Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 42
1
Myydään / Vs: Passat 1996-2000 Alfamer korjaus kirja
« : 19.10.17 - klo:22:22 »
Pisto, kasto ja nostó.  ;)

2
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 18.10.17 - klo:12:57 »
Öljy-yhtiökin alkaa varautua tulevaan:  Shell osti ison sähköautojen latausfirman  TL  /  17.10. 2017

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/shell-osti-ison-sahkoautojen-latausfirman?utm_source=vko-42-17&utm_medium=email&utm_campaign=tl-uutiskirje


Öljy-yhtiö Shell on jo sijoittanut miljardeja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, nyt se on ostanut hollantilaisen NewMotionin, jolla on 30 000 sähköautojen latauspistettä Länsi-Euroopassa.

Shell valmistautuu jo täyttä päätä siihen, ettei maailma ole pian enää polttomoottoriautojen valtaama.

”Tämä täydentää jo olemassa olevia latausasemiamme, osa on pikalatausasemia, osa hitaampia, emmekä aio yhdistää niitä jatkossakaan”, kertoo Shellin varajohtaja Matthew Tipper Reutersin mukaan.    :o



3
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 17.10.17 - klo:12:09 »
Uusimmassa Talouselämässä on (nro36) on artikkeli Telsan taloustilanteesta. Tänä vuonna tappioita arvioidaan syntyvän n. 1 miljardin verran ja nettokassa on n. 3 miljardia. Rahavirta on vahvasti miinuksella, rahoitusvaje toisella neljänneksellä oli miljardi dollaria. Artikkelissa veikataan että jos vuoto jatkuu, yhtiön tarina on ohi jouluna. Sijoittajien usko on kuitenkin vahva, niin kauan kuin liikevaihto jatkaa huomattavaa kasvuvauhtiaan (n.70%). Kuitenkin samassa todetaan että Teslalla on suuria tuotantovaikeuksia 3-mallin kanssa, käytännössä henkilöstö joutuu käsin tekemään työvaiheita joidenka pitäisi olla automatisoituja. Jos tuotanto 3:n kanssa menee pieleen (ja yhtiö kassakriisiin), ei olisi yhtään ihme jos Teslan ostaa pois jokin kiinalainen toimija, nyt omistuksesta 5% on Kiinasta.

Tesla on paitsi alan pioneeri, myös täysin rinnastettavissa startup-yritykseen. Muutaman ensimmäinen vuosi on raskaasti tappiollinen suurten kehityskustannusten sekä alkuinvestointien ja pienen volyymin vuoksi. Jos rahoittajat (tässä aika pitkälti osakkaat) ja "sähköautouskovaiset" jaksavat pitää firman pystyssä kuolemanlaakson yli, niin tästäkin voi vielä tulla menetystarina. Vaatii kyllä melkoista pitkämielisyyttä.  :o

4
Ensi kuussa olisi 1.6 TDI:n katsatus ja autoon ei ole tehty huijausohjelmiston päivitystä (enkä meinannut tehdä ennnenkuin on pakko). Tuosta syystä katsastusta ei voi edelleenkään hylätä?

Ei vaadita, koska päivitettäviä autoja on niin paljon - ja kamppis on siis kesken / auki.  :o

Itsellä kului eilen maantieajossa 80/100km/h etupäässä ajaen 200km matkalla 5,3l/100km, missä on 0,7-0,8l päästölisää eli liikaa.  Ei jaksa kuten ennen, enää kulkea kevyesti ylämäkiin vaan vaatii enemmän kaasua => löpöä kuluu enemmän. Alakierroksilla jotenkin tukossa tai "hengetön". :(

5
Passat B7 (11-14) / Vs: B7 tehdaswebaston sielunelämä
« : 12.10.17 - klo:20:43 »
1 akun autoissa -B7 taitaa kaikissa tehdasasenteisissa olla toinen weballe kontin vasemmassa kulmassa - weba ei käynnisty akun varaustilan ollessa liian alhainen. Ehkä myös 2 akun autoissa (näissä on myös virranjakaja, ensin auton oma akku täyteen ja sitten weban) on näin. Omassakaan vähän ajetussa se ei aina käynnistynyt kovemmilla pakkasilla kaukolla. Myös kesädieseliä on saattanut jäädä weban putkiin, jos sitä ei ole käytetty ajoissa varoiksi - ja silloin käynnistyminen on arpapeliä.  :o

6
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:19:00 »
Mullerin puheessa jäi epäselväksi kuinka pitkää kahvitaukoa hän tarkoitti. Jos tauko olisi puolen tunnin mittainen, niin akkua pitäisi ladata 200 kW (=0,2 MW teholla). 240V jakelujänniteverkosta otettuna tuo tarkoittaisi miehekästä 833 A virtaa. Toki jakeluasemille voidaan järjestää 20kV siirtoverkosta muuntamalla haluttu jännite mutta joka tapauksessa latausteho kuulostaa mahdottoman suurelta. Vai onko matematiikassani virhe?


Juu, voi se kaffepaussi kestää hameväen kans kauemminkin.....  ;) :D ;D

Vakavasti, toisesta ketjusta autoinssiä lainaten:

Kauppalehden uutisen mukaan Toshiba tuo 2019 markkinoille akun, joka latautuu muutamassa minuutissa ja ajomatka voisi olla 320 km.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toshibalta-superakku-auto-latautuu-kahvitauon-aikana/U5DxZe4H    Kl 11.10. 2017

50 Ah:n prototyyppiakulla on kokoa 111 x 194 x 14,5 millimetriä. KUVA: RUUTUKAAPPAUS, TOSHIBA
Toshiba on kehittänyt sähköauton akun, jonka väitetään latautuvan kuudessa minuutissa.

Japanilainen Toshiba väittää kehittäneensä sähköautoihin akun, joka latautuu vain muutamassa minuutissa ja jolla voi ajaa yhdellä latauksella 320 kilometriä. Yhtiön verkkosivuilla oleva laskelma väittää, että uutuus kolminkertaistaa sähköauton akkukapasiteetin.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/pr0301.htm

Jos väite pitää paikkansa, sähköautojen yleistymisen keskeisin pullonkaula on murrettu.

Kyseessä ovat niin sanotut SCIB-akut (super charge ion battery), joissa käytetään uudenlaista, erittäin energiatiheää titaaniniobiumoksidi-pohjaista anodimateriaalia. Se kaksinkertaistaa niiden kapasiteetin.

Akkujen santaan olevan myös turvallisia, sillä ne eivät räjähdä tai syty tuleen.

Akkukeksintö ei ole sinällään uusi, sillä Toshiba esitteli ensimmäisen version jo vuonna 2008. Näitä akkuja on käytetty muun muassa busseissa, junissa, hisseissä ja voimalaitoksissa.

Suomen talven kannalta keskeistä on se, ettei uuden akun varaus purkaannu pakkasessa. Lataaminen tosin hidastuu hieman kylmässä, sillä esimerkiksi kymmenessä pakkasasteessa siihen menee kymmenen minuuttia.

Akun luvataan säilyttävän yli 90 prosenttia kapasiteetistaan vielä 5 000 lataus- ja purkauskerran jälkeen. Tavalliset akut heikkenevät jo alle tuhannen latauksen jälkeen.

Akku on tarkoitus tuoda markkinoille vuonna 2019.

Toshiba on ollut suurissa vaikeuksissa, joita on pahentanut yhtiön voitolliseksi väärentämä kirjanpito. Siitä se sai valtavat sakot.

http://www.toshiba.co.jp/about/press/2017_10/0301/newscib_image5.png

Ym. taulukko eri akkutyypeistä ja ajomatkasta / latauksesta.

7
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:17:31 »
VW:n sähkömalleista 2020 taitaa suurin osa olla vielä valitettavasti hybridejä, nykyinen E-Golfhan on myös suunniteltu normaalin MBQ:n pohjalevylle. Eiköhän käytettyjen sähköautojen tuonti rähjähdä seuraavan 5V aikana, heti kun on jotain mitä tuoda.  :D

Täsmennän omaani; tarkoitin seuraavaa lähintä 5 vuotta.

Tässä kattava artikkeli VW-konsernin suunnitelmista, ties vaikka onnistuisivat tällä kertaa:  ;)

https://www.hs.fi/autot/art-2000005364029.html   HS  12.9. 2017

Volkswagen tekee jättipanostuksen sähköautoihin: 20 miljardia euroa ja 80 uutta automallia – Toimitusjohtaja piikitteli Teslaa

Diesel-skandaalissa ryvettynyt Volkswagen panostaa nyt sähköautoihin. HS seurasi Frankfurtissa Volkswagenin toimitusjohtajan puhetta, joka alkoi virheiden myöntämisellä ja päättyi yllätykseen.

VOLKSWAGENIN toimitusjohtajan Matthias Müllerin puheen rakenne oli tarkkaan harkittu.

Ensin hän myönsi virheet. Sitten hän esitti vision tulevaisuudesta ja kertoi, miten virheet korjataan. Puheensa loppuun hän säästi vielä yllätyksen.

HS seurasi Müllerin puhetta maanantai-iltana Saksan Frankfurtissa, jossa järjestettävässä suuressa autonäyttelyssä autonvalmistajat esittelevät tällä ja ensi viikolla uusia autojaan.

Matthias Müller nousi Volkswagenin toimitusjohtajaksi vuonna 2015, kun edellinen johtaja Martin Winterkorn sai potkut Volkswagenin päästöskandaalin vuoksi.

Nyt Müllerin pitäisi puhdistaa Volkswagenin maine ja luotsata yhtiö menestykseen.

Maanantai-iltana Volkswagen järjesti iltatilaisuuden Frankfurtin messukeskuksessa, jonka lavalle Matthias Müller saapui Volkswagenin Sedric-nimisellä konseptiautolla.

Auto on Volkswagenin ensimmäinen täysin autonomiseen ajoon kykenevä auto, joten Müllerin esiintyminen alkoi vahvasti, tulevaisuuteen katsoen.

”Pian tämä auto kuljettaa työntekijöitämme yhtiömme tehtaalla Wolfsburgissa ilman kuljettajaa”, hän hehkutti ja kertoi, että Volkswagenilla on suuria suunnitelmia robottiautojen suhteen.

LENNOKKAAN alun jälkeen Müller nöyrtyi.

Hän otti esiin dieselautojen kiellot, joita viritellään nyt muun muassa Saksassa, Pariisissa ja Kiinassa. Ehkä merkittävin syy dieselin huonoon maineeseen on Volkswagenin toteuttama päästöhuijaus, vaikka Müller ei sitä suoraan myöntänytkään.

Müller sanoi, että koko autoteollisuuden on muututtava ja lunastettava takaisin suuren yleisön luottamus. Päästöistä olisi jatkossa puhuttava rehellisesti.

”Ajat, joina autoteollisuus tuli tänne Frankfurtiin taputtelemaan itseään selkään, ovat ohi. Autoalan perinteisten tapojen on muututtava”, hän sanoi.

”We have got the message. And we will deliver!” hän julisti.

RATKAISUKSI Müller esitti Volkswagenin uutta sähköautostrategiaa.

Strategian mukaan Volkswagen aikoo tuoda ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä markkinoille yhteensä 80 sähköautomallia, joista 50 olisi täysin sähköllä kulkevia ja 30 hybridejä.

Mullerin mukaan heidän tulevat täyssähköautonsa kulkevat yhdellä latauksella 600 kilometriä ja latautuvat täyteen kahvitauon aikana.

Vuonna 2025 Volkswagenin tavoitteena on olla maailman suurin sähköautojen valmistaja ja myydä noin kolme miljoonaa sähköautoa vuodessa. Se tarkoittaisi sitä, että joka neljäs yhtiön uusista autoista olisi sähköauto.

Vuonna 2030 Volkswagen-konserni olisi ”täysin sähköistetty”, Müller sanoi. Se tarkoittaa sitä, että konserniin kuuluvien automerkkien jokaisesta 300 automallista olisi saatavilla sähköllä toimiva versio. Volkswagen-konserniin kuuluvat muun muassa Seat, Skoda, Audi ja Lamborghini.

MÜLLERIN mukaan Volkswagenin on oltava se autoyhtiö, joka vie maailman sähköautojen aikaan. Puheessaan hän myös piikitteli kalifornialaista sähköautovalmistaja Teslaa, vaikka ei suoraan maininnut sen nimeä.

