Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 39
1
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautojen-esiinmarssi-syo-polttoaineveron-tuottoja---merkittava-muutos-edessa/LcaYneJV

Sähköautojen esiinmarssi syö polttoaineveron tuottoja - ”Merkittävä muutos edessä”  20.8.2017 KL
  (loogista...)

Sähköautojen yleistyminen vähentää polttoaineveron tuottamia tuloja, uskoo amerikkalaispankki Citi.

Citi esittää katsauksessaan (15.8.), että kasvava sähköautojen myynti voi romuttaa polttoaineverojen tuottomekanismin. USA:ssa polttoaineveroa käytetään tiestön rakentamisen ja parantamiseen.

”Sähköautot, tehokkaat hybridit ja aiempaa taloudellisemmat perinteiset moottorit nakertavat polttoaineveron pohjaa”, Citin analyytikot kirjoittavat.

Citin mukaan sähköautojen myynti vauhdittuu parhaillaan globaalisti. Toistaiseksi niiden vaikutus polttoaineverotuottoihin on vähäinen, mutta tilanne muuttuu ”merkittävästi”, kun tullaan 2020-luvulle.

Näin maailman verojärjestelmiin pitää rakentaa uusia välineitä sähköautojen käytön verottamiseksi, koska bensiinimoottorien osuus markkinoilla vähenee.

Citi laskee, että USA:ssa sähköautojen myynti on ollut 35-40 prosentin kasvussa. Niiden osuus koko autokannasta on vielä häviävän pieni, mutta vuonna 2030 sähköautojen myynnin osuus voi olla kymmeniä prosentteja globaalista autokaupasta.

”Pitkällä tähtäimellä siirtymä kohti sähköautoja voi merkittävästi vaikuttaa bensiinin kulutukseen ja siitä syntyviin verotuloihin”, Citissä uskotaan.

Citin laskelmissa yksin USA:n veromenetykset lasketaan kymmenissä miljardeissa dollareissa, jos sähköautojen osuus autokaupasta kasvaa ennustetusti vuoteen 2030 mennessä.

USA:ssa liittovaltion bensavero on vain 0,184 dollaria gallonalta. Tästä näkökulmasta eurooppalaiset menetykset voivat olla paljon suurempia.

Autoalan Tiedotuskeskus kertoo, että Suomessa tieliikenteessä kulutetun polttoaineen synnyttämä verotulo oli 2,8 miljardia euroa vuonna 2016. Polttoaineostoista syntynyt arvonlisävero oli samana vuonna lähes 1,2 miljardia euroa.   :o

2
Onhan tossa 1.4 ACT TSI:ssä vääntöä myös 50 nm enemmän (200 vs. 250), joka kyllä tuntuu arkiajossa väistämättä. FR:n lähtöhinta on korkeampi, mutta monet lisävarusteet ovat sitten halvempia, mm. ne alcantarajakkarat sain omaani alle 600 euron tingattuna. Autom.ilmastointi, täysledvalot, parempi alusta, takalasin tummennukset, isompi kosketusnäyttö... siinä eroja. Esim. Navi maksaa 300 eur enemmän Styleen kuin FR/Excellence, jne... Muita eroja ei oikein olekaan. 18" vanteilla ei tee mitään.

Hyviä pointteja.
Mitä Suomen karkeilla, "rouhituilla" teillä tekee esim. suurimpia Bemuja ja Volvoja lukuunottamatta 18" kesäkiekoilla ? Ei mitään, rengasmelu vain kasvaa. Ja vanne on tuossa koossa arka rikkoontumaan monttuissa.  :o

3
Huomasin tässä ihan kesäkeleilläkin että esim. sateella tuulilasi alkoi välillä huurtumaan ja eräänä aamuna töihin lähtiessä oli huurretta myös sivulaseissa (auto autokatoksessa yön yli). Liekkö sitten liittyy tuohon samaan juttuun eli likainen tuulilasi niin myös huurtuu herkemmin.?

Lika kerää kosteutta itseensä. Ja myös peltipinnoilla aikaa myöten ruosteen alkua.

4
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 14.08.17 - klo:10:34 »
Unohdetaan hetkeksi tämä päästöskandaali ja tutkitaan kannattaako diesel taloudellisesti tänä päivänä. Olen vanha diesel-kuski ja alla on nyt ensimmäinen bensa-auto pitkään aikaan. Seat Leon ST 1.0 TSI. Tehdään vertailu Seat Leon TSI vs TDI.

1. Seat Leon ST 1.0 TSI Style (85 kW)
- hinta 21 085,91 €
- ajoneuvovero 164,98 €/v
- vakuutukset 595,38 €/v

2. Seat Leon ST 1.6 TDI Style (85 kW)
- hinta 25 524,57 €
- ajoneuvovero 555,53 €/v
- vakuutukset 723,52 €/v

Dieselin hankintahinta on 4439 euroa kalliimpi kuin bensan! Sitä ei saa takaisin, vaan se hupenee vuosien aikana. Samoin on sitoutunut pääomaa, josta tulee korkotappiota. Oletetaan, että hankintahinnan ero on kaventunut 10 vuodessa nollaan eli jyvitetään tuo 4439 euroa 10 vuodelle. Tekee 443,90 €/v lisäkustannuksia dieselille. Samoin tuolle 4439 eurolle saisi esim. Bank Norwegianissa 1,75% vuotuisen koron. Se tekee 78 €/v lisäkustannuksia dieselille.

Kun lasketaan kaikki dieselin lisäkustannukset (hankintahinta, korkotappio, ajoneuvovero ja vakuutus) saadaan 1040 euroa vuodessa. Tuota summaa ei saa takaisin pienemmän kulutuksen ja edullisemman polttoaineen muodossa. Tuolla 1040 eurolla ajaa 1.0 TSI:llä jo 20 tkm/v. Break-even olisi jossain 120 tkm/v.

Diesel ei enää kannata edes taloudellisesti. Ei ainakaan pienissä ja keskisuurissa autoissa. Näen kyllä dieselin tulevaisuuden hyvin synkkänä henkilöautoissa.

Pienissä henkilöautoissa (ja tässä esim. paperilla) ei kannatakaan, onhan Italiassa Puntojakin disukoina muttei Pohjolan perukoilla.
Toisaalta disukassa voi olla parempi vääntö.
Eri asia - ja täysin spekulatiivinen - onkin jm-arvo enemmän,  vaikkapa 150tkm tai 200tkm ajetulla autolla. tätä ei mitenkään pysty laskemaan edes muutamaa vuotta eteenpäin, koska verotuspäätökset (ja käyttö- ym. maksut) ovat poliittisia. Aika näyttää.

5
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: VAG-merkkien suosio hiipuu
« : 14.08.17 - klo:10:29 »
Olikos ainoana poikkeuksena, että 1.8 vaihtui hihnakoneeksi hiukan myöhemmin ja tästä OIII/G7-sukupolvessa ehdittiin käyttää hetki 1.8 TSI:n ketjullisia versioita?

Onko joku kuullut jotain tyyppivikoja näistä uusimmista iteraatioista siitä alkaen, kun moottorimalli vaihtui ja siirryttiin hihankoneisiin? Jos on, mitä ne ovat? Just curious yhden omistajana.

Marmorin puolituttu  työnjohtaja kertoi koeajolla kahdenkesken, että uusimmista hihnakoneista ei ole tullut vastaan ongelmia. Sen sijaan hänen mukaansa muissa kuin pelkkää bensaa tai dieseliä käyttävissä on omat juttunsa, mutta tähän ei pureuduttu silloin lähemmin.

6
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: VAG-merkkien suosio hiipuu
« : 14.08.17 - klo:07:42 »
Ocu III ja Golf 7 ovat hihnakoneilla, ja syystäkin.  ;)

7
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: VAG-merkkien suosio hiipuu
« : 10.08.17 - klo:20:15 »
Tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että sittarikuume on vallannut ostajat Euroopassa. Tiqsu myy, perinteinen hätspäkki, setani tai varkku ei. Tiquania näkyy kakkoskoppaisenakin runsaasti liikenteessä. Kun vielä ynnätään vageista muiden katumaasturimallien suuri tilauskanta ja kysyntä, niin ei ihme että muut menettää siivua. Paitsi tietysti meillä perinteisistä Octavia pitää todella hyvän myynnin -no onhan se luokassaan yksi parhaita kokonaisuuksia eli kova luu. Sanotaan että vanhemmat ikäpolvet ostaa suurimman osan uusista autoista. Kankeaselkäiset ja -jalkaiset ostavat cittarin, notkeat vaarit ja mummelit Octavian. ;D

Yksi syy on varmasti, että Ocu on varmasti kannibalisoinut sekä Passatin että Golfin myyntiä. Ocu tarjoaa melkein saman kuin kalliimpi Passat ja on tilavampi (mutta ei kai enää juurikaan halvempi) kuin Golf. Konserihan on jo lanseerannut uusia SUVeja, ja esim. Polosta on tulossa korotettu malli.
Ehkä tilanne korjaantuu (ja sitten kun disuka-skandaalin) pöly on laskeutunut....  ;)

8
No ehkä aika on kypsynyt sille, kun samaan aikaan halutaan kasvattaa uusiutuvia sähkön tuotantomuotoja ja nämä puolestaan nimenomaan tarvitsevat tuota varakapasiteettia kun aina ei tuule eikä aurinkokaan paista => joku on kaivanut arkistojen syövereistä tuon sähköauton akun tuomat varakapasiteettimahdollisuudet uudelleen pinnalle ja näin saa ajettua sitä varsinaista omaa agendaansa, tuulipuistojen lisärakentamista -ko ::)


Yksi mahdollinen seuraus on, että autoteollisuus ja alihankkijat keskittyvät edelleen ......... akuthan ovat kriittinen komponentti.

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005318923.html

GSR ostaa Nissanin akkuliiketoiminnan miljardilla dollarilla
Julkaistu: 8.8.-17 18:15

Nissan on jo pitkään etsinyt ostajaa akkuyhtiölleen, jonka se perusti vuonna 2007 yhteisyrityksenä NEC:n kanssa. Leaf esiteltiin markkinoille kolme vuotta myöhemmin.
Kiinalainen sijoitusyhtiö GSR ostaa japanilaisen Nissanin akkuliiketoiminnan noin miljardilla dollarilla asiaa tunteva lähde kertoo uutistoimisto Bloombergille. Nissan kertoi kaupasta tänään, muttei julkistanut kauppahintaa.

Sopimus käsittää Nissanin akkuja valmistavan tytäryhtiön Automotive Energy Supplyn sekä valmistustoiminnan Japanissa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Kauppaan kuuluu myös Nissanin Japanin akkujen kehitystoiminta Oppamassa, Atsugissa ja Zamassa.

Nissan on jo pitkään etsinyt ostajaa akkuyhtiölleen, jonka se perusti vuonna 2007 yhteisyrityksenä NEC:n kanssa. Leaf esiteltiin markkinoille kolme vuotta myöhemmin.

Kaupan myötä GSR pääsee hyötymään Nissanin pyrkimyksistä laajentaa Kiinan sähköautomarkkinoille, jotka ovat maailman suurimmat. Nissan ja GSR ovat jo sopineet akkujen toimituksista, sillä Kiinan hallitus on valtiontukien vastineeksi asettanut sähköautojen valmistajille vaatimuksen käyttää kiinalaisia akkutoimittajia.

– Akkuliiketoiminta ei yksin tuota rahaa, sen pitää olla laajaa ja toimitusketjun pitää olla olemassa, GSR:n hallituksen puheenjohtaja Sonny Wu sanoo Bloombergille.

GSR toimittaa Wun mukaan jatkossakin akkuja yksinoikeudella Nissanin Leaf-sähköautoihin, ja jatkaa akkujen kehittämistä.

9
Itse odotan, että valtion "liikennepoliittisessa" linjauksessa ottettaisiin mukaan rautatieliikenteen kehittäminen. Tätäköhän Bernerkin tarkoittaa, kun hän haluaisi yhtiöittää rataliikenteen? Se juuri edellyttäisi voimakakkaita investointeja rataverkostoon ja tällöin ei tieverkostoon voida enää eikä ehkä tarvitse investoida yhtä paljon kuin nykyisin, vai onko teiden korjausvelka edelleen yhtä suuri?

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/maanteiden-korjausvelka-yli-miljardi-euroa-koloja-ja-monttuja-pitkin-tieverkkoa/6344250

Korjausvelkaa tuhansia kilometrejä

Suomessa on noin 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä.

– Niistä 6550km on huonokuntoisia, kertoo Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalainen.

Päällystettyjen teiden tason ylläpitäminen vaatii noin 4000 kilometrin uudelleenpäällystämistä vuosittain. Tähän ei ole päästy vuosiin.

Huonoimpina vuosina 2000-luvun alussa jäätiin 2000 kilometriin, jolloin korjausvelka kasvoi, kertoo Karjalainen.

Nyt liikennevirastolla on käytössään 600 miljoonan euron korjausvelkapaketti kolmen vuoden ajalle.
Raha on tarkoitettu paitsi maanteiden myös ratojen ja vesiväylien korjausvelan lyhentämiseen.

Hyviin puoliin voisi vielä laskea asuntokaduilla laskeneen melutason, huonoihin että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät kuule / huomaa sähköajoneuvoa.

10
Jos palataan vielä itse otsikkoon, niin

- sähkön tuotantokapasiteetti voi joutua koville
- latausasemien (älykkäiden) asennukset voivat ruuhkautua
- taloyhtiössä voi tulla kinaa latauspaikkojen rakentamiskustannusten jakamisesta
- miten ajat pidempää matkaa, jos akku on lähtiessä vajaa ?
- latauspisteet voivat olla ruuhkaisia
- autojen käyttömaksut menevät uusiksi
- sähköauton hinta laskee lähemmäksi polttomoottoriautoa
- voi olla, että sähköautoilla saa ajaa joukkoliikennekaistaa
- ehkä maksuton pysäköinti (kuntien ympäristöpolitiikka)
- pidempien päivämatkojen liikkuminen ?
- tiet saattavat kulua nopeammin suuremman omamassan vuoksi
- miten perinteisten autojen jm- arvon käy ?

Jotain jäi satavarmasti pois, saa jatkaa....   :P

11
Paitsi jos se bemarin kone on pösön pellin alla. Silloin proseduuri on sama kuin vagilla, ketju vaihtoon ja artisti maksaa. Itsellä ei ole kokemusta, mutta siskolla on. Siitä meni lyhyen ajan sisällä ketjun lisäksi myös venttiilin jousi.

Saako kysyä mikä pata ja paljonko taulussa km ?  Kustannuksia ei hirveä. :o

12
A6 C7 (11-) / Vs: Mikä osa löytyi eturenkaan vierestä?
« : 06.08.17 - klo:15:16 »
Tuo taitaa pikemminkin painaa niitä paloja levyyn päin............ ja ne ohjaavat paloja oikeaan asentoon. Malliksi:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrupalojen-asennussarja/


13
Octavia II (04-13) / Vs: Octavia II moniurahihna poikki
« : 06.08.17 - klo:15:04 »
Näkemättä paha sanoa, mutta jos motti on käynyt niin ehkei se sitten ole imaissut niitä hihnan riekaleita jakopäähän. Itse en enää ajaisi varmuuden välttämiseksi, enkä edes käynnistäisi mottia.  Jos jotain on menossa niin voi pahentua.  :o

14
Leon 5F (12–) / Vs: Leon 2013 ongelmat ja viat
« : 06.08.17 - klo:10:23 »
Tuo S/S on kyllä yksi vitsi, ainakin kylmällä moottorilla. Aamulla kun lähtee kotipihasta ja 1.5km päästä menee muutamaksi minuutiksi seisomaan valoihin, S/S ei sammuta autoa ilmeisesti siksi, että moottori ei ole tarpeeksi lämmin. Tästä muutama kymmentä sekuntia eteenpäin se sitten kuitenkin sammuu jota kestääkin sitten toiset n. 20s, jolloin moottori taas käynnistyy. Parhaimmillaan tämä sykli toistuisi muutamaankin otteeseen, ellei palaisi käpy ja ottaisi sitä pois päältä. Lämpimänä toimii paremmin ja on jopa pidempään valoissa seistessä ihan fiksu. Toinen asia mitä en ymmärrä, on tuo, että auto sammuu vielä auton ollessa liikkeessä. Manuaalilla tuo nyt on kytkimellä estettävissä, mutta automaatilla ärsyttäisi varmasti enemmän.

S/S systeemissä on muutamia reunaehtoja, moottorin lämpötilan ja akun varaustilan mukaan. Jos disukassa dpf poltto on kesken ei taida myöskään sammuttaa. Itse otan sen aina lähtiessä pois päältä, ja seisovassa jonossa sammutan sitten moottorin napista. Uudelleen painamalla se sitten hyrähtääkin (disukassa tärähtää) käyntiin -. Muistelen, että alle 20s sammutus ei enää säästä polttoainetta kun akkua on taas ladattava startin jälkeen.  :o

15
Hifi ja multimedia / Vs: 3BG passat radion toimivuus
« : 04.08.17 - klo:09:29 »
Muistelisin kyllä että orkkiksena löytyi 1din-kokoinen 1cd soittaja.

Tarvitset adapterin joka syöttää antennille päin menevään johtoon +12v (mutta ei radiolle päin menevään johtoon.) Näitä sai ennen biltemoista ja motoneteistä mutta nyt en itse löytänyt, jouduin tilaamaan ulkomailta. Eli jotakuinkin tällaisen (olettaen että sulla on vastaavat liittimet autossa:) http://www.ebay.de/itm/Antenna-Adapter-For-Vw-Audi-Factory-To-Aftermarket-Amplified-Skaa-38-/

Jos antenniliittimet onkin FAKRAa niin sitten erilainen adapteri mutta samalla toimintaperiaatteella.


Omissani 2002 Pasaatissa ei ollut, piti hankkia vielä se ***kelin sovitejohtokin. 2005 ihan viimeisissä malleissa ainakin oli 1 cd:n soitin (ei kasettia). Molemmat kuuluivat kyllä. Mutta jos antennivahvistin ei saa virtaa, niin kuuluvuus on surkea jos sitä yleensä on ollenkaan.  :o

16
Seat / Vs: Seat-myynnin kehitys
« : 02.08.17 - klo:16:20 »
Seatin suurin ongelma on ollut Atecan huono saatavuus joka on myös syönyt Leonin myyntiä (ennen Atecan julkaisua osa ostajista olisi valinnut Leonin). Jälleenmyyntiarvo huonompi kuin Skodalla, mielikuvassa vielä parannettavaa. Varusteluvaihtoehdoissa on myös puutteita, esimerkiksi ei saa vaaleaa sisustaa. Ibiza hinnoiteltu vähän liian kalliiksi (etenkin järkevästi varusteltuna), Toledo on vanhentunut eikä siinä enää ole ollut kunnon kampanjoita viime aikoina. Yleensä Seatia myydään jossain pimeässä nurkassa tai esittelyautoja ei ole ollenkaan. Pitkä takuu ja Leonin järkevä hinnoittelu pitää merkin kuitenkin pinnalla, Atecaa pitäisi myös saada enemmän maahaan. Arona voi tuoda piristystä myyntiin.

Hyvin analysoitu malleittain. Exeokin oli vanha Audi A4. Fakta on, että pieni markkina jossain Euroopan reuna-alueella ei ole valmistajan eikä sen markkinoinnin prioriteettilistan kärjessä. Kun automallia myydään vähän, joutuu maahantuoja pitämään pään kylmänä ja tarjoamaan vain omasta mielestään myyvimpiä malliversioita. Osa varusteista ja väreistä jää pois (kuten Skodalla), joskus jopa osa moottoreista (Passat 3B 2,0TDi) Muuten varastovalikoiman pito voi olla rasite kaikkien eri kombinaatioiden kanssa. Sama koskee uusia malleja joissa kysyntä ylittää tuotantokapasiteetin, ensin saavat suuremmat markkina-alueet leijonanosan ja sitten vasta periferia (lue: Suomi). Ne autot, joita myydään uutena paljon - ovat yllättäen monesti myös käytettyinä halutuimpia.

17
Seat / Vs: Seat-myynnin kehitys
« : 02.08.17 - klo:12:47 »
Niin, helpointa ja turvallisinta on ostaa jokin niistä top-5 merkeistä eli mennä muiden mukana ("ei voi olla huono kun myy noin paljon / ostetaan- vrt. TSI/DSG maine ja VW myynti tänään - volyymi ei rommannut). 7

Volyymimerkit (VW, Skoda, Tojo, Nissan, Ford) myyvät ihan itsestään, kunhan mallit eivät vain ole vanhentuneita. Eikä aikoinaan koskaan huudeltu, että farkku Polosi on koottu samassa tehtaassa kuin Cordoba ja Ibizat.

Hauskaa kun Tojoa ja Kiiaa tulee entisistä itäblokin maista, mutta mitään huonoa leimaa ei ole. Lisäksi Tojoa tuli Englannista (plus myös Nisusta) sekä Turkista. Karpan mainitsemaa hintaeroa on vaikea perustella, imagojutut ovat aina vaikeita perustella itselleen ja muille. Entäs (naapuri)kateus ?
Kun itse ajoin Seatilla, piti mainita että tässä on VW disuka ja Golfin alusta. Ocu I omistajana sain kuulla ,skeida' kuittailua. Loppuivat Passattiin.

Citikan myyntiä en ole seurannut. Lähinnä tuli mieleen leijonan PureTech padat ja salmiakkimerkki.

Yksi mielenkiintoinen seikka on muiden kuin saksalaisten ja Volvon suurten autojen menekki. Ei ole kovin hääviä. Eikä myöskään (sorry OT) jm-arvo.

18
Seat / Vs: Seat-myynnin kehitys
« : 02.08.17 - klo:11:22 »
Kolmella vanhan ,mallin' Toledolla ajaneena voisi kai sen verran kommentoida, että aikonaan Seatia ei juurikaan markkinoitu, esitteet olivat 2-puoleisia A4:sia (tosin neliväripainatus  ;)). Niitä myytiin samoissa liikkeissä kuin VW:täkin, ei ilmeisesti kovinkaan aktiivisesti kun VW oli se leipähammas.
Jotenkin jäi se vaikutelma, että Seat oli konzernin 4. merkki, mitä se toki volyymiltaan olikin. Skodaanhan panostettiin todella voimallisesti 20 vuotta.

Nyt kun Seatiin saa uusimmat alustat ja moottorit plus turva- ja infotaiment-varusteet sekä 5v. takuunkin (edelleenkin 8/2017) , niin heikkoa menekkiä voi vain ihmetellä. Keskon VV-Autotalot ostivat PKS Länsiautolta jälleenmyynnin, joten ehkä myyntiä ruvetaan avittamaan - mutta millä keinoin ?
Jopa ranskalaiset ovat uusien mallien ja benziini-ihmemoottorien kanssa tekemässä uutta tulemistaan.  Ei tarpeeksi hyvä brändi / ei tarpeeksi vetovoimaa ?  :o

Olisiko yksi hyvä ,selitys', että Skoda on liian hyvä ja imuroi ne ostajat jotka eivät osta VW:tä - näkyy rekisteröintitilastoissa - Ocu Golfia suositumpi ?  ::)

19
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 31.07.17 - klo:17:40 »
Millonkohan digitaalimittaristo ja 1.5 moottori tulee tarjolle?

Tuulilasi (lehti) tiesi jo alkuvuodesta, että Ocu saa uudet 1.5TSi padat loppuvuodesta. Maahantuoja ei tiennyt asiasta mitään. Digimittaristosta eos.  ;)

20
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 27.07.17 - klo:15:19 »

Onhan tuossa suuri ero. Moottorijarruttava kulutti 5 kertaa enemmän. Laskin myös rullaavan auton kulutuksen 60 km/h keskinopeudella, jolloin kulutus oli 0,0042. Tosin määrät ovat niin pieniä, että tällaisia tilanteita pitää olla aika paljon, jotta tuosta tulisi merkittämää eroa kokonaiskulutukseen. Veikkaan, että optimi olosuhteissa osaava ja hyvin ennakoiva ajotavan osaava kuski pystyy kyllä kulutusta tällä tavalla pienentämään, mutta normaali kuski ei tästä juurikaan hyödy. Tässä esimerkissähän myös rullaavan auton keskinopeus on alhaisempi kuin moottorijarruttavan, joka myös vähentää kulutusta. Moottorijarruttavahan voisi sitten ajaa moottoritiellä aavistuksen hiljempaa, jotta keskinopeus molemmilla olisi sama. Toisaalta jos edessä on ruuhka tai liikenne valot, joihin joutuu pysähtymään, ei tällä keskinopeudella taas ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.

Itselläni on DSG automaatti ja siinä en jaksa vaihdetta vapaalle työnnellä, joten moottorijarrutusta tulee käytettyä. Todennäköisesti uudessa autossa on tämä vapaa rullaus Eco moodilla ajettaessa. Saa nähdä oppiikohan sillä ajamaan. En ole vielä käynyt koeajamassa tällaista autoa. Osaakohan se käyttää tarvittaessa moottorijarrutusta esim. alamäessä vakkarilla ajaessa vai alkaako se heti jarrulla hidastamaan liian kovaksi kiihtyvää vauhtia? Tai osaako se jarruttaa moottorilla kaupungissa, kun aloittaa varovaisen jarruilla jarruttamisen vapaa rullauksen jälkeen?

Perustellusti kalkuloitu. Yksi muuttuja puuttuu - ainakin ns. Bluemotion mallit lataavat auton akkua juurikin moottorijarrutuksien aikana, jolloin liike-energiaa saadaan talteen myös akun varauksen kasvun muodossa. Tämä tosin riippuu myös akun (tai Webastollisten 2 akun) varaustilasta, jota tuskin normiauton kuljettaja tietää. Ja akun lämpötilasta, moottorin kierrosluvusta jne.

Rullaaminen lienee tehokkainta pienemmillä paikallisteillä, joissa on paljon kohtuujyrkkiä mäkiä taajaan peräkkäin. Ainakin B7 TDi Passatti kuluttaa lämpimänä akku tod.näk. varattuna n. 0,3l/h tyhjäkäynniillä. Ja rullaa jokseenkin kevyesti.  ;)

21
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 26.07.17 - klo:21:45 »
Tämä juttu taitaa olla aika pitkälti muiden toimesta jo perusteltu, mutta mainittakoon että minäkin kokeilin rullaustekniikkaa yhdellä sadan kilometrin siivulla suuntaansa ja ainakin ajotietokone näytti normaalia pienempiä lukemia koko matkalle. Silloin kun takana ei ollut ketään annoin myös vauhdin hiipua ylämäissä hieman eli pyrin pitämään polkimen pintakaasulla, vastaavasti otin joissain alamäissä vauhtiakin ettei meno hyydy alkamassa olevaan ylämäkeen. Testin tein manuaalivaihteisella corollalla.

Niin, alamäessä kiihdyttäminen (ylämäkeä varten) on ainakin rekkamiesten vanha temppu. Silloin ei monesti tarvitse painaa kuin kevyesti kaasua, että pääsee kiipeämään ylös mäen harjanteelle. Ehkä nopeuden tippuminen on rekalle hyväksyttävämpää ? Ainakin motaria PKS -> Turkuun ajaessa taktiikka on toiminut. 3C 1.9 TDi man. Paskatilla näytti MFA perillä tasan 4,0l/100km. Keskinopeutta en enää muista, mutta on se ollut lähempänä 90 kuin 80km/h.

22
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 26.07.17 - klo:21:06 »
Aikaisemmin oli 2.0tfsi josta oli mitattu tehoeroja ja pienempää kulutusta paremmalla bensalla niin siitä jääny tuo mielikuva. Mutta ehkä nyt sitten uskallan hyvällä omallatunnolla tankata tähän myös tuota 95:sta  :D

Sitä ei varmaan kukaan kiistä että onhan se 98 kuitenkin parempaa moottorille kuin 95.

95 bensassa on enemmän etanolia (alkoholia), jolla on benziiniä pienempi energia-arvo. Moottorit, joissa on nakutustunnistin pystyvät käsittääkseni hyödyntämään (tunnistamaan) suuremman energiasisällön -> suurempi teho. Muista moottoreista on vaikeampi disukamiehen sanoa mitään.
Jos letkut ja muut muoviosat vain kestävät alkomaholia, niin ei se moottori siitä kärsi.
Nim. seuraava autoni on benziinillä kulkeva.  :o

23
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 24.07.17 - klo:07:58 »
Ihan kyselen vaan. Mutta onko 1l koneen hankkijoilla ollut mielessä koneen elinikä? Onko se sitten 100tkm? Toki olen vanhaa koulukuntaa ja ehkä väärissä ajatuksissa "mitä isompi kone, sen paremmin kestää kilometrejä". Itsekkin 1l ajaneena voin todeta että oiva kone kauppakassiin/kaupunkiin. Mutta koska olen sitä mieltä että 100tkm jälkeen ne menee tukkoon niin en ole alla 2l koskaan omistanut.

Fordin 1.0 3-syl. elinkää ovat saksalaiset riippumattomat autoinssit jo muutama vuosi sitten selvittäneet, ja päässeet 150tkm kestoikään. Valitettavasti ei ole linkkiä tähän. IMO turbo taitaa joutua kovimmalle.  Hakusanoiksi voi laittaa vaikka ford focus 1.0 EB lebensdauer Langlebigkeit ja yrittää googlata. :o

24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 21.07.17 - klo:17:40 »
Ja myös Audi kutsuu 5- ja 6-syl. disukoita takaisin pajalle päivityksiin.....

Mutta tässä on varsinainen uutispommi -  IMO ei ehkä aivan odottamaton.

Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005299246.html

KARTELLI Volkswagenin mukaan kartellissa olivat kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat.
Saksan autoteollisuus on ylläpitänyt kartellia keskenään jo 1990-luvulta lähtien, kertoo saksalaislehti Spiegel.

Yhtiöiden väliset salaiset sopimukset ovat koskeneet muun muassa tekniikkaa, kustannuksia ja alihankkijoita. Viime vuosina kartelli on pohtinut keskenään myös dieselautojen pakokaasujen puhdistusta.

Asia käy ilmi Spiegelin käsiinsä saamista dokumenteista, joiden mukaan Volkswagen-konserni on paljastanut kartellin itse saksalaisille kilpailuviranomaisille. Mikäli asia pitää täysin paikkansa, kyseessä voisi olla yksi Saksan historian suurimmista kartelleista.

Volkswagenin tekemän ilmoituksen mukaan kartellin osapuolina olisivat olleet kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat eli Volkswagen, Audi, Porsche, BMW ja Daimler.

Sopivat myös pakokaasujen puhdistuksesta

Spiegelin tietojen mukaan autonvalmistajat ovat 1990-luvulta lähtien muodostaneet jopa 60 työryhmää, joihin on osallistunut yli 200 yritysten työntekijää. Yhteisten sopimusten tarkoituksena oli mitätöidä yritysten välistä kilpailua.

Dramaattisin kartellissa sovittu tapaus on dieselautojen päästöskandaali. Yhtiöt ovat siis ilmeisesti sopineet yhdessä pakokaasujen puhdistusteknologiasta, joka puolestaan on luonut pohjan viime vuosina velloneelle päästöhuijausskandaalille.

Yhdessä sovittiin myös muun muassa avoautojen kattojen teknologiasta ja valittiin alihankkijoita.

Saksan kilpailuviranomaiset pääsivät perille kartellista Spiegelin tietojen mukaan viime kesänä. Tuolloin viranomaiset selvittelivät mahdollista teräksen hintoja koskevaa kartellia Volkswagenin tiloissa. Samalla löytyi kuitenkin todisteita muista mahdollisesti laittomista sopimuksista.

Vain kaksi viikkoa myöhemmin Volkswagen lähetti tunnustuksen viranomaisille. Myös Daimler ilmoittautui itse. Näin yritykset pyrkivät välttymään mahdollisilta sakoilta.

Autoyhtiöiden kurssit ovat laskeneet kartellisyytösten tultua julkisuuteen. Volkswagen on painunut jopa lähes viisi prosenttia, Daimler lähes kolme prosenttia ja BMW yli kolme prosenttia.

Päästöhuijausskandaaliin osallisina olleet yhtiöt ovat viime aikoina kutsuneet takaisin valtavia määriä autoja. Audi päivittää jopa 850 000 dieselauton ohjelmistot. Daimlerin kutsu puolestaan koskee yli kolmea miljoonaa autoa.

Taloussanomat

 :o :o :o :o :o

25
Passat B8 (14-) / Vs: Milloin Passat B9?
« : 19.07.17 - klo:19:38 »
Vieläkö painetaan kulutusta alemmas nuilla 1.5 TSI bensoilla?


Annettujen tietojen mukaan uudet bensat olisivat pihempiä, parhaimmillaan pienempitehoiselle 130hv lupailtiin noin 10% polttoainesäästöä.Tässähän on mm. coasting toiminto, ts. jalka pois kaasulta ja kone sammuu kokonaan. Lisäksi näissä taisi olla ns. Miller-työkierto. Jossaon ketzjussa oli jo juttuakin.
Dieselin lukemat alkavat olla uhattuna, jos lukemat tosiaan myös käytännössä toteutuvat.  :o

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29908.0

26
Passat B8 (14-) / Vs: Milloin Passat B9?
« : 19.07.17 - klo:12:08 »
Onko mistään valunut tietoa milloin B9 tulee? B8 aloitettu 2014, joten olisiko oletettavissa jo 2019?


Saksalainen Auto Zeitung ,,tietää" kertoa seuravaa - B9 ei tule ennen 202, Plug-in hybdiri ja ehkö jopa täyssähköauto:

http://www.autozeitung.de/vw/passat/b9?image=1

VW Passat Variant (2021)
Vor 2021 wird der neue VW Passat B9 nicht kommen, dann aber auf dem bewährten Technikbaukasten (MQB) basieren und und vor allem Dienstwagen-Fahrern und Familien mit großem Platzbedarf ansprechen.

Die Arbeit am nächsten VW Passat Variant (2021) hat begonnen. Der Mittelklasse-Kombi der Generation B9 nutzt den MQB, kommt als Plug-in-Hybrid und eventuell sogar als Elektroauto.

VW PASSAT VARIANT (2021) AUCH ALS PLUG-IN-HYBRID

Die künftige Volkswagen-Innenraumgestaltung steht auch beim VW Passat Variant (2021) im Zeichen der Vereinfachung. Immer größere berührungsempfindliche Displays prägen das Interieur-Design und sollen die Bedienung der Navigations- und Infotainmentsysteme noch intuitiver machen. Kommandos können bei der nächsten Infotainment-Generation nicht nur per Berührung und Sprachsteuerung gegeben werden, auch eine Gestensteuerung ist geplant. Ein weiterer Schritt in Richtung des teilautonomen Fahrens – mit Hilfe komplexer Kamera- und Radar-Technik – sind Teil der Zukunft und entlasten die Fahrer des VW Passat (B9) im Alltag. Unter der Motorhaube des Passat ist neben diversen Benzin- und Diesel-Motoren auch mindestens ein Plug-in-Hybrid zu erwarten, kombinierbar mit Front- oder Allradantrieb. Parallel wird auf dem neuen Modularen Elektrifizierungsbaukasten (MEB) ein rein batterieelektrisch betriebenes Mittelklassemodell entwickelt. Der intern als "Aero" bezeichnete Stromer ist allerdings kürzer als der heutige Passat, soll aber so viel Platz bieten wie ein Phaeton.

Käsittääkseni Facelift tulee 2018 loppuvuodesta ja samalla mm. uudet 1.5TSi bensat.   ???

B9 saa niin muodikkaat Infotainment-päivitykset herkemmillä kosketusnäytöillä, ja lisäksi tulee  "osa-autonominen" ajaminen, mikä osaksi vapauttaa kuskin ajamisen riemusta.  :P


27
Reikä ratissa... Tuon jälkeen en olisi kyllä kommentoinut mitään keltaiselle lehdistölle. Toivottavasti kortti lähtee kuivumaan, niin oppii katsomaan sekä ymmärtämään mitä punainen valo tarkoittaa.


Asennevammaisia taitaa olla aina vaan enemmän liikenteessä ..... ja vahingon aiheuttajan kommentit sitten tuota maata. Ihmisen henki on halpa.  :'(

http://www.is.fi/viihde/art-2000005292569.html

– Ammattiautoilija ajoi kolmen kympin rajoituksella reilua ylinopeutta, eli vauhtia oli melkein yhdeksän kymppiä. Kyydissä oli lapsia ja auto törmäsi suojatiellä Ahtiin niin rajusti, että hän lensi useamman metrin matkan ja kuoli samantien.

– Tuomio ei siis tullut törkeästä kuolemantuottamuksesta, kuten syyte oli ollut. Vaikka Ahdin kuolema oli aiheutettu törkeällä huolimattomuudella, tekoa ei kuitenkaan pidetty kokonaisuudessaan törkeänä. ----

Kärsimyskorvausvaateet hylättiin, eikä tuomitun tarvinnut maksaa omaisten oikeudenkäyntikuluistakaan kuin osa. Syyttäjä ei jatkanut asian käsittelyä hovioikeuteen, vaikka omaiset sitä toivoivat. Omaiset eivät ymmärrä syyttäjän haluttomuutta viedä asiaa eteenpäin.

Todella ikävä tapaus, kun nopeus kolminkertaistuu niin jarrutusmatka kasvaa neliössä (2.potenssi) eli 9-kertaistuu. Mihin voi olla noin kova kiire ?  >:(




28
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 13.07.17 - klo:20:53 »
Nyt epäillään myös merssiä.

https://yle.fi/uutiset/3-9721835

Niin, sylttytehdas eli toimittaja B. lienee sama. Tämä ei ole mikään besserwisser case, mutta kuten jo aivan alussa epäilinkin - ei ole vain VW joka on fuskannut, kiistänyt ja/tai valehdellut. Monen merkin disukoista on paljastunut softa, joka on joko säädellyt pakokaasupäästöjä testitilanteessa tai pahimmillaan lämpötilan laskettua hieman alle +20€ on kytkenyt koko järjestelmän pois päältä.  :( :o

29
Ruotsissa ollaan paljon aktiivisempia kuluttajasuoja-asioissa. Itsekin Teknikens Värld aviisia lukeneena tai ainakin selanneena muistan vastaavan tapaisia caseja (esim. juuri takuuajan jälkeen hajonneista moottoreista) on kirjoitettu toisistakin merkeistä. Mainosten %-osuus kokonaissivumäärästä taitaa olla huomattavasti TM pienempi. Siitä huolimatta, tai tämän casen vuoksi, myös Volkswagen Sverige on kyllä nyt keväällä mainostanut ainakin huoltoja ja rahoitusta T.V.-lehdessä. TM on kyllä kirjoittanut esim. konsernin jakoketjuongelmista, mutta kovin nättiin ja maltilliseen sävyyn.

Pari täydennystä: autossa pitänee olla (aukoton) merkkiliikkeen huoltohistoria ja se kattaa nuo 11 komponenttia 24kk päästöpäivityksen jälkeen, jos on ajettu alle 250.000 km. Suomessa taas maahantuoja on VV-Auto Oy ja vähittäismyynti ketjussa on VV-Autotalot Oy:llä.

Toivotaan, että homma hoituu. Oma öv-huolto pikapuoliin ja aion narista huonommaksi muuttuneesta moottorin käytöksestä + kulutuksen kasvusta.  :o

30
Kysymys: Olihan nuo kaikki kirjattu kauppakirjaan selvästi (Lue: Sinulla on mustaa valkoisella)?

Tai joku toinen mukana ollut täysi-ikäinen henkilö, joka on kuullut ja kelpaa siten todistajaksi.... :o

Sivuja: [1] 2 3 ... 39








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi