Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 37
1
Octavia II (04-13) / Vs: 1.6Tdi viritys
« : eilen kello 14:27 »
Älä väännätä vakionakaan alle 1500 kierroksen, silloin menee vedätyksen puolelle. 1500 on hyvä raja nelipyttyisille dieseleille muutenkin, joissa kaksoismassa varsinkin. Toki voi kevyellä kaasulla ajaa, mutta voimaa ei kannata ottaa.

+1. Veit jalat suustani.

2
Kuvia katsellessa ei kyllä voi uskoa todeksi, että MY2017 autossa on jo moisia "kukkasia"- mitä ne sitten ikinä ovatkin ....  :o :-[ :-X :-\ :'(

3
On ehkä hyvä huomata, että renkaan koko vaikuttaa paljon TWI arvoon............. pari esimerkkiä. Pienempi kuluu nopsaan ja suuri hitaammin.
Tämä lasketaan siihen saakka, kun kulumismerkki 1,6mm kesiksessä tulee vastaan.
195/60r15 Pirelli P6000 TWI 180 ja Misukan 205/55R16 Pilot Primacy 220 ja 215/55R16 Bridgen Turanza 320.  :o :o

4
Miten tuolla merkinnällä tulkitaan kulutuskestävyys. Onko se kestävyys silloin loppu kun rengas on kulumismerkissään vai onko siinä joku tietty milliraja?

Meidän Peugeot 206 alkuperäisillä kesärenkailla on ajettu nyt noin 55 000km ja millejä oli 3,5-4. Renkaat valmistettu loppuvuonna 2005.

Luku - esim. TWI 320 tarkoittaa renkaan laskennallista ajokm tuhansina km. Tässä siis 32000km. Luku löytyy pienellä renkaan sivulta ulkokehältä kulutuspinnan vierestä. Erot ovat melkoisia, pienin näkemäni taisi olla 250 ja suurin 420. Silti, urien välissä ajamalla km tuplaantuvat helposti.  ;)

5
Pirkanmaalle tuli taas talvi. Ajelen vielä tämän viikon "laittomasti" nastoilla. Ensi viikolla ei ilmeisesti enää yöpakkasia, eli loppuviikosta tai wappuviikonloppuna vaihdan.

Nastarenkaita saa asetuksen mukaan käyttää aina, kun keli sitä vaatii ..... olisiko terveen järjen käyttö myös rengasasioissa kirjattava ihan lakiin ?
Itse ajoin ti aamuna eli eilen 25.4. hyvillä kesiksillä loskassa paikallistietä, ja kyyyllähän niillä tiellä pysyi alle 50km/h. Käännöksissä pitikin sitten ajaa tosi nätisti.
OT: Aika erikoinen ilmastonmuutos.  :o

6
Tulihan tuota nyt vähän liioiteltua, mutta kyllä näitä tarinoita löytyy useita foorumilta jossa egr ja kaksoismassa on mennyt vaihtoon pikkukilsoilla (lue: 60tkm jälkeen) ja hintaa noille operaatioille kertyy tonni tai kaksi per pala.

Nii. Vaihtamisopastin on ihan hanurista, ajat jyrkkään ylämäkeen IV vaihteella 70km/h ja kone vetää vielä - ja tämä opastaa heittämään V vaihteen sisään...
Taxit kuulemani mukaan ajavat DSG lootalla sport asennossa, mikä säästänee 2-massa vauhtipyörää - suo siellä, vetelä täällä.  :o

Anyway molempien vaihdot ovat disukassa kalliimmasta päästä ennen varsinaisia koneremppoja (tuskin enää maksaa vaivaa.... arvonalennus !!!)  :o

7
Kuinka usein se sitten on kun uudemmissa taitaa olla ihan huoltovälinäytön mukaan määräaikaishuolto eikä pelkkää öljynvaihtohuoltoa ole missään välissä?

Mulla ainakin on pienillä km öv-huolto eli "pieni" 2v. (tai 30tkm) ja isompi tarkistushuolto 3v., sitten 2v. välein sisältää mm. jarrunesteen vaihdon.   :o

8
Ainoa konsernivehje jota uskaltaa suositella on jakajapumpullinen 1.9TDI manuaalivaihteistolla (ja josta EGR tulpattu fyysisesti), valitettavasti uusimmatkin tällaiset autot ovat jo kohta 20 vuotta vanhoja. Tällaisen puoli miljoonaa rullatunkin auton uskaltaa ostaa kyllä lähes sokkona, kestävät kyllä paremmin ja pidemmälle (ja tulevat halvemmiksi) kuin nämä uudet CR-dieselit joihin saa vaihtaa EGR:ää ja kaksoismassaa joka öljynhuollon yhteydessä.

+1

1.6TDi on ilman päästöpäivitystä ohutta alavääntöä lukuunottamatta kevyessä ajossa ok. Pumpparit jättäisin vanhemmiten myyntirivistöön.  :o

9
A4 B8 (07–) / Vs: Bilsteinit alle
« : 22.04.17 - klo:15:24 »
Päätin tilata Bilsteinin B4 iskarit alkuperäisten jousien kaveriksi. Eli alkuperäisiä vastaavat sport alustalle tarkoitetut. En halua lähteä muuttaa alustaa koska toimii hyvin tuollaisena.
Mites nuo pölysuojat jne osat. Taitaa olla ainakin pölysuojat kestävää mallia (toisin kuin kumiset) ja ei tarvinne vaihtaa. Onko jotain mitä kannattaa vaihtaa iskarista rempassa.  :o

Joskus vaihdetaan eteen ne yläpään kääntölaakerit, kun se käy helposti samalla vaivalla. Pölysuojia katselisin tarkalla silmällä, ne kun ei kovin monta euroa maksa ja sekin käy 1 2 3. Tämä on aina vähän tapaus- tai mallikohtaista. Vähän niinkuin se jakopään rempassa vesipumpun vaihto. Toiset tekee, toiset ei. :o

10
Golf VII (12-) / Vs: Vw golf 1.4tsi dsg -14 ostaminen
« : 18.04.17 - klo:17:41 »
Kolarihistoria, onko huollot tehty, jakohihna tarkistettu ja etenkin onko 60.000km välein askin ölpät vaihdettu. Vaihtaako ilman suurempia nykäisyjä.  :o

11
A4 B8 (07–) / Vs: Bilsteinit alle
« : 16.04.17 - klo:17:47 »
Näistä on juttua ainakin 3C Paskatin ketjussa, mutta lyhyesti B4 on vakiota vastaava etupäässä normaalijousille. B6 (sport) on taas tukevampi, käyttäjien mukaan ei liian kova ja sopii madallukseen kuin nyrkki silmään.  ???

12
Lopputulos voi olla mielenkiintoinen. ::)

Elämä on.  :o

13
Muut merkit / Vs: Datsun Cherry 120A
« : 15.04.17 - klo:21:21 »
En tunnista kuin kirsikan, alkaa nykyään olla harvinainen nostalgia-auto  ruosteettomana tai ruosteisena ,,,,,, (rairuohoa) ,,,,,,  ;)

14
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 15.04.17 - klo:10:39 »
Tämä on tuore uutuus Suomessa, kun maailmalla paljastetaan jo nyt ennakkotietoja seuraavan 4. sukupolven Ocusta:

http://www.autobild.de/videos/video-skoda-octavia-iv-2020-vierte-generation-11457425.html

"2020 soll die 4. Generation des preisgünstigen Raumwunders Skoda Octavia auf den Markt kommen.
Geplant sind vor allem mehr Assistenzsysteme und ein überarbeitetes Design."

Eli kotikielellä tulee / suunnitellaan design muutoksia ja uudet avustavat järjestelmät.

Sinänsä hauskaa, että maahantuoja ei osannut kertoa, milloin uudet 1,5TSi benziinit saadaan Ocun tai Skodan keulille. Kuitenkin TL tietää, että ne tulevat Golfin perässä puolen vuoden viiveellä. Tästä IV sukupolvesta tuskin ovat ikinä mitään kuulleetkaan.

Tosikoille: laitetaan tämä harmiton kirjoitus iloisen munajuhlan piikkiin.  ;D  :o 8) :P

15
Menee hieman OT mutta menköön, lyhyt asia vertailuksi hinnoista ja CO2-päästöistä.

Uusi Golf VII Highline
   
1.4 TSI BlueMotion Technology 110kW / 150hv   31 992,63 €*
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
5,1 l/100km 119 g/km

1.5 TSI EVO BlueMotion Technology 110kW / 150hv   32 123,69 €*
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
4,9 l/100km 112 g/km

Diesel

1.6 TDI BlueMotion Technology 85kW / 115hv  31 075,70 €*
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
3,9 l/100km 102 g/km
 
Ei ihan näytä luvatulta 10% säästöltä, mutta ehkä se koskeekin 130hv coasting (rullaus pata sammutettuna) osastoa...   :o

16
Pienkonehuollossa käydessäni  kyselin tästä, ja 95E ei suositella missään nimessä etanolipitoisuutensa vuoksi, vaan juurikin 98E sahoihin, leikkuriin jne. Tosin olisivat halunneet myydä pienkonebensaa, mutta pidin pääni ja jätin kanikan sinne.  :o

17
Nissan / Vs: Nissan
« : 04.04.17 - klo:18:13 »
Kyllä uusi Naissan Micro on ,,virtaviivainen" nykymuodin mukaan eikä ainakaan muotoilun puolesta tarvitse hävetä. Itse asiassa, sokkotunnistus ilman merkkiä tai tietoa menisi satavarmasti metsään.  ;)

18
Mutta ajattelin sen jotakuinkin noin miten lao sen kertoikin (ilman niitä poistoja yms, kun en niistä mitään ymmärrä). Taisi Areenan ylläpitäjänkin volvokaupat mennä tuon tapaiseen tyyliin.

Poisto (en ole kauppatieteilijä) käsittääkseni tarkoittaa kohteen hankintamenoon (= suom. ostohinta) kohdistuvaa  arvonalennusta, ts. sen hankintahintaa "päivitetään" lähemmäksi oikeaa eli päivän arvoa. Tämä vaikuttaa esim. yrityksen taseessa niin, että sen loppusumma pienenee.
Saa oikaista vapaasti.  ???

19
Eräässä Bilian autokaupassa kaverini sai niiiiiin hyvän vaihtohyvityksen, että myyjä ei seuraavassa kuussa enää ollut talon leivissä....... ;D :o :P

OT: Volvo oli muistaakseni yksi harvoja suuria v. 2016 markkinaosuutta menettäneitä merkkejä....  :-[

OT 2: Skrikoo tervetuloa takaisin arenalle  ;)

20
Mistäs muuten tietää tekikö huolto "korjauksen" kun en 150tkm huollon yhteydessä huomannut kysyä.
Huolto oli joulun välipäivinä.

Kyseessä siis Ocu 1.6Tdi 2011 (my 2012)

Ainakin VV-Marmori antoi A4 todistuksen, jossa oli kamppiskoodi ja alustanro.

Nyt kun olen kurvaillut pari viikkoa suvikumeilla, niin tuntuisi siltä kuin alakierrosten vääntö olisi heikentynyt ja kulutus samassa ylämäessä 4-vaihteella 50km/h pintakaasulla kasvanut. Myös ajotieturi näyttää 0,5l suurempia lukemia keskikulutuksena, vaikka olen yrittänyt pitää ajotavan samanlaisena kuin ennenkin. Jotenkin vaikuttaisi kuin moottori ei vastaisi alakierroksilla yhtä herkästi kaasuun kuin ennen. Myös aikaisemmin harvoin ajon jälkeen tapahtunutta jälkipolttoa esiintyy selvästi useammin. Tähänkin voin ottaa tarkemmin kantaa, kun oikeat kesäkelit alkavat ja nappaan maksipeitot pois.  :o

21
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 27.03.17 - klo:20:05 »
Niin, nykyautojen pitäisi olla vähemmän huoltoa vaativia kuin vanhempien automallien (esim. 55v. sitten alapallonivelien rasvaus joka 5000km).
Moottoriöljytkin vaihdetaan parhaimmillaan (pahimmillaan) 30tkm välein.

Mutta auton huoltokännillä "tarkistuslista" on sitten sitäkin pidempi.... real check-in......  :o

22
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 25.03.17 - klo:21:12 »
Pari päivää on nyt ajeltu Combi 1.0 DSG faceliftillä.

Ensimmäisiä huomioita autosta: pieni kulutus, ei tarvitse lisä-äänieristystä ja sport-alusta yhdessä alkuperäisten 16" Michelinien kanssa on mukava ajettava. 8" Amundsen on tyylikkään näköinen.

DSG tuntuu pitävän maantieajossa kaikki mäet seiskalla ja Tiptronicilla on mukava pudottaa kesken mäen kutoselle. Keskustan pahimmissa ruuhkissa järkevimmältä tuntui pitää laatikko ässällä ja start-stop pois päältä.

Ocu III myötä yksi kriittisiä kohtia on nimenomaan ollut äänieristys (edeltäjät puutteellisia). +1 .

Kuultua: taksikuskit ajavat nimenomaan Sport-asennossa, jottei kone karstoitu (mietintämyssyyn: voi toki olla muitakin syitä  :o).

VV-Auton huoltopuolelta [luottamuksella] F2F kuultua. Kaikissa VAG moottoreissa, jotka käyttävät muuta polttoainetta kuin bensaa tai dieseliä on ongelmia (= suomeksi korjattavaa).   :o

23
Arteon / Vs: Uusi Volkswagen ARTEON
« : 23.03.17 - klo:19:21 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Saksan hinnat alk. 150hv bensa 33.000€, mutta suuremmat padat ja 4x4 nostavat hintaa esim. verrokkiin Skoda Superiiin verrattuna useita tonneja enemmän. Mielenkiintoinen yksityiskohta on ylhäältä avautuva suuri takaluukku. Simple as that.  ;)

24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 22.03.17 - klo:16:17 »
Eli bensaa pukkaa joka tapauksessa, vaikka prosessia kuinka säädettäisiin, näinkö se menee? Mihin bensa (ja diesel) tulevaisuudessa työnnetään, jos autot kulkevat sähköllä ja vain lentopetroolia tarvitaan?

Lyhyesti, Wikipedian mukaan:

"Öljynjalostus on teollinen, öljynjalostamoissa käytetty petrokemiallinen prosessi, jossa raakaöljystä valmistetaan hyödyllisiä öljytuotteita.

Öljy on erilaisten hiilivetyjen seos, josta öljynjalostusprosessissa erotetaan tislaamalla eri jakeita. Jakotislauksen tuotteena tulee
raskasöljyä, kevyttä polttoöljyä (~diesel), petrolia ja bensiiniä sekä kaasumaisia osia, joita käytetään nestekaasussa ja muovien polymeroinnissa.

Öljynjalostuksen yksi vaihe on krakkaus, jossa öljyn suuria hiilivetymolekyylejä pilkotaan pienemmiksi.
Jalostuksessa raakaöljystä poistetaan suola ja tislaustuotteista rikki."

En ole tämänkään alan specialisti, mutta ainakin lentopetroolia tarvitaan ilmailuun. Käsittääkseni eri saantojen suhteita ei kovin paljon pystytä rukkaamaan. Ai niin, tuleehan sieltä raskaasta päästä myös tienpitoon tarvittavaa bitumia.  ;) :o

25
Ilta-Sanomat muistuttaa, että autotallissa saa säilyttää auton ja yhden vaihtorengaskerran, mopon, perämoottorin, auton huoltoon tarvittavat varaosat ja työkalut sekä ulkoiluun ja liikuntaan liittyvät välineet. Myös moottorisahaa ja ruohonleikkuria saa säilyttää autotallissa. Autotallissa saa olla kohtuullinen määrä palovaarallisia nesteitä ja kaasuja, kuten bensiiniä 60 litraa ja moottori- tai dieselöljyä 200 litraa. Auton tankissa olevaa polttoainetta ei lasketa näihin määriin. Nestekaasua autotallissa saa säilyttää enintään 25 kiloa.

Autotallissa ei saa käyttää sen käyttötarkoitukseen kuulumattomia sähkölaitteita kuten kahvinkeitintä, jääkaappia, pakastinta tai mikroaaltouunia. Jatkojohtoja saa käyttää vain tilapäisesti. Polttopuutkaan eivät kuulu autotalliin.

Kaikkea muuta paitsi autoa ja palavia nesteitä tai verkkoon kytkettyjä sähkölaitteita. Halot ovat kyllä ulkona. :o

26
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 19.03.17 - klo:10:41 »
Hybridit sopivat tosiaan mainiosti takseiksi ja maailmalla on lukemattomia takseja, jotka polttavat bensaa ilman hybriditekniikkaakin. Hybridien ja sähköautojen kehityskin on niin nopeaa, että dieseltaksin korvaajia tulee kyllä olemaan tarjolla riittävästi.

Eikös sähköauto / hybridi ole kaupunkiajossa omimmillaan, sillä jarrutusenergiaa voi ottaa talteen akkujen varaamiseen ?
Paljon pysähdyksiä, paljon talteenotettua energiaa ? Toki jos tolpille saadaan langaton latausmoodi, se ratkaisee ison osan ongelmasta.  :o :o

27
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 16.03.17 - klo:13:37 »
Ehkä on hyvä muistuttaa, että dieselin hyötysuhde on selvästi bensaa parempi, ja työkoneissa, raskaassa kalustossa jne. puhdistuslaitteiston osuus kokonaishinnasta jää pieneksi.  :o

28
Ocu III LB ja man. bensa voisi olla hyvä ja tilava vaihtoehto. Mallikin on aika tuore eikä arvonalennuskaan ole paha, pikemminkin paremmasta päästä.
Tässähän on jo hihnakone, josta ei ole kuulunut negatiivista. Ominaisuuksista ja omituisuuksista on käyttäjiltä areenalla kai jo liki 90 sivua tarinaa. Uusia ovat jotkut saaneet kilpailuttamalla n. 10% alella. Vieläkö jossain myydään pre faceliftiä, siitä voi saada myöskin hyvän diilin.

29
Touran (03-15) / Vs: VW Touran ja ajonaikainen Webasto
« : 12.03.17 - klo:21:11 »
Mulla on kunnon alamäki 500m kotoa. Heitän yleensä auton vapaalle mäen päällä. Paskatti rullaa ihan eri tavalla pakkasella, 0-kelillä ja lämpimällä koneella samoilla renkailla. Kylmässä jäykistyvät vähän kaikki, renkaat, vetonivelten rasvat, loota- ja peräöljyt, moottoriöljykin....

Jossain alle -10C koslani ei enää kiihdy kylmänä tässä mäessä, vaan vauhti hidastuu (!).  0-kelillä vauhti pysyy samana. Lämpimänä ja kylmälläkin koneella plussakeleillä vauhti kiihtyy, kuten loogisesti voisikin päätellä.

Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että kylmänä VW:n kulkuvastukset (Weban sulake irti) kasvavat suuresti. TDI-padan kylmäkulutuksen kasvua on mm. TM:kin ihmetellyt. Esilämmitys ja nokkapeite (nytkin molemmat paikoillaan) auttavat asiaa.   :o :o :(

30
Touran (03-15) / Vs: VW Touran ja ajonaikainen Webasto
« : 12.03.17 - klo:09:38 »
Turanista ja sen sulakkeista en tiedä, mutta ainakin B7 Paskatissa Weban 20A keltainen sulake löytyy kuskin puoleisen kojetaulun päästä ja alarivistä.
On helppo poistaa ja nopea laittaa takaisin.

Sivuja: [1] 2 3 ... 37








Autodoc.FI