”Tämä läpimurto ei tule omaa tietään kulkevilta pioneereilta. Läpimurron tekevät ne, jotka saavat uuden teknologian pystyyn ja käyntiin mittakaavassa, jolla on todella merkitystä. Emme puhu yhtiöstä, joka myy vuodessa 200 000 tai 300 000 autoa. Me puhumme yhtiöstä, joka myy vuodessa yli 10 miljoonaa autoa”, hän sanoi.

Saavuttaakseen tavoitteensa Volkswagen aikoo tehdä sähköautoiluun merkittäviä investointeja. Yhtiö panostaa sähköautojen kehitykseen yhteensä 20 miljardia euroa.

Müllerin mukaan siirtymä sähköautoihin tulee olemaan autoalan aikakäsityksessä nopea.

”Autoalalla vuosi 2030 on käytännössä ylihuomenna”, hän sanoi.

NOPEUDESTA huolimatta autoalan rakenteet eivät muutu helposti.

Puheensa lopuksi Müller kertoi, miten maailman vieminen sähköautojen aikaan sitten onnistuisi. Se olikin hänen puheensa viimeinen yllätys, joka vei sähköautovisioissa lentäneen kuulijan takaisin dieselinkatkuiseen todellisuuteen.

Maailman vieminen päästöttömien sähköautojen aikaan tapahtuu myymällä bensalla ja dieselillä kulkevia polttomoottoriautoja.

”Me olemme siirtymävaiheessa, ja rahoittaaksemme tämän siirtymävaiheen meidän on jatkettava modernien diesel- ja bensamoottorien myymistä. Tämän päivän moottorit ovat yhä ympäristöystävällisempiä, ja totuus on, että niiden tuotoilla me rahoitamme investointimme. Ilman tehokkaita ja puhtaita dieselmoottoreita emme saavuta ilmastotavoitteitamme”, Müller sanoi.

”Autoalan muutos on pysäyttämätön, ja Volkswagen tulee johtamaan tuota muutosta”, Müller päätti puheensa.

VOLKSWAGENIN visiot ovat kunnianhimoisia, mutta täällä Frankfurtin autonäyttelyssä niistä ei ole vielä konkreettista näyttöä – siis autoa, jonka voisi pian saada autokaupasta. Volkswagenin merkittävät sähköautojulkistukset ovat vielä muutaman vuoden päässä.

Yhtiö on esitellyt kolme konseptiversiota sähköautoista, joiden pitäisi tulla markkinoille 2020-luvun alussa.

Lue lisää Volkswagenin tulevista sähköautoista:

Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Legendaarinen hippipaku tulee takaisin – VW julkaisee sähköversion Kleinbusista

Tuorein sähköautokonsepteista on nimeltään I.D. Cross II, joka näyttää yhtiön promokuvassa tältä:

Volkswagen I.D. Cross II. (KUVA: VOLKSWAGEN)

Kyseessä on pieni katumaasturi, joka on varustettu kehittyneellä autopilotilla ja jonka akku kestää yhdellä latauksella 500 kilometrin matkan.

8
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:16:19 »
Mitä itse olen seurannut Tesloja, niin energia ja huoltokuluthan noissa ovat tuntuvasti vastaavia kilpailijoita edullisemmat. Isoin potentiaalinen rahareikä noissa on kori, jonka korjauskulut usein nousevat erittäin korkeiksi jo pienissäkin kolareissa. Tällä hetkellä voi olla tosin vakuutusyhtiö se osapuoli, joka ottaa dunkkuun noissa tilanteissa, mutta eiköhän tämäkin nopeasti normalisoidu.

Ei sähköauto nykyhekellä ole tietenkään valmis ratkaisemaan maailman ongelmia, mutta lupaavin kehityspolku se on. Nyt kun on päästy vaiheeseen, jossa isot toimijat panostavat isosti noiden kehitykseen, tulemme todistamaan nopeaa kehitystä.

Ja nopeaa tahtiahan nuo ominaisuudet kehittyvätkin. Akkujen hinnat ovat tulleet rajusti alaspäin ja ominaisuudet paranevat koko ajan.

Paljonko Teslat vakuutukset sitten kustantavatkaan?
Seuraavan muutaman vuoden aikana pelkästään VW (konserni) tuo muistaakseni yli 30 sähköautomallia markkinoille (on syytäkin....).
Joka tapauksessa tilanne sähköautojen suhteen nyt 2017, 2020 ja 2025 tulee olemaan ihan eri "mallilla".
Akkujen hinnatkin per kWh laskevat reipasti, jopa oletettua nopeampaa vauhtia ...  aika on kypsä kun polttis ja sähkäri ovat liki samanhintaisia.  ;)

9
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:14:15 »
Sadan tonnin autojen arvo alenee ensimmäiset vuodet sellaista tahtia, että monella loppuu maksukyky jo tuon arvonaleneman kanssa. Mitä uutta tuossa tässä on?

Ei mitään uutta myöskään sähköautojen kohdalla. Voi tulla omistajalleen vastaavaa polttomoottoriautoa selvästi kalliimmaksikin. MOT.  :o

p.s. ei ainakaan nykykuosilla ole Suomessa mikään ratkaisu (maailman) ympäristöongelmiin. Palaan astialle v. 2025.  ;D

10
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 11.10.17 - klo:13:57 »
;D ;D ;D
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/jaako-kaytetty-sahkoauto-myyjan-kateen


Ne, joille auton ostohinnalla uutena ei  ole merkitystä - siirtyvät suoraan toiseen topicciin:

Ja senttien laskijat huom: lukekaa seuraava artikkeli huolella:

https://www.talouselama.fi/uutiset/kaytetyn-teslan-arvo-hupenee-kymmenia-sentteja-jokaisella-kilometrilla/ef15289e-d82c-3d73-b908-28256912d3d5

Käytetyn Teslan arvo hupenee kymmeniä senttejä jokaisella kilometrillä  Lähde: TE 19.9.2017

Sähköautossa kuluva energia on halpaa, mutta kalliiden sähköautojen kokonaiskulut ovatkin pääosin pääomakuluja eli arvonalenemaa.
Ainakin Tesla näyttää autojen myynti-ilmoitusten perusteella menettävän arvoaan hurjaan tahtiin.

Sähköautojen kokonaiskuluista pääomakulujen osuus on harvinaisen suuri, koska ajossa kuluva sähköenergia on halpaa ja toisaalta sähköautot ovat erittäin kalliita samankokoisiin muihin autoihin verrattuna.

Ratkaiseva asia on auton arvonalenema, mutta vasta vähän aikaa markkinoilla olleiden autojen arvonalenemasta ei ole vielä kovin luotettavia tietoja. Suomen viime vuosien myydyin sähköauto on erityisen kallis Tesla, ja niitä alkaa olla jonkin verran jo myynnissä käytettynäkin.

Yhden uskomuksen mukaan Teslojen hinnat putoavat hitaammin kuin muiden autojen. Myynti-ilmoitusten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että Teslan arvo hupenee liikkeestä ulos ajon jälkeen vähintään samaan tahtiin kuin kaikkien muidenkin kalliiden autojen.

Ihan varma ei voi koskaan olla siitä paljonko myynnissä olevat Teslat ovat maksaneet uusina, koska jokainen auto on varustelultaan yksilö. Myynti-ilmoituksissa ei yleensä kerrota auton hintaa uutena. Mitä kalliimpi auto, sitä kalliimpia ovat kuitenkin yleensä myös varusteet.

Perusvarusteisten autojen listahinnat ovat pohjataso, jolta hinnat alkavat nousta kohti korkeuksia. Tuskin montaakaan Teslaa on myyty alle kymmenen tuhannen euron arvoisilla lisävarusteilla, useimmissa tapauksissa varustelu on tuonut hintaan roimasti enemmän.

Vuonna 2014 edullisimman eli 60 kWH:n akulla varustetun Teslan listahinta oli 89 990 euroa, 85 kilowattitunnin Tesla maksoi perusvarusteilla 102 990 euroa ja 85 kilowattitunnin tehoversio 119 900 euroa. Ja näihin hintoihin voi siis lisätä hyvällä omallatunnolla vähintään sen 10 000 euroa.

Nettiauto.comissa on kaupan 19 Teslaa. Vuoden 2014 Tesloilla, joissa on 85 kWh:n akku, on ajettu 30 000 – 119 000 kilometriä.
Autojen hintapyynnöt ovat 64 000 – 79 800 euroa, kallein on vähiten ajettu. Näiden autojen arvosta on siis hävinnyt noin 3,5 vuodessa karkeasti 30 000 – 50 000 euroa, olettaen siis uuden auton lisävarusteiden hinnaksi sen 10 000 euroa. Tyypillinen Teslan arvonalanema on siis selvästi yli 10 000 euroa vuodessa.

Toisaalta harva käytetty auto menee kaupaksi hintapyynnöllään vaan tyypillisesti jonkun tonnin pyyntöä halvemmalla.
Hintapyynnön perusteella parhaiten hintansa säilyttäneellä vuoden 2014 Teslalla on ajettu vain 29 000 kilometriä.
 Noilla kilometreillä 30 000 euron arvonalenema onkin sitten jo melko hurja, yli euron kilometriltä.

Enemmän ajetuilla Tesloilla kilometrikohtaiset arvonalenemat ovat sentään pienempiä. Jos 119 000 kilometriä ajetun Teslan hinta on laskenut 50 000 euroa, tulee kilometrikohtaiseksi arvonalenemaksi 42 senttiä. Sekin tarkoittaa, että työnantajan kilometrikorvauksilla ei kannata Teslalla ajaa, koska on Teslassakin sentään myös muita kuluja, esimerkiksi renkaista ja huolloista. Eikä sähkökään sentään ihan ilmaista ole. Suuri osa Tesloista onkin työsuhdeautoja. :( >:( :P :-[ :-X :-\ :'(

11
Tätä nyt ilmeisesti ajetaan taustalla.....

Ministeriö suunnittelee Suomeen satelliittivalvontaan perustuvia tiemaksuja


https://www.is.fi/autot/art-2000005401221.html   IS  9.10.  2017

SATELLIITTILIIKETOIMINTA


Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmasta.
Ohjelma kuvaa satelliittinavigointijärjestelmien nykytilaa ja hyödyntämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla, erityisesti automaattiliikenteessä.

Myös tieliikenteen sekä tienkäyttömaksut ovat ohjelmassa mukana.

”Komissio on antanut keväällä 2017 ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon aikaperusteisesta tienkäyttömaksusta (vinjetti) ja siirtyä ajosuoritteisiin käyttömaksuihin”.

”Tarkoitus olisi saada aikaan koko EU:ssa yhteentoimiva järjestelmä. Tavoitteena on välttää ruuhkat ja ympäristöhaitat. Kuljettaja tulisi toimeen yhdellä sopimuksella ja yhdellä ajoneuvolaitteella koko EU:ssa”, LVM:n dokumentti summaa.

Kaikkiaan LVM:n satelliittinavigoinnin toimenpideohjelmaehdotuksessa

esitetään 14 konkreettista toimenpidettä, joilla halutaan nostaa Suomi yhdeksi satelliittijärjestelmien hyödyntämisen kärkimaaksi.

Keskeisimpiä toimenpiteitä ovat satelliittitiedon hyödyntämisen edistäminen liiketoiminnassa.

LVM:n mukaan Euroopan komissio on arvioinut navigointitoimialan tämän hetkiseksi arvoksi yli 70 miljardia euroa. Kasvavan automaattiliikenteen, 5G:n ja IoT:n kehityksen myötä markkinan arvon odotetaan nousevan noin 195 miljardiin euroon vuonna 2025.  :o


12
A4 B9 (14-) / Vs: Rengasmelu
« : 09.10.17 - klo:09:00 »
On muuten tavallaan aika erikoista, että vw ja audi nimenomaan continentalin renkaita tlaittavat myytäviin autoihin. Ne kun näihin kaikista vähiten sopivat, alustan rakenteen ja äänieristyksen vuoksi.

Ei vaan päinvastoin, valtaosassa Eurooppaa (lue: päämarkkina-alueilla) on sileä asvaltti eikä nastarenkaita ole nähty unissakaan.

Rengasmelu on etupäässä Skandinavian ja ehkä jossain määrin itä-Euroopan ongelma.

Lisäksi, kaikki ovat saksalaisia merkkejä (logistiikka ! maksaa) ja sakut tunnetusti ostavat sieltä, mistä saa (euronkin) halvemmalla.
Joissain tapauksissa ensiasennusrenkaat ovat (tehtaille räätälöityä) mallia, jota ei edes saa ostaa vähittäiamyynnistä.

Japanista tulevien autojen alla taas useimmiten löytyy siltakivet - onko se yllätys ?  :o

13
Moottori ja voimansiirto / Vs: Kaasuauto muutokset
« : 08.10.17 - klo:19:13 »
Säästöä siis reipas 5 euroa per 100km, ja konversio maksaa sen 3000-3500 euroa, eli jo noin 60.000 ajetun kilometrin jälkeen hankinta on kuolletettu (olettaen että kaasulaitteisiin ei tarvitse koskea / korjata / investoida senttiäkään)

Paljon ajavalle varmaan ihan ok, mutta eikö 30tkm vuodessa ajavien kannattaisi sitten taas harkita jo jotain pikkupihiä dieseliä..?

Kyllä, ja  eikös ainakin tehdasvalm. kaasuautossa ole puolta lyheyempi öv-välikin eli 15.000km. ?

14
Moro!

Olen ihmetellyt että mikä tässä autossa on kun kiihdytettäessä reippaammin uraisella tiellä meinaa auto lähteä ns. käsistä, vaikka noita tehoja ei nyt ihan liiaksi ole.
Ei mulla muilla etuvetoisilla ole noin käsittämätöntä vetelyä ollut, vaikka on ollut "hieman" tehokkaampiakin pelejä alla.

Onko muilla samanlaista menoa? Auttaisko kulmien säätö jonnekkin suuntaan?

Renkaina on perus ensiasennus 16"
Autona My17 farmari g-tec (110hv)

Tutulla oli aikoinaan isossa Volvossa renkaiden uusimisen aika. Uudet renkaat eivät tahtoneet sitten millään kulkea kelvollisesti. Marmori vaihtoi etupäähän kuulemma melkein kaikki kulutusosat, nivelet mm. mutta ei auttanut. Itse epäilisin runkovikaa, mutta syyksi paljastui huono kumiseos. Ihan merkkirenkaat olivat. Koska tästä on jo kulunut reippaasti aikaa, en sen enempää mene yksityiskohtiin -  muisti voi jo tehdä temput.  :o

15
Passat B8 (14-) / Vs: Passat B8, kokemusperäistä faktaa
« : 07.10.17 - klo:17:08 »
Enempi VAG autoja omistaneet on lähes poikkeuksetta hihkaisseet että mulla on passatissani huonontien alusta, eli korotettu alusta. En ole sellaisesta maksanut :) Eilen vertasin omaa passattia erään firman kolmeen työsuhde Passattiin ja mun auto on korkeammalla. Nettiin vissiin voin syöttää tuon auton ”runkonumeron” ja saa varustelistan auki?

Ainakin marmorilta saa veloituksetta listauksen auton (lisä)varusteista.  ???

16
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 06.10.17 - klo:17:07 »
Jos en nyt väärin muista niin samaisessa artikkelissa mainittiin että Suomessa liikenteen pakokaasupäästöjen osuus pienhiukkaskuolemista on 12% Puun pienpoltto sekä katupöly aiheuttaa niistä molemmat 33% eli yhteensä 66%. Loput tulee sitten muista lähteistä.


Joo, ja sitten kun siirrytään sähköautoihin - esimerkkilaskelma Ruotsista:
   
Ruotsissa pohditaan verotusta ajettujen kilometrien mukaan   TL   5.10. 2017

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ruotsissa-pohditaan-verotusta-ajettujen-kilometrien-mukaan?utm_source=vko-40-17&utm_medium=email&utm_campaign=tl-uutiskirje

Ruotsissa on tutkittu, että jos kaikki polttomoottoriautot korvattaisiin sähköautoilla, valtio häviäisi vuosittain noin viisi miljardia euroa verotuloina.
Niinpä Ruotsissa on jo alettu pohtia siirtymistä ajettuihin kilometrimääriin perustuvaan verotukseen.

Ruotsin Energiayhdistys on pyytänyt maan Ympäristöinstituuttia ja Chalmersia tekemään tutkimuksen aiheesta.

”Polttoaineverotuksella on erittäin hankalaa laskea kustannuksia, mitä syntyy esimerkiksi meluhaistoista, ruuhkista ja päästöistä. Hyvin suunniteltu ja optimaalinen kilometriverotus sen sijaan vähentäisi päästöjä ja haittoja’”, sanoo Ympäristöinstituutin asiantuntija Anders Roth.

”Olemme siirtymässä yhä enemmän sähköautoiluun, mikä on periaatteessa positiivinen asia. Mutta kun fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee, sillä on suuri vaikutus verokertymään.”

Suomessa vastavan suuruinen (tiedän kyllä, siellä ei autoveroa mutta meilläpä on) aukko verotuloissa tulee johtamaan mihinkäs muuhun kuin -
sähköautojen tai niiden käytön verotukseen.  :o :o :o

Tutkimus kestää kaksi vuotta, sen tavoitteena on aikaansaada malli järkevälle kilometriperusteiselle verotukselle.

17
Mahtaakohan tuohon B8-malliin olla olemassakaan mitään jälkiasenteista, alkuperäisen lookin mukaista soitinta? Omassa Comfortlinessa on se pieni vakiosoitin, josta tietysti puuttuu navit sun muut. On muutenkin vähän köpön näköinen isossa kojetaulussa kun vertaa vaikkapa e-golfini isoon navinäyttöön.

Onkohan niin, että Zenec ei enää julkaise uusia malleja volkkareihin laisinkaan? Heillähän oli hieno malli esim. 7-koppaiseen golfiin, jonka joutuivat heti alkuvaiheessa vetämään pois markkinoilta VW-tehtaan painostuksesta. Oli ilmeisesti tehtaan näkökulmasta liian pelottava kilpailija arvokkaille tehdassoittimille?

Ainakin Espoon marmorilla oli js-soitin vitriinissä, saattoi olla Zenec.

18
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 05.10.17 - klo:14:41 »
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa:



Voisitko ystävällisesti myös laittaa sen Euroopan kartan näkyviin, misä näkyvät liikenteen pienhiukkaset ja erityisesti niiden vaivaava Keski-Eurooppa.
Lähde on sama eli TM 4.9. 2017. Kiitos.

19
@aer-rae : En ole ihan varma mitä tarkoitat metallisella kuminalla, mutta voi olla että kyseessä on sama asia kuin omassa kärryssä. Jos asustelet Espoossa / pk-seudulla niin voisimme suorittaa vertailevaa koeajoa.

Mun VM-14 Räsäsessä siis samantyyppinen, vakiotaajuinen nopeudesta riippumaton ääni joka alkaa esiintymään 20km/h nopeuksista ylöspäin, tuntuu tulevan takaosasta. Autossa on ollut 3 rengassarjaa alla, ja se esiintyy kaikissa niissä. Kelimuutokset vaikuttaa jonkin verran, hiljaisempaa on lämpimillä keleillä. Lisäksi kummallista on se että joskus ainakin kuvittelen häiriöäänten olevan pienempiä sen jälkeen kun oon autoa huuhtaissut painepesurilla (työpaikalla on pesuri jossa on julman tykin tehot), liekö painesuihku takarenkaisiin, jousiin, ripustuksiin tms. tekevän jotakin.

Olen äänieristänyt auton kontin, takapenkin alusen, takaluukun ja pyöräkaaret takaa sisäpuolelta, sekä ovet. Tällä ei ollut mitään vaikutusta häiritsevään ääneen.

Olisikohan tässä kyseessä jonkinlainen resonanssi joka "herää" kun kori alkaa värähdellä heti auton lähdettyä liikkeelle ? Sen tappamiseen ei auta kuin raskaampi matsku. Katto voi hyvinkin olla se, mistä auton alta tai pohjapellistä tuleva ääni "takaisin". Ak. Passatissa ei tätä kuminaa ollut riesana, mutta silti katto ja kontin sivut sekä tässä muovinen varapyöräkotelo/kaukalo on eristetty.  :o

20
Ja Suomessa vain asiakasta kustaan silmään eikä näy myyntiluvuissa  ;)


Volkswagen pidentää Yhdysvalloissa myytävien autojensa takuuajan kuuteen vuoteen tai 115 000 kilometriin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-pidentaa-takuuta-kuuteen-vuoteen/NUTL9SJX

Pidennys koskee ainoastaan Yhdysvalloissa myytäviä autoja.

Pitkä takuuaika koskee vuosimallista 2018 alkaen kaikkia muita henkilöauto- ja katumaasturimalleja paitsi sähköistä e-Golfia.
Sähköauton takuu säilyy kolmivuotisena.

Automotive News Europen mukaan kuuden vuoden takuu on kaksinkertainen verrattuna useimpiin kilpailijoihin Yhdysvalloissa.

http://europe.autonews.com/section/ane

Volkswagen yrittää saada päästöhuijauksen painamat myyntiluvut taas kasvuun ja palauttaa kuluttajien luottamuksen merkkiin.
   :o :o :o

21
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 01.10.17 - klo:17:08 »
Uudet suorasuihkubenziinit -  TM talvitestien mukaan tuottavat (ainakin muutamat mallit) huimat pienhiukkaspäästöt, joten jatkossa yhä useampi bensa joudutaan varustamaan hiukkasloukulla. Nämä ovat niitä keuhkoihin syvälle tunkeutuvia ja sinne jääviä haitallisia partikkeleita. Ehkä tämä on enemmän kaupunkien ja Euroopan murhe. :o

22
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 01.10.17 - klo:16:23 »
Lisäksi se dieselin suurempi vääntö kampiakselilla vaatii lujemman kytkimen ja vaihteiston, joten sekin kääntyy haitaksi.

Onneksi sähköautossa ei ole momentti-  eikä askiongelmaa .... vääntö on heti lähdön jälkeen 100% ja kytkinkin on on on .. missä ? ? ?   ;) :D ;D

23
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 01.10.17 - klo:15:40 »
Mikä siinä on ylivoimasta? Usean dieselin jälkeen minulla on ensimmäinen bensa. Minun mielestä nykyaikainen diesel ei tarjoa mitään ylivoimasta nykyaikaiseen bensaan nähden. No, ehkä kolaritilanteessa vaikeammin syttyvä polttoaine. Ahdetulla bensalla saa kaikki ahdetun dieselin hyvät puolet mutta ei yhtään heikkoutta.

Bensa:
+ hiljaisempi käyntiääni (etenkin kylmänä)
+ laajempi käyntialue
+ kevyempi
+ edullisempi tekniikka
+ edullisemmat huollot
+ uudet bensat hämmästyttävän taloudellisia
+ pienemmät CO2-päästöt => verotus kevyempää
+ siistimpi tankkaus
+ toimintavarma kovissakin pakkasissa. Ei tarvitse huolehtia onko arktista polttoainetta tankissa jne.

Diesel:
+ polttoaine ei syty herkästi kolaritilanteessa

En keksinyt dieselistä muuta mikä olisi ylivoimaista.

Vääntö voi olla parempi disukassa, tosin onhan patakin monesti suurempi iskutilavuudeltaan.
Lista osoittaa melko hyvin, miten uusimmat benziiniturbot ovat kehittyneet.
Ennen turboa ja downsizing-ilmöitä (3-syl. tai 4-syl. 1.4l max. + 1 tai 2 ahdinta) ei noihin spekseihin päästy kuin unissa.   :P

24
Hei, jälkijunassa liityn keskusteluun. Oma 1.6TDI päivitettiin tammikuussa ja talvikeleillä oli vaikea sanoa mitään kulutuksista. Kevään ja kesän tullen olen joutunut pettymään. Kulutus on lähes poikkeuksetta puolisen litraa ylempänä kuin ennen. Alkuun ajattelin sen olevan jotain poltto-ongelmaa tms., mutta ei. Monen monta tankillista on menty ja lähes poikkeuksetta todellinen kulutus on ollut luokkaa 5,6-5,8. Täytyy vetää ylöskirjatut todelliset vielä yhteen. Ennen kulutus oli noin 5,2 tankkauksista laskettuna.

Tän ketjun alussa (sori, en ehtinyt lukeen kuin ekan sivun) oli kokolailla yhtä monta negatiivista kuin positiivistakin kokemusta 1.6TDI koneista. Miten voi olla että samalla moottorilla on niin paljon eroja, että osalla kulutus laskee ja osalla nousee? Sehän tekee jo melkein litran heiton kulutusmuutoksiin??!!
Ajotavat ja -reititkö on ero? Joillekin uudet ominaisuudet sopii ja toisille ei?

Mulla siis vm14 1.6TDI. Vastaavia kokemuksia. Juuri hitaiden nopeuksien päässä on mielestäni isoin ongelma.

Samoilla ajoreiteillä ja samalla ajotavalla liikkumalla, ts.etupäässä muiden mukana mahd. pienellä kulutuksella, ei enää tahdo millään päästä alle 5l/100km. Lukemat pomppasivat heti joulukuussa tehdyn päivityksen jälkeen yli 0,5l.  Alla Passat 1.6TDi 2013 pienillä km.

Viimeksi maalle, 5,3l keskikuiutus perillä - DRL päällä ja AC off, ennen pääsi selvästi 0,5-0,6l pienemmällä. Nyt kun yrittää ajaa 6-vaihteella ylämäkiä motarilla, niin ei vaan tahdo kulkea kuin "rajummin" polkemalla => kulutus kasvaa. Alavääntö ja herkkyys tuntuu jääneen jonnekin korjaamolle. Annoin tästä palautetta ennen määräaikaishuoltoa, ja se yhteydessä sitten kerrottiin, että EGR-venalle pitäisi tehdä ohivuototesti (taas ylim. korjaamokäynti). Seuraava autoni tuskin enää kulkee dieselillä.  :(

25
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 30.09.17 - klo:10:07 »
Massa on siinä mielessä mielenkiintoinen, koska dieselin syrjäyttäjäkandidaatin toimintamatkaa saadaan kasvatettua akkukapasiteettiä lisäämällä mikä johtaa auton massan kasvamiseen. Esim ison Teslan akun paino on noin 950 kg ja auton omapaino on 2250 kg - enemmän kuin ison auton kokonaispaino. Teslan omapainoon lisättään vielä hyötykuorma niin kokonaispainoksi tulee 2'750...2'850 kg. Siinä on on vastaantulevan dieselin liike-energia pieni.

Kyllä, ja liike-energia kasvaa nopeuden neliössä eli 0,5*m*v2 eli silläkin on jarrutus- ja kolaritilanteissa jotain merkitystä.....
tästä johdettuna jos hidastuvuus on vakio (yleensä on likimain) niin jarrutusmatkakin  kaksinkertaistuu     :o

26
A4 B9 (14-) / Vs: Rengasmelu
« : 28.09.17 - klo:09:09 »
Tarkasteltaessa auton ohjaamomelua, on "runkoääninä" tuleva esim. Golf-autossa hallitseva. Ulkoisen melun merkitys ei ole ohjaamomelun osalta hallitseva. Tarkasteltaessa ohjaamomelua, pitäisi mittaukset tehdä auton sisällä ja tietyllä automalli/rengasyhdistelmällä. Rengasvalmistajien ja testien ulkomelu on renkaista auton ulkopuolelle ympäristöön kohdistuva melu.

+1.
Geoman osui naulan kantaan. Kesärenkailla ainakin kuuluu se raskain jyrinä, vaikka laittaisi minkälaisen äänieristyksen tahansa autoonsa.
Vain todella pehmeät (kitka)renkaat tai kaksinkertainen apurunkorakenne (tai erillinen runko) katkaisevät renkaista kuuluvan runkoäänen .  :o

27
A4 B9 (14-) / Vs: Rengasmelu
« : 28.09.17 - klo:06:11 »
Tämä on mielestäni aika vanhanaikaisesti sanottu, koska renkaassa on muitakin teknisiä ominaisuuksia jotka muuttuvat rengasprofiilin lisäksi kuten: renkaan leveys, renkaan nopeusluokka, renkaan kantavuus, renkaan mallikin mahdollisesti. Myöhemmässä taulukossa pyrin valikoimaan Goodyearin rengashausta mahdollisimman samoilla ominaisuuksilla olevia renkaita B9:n vakiokokoisina, sieltä voi katsoa paljon noilla 50- ja 60-sarjalaisilla renkailla on valmistajan mukaan eroa melussa.

Oheisessa taulukossa B9:n vakiorengaskokojen renkaan poikkileikkaukset joita voi karkeasti käsitellä renkaan ilmatilana kun ulkohalkaisijat ovat kaikilla renkailla aikalailla samat, aika minimaalisia eroja noissa että eri vannekokojen vaikutus perustuisi ilmatilaan.

Onhan noissa varmaan eroa mutta näissä kahdessa autossa tulee todennäköisesti olemaan erilaiset renkaat, sen lisäksi että ovat eri kokoisia. Varmasti onnistuu renkaiden valikointi niinkin päin että 60-sarjalaisessa renkaassa on suurempi rengasmelu kuin 45-40-sarjalaisessa.

Koodia: [Valitse]
Leveys Profiili Vanne Ulkohalkaisija Renkaan korkeus Poikkipinta-ala Rengas Malli Ohiajomelu

205 60 16 2050 123 25215 205/60 R16 96W EfficientGrip Performance 68
225 50 17 2063 112,5 25312,5 225/50 R17 98W EfficientGrip Performance 68
245 40 18 2052 98 24010 245/40 R18 97W EfficientGrip Performance 70

Toki asiaa voidaan katsoa monestakin kulmasta. Kuitenkin ainakin samantyyppisissä merkkirenkaissa  ne matalat silti pitävät enemmän melua ainakin TM:n mittarin mukaan lähes autossa kuin autossa, jopa niissä "Premium" merkkien suurimmissa ainakin karkeammilla tienpinnalla.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin rengasmelusta tuli vaiva nimenomaan 55- ja sitä matalampien profiillien yleistyessä. Joku 70-sarjalainen kulkee monessa pikkuautossa melkein sukkasillaan, jos on edes hieman sitä vaimennusmatskua verhoilujen alla. Lisäksi matalat kumahtelevat tien epätasaisuuksissa.

Kokonaan toinen juttu on, miten pyrkimys kevyemmin rullaaviin renkaisiin plus rengastekniikan kehitys vaikuttaa rengasmeluun. Erään japanilaisen rengasjätin kesäkumeja on moitittu useassakin yhteydessä "jyristäviksi", ja taasen areenalla (subjektiivisesti) GY:n kumeja ,,hiljaisiksi".

Onnistuneella rengasvalinnalla saa helposti melusta enemmän dB pois kuin äänieristämällä. Samoin ajamalla urien vieressä (oikealla).  :) ;) :D ;D

28
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 27.09.17 - klo:11:50 »
Uusimmat vero/tukipäätökset joita ajetaan läpi on nyt tiedossa:

Kaasu- ja etanoliautoille sekä lataushybrideilla tulossa ensi vuonna 2000 euron hankintatuki    IS / 27.9. 20177

ROMUTUSPALKKIO
Esityksen mukaan valtion varoista romutuspalkkiota maksettaisiin joko bensa- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen tai etanoli-, kaasu-, ja ladattavien hybridiautojen hankintaa varten.
Romutuspalkkiona tuettaisiin 1000 eurolla sellaisen bensa- tai dieselkäyttöisen henkilöauton ostoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 g/km.

Etanoli-, kaasu- sekä ladattavien hybridiautojen hankintaan saisi romutuspalkkiota 2000 euroa.     ;)

Etanoli- ja kaasuautojen kohdalla ei sovellettaisi 110 g/km hiilidioksidipäästörajaa, vaan tuen saamisen edellytys olisi etanolin tai metaanin käyttömahdollisuus autossa. Ladattavan hybridisähköauton akkuja puolestaan pitää voida ladata sähköverkossa.

Romutuspalkkio maksettaisiin yksityishenkilöille uuden, vähäpäästöisemmän auton hankintaa varten, jos hän vie romutettavaksi vähintään 10 vuotta liikenteessä olleen auton.

Myös sähköauton hankintaa on ensi vuonna tarkoitus tukea jollain tavoin. Sähköautotukien kohdentaminen on vielä toistaiseksi auki.   :o

29
Golf VII (12-) / Vs: Golf facelift 2017
« : 26.09.17 - klo:12:28 »
Samaa mieltä rekisteröintipäivämäärästä. On tullut osteltua vuoden molemmin puolin ja itse en ole vaihto-arvossa nähnyt juurikaan mitään eroa. Monasti saanut loppuvuodesta omasta mielestäni pirun hyviä diilejä, jos sellaisia nyt autokaupassa voi jonkun mielestä saada. Oma ego kestää ajamisen "vuoden" vanhalla autolla, jos olen joulukuussa rekannut :P. Aina ihmetellyt jengiä joka seisottaa autoja liikkeen pihassa viikkoja, että saa vain rekisteriotteeseen eri vuoden.

Tätä voisi tarkastella toiseltakin kantilta, vaikka useimmiten vaihturin hintaa määritetään IMO juurikin vuosimallin mukaan. Yritysautojen verotustekijät sivuutan nyt. Jopa olemattoman pienet ajokm eivät näytä vaikuttavaan juurikaan - paitsi ehkä pohjoisessa ja/tai vieraalla merkillä (tästä ei nyt enempää).

Jos automerkki tai -malli on jäänyt myyntitavoitteistaan - ja niitä on jo maassa varastossa, niin autoliikkeen ja maahantuojan kannalta voi olla paras vaihtoehto polkaista kamppis käyntiin ja myydä ne, ennenkuin vuosi vaihtuu. Nytkin on menossa reilunpuoleisia kamppiksia ihan hyväillä ale%, mutta autot on näköjään rekattava vielä kuluvan vuoden puolella. Sitäkin on nähty, että piirimyyjät joutuvat vuoden viime viikkoina (pakko) rekkaamaan
autoja - luutavasti jotta päästään tilastossa ylemmäksi tai toisen merkin ohitse (tai myyntikiintiö täyteen). Edellisvuoden ajamattoman auton myyminen tuskin nostaa hintaa.

Jos ostaa monia autoja peräkkäin samalta myyjältä, niin voi hyvinkin olla ettei my tai rekkausvuosi vaikuta. Automyyjällä ja -liikkeellä on monta tapaa  taputella kaupat maaliin, mm. varuste/talvirengaspaketit ja hinta. Joku oli tutkinutkin asiaa, ja päätellyt että loppukuusta saa parempia diilejä (ks. yllä). "Jos teet kaupan ja rekkaat tän vuoden puolella niin tarjoan...."  ;)

30
Volvo / Vs: Volvo XC 40
« : 22.09.17 - klo:15:55 »
Tämä on uusi odotettu Volvo XC40 - hinta Suomessa alk. 39 953 euroa

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tama-uusi-odotettu-volvo-xc40-hinta-suomessa-39-953-euroa?utm_source=vko-38-17&utm_medium=email&utm_campaign=tl-uutiskirje

Volvo on julkistanut erittäin odotetun XC40-katumaasturin, joka on ruotsalaismerkin ensimmäinen uudelle CMA-rakenteelle perustuva Volvo.

Uuden auton julkistuksen yhteydessä Volvo halusi painottaa, että XC40 ei ole vain kutistettu versio XC90:stä ja XC60:stä, vaan se on aivan oma itsenäinen mallinsa. Auton muotokieli on tuttua Volvoa, mutta siihen on haettu myös täysin omaa muotokieltä.

Ensikuvien perusteella XC40:n muotoilu näyttää onnistuneen. Auto on tasapainoisen ja menevän näköinen, vaikka se on melko kulmikas. Volvo on panostanut eritysesti fiksuun tilankäyttöön sekä monipuolisiin säilytysvaihtoehtoihin.

XC40-malliin on tuotannon alusta alkaen saatavana nelisylinteriset D4-dieselmoottori ja T5-bensiinimoottori. Enemmän voimansiirtovaihtoehtoja, mukaan lukien täyssähkömalli, lisätään auton valikoimaan myöhemmin.

Odotukset uutta mallia kohtaan ovat suuret, koska Volvon malliston nykyiset kalliimman hintaluokan autot ovat käyneet Suomessa erinomaisesti kaupaksi. Näitä hieman edullisempi XC40 tuleekin useamman saavutettavaksi, mikä lisännee auton kiinnostusta.



Sivuja: [1] 2 3 ... 42








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi