Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 45
1
Passat B8 (14-) / Vs: Vinkkejä ovien jäätymiseen
« : 17.02.18 - klo:21:57 »
Katsotaan nyt mitä ne loppujen lopuksi tekevät. Juridisesti tuo purettu osa lienee leasingyhtiön omaisuutta, joten en tiedä onko minulla edes oikeutta pyytää sitä  ;D

Pyysin kerran valovuosia sitten Seatiin vaihdettua antennia, sitä ei saanut itselle vaikka olisi päällään seissyt ja viheltänyt. Ilmeisesti menee takuukäsittelijän kautta joko kierrätykseen, tai jos tehdas pyytää, ihmeteltäväksi johonkin eteenpäin.

2
Passat B8 (14-) / Vs: Vinkkejä ovien jäätymiseen
« : 17.02.18 - klo:21:53 »
Lukkosulaa, crc:tä, aseöljyä, jne. Mihin näitä oikein käytetään, kun eihän autojen lukkoja ole tarvinnut avata mekaanisella avaimella enää vuosikymmeniin.
Volkkarien ovien jäätyminen kuuluu asiaan. On kuulunut jo jostain 70-luvulta asti ja kuuluu näköjään edelleen ;D

4 VW:tä 2002 ->,  pysäköity autokatokseen .... yhdessäkään ei ole ollut lukkojen eikä ovien jäätymisongelmia.  :) ;) ;) :D ;D

Sitten kun kaukarin paristo loppuu, niin milläs avaat oven lukon kun mekaniikka on ollut vuosia käyttämättä ja aivan jumissa ? Kivelläkö ?  :( :(

Tämä on kokeiltu sukulaisen 2004 Ocussa, onneksi lukko/pesä lähti toimimaan pienen voitelun & suostuttelun jälkeen ilman forcea.  :o

3
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 16.02.18 - klo:17:32 »
Joo.. Vanhat dieselautot, siis ennen euro6 päästörajaa syytävät hillittömästi tappavaa kaasua ihmisten keuhkoihin. Miten lie sitten nämä uusimmatkaan Euro6 dieselit? Paljastuuko niistäkin kohta jotakin järisyttävän tappavaa?

Kuinkas sitten nämä bensiinikäyttöiset moottorit? Niissä vissiin putkesta tulee pääsääntöisesti kukkia ja orvokkeja.

 Ei nääs ole mitään hajua mitä euroopassa tai suomessa tulee tapahtumaan autoilun saralla. Häviääkö laiton autovero? Kielletäänkö tiettyä vuotta vanhemmat dieselit? Määrätäänkö vielä kovemmat rangaistusverot esim. yli 120gr CO arvolla oleville autoille?

Uusista Euro 6 disukoista on kyllä paljastunut mm. joiltakin merkeiltä tosi rajuja raja-arvon ylityksiä....  NOx enemmän ärsyttää, pienhiukkaset ja noki ovat pitkässä juoksussa keuhkoille IMO vaarallisempia.

Uusista suorasuihku bensoista taasen tulee pakoputken päästä TM talvitestien mukaan paljon pienhiukkasia, joten uusiin bensoihin tulee hiukkasloukut.

Autovero - siis hankintahintaan kohdistuva ei poistu tämän vaalikauden (hallituksen) aikana mihinkään. Sitä, mitä seuraavien eduskuntavaalien jälkeen - kun sähköautot olemattomine hankintaveroineen ovat taas hieman normikansaa lähempänä - on vaikea ennustaa. Poliittinen päätös näet.

Varmaa on se, että jollain tavalla autoverotus tai käytön verotus tulee muuttumaan. Valtion verotulot autoliikenteestä nimittäin eivät saa eivätkä tule laskemaan. Sen verran suuri ja hyvä lypsettävä potti on kyseessä. Yleisesti oletetaan, että verojen painopiste tulee siirtymään enemmän käytön suuntaan, pois omistamisesta. Nyt kun nuoret eivät välttämättä enää aja korttia, tai menevät mukaan autopooliin - yhteiskäyttöautoon, ja yritykset voivat liisata autonsa vaikka edullisemmasta Virosta. Tässä kuviossa hankintahinnan vero = autovero tulee kutistumaan.  :o

Suomessa on melkoinen määrä vanhoja autoja joilla suurehkot päästöt, ja onkin mielenkiintoista nähdä miten Pariisin ilmastosoppari tullaan täyttämään. Nykymenolla se ei onnistu, sähköautojen määrä kasvaa aivan liian hitaasti. Suomeksi, jollain konstilla niiden yleistymistä pitää avittaa. Vanhojen autojen suuremmilla käyttömaksuilla ? Uusien autojen - ja etenkin sähköautojen  keveämmällä verotuksella tai muulla suosimisella ?  ::)


4
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 14.02.18 - klo:10:44 »
Pelkästään kulutus vs. verot näkökulmasta, sanomattakin on selvää että dieselin vaihtoarvo droppaa jo bensakonetta enemmän. Octavia kuolettaa käyttövoimaveronsa noin 15.000km vuotuisella ajolla, kun vertailupohjana on 1,8TSI (8l/100km, kaupunkipainotteisesti). 20.000km ajomäärällä vuosisäästö on noin 200 euroa. Se ei kata edes haittoja käyttömukavuudessa. Dieselillä onkin sitten luvassa ylimääräistä kulua, jos pitoaika on esimerkiksi 3-5 vuotta. Näitä (webasto, EGR, imusarja, adblue, DPF) ei tarvinne kerrata. Haittalaitteiden ylimääräisiin kuluihin ei normiautoilijan vuosiautoilun tuoma "säästö" riitä millään. Taksit ja kaupparatsut erikseen, he ehkä osaavatkin laskea.

Pikkubensat on sikäli ongelmallisia, mielestäni, että niiden ohella on vähemmän kestäviä oheiskomponentteja (DSG) ja viritysaste on korkeampi, lepuutusjärjestelmien ongelmat. Lämpeneminen jää kuitenkin ongelmaksi ja käytetään taas haitaketta nimeltä Webasto. Bensa-EGR:n ongelmia ei kaiketi ole jouduttu foorumilla puimaan?

Tavalliselle autoilijalle, taloudellisesti, normaalilla ajomäärällä ja normaalilla 5+ vuoden pitoajalla ei ole muita vaihtoehtoja kuin "isot" bensakoneet. Vai pitäisikö minun alkaa tutustua hybrideihin?  ;D

8 disuka konserniauton kokemuksella ajettu yhteensä yli 700tkm, eikä webastoa (vikakoodit, savutus) lkm ole ollut mitään noita ongelmia.
Ei ole myöskään omakohtaista kokemusta jyrkästä arvonlaskusta, ihan normaalia ajettuhin tkm nähden. Ja pohjoisempana saa vähän (alle 15tkm/v) ajetusta disukasta ihan kunnon hyvityksen, kas kun niitä ei juuri missään ole. Kuorma ei vaikuta mainittavasti kulutukseen.

Sukulaisella on juurikin bensa Ocussa menossa EGR vaihtoon, tosin onhan siinä jo yli 200tkm taulussakin. Taitaa olla ihan yleinen vikaantuva osa.

Seuraava autoni on silti luultavimmin 1.5TSI bensa, voi olla hybridikin.  ::) ::)

5
Passat B7 (11-14) / Vs: Comfortline varustelu
« : 13.02.18 - klo:20:46 »
Ikkunoissa kiiltolistat. Aluvanteet.  ;)  Vakiona halogeenit ja sumarien tilalla päiväajovalot, kaarrevalot tulevat valopaketissa ja xenonit erikseen.

6
Nyt TE on julkaissut RJ artikkelinsa porukasta netissä, vain lukuoikeus puuttuu.....

AUTOKAUPPA

https://www.talouselama.fi/uutiset/jos-ei-tule-koskaan-virheita-on-pelatty-virhetta-liikaa-ja-menetetty-paljon-kauppaa-sen-takia/3a625665-e40c-3bb5-a863-96d65318e9a9

Tilaa on. Samoille lakeuksille mahtuvat molemmat Rinta-Jouppien yhtiöt. Pienillä paikkakunnilla Arin (vas.) ja Juhan (oik.) johtamat Rinta-Joupit eivät kilpaile keskenään. Rauno Rinta- Jouppi (keskellä) painottaa vanhoja asiakassuhteita. ”Kaikki eivät seuraa nettiä.” KUVATEKSTI, KUVA PEKKA KARHUNEN

”Jos ei tule koskaan virheitä, on pelätty virhettä liikaa ja menetetty paljon kauppaa sen takia”

13.2.2018 07:30 AUTOKAUPPAVAIN TILAAJILLE  YRITTÄMINEN

Rinta-Joupin autosuku kasvattaa lakeuksien autoimperiumia kahden yhtiön voimin.
Etelä-Pohjanmaan Tervajoelta Suomen autokaupan valloituksen aloittaneet Rinta-Joupit kauppaavat autoja kahdessa eri yrityksessä. Alkuperäistä Rinta-Joupin Autoliikettä johtaa Rauno Rinta-Joupin nuorempi poika Ari. Hänen isoveljensä Jarmon perustamaa J. Rinta-Jouppia johtaa jo Jarmon poika Juha....  slut.

7
Auto on näköjään myyty nyt 39.400 euron hintaan.

https://www.nettiauto.com/seat/leon/9400923

Tai merkattu myydyksi auton historian paljastuttua. En nyt lähde kurkkimaan rekkaustietoja.

8
Kannattaisiko kysäistä millaisia osia VV autolla ei osattu vaihtaa/korjata? Laita vaikka luettelo niistä tänne, niin nauretaan yhdessä ;D

Joskus itseäkin naurattaa omaan autoon kohdistuva mielihyvä ja vastaavasti omistajan masokismi. Vastoinkäymisestä toiseen sama merkki. Amen.  ;D

9
Tällä pyritää varmaan pitämään ns. Premium asiakkaat premiumissa ja muille ei niin väliä, kun ostajia riittää...

Niin. Onhan A4 vs. Passat tai Superb paljon pienempi eikä sekään ollut niin hiljainen ajossa kuin olisin kuvitellut. Mutta premium katteilla saa sitten [=areenan ketjuja lukemalla saatu käsitys] premium goodwillia. Voihan VW:nkin marmorin kanssa motkottaa alustan satunnaisista kolahduksista asiallisesti, niin kauan kuin 5v. tai 100tkm plus moitteeton huoltohistoria on plakkarissa. A6 vs. Passat on taas niin hirveä hintaero, ettei ainakaan uutena ole mitään järkeä - paitsi jos pitää tuhlata eurot ennen perillisten käsiksi pääsyä....  :o

10
Menee OT mutta menköön vkl kunniaksi.

Tarjosin aikoinaan koemielessä todella vähän ajettua VW diesel manuaali farkkuani RJ ostotoimistoon. Tarjous ei ollut kovin kummoinen, mutta kaiffari marisi puuttuvista pöläreistä. Ne kun olivat vielä kotona renkaanvaihdon jäljiltä, ajattelin laittaa ne kiinni muutaman päivän ajelun ja paineiden tarkistuksen jälkeen.

Seuraavana keväänä oma myyjäni hyvitti vaihdossa uuteen lähes 50% em. tarjousta enemmän, kehui vielä että autoni on siistimpi sisältä kuin heidän esittelyautonsa.  ;D

Toki ostohinta ja hyvityshinta uuteen ovat 2 aivan eri asiaa, mutta tämän liikkeen kanssa en mielelläni enää asioi.  :(

11
Auto on rekisterissä ja mitä ilmeisimmin tieliikennekelpoinen. Tuskin sitä 400 km on AVK:n pihalla pyöritetty. Joten voidaan lähteä siitä että se on ihan normaalikuntoinen. Nyt jos siitä parin kuukauden sisään laukeaa jotain, joka tekee siitä liikenteeseen kelpaamattoman, niin eikähän se AVK:n piikkiin mene.

Toinen juttu jos tuo myytäisiin vain varaosiksi, mutta kai niilläkin joku virhevastuu on? Eli jos siitä sitten ottaisi laatikon irti ja sieltä uisi hauki vastaan, niin eipä se osa kai ehjä ole ollut?

Paaliin jos tuo myytäisiin, niin sitten taitaa virhevastuu olla aika rajattu. Se on ihan yksi hailee kuka AVK:n omistaa tai ei omista. Samaa lakikirjaa heillekin luetaan.

Luulisi, että autossa on normalista poikkeava historia ja/tai siitä on tehty liikennekäytöstä poisto....
AVK:n omistavat IMO vakuutusyhtiöt, ainakin se tilittää myynnistä saadut rahat (kulujen jälkeen) romun / osat omistaneelle yhtiölle.

Kovasti siellä on pyörinyt porukkaa raatojen ympärillä, lienee jonkinlainen bisnes korjata pikkupajalla tai kotiverstaalla ja myydä eteenpäin.
Niiden tuulilasissahan lukee liidulla vakuutusyhtiön nimi tai koodi.  :o

12
Hauskaa..... RJ porukka kehuu juurikin tänään ilmentyneessä Talouselämä-lehdessä, että ostajaa ei kannata "vetää retkuun" myymällä viallinen auto; se kun tulee kuulemma kalliimmaksi korjata se myymisen jälkeen. Olisin linkannut nettiartikkelin, mutta sitä ei ole ainakaan vielä julkaistu.  :o

13
Uskomatonta myös VAG-merkkien niputtaminen, taitaa olla noin kymmenen merkkiä, malleja ties vaikka kuinka monta ja kaikki romuja?

Niin. Menee OT, mutta takapuoleni alla on ollut 10 disukaa. Ensimmäisessä Naissanissa EGR-vena alkoi jumia, niin myös uusittu.... Naissanin paku oli myös toimiva mutta ruostui ...... sen jälkeen 8 VAG manuaali disukaa, hankittu uutena tai essarina. Yksi söhkövikainen (maakarva irti) Seat poislukien kaikki ovat kulkeneet ja toimineet.

Konsernin eri mallien ja etenkin moottorien & askien kesken on todella paljon eroja, harmittomia ja sitten hyviä "yritelmiä". Ainakin uusia myydään yhä.  :o

14
Yksinkertaisesti: Jos kuljettaja vain pitää "ajamisesta" ? !  ;)

Itse asiassa TM taisi kirjoittaa ja ammoisella 60-luvulla jkr., että (autossa) hammasrattaiden siirtelyssä käsin metallitangon avulla ei ole mitään urheilullista...  :o

15
On se kulutusero kuitenkin noin 5% ja ihan tavallisten kuskien kirjaamana. Jos vielä hieman paneutuu taloudelliseen ajamiseen, repeää ero vieläkin suuremmaksi. Automaatti ei kuitenkaan vähennä kuluja missään muodossa. Mm. suurempi polttoaineen kulutus, korkeampi hankintahinta, kalliimmat huoltokulut. Päälle vielä enemmän potentiaalisia vikakohteita.

Tuli nyt päivällä ajettua pks kaupunkiajoa ja motaria pätkä kotiin, mfa näytti perillä 4.8l/100km. Oli heman huurteinen tien pinta, joten kaasua piti käyttää etenkin liikkeelle pääsemiseksi maltilla. Ei moottorin esilämmitystä. Kulkinehan on 1.6TDi "slowmotion" Passatti.  ;)

Uteliaisuudesta kysyisin, mihin tämä perustuu? Onko todella niin, että manuaalivaihteisen auton huoltaminen on kategorisesti edullisempaa kuin automaatin? Vaihteistotyypistä, merkistä ja mallista riippumatta? Ainakin omassani (Audi A3) ei viimeksi suoritetussa vuosihuollossa mikään viitannut siihen, että vaihteisto (DSG) olisi vaatinut jotain erityistoimenpiteitä.

Ainakaan VW ei edes ilmoita manuaalivaihteistolle (2013 Passatti) öljynvaihtoa huoltotoimenpiteenä, liekö edes tyhjennysproppua. Toki vaihdon voi aina tilata esim. 100tkm kohdalla, jos haluaa ottaa varman päälle. Aikonaan takaveto Volvossa oli 40tkm askin öv (n. 1l).  DSG öv-väli on kai se 60tkm, ja lienee monen muunkin automaagin. Jos joku tietää paremmin niin oikaisee.  :o

16
Varsinaista otsikon kysymystä jouduin taas omakohtaisesti pohtimaan kun kahden Golfin DSG:n jälkeen piti miettiä tuleeko kolmas manuaalilla vai automaattina. Molemmat dsg:t ovat kestäneet hyvin sen n. 200 000 km, minkä olen niillä ajanut, mutta yksi pirullinen (ja tunnettukin) ominaisuus ottaa päähän. DSG käyttää liian suuria vaihteita (ja matalia kierroksia) nopeuteen nähden. Esim. 60 km/t tasaisella nopeudella käytössä 7-vaihde ja kierrokset juuri ja juuri 1100 ja se jurina on sietämätön, poistuu kierrosnopeudessa noin 1250. Eroonhan siitä pääsee kun vaihtaa manuaalisesti 6-vaihteen päälle tai siirtyy S-tilaan, jossa taas aina pykälän verran liian pieni vaihde päällä. Ilmiö korostuu yli 10 asteen pakkasella, onkohan kitkoja sen verran enemmän ettei kulku ole yhtä notkeaa kuin lämpimällä, mutta vaihteisto ei tunnista tilannetta. Olen yrittänyt "opettaa" vaihteistoa käsin vaihtamalla, mutta joko opettaja on osaamaton tai oppilas ei opi, mutta homma ei muutu. Tämä ominaisuus oli liki riittävä manuuaaliin palaamiseen, mutta ei aivan eli kolmas DSG tulossa, tosin eri merkkiseen autoon.

Liikkeessä kuultua: taksit kuulemma ajavat Sport-asennossa. Ja jopa bensamoottorit karstoittuvat, minkä vuoksi moneen vaihdossa tulleeseen DSG autossa on ilm. (liian) pienillä kierroksilla ajamisen vuoksi tullut kansi/venaremppa eteen. Myös dieselmanuaali on ponneton ja hengetön pienillä kierroksilla (about alle 1300r/min) kun suuri vaihde on sisällä.

17
Onko tämä porsiminen varma tieto vai mutua, varmoja tapauksia? Joku tänne kirjoittava oli vahingossa työntänyt kepin pakille vauhdissa ajaessaan eteenpäin eikä säikähtämisen lisäksi tapahtunut muuta, loota ei vaihtanut pakille eikä hajonnut. Vaikka DSG:ssä on keppi on vaihteiston ohjaus käsittääkseni täysin sähköinen ja voitaisiin toteuttaa yhtä hyvin viiksellä kuten Mersussa tai kiekolla kuten Jaguaarissa.

Automaatin, DSG:kin, käyttö oikein on helppoa...valitaan D ja painetaan kaasua silloin kun itselle sopii, vaikka välittömästi.

Ex golfisti kertoi f2f, ja piti askin hajoamista omana syynään, voin toki ensi kerralla tavatessani kysyä detaljeja.

Olen itsekin ajanut automaatteja, tosin etupäässä huollon sijaisautoina. Ja Superia oikealla koeajolla. Viimeksimainitussa 2017 aski toimi mielestäni normaaleissa ajotilanteissa kuten pitääkin, sport moodissa auto hyökkäsi liikkeelle äkäisesti mistä en niiiin pitänyt. Askin puolesta Skoda oli ok, rengasäänien ei.  :o

18
Ja tämä siitä huolimatta, että DSG:llä on huono maine? Tästä täytyy kai vetää se johtopäätös, että joko maine vaikuttaa melko suppeassa piirissä (esim. autofoorumit), tai sitten suomalaiset autonostajat yksinkertaisesti ottavat tietoisen riskin.

Niin, automyyjähän ei tunnetusti ole perillä edustamansa automallin heikkouksista / "tyyppiongelmista" - vaikka foorumit ja korjaamopuoli tuntevat ilmiön varsin hyvin. Kun ajaa uudella autolla max. 5v. ja ottaa siihen huoltosopparin tai "jatkotakuun" niin siirtää riskin tehtaan suuntaan.
Ehkä nämä uusimmat oikein ajettuina ja huollettuina jo kestävätkin. Kysyin joskus 4-5v. sitten tolpalla mittarikuskeilta, miten heidän VW:nsä askit ovat kestäneet. Kolme suharia vastasi, ettei heillä ole ollut ongelmia - mutta tunsivat jonkun kollegansa, jolla DSG oli vaihdettu tai korjattu.
Parin vuoden kuluttua ollaan sekä manuaalin jm-arvon että uusimpien DSG-askien kestävyyden suhteen jo paljon viisaampia.  :o

19
Ranssin linkkaamasta uutisesta ketjussa yllä voinee arvailla VAG-merkkien automaattien osuutta. Jos kaikista Suomessa viime vuonna myydyistä henkilöautoista 35 % oli manuaalivaihteisia, niin en usko että VAG-merkeissä luku on ainakaan suurempi. Käsitykseni on ollut, että nimenomaan VAG-autoista keskimääräistä suurempi osuus myydään automaattina. Jos Audilla 20 % oli manuaaleja vuonna 2016, kun kaikki merkit huomioiden luku oli 43 %, niin on helppo uskoa että viime vuoden lukemat VAG-merkeissä olivat selvästi alle tuon keskimääräisen 20 %. VAG-autoista taas suurimmassa osassa automaatti on yhtä kuin DSG, joten kyllä niitä aika paljon on kaupaksi väkisinkin mennyt.

Juu, on mennyt väkisin kun ainakin VV-Auto(taloje)n (siis maahantuojan vähittäismyyntiketju) monen viime vuoden kamppiksissa on Poloa lukuunottamatta ollut vain DSG tarjouksessa eli tyrkyllä. Joko on maksanut hitusen enemmän kuin manuaali tai ei sitten ollenkaan.

Jos ajaa vähän kaupungin ruuhkassa, niin vaihteisto ei ole se ratkaiseva ns. kansanautoa hankkiessa. Yli 50k hintaluokassa sekä uutena että käytettynä onkin jo ihan toisenlaiset odotukset mm. mukavuuden ja varusteiden suhteen.  Onhan automaagi helppo, mukava ja turvallinenkin kun osaa käyttää sitä oikein (esim. DSG porsii jos vaihtaa ajosuuntaa auton liikkuessa !!  :() - mutta sen pitää olla yhtä varma kuin kepillä hämmennettävänkin. Tämä tosin harvemmin koskee auton ensiomistajaa.

20
Minulla DSG6 -15 mallisessa autossa, hyvin pelaa.  102000 km ajanut jo sillä, ja ei pienintäkään halua enää manuaaliin.

Kyllä uusien myyntiosuuden valumisesta automaatteihin kovaa vauhtia kertoo siitä mitä käytettynäkin tullaan myymään. Tulee käymään samoin kuin ilmastoinnin kanssa, puuttuminen näkyy jälleenmyyntihinnassa.

Uudemmat DSGt taitavat jo toimia kuten pitääkin, mutta maine rasittaa vielä vuosia ..... jm-arvo ja myyminen takuuajan / sopparin jälkeen.
Taasen ns. premium-luokassa automaagi on lähes pakollinen varuste + se toimiva AC.

Ilmastointi ('ei ne avattavat / veivattavat etuikkunat') löytyy nykyään jo Micran alkaen mallistakin (ja mm. Climatronic sukulaisen 2004 Ocu 1 mallista..). Toki jos euroja / jm-arvoa ajatellaan, molempien on syytä toimia....  :o :( ;)

21
--- mikä ettei, jos 1.6TDi "slowmotion" jätetään laskuista pois (suomeksi - vain kuski kiihtyy...) ja 2. reunaehto: lastutettuna......  ;D

22
Ainakin paperilla...

Ostan automaatin taas sitten kun VAG osaa tehdä sellaisen laatikon jolla vikaantumisriski yhtä pieni tai ainakin lähes yhtä pieni kuin manuaaliaskilla. Tai oikeastaan tuo koskee muitakin valmistajia. Fordilla powershift on ilmeisesti samanlainen paska ainakin. Opelilla taitaa olla vielä momentinmuuntimilla, mutta ne syö liikaa menovettä joten ei kiitos niille.

Otetaanko tässä olleenkaan huomioon DSG:n (tai muun uudehkon automaagin) 60tkm mehunvaihtoa, kustari about 400€?

23
Kalliimpi auto pudottaa suhteessa säännönmukaisesti  (%) enemmän hintaansa.
Lisäksi Ocu on myydympi ja vastaavasti myös käytettynä kysytympi. Ja aika passelin kokoinen monelle / moneen tarpeeseen.
VW:n puolella Golf vs. Passat menee saman kaavan mukaan, vaikka Passatit ovat selvästi paremmmin varusteltuja (Navi, Webasto jne.).
Huoltohinnat ovat vertailukelpoisissa autoissa yleensä aika samat, onhan työ ja osatkin vertailukelpoisia.  ;)

Olin juurikin sukulaisen 2004 Ocu 1 (1.6 230tkm) HB ratissa ja kyllä sekin vielä ihan autolta ajossa tuntui.

24
Superb III (15-) / Vs: Superb ja ruosteongelmat
« : 30.01.18 - klo:15:01 »
Takaluukun päällä ruostekupla, mutta ei suostuneet takuuseen korjaamaan. Ihmettelen, kun puolitoistavuotias auto. Väittivät muka kiven iskemäksi.

Helpoin tapa päästä eroon (asiakkaasta) ja kuluista......  :o

25
Golf / Jetta V (03–08) / Vs: Ei käynnisty !
« : 28.01.18 - klo:11:29 »
Rele on mekaaninen laite, sekin voi väsyä ajan mittaan käytössä ja jostain syystä myös sähköjohdot sekä niiden liitokset voivat ottaa kipeää, kun kone heiluu ja tärisee.  :o

26
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
« : 27.01.18 - klo:06:48 »
Sanoisin myös että 10min -22c pakkasella ei kerkeä muuta kuin lämmittämään webaston itsessään :)

Olisiko ideaa käyttää yhtä maskipeittoa ? Lämpiää aika pirus paljon nopeammin ? ;)

27
Golf VII (12-) / Vs: Golf GTE - Pistokehybridi
« : 19.01.18 - klo:14:22 »
Tällä momentilla käytetyn saa Saksasta seuraavilla spekseillä:

Volkswagen Golf GTE Plug-In-Hybrid DSG LED-Discover Pro-18" 23.850 €  (Sehr guter Preis)
EZ 09/2015, 47.900 km, 110 kW (150 PS)
Limousine, Unfallfrei, Hybrid (Benzin/Elektro), Automatik, HU 09/2018, 4/5 Türen Navigationssystem, Schwarz Metallic.

Tosta ei enää hirviästi mene veroakaan ...  ;)

28
Superb III (15-) / Vs: Kynnyskotelo likaantuu
« : 16.01.18 - klo:19:37 »
Niin likaantuu :-\ Samasta asiasta mainitsi myös eräs autolehti. Ovien tai oviaukkojen alareunaan ei ole laitettu lisätiivistettä niin kun yleensä. No, eipähän ainakaan kulu maalipinta puhki tiivisteenkohdalta, sitäkin on nähty  ;) Rengasmelun kannalta pohdin kerran samaa, mutta kun kerran siirryin lennossa etumatkustajan paikalta taakse, yllätyin miten selvästi melua tuli takapyöränkoteloista :o

Hämmästelin koeajon aikana myös muuten melko (17" kitkarenkain !) hiljaisessa autossa rengasääniä. Oven alareunan sulkeva ulompi tiiviste puuttuu.
Mutta Passatissapa se on, ja on muuten myös vaimeampi ajossa. Ja uudessa Polossakin tämä löytyy.  Konsernin autojen ominai/tuisuuksiin kuuluu takaa pyöräpesistä ja/tai kontista kantautuvat tieäänet. Jopa uudessa Passatissa nastikset alkavat erottua motarilla.  :(

29
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 15.01.18 - klo:18:23 »
- Nyt viimekuukausina dieselin litrahinta on lähestynyt koko ajan bensaa. Varmasti osa selittyy talvilaadulla yms, mutta ihan mutuna ei tuo noin lähellä ole ollut aikaisemmin. Aika reilusti saa ajaa, että saa business case -mielessä käyttövoimaveron katettua.

Virallisen selítyksen mukaan, talvella kasvaa (ilm. koskee maailmanlaajuisesti) lämmityspolttoaineen ml. diesel kysyntä, ja kesäkautena taasen "jenkkien" autoilusesonkina bensan. Mene ja tiedä. Vähän ajetulla dieselautolla on ainakin pohjosessa aivan toinen markkina ja kysyntä vastaavaan bensaan verrattuna. Tämä ei ole niin helppo case pelkän käyttövoimaveron perusteella. Vastaava Passatin bensa on tilapäisajossa kuluttanut aina 1,5-2l enemmän taajamassa. Voi olla, että uusimpien kohdalla ero on kaventunut entisestään.  :o

30
Leon 5F (12–) / Vs: Leonin hinnat nouseet !!!
« : 15.01.18 - klo:13:49 »
Vaikka Leonin myynti on ollut käsittämättömän heikkoa, niin Kesko(tai tehdas) on silti päätynyt nostamaan Leonin hintoja. Ainakin 1,0 hinnat ovat nouseet n. 500 euroa. Ei hyvä, sillä nimenomaan edullinen hinta ja pitkä takuu ja toki paras ulkonäkö konsernisisaruksista ovat olleet ne tärkeimmät syyt valita Leon Octavian tai Golfin sijaan. Toivottavasti edes se viiden vuoden takuu säilyy jatkossakin. Jos sekin poistuu, niin sitten Seatin voi melkein merkkinä Suomessa lopettaa. Pelkällä tyylikkyydellä Seat ei suomalaisia vakuuta.

Tuulilasin mukaan Leonia laitettiin v. 2017 kilpien väliin 1177kpl. Ei ihan mitätön määrä, tosin vähän Ocuun tai Golfiin verrattuna. Onhan kait niitä myyntipisteitäkin jokunen vähemmän. Ehkä panostavat enemmän uusiin malleihin - Ibiza, Arona, Ateca. Mene ja tiedä. Vanha maine taitaa olla rasite.  :o

Seatilla on viiden vuoden takuu ainakin Itävallassa. Siellä vastaavan takuupidennyksen saa Octaviaa 199 ja Golfiin 229 eurolla.

Suomessa saa VW:n puolella ainakin Jettaan ja Passattiin, kai myös Poloon, Golfiin ja muihinkin, tosin se maksaa km ja vuosien mukaan lisää.  :P

Sivuja: [1] 2 3 ... 45








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi