Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 34
2
Passat B7 (11-14) / Vs: Harkinnassa 1.6tdi Passat
« : 16.01.17 - klo:21:18 »
Terve,
Yritin selailla noita ketjuja, mutta en selkeää vastausta kysymyksiini löytänyt. Eli harkinnassa olisi v.2011 1.6l diesel koneella oleva Passatti, mittarissa 144tkm. Webasto ym. löytyy vakiona. Ajotietokone ilmoittaa seuraavan huollon olevan kahden vuoden päästä, mutta mikä se jakopään vaihtoväli oli 200tkm vai 6 vuotta? Tänä vuonnahan tuo tulee täyteen jos tosiaan on sen 6v, mahtaako olla kallis paukku? Miten muuten Passateissa, mitä ongelmia on ollut? Paljon on myös peloteltu siitä dpf:stä, eikä kukaan autoliikkeen myyjä ole osannut sanoa onko noissa vaihdettava suodatin, mitä kustannuksia siitä tulee vai tyhjentääkö mukisematta itse itsensä ja ei vikoja ilmoittele? Yksi myyjä sanoi epäilevänsä ettei tarvitse huoltaa.


6 vuotta on aikaraja ja se tulee ensin vastaan. Maksaa paikasta riippuen 500-900€. EGR, 2-massavauhtipyörä. Dpf voi mennä tukkoon jos ajetaan paljon lyhytää matkaa, ei huolleta mutta voi liuottaa auki litkuilla. Marmori osaa kertoa rekkarilla tarkempia hintoja.  :o

3
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 16.01.17 - klo:19:24 »
Eli autovero nollautuu 36kk*3 = 108kk / 9 vuotta ja sitä vanhemmista ei kuulu mennä veroa lainkaan jatkossa?

Tätä ei tiedä pirukaan, mutta idean äiti tulee torstaina aamupäivällä ulos esityksineen. Loogista olisi, jos uudessa mallissa vero ja käyttömaksut olisivat porrastetut. Äkkipysäys on myrkkyä sekä autokaupalle että verotuloille, joita tässä tullaan hakemaan uudella tavalla väylien tunnetusti "vajaaseen" ylläpitoon. En nyt tässä kohdin jaksa vaivata enempää päätäni asialla, kun seuraavaan autonvaihtoonkin taitaa kulua vielä 2 vuotta (jos vielä kerran harkitsisi 2018 esiteltävää Paskatin faceliftiä jonain muuna kuin disukana).
 Mutta onhan meillä ollut vuosikymmeniä väliaikainen autoverokin...  :o :P

4
Aika pienitehoinen saa kaksivetoinen auto olla, jottei pito ala lipsumaan täyskaasulla liikkeelle lähdettäessä - varsinkin liukkailla.

Olen valovuosia sitten ajanut Kehä 1:llä Myllypuron ympyrän valoista ylämäessä lähdettäessä isoa Bemua karkuun liukkaalla.
Alla oli suuritehoinen Seat Toledo 64hv 1.9D padalla ja nastakumit. Bemu kyllä kovasti yritti panna kampoihin, mutta perä tahtoi kääntyä sivulle kun kuski yritti kiihdyttää.  Mahtoi kuskia hatuttaa.  ;D

5
Miten autoilu voi halventua jos väliin tulee firma joka tavoittee voittoa ja investointiensa takaisin maksua?  :o
Sama kait SOTE-uudistuksessa (sotkua ja tehottomuutta?) eli jos firma tavoittelee voittoa ja investointiensa takasin maksua, niin miten kustannukset voivat laskea?  :o

Yksityisellä puolella rahalla on aina hintansa eli korko tai sijoittajien tuottovaatimus prosenteissa (%). Kukaan ei lainaa tai investoi ilmaiseksi. Sitä en osaa sanoa, mitä valtion puolella käytetään tai lasketaan, mutta voisi kuvitella että verovaroilla ei olisi samanlaista hintaa. Tätä voi verrata vaikkapa veronpalautukselle maksettavaan korkoon tai vastaavasti myöhässä maksettavan veron tms. maksun viivästykorkoon.  :o

6
Mulla oli aikonaan urakka saada 2008 Paskatti mittauksesta läpi. Taulussa oli hurrjat 3v. ja 35tkm, ja katsuri huudatti myllyä hullun lailla aseman takana. Muutaman ryntäytyksen jälkeen saatiin rajaan menevä arvo.  Muistissa tuo ei enää ole, eikä 3Cnikään ole kuin muisto vain. Neljästä Paskastistani tuo oli se 3+C-luokan laatuauto. Seuraavaan leimaan meninkin 250km motariajon jälkeen. :(

7
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 12.01.17 - klo:17:55 »
Passat 2.0 BiTDI ajettu n. 19 tkm, runsaan vuoden aikana, josta kokemuksen kertomaa.
-   Kulutus pienoinen pettymys 7,66 L/100km, keskinopeudella 45 km/h eli paljon kaupunkia mukana,
joka ilmeisesti selvittää osan kulutuksesta.
-   takaa tulevaan meteliin en ole tyytyväinen, onko kukaan lisännyt äänieristettä ja minkälaista takapenkkien alle/taakse?
-   mitään nitinöitä ei ole liiemmin esiintynyt

Omat kokemukseni päästöpäivityksen aikaisesta n. 80km koeajosta, kone koko ajan lämmin:
- 2.0 TDi DSG farkku maantie, paikallistie, motari ja hieman taajamaa keskikul. 5,8l / 100km. Suht' nätisti ajettu.
- ei nitissyt edes sorapintaisella paikallistiellä  ::)
- motarilla >100km/h takakontista kuului enemmän kumisevaa mökää kuin omasta eristetystä B7:sta.  :(

En kurkistanut verhoilujen enkä penkin alle, oli vielä pilvinen talvipäiväkin. Yksi lähde voi olla kovamuovinen varapyöräpotero.   :o

8
Liikenneviraston tilastojen mukaan Suomen tieverkosta 2/3 osaa on yksityisteitä. Yksityisteistä 1/3 osa  tosin metsäautoteitä yms., jotka ei varsinaisessa liikennekäytössä. Sosialisoidaanko yksityistietkin 'palveluntarjoajien' rahantekoon?
Saattaapi toki olla, että parhaat apajat bisneksille on ruuhkasuomi ja muut isommat kaupunkialueet.. vähäpätöisemmät kyläraitit jää julkiseen 'omistukseen' ja ilman ylläpitoa, koska se on palveluntarjoajien vastuulla. Palveluntarjoaja voi toki säälistä tarjota palvelujaan myös pienemmille teille, mutta taksa/autoilija on oltava kova, jotta päästään voitolle :)

Tämä on mielenkiintoinen pointti. Monella on maaseudulla ns. kesäpaikka tai huvila, ja yksityistien ylläpidosta vastaa yleensä tiekunta.
Se kerää varat tähän tien kiinteistöjen omistajilta, mutta voi myös saada kunnan avustuksia mm. perusparannuksiin tarpeen mukaan.
Eihän tästä tule mitään, jos pitää oman omistuksensa käytöstä maksaa liikennöimisen muodossa 2 kertaan.  :o

9
Näkemättä ja juuri tuon koneen vesikiertoa tarkemmin tuntematta tuntuisi siltä, että jos kenno on puhdas niin sitten se ei saa kuumaa vettä tarpeeksi..... joko termari tai letku lytyssä (tai ehkä jopa osaksi tukossa) jossain kohdassa, jota ei huomaa. 20€ infrapunapistoolista olisi tässä apua. Mikä tietysti estää myös ottamasta yhteyttä lähimpään marmoriin ja kysyä kustaria. Onko Italian mallissa sama kenno kuin pohjoismaissa (ETKA nro) ? Siitä voi myös saada idean.  Eihän tässä ole vesiventtiiliä lämppärin kierrossa ?

10
Asiantuntija kokeili ns. mustien laatikoiden tietoturvaa – US: Onnistui jäljittämään kansalaisen mökkimatkan parilla klikkauksella

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005037605.html

Kun paljastuneella verkkosivulla valitsi mustan laatikon tyypin ja 6-numeroisen tunnisteen, sivu rupesi puskemaan auton koordinaatteja näkyviin, kertoo laatikoiden sielunelämää tutkinut tekniikan kandidaatti.
Suomalaisten autoihin pakolliseksi kaavailluissa niin sanotuissa mustissa laatikoissa piilee tietoturvaongelma, kertoo Piraattipuolueen aktiivi, tekniikan kandidaatti Janne Paalijärvi.

Uusi Suomi -verkkolehden julkaiseman Paalijärven kirjoituksen mukaan hän pystyi seuraamaan jopa tuhansia ns. mustia laatikoita sisältäviä autoja verkon kautta reaaliajassa.

Syynä seurantamahdollisuuteen oli järjestelmän puutteellinen tietoturva.

Jutun pääkuvana olevalla videolla esitellään mustia laatikoita, joita autoihin voisi mahdollisesti tulla.

Paalijärvi ei kirjoituksessaan kerro, mistä ”tuhansista autoista” oli tarkalleen kysymys, mutta esimerkiksi Trafi on jo testannut ainakin 2900 autossa miten ns. mustat laatikot ja niiden keräämä tieto toimivat.

Viranomaisilla on ollut tekninen valmius kerätä autoiluun liittyviä maksuja digitaalisesti jo 2000-luvun alusta lähtien.

– Seurasin erästä autoa netissä sunnuntaina 8.1.2017. Auto lähti hämeenlinnalaiselta asuinalueelta klo 12.09. Auto poikkesi ensin paikallisessa S-marketissa ilmeisesti jonkinlaisten tarvikkeiden ostoa varten klo 12.12.

– Marketista ajettiin ulos 12.23 ja suunnaksi otettin läheisen Kuohijärven itäpuolinen ranta-alue. Paikalle saavuttiin klo 13.25. Kohde paljastui kesämökiksi Google Streetviewin perusteella. Kesämökiltä lähdettiin kohti Hämeenlinnaa noin klo 14.15. Matkalla pysähdyttiin Kauppakeskus Tuulosen Hesburgerissa syömässä klo 14.45. Takaisin lähtöpisteeseen auto saapui klo 15.39, Paalijärvi kertoo.

Laitevalmistaja paikasi alustavasti tietoturvaongelman klo 18.50.

Paalijärven mukaan on ymmärrettävää, että autojen ns. mustat laatikot ovat vielä kehitysvaiheessa. Paljastunut tietoturvaongelma antaa hänen mukaansa ”kuitenkin erittäin piittamattoman kuvan autoihin mustia laatikoita haluavien tahojen suhtautumisesta autoilijoiden yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan”.

– Kuvitellaanpa tilannetta, jossa autojen mustien laatikoiden pakko olisi mennyt eduskunnassa läpi. Kuvitellaan edelleen, että näitä asennuksia olisi tehty autoihin vaikkapa miljoona. Jos joku löytää tässä vaiheessa vastaavankaltaisen reiän, hän voi käyttää tietoja rikolliseen toimintaan todella tehokkaasti.

Hmm.  >:( :( :o ??? :P :-X :-\ :'(

11
Nyt 5v. takuun saa Fordilta 100.000km saakka ja Seatin kotisivulla lukee:

http://www.seat.fi/omistajille/takuu.html

TAKUU NYT 5 VUODEKSI!

Tarjoamme rajoitetun ajan koko SEAT-malliston viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuulla riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin. Tarjous on voimassa 31.1.2017 saakka.

Takuuajan ensimmäisen 24 kuukauden aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuut alkavat takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivästä.

12
VV-center myi Golf luxlinea varianttina 19.900,- toimituskuluineen. Webasto ja talvirenkaat 1400,- päälle.
 Asiallisesti hinnoiteltu paketti mutta selvästi Leonia ankeampi.
 Ankeuteen ei auttanut edes K-kaupan 1000euron lahjakortti pirkka olueen ;D

Kyllä vaan mutta:  Hinta- ja varuste-etu 1 900 €  Golf Variant Luxline 1,2 TSI 63 kW (85 hv)

Nyt vain 21 651 €

Hinnat pitävät sisällään toimituskulut 600 €

Golf Luxlinen kattavaan vakiovarusteluun kuuluu mm.

Ilmastointi
Auto Hold –paikallaanpitoavustin
Radio Composition Colour 5” kosketusvärinäyttö
Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
Matkapuhelinvalmius Bluetooth ja USB-liitin
Vakionopeussäädin
Sähkötoimiset lasinnostimet edessä ja takana
Keskuslukituksen kaukosäätö

Myös Jetta Luxline 1,2 TSI Alk. 22 297 € 

Ja Golf Sportsvan 1,2 TSI  Alk. 23 116 €

Ja Polo 1,2 TSI Luxline Alk. 17 049 €

Ei siis uusimmalla 1.0 TSI BlueMotion 85 kW / 115 hv moottorilla, vaan vanhemmalla ja pienemmällä 85hv teholla.  :o

13
Jo nyt valtio on saanut nolla korkoista lainaa, niin miten teiden yhtiöittäminen muuttaa tilannetta paitsi, jos ne halutaan myydä kuten metsähallitus? Yleensäkkin ihmettelen nyt kun laina on periaatteessa ilmaista ja saa niin paljon, kuin haluaa niin miksi ei teitä kunnosteta? Öljy on halpaa ja samoin bitumi jolloin nyt säästettäisiin, kun nousukauden aikaan öljy on kallista ja samoin bitumi jolloin korjaaminen on kalliimpaa? Samaan aikaan OIKEALLA kilpailutuksella työllistettäisiin Suomalaisia yrityksiä? Mutta eihän tavallinen kansalainen näistä voi mitään tietää, kun on korkeampaa matematiikkaa...

Tämä on yksi niistä asioista, joita tuskin tulen koskaan ymmärtämään..... toki määrärahat on budjetoitu. Mutta mutta....
Jos tien korjaamisen kriteerit (kuluneisuus + urat) täyttyvät ja korjausta lykätään - niin sen hinta vain tulee nousemaan.
Yleensä "parempana aikana" urakoissakin on sitten paremmat katteet....

14
Niin siis lähtökohta on että Leon ST 1.0TSI man Style on 20.700e.
Vastaava Octavia Combi 1.0TSI Style man on 25.770e.
Toki Stylet eivät ole verrannolliset keskenään, vaan Leon tarvitsee lisäksi ainakin Style pack + LED pack mikä tekee sitten yht. 22.100e.
Hintaeroa on vielä 3.600 euroa, mutta edelleen Octaviassa on paremmat varusteet. Mutta Leonia on tässä kohtaa "varaa" varustella vielä parilla tonnilla helposti. Ja nykyään listalla on kaikkea kivaa, mikä on hyvä juttu.

Sehän tuossa 1.0TSI Leonissa on myös mukavaa, että DSG maksaa siihen 1.300e, kun Octaviaan sekin maksaa 2.000e.

Mutta Leoniin ei saa tietysti Octavian takakonttia rahallakaan, jos sellaisen joku välttämättä haluaa.

Luultavasti Ocu tulee olemaan tiukilla nimenomaan tämän Leonin kanssa tässä kuluvana vuonna, samalla kun tuo Skodan FL-kammotus saadaan kunnolla päivänvaloon..

Rakentelin illalla huvikseni Golf Variant Comfortlinen - 1.0 TSI BlueMotion 85 kW / 115 hv 6-vaihteinen käsivaihteistolla.

Autoveroton hinta
21 970,00 €Lisävarusteita
2 280,00 €Arvioitu autovero (CO2 105 g/km)
4 031,21 €Kokonaishinta
28 281,21 €

Jos en ihan väärin saunajuomaa nauttineena muista, niin lisukkeeksi tuli metväri, 4x20W audio, automaatti-ilmastointi.

Uusia tehdastilauksia ei enää oteta tulevan naamankohotuksen vuoksi.

Ei tämäkään ihan halpa ole, ja nykyiseen Paskattiin verrattuna puuttuu vielä Webasto + sound system (ja talvirenkaat).

Golfin hinta varusteltuna kipuaa siis melko lähellä omaani, ja tilathan ovat pienemmät. Ocukin alkaa olla jo ihan auton hintainen.  :o


15
Poliitikon lupaukset ovat aina ,,mielenkiintoisia" tai sitten heti kuulemisen jälkeen unohdettavia:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/berner-lupaa-autoilun-kustannukset-kevenevat/SaRQ5EvS

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuuttaa, että autoilun kustannukset kevenevät ensi vuonna, kun osa veroeuroista vaihtuu väylien käyttömaksuiksi.

Samaan aikaan uudet tahot alkavat tuottaa autoilijoille ja raskaalle liikenteelle palveluita väylien ylläpitoon, kunnostukseen ja rakentamiseen.

Samalla tulee mahdolliseksi uusien infrahankkeiden yhteisrahoitus esimerkiksi EU:n Pohjoismaisen Investointipankin ja Euroopan Investointipankin kanssa. Myös ulkomainen raskas liikenne tulee maksajaksi. Hmmm....

Toistaiseksi autoilijat kustantavat vielä itse polttoaineverot sekä ajoneuvo-, auto- ja käyttövoimaverot.

"Laskelmat ovat hyvin pitkällä ja kerromme yksityiskohdat tammikuun puolivälin jälkeen. Pääsääntöisesti autoilun kulut laskevat. Joitakin poikkeuksia voivat olla ne, jotka ajavat erityisen isoilla ja isopäästöisillä ajoneuvoilla", Berner kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan, miten valtion omistamat tieverkko, raiteet sekä meriväylät kootaan uuteen liikenneverkkoyhtiöön. Liikenneverkkoyhtiö aloittaa suunnitelmien mukaan toimintansa ensi vuoden alussa ja myy sen jälkeen väylien käyttöoikeuksia eri toimijoille. Toimijat puolestaan räätälöivät esimerkiksi autoilijoiden kanssa käyttömaksupaketin eri palveluineen.

Käyttömaksuja voivat myydä jatkossa esimerkiksi automaahantuojat, vakuutusyhtiöt tai rengasyhtiöt.


Lisää aiheesta maanantain 9.1. Kauppalehdessä.


16
Minusta ainakaan vihreää liikennepolitiikkaa ei ole, että ajetaan 20-30km päähän markeitteihin ostoksille...

Ja Suomessa ei ole liikennettä saati ruuhkaa nähtykkään  ;)

Niin, lähikauppojen kuolemaa olen edellisessä työssäni ihan Helsingin seudulla liikkuneena jo viimeiset 20 vuotta ihmetellyt.... mistä se johtuu, kauppakeskuksista vai kiristyneestä kilpailusta (esim Lidl vs. S tai K) on ihan toinen tarina. Itsellä halvempien hintojen kauppakeskukseen on alle 2km. Kokonaan toinen asia on, että ns. poikittaisliikenne PKS on Helsinkiä ja muutamaa poikkeusta (ns. kaupunkien aluekeskuksia) lukuunottamatta niin surkeaa, että oman auton käytöllä helposti säästää aikaa noin tunnin per suunta. En tunne tässä kohdin kovinkaan huonoa omaatuntoa, sillä kaikki perilliset asuvat vielä kotona (OT) ja omistan taloutemme ainoan moottoriajoneuvon. :o

Olen ollut myös liikkeellä omalla autolla joskus 20v. sitten Keski-Europassa, mm. Saksassa useamman kerran. Esim. kun Saksassa ajaa Hampurin suurkaupunkiin, niin jo (ajallisesti) tuntia ennen itse kaupunkiin saapumista lukee 1. kertaa liikennemerkissä "Grossraum Hamburg" eli about suur-Hampurin alue suomeksi. Ja itse ruuhka "Stau" saattaa hyvinkin kestää vaivaiset 2 tuntia Elbe-joen alituksen vuoksi. Autoja on liioittelematta 10 x määrä johonkin Hgin seudun liikenteeseen verrattuna tien päällä. Ja niitä riittää aina vana yötä myöten.

Mutta: toki Hgin niemenkärjen liikenne saadaan vaikeutettua helpostikin. Eikä Hki tosiaan mikään maailman napa ole.  :o

Järkevää olísi, jos kaikkien - jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, joukkoliikenteen ja autoilijoiden kulku saataisiin sujuvammaksi.  ;)

17
Olen jo pitkään sanonut, että siirtäisivät satamatkin jonnekkin muualle tuolta Helsingin ns. keskustasta, niin ei tarttis sinne mennä ollenkaan  ;)

Onneksi älysivät siirtää rahtiliikenteen Vuosaareen, ja Ruoholahteen & Länsisatamaan saatiin mm. asuntoja.
Entisenä helsinkiläisenä olen huomannut kaupungin muuttuneet vuosien kuluessa paljon värikkäämmäksi ja elävämmäksi, mutta autoliikenne jumittaa vuosi vuodelta pahemmin ja pidempään. Toki autokantakin on kasvanut vuosikymmenien aikana paljon. Monin paikoin myös suurien kokoojakatujen/ulosajoväylien liikennettä pätkitään oudosti punaisella aallolla aivan merkityksettömien sivukatujenkin kohdalla.

Myös "ilmaiset" 2 tunnin pysäköintipaikat ovat valtaosin muuttuneet maksullisiksi. Jos menee asioille keskustaan eikä tiedä kauanko se kestää, on varminta ajaa maksulliseen parkkiluolaan. Se tulee aina halvemmaksi kuin maksulappu.

Monet keskustassa toimivat yrittäjät tuskailevatkin, onko Helsingin politiikka ajaa asiakkaat muualle missä pysäköiminen onnistuu ja monessa kauppakeskuksessa maksuttakin.....

Mikä sitten on vihreää politiikkaa ja mikä ei, nykyään naapurikunnassa asuvana ei ole niin oleellista. Joka paikkakunnalla on omat juttunsa.  :o

P.s. Olen myös takavuosina ajanut kesällä pyörällä töihin...

18
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 05.01.17 - klo:14:18 »
Lähes kaikilla nykyautoillä pärjää talven ilman viimasuojia, mutta suojien kanssa pärjäisit vielä paremmin.

Mielestäni pääpointit käyttää maskisuojaa ainakin dieseleissä ovat (saa täydentää):

1) moottori lämpiää etenkin lyhyillä matkoilla nopeammin ja lämpöä riittää enemmän myös sisään
2) moottoriin ei pääse kertymään kondenssivettä tai kylmälimaa kun saavuttaa nopeammin käyntilämpönsä
3) ahtoilman imuputkeen ei pääse muodostumaan jäätä, mikä voisi sulaessaan päästä turboon tai koneeseen (katastrofi  :-X)
4) loogisesti moottori myös jäähtyy parkissa hitaammin, viima ei puhalla suoraan konehuoneeseen
5) kulutus pienenee, selvemmin lyhyillä matkoilla
6) myös vaihdelaatikko ja perä notkistuvat nopeammin ja kulutus pienenee etenkin kovemmalla pakkasella
7) alumiiniseen jäähdytinkennoon ei lennä syövyttävää suolakuraa, joka aikaa myöten myös tukkii lamelleja (kesän ongelma)

Sitten kun bensamoottorin kulutus lähestyy riittävästi disukaa, niin sekin alkaa tarvita ainakin toista maskipeittoa.  ;)

19
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 05.01.17 - klo:10:32 »
Omassa ei ole maskisuojia, eilen moottoritietä ajellessa lämmöt koko ajan 90 astetta ja öljyn lämpövaihteli 80-90 (kuten lämpimämmälläkin kelillä). Paremmin tarkenee kuin edellisillä diesel-autoilla, jossa näissä lämpötiloissa (-20) oli pakko laittaa maskisuojaa, jotta lämmöt nousi 90:een.

Dieselissä on pienempi kulutus ja moottorin lämpötila jopa laskee tyhjäkäynnillä.... eli on energiatehokkaampi.  :o

20
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 03.01.17 - klo:13:15 »
Lukaisin myös testin läpi ja sen pohjalta 1.0 TSI olisi aika selvä voittaja Suomessa, jos huomioidaan käyttövoimavero. Ei oikein sellaista ajomäärää ole, jolla 0,5L kulutuseron saisi paikattua dieselin käyttövoimaverot. Pitäisi ajaa noin 40 000km vuodessa, että oltaisiin vasta tasoissa. Itse valitsisin tuosta porukasta ilman muuta 1.0 TSI:n jos Suomeen pitäisi rekisteröidä auto.

Kyllä näin asia on helppo käsittää pienellä km-määrällä. Jos verrataan 150tkm / 5v. ajettua 1.0TSi vs. 1.6TDi, niin olisi erittäin mielenkiintoista (spekulatiivista) verrata jm-arvoja. Suuremmalla hyvityserolla (sisäänajetun) disukan ja ehkä turbon vaihtoa vaativan maitopurkin pienempi hinta kompensoituvat. Mutta tätähän ei kukaan voi tietää, sen enempää kuin tulevia autoverotuksenkaan kuvioita.  :o

P.S. pienillä km ja etupäässä taajama-ajoon 1.0TSi voisi hyvinkin olla "oma valintani"

21
Huono kontakti jos on niitä taipuisia kytkentäliuskoja tai parhaimmillaan vain liitin löysällä / kosteutta......

22
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 02.01.17 - klo:19:09 »
Tässä AMS:n vertailu Golf 1.0 TSI:n, 1.2 TSI:n ja 1.6 TDI:n välillä.

http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/testberichte/golf_testberichte/golf_ams1715_052-pdf/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/golf_ams1715_052.pdf


Erot eivät ole suurensuuria, mutta toki ne saadaan saksalaisella täsmällisyydellä esiin.
Paljon ajavalle 1.6Tdi on paras valinta. 1.2TSi on moottoriltaan "sivistyinein" käynniltään.
Yllättävää kyllä, 1.0TSi on (aavistuksen verran) hiljaisin, sillä on lyhyin jarrutusmatka ja vielä nopein 0-100km/h. Lisäksi tämä on nopein "kaksinkertaisessa kaistanvaihdossa".

Pikkuisen kun maitopurkki vielä kehittyy, niin disuka voi jäädä toiseksi ja onhan vm. selvästi kalliimpikin..... :o  :) ;) :D ;D

23
Passat B7 (11-14) / Vs: TDI Huijaus Päivitys
« : 01.01.17 - klo:08:28 »
Nyt ei ole tullut kirjettä, vaan tehtiin muu korjaus ja työnjohtaja ilmoitti 1.6:n kamppiksen alkaneen joten tämä tehtiin samalla alta pois.

24
Passat B7 (11-14) / Vs: TDI Huijaus Päivitys
« : 31.12.16 - klo:20:00 »
1.6TDi päivítetty torstaina, vaikea huomata vielä mitään eroa ja nastoilla ajotapakin on aika slowmotion tyylinen. Pitää raportoida jotain fiksumpaa keväämmällä. Mutta saihan siitä oikein diplomin, ehkä jonain kauniina päivänä kehystän sen ja laitan seinälle. RIP VAG tai jsp.  :o

25
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 30.12.16 - klo:08:14 »
Moni asia ja ehkä erimielisyyskin ratkeaisi, jos joku kykenevä järjestäisi maitopurkkien kiihhdytyskisat livenä......  :o ;D

26
Maalämpöä tilalle, hankintakulutkin voi kattaa jopa 5 vuodessa ja sähkön kulutus tippuu sen 40-50%. Näin ainakin asiaan perehtyneen laitteiden tukkumyyjä asiaa esitteli oman kodinsa muutoksista. Järjestelmä oli tosin vähän mutkikkaampi kuin perus maalämpö setti.

Autovero saa minun puolesta olla entisellään jos se raha käytettäisiin autoilun edistämiseen, kuten teiden kunnossapitoon.

+1

OT: Tuleeko ML halvemmaksi jos joutuu huollattamaan itse laitteen 5 x vuodessa ?  :o :o :o :o :o
      Halvimmaksi kait tulisi, jos puut saisi omasta takaa, takka vesikierrolla ja sähköä varten paneelit katolla....ja 0-energialuokan talo  ;)

27
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Vi Bilägaren melutesti 2016
« : 27.12.16 - klo:08:22 »
offtopic
Sähköasioita tuntevana ja paljon hifiä harrastaneena olen aina ihmetellyt, miten joku kuparijohdon pätkä voi maksaa niin paljon. Sana high fidelity onkin nykyään vaihtunut muotoon high end, joka tarkoittanee suurta orgasmia, kun kaikki laitteet on maksaneet niin paljon.

Edelleen OT mutta takavuosina erään laitevalmistajan mainonta hymyilytti, kun siinä kehuttiin estoitta happivapaata kuparia.(todellisuudessa jos kupari on hapettunutta, se on jo väriltäänkin sinivihreää).....

Itse sisämelusta, pienikään lukema ei kerro mitään. Esim. kojetaulun listat natisevät ilkeästi koko ajan - vs. tasainen moottorin hurina taustalla joka kyllä näkyy dB-lukemina eikä osu parhaalle kuuloalueelle koetaan jopa miellyttävänä.  :o

28
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Vi Bilägaren melutesti 2016
« : 26.12.16 - klo:21:52 »
Ainakin 520 ensiasennusrenkaina bridgestonen turanza rft jotka todella meluisat ja uraherkät. Jos siis kyseessä on orkkis 17" vanteet. Testihän tehtiin ensiasennusrenkailla joten lista näyttää siksi miltä näyttää?  ;D

Samassa automallissa voi olla hyvinkin 4-5 eri rengasta tehtaalta tullessa. Senkin huomion olen tehnyt, että aika monessa hiemankin kalliimmassa lehdistö/koeajoautossa on pienimmän vakiokoon sijaan pari tuumaa suuremmat renkaat kait ulkonäkösyistä. Sitten koeajaja  moittii rengasmelua ja kehottaa valitsemaan pienemmän tuumakoon, jos haluaa tähän autoon lisää mukavuutta (vaikka uusi Eemeli).

29
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Vi Bilägaren melutesti 2016
« : 26.12.16 - klo:13:15 »
Db-lukemat kuvaavat ihmisen kokemaa melua heikosti. Tuosta voisi äkkiä luulla, että Golf lähes yhtä hiljainen kuin S-Klasse. Ei tuo 240 Volvokaan mikään äänieristyksen huippu ole, vaikka listalla onkin korkealla.

Tämä on täysin totta, useimmat eivät ymmärrä dB-asteikon logaritmisuutta. 3dB ero tarkoittaa juuri joko äänenpaineen kaksinkertaistumista tai puolittumista. Yllättävän lähellä äSSää sekä Ocu III että Golf 7 ovat. Mutta numeroarvot tekevät ne verrtailukelpoisiksi. Monissa "perusteellisissa" paksuissa automagazineissa on dB-arvosanan (esim. 1-10) lisäksi vielä toinenkin, äänenlaatuun tai "laatuvaikutelmaan" perustuva arvosana. Ja silloin niitä eroja alkaakin löytyä, vaikka dB-arvot olivat pyöristettynä samoja.  ;) :o

30
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Vi Bilägaren melutesti 2016
« : 26.12.16 - klo:12:14 »
Paljastaahan lista ainakin sen, missä autoissa on panostettu jo suunnitteluvaiheessa äänieristykseen (toteutukseen & materiaaleihin).
240 lienee 4-ovinen ja loppupään malleissa oli ruiskukoneet + pidemmät välitykset. Ja ne mummoankan auton 80-sarjan kumit eivät ainakaan lisää rengasmelua......  ;)

Sivuja: [1] 2 3 ... 34










Autodoc.FI