Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 35
1
Pistetäänpä tähän ketjuun, niin ei tarvi luoda uutta.
Eli, eilen ostin 1.6 tdi passatin manuaali askilla ja nyt kun olen sillä ajellut muutaman sata kilometriä niin kysymys manuaali vaihteiston toimivuudesta. Volvon jälkeen passatin vaihteisto tuntuu melko erinlaiselta. vaihteet eivät mene pesään yhtä sujuvasti vaan vaihteet on laitettava sisään aika tarkasti ja toisinaan on havaittavissa selvää raskautta vaihteen siirrossa. Onko tämä normaalia vain ei. Autossa on vielä valmistajan takuu voimassa joten sen puolesta ei ongelmaan pitäisi olla kustannusten suhteen..

Muistelen raskaahkon manuaalivaihteiston todetun testissä ihan ominaisuudeksi. Jos epäilyttää, ajaa toista samanlaista vertailuksi.  ???

2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat 1.5 TSI
« : eilen kello 13:52 »
Tulee kyllä korvaamaan viimeistään malliuudistuksen / ,,Faceliftin" yhteydessä, AMS tietää että Paskattiin on tulossa loppuvuodesta 2017 ja myyntiin 2018.
Uudet moottorithan eivät aluksi riitä kaikkiin malléihin. Lisäksi mm. Paskatin keskikonsoili ja Infotainment menee uusiksi, ehkä myös keula tulevan Arteonin malliin. Lisää infoa on esim. tuolla:

https://carsintrend.com/2018-volkswagen-passat/

ja 2021 tulevasta uudesta B9 Paskastistakin alkaa olla jotain hajua: VW PASSAT VARIANT (2021) AUCH ALS PLUG-IN-HYBRID

http://www.autozeitung.de/vw-passat-variant-2021-preis-technische-daten-128064.html#

 ::)

3
Elä hemmetissä, osta Toyota niin selviät ilman ongelmia.  ::)

Tojossa on (tai ainakin oli ennen) esim. jarrunesteen vaihto aina 20tkm välein, niin eihän siinä kerkeä jarrusylinterit paljon syöpyä. Ja se "huolenpito" - myös maineesta. Sukulaisellani vaihdettiin pyytämättä ja kuluitta 130tkm aj. Carinaan koiranluut. Toisella kaukaisemmalla taas 7v. Variksen tankki alko yllätyksenä ja pyytämättä vuotaa ilm. keskisaumastaan. No, tämäkin vaihdettiin kuluitta ja ilman mitään väittelyä maksajasta.

Ajoittain VAGgineen omistaminen kyllä muistuttaa jonkinlaista masokismia. Vaakakupin toisella puolella on toisaalta paljon hyvääkin - ja jos ei olisi, niin luultavasti ajaisin jollain toisella merkillä, jossa ei tarvitse alkaa uudenkarheaan autoon itse eliminoimaan kojelaudan listojen kitinöitä.  :o :( :-\ :-X

4
"Suomen mallissa" asia ratkaistaan näin:

Sähköautojen latauspistokkeet tulossa lailla pakollisiksi – HS: Korjattaviin asuinrakennuksiin luvassa pakkokaapelointeja

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005095427.html

Sähköautojen latauspistokkeet ovat tulossa pakollisiksi uusissa ja sellaisissa laajasti korjattavissa rakennuksissa, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, kertoo Helsingin Sanomat.
Näissä rakennuksissa joka kymmenes pysäköintipaikka täytyy HS:n mukaan muuttaa latauspisteeksi. Määräys ei kuitenkaan koskisi asuinrakennuksia, joihin on luvassa hieman lievempiä sääntöjä.

Uusiin sekä laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin ei tarvitsisi asentaa latauspaikkaa, mutta maahan ja rakenteisiin pitäisi kuitenkin jatkossa vetää kaapelit, ”jotta lataustolpat ovat tarvittaessa asennettavissa jokaiseen pysäköintiruutuun”. Jos vanhaa rakennusta ei oltaisi korjaamassa laajasti, pakkokaapelointeja ei uusienkaan pykälien mukaan vaadittaisi.

Aiheeseen liittyvä direktiivimuutos on HS:n mukaan parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.

Kokonaisuutena uudesta latauspistemääryksestä olisi sen voimaantullessa aiheutumassa jopa latauspisteiden maksajille eli esimerkiksi talo- ja kiinteistöyhtiöille yhteensä 375 miljoonan euron kustannus, arvelee Ympäristöministeriön tekemä laskelma.  :o :o :o

5
Passat B7 (11-14) / Vs: TDI Huijaus Päivitys
« : 20.02.17 - klo:07:51 »
Tankkauksesta mitattu kulutus 1.6tdi, 8.1l/100km. Sekalaista ajoa. Normaalia 105hv dieselille ?

Ei ole normaalilla disukan vääntöä hyödyntävällä ajotavalla, kontaktoi / reklamoi sekä huoltoa että maahantuojaa perustellen ja vaadi korjaamaan asia. Jos ajaisi pelkkää kaupunkia ja pysähtyisi jokaisiin punaisiin, niin sitten kyllä kuluu > 7l.

6
Passat 3C (05–10) / Vs: 3c pasuuna variant
« : 19.02.17 - klo:17:55 »
Mun mielestäni ne alareunan ovat takapuolelta päistä T25 torxeilla ja keskeltä vain liimattu.

7
Volvo / Vs: Volvo T8 hinnan säilyminen ja riskit/edut
« : 19.02.17 - klo:13:02 »
Erittäin vaikea aihe spekuloida. Tähtikeulan kohdalla ehkä yllättävänkin nopeaa uuden auton hinnanlaskua on ihmetelty. Jotkut arvelevat syyksi Vehon kalliita huoltoja, jotkut Saksan tuontia (Junge Sterne jne.) tai hinnakkaiden lisävarusteiden vähäistä hyvitystä vaihdettaessa.

Erikoisin lukemani selitys kuului, että "ne joilla on varaa, hakevat uuden Mesen Vehosta hinnasta välittämättä". Asiaa voi miettiä monelta kantilta - vaikka autoveron mahdollisella tulevalla kuoppaamisella, mutta ei siitä hullua hurskaammaksi tule. Ehkä joidenkin uudenkarheista autoistaan saamat kovat vaihtotarjoukset on laskettu sitä silmälläpitäen, että saadaan raflaava aloitus.  :o

8
VV-Autolla on kamppis, jossa ainakin HS mainosten mukaan 5v. (jatkotakuun -> 100tkm) on saanut Poloon ja Passat sedaniin.

Eli niinkuin hieman ennustinkin, pidemmästä takuusta alkaa tulla arkipäivää tai ainakin kamppiksiin "sisäänvetotuote".  :o

Ja: 

Tarjoamme rajoitetun ajan koko SEAT-malliston viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuulla riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin. Tarjous on voimassa 28.2.2017 saakka.

Takuuajan ensimmäisen 24 kuukauden aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuut alkavat takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivästä.  ;)

9
Taas tiedetään pikkaisen enemmän:

VW Golfiin uuden sukupolven TSI-moottori – tällainen se on, muutosten tuulia myös DSG-puolella

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005082779.html

Uuden sukupolven TSI-moottori eli 1,5 TSI Evo 110 kW (150 hv) on nelisylinterinen, turboahdettu ja varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla.

Tuoreimman mallin VW Golfissa ensiesiintymisensä saavan uuden TSI-moottorin NEDC-syklin mukainen polttoaineenkulutus on 4,9/100 km ja CO2-päästöt 110 g/km.

Volkswagen ensiesittelee bensiinikäyttöisen 1,5 TSI Evo 130 hv -moottorin yhteydessä myös laajennetun rullaustoiminnon, jolloin moottori sammutetaan täysin, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta.

Toiminto on tuttu merkin hybrid-malleista mutta otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa nyt TSI-bensiinimoottorin yhteydessä.

Rullaustoiminnon avulla saadaan polttoaineenkulutusta vähennettyä todellisessa ajotilanteessa mitattuna 0,4l/100km.

Moottoriuudistuksen myötä myös Golfin vaihteistovalikoimassa tapahtuu muutoksia, sillä merkin uudelleenkehitetty 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto korvaa vähitellen 6-vaihteisen DSG-automaattivaihteiston.  :o

10
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III tehdas-webasto
« : 11.02.17 - klo:15:12 »
Heater unit locked on päivätty 10.2.2017.

Muistaakseni jos Weba on yrittänyt 3 kertaa käynnistyä eikä ole onnistunut jonkin vian vuoksi, niin se "lukkiutuu". Annan ääneni myös sille alkuperäiselle vialle eli kiertovesipumpulle. Toki myös hehkutulppa voi olla pimeä, tai palopesä karstoittunut tms.

Ehkä tämänikäiseen kannattaisi jo teettää "perushuolto/korjaus", ainakin repomies (sic!) on hyvin perillä näistä.  :o

11
Tuulilasi tietää saman asian suomeksi:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/dieseleiden-alasajo-alkamassa-vw-keskeytti-uuden-pikkudieselin-kehitystyon?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=vko-6-2017&ucid=184654793

VW on keskeyttänyt uuden 1,5-litraisen dieselmoottorin kehitystyön,
mikä tarkoittaa myös, että tulevassa seuravan sukupolven Polossa ei ole tarjolla dieselmoottoria lainkaan.

Uusi dieselmoottori olisi tullut äskettäin esitellyn 1,5 TSI-moottorin rinnalle VW:n mallistossa. Kuitenkin suuret kehitystyökulut yhdistettynä tiukentuviin CO2- sekä NOx-päästöihin tarkoittavat sitä, että moottorin rakentaminen tulisi turhan kalliiksi VW:lle.

Päätöksen taustalla on myös päästöskandaalista nousseet paineet dieselmoottoreita kohtaan sekä pienten dieselautojen kysynnän lasku viime vuosina. Tilalle VW tuo kevythybridin, joka on suhteessa halvempi ratkaisu kuin dieselmoottori ja samalla tuo kulutussäästöjä pelkään bensiinimoottoriin verrattuna.

VW:n r&d-pomo Frank Welsch kertoi asiasta Autocarille VW Golfin koeajotilaisuudessa.

VW ei aio myöskään lisätä nykyiseen 1,6 TDI -moottoriin kalliita päästökäsittelylaitteita, koska niiden hinta on lähes yhtä korkea kuin koko muun moottorin. Tämä nostaisi Polon kokoisen auton hintaa peräti 25 prosentilla, jatka Welsch.

Sen sijaan nykyisen EA288-tunnuksen omaavan 2,0 TDI:n kohtalo ei ole uhattuna. Kaksilitraisesta dieselistä on tulossa myös uusi kehitysversio noin puolentoista vuoden sisällä, paljastaa Welsch.   :o

12
Leon 5F (12–) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 09.02.17 - klo:18:36 »
Tää seuraava uutinen on kyllä Ibizaa, mutta luulisi asian eli uuden 1,5TSi padan koskevan myös Leonia ja Golf VII:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005072953.html

Voimalinjat.

Ibiza tulee markkinoille bensiini- ja dieselmoottoreilla. Kolmisylinterinen 1,0-litrainen TSI-bensiiniturbomoottori tuottaa joko 95 tai 115 hevosvoimaa. Uusi nelisylinterinen 1,5-litrainen TSI 150 hv -bensiinimoottori tulee valikoimaan loppuvuodesta 2017. TDI-dieselmoottori on 1,6-litrainen, ja se löytyy 80-, 95- ja 115-hevosvoimaisena.

Uusi alusta mahdollistaa myös uuden moottorivaihtoehdon lisäämisen valikoimaan. Saataville tulee myös 1,0 TSI 90 hv bio-/maakaasuversio.

13
Passat B8 (14-) / Vs: 1.4Tsi DSG pommi(ko)?
« : 08.02.17 - klo:18:02 »
Hihna tuli uuden mallisukupolven mukana myös Golf VII ja Ocu III. Näistä ei ole (vielä) kuulunut mitään pahaa. DSG askitkin ovat parantuneet alkuajoista, mutta ölpänvaihto tulee hoitaa ajoissa 60tkm välein. Ai nii, onhan niihin tehty ainakin joihinkin ohjelmistopäivityksiä marmorilla nykimisen tsm. vuoksi. Varmistaa onko hullot tehty ja ottaa vaihtoautotakuun, niin varmistaa selustansa.  :o

14
WW Passat 1.6tdi v.2013. Päästöhuijauspäivitys tehty 17.1.17. Kulutus noussut n.1,5l/100km ja alaväännössä muutos. Pieleen meni. Olen laittanut viestiä huoltoon ja odotan vastausta, vaikka sen jo arvaankin. Jäljelle jää joko 700euron optimointi tai auton vaihto.

Itsellä sama VW, motariajo pks - Tku - pks pötköön mfa mukaan 4,8l/100km. Toisena päivänä startti kylmänä pihasta, 45km lenkki etupäässä kehää ja motaria, kotipihassa 4,2l/100km. Itse en ole huomannut mainittavaa eroa. Toki ajettua vasta alle 40tkm.  ;)

Rekkulat on laitettu huoltoon ja maahantuojalle. Sama vastaus, molemmilta. "Optimointi ei vaikuta kulutukseen".
Yhä on kulutus 7.5-8.0l/100km. DPF poltot lisääntyneet myös. Kohta on sekin pönttö täynnä. Kyllä nyt lähti WW vaihtoon.

Tuosta ei selviä ajokm, mutta kannattaisikohan viedä auto (pönttö) pajalle, joka on erikoistunut noiden dpf-purkkien tyhjennykseen ?
Sen saa sopivilla aineilla melko hyvin putsattua, jolloin poltotkin harvenevat ja kulutus pienenee. Tukkoinen dpf saattaa hyvinkin lisätä mehun menekkiä about tuon verran.  :o

15
Passat B7 (11-14) / Vs: TDI Huijaus Päivitys
« : 03.02.17 - klo:16:38 »
Ajoin eilen pätkän PKS -> Tku (ja pääsin onnellisesti poiskin). Motarilla siinä 100-110km/h ja kotona kk. 4,8l. Ei voi verrata kesään, koska keli oli märkä ja mm. ajovalot päällä.

16
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 31.01.17 - klo:12:47 »
Täydennys ilmanvastuskertoimiin: uusi 500- sarjan BMW sedan 0,22....  ;)

Toistan vielä näkemykseni siitä, että kun autokauppa ja valtion verotulot sakkaavat tarpeeksi (enn. 1,8Mrd € 2017), niin paine kasvaa niin suureksi että VVM joutuu pikavauhtia tulemaan ulos muunkin kuin pelkän veronlaskun kieltämisen kanssa.  :o

Jotain alkaa kaikesta kohusta huolimatta tapahtua, mikä siis enteilee söhköautojen yleistymistä lähivuosina:

Hallitus ryhtyy jakamaan miljoonia euroja sähköautojen latauspisteiden asentamiseen – päätös voimassa alkaen heti

UUSI TUKIMUOTO Hallitus on aloittanut sähköautojen julkisten latauspisteiden rakentamistuen jakamisen. Tukea aiotaan antaa vuosina 2017-2019 yhteensä 4,7 miljoonalla eurolla.
Hallituksen tavoitteena on sysätä päätöksellä liikkeelle yhteensä noin 15 miljoonan euron investoinnit julkiseen lataukseen ja samalla kolminkertaistaa nykyinen julkinen latausverkosto kahden vuoden kuluessa.


Käytännössä tavoitteena on vähintään 800 julkista latausjärjestelmää, joista ainakin 200 olisi niin sanottuja pikalatausjärjestelmiä.  ::)

Latausjärjestelmiin suunnattu energiainvestointituki on suunnattu yrityksille, ”jotka asentavat julkisia latauspisteitä julkiselle tai yksityiselle alueelle kaikkiensähköautoilijoiden syrjimättömään käyttöön osana julkista latausverkostoa”.

Puolet tukibudjetista on ensisijaistettu pikalatausjärjestelmille, joita toivotaan lisää erityisesti päätieverkolle. Pikalatausjärjestelmien osalta tukiprosentti on 35. Normaalien latauspisteiden tukiprosentti on 30. Tuen koordinaattorina toimii Eera Oy.

Tuki myönnetään vain ns. älykkäille latausjärjestelmille, eli sellaisille jotka sisältävät tietoliikenneyhteyden ajoneuvon ja latauslaitteen välillä sekä tietoliikenneyhteyden latauslaitteen ja latauspalveluntuottajan välillä. Tämä mahdollistaa lataustapahtuman reaaliaikaisen ohjauksen ja mittauksen sekä lataustehon porrastetun ylös- ja alassäädön kesken lataustapahtuman ilman, että lataustapahtuma katkeaa.
IS

17
Tämä on mielenkiintoinen pointti. Monella on maaseudulla ns. kesäpaikka tai huvila, ja yksityistien ylläpidosta vastaa yleensä tiekunta.
Se kerää varat tähän tien kiinteistöjen omistajilta, mutta voi myös saada kunnan avustuksia mm. perusparannuksiin tarpeen mukaan.
Eihän tästä tule mitään, jos pitää oman omistuksensa käytöstä maksaa liikennöimisen muodossa 2 kertaan.  :o

Ikävä olla oikeassa tässä casessa (nytkin saa maksaa maalla 2 yksityistien vuotuisen käyttömaksun):

 Ministeri Berneriltä uusi esitys: Yksityistiellä ajaminen maksulliseksi ja luvanvaraiseksi, laki voimaan 1.1.2018 alkaen


Uudistuksen tavoitteena on tukea muun muassa uuden elinkeinotoiminnan syntymistä, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö.
Ministeriön tuoreen lainmuutoshankkeen myötä kuntien tielautakunnat lakkautettaisiin ja niiden tehtävät siirrettäisiin Maanmittauslaitokselle, maaoikeuteen sekä valtion lupa- ja valvontavirastoon. Muutoksella vähennettäisiin myös kuntien tehtäviä.

Lisäksi maakunnille ja kunnille säädettäisiin mahdollisuus perustaa yksityistieasioille sovittelu- ja neuvontaelimiä. Uudistuksella mahdollistettaisiin myös kuntien, maakuntien tai valtion tuleminen tieosakkaaksi tapauksissa, jossa ne ohjaavat liikennettä yksityisteille.


LAKIUUDISTUS Uudistuksen tavoitteena on tukea muun muassa uuden elinkeinotoiminnan syntymistä, kertoo Liikenne- ja viestintäministeriö.
Ministeriön tuoreen lainmuutoshankkeen myötä kuntien tielautakunnat lakkautettaisiin ja niiden tehtävät siirrettäisiin Maanmittauslaitokselle, maaoikeuteen sekä valtion lupa- ja valvontavirastoon. Muutoksella vähennettäisiin myös kuntien tehtäviä.

Lisäksi maakunnille ja kunnille säädettäisiin mahdollisuus perustaa yksityistieasioille sovittelu- ja neuvontaelimiä. Uudistuksella mahdollistettaisiin myös kuntien, maakuntien tai valtion tuleminen tieosakkaaksi tapauksissa, jossa ne ohjaavat liikennettä yksityisteille.

Tienpidon ammattimaistuminen mahdollistettaisiin puolestaan kannustamalla yksityistien tienpidon ulkoistamiseen ulkopuoliselle taholle.

– Lakiuudistuksella halutaan antaa edellytykset yksityistieverkon kehittämiselle ja ylläpidolle nykypäivän tarpeiden mukaisesti. Esitys parantaa luonnonvaratalouden ja muun elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä etenkin maaseudulla, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Ministeriön mukaan maakuntauudistuksen yhteydessä yksityisteiden valtion avustustehtävä siirretään maakunnille. Yksityisteiden avustuksia koskevia säännöksiä uudistettaisiin karsimalla avustuskriteereitä.

Avustuskriteereiksi jätettäisiin yksityistien järjestäytyneisyys sekä yksityistietä koskevan tiedon olemassaolo, ajantasaisuus ja avoimuus.

Uudistuksessa tieoikeuden määritelmää laajennettaisiin ja jatkossa tiekunta voisi antaa luvan muun muassa johtojen sijoittamiseen yksityistien alueelle. Tieoikeus perustettaisiin kulkuoikeuden lisäksi myös sähkö- ja viestintäjohtojen ja muiden tien vaikutuspiirin kiinteistöjen käyttöä palvelevien rakenteiden sijoittamista varten.

Esitetyllä lailla pyrittäisiin myös kannustamaan tieosakkaita järjestäytymiseen ja yksityisteitä koskevan hallinnollisen tiedon ylläpitoon. Tiekuntien perustaminen ja yhdistyminen sekä jakaminen ja lakkauttaminen mahdollistettaisiin myös tieosakkaiden omilla päätöksillä ilman yksityistietoimitusta.

Tiekunnat voisivat jatkossa vahvistaa itselleen säännöt, joissa voitaisiin sopia erikseen määritellyistä kysymyksistä myös toisin kuin laissa säädetään.

Jatkossa ulkopuolisten tienkäyttö olisi lähtökohtaisesti luvanvaraista ja tällaisesta käytöstä voitaisiin periä maksu. Lupaa ei kuitenkaan tarvittaisi sellaiseen satunnaiseen toimintaan, joka ei selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia. Jokamiehen oikeuksiin ei lakiuudistuksen yhteydessä puututa.

Lausuntoja esitykseen pyydetään 21.3. mennessä.  :o
Yksityistielaki ja siihen liittyvät lait tulisivat ministeriön mukaan voimaan 1. tammikuuta 2018.



18
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 23.01.17 - klo:21:50 »
No nyt vain kaikki innosta piukeana autokaupoille, vaikka sillä osamaksulla! Ostakaa nyt niin pirusti niitä verotettuja peltilehmiä niin voitte ihastella pihalla lojuvaa verokasautumaa!

Ehkä viimeistä twistiä tässä saagassa ei ole kuitenkaan nähty... ::)

Siis LiVen valmistelu - vaikka se oli LVM tilaustyö, kummallisuuksineen keskeytetään. Ja poliitikot kirkkain silmin vakuuttavat, että "autoveroon" ei tule (muita) muutoksia tällä vaalikaudella. Ja A-Studiossakin myönnettiin, että 100M€ on valtion budjetissa suuri summa. No, ehkä se näyttää tältä.

Hauskaa, autokauppias pelkää myynnin sakkaavan tilauskirjan tultua toimitetuksi ja kehoittaa ostamaan uuden auton vaikka huomenna.....

Silti: Pariisin ilmastosoppari pitää saada täytettyä ja ne söhköautotkin tulevat halvempina voimalla 2020-luvulla. Mitäs sitten tehdään ja verotetaan ? Ja miten tieinfra sillä aikaa vain saa jatkaa rapautumistaan. Liian monta isoa asiaa ratkaistavana.  :o

19
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 23.01.17 - klo:20:48 »
Käytännössä noin 30 000 euron uuden auton hinnasta on siis reilut 20 000 euroa velkaa, ja maksettavaa vielä vuosiksi. Autoveroa tällaisessa tyypillisessä autossa on ollut uutena noin 6 500 euroa. Jos autovero poistuu, ovat tällaisten autojen omistajat varmasti nyrpeinä. Vanha oman käsirahan osuus menisi sen siliän tien. Uuden auton saisi toki ilman autoveroa, mutta vanhasta on maksettavaa yhtä paljon kuin sen vaihtoarvo olisi.

Pahimmassa tapauksessa autokauppiaalle pitäisi maksaa, että hän ottaisi vaihdokin halliinsa."

Tässä on loistava käytännön esimerkki siitä, että muuta kuin kiinteää tai siihen verrattavaa omaisuutta ei ikinä kannata ostaa velaksi. :o
Sitten kun joskus pitää päästä eroon, niin jm-arvon ja velan suhde voi olla aivan päin hanuria.   :'(
Autokauppias tienaa paitsi autosta, vielä paremmin lisävarusteista ja rahoitussopparin myynnistä.   :-*

Muuten: onko kukaan sanonut sanaakaan tasapuolisuudesta tässä "uudistuksessa" ?

Kokemuksesta, nyrkkisääntönä sitä uutta tai uudehkoa autoa kannattaa pitää noin 5 v. tai hieman alle 100tkm.

20
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 23.01.17 - klo:18:51 »
Siis hetkinen, kyllähän tuossa Bernerin esityksessä ihan suoraan sanotaan, että tavoitteena on juurikin saada yhtiö luokiteltua valtionhallinnon ulkopuolelle. Se on ihan selkokielellä osassa 10.2.2 Vaikutukset julkiseen talouteen: "Suomessa julkisyhteisöjen velka ylitti tämän 60 prosentin kriittisen rajan vuonna 2015. Liikenneverkkoyhtiöllä voi olla vaikutusta näiden EU:n
finanssipoliittisten tavoitteiden saavuttamiseen. Hankkeen valmistelun tavoitteena on, että
tämä toteutuisi.
Tämä edellyttää, että liikenneverkkoyhtiötä ei luokitella osaksi valtionhallin-
toa.
"

Bernerille täytyy antaa pisteet siitä, että hän ehdottaa Kreikkalaista tilinpitoa ihan rehellisesti sitä piiloittelematta. Siivotaan vähän velkoja muualle ettei näyttäisi luvut niin pahoilta. (edit: <- tuota kutsutaan sarkasmiksi)

Sitten muutaman vuoden päästä ulkomailla jokin rahastojätti hoksaa, että kas, tuolla Suomessa on myyty söhköverkot ja nyt voisi tehdä sama LiVelle. Ja käyttäjät maksavat pakollisen tienkäyttönsä / kulkemisensa taas kovempina käyttömaksuina.
Idiottivarma rahastuskeino. Ja ilman seurantalaitteitakin reilusti kiinteillä kk-maksuilla, aina 1 erä ja kk. Bingo.  :o

21
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 23.01.17 - klo:18:45 »
Sitten kun autokauppa "pysähtyy" vaikka puoleen viime vuoden tasosta, niin jo alkaa tapahtua autoveropolitiikassakin:

Kuinka paljon valtio menettää nyt rahaa?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005057344.html

Paljon. Vuonna 2015 se keräsi autoveroa 884,1 miljoonaa euroa sekä arvonlisäveroa uusien autojen kaupasta 724,4 miljoonaa euroa, yhteensä siis 1,6 miljardia euroa. Tuolloin uusia henkilöautoja ostettiin 108 812 kappaletta, ja vielä ennen torstaita tämän vuoden toteutumaksi on autoala ennustanut 120 000 myytyä autoa.''

Tuosta voidaan laskea v. 2017 oletetuksi kertymäksi melkein 1,8 miljardia euroa.  Puoletkin tuosta pois ja VVM budjetissa on 900M€ aukko. 

Lisäksi summaan tulee vielä uusien autojen varusteita liikkeen ulkopuolelta, esim. talvirenkaat ja muuta varustekauppaa.

Kertaheitolla tämä voi olla lian suuri askel Suomelle (ei: ihmiskunnalle  :o), nytkin autoveron määrää "alennetaan" vähitellen 4 kertaa perättäisinä vuosina. Mutta autovero pois 3 vuodessa, sekin olisi jo jotain eli ei äkkipysäystä. Moni liisarikin on juurikin tuo 3 vuotta.


22
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 23.01.17 - klo:07:38 »
Näkökulma: Berner aikoo nyhtää myös rautatiekulut autoilijoilta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200057938_uu.shtml
Henkilöauto on ollut valtiolle tähän saakka lypsylehmä. Berner panee paremmaksi. Hän myy lehmän teuraaksi."

Berner vakuuttaa: "Uuden auton uskaltaa ostaa vaikka heti maanantaina"  ;D ;D ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057805_uu.shtml

Berner syyttää Orpoa ja Soinia lupausten pettämisestä: "Yllätyin, että sitoumus ei pidä"  ;D ;D ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057804_uu.shtml


Politiikan määäritelmä oli joskus yhteisten (yhteiskunnallisten) asioiden ajaminen tai hoitaminen.
Nyt paremmalta kuulostaisi: omien tai omien intressipiirien etujen turvaaminen now and forever.  :( :( :o :-[ :-[

23
Asiaa on hieman tutkittukin, lopputulos ei hirveästi yllätä. Tutkimus ei taida ottaa huomioon, että ROIn autokanta lienee HKIä vanhempaa.

Autojen ruostekorjauksia pyydetään Helsingissä kolme kertaa enemmän kuin Rovaniemellä. Jo Vantaalla ja Espoossa ruostetta on huomattavasti Helsinkiä vähemmän.

http://yle.fi/uutiset/tuoreimmat   - Auton ruostuminen 23.1.2017 klo 06:16 

Autojen ruostumisherkkyyttä on selvittänyt autojen huolto- ja korjauspalveluita kilpailuttava nettipalvelu AutoJerry. Yhtiö selvitti, kuinka monta ruostekorjausta koskevaa tarjouspyyntöä sen palveluun jätettiin vuosina 2014–2016.

AutoJerry kävi läpi ruostekorjausten tarjouspyyntötilastot seitsemässä kaupungissa. Helsingissä kaikista palveluun jätetyistä tarjouspyynnöistä 2,7 prosenttia koski ruostekorjausta. Vastaava luku Rovaniemellä oli vain 0,8 prosenttia.

Helsinkiläisautojen korjaustarve oli omaa luokkaansa. Vantaalla tarjouspyynnöistä 1,9 prosenttia koski kolarikorjauksia, Espoossa 1,6 prosenttia. Muut paikkakunnat olivat Jyväskylä (1,8 %), Tampere (1,6 %) sekä Oulu (1,6 %).

Helsingin korkeiden lukemien suurin yksittäinen syy on, että teitä suolataan Helsingissä enemmän kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Sää on myös ollut useana talvena peräkkäin lauha ja kostea, mikä rasittaa autoa.

Maantieteellisen sijainnin vaikutus näkyy selvästi myös katsastuskonttoreilla.

A-Katsastuksen tilastojen mukaan Helsingissä kaikkien katsastuksissa käyvien autojen keski-ikä on 10,6 vuotta, Rovaniemellä 13,5 vuotta. Mittarissa kaikkien helsinkiläisautojen lukema on keskimäärin 147 500 kilometriä, Rovaniemellä 222 00 kilometriä.

Ruostetta ei suoraan mainita hylkäysperusteena, mutta jos katsotaan, kuinka monta autoa hylätään alustan ja korin vikojen vuoksi, tulee Helsingin ja Rovaniemen ero selvästi esille.

Kaiken ikäisistä autoista Helsingissä hylätään alustan ja korin vikojen vuoksi 5,5 prosenttia, Rovaniemellä 4,5 prosenttia.

Yli 14 vuotta vanhoista autoista Helsingissä hylätään alustan ja korin vikojen takia 18,5 prosenttia, Rovaniemellä enää 9,8 prosenttia.

Autojen korit ovat viime vuosina parantuneet. Korien ruostuminen alkaa nykyään myöhemmin kuin vuosikymmen sitten.

Sen sijaan tukivarsissa ja palkeissa ruostetta on Helsingissä reilusti jo alle kymmenvuotiaissa.

Koko maassa alustan ja korin ruostuminen 8–9-vuotiaissa autoissa on vielä pientä. Ruostuminen kiihtyy vasta noin 10 vuoden iässä. Yli 14-vuotiaissa se on jo erittäin yleistä.

Autojen heikot kohdat löytyvät nykyään helmakoteloista, akseliston kiinnityskohdista, tukivarsista sekä peltiprässätyistä palkeista:o

Petollista on, että nykyautojen pohjan suojamuovit peittävät ruosteisen näkymän. Muovien alla kuitenkin muhii, tiedetään katsastuskonttoreilla.

24
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 22.01.17 - klo:13:15 »
Mistä tuon otsapinta-alan voisi tarkastaa? Katsoin Priuksen nykyisen ja edellisen mallin korin ulkomitat, eikä niiden perusteella  näyttäisi kasvua tapahtuneen. Uusin malli on edeltäjäänsä 15 milliä leveäpi, mutta 15-20 milliä matalampi.

Tässä on yleispätevä tutkielma ilmanvastuskertoimesta, tosin Volvoilla mutta graafeista ja kuvista saa hyviä vinkkejä.

https://www.mech.kth.se/courses/5C1211/Externals_2012/Ljundberg_2012_1.pdf

Madaltaminen, umpinaiset vanteet ja tietenkin tuulenohjaimet korin eri puolella laskevat cx kerrointa kun pyörteily vähenee.  ;)

25
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 21.01.17 - klo:22:21 »
Kertokaa nyt mikä tässä autoveron (mahdollisessa) poistamisessa tuntuu niin pahalta? Lyhyellä tähtäyksellä ottaisin itsekin turpaan rahallisesti jonkin verran, mutta pitkällä tähtäyksellä tuo (mahdollisesti) auttaisi saavuttamaan ehkä parempaa autokalustoa mihin himoverotettuna ei muuten kynnet riittäisi? Vai sekö koko asiassa painaa, että tuon pihalla olevan pyhän lehmän ulkoinen arvo saattaisi muuttua? Kun kaikki rahat ovat kiinni asumisessa ja autossa niin muuhun ei ole sitt' mitään jäänytkään?

MUUTOS. Ja varautuminen tulevaan. Uusiin energiamuotoihin. Ja liikkumiseen. Sekä jakamistalouteen.

Omalta kohdalta ei tunnu niin hirveän pahalta (Paskatti vm. 2013). Asuminen (velka) ja auto ovat täälläkin ne suurimmat menoerät.
Tässä ajetaan hyvässä tai pahassa (riippuu näkökannasta) isointa muutosta, mitä voi autoliikenteen kohdalla tehdä. Ja nopeasti / heti.
Vanhallakin voin ajaa vaikka seuraavat 6 vuotta. Ja sitten on jo söhköautojakin käypään (ei nykyiseen sika-)  hintaan.

Ehkä myös joku poliitikko haluaa, että Europan vanhin autokanta alkaisi nuorentua. Mutta kuka tai ketkä ?

Jos liikenteen päästöjä halutaan oikeasti leikata edes paperilla, niin sähköauto on ainoa ratkaisu.
Ja sen seurauksena polttoaineveron tuotto tulee laskemaan, niinkuin myös mm. autojen alentuneen kulutuksen vuoksi laskenutkin.

Autoveron poistaminen kertärysäyksellä on vaikea asia autokaupalle, uudehkon auton omistavalle, liisingfirmoille, autokaupalle jne.
Sekä poliittisesti. Persut eikä kokoomus eivät hyväksy kepun / Bernerin selvitystä. Oppositio puhuu mitä puhuu, ei ole vallassa.

EU ei katso hyvällä suomalaista autoverotusta, alv veroa autoveron päälle eikä tuontiautojen verottamista mielivaltaisesti.
Lyhyesti: tavaroiden vapaa liikkuvuus EU-alueella. Autoverotus on silti kansallinen asia. Käytön, ei omistamisen verotus (rankaisu).

Tullin autoverotuksen sotkut (tai mielivaltaisuus) ovat oma lukunsa. Ei koske kirjoittajaa, mutta muutamaa 10-tuhatta suomalaista.

Liikenneverkkoyhtiön perustaminen vängällä. Myös poliittisesti. Tulee myös kalliimmaksi kun tulee uusia menoeriä kerätyille veroeuroille.

Sen varat ja velat ovat valtion budjetin ulkopuolella, eikä siis lueta valtion "syyksi". Näyttää paremmalta EU:ssa (valt. alijäämä / kriteerit).

Sen kaavailtu maakuntien 35% omistusosuus tulee siirtämään poliittista valtaa maakunnille.

Autojen liikkumisen seuranta muistuttaa isoveli valvoo - toimintaa tai Orwellin maailmaa. Kuka tahtoo tätä oikeasti ?
Ei onnistu kaikilla autoilla. Ei ole 12V söhköjä eikä mitään OBD-porttia.

Kun autokauppa pysähtyy lähes kokonaan eikä veroeurojakaan kilise (800 M€ / v.) valtion kassaan, alkaa tapahtua vaikka nyt kielletään.  :o :P :'(




26
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 21.01.17 - klo:18:53 »
Orpo valehtelee viran puolesta, ettei verotulot romahtaisi. Audin kulutusmittauksissa 120 kmh nopeudessa  ilmanvastus aika merkitsevä.. lienee kehittynyt tuo osa-alue 20 vuodessa?


No jonkin verran. Sarjatuotantoautoissa aikoinaan pohjat löi tiskiin 0.30 - Audi 100, 1983.

Myös vääntävät moottorit ja sen myötä tulleet "aavikkovälitykset" ovat tiputtaneet moottotiekulutuksia merkittävästi.  :o

Kattavanpuoleinen artikkeli ihailtavaksi löytyy täältä: http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmanvastus

Uusimmat saksalaiset autot pääsevät ainakin sedanina cx = 0,24-25 arvoihin ja edelleen näyttävät autoilta eikä avaruussukkuloilta.  ;D

Listaan muutamia pienemmän pään suunnannäyttäjiä malliksi (huom: esittelyvuosi) :

0.212 - Tatra T77 a, 1935
0.24 - Audi A2 1.2 TDI, 2001
0.26 - Opel Calibra, 1989
0.26 - Toyota Prius, 2004
0.27 - Audi A4 B8 sedan, 2008
0.27 - Mercedes-Benz W203 C-Class Sedan, 2001–2007
0.27 - Volkswagen Passat 3B sedan 1996 - 2005
0.28 - Audi A4 B6 2002 sedan
0.28 - Porsche 997, 2004
0.28 - Renault 25 TS, 1984
0.28 - Saab 9-3, 2003
0.29 - Peugeot 405, 1987
0.29 - Peugeot 407, 2004
0.29 - Peugeot 308, 2007
0.30 - Audi 100, 1983
0.30 - BMW E90, 2006
0.30 - Porsche 996, 1997
0.30 - Saab 92, 1947
0.31 - Peugeot Bipper, 2008
0.31 - Audi A4 B5, 1995
0.31 - Citroën AX, 1986
0.31 - Citroën GS, 1970
0.31 - Renault 25, 1984
0.31 - Saab Sonett III, 1970

Bensarosvoina tunnetuista Volvoista löytyi seuraava tieto:

Year Cd

PV 544 1955 0,50
Amazon 1960 0,48
P1800 1963 0,48
P1800ES 1968 0,61
240 1974 0,47
245 1975 0,45
343 1979 0,42
760 1982 0,44
765 1985 0,40
960 1990 0,40
854 1992 0,35
855 1993 0,34
S80 1998 0,31
V70 2000 0,33
XC90 2002 0,40
V50 2004 0,35
S40N 2003 0,34
460 1986 0,39
480ES 1985 0,38
S40 1995 0,34
V40 1995 0,36

Muutakin tietoa mm. kulutuksen jakautumisesta eri tekijöiden kesken löytyy ym. lähteestä:

https://www.mech.kth.se/courses/5C1211/Externals_2012/Ljundberg_2012_1.pdf

Joku muu saa kaivella TM arkistosta mitattuja todellisia kulutuksia, lauantain kohokohta eli sähkögrilli + tumma Viru Ölu kutsuvat.  ;D

27
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 21.01.17 - klo:10:40 »
HS: Ministeriöllä liikenneuudistuksen B-suunnitelma – ”Aika klassista Berneriä”

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005055134.html

Liikenne- ja viestintäministeriö on Helsingin Sanomien mukaan ideoinut varasuunnitelman uudelle liikenneyhtiölle.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on tehnyt perjantaina julkistetulle, laajaa arvostelua herättäneelle, liikenneuudistukselle varasuunnitelman. Asiasta kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Lehden mukaan liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) suunnitelma B herättää hämmästystä keskustan hallituskumppaneissa perussuomalaisissa ja kokoomuksessa.

Myöskään varsinainen uudistusesitys ei ole saanut hallituskumppaneilta tukea, ja sen läpimeno ei sellaisenaan näytä todennäköiseltä.

Suunnitelma B:ssä uusi valtion liikenneyhtiö unohdettaisiin, ja valtaosa valtion tieverkostosta siirrettäisiin maakuntien omistukseen vuodesta 2019 alkaen. Maakuntien valta lisääntyisi näin merkittävästi.

Kokoomusvaikuttaja luonnehti suunnitelmaa ”aika klassiseksi Berneriksi”, eräs nimetön perussuomalainen taho ”sisilialaiseksi tarjoukseksi”.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kommentoi perjantaina varasuunnitelman olemassaoloa sanoen, että vaihtoehtoja on ja että nykyinen budjettipohjainen rahoitusmalli on edelleen toimiva.   ::)  :o

28
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 20.01.17 - klo:21:16 »

En yleensä ole salaliittoteorioiden kannattaja, mutta yksi näkemys on myös tämä, että yritys voi ottaa holtittomasti velkaa.

-----

Miten niin on? Paljonko Suomessa oikeasti on sähköautoja?
Mikä estää asettamasta niille samantien käyttövero tai sähkömittari mikä luetaan katsastuksessa?


Kauppalehdessä oli analyysi nyt loppuviikolla tästä LiVestä. Toki valtioenemmistöinen yritys voi ja saakin ottaa velkaa, mutta se joutunee maksamaan siitä 1,3% suurempaa korkoa kuin valtio itsessään. Lisäksi jos vuosittaisena osinkona maksetaan 100M€ ulos, niin  sekin on saatava ensin tuottona kassaan.

Lisäksi yhtiön kautta voidaan kiertää EU:n valtioille asettamia velkaantumisrajoja (budjettivaje), yhtiön velka ei ole valtion velkoja.

HS 12.6. -16 :  Norjassa on yli 50 000 sähköautoa, Suomessa vain runsaat 600 – Miksi Suomi jää jälkeen?

http://www.hs.fi/talous/art-2000002910513.html

NORJAA voi pitää jonkinlaisena sähköautoilun edelläkävijänä. Viiden miljoonan asukkaan maassa sähköautojen määrä ylitti viime vuonna 50 000. Samaan aikaan lähes 5,5 miljoonan asukkaan Suomessa sähköautoja oli viime vuonna vain 614. Jos otetaan mukaan ladattavat hybridiautot, jotka toimivat sekä bensalla että sähköllä, määrä nousee 1 580:aan.

Oma kommentti: Norjassa vero- ym. helpotuksia ja halpaa ymp. ystävällistä söhköä vesivoimalla omasta takaa.

- - - - - - -

YKSI syy sähköautoilun vähäiselle suosiolle Suomessa on Pöyryn mielestä biopolttoaineiden voimakas lobbaaminen.

”Sanomalla biopolttoaineiden olevan ympäristöteko yritetään saada jatkoaikaa nykyiselle autokannalle. Käytännössä biopolttoaineet käyttävät samaa dieselteknologiaa, eli eivät ne päästöjä vähennä”, Pöyry sanoo.

Energianeuvontaan keskittyneen valtionyhtiö Motivan mukaan biopolttoaineilla voidaan korvata liikenteen fossiilisia polttoaineita ja siten vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkimuksen mukaan Pohjoismaissa tuotetulla sähköllä ajettaessa sähköauton kokonaispäästö oli vuonna 2014 noin 11–20 grammaa kilometriltä.

Uudella vähäpäästöisellä polttomoottoriautolla ajaminen taas aiheuttaa noin 140–150 grammaa kilometriltä, kun polttoaineen tuotanto on huomioitu.

29
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 20.01.17 - klo:13:57 »
Vielä yksi pointti tuli mieleen: Jos ja kun autoveto laskee, niin luultavasti käytetyn autonkin arvo laskee samassa suhteessa (eli %).
Sitten kun vakuutusyhtiö lunastaa uudenkarhean auton (alempaan arvoon), niin jäljelläolevan käyttöiän mukainen "hyöty" jää saamatta.
 
Tämä se vasta huono tikki onkin, olet ostanut autosi täyden autoveron aikaan - mutta se lunastetaankin halvempaan nykyarvoon.  :-X :-X :-X
(huom: eihän vakuutusyhtiö mikään hyväntekeväisyyslaitos ole, eikä nykyäänkään helposti tahdo saada sitä käypää hintaa  ???)

30
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 20.01.17 - klo:13:45 »
Eilisessä tv-keskustelussa Autoliiton puheenjohtava esitti asiallisia kommentteja. Esim. jos Ruotsin malliin liikenneverkkojen suunnittelu olisi pitkäjänteisempää ja yli vaalikauden ulottuvaa, niin mm. Eu- rahaa saisi hankkeisiin aivan toiseen malliin.
Suomessahan investoinnit on siltarumpupolitiikan hengessä menneet vaalikausikohtaisesti aina niille seuduille, josta ministerit on kotoisin.

Tämä on suomalaisessa "EU-intoilussa" yksi asia, jota en koskaan tule ymmärtämään. Suomalaisilla on EU:n koneistossa / henkilökunnassa väkilukuun nähden selvä yliedustus, mutta siltikään suomalaiset virkamiehet eivät osaa tai saa haettua EU:lta tukirahaa väylien perusparannuksiin - vaikka olosuhteet kunnossapitoon ovat todella haastavat.

Ei, vaikka välillä entisiä ministereitä käy kotimaassaan mainostamassa EU:n tukirahoja - hakekaa rahaa (miksi ette hae ?) !
EU-varoilla on rakennettu uusia ja suoria teitä vaikka mihin Euroopassa, Puolaan, Baltiaan Viro / Latvia / Liettua.
Parhaimmillaan Italia sai tukirahoja johonkin tie- / siltaprojektiin useamman miljardia euroa - ja sitä ei edes rakennettu koskaan.  :'( :-X  :o


Sivuja: [1] 2 3 ... 35









Autodoc.FI