltä pihimmästä päästä. Autolehtien vertailutestit (kuljettajat vaihtavat autoja) osoittavat samansuuntaisia tuloksia. On myös aika lailla selvää, että kuormitettuna disukan hyötysuhde paranee ja jotain syystä monet suuremmat autot, kuorkit, veturit jne. ovatkin disukoita. Pienemmän pään autoissa disuka ei tuo kuin marginaalista kulutuseroa, mutta moottori apulaitteineen on kalliimpi valmistaa. Piste.  :o

7
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 07.11.17 - klo:21:42 »
Vääntö ei ainakaan ole syy. 1.6 TDI vääntää 250 Nm, kun 1.0 TSI "vain" 200 Nm. Kampiakselin vääntö ei kuitenkaan kerro totuutta. Dieselissä on sen verran pidemmät välitykset, että se korkeampi vääntö kuoleutuu niihin. Vetävien pyörien vääntö, jolla on merkitystä, on molemmissa sama.

Autotoimittajat eivät osaa/viitsi ajaa taloudellisesti. Täten heidän ilmoittamat kulutukset ovat turhia. Yhtälailla he saavat dieselinkin kulutukset todella korkeiksi. Pitää oikein ihmetellä miten he ajavat. Paremman kuvan saa EU-kulutuksista. Ne on ajettu järkevällä kaasulla ja jarrulla. Lisäksi ovat vertailukelpoiset.

Niin. Jos 1.6TDi väännön huippu osuu 250 Nm @ 1500–2500 r/min niin kyllä se osuu edelleen Suomen nopeuksilla ihan passelisti.
70-85km/h menee passelisti vitosella. 6-vaihteella noin 90-150km/h. 

Selitätkö, mihin se siis katoaa ? Autohan on selvästi suurempikin kuin Seat Leon.

Ihmeellistä yksipuolista vänkäämistä "uskon".... Olen ajanut esim. huoltojen aikana myös bensoilla, ja aina on kulunut 2l enemmän tieturin mukaan.

Miksi Passattiin ei ole tarjolla 1.0 TSI moottoria?

Minä ajoin tänään 45 km lenkin talvirajoitusten mukaan. Mukana kaupunkipyöritystä. Kulutus 3,6 l/100 km. Uskon, että 1.0 TSI Passatin keulalla veisi sen 3,9 litraa. CO2-päästöt olisivat 13% pienemmät kuin dieselillä.

Ehkä se ei riitä suurempaan & painavampaan autoon. Seuraavan sukupolven Passatissa ei olekaan 1.0TSi, vaan 1.5TSi  130 ja 150hv.
Tehdas on ehkä kaukonäköisempi kuin vielä arvaammekaan.

Mondeon koeajon kulutuslukemat olivat tosiaan muidenkin mielestä suurehkot. Toki koeajossa on yleensä aina myös ne suorituskykymittaukset.
EI koeajossa ole tarkoituskaan ajaa eco-ajoa, vaan selvittää käytännön suorituskyky ja kulutus. Kestotesti monen ajamana olisi vielä parempi.

https://www.autotalli.com/artikkeli/Il-Koeajo-Ja-Arvio--Ford-Mondeo 

Koeajokulutus l: 8,4-8,8
EU-kulutus l: 7,9/4,7/5,9   

Eli jos oikein luen, niin normikeskiarvoon tulee huimat 2,5l eroa. Alhaalta ylöspäin prosenteissa yli 40%.   :'(

Pohjat 2 kertaa kesällä, sama kulkine AC off ja DRL päällä, kuiva keli, ei alinopeutta - perillä tieturin mukaan 3,5l/100km. Ja edelleen auto on isompi.


8
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 07.11.17 - klo:20:06 »
Miksi Passattiin ei ole tarjolla 1.0 TSI moottoria? Jos on 85 kW diesel, miksi ei ole 85 kW bensaa?

Minä ajoin tänään 45 km lenkin talvirajoitusten mukaan. Mukana kaupunkipyöritystä. Kulutus 3,6 l/100 km. Uskon, että 1.0 TSI Passatin keulalla veisi sen 3,9 litraa. CO2-päästöt olisivat 13% pienemmät kuin dieselillä.

Korjaus: Passatin 1.6 TDI tuottaakin 88 kW.

Saahan sitä uskoa asioita, mitä ei ole olemassakaan.....voi olla riittämätön vääntö, oletettu kestävyysongelma rasitettuna, kestoikä...

Ainakin Ford Mondeossa on 1.0EcoBoost saatavilla, mutta esim. 1.5Ecoboost on median koeajoissa kuluttanut n. 2l/100km luvattua enemmän. Sorry OT Ford. Riippumattomat saksalaiset alan tutkijat laskivat aikoinaan 1.0 padan kestoiäksi 150tkm, mutta on niillä todistetusti ajettu yli 200tkm:kin.

https://www.is.fi/autot/art-2000005438594.html   IS / 7.11. 2017

Tutkimusjohtaja IS:lle: Nykyautojen pihejä bensaturboja vaivaa vakava ongelma – edes vikavalo ei syty ennen kuin on liian myöhäistä


MOOTTORIVAURIO Vian ensimmäisenä tunnusmerkkinä on lähes huomaamaton metallinen sirinä tai rapina.
Kysymyksessä on vanhan tunnetun ongelman osittain mysteerinenkin puoli, joka liittyy polttoaineen ennenaikaiseen syttymiseen eli niin sanottuun nakutukseen.

– Autonvalmistajat vaikenevat ilmiöstä, mutta tiedossa on, että erityisesti tehokkaita, suorasuihkutteisia ja suhteessa pienitilavuuksisia bensiiniturbomoottoreita on hajonnut tämän takia merkittäviä määriä, voiteluöljyihin erikoistuneen saksalaisen Liqui Molyn tutkimusosaston johtaja Oliver Kuhn kertoo Ilta-Sanomille antamassaan haastattelussa.

Moottorituhoja on tapahtunut, vaikka moottorista itsestään ei ole löydetty tarkemmissa tutkimuksissa välttämättä minkäänlaista tunnistettavaa suunnittelu- tai käyttövirhettä. Myöskään mitään vikavaloja ei ole kaikissa tapauksissa syttynyt - ainakaan ennen kuin on ollut jo aivan liian myöhäistä.

– Pahimmillaan ilmiön aiheuttamat vauriot ovat massiivisia, Kuhn kertoo ja näyttää kuvaa pirstaleina olevasta männästä.

Voiteluöljy saattaa olla osatekijä?

Käytännössä ilmiössä ennenaikaisesti syttyvä bensiini vaurioittaa ensin sytytystulppaa sekä sylinterinkannessa olevaa palotilaa ja männän päätä.

Pidempään jatkuvana nakutus alkaa nostaa myös palotilan lämpöä, mikä johtaa jatkuessaan väistämättä hehkusytytykseen. Sen lopputuloksena metalli alkaa muuttaa muotoaan eli sulaa ja lopuksi moottori leikkaa kiinni.

– Kukaan ei tiedä mistä ilmiö näiden pienten bensaturbojen osalta tarkalleen johtuu, mutta viitteitä on siitä, että voiteluöljy on mukana ainakin osatekijänä, Kuhn sanoo.

Kuhnilla on asiasta runsaasti tietoa, sillä hänen työnantajansa Liqui Moly on kotimaassaan Saksassa moottoriöljyjen lisäaineiden selkeä markkinajohtaja.

Ekoviritetyt moottorit kovassa rasituksessa

Tutkimusjohtaja Kuhn kertoo moottoriöljyjen kehittyneen viime vuosina autonvalmistajien vaatimuksesta yhä juoksevimmiksi ja vesimäisemmiksi myös aivan perustason autoissa.

– Lisäksi öljyn määrä on moottoreista otettuihin tehoihin nähden entistä pienempi. Samalla moottoreiden suhteellinen lämpörasitus ja mekaaninen kuormitus ovat koko ajan kasvaneet.

Nykyaikaiset moottoriöljyt eivät Kuhnin mukaan ole enää pelkkiä voiteluaineita, vaan kehittyneitä nestemäisiä varaosia, joiden on ominaisuuksiltaan sovittava tarkasti kulloiseenkin moottoriin.

Tutkijat ovat esimerkiksi havainneet, että kokeissa pikkuturbojen nakutusongelmien todennäköisyyttä on voitu pienentää öljylaatua muuttamalla.

Myös moottorin sisäosien pysyminen puhtaana että polttoaineen laatu vaikuttavat nakutusilmiön syntyyn.

PS. Olen myös ajanut 3 Seatilla yli 300tkm, joista viimeisin oli lopuksi oma. En usko enää palaavani tuohon konsernin merkkiin.






9
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 07.11.17 - klo:18:57 »
Ei hiilidioksidi ole saaste. Saasteita ovat hiukkaset ja typen oksidit.

Ei bensa välttämättä tuota enempää hiilidioksidia kuin diesel. Alkaa nykyään olemaan jo päinvastoin.

Esim.
- Seat Leon 1.0 TSI (85 kW) 102 g/km
- Seat Leon 1.6 TDI (85 kW) 108 g/km

Dieselin kulutus litroissa on kyllä pienempi, mutta diesel tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti.

Ajoin tänään päivällä liki pysähdyksittä edestakaisin 30km suuntaansa. 1.6 Slowmotion mopodiesel ahmi maskipeitot käytössä  ajotieturin mukaan kotipihassa 3,9l/100km. Ainakaan Passatin bensaversiolla ei pääse lähellekään tätä.   ;D

10
Olen törmännyt varsin hassunkurisiin ilmiöihin uusissa autoissa, jotka mielestäni johtuvat siitä että jokainen gramman kymmenys päästöissä halutaan pois jos se vain on mahdollista:

Havaintoni ovat siis seuraavia, joiden seurauksena päästöt hivenen pienemmät mutta toiminto kärsii:

Uusin passat:
- Puhelin latautuu hitaasti
- Halogeeni valoissa ei kehumista

Uusin volvo S90
- Puhelin latautuu hitaasti
- Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi

Uusin Opel Insignia
- Puhelin latautuu hitaasti
-Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi
- Automaattinen ulkolämpötilan mukaan päälle menevä ratin ja istuimen lämmitin. Tippuu pois päältä todella nopeasti. Eli kannattaa laittaa itse manuaalisesti päälle.

Kommentoin vain ajovaloja.... valmistaja saa juurikin sellaiset, kuin maksaa ja tilaa. Ex 3C:n halogeenit olivat aika vaatimattomat, ei houkutellut ajamaan pimeässä lyhyillä kovempaa kuin uskalsi. B7 halogeenit ovat taasen paremmat ja ainakin normaaliajossa etelässä riittävät kun ei ole vauhtisokea.

Ainakin VW:ssä päiväajovalot (sekä DRL että isot lyhdyt) toimivat vakiodulla alennetulla jännitteellä, ts. ovat hieman himmeämmät.

Ehkä tilaaja on sanellut, mitkä speksit lyhtyjen pitää täyttää ja paljonko ne saavat maksaa kustannussäästöjen nimissä.... se joka haluaa paremmat, ruksii lisähintaan ne ledit tai ne vielä kalliimmat.  Toki ne säästävät käytössä joitain grammoja. Niistähän saa paremman katteenkin.  :o

11
Kuulemma "alkuperäinen" moottoriohjainlaitteen ohjelmisto on parempi kuin tämä tämä uudempi. Päivitetty ei ainakaan paranna autoa, päinvastoin.

Ainakin täällä 1.6TDi alakierroksilla tahmea ja kuluttaa 0,5-0,8l enemmän.... eikä tahdo jaksaa kulkea mäkisessä maastossa.....vatuttaa... :o

12
Seat / Vs: Seat Cordoba 2002 vaihteet jumittavat
« : 26.10.17 - klo:20:10 »
Eikös näissä ollut niitä askivikojakin..... ?  :o :o

13
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
« : 25.10.17 - klo:10:22 »
Skoda yllätti: Yetin seuraaja Karoq saa huippumittariston

https://www.is.fi/autot/art-2000005422197.html   IS   25.10. 2017

Skoda Karoq on uusintapainos suosituksi nousseesta Seat Atecasta.

Skoda julkisti Palermossa yllättävän uutisen, sillä uusi, muunneltava digitaalimittaristo tulee Karoqiin.
Tämä virtuaalimittaristonakin tunnettu ja eräänlaisena kruununjalokivenä pidetty, edistyksellinen varuste on totutusti nähty aiemmin
lähinnä VW-yhtymän eri merkkien kalleimmissa malleissa. Nyt varuste alkaa siis valua myös yhä useampaan edulliseen tulokkaiseen.

Vakiovarusteeksi virtuaalimittaristo ei Karoqiin kuitenkaan tule, eikä sen lisähinta ole vielä tiedossa. Muunneltava digimittaristo saadaan auton valikoimaan myöhemmin ensi vuoden aikana.

Mittaristossa on Karoqissa neljä eri näyttönäkymää: Classic, Extended, Modern sekä Basic. Ne muodostavat kuitenkin vain mittaristonäytön rakenteen, jota kuljettaja voi vielä muokata näytön vierityspainikkeen avulla, ja siten määrittää mittariston eri alueilla näytettävän informaation sekä niiden koon.

Skoda Karoq korvaa Yeti-katumaasturin. Ensimmäiset Karoq-mallin yksilöt saapuvat Suomeen joulukuussa.

Virallisesti noin 4,4-metrinen Karoq lanseerataan maassamme ensi vuoden tammikuussa. Skoda Karoq on erittäin läheistä sukua tuoreelle Seat Atecalle, ja molemmat autot perustuvatkin samalle MQB-perusrakenteelle.

Esimerkiksi autojen akselivälissä on vain kahdeksan millimetrin ero, ja kokonaispituudessa 19 millin ero Karoqin hyväksi. Autoserkusten leveydetkin ovat millilleen samat.

Karoq on kompakti viisiovinen CUV, eli crossover. Sen hinnat alkavat Suomessa noin 27 500 eurosta, jolloin kyseessä on 1,0-litraisen TSI-moottorin ja kuusiportaisen manuaalivaihteiston vauhdittama, alimman Ambition-varustetason etuvetoinen auto.

Vastaavasti 2,0-litrainen TDI-neliveto maksaa edullisimmillaan noin 37 000 euroa, jälleen Ambition-varusteltuna. Auton viralliset hinnat julkistetaan marraskuussa.



14
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 23.10.17 - klo:19:50 »
Täällähän on ihan mielenkiintoista keskustelua....

Tarpeita, mieltymyksiä, uskontoja ja rahamasseja on niin joka lähtöön .... kannatan silti aina monipuolista keskustelua, sekin avartaa....  ;)

15
Golf IV (97–03) / Vs: Alkuperäis osien kestävyys.
« : 23.10.17 - klo:19:45 »
Naissan Sunnyssä -94 2.0d  oli 7v. ja n. 350tkm jälkeen (keikka-ajossa !) vielä orkkis kansipahvi, vetarit, etuiskarit ym. ym. Laturi ja startti meni joskus 250tkm nurkilla uusiksi. Niin, ja pisteenä d.n päälle pakoputkikin oli vielä se sama.  EGR-vena oli se joka meni tukkoon ja auto kulki vähän tukkoisesti. :D

16
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Merkkihuolto ja mutsin Polo
« : 22.10.17 - klo:10:29 »
Ihan normaali vanhemman naisen kusetusyritys. Voisit kyllä mennä sinne tiskin taakse naureskelemaan että josko ammattimiehet laittaisivat huollosta asiallisien n. 200 euron laskun oikaisun ja kertoisivat miksi katsastusmies oli väärässä?

Merkkiliikkeelle kelpaa aina eurot, ja koska vanhempia autoja ei juurikaan tule kuin ehkä jakopää- ja askiremppoihin, niin sitten yritetään vippaskonsteilla (tuntivel. jtn 130-170€/h). Marmorilta saa muuten ns. eko-huollon yli 5v. autohin, se on edullisempikin jos haluaa pitää ajoturvan voimassa.

Tuntuu oudolta, että puslat (muussa kun jossain Alfassa) olisi risat noilla kilsoilla. Normiajokm lienee 200-300tkm ennen vaihtoa.

Katsastuksesta kyllä pääsee ajoittain viallisiakin autoja läpi, mutta tuskin jos on noin paljon vaihdettavaa, jarrulevyjä syynätään usein aika tarkasti.
Liekö sitten auton tuoreus ja pienet km herpaannuttaneet katsuria ?  :o

OT.  Ex 3C:ään olisi haluttu vaihtaa Thermotop alle 100tkm ajoilla ja 900€ (100€ vastaantuloa) kustarilla, mutta se lähtikin yllättäen määräaikaishuollon ja vikakoodien luvun jälkeen toimimaan pakkasaamuna. Autokin lähti vaihtoon pari kk myöhemmin takalokarin maalikuplien kanssa. Ne olisivat kyllä menneet maahantuojan piikkiin mutta ilman sijaisautoa...

17
Myydään / Vs: Passat 1996-2000 Alfamer korjaus kirja
« : 19.10.17 - klo:22:22 »
Pisto, kasto ja nostó.  ;)

18
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 18.10.17 - klo:12:57 »
Öljy-yhtiökin alkaa varautua tulevaan:  Shell osti ison sähköautojen latausfirman  TL  /  17.10. 2017

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/shell-osti-ison-sahkoautojen-latausfirman?utm_source=vko-42-17&utm_medium=email&utm_campaign=tl-uutiskirje


Öljy-yhtiö Shell on jo sijoittanut miljardeja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, nyt se on ostanut hollantilaisen NewMotionin, jolla on 30 000 sähköautojen latauspistettä Länsi-Euroopassa.

Shell valmistautuu jo täyttä päätä siihen, ettei maailma ole pian enää polttomoottoriautojen valtaama.

”Tämä täydentää jo olemassa olevia latausasemiamme, osa on pikalatausasemia, osa hitaampia, emmekä aio yhdistää niitä jatkossakaan”, kertoo Shellin varajohtaja Matthew Tipper Reutersin mukaan.    :o



19
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 17.10.17 - klo:12:09 »
Uusimmassa Talouselämässä on (nro36) on artikkeli Telsan taloustilanteesta. Tänä vuonna tappioita arvioidaan syntyvän n. 1 miljardin verran ja nettokassa on n. 3 miljardia. Rahavirta on vahvasti miinuksella, rahoitusvaje toisella neljänneksellä oli miljardi dollaria. Artikkelissa veikataan että jos vuoto jatkuu, yhtiön tarina on ohi jouluna. Sijoittajien usko on kuitenkin vahva, niin kauan kuin liikevaihto jatkaa huomattavaa kasvuvauhtiaan (n.70%). Kuitenkin samassa todetaan että Teslalla on suuria tuotantovaikeuksia 3-mallin kanssa, käytännössä henkilöstö joutuu käsin tekemään työvaiheita joidenka pitäisi olla automatisoituja. Jos tuotanto 3:n kanssa menee pieleen (ja yhtiö kassakriisiin), ei olisi yhtään ihme jos Teslan ostaa pois jokin kiinalainen toimija, nyt omistuksesta 5% on Kiinasta.

Tesla on paitsi alan pioneeri, myös täysin rinnastettavissa startup-yritykseen. Muutaman ensimmäinen vuosi on raskaasti tappiollinen suurten kehityskustannusten sekä alkuinvestointien ja pienen volyymin vuoksi. Jos rahoittajat (tässä aika pitkälti osakkaat) ja "sähköautouskovaiset" jaksavat pitää firman pystyssä kuolemanlaakson yli, niin tästäkin voi vielä tulla menetystarina. Vaatii kyllä melkoista pitkämielisyyttä.  :o

20
Ensi kuussa olisi 1.6 TDI:n katsatus ja autoon ei ole tehty huijausohjelmiston päivitystä (enkä meinannut tehdä ennnenkuin on pakko). Tuosta syystä katsastusta ei voi edelleenkään hylätä?

Ei vaadita, koska päivitettäviä autoja on niin paljon - ja kamppis on siis kesken / auki.  :o

Itsellä kului eilen maantieajossa 80/100km/h etupäässä ajaen 200km matkalla 5,3l/100km, missä on 0,7-0,8l päästölisää eli liikaa.  Ei jaksa kuten ennen, enää kulkea kevyesti ylämäkiin vaan vaatii enemmän kaasua => löpöä kuluu enemmän. Alakierroksilla jotenkin tukossa tai "hengetön". :(

21
Passat B7 (11-14) / Vs: B7 tehdaswebaston sielunelämä
« : 12.10.17 - klo:20:43 »
1 akun autoissa -B7 taitaa kaikissa tehdasasenteisissa olla toinen weballe kontin vasemmassa kulmassa - weba ei käynnisty akun varaustilan ollessa liian alhainen. Ehkä myös 2 akun autoissa (näissä on myös virranjakaja, ensin auton oma akku täyteen ja sitten weban) on näin. Omassakaan vähän ajetussa se ei aina käynnistynyt kovemmilla pakkasilla kaukolla. Myös kesädieseliä on saattanut jäädä weban putkiin, jos sitä ei ole käytetty ajoissa varoiksi - ja silloin käynnistyminen on arpapeliä.  :o

22
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:19:00 »
Mullerin puheessa jäi epäselväksi kuinka pitkää kahvitaukoa hän tarkoitti. Jos tauko olisi puolen tunnin mittainen, niin akkua pitäisi ladata 200 kW (=0,2 MW teholla). 240V jakelujänniteverkosta otettuna tuo tarkoittaisi miehekästä 833 A virtaa. Toki jakeluasemille voidaan järjestää 20kV siirtoverkosta muuntamalla haluttu jännite mutta joka tapauksessa latausteho kuulostaa mahdottoman suurelta. Vai onko matematiikassani virhe?


Juu, voi se kaffepaussi kestää hameväen kans kauemminkin.....  ;) :D ;D

Vakavasti, toisesta ketjusta autoinssiä lainaten:

Kauppalehden uutisen mukaan Toshiba tuo 2019 markkinoille akun, joka latautuu muutamassa minuutissa ja ajomatka voisi olla 320 km.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toshibalta-superakku-auto-latautuu-kahvitauon-aikana/U5DxZe4H    Kl 11.10. 2017

50 Ah:n prototyyppiakulla on kokoa 111 x 194 x 14,5 millimetriä. KUVA: RUUTUKAAPPAUS, TOSHIBA
Toshiba on kehittänyt sähköauton akun, jonka väitetään latautuvan kuudessa minuutissa.

Japanilainen Toshiba väittää kehittäneensä sähköautoihin akun, joka latautuu vain muutamassa minuutissa ja jolla voi ajaa yhdellä latauksella 320 kilometriä. Yhtiön verkkosivuilla oleva laskelma väittää, että uutuus kolminkertaistaa sähköauton akkukapasiteetin.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm

Jos väite pitää paikkansa, sähköautojen yleistymisen keskeisin pullonkaula on murrettu.

Kyseessä ovat niin sanotut SCIB-akut (super charge ion battery), joissa käytetään uudenlaista, erittäin energiatiheää titaaniniobiumoksidi-pohjaista anodimateriaalia. Se kaksinkertaistaa niiden kapasiteetin.

Akkujen santaan olevan myös turvallisia, sillä ne eivät räjähdä tai syty tuleen.

Akkukeksintö ei ole sinällään uusi, sillä Toshiba esitteli ensimmäisen version jo vuonna 2008. Näitä akkuja on käytetty muun muassa busseissa, junissa, hisseissä ja voimalaitoksissa.

Suomen talven kannalta keskeistä on se, ettei uuden akun varaus purkaannu pakkasessa. Lataaminen tosin hidastuu hieman kylmässä, sillä esimerkiksi kymmenessä pakkasasteessa siihen menee kymmenen minuuttia.

Akun luvataan säilyttävän yli 90 prosenttia kapasiteetistaan vielä 5 000 lataus- ja purkauskerran jälkeen. Tavalliset akut heikkenevät jo alle tuhannen latauksen jälkeen.

Akku on tarkoitus tuoda markkinoille vuonna 2019.

Toshiba on ollut suurissa vaikeuksissa, joita on pahentanut yhtiön voitolliseksi väärentämä kirjanpito. Siitä se sai valtavat sakot.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/0301/newscib_image5.png

Ym. taulukko eri akkutyypeistä ja ajomatkasta / latauksesta.

23
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:17:31 »
VW:n sähkömalleista 2020 taitaa suurin osa olla vielä valitettavasti hybridejä, nykyinen E-Golfhan on myös suunniteltu normaalin MBQ:n pohjalevylle. Eiköhän käytettyjen sähköautojen tuonti rähjähdä seuraavan 5V aikana, heti kun on jotain mitä tuoda.  :D

Täsmennän omaani; tarkoitin seuraavaa lähintä 5 vuotta.

Tässä kattava artikkeli VW-konsernin suunnitelmista, ties vaikka onnistuisivat tällä kertaa:  ;)

https://www.hs.fi/autot/art-2000005364029.html   HS  12.9. 2017

Volkswagen tekee jättipanostuksen sähköautoihin: 20 miljardia euroa ja 80 uutta automallia – Toimitusjohtaja piikitteli Teslaa

Diesel-skandaalissa ryvettynyt Volkswagen panostaa nyt sähköautoihin. HS seurasi Frankfurtissa Volkswagenin toimitusjohtajan puhetta, joka alkoi virheiden myöntämisellä ja päättyi yllätykseen.

VOLKSWAGENIN toimitusjohtajan Matthias Müllerin puheen rakenne oli tarkkaan harkittu.

Ensin hän myönsi virheet. Sitten hän esitti vision tulevaisuudesta ja kertoi, miten virheet korjataan. Puheensa loppuun hän säästi vielä yllätyksen.

HS seurasi Müllerin puhetta maanantai-iltana Saksan Frankfurtissa, jossa järjestettävässä suuressa autonäyttelyssä autonvalmistajat esittelevät tällä ja ensi viikolla uusia autojaan.

Matthias Müller nousi Volkswagenin toimitusjohtajaksi vuonna 2015, kun edellinen johtaja Martin Winterkorn sai potkut Volkswagenin päästöskandaalin vuoksi.

Nyt Müllerin pitäisi puhdistaa Volkswagenin maine ja luotsata yhtiö menestykseen.

Maanantai-iltana Volkswagen järjesti iltatilaisuuden Frankfurtin messukeskuksessa, jonka lavalle Matthias Müller saapui Volkswagenin Sedric-nimisellä konseptiautolla.

Auto on Volkswagenin ensimmäinen täysin autonomiseen ajoon kykenevä auto, joten Müllerin esiintyminen alkoi vahvasti, tulevaisuuteen katsoen.

”Pian tämä auto kuljettaa työntekijöitämme yhtiömme tehtaalla Wolfsburgissa ilman kuljettajaa”, hän hehkutti ja kertoi, että Volkswagenilla on suuria suunnitelmia robottiautojen suhteen.

LENNOKKAAN alun jälkeen Müller nöyrtyi.

Hän otti esiin dieselautojen kiellot, joita viritellään nyt muun muassa Saksassa, Pariisissa ja Kiinassa. Ehkä merkittävin syy dieselin huonoon maineeseen on Volkswagenin toteuttama päästöhuijaus, vaikka Müller ei sitä suoraan myöntänytkään.

Müller sanoi, että koko autoteollisuuden on muututtava ja lunastettava takaisin suuren yleisön luottamus. Päästöistä olisi jatkossa puhuttava rehellisesti.

”Ajat, joina autoteollisuus tuli tänne Frankfurtiin taputtelemaan itseään selkään, ovat ohi. Autoalan perinteisten tapojen on muututtava”, hän sanoi.

”We have got the message. And we will deliver!” hän julisti.

RATKAISUKSI Müller esitti Volkswagenin uutta sähköautostrategiaa.

Strategian mukaan Volkswagen aikoo tuoda ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä markkinoille yhteensä 80 sähköautomallia, joista 50 olisi täysin sähköllä kulkevia ja 30 hybridejä.

Mullerin mukaan heidän tulevat täyssähköautonsa kulkevat yhdellä latauksella 600 kilometriä ja latautuvat täyteen kahvitauon aikana.

Vuonna 2025 Volkswagenin tavoitteena on olla maailman suurin sähköautojen valmistaja ja myydä noin kolme miljoonaa sähköautoa vuodessa. Se tarkoittaisi sitä, että joka neljäs yhtiön uusista autoista olisi sähköauto.

Vuonna 2030 Volkswagen-konserni olisi ”täysin sähköistetty”, Müller sanoi. Se tarkoittaa sitä, että konserniin kuuluvien automerkkien jokaisesta 300 automallista olisi saatavilla sähköllä toimiva versio. Volkswagen-konserniin kuuluvat muun muassa Seat, Skoda, Audi ja Lamborghini.

MÜLLERIN mukaan Volkswagenin on oltava se autoyhtiö, joka vie maailman sähköautojen aikaan. Puheessaan hän myös piikitteli kalifornialaista sähköautovalmistaja Teslaa, vaikka ei suoraan maininnut sen nimeä.

”Tämä läpimurto ei tule omaa tietään kulkevilta pioneereilta. Läpimurron tekevät ne, jotka saavat uuden teknologian pystyyn ja käyntiin mittakaavassa, jolla on todella merkitystä. Emme puhu yhtiöstä, joka myy vuodessa 200 000 tai 300 000 autoa. Me puhumme yhtiöstä, joka myy vuodessa yli 10 miljoonaa autoa”, hän sanoi.

Saavuttaakseen tavoitteensa Volkswagen aikoo tehdä sähköautoiluun merkittäviä investointeja. Yhtiö panostaa sähköautojen kehitykseen yhteensä 20 miljardia euroa.

Müllerin mukaan siirtymä sähköautoihin tulee olemaan autoalan aikakäsityksessä nopea.

”Autoalalla vuosi 2030 on käytännössä ylihuomenna”, hän sanoi.

NOPEUDESTA huolimatta autoalan rakenteet eivät muutu helposti.

Puheensa lopuksi Müller kertoi, miten maailman vieminen sähköautojen aikaan sitten onnistuisi. Se olikin hänen puheensa viimeinen yllätys, joka vei sähköautovisioissa lentäneen kuulijan takaisin dieselinkatkuiseen todellisuuteen.

Maailman vieminen päästöttömien sähköautojen aikaan tapahtuu myymällä bensalla ja dieselillä kulkevia polttomoottoriautoja.

”Me olemme siirtymävaiheessa, ja rahoittaaksemme tämän siirtymävaiheen meidän on jatkettava modernien diesel- ja bensamoottorien myymistä. Tämän päivän moottorit ovat yhä ympäristöystävällisempiä, ja totuus on, että niiden tuotoilla me rahoitamme investointimme. Ilman tehokkaita ja puhtaita dieselmoottoreita emme saavuta ilmastotavoitteitamme”, Müller sanoi.

”Autoalan muutos on pysäyttämätön, ja Volkswagen tulee johtamaan tuota muutosta”, Müller päätti puheensa.

VOLKSWAGENIN visiot ovat kunnianhimoisia, mutta täällä Frankfurtin autonäyttelyssä niistä ei ole vielä konkreettista näyttöä – siis autoa, jonka voisi pian saada autokaupasta. Volkswagenin merkittävät sähköautojulkistukset ovat vielä muutaman vuoden päässä.

Yhtiö on esitellyt kolme konseptiversiota sähköautoista, joiden pitäisi tulla markkinoille 2020-luvun alussa.

Lue lisää Volkswagenin tulevista sähköautoista:

Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Legendaarinen hippipaku tulee takaisin – VW julkaisee sähköversion Kleinbusista

Tuorein sähköautokonsepteista on nimeltään I.D. Cross II, joka näyttää yhtiön promokuvassa tältä:

Volkswagen I.D. Cross II. (KUVA: VOLKSWAGEN)

Kyseessä on pieni katumaasturi, joka on varustettu kehittyneellä autopilotilla ja jonka akku kestää yhdellä latauksella 500 kilometrin matkan.

24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:16:19 »
Mitä itse olen seurannut Tesloja, niin energia ja huoltokuluthan noissa ovat tuntuvasti vastaavia kilpailijoita edullisemmat. Isoin potentiaalinen rahareikä noissa on kori, jonka korjauskulut usein nousevat erittäin korkeiksi jo pienissäkin kolareissa. Tällä hetkellä voi olla tosin vakuutusyhtiö se osapuoli, joka ottaa dunkkuun noissa tilanteissa, mutta eiköhän tämäkin nopeasti normalisoidu.

Ei sähköauto nykyhekellä ole tietenkään valmis ratkaisemaan maailman ongelmia, mutta lupaavin kehityspolku se on. Nyt kun on päästy vaiheeseen, jossa isot toimijat panostavat isosti noiden kehitykseen, tulemme todistamaan nopeaa kehitystä.

Ja nopeaa tahtiahan nuo ominaisuudet kehittyvätkin. Akkujen hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin ja ominaisuudet paranevat koko ajan.

Paljonko Teslat vakuutukset sitten kustantavatkaan?
Seuraavan muutaman vuoden aikana pelkästään VW (konserni) tuo muistaakseni yli 30 sähköautomallia markkinoille (on syytäkin....).
Joka tapauksessa tilanne sähköautojen suhteen nyt 2017, 2020 ja 2025 tulee olemaan ihan eri "mallilla".
Akkujen hinnatkin per kWh laskevat reipasti, jopa oletettua nopeampaa vauhtia ...  aika on kypsä kun polttis ja sähkäri ovat liki samanhintaisia.  ;)

25
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:14:15 »
Sadan tonnin autojen arvo alenee ensimmäiset vuodet sellaista tahtia, että monella loppuu maksukyky jo tuon arvonaleneman kanssa. Mitä uutta tuossa tässä on?

Ei mitään uutta myöskään sähköautojen kohdalla. Voi tulla omistajalleen vastaavaa polttomoottoriautoa selvästi kalliimmaksikin. MOT.  :o

p.s. ei ainakaan nykykuosilla ole Suomessa mikään ratkaisu (maailman) ympäristöongelmiin. Palaan astialle v. 2025.  ;D

26
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:13:57 »
;D ;D ;D
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/jaako-kaytetty-sahkoauto-myyjan-kateen


Ne, joille auton ostohinnalla uutena ei  ole merkitystä - siirtyvät suoraan toiseen topicciin:

Ja senttien laskijat huom: lukekaa seuraava artikkeli huolella:

https://www.talouselama.fi/uutiset/kaytetyn-teslan-arvo-hupenee-kymmenia-sentteja-jokaisella-kilometrilla/ef15289e-d82c-3d73-b908-28256912d3d5

Käytetyn Teslan arvo hupenee kymmeniä senttejä jokaisella kilometrillä  Lähde: TE 19.9.2017

Sähköautossa kuluva energia on halpaa, mutta kalliiden sähköautojen kokonaiskulut ovatkin pääosin pääomakuluja eli arvonalenemaa.
Ainakin Tesla näyttää autojen myynti-ilmoitusten perusteella menettävän arvoaan hurjaan tahtiin.

Sähköautojen kokonaiskuluista pääomakulujen osuus on harvinaisen suuri, koska ajossa kuluva sähköenergia on halpaa ja toisaalta sähköautot ovat erittäin kalliita samankokoisiin muihin autoihin verrattuna.

Ratkaiseva asia on auton arvonalenema, mutta vasta vähän aikaa markkinoilla olleiden autojen arvonalenemasta ei ole vielä kovin luotettavia tietoja. Suomen viime vuosien myydyin sähköauto on erityisen kallis Tesla, ja niitä alkaa olla jonkin verran jo myynnissä käytettynäkin.

Yhden uskomuksen mukaan Teslojen hinnat putoavat hitaammin kuin muiden autojen. Myynti-ilmoitusten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että Teslan arvo hupenee liikkeestä ulos ajon jälkeen vähintään samaan tahtiin kuin kaikkien muidenkin kalliiden autojen.

Ihan varma ei voi koskaan olla siitä paljonko myynnissä olevat Teslat ovat maksaneet uusina, koska jokainen auto on varustelultaan yksilö. Myynti-ilmoituksissa ei yleensä kerrota auton hintaa uutena. Mitä kalliimpi auto, sitä kalliimpia ovat kuitenkin yleensä myös varusteet.

Perusvarusteisten autojen listahinnat ovat pohjataso, jolta hinnat alkavat nousta kohti korkeuksia. Tuskin montaakaan Teslaa on myyty alle kymmenen tuhannen euron arvoisilla lisävarusteilla, useimmissa tapauksissa varustelu on tuonut hintaan roimasti enemmän.

Vuonna 2014 edullisimman eli 60 kWH:n akulla varustetun Teslan listahinta oli 89 990 euroa, 85 kilowattitunnin Tesla maksoi perusvarusteilla 102 990 euroa ja 85 kilowattitunnin tehoversio 119 900 euroa. Ja näihin hintoihin voi siis lisätä hyvällä omallatunnolla vähintään sen 10 000 euroa.

Nettiauto.comissa on kaupan 19 Teslaa. Vuoden 2014 Tesloilla, joissa on 85 kWh:n akku, on ajettu 30 000 – 119 000 kilometriä.
Autojen hintapyynnöt ovat 64 000 – 79 800 euroa, kallein on vähiten ajettu. Näiden autojen arvosta on siis hävinnyt noin 3,5 vuodessa karkeasti 30 000 – 50 000 euroa, olettaen siis uuden auton lisävarusteiden hinnaksi sen 10 000 euroa. Tyypillinen Teslan arvonalanema on siis selvästi yli 10 000 euroa vuodessa.

Toisaalta harva käytetty auto menee kaupaksi hintapyynnöllään vaan tyypillisesti jonkun tonnin pyyntöä halvemmalla.
Hintapyynnön perusteella parhaiten hintansa säilyttäneellä vuoden 2014 Teslalla on ajettu vain 29 000 kilometriä.
 Noilla kilometreillä 30 000 euron arvonalenema onkin sitten jo melko hurja, yli euron kilometriltä.

Enemmän ajetuilla Tesloilla kilometrikohtaiset arvonalenemat ovat sentään pienempiä. Jos 119 000 kilometriä ajetun Teslan hinta on laskenut 50 000 euroa, tulee kilometrikohtaiseksi arvonalenemaksi 42 senttiä. Sekin tarkoittaa, että työnantajan kilometrikorvauksilla ei kannata Teslalla ajaa, koska on Teslassakin sentään myös muita kuluja, esimerkiksi renkaista ja huolloista. Eikä sähkökään sentään ihan ilmaista ole. Suuri osa Tesloista onkin työsuhdeautoja. :( >:( :P :-[ :-X :-\ :'(

27
Tätä nyt ilmeisesti ajetaan taustalla.....

Ministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja


https://www.is.fi/autot/art-2000005401221.html   IS  9.10.  2017

SATELLIITTILIIKETOIMINTA


Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta.
Ohjelma kuvaa satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla, erityisesti automaattiliikenteessä.

Myös tieliikenteen sekä tienkäyttömaksut ovat ohjelmassa mukana.

”Komissio on antanut keväällä 2017 ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon aikaperusteisesta tienkäyttömaksusta (vinjetti) ja siirtyä ajosuoritteisiin käyttömaksuihin”.

”Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteentoimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa”, LVM:n dokumentti summaa.

Kaikkiaan LVM:n satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmaehdotuksessa

esitetään 14 konkreettista toimenpidettä, joilla halutaan nostaa Suomi yhdeksi satelliittijärjestelmien hyödyntämisen kärkimaaksi.

Keskeisimpiä toimenpiteitä ovat satelliittitiedon hyödyntämisen edistäminen liiketoiminnassa.

LVM:n mukaan Euroopan komissio on arvioinut navigointitoimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa. Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025.  :o


28
A4 B9 (14-) / Vs: Rengasmelu
« : 09.10.17 - klo:09:00 »
On muuten tavallaan aika erikoista, että vw ja audi nimenomaan continentalin renkaita tlaittavat myytäviin autoihin. Ne kun näihin kaikista vähiten sopivat, alustan rakenteen ja äänieristyksen vuoksi.

Ei vaan päinvastoin, valtaosassa Eurooppaa (lue: päämarkkina-alueilla) on sileä asvaltti eikä nastarenkaita ole nähty unissakaan.

Rengasmelu on etupäässä Skandinavian ja ehkä jossain määrin itä-Euroopan ongelma.

Lisäksi, kaikki ovat saksalaisia merkkejä (logistiikka ! maksaa) ja sakut tunnetusti ostavat sieltä, mistä saa (euronkin) halvemmalla.
Joissain tapauksissa ensiasennusrenkaat ovat (tehtaille räätälöityä) mallia, jota ei edes saa ostaa vähittäiamyynnistä.

Japanista tulevien autojen alla taas useimmiten löytyy siltakivet - onko se yllätys ?  :o

29
Moottori ja voimansiirto / Vs: Kaasuauto muutokset
« : 08.10.17 - klo:19:13 »
Säästöä siis reipas 5 euroa per 100km, ja konversio maksaa sen 3000-3500 euroa, eli jo noin 60.000 ajetun kilometrin jälkeen hankinta on kuolletettu (olettaen että kaasulaitteisiin ei tarvitse koskea / korjata / investoida senttiäkään)

Paljon ajavalle varmaan ihan ok, mutta eikö 30tkm vuodessa ajavien kannattaisi sitten taas harkita jo jotain pikkupihiä dieseliä..?

Kyllä, ja  eikös ainakin tehdasvalm. kaasuautossa ole puolta lyheyempi öv-välikin eli 15.000km. ?

30
Moro!

Olen ihmetellyt että mikä tässä autossa on kun kiihdytettäessä reippaammin uraisella tiellä meinaa auto lähteä ns. käsistä, vaikka noita tehoja ei nyt ihan liiaksi ole.
Ei mulla muilla etuvetoisilla ole noin käsittämätöntä vetelyä ollut, vaikka on ollut "hieman" tehokkaampiakin pelejä alla.

Onko muilla samanlaista menoa? Auttaisko kulmien säätö jonnekkin suuntaan?

Renkaina on perus ensiasennus 16"
Autona My17 farmari g-tec (110hv)

Tutulla oli aikoinaan isossa Volvossa renkaiden uusimisen aika. Uudet renkaat eivät tahtoneet sitten millään kulkea kelvollisesti. Marmori vaihtoi etupäähän kuulemma melkein kaikki kulutusosat, nivelet mm. mutta ei auttanut. Itse epäilisin runkovikaa, mutta syyksi paljastui huono kumiseos. Ihan merkkirenkaat olivat. Koska tästä on jo kulunut reippaasti aikaa, en sen enempää mene yksityiskohtiin -  muisti voi jo tehdä temput.  :o

Sivuja: [1] 2 3 ... 43








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi