Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 38
1
Olen tätä joskus aikaisemmin kommentoinut, mutta kaikki omat man. perusdisukat ovat toimineet. Yhdessä autossa (Seat Toledo) oli katkenneesta maakarvasta johtuneita sähkövikoja, jotka eivät estäneet ajamista. Sukulaiseni jäi taas 1 Ocu disukalla 3 kertaa hinattavaksi. Jotenkin tästä keskustelusta jää kuva, että vanhat olivat keskimäärin parempia aina Passat 3B(G) ja nelosGolfiin saakka. Liekö sitten käynyt opelit, eli on kilpailutettu ja tehty halvemmalla. Toisaalta täällä ovat IMO enimmäkseen äänessä ne, joilla on sanottavaa (ongelmia). Koputan puuta. Jussia kaikille !  ;)

2
Eilen Hgin Katajannokalla lautalta purkautuvat (virolaiset) rekat ajoivat ensin risteyksen tukkoon (ei mitään uutta auringon alla) ja sitten perässä tulleet ,,fiksusti" liikenteenjakajan molemmin puolin. Onneksi tuli katsottua...  :o

3
Kaman alkuperän selvittelyn voi ihan hyvin antaa poliisillekin.  :o

4
Tiguan (07-17) / Vs: Tiguan 2009 2.0 TSI öljyvuoto
« : 20.06.17 - klo:21:32 »
Öljyvuoto on aina vakava asia, se ei yleensä parane itsekseen. Voi myös aiheuttaa ennen pitkää pahankin vaurion, ja katsurikaan ei tykkää näistä vaan tulee korjauskehoitus ympäristön vuoksi. Myyjähän toki puhuu ihan mitä  sylki suuhun tuo.   :o

5
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 16.06.17 - klo:10:08 »
Kai nyt kaikki jo ymmärtävät ilman tilastollisia tutkimuksiakin sen, että dieseleillä ja isoilla autoilla ajetaan pikkuautoja enemmän. Tekniikan kehittyminen on muuten pidentänyt autojen käyttöikää. Autojen romutusikä kasvaa koko ajan.

+ 1. Yleisesti ottaen autot kestävät mekaanisesti hyvin eikä koritkaan happane samaa vauhtia kuin joskus 80-luvulla.  ::)

Downsizing bensamoottorit ilman hiukkasloukkua ovat pahimpia pienhiukkasten päästäjiä. Toki, jotkut vanhat suorasuihkut yltävät samaan ja ylikin.

Mitä enemmän pienhiukkasia tutkitaan sen vaarallisemmiksi ne huomataan. On lähes 100% varmaa että downsizing -markkinointiutopia on lopussa ja kaikissa uusissa bensakoneissa on kolmen vuoden sisällä hiukkasloukut.

Ainakin jos TM talvitestiä on uskominen, niin joidenkin uudehkojen mallien suorasuihku bensojen pienhiukkaspäästöt ovat järkyttävän suuria. Miksi ?  :o

6
Ennen kampanjaa kävin koeajamassa Superb:n vanhasta lupailtiin 13-15000€ vaihdossa. Eilen kävin myyjän juttusilla ja hyvitys oli tippunut 10000€ no ei tullut kauppoja.

Ei tällä hetkellä näytä saavan mitään hyviä tarjouksia vähänkään ajetusta vaihturista, liekö sitten syynä piristynyt autokauppa. Kilpailuttamalla vaikka netissä mallin valinnan jälkeen voit saada useita tonneja paremman hinnan. Areenalla on lukuisia kirjoituksia siitä, että auton on saanut "uudelta" myyjältä selvästi omaa tuttua tai paikkakunnan liikettä halvemmalla.  :o

7
Tietenkin puhutaan, koska foorumilla puhutaan yleensä VAG-ryhmän autoista, niin tottakai puhutaan. Luotettavuudesta kertoo se, että kyseiset automallit ovat sitkeästi Suomen rekisteröintitilastojen keulilla. Suomalainen luottaa VAG-autoon kuin pässi omiin tai vieraiden sarviin ja se näkyy autoilijoiden ostohousuissa. Syy tähän johtoasemaan on VAG:n osalta tietenkin onnistuminen teknisessä tuotekehityksessä; TSI, DSG, autoilumukavuus, jne...  ;D

Sorry OT jatkuu.

... ja lisäksi VW-konsernin autoissa on ergonomia kohdallaan suuremmallekin kulkijalle, sekä ajettavuus ehjällä autolla perässätulijoita parempaa.
Voi ottaa vaikka vanhan T4 pitkän Transporterin ja ajaa kesärenkailla lumisella motarilla. Taasen Hyundain H1 paku oli omistajansakin mielestä piip ajaa.
Pikkudieseleissä VW oli edelläkävijä, Tojo käyttää kai BMW:n disukaa keulalla. Toki Tojo on hybridipuolella etevä ilman väheksyntää.

Summaan: jokainen ajaa millä haluaa jos eurot vaan riittävät.   ;D

8
Eikös Toyotalla ole yleisesti kuitenkin ollut aika hyvä suhtautuminen  näihin. D4D-koneita on vaihdeltu tehdasuusiin  paljon ajettuinakin vielä vuosien päästä ja mm. 2000-luvun alussa ollut öljynsyöntiongelmat hoidettiin mukinoitta kuntoon.

Kyllä on, ja näistä olenkin kirjoittanut aikaisemmin toisessa ketjussa. Goodwillina on (erona VW-konsernin masokistiseen vääntöön) vaihdettu koiranluut, pa tankki, sekä em. pata. Mutta NVAG ja NVAG2 dissaaminen kusee areenalla nyt kyllä toisten muroihin. Lähes kaikista automerkeistä, niin tähtikeulasta kuin munuaismerkistäkin tai maksalaatikosta tunnetaan erinäisiä tyyppivikoja tai takaisinkutsuja - mutta ei niitä olla vähän väliä osoittelemassa joka 2. ketjussa sormella. Voisin myös googlata itsestään irtoavat ohjauspyörät tai paukkuvat airbagit. Mutta en viitsi - liian lapsellista. :o

9
Miksiköhän juuri täällä VAGarenalla puhutaan niin usein kuluttajavirastosta ja joukkokanteista? Voiko tästä tehdä johtopäätöstä VAG-autojen luotettavuudesta?

On täällä kirjoiteltu aivan vapaasti mm. Tojon Puolassa kootuista porsivista manuaali (!) vaihdelootista ja D4D CATdisukoista. Tuttavallani sellainen 170hv pata laukesi merkkihuollettuna hieman yli 200tkm Corolla Versossa. Saavutus sekin.  :o  ;D

10
VW Touran räjähti tankatessa:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016071221895452_au.shtml


Kirjoittelisitko ystävällisesti Ruotsin volkkaripalstalle tai vaikkapa Teknikens Värld - lehteen.

Onnettomuus sattui Ruotsin Göteborgissa viikko sitten maanantaina.
Alustavan arvion mukaan räjähdys johtui kaasusäiliön maalipinnan vauriosta ja vauriokohdan korroosiosta.
909 Touran Ecofuelia on kutsuttu tarkastukseen Ruotsissa. Suomessa tarkastetaan 18 autoa.
Tarkastukset koskevat vuosien 2006 ja 2009 välillä myytyjä autoja.

Suomen maahantuojalla ei Ecofuel-mallia ollut tuolloin myynnissä. Mallin myynti meillä alkoi faceliftin jälkeen 2010.

Myös ah niin (yli)arvostetun Volvon kaasutankeissa on ongelmia niiden uusimisen kanssa, kun niiden tekninen käyttöikä päättyy.  :(  Tästä on naapurissammme ollut kirjoituksia.

Tojo pärjää kyllä paremmin katsastustilastoissa, kun huoltoväli on tiheämpi.  Tojon myyjäkin myönsi kahden kesken, että Transportteri on parempi ajaa kuin Hiace, mutta toisessa on "ehkä enemmän huollettavaa ja korjattavaa".  :o

11
Kuiva-DSG (7-vaihteinen) on ainakin epäluotettava. Niistä hajoaa mekatroniikka, kytkimet tai parhaimmassa tapauksessa molemmat. Kuiva-DSG:tä käytetään halvimmissa malleissa. Jos luotettavuutta haluaa, kannattaa unohtaa VAG-merkit ja marssia suosiolla Toyota-liikkeeseen.

Toki Tojo voi olla luotettavampi, vaihdetaanhan tuttavan Corollaan jarrunesteenkin 20tkm välein. Ajan silti mielummin vääntävällä moottorilla autolla, jonka sisustus ei ole halpaa ämpärimuovia.  :o

OT: Sukulaiseni appiukon Yariksesta ruostui tankki keskisaumasta puhki (palovaara , :() kuinka monesta VW konsernin autosta näin on tapahtunut ?

12
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: VAG-merkkien suosio hiipuu
« : 13.06.17 - klo:08:58 »
Honda   1990     1128     -43.3

vs.

VW      5823     5697     -2.2

Voisiko tälle heikoiten menneelle eli Vehon droppaamalle (ei henk. koht.) Hondalle avata oman ketjun ?  :o

13
Omalla kohdallani kyse on pitkälti mukavuudesta.
Kerran, kun automaatin valitsin, se on jopa valintakriteeri seuraavaan autoon.

Tosin nyt on alla ensimmäinen DSG.. Mieli saattaa muuttua, jos tuo porsii. :)

.... ja luotettavuudesta. Uuden 1.4TSi ACT Superin laatikon vaihtoja ei edes normaaliajomoodilla huomannut (paitsi kiekkakellosta). MFA näytti 5,6l/100km. Luulisi, että lastentaudit on jo korjattu - aika näyttää. Etenkin pätkivässä PKS ruuhkaajossa on tuskastuttavaa kun 2 ei tahdo vetää, ja pienessä vauhdissa yrittää nätisti saada ykkönen silmään. Mutta ruuhka-aikaa voi aina yrittää välttää....  :o

14
Olen myös ollut havaitsevanani että esim VAG myynti Suomessa jossain määrin tyrkyttää automaattia. Sen lisäksi että siitä saanee myyjä hieman enemmän rahaa samantien, pidän mahdollisena että ovat huomanneet automaattien kysynnän olevan nousussa ja siten jo ennalta etukenossa parantavat vaihdokkeina tulevien VAG autojen myyntiä koska niissä on automaatit.

Juu näin on ainakin asia jos lehtien esim. VW mainoksia lukee. Up:in ja Polon jälkeen hyvin moni tarjousauto on DSG. Vitsi on IMO siinä, että askin öv on 60tkm välein ja se kustantaa ainakin marmorilla jtn. 300-400€. Tätä ei ihan kaikilla pikkupajoilla tehdä - eli se sitouttaa aika näppärästi käyttämään merkkihuoltoa - jos haluaa säilyttää tehtaan vastuut. IMO DSG käytettynä vaikka onkin ostaessa kalliimpi, ei nosta haluttavuutta eikä myöskään vaihtoarvoa, toisin kuin Eemelissä ja Bemun vitossarjassa. Saa oikaista ihan vapaasti, jos olen käsittänyt väärin.

Jos aski tosiaan olisi luotettava eikä kustannuslisä manuaaliin olisi merkittävä, niin mikä estäisi ajamasta - ja olenkin ajanut esim. päästöpäivityksen aikana. Koeajo Superbin aski sportilla oli kaupunkiajossa jopa turhankin äkäinen vrt. 1,6 TDi slowmotion.  ;D

15
Havaitsemasi vika on ilmeisesti ollut  syynä edellisen omistajan luopumiseen autosta. Auton ostanut autoliike ei ole vikaa havainnut tai on ollut tietoinen, mutta ei ole sitä korjannut. Aikaisemminkin olen todennut, että käytettyjä autoja myyvien liikkeiden (YRITYSTEN) pitää tarkistaa myynnissä olevat autonsa ja suorittaa niihin tarpeelliset korjaukset. Näin voi myynnissä olevan auton hinnoitella oikein. Heillä on ammattitaito, jota ei yksityisellä kuluttajalla ole.

Tästä syystä "merkkiliikkeet" laittavatkin halvemmat ja/tai suurempaa korjausta vaativat autot köntässä jälleenmyyjille. Toinen tapa on myydä niitä esim. autohuudossa vain toiselle yritykselle. Tällöin Kuluttajasuojalaki ei päde. Merkkiliikkeen kulut ovat suuret, tilat (vuokrat) kalliit ja halpa auto voi teetättää paljon enemmän töitä (työaikaa, "ajanhukkaa") per auto kuin paremmat vain tarkastuksen ja "perusfiksauksen" ja ehkä huollonkin vaativat.
Vain käytettyjä myyvän "yleisliikkeen" osaaminen ei yllä tähän, ja ne joutuvat yleensä käyttämään toisten korjaamopalveluja.

OT:  Varaston ja siinä kiinni olevien eurojen pitäisi kiertää mahd. nopeasti. Mainekin on arvokas asia. Raha ratkaisee.  :o

16
Autoliikkeen myymässä autossa on 6kk virheolettama, ja jos vika ilmenee sinä aikana sen oletetaan olleen jo ostohetkellä. Jos asia ei muuten ratkea, niin yhteys maistraatin kuluttajaneuvontaan.

17
Sen verran korjaan että en osaa sanoa onko yhtä matala FR:n kanssa. FR:n madallusmäärää kun ei tuolla kerrottu.
Muuten varmaankin ecomotiven alusta on tosiaan aika peruskauraa jäykkyyden yms. suhteen.

ps. Eikö täällä ole viestien muokkausmahdollisuutta?

15min kirjautumisesta voi moukata.  ::)

18
Uutena tai essarina ostetuissa VW man. disukoissa ei ole ollut mitään mainittavaa jos nyt T4 Transportterin ohjausakselin väljyyttä 90-luvun alussa lasketa.
Ekassa 2002 Paskatissa oli huono akku, kesti alle 2 vuotta.
Kolmannessa 2008 (joka kas olikin 3C - ja em.  luokan auto) koiranluut edessä ja takana väljät alle 60tkm. Takalokarin reuna kupli 5v. - "takuuseen".

Tästä jäi varhaisdementian vuoksi pois -96, -98 ja -99 -koriset 1.9D  64hv Seat Toledot. Keskimmäisestä ,,punaisesta paholaisesta'' lakkasivat hieman yli vuoden ikäisenä toimimasta kaikki muut sähkölaitteet paitsi pyyhkijät, puhallin ja mittaristo. Mm. keskuslukitus ei toiminut jalkatilassa itsekseeen katkenneen (murtuneen) maa-sähköjohdon vuoksi. Silloin oli vielä vuoden takuu, ja tämä menikin myyntiin. Viimeisen etuvaimentimet olivat todella pehmeät ja ne vaihdettiin keltaisiin K:n urheiluvaimentimiin jo 70tkm kohdalla, mikä muuttikin kiesin aivan toisenlaiseksi urrheiluautoksi.  ;D
Muuten kaikki 3 olivat melko harmittomia ja pienellä kulkevia, todella hitaaaaasti (vrt. nykyisiin) kiihtyviä käyttöautoja.

19
Minkäs vuotinen tuo Megane oli?

En muista enää, mutta oli 1. mallisarjaa eli jotain 96-97 tjsp. Ja punainen bensa.

20
Uutena tai essarina ostetuissa VW man. disukoissa ei ole ollut mitään mainittavaa jos nyt T4 Transportterin ohjausakselin väljyyttä 90-luvun alussa lasketa.
Ekassa 2002 Paskatissa oli huono akku, kesti alle 2 vuotta.
Kolmannessa 2008 (joka kas olikin 3C - ja em.  luokan auto) koiranluut edessä ja takana väljät alle 60tkm. Takalokarin reuna kupli 5v. - "takuuseen".

Huonoimmat ovat 106 XSi Pösö (3 krt hinattu pajalle 2 vuodessa !!!!  >:( :-X :'( ), lisäksi toinen etuiskari ja akku sököt  :(.
Rellu 21 bensaletkussa halkeama 4v. autossa, onneksi patonki huippuhärveli ei sentään palanut.  :P
Nissan Sunny 2.0D egr-venttiilin tunnit loppuivat aina n. 100tkm kohdalla (2 krt). Muuten simppeli sitkeä peruspeli.
Toinen disuka Skeida Felicia virtalukko sökö alle 95tkm ja toisessa pääjohtosarja meni oikariin - auto pajalla 1 kk  :(. Kalliit viat korjata !
Sukulaiseni jäi disuka Skeida Ocu1:llä 3 krt hinattavaksi (p-a rele, toisen kerran em. johdon huono liitos ja kolmas oli jotain samaa ?).  :'(
Serkkuni jäi myös Rellu Menagella 3 kertaa tielle.  :-[

Ilmeisesti disukat ovat suht varmoja (pumppusuuttimet !) ja suosittujakin, bensat vaihteilevat paljonkin mallin, moottorin ja vuosimallin mukaan.

Onhan näitä sentään myyntitilastojen kärkipaikoilla vuodesta toiseen - jotain on kait konsernissa tehty oikeinkin ?

OT: lukekaa 5.6. -2017 IS autot-osastosta, miten dieselit ovat selvinneet oikeassa ajoympäristössä NOx-päästöjen suhteen Saksassa. Hämmästytte.

21
Ihan konsernin normimenoa. Kuraa lentää sisälokarin taakse, ja omistajan olisi hyvä esim. 2 vuoden välein irroittaa sisäloksun alaosa ja huuhtoa vaikka vesisuihkulla kompostit huolella pois. Jetta V ketjussa on hyviä kuvia mätivistä kynnyskoteloiden päistä. Nuo kun maalaa hyvin ja laittaa jotain suoja-ainetta päälle, niin eiköhän se mene vielä useita vuosia. Autohan on jo yli kymmenvuotias eli varhaisteini-iässä. Samaa ongelmaa on mielestäni kyllä muissakin merkeissä.  :o

22
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 30.05.17 - klo:17:44 »
Nyt niitä Bernerin visioita suunnitellaan ihan EU-tasolla:

http://www.is.fi/autot/art-2000005232537.html

   

Toivottavasti se persujen vaatima EU-äänestys saadaan jossain vaiheessa aikaiseksi. Tosin vasta sitten kun aika on kypsä, koska nyt kansa äänestäisi sen puolesta kuten JHa totesi. Suomessa on valtavasti jengiä, joka ei ole voinut sanoa vanhassa äänestyksessä yhtään mitään. Yksi äänestys kuvaa kansan sen hetkistä tahtoa, jota on mahdollista muuttaa myöhemmin jos se on todettu paskaksi ratkaisuksi. Onko yksi kansanäänestys historiallinen muuttumattomuus, johon vedotaan vuonna 2131, että "hei hei tästä asiasta on äänestetty ja kansa ilmaisi tahtonsa vuonna 1994"

Mulla ei ole mitään EU:ta vastaan jos se keskittyy ydinalueeseensa eli sisämarkkinoiden toimivuuteen. Pääoma, tavarat ja ihmiset(ei tosin kaikki) voi ja pitääkin liikkua suht vapaasti unionissa. se miten valtio järjestää liikenteensä verotuksen tai kolmansista maista tulevan maahanmuuton, eivät taas puolestaan kuulu unionille hevonketun vertaa, eikä sen pitäisi tunkea itseään näille alueille. Ainakin itsellä EU-kriittisyys juuri nousi.
   


Mahd. poistuva autovero tullaan 100% varmuudella korvaamaan muilla tavoin, vaikka haittaveroilla tai käyttömaksuilla. Piste.  :o

23
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 29.05.17 - klo:15:40 »
Pikkuautojen kohdalla varmaan näin onkin, monet merkit ovat jo ilmoittaneet ettei valmistajan seuraaviin pienimpiin uusiin autoihin enää tule dieseliä.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uusi-paastotesti-ajaa-pikkudieselit-ahtaalle-voivat-kadota-markkinoilta-kokonaan-6646857

Tämä em. juttu valottaa aika hyvin, miksi... (lähde: T&T)

Henkilöautojen päästömittaus muuttuu EU:ssa vuoden lopulla vastaamaan paremmin todellista ajotapaa.

Muutos lisää autojen normikulutuksia ja ajaa dieselautot entistä ahtaammalle. Pienet dieselautot saattavat kadota kokonaan markkinoilta.

EU uudistaa testissä käytettävän päästömittaussyklin eli laboratoriotestin, jolla polttoaineen kulutusta ja ilman laatua pilaavia päästöjä mitataan.

Lisäksi dieseleiden todelliset typpioksidipäästöt varmistetaan vielä erikseen maantiellä ajettavilla testeillä.

Uusituilla testeillä saadaan paremmin hillittyä päästöhuijauksia. Dieselautojen typpioksidipäästöt ovat saattaneet olla käytännössä jopa kuusinkertaiset laboratoriotesteihin verrattuna.

Tähän saakka käytössä olleen testin kaupunkiliikenneosa on vuodelta 1970. Siinä tehtävät kiihdytykset ovat löysiä eivätkä vastaa nykyliikenteen ajotapaa. Samalla testillä mitataan sekä kulutus että päästöt. Hiilidioksidipäästöt korreloivat suoraan kulutuksen kanssa.

Koska syklissä moottoria kuormitetaan vähän, polttoaineen kulutus jää merkittävästi todellisia lukemia alhaisemmiksi. Syklissä on pitkiä vakiokuormituksen jaksoja, joille moottori on ollut helppo optimoida.

Nyt käytössä oleva 11 kilometrin testiajo dynamometrin rullilla kuormittaa moottoria niin vähän, että testi antaa epärealistisen hyvät päästöarvot.

Erityisen edullinen menettely on ladattaville hybridiautoille. Niille virallinen yhdistetty kulutus lasketaan yhdistelmänä pelkällä sähköllä ja pelkällä moottorilla ajosta. Laskentaan liittyy oletus latauksesta aina 25 kilometrin ajon jälkeen.

Jos autolla on 25 kilometrin sähköinen toimintamatka, tulos on puolet moottorilla ajon tuloksesta. Jos akku kestää 50 kilometrin matkan, CO2-päästöt ovat enää kolmasosa moottorilla ajettavasta tuloksesta.

Nykyinen sykli sisältää myös paljon paikallaan oloa, mikä antaa start-stop-järjestelmistä todellisuutta suuremman hyödyn.

Syyskuussa EU:ssa otetaan käyttöön uusille tyyppihyväksyttäville autoille uusi WLTP-päästösykli, joka jäljittelee paremmin todellista liikennettä. Yli 23 kilometrin pituisessa testissä keskinopeus on suurempi, kiihdytykset tiukempia ja tyhjäkäyntiä on vähemmän.

”Uusissa testeissä on tukittu porsaanreikiä ja ajovastukset on lähes tuplattu. Jos vanhassa syklissä keskimääräinen tehontarve on 4 kW, se on uudessa 7,5 kW. Myös huipputeho kasvaa 34 kW:sta 47 kW:iin samalle esimerkkiautolle”, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo.

Dieselautojen päästömääräykset pysyvät samaan aikaan ennallaan, mikä tarkoittaa, että typpioksidipäästörajoissa (NOx) pysyminen on vaikeampaa. Moottorin laajemman toiminta-alueen ansiosta sen optimointi on paljon hankalampaa.

Koska teho nousee, syntyy pakokaasujakin enemmän. Pakokaasujen puhdistuslaitteisto on mitoitettava uudelleen, vaikka päästöraja ei laskekaan.

Autonvalmistajat joutuvat tekemään eniten muutoksia typpioksidipäästöjä vähentävään selektiiviseen katalyyttiseen pelkistämisen laitteistoon (scr) ja siihen liittyvään urearuiskutukseen.


”Todennäköisesti scr-laitteisto on sijoitettava kiinni pakosarjaan, jotta se pysyy riittävän lämpimänä ja säilyttää puhdistustehonsa. Myös reagenssin syöttö on haasteellisempaa, kun urealla on vähemmän aikaa sekoittua pakokaasuihin.”

Optimaalisen virtauksen aikaan saamiseksi saatetaan joutua käyttämään katalysaattoria, jonka kennojen tiheys on suurempi keskeltä.

Golf- ja Polo-kokoluokkien autoissa käytetään ”typpiloukkuja” (Lean-NOx Trap), jotka pidättävät typenoksideja hetkellisesti. Loukku puhdistetaan regeneroimalla eli syöttämällä sinne polttoainetta.

”Loukut ovat vielä monimutkaisempia säädettäviä, koska niiden toiminta on jaksottaista. Se lisää polttoaineen kulutusta ja regenerointi vaikuttaa ajotuntumaan”, Laurikko kertoo.

Uusituissa testeissä kuluu puhdistustekniikasta riippumatta enemmän polttoainetta. Suuremman keskitehon takia polttoaineen testikulutus noussee samassa suhteessa, runsaat 25 prosenttia. Syklissä mitattu kulutus ja CO2-päästöt vaikuttavat suoraan autoveroon ja vuosittain kannettavaan ajoneuvoveroon.

Uuden testin CO2-lukemia ei siirretä sellaisenaan verotuksen perusteeksi, vaan syksyyn mennessä kehitetään korjauskerroin, jolla uuden syklin arvot muunnetaan vastaamaan vanhoja arvoja.

”Euroopan komission alainen Motor Vehicle Emissions Group (MVEG) määrittää korjauskertoimet. Valmista pitäisi olla syksyyn mennessä, jolloin myynnissä voi olla rinnakkain uudella ja vanhalla tavalla testattuja autoja”.

Kun dieselit ovat joutuneet tarkkailuluokalle, ei tarkkailu pääty suinkaan uuteen ajosykliin.

Dieseleiden todellisia typenoksidipäästöjä todennetaan rde-eli real driving emissions -testillä. Niitä on tehty vuoden alusta saakka tiedon keruu- ja menetelmäkehitystarkoituksessa. Mittauksen aikana mitataan NOx-päästöt suoraan pakoputkesta.

Testi tehdään ajamalla normaalin liikenteen seassa. Yksi testaukseen hyväksytty luokituslaitos on saksalainen TÜV Nord. Sen käyttämä testilenkki on 83 kilometrin pituinen. Lenkin kiertämiseen kuluu tunti ja 45 minuuttia.

Ajetun matkan suhteen lenkki jakaantuu lähes tasan kaupunki-, maantie- ja moottoritieajon kesken. Kumulatiivista korkeuseroa on 846 metriä, kun laboratoriotesti ajetaan aina tasamaalla.

Ensimmäisessä vaiheessa NOx-päästöt saavat ylittää 2,1-kertaisesti käytössä olevan Euro 6 -päästörajan 80 mg/km. Tammikuussa 2020 astuu voimaan toinen vaihe, jolloin rajan saa ylittää enää 1,5-kertaisesti.

Paremmin käytäntöä vastaavat päästömittausmenetelmät johtavat siihen, että edullisissa autoissa puhdistuslaitteiden osuus auton kokonaishinnasta nousee liian korkeaksi. Pienet dieselautot häviävät markkinoilta tai valmistajat tilaavat dieselmoottorinsa toisilta valmistajilta.

Esimerkiksi Toyota on ilmoittanut keskittyvänsä bensiinihybrideihin ja tilaavansa dieselmoottorit ­BMW:ltä.

Konsulttiyritys Roland Bergerin selvityksen mukaan vuonna 2030 dieselauton moottorin ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiston veroton lisäkustannus bensiinimoottoriin verrattuna on 1 800 euroa. Täyshybridillä se on 2 200 euroa ja ladattavalla hybridillä 3 500 euroa.

Lisäkustannuksista huolimatta hybridiversiot ovat edullisempia kuluttajille CO2-päästöillä ohjattavan verotuksen takia.

Testien edelleen kehittämisellä on maksaja tiedossa.

”Kuinka paljon haluat autosi maksavan?” Laurikko kysyy.

”On muistettava, että kaiken maksaa lopulta kuluttaja.”

24
Tiguan II (16-) / Vs: Tiguan 2016.
« : 29.05.17 - klo:09:16 »
Luin TM:n talviautovertailun suurennuslasilla ja

TM:n 4/2017 talviautotestissä autojen kulutukset mitattiin järven jäälle auratulla 2,81 km mittaisella radalla. Ajokoe tehtiin kaupunkiliikennettä jäljittelevällä ajosykklillä 4,0 km matkalla, joka sisälsi 12 liikennevalopysähdystä. Koe tehtiin kylmällä (-7"C) ja lämimällä moottorilla.

Tiguanin 1.4 TSI DGS 6v tulokset olivat kylmä/lämmin/(valmistajan ilmoittama) 13,4/8,9/(7,4) litraa / 100 km
Jaguarin diesel sai mittauksessa13,4/8,9/(5,0) litraa / 100 km lukemat ja Volvo S90 dsl 13,1/8,5/(5,2) litraa / 100 km. Mersun dsl oli muutaman desin pihimpi.

Tigun tulos 8,9 l / 100 km talvisessa kaupunkiajosyklissä pysähdyksineen ei ole hyvä, mutta ei kovin pahakaan. Yllättävää oli dsl kaluston heikko menestys kulutusvertailussa ja huimat erot valmistajien ilmoituksiin, mutta vielä enemmän yllätti konsernisisarten Tiguan / Ateca kulutusten erot.

Atecan mitattu kulutus samalla lenkillä oli 11,5/7,6/(6,4) litraa / 100 km, joka on lämpimällä koneella 1,3 l / 100 km Tiuania pienempi.

Kummassakin on sama moottori, DSG ja painoeroa Atecan hyväksi vain 109 kg. Voiko Seatissa oleva 7-lovinen dsg vs VW:n 6 pykäläinen dsg selittää eron? En oikein jaksa uskoa.

Oman Tigun (1,4 TSI, manuaali ja neliveto) kulutusmittaukset on tehty merkittävästi kevyemmällä ajosyklillä kuin TM:n testissä. Ajotietokoneen (optimistiset) lukemat näkyy kuvista ja autoon tankatun/matkamittarin 2,2 % virheellä korjatut tankkausvälien kulutukset ovat 8,44 ja 8,78 l / 100 km (sis. webaston käytön).

Pakkasella on lähdetty aina liikkeelle Webaston lämmittämällä autolla, mutta kyllä ajotietokone näyttää silti alkumatkalla ihan hulvattomia kulutuslukemia. Alkumatkan n. 18 l / 100 km lukema asettuu alle 10 l / 100 km vasta kahden ajokilometrin jälkeen, mutta silloin moottorilämpötila on jo 90 "C.

Alun km suuria (järkyttäviä) kulutuslukemia aiheuttavat muutkin komponentit kuin moottori. Renkaat, laakerit, vaihteiston ja perän jäykät öljyt.
Omassa 1.6TDi Passatissani huomaa hyvin, miten vaihteet "jäykistyvät" yli -15C ja kulutuslukemat sen mukana. Ei-synteettinen askiöljy on kylmänä paksua, ja kun auton peruskulutus on pieni (luokkaa 4l / 100km lämpimänä) niin kulutus kasvaa suhteettoman paljon.  :o

On erittäin helppoa verrata alkumatkan kulutuslukemia eri lämpötiloissa, kun lähden kylmällä moottorilla katoksesta ja katson MFA:n keskikulutusta samassa kohdassa. Paljas asvaltti, sama ajotapa. N. 1km päässä lukevat voivat olla -15C 9,5l/100 l km, 0C 8l/100 km, +15C 7l/100 km ja sitten "kädenlämpimällä" koneella 6l /100 km. Tätä samaa TDi kylmäkulutuksen kasvua on mm. TM ihmetellyt talvivertailuissaan.   :(

25
Minulla on Leon ST 1.0 TSI Style Ecomotive manuaalivaihteistolla. Autolla on nyt ajettu pari viikkoa. Se on todella pihi. Keskikulutus on vain 4,1 l/100 km. Tankillisella ajaa reilusti yli 1000 km.

Pieni on bensa-auton kulutus  ;), ihan "dieselmäinen" lukema vrt. suuremman 1.6TDi Paskatin pohjat 3,5l/100 km ja kesän lopulla keskikulutus alittaa 4,5l/100 km. Ihan 4,0l keskikulutukseen ei taida päästä kun ajaa osaksi taajama-ajoa. Suurempi omapainokin vaatii veronsa. Hyvä saavutus.  :D ;D

26
"Patoutunutta" kysyntää uuden mallin kohdalla ja nyt toimitukset ovat päässeet vauhtiin. Hieno auto.  ;)

27
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 23.05.17 - klo:18:21 »
Uudehkojen suorasuihku-bensamoottorienkin pienhiukkaspäästöt pitäisi ainakin TM talvitestien mukaan saada kuriin esim. hiukkasloukuilla.

Dieselrintamalta kuuluu taas vaihteeksi "uutta":

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/daimler-joutui-diesel-tutkinnassa-saksan-viranomaisten-syyniin-11-ratsiaa/XTDWDhvE/uusimmat

Eli tämä keissi (edes olutsellainen...  :P) ole vielä nähty, VAG, Renault, Mersu, Fiat .....  :o

28
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 23.05.17 - klo:11:03 »
Pitkät työmatkat, esimerkiksi espoo-hämeenlinna-espoo ei 200km päivässä edes riitä. Sähköllä ajaen säästyy muuten bensakuluja ~300-400eur kuukaudessa jonka voi sijoittaa vaikka olueen tai muuhun hyödylliseen

En epäile tuota hetkeäkään, mutta ensin on hankittava se (vastaavankokoinen) kalliimpi (Passatin) sähköauto. Tuo ei ainakaan täällä kannata ennenkuin autoverotus menee uusiksi.  :( Vaikka uusiin seuraavan sukupolven kaikkiin automalleihin ei enää tulekaan nakuttajaa konepellin alle, niin nykyinen autokanta on vielä 15-20v. kuluttuakin osaksi liikenteessä - jollei sitä sitten puoliväkisin saada esim. verotuksella romutettua.
Ajoin muuten sunnuntaina Kehää pitkin ja takaisin 45km päästöpäivitetyllä slowmotionillani ja kotipihassa MFA näytti huimat 4,1l/100km.   :o

29
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 18.05.17 - klo:16:26 »
Tonnilla saa paljon ajettuja. Vähän ajetuista joutuu maksamaan 5 000€

Yhdellä sivustolla pyydettiin 5/2017 muistaakseni vm -70 museokats. rättäristä melkein 12k€.   :-* :P :P

30
Yleensä se menee niin, että saa normaalin alennuksen ja kampanja-alennuksen päällä. Ostaessani Ford Fiestan kilpailutin ensin hinnan alennuksineen. Sitten vähän ajan päästä tuli kamppis talvirenkaat alkuperäisillä aluilla rengaspainetunnistimineen 299€. Soitin myyjälle ja sanoin ottavani renkaat. Myyjä sanoi että ei kuulu Ford Fiesta ST malliin tuo tarjous. Sanoin että kamppiksessa lukee, ostaessasi uuden Fordin ja eikö ST:kin ole Ford. Sain saman alennuksen ja renkaat 299€. Kamppikset ovat yleensä maahantuojan pussista pois ei jälleenmyyjän.

+1.

P.s. Seat 5v. takuukamppis jatkuu jatkuu jatkuu ....  8)

Sivuja: [1] 2 3 ... 38








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi