Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 43
1
Passat B8 (14-) / Vs: Vinkkejä ovien jäätymiseen
« : 10.12.17 - klo:10:24 »
Paras autolle on katos, jos mahdollista..... lukkosulan skippaisin ja tilalle CRC / WD-40 tai paras olisi aseöljy neulalla tms. ruiskutettuna.  :o

2
Mielenkiintoista, varsinkin hinta on todellakin kohdillaan jos vaan on edes siedettävää laatua.
Koneihin ei ole varaa, enkä näe ihan tarpeenkaan näin iäkkääseen käyttikseen, dieselillä, mitään liian topakkaa alustaa laittaa. Vain jo väsähtäneen alustan haluaisin uusia, järkikuluin, niin että lopputulos olisi OK.
Tuo kun pudottaa 50mm, se kuulostaa aika paljolta kun nyt jo orggis (väsyneillä) jousilla raapii tonttiin esim tallimme mäessä. Säädettävä, kun on, eikö vain (?) , pystyykö pudotusta säätämään ja miten paljon ? Vai onko säädettävyys vain iskareissa ? Ja muutenkin, onko esim tuo setti suunnattu "sporttiseen" ajoon, vai ihan OK ja soveltuva normaalillekin köröttelylle ?

Konin vakioiskareissa on jäykkyyssäätö, STR oransseissa sitä ei ole.

3
Eurooppa jää taas USA:lle toiseksi:  Tarjolla on kolmelitraisia TDI-malleja ilmeisesti jopa 30 prosentin alennuksella.   :o

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-ja-audi-tarjoavat-suuret-alennukset-paastoskandaalimalleistaan-usassa/hk5zCA56

Volkswagen ja Audi alkavat myydä päästöhuijauksen vuoksi korjattuja TDI-katumaastureita isoilla alennuksilla Yhdysvalloissa, kirjoittaa CarsDirect.

Tarjolla on kolmelitraisia TDI-dieseleitä, joista voi parhaimmillaan saada jopa 25 prosentin alennuksen listahinnasta.

Jalopnikinmukaan alennukset voivat nousta jopa 30 prosenttiin.

Alennuskampanja alkaa 2. tammikuuta.

Tarjolla on esimerkiksi Volkswagenin Touaregeja ja Audin Q7-malleja.

Suurimmat alennukset saa vuoden 2014 malleista, mutta vielä viime vuoden malleista saa 15 prosentin suoran alennuksen. Autot ovat ajamattomia.

Audi myös tarjoaa autolainalle 1,9 prosentin vuosikoron 66 kuukauden ajaksi tai 72 kuukauden koroksi 2,49 prosenttia.

Vuoden 2005 mallia olevan tai uudemman Audin ostaja saa myös tuhannen dollarin kanta-asiakasalennuksen, kun auton hankinta rahoitetaan Audi Financialin kautta.

4
Foorumin yleiset asiat / Vs: Romutuspalkkio 2018
« : 04.12.17 - klo:20:33 »
Onko tietoa kuinka kauan on se liikennekäyttövaatimus? Nythän tuosta ei selvinnyt kuin se että ei ole tarvinnut olla koko vuotta liikenteessä.

Pösö 306 vois jo joutaa pois, sillä on ajettu viimeksi 2016. Vielä ehtis laittaa liikenteeseen jos se jotakin auttais.

Ei ole tietoa, mutta omistuksessa on pitänyt olla koko vuoden 2017. Estää sen kikkailun.  Varmaan joku fiksumpi kaivaa jostain esille HE:n (hallituksen esitys).  :o

5
Näin mäkin luulin. Liikkumisturva voimassa kyllä ja hinaus meni sen piikkiin.
Huollot tehty AINA marmorilla ja edellisestä aikaa vain 6kk! Mutta moottorinohjainlaitetta ei ole päivitetty kun ei ole vikoja ollut - kuulemma päivityksiä tehdään vain jos on tehtaan kampanja/ohje tai asiakas valittaa ongelmista.
No nyt sattui sitten softavika huoltojen väliin ja auto ei lähtenyt edes käyntiin - eipä ole ennen tehnyt ja toivottavasti ei ota tavaksi. Jatkossa pitänee todeta autoa huoltoon viedessä et "kaikenlaista vikaa on ollut, lista liian pitkä luetella, joten päivittäkäähän kaikki softat...".

Kuten sanottu, vähän jäi kusetuksen maku suuhun, että miksi ihmeessä sitä autoa marmorilla huoltaisi jatkossa, kun eivät ne sielläkään niitä softia päivitä.  >:( Että näin ainakin Espoon ja Helsingin VW centereissä.

Olen jo aikaisemmassa ketjussa todennut, että em. maahantuojan ketjun liikkeet eivät a) korjaa autoa takuuaikana b) sieltä saa naurettavia vaihtotarjouksia naurettavan vähän ajetusta heillä huolletusta 100% kurantista autosta c) asiakasta pidetään hölmönä d) ollaan vielä röyhkeitäkin kaiken huipuksi.

Viimeisin VW ->  VW vaihtoni kommentti minimaalisesta hyvityshinnasta oli säälittävä "meillä on vastuu autosta". Juu. Näin varmasti 100% tosiasia onkin, mutta uutena myydystä autosta ja sen päästöhuijauskorjauksista ei tietenkään ole....

Joten, jos vielä vaihdan konsernin autoon, niin jossain piirimyyjällä ja jos sujuu kuten viimeksi, vieläpä useita tonneja halvemmalla.   :o :P :-[ :-*

6
Passat B7 (11-14) / Vs: Natina/kitinä koelaudassa
« : 04.12.17 - klo:07:26 »
Youtubessa googlaamalla on hyvä raina, vinkit ovat olleet myös aikaisemmassa ketjussa.  :o

7
Golf VII (12-) / Vs: Milloin tulee Golf 8?
« : 03.12.17 - klo:17:51 »
Me ollaan täällä kaikki selvännäkijöitä, mutta saksalainen autolehdistö tietää, että:

http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-8-2019-5266049.html

Der Golf 8 kommt spät – aber volldigital
Eigentlich sollte der neue Golf längst fertig sein, doch der Dieselskandal sorgt für Verzögerungen: Generation Nummer 8 kommt erst Ende 2019!

Eli viivästyy dieselgaten vuoksi ja tullee päivänvaloon 2019 loppuvuodesta.  ;)

Farkku 2020. Neuer Golf-Kombi
Mehr Länge, mehr Radstand, mehr Chick: Der neue Golf Variant soll ab 2019 nicht nur gewerbliche Kunden überzeugen.

http://www.autobild.de/videos/video-golf-variant-2020-12975339.html

Eli kasvaa mitoissa, ja saanee samat head up displayt jne, kuin lyhytperäkin. Lähde: Sama



8
Tulipa ajettua PKS - Tre ja takaisinkin pe iltapäivällä parhaaseen räntäsadeaikaan.

Mielenkiintoisia havaintoja muista automerkeistä: Pahimmat olivat 2 Audi-kuskia.
Toinen ponkaisi Kehällä valoihin pysähtyneestä jonosta vapaalle vasemmalle kaistalle, kun ajoin 70km/h. No, ehtihän se musta A5 takaikkuna lumen peitossa pois alta ennen peräänajoa. Olisikin ollut melko kliffaa lähteä matkaan keulasta mällätyllä autolla.

Motarilla yksi sun toinen ajoi loskasta piittaamatta suoraan paluukaistalle eteeni, mittarissa oli 105-110km/h. Kolme tai neljä poistui heti 200-300m päästä seuraavasta liittymästä pois. Pahin oli taas mustalla A3 ajanut kuski, joka onnistui roiskuttamaan loskaa tuulilasin täydeltä niin, ettei hetkeen nähnyt yhtään mitään. Treella joku Tojokuski ajoi jo hyvän aikaa sitten punaisiin pysähtyneen pakun ohi. Pääsi sairaalan lähellä ehkä 100m seuraaviin punaisiin. Onneksi ei tullut jalankulkijaa suojatielle, apu olisi ollut lähellä.
Muut hyvin edustetut toisesta piittaamattomat merkit olivat V70 ja Mersut. Pari törppöä Skeidakuskiakin oli.  Eräs Passattikuski kaahasi onneksi tyhjän venetrailerin kanssa hyvän matkaa toistasataa. Tällä kertaa parjatut Bemukuskit ohittivat kunnolla eikä rapa lentänyt heti lasiin.

Heikkoa on muista liikkujista välittäminen tien päällä huonollakin kelillä (näkyvyys). Taitaa olla aivan normimenoa. Onneksi ajan vastaavan vain 2-3 krt vuodessa.  :o

9
Onko autossa kosteutta tai jopa vettä lattialla jossain ? Tarkista ja kuivata auto sisältä. Ovipahvin saa kyllä irti, mutta mielummin jossain kuivassa tai edes katoksessa ja apurin avulla.

10
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 02.12.17 - klo:13:56 »
Myyjä käyttää ainakin tuota seikkaa hyväkseen, perustellaan miksi ei voi maksaa ostaessa autosta enempää.

Todellisessa myynnissä tuo ei taida kuitenkaan näkyä vielä.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tutkimus-dieselautojen-myynti-ei-ole-laskenut-painvastoin


Kohkaaminen ja meuhkaaminen asiasta ei paranna tilannetta. Itse sain myös keväällä Skeidaan tähtikeulaa myyvästä puljusta niin säälittävän tarjouksen alle 50tkm ajetusta disukastani, että olisi tehnyt mieli tokaista myyjälle, että "muutampa tämän farkkuni pakuksi ja ajan sen joko a) loppuun tai b) kunnes autovero poistetaan ja palataan sitten asiaan". Kuranttien autojen hinnat tuskin romahtavat, korjausliikettä voi toki tulla.
Ja: on myös hyvä muistaa, että ei se sakemannikaan (yksityinen) tuoretta vähän ajettua autoaan ihan pikkurahalla myy.  ;D ;)

11
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 02.12.17 - klo:12:50 »
Dieseleiden myynti on tietty laskenut mutta siltikin tänä vuonna niiden osuus on 31% ensirekisteröinneistä. Ehkä vanhempi diesel vähän arveluttaa vaihtoautona.

Itse en näe pelkästään sähköauton ajamista kuin käärmettä pyssyyn järkevänä vaan erilaisten tekniikoiden muodostamaa kokonaisuutta. Tällä linjalla varmasti jatkossa edetään.

Enemmän huolestuttaa tällainen: Maailmassa tuotetaan vuodessa yli 90 miljardia kiloa muovia eikä muovin käytössä toistaiseksi näy hiipumisen merkkejä. Jos nykytahti jatkuu, merissämme on vuonna 2050 enemmän muovia kuin kalaa, ennustaa Ellen MacArthur -säätiö raportissaan.
Nyt kun Suomi haluaisi lisätä metsäpohjaista biotuotantoa, EU:n vähäjärkiset edustajat keksivät mielikuvituksellisia CO2- laskentasääntöjä joka rokottaa Suomea. Meillä hiilinielun koko suhteessa päästöihin on kuitenkin 47% Monissa Keski-Euroopan maissa se on nollan molemmin puolin. Ei voi kun nauraa tälle päätöksenteolle.

Menee OT mutta on lauantai: mikromuovi jota syntyy mm. renkaiden kuluessa, ei ole mikään kovin hyvä asia. Ja sitä on löydetty jo oluestakin.  :P :P :o :-X

12
Olin siinä ymmärryksessä, joskin virheellisessä, että merkkihuolto päivittää auton softat huollon yhteydessä. Näin ei kuitenkaan ole, jos ei vikoja ole ilmennyt vaikka softapäivitys olisi tullut.

Pääsin kokemaan huoltojen väliin osuneen softavian, auto ei startannut eilen ja hinausautolla tänään huoltoon. Laskua lähemmäksi 300€ ja ainoa toimenpide mitä oli tehty oli päivitetty softa ja tehty sähköinen vianetsintä. Vähän jäi kusetuksen maku suuhun... eli jos olisin valittanut huoltoon autoa viedessäni ettei se käynnisty niin softa olisi päivitetty ilmaiseksi huollon yhteydessä, mutta nyt tästä riemusta saa maksaa huollon hinnan  :o

Pitänee vielä jahdata mekaanikkoa ja tiedustella mikä versio siellä oli sisällä ja mihin päivitettiin. Noh, tulipahan ensimmäistä kertaa koskaan kokeiltua hinauspalveluja.  ???

Hetkinen..... jos on huollettu ajallaan marmorilla - niin eikös ne päivitykset tehdä automatic ja tässä ole ajoturva voimassa ?  :o

13
1000e pelkkä vaihtotyö, terveisiä Vianorilta.

Vianorista saa ainakin kalleimmat nokialaiset vaikka kuuluukin tehtaan ketjuun, näköjään muutakin. Takaiskarit vaihtaa alle tunnissa kevyesti.
Etujalkojen vaihdosta maksoin 2011 170e pienkorjaamolle.  :o

14
500e  ;D ;D ;D
Sehän riittää täällä meillä päin.
Eihän sen auton arvo tietenkään alene, kun kukaan sitä ei halua kuitenkaan ostaa. Ehkä tämä on heidän logiikka?

Siis ei maksettu kun ei suositeltukaan.....   :-\
Päätöksestä äänestettiin äänin 5-4. Vähemmistön mukaan riidassa olisi voitu maksaa 500 euron hinnanalennus.

Koko juttu laajempana:

Omistaja vaati hyvitystä autonsa päästömanipuloinnista – Suomen ensimmäinen tapaus kaatui todisteiden puutteeseen
Kuluttajan autoon oli asennettu päästöarvoihin vaikuttava ohjelmisto. Hän vaati runsasta hinnanalennusta auton maahantuojalta.


https://yle.fi/uutiset/3-9943585

15
Toinen puoli asiassa on, että kuluttajat ovat nostaneet kanteen, jossa vaaditaan korvauksia menettelyn aiheuttamasta auton arvon putoamisesta ja liikaa maksamastaan auton hinnasta ( suhteessa siihen paljonko auto oikeasti kuluttaa).

Noin Jenkeissä.

Meilläpä näin. Skodaa oli päästö­manipuloitu, ostaja vaati 17 000 euron hinnan­alennusta – Viranomainen: Arvon alentumisesta ei näyttöä

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005462394.html  IS  24.11. 2017

Kuluttajariitalautakunta kertoo päätöksestä verkkosivuillaan.

Asiakas oli ostanut auton uutena vuonna 2010 hintaan 24 500 euroa. Hänen mukaansa autoa myytäessä oli syntynyt mielikuva ympäristöystävällisestä autosta ja polttoaineenkulutuksesta oli annettu väärää tietoa.

Myöhemmin kävi ilmi, että autoon oli asennettu ohjelmisto, jolla manipuloitiin päästöarvoja. Kuluttaja vaati autosta 17 000 euron hinnanalennusta tämän vuoksi.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan oli selvää, että autoon oli asennettu typen oksidien päästöarvoihin vaikuttava ohjelmisto. Maahantuojakin oli tämän takaisinpyyntökirjeessään todennut.

Polttoaineenkulutuksen suhteen lautakunta oli sitä mieltä, että myyjän ilmoittamat arvot ovat saatu laboratorio-olosuhteissa. Autoilija omalla ajotavallaan vaikuttaa siihen, että ne joko ylittyvät tai alittuvat. Jos polttoaineenkulutus ylittää ilmoitetut lukemat merkittävästi, autossa voi olla virhe. Kuluttajalla ei ollut kuitenkaan riittävästi näyttöä siitä, että kulutuslukemat olisivat johtuneet auton virheestä.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan ei myöskään ollut näyttöä siitä, että päästömanipulointiohjelmiston asennuksella olisi ollut haitallisia ympäristövaikutuksia ja että autosta olisi tämän vuoksi luotu markkinoinnissa liian ympäristöystävällinen kuva.

Lautakunta katsoi, ettei myöskään ole näyttöä auton huonontumisesta korjaamisen vuoksi tai sen arvon alentumisesta.

Päätöksestä äänestettiin äänin 5-4. Vähemmistön mukaan riidassa olisi voitu maksaa 500 euron hinnanalennus.   :o :o :o :o

Taloussanomat




16
Ei kannata ainakaan jättää vaihteen varaan ilman käsijarrua. Kaveri piti 1.4 TSI Turrea kaksi päivää noin ja kolmantena (omistus)päivänä matka jatkui sitten lavetilla.

Ainakin sukulaisen 2010 TSi kolopallon manuskassakin lukee, ettei autoa saa pysäköidä ilman kässärin vetämistä. Taitaa olla yleispätevä ohje damagen välttämiseksi kaikille TSi bensakulkineille. :o

17
Mua viisammat sanoi, että johtuisi osaltaan myös alustan rakenteesta ja kyllä tuo ääni yleensä siirtyy tuon kunnon vaimennuksen jälkeen laseihin ja tiivisteisiin, kun muuten saadaan auto vaimennettua.

Juu, sileä asvaltti 150km/h ei kuulu kuin tasaista huminaa takaa.... ja sitten, karkea asvaltti kaupungissa jyrisee niin, että paikat melkein irtoavat hampaista. Tää on näitä hiljaisen auton dilemmoja, pienetkin nitinät ja muut häiriöäänet erottuvat heti. Alustajyrinöihin ei taida auttaa kuin kitkoilla ajaminen (uusi Superi jyrisi motarilla 17 tuuman kitkoillakin) tai joustavasti ripustettu apurunko, vaihtoehtoisesti pitää muuttaa ulkomailla....  ;D

Jostain syystä (hiljaiset) ranskalaiset käyttävät paksumpia ikkunalaseja.... onko muuten kuvasarjan 1. kuvassa vaimennettu moottoritilan "yläsivuilla" olevia runkoaisoja ?   :o  ::)

18
Tuolla omalla vaimennuksella oli suuri merkitys, mutta lopputuloksen voi sitten kertoa, kun on nastat alla. Kitkoilla enää huminaa tulee ikkunoista tosin auto ei ole octavia, vaikka skeida onkin.

VAGgineissa (rinkulakeulasta eos) sisätilojen melko perusteellisen eristämisen jälkeen huomaa, että äänet kuuluvatkin sivulta eli ovista......
ërityisesti tunneleissa asia korostuu. Ja Nokian nastoilla kuuluu sitä runkojyrinää alhaisilla nopeuksilla.... :o

19
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 17.11.17 - klo:19:44 »
9.11. ilmestyneessä Teknikens Värld lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli suorasuihkumoottoreiden ongelmista ja päästöistä.  :(

Ohessa kuvakaappaus.  :o



Siis uudet suorasuihkubensat tuottavat pahimmillaan moninkertaisesti yli raja-arvon, ja diesel hiukkassuodattimella onkin puhtain tämän suhteen.  :o

20
Octavia III (13-) / Vs: Octavian toimitusaika
« : 14.11.17 - klo:16:59 »
Edellisen kerran kun ostin uuden auton, joka tuli liikeeseen vähän ennen joulua, niin automyyjä sanoi, että ota se käyttöön vasta tammikuun puolella. Sillä on kuulemma merkitystä jälleenmyyntiarvoon. Tiedä häntä. No, tämä viesti mielessä otan varmuuden vuoksi tämänkin vasta tammikuussa käyttöön. Mahtaa siellä liikeessä olla kahvipöytäkeskustelut kun löysivät autonostajan, jolla ei ole autokuumetta vaan jaksaa odottaa muutaman viikon vaikka uusi auto on jo liikkeen pihassa.  ;D

SItten kun tarjoat autoasi vaihtoon, niin ensisijaisesti myyjä tuijottaa vuosimallia, ja sen jälkeen vasta moottoria, huoltokirjaa, kilsoja ja varustetasoa....
ja ne syötetään koneelle, jonka ohjelma laskee hyvityshinnan.  :o

21
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 13.11.17 - klo:12:04 »
9.11. ilmestyneessä Teknikens Värld lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli suorasuihkumoottoreiden ongelmista ja päästöistä.  :(
Voisiko joku osaavampi linkata sen järkyttävän graafin noin 10 eri automallin pienhiukkaspäästöistä tänne ?  :o

22
https://drive.google.com/open?id=1oylRQWJDUhdI-m2XNsHC2CIqFCVh-Gwb

Näet mitä haluat. Lisäsin kuvaasi muutamaan kohtaan NEDC:n kiihtyvyyden. Noista mustista viivoista näet heti todellisen tilanteen.

Aivan varmasti polttoainetta kuluu vähemmän, kun kiihdytetään hommaan optimoiduilla ohjauskartoilla todella hitaasti sinun suosikkinormisi mukaisilla kuvitteellisilla alhaisilla ajovastuksilla.

Ei tällä sankariPihistelijällä ole kuin yksi oikea = oma mielipide tai kanta ja ainut agenda on julistaa yksisilmäisesti 1.0TSin pohjakulutuslukemia. Kaikkien toisten kertomia kokemusperäisiäkään faktoja ei noteerata lainkaan, vaan ne kumotaan vain helposti ..."uskon".... .   :o :o :o :o  ;D ;D

23
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 08.11.17 - klo:08:18 »
On yksittäistapauksia joille tuo pisaralla pisimmälle on elämäntehtävä ja sitten meitä, jotka ajavat normaalisti periaattella "niin kauan kun polttoainetta saa rahalle se on halpaa".

Sinun kommentti on tosi jota on moni muukin asiantuntija todennut, että noihin ilmoitettuihin lukemiin on hankala päästä ja niillä ei ole mitään tekemistä normaalin ajon kanssa.

Passatin tasaisen nopeuden kulutukset ovat alle 100km/h jossain 3,5-4,0l luokassa. Sitten kun ajetaan muiden mukana kaupungissa tai taajamassa, niin tuppaa menemään min. litra enemmän. Joku viisaampi oli laskenut, että yhden punaisen valon pysähtyminen ja uudelleen ajonopeuteen kiihdyttäminen kuluttaa saman verran kuin 1 km ajo. Ne ajot ajetaan muun liikenteen mukana, jotka täytyy ja vähemmän just for fun.  :P

24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 08.11.17 - klo:08:09 »
Taas tuntuu olevan aika yksipuoleista ajattelua ilmassa. Mutuilu ja yleistykset tuntuvan toimivan aika huonosti tässä. Lukekaa aiheesta tehtyjä laajempia vertailuja sen sijaan, että tuijottelisitte vain yhtä omaa näkemystänne tukevaa testiä. Bensiinien ja dieseleiden kulutuksissa on eroja ja noissa eroissa on suurta tapauskohtaista vaihtelua. Esimerkiksi Auto, Motor und Sportin viimeisimmässä bensojen ja dieseleiden vertailussa Kodiac 1.4 TSI oli vähän taloudellisempi kuin 2.0 TDI, mutta Mercedes E 200 oli hemmetisti epätaloudellisempi kuin E 200 d.

Kyllä AMS tulee luettua kannesta kanteen moottoriurheiluosio pl. On myös tiedossa, että B/D kulutuserot ovat mallikohtaisia ja riippuu lisäksi vielä kuljettajasta, kuormituksesta, lämpötilasta ja maastosta ajonopeuksien lisäksi. Konsernin molemmat moottorit ovat käsitykseni (syntynyt sekä käytännössä että mediaan tutustumalla) sieltä pihimmästä päästä. Autolehtien vertailutestit (kuljettajat vaihtavat autoja) osoittavat samansuuntaisia tuloksia. On myös aika lailla selvää, että kuormitettuna disukan hyötysuhde paranee ja jotain syystä monet suuremmat autot, kuorkit, veturit jne. ovatkin disukoita. Pienemmän pään autoissa disuka ei tuo kuin marginaalista kulutuseroa, mutta moottori apulaitteineen on kalliimpi valmistaa. Piste.  :o

25
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 07.11.17 - klo:21:42 »
Vääntö ei ainakaan ole syy. 1.6 TDI vääntää 250 Nm, kun 1.0 TSI "vain" 200 Nm. Kampiakselin vääntö ei kuitenkaan kerro totuutta. Dieselissä on sen verran pidemmät välitykset, että se korkeampi vääntö kuoleutuu niihin. Vetävien pyörien vääntö, jolla on merkitystä, on molemmissa sama.

Autotoimittajat eivät osaa/viitsi ajaa taloudellisesti. Täten heidän ilmoittamat kulutukset ovat turhia. Yhtälailla he saavat dieselinkin kulutukset todella korkeiksi. Pitää oikein ihmetellä miten he ajavat. Paremman kuvan saa EU-kulutuksista. Ne on ajettu järkevällä kaasulla ja jarrulla. Lisäksi ovat vertailukelpoiset.

Niin. Jos 1.6TDi väännön huippu osuu 250 Nm @ 1500–2500 r/min niin kyllä se osuu edelleen Suomen nopeuksilla ihan passelisti.
70-85km/h menee passelisti vitosella. 6-vaihteella noin 90-150km/h. 

Selitätkö, mihin se siis katoaa ? Autohan on selvästi suurempikin kuin Seat Leon.

Ihmeellistä yksipuolista vänkäämistä "uskon".... Olen ajanut esim. huoltojen aikana myös bensoilla, ja aina on kulunut 2l enemmän tieturin mukaan.

Miksi Passattiin ei ole tarjolla 1.0 TSI moottoria?

Minä ajoin tänään 45 km lenkin talvirajoitusten mukaan. Mukana kaupunkipyöritystä. Kulutus 3,6 l/100 km. Uskon, että 1.0 TSI Passatin keulalla veisi sen 3,9 litraa. CO2-päästöt olisivat 13% pienemmät kuin dieselillä.

Ehkä se ei riitä suurempaan & painavampaan autoon. Seuraavan sukupolven Passatissa ei olekaan 1.0TSi, vaan 1.5TSi  130 ja 150hv.
Tehdas on ehkä kaukonäköisempi kuin vielä arvaammekaan.

Mondeon koeajon kulutuslukemat olivat tosiaan muidenkin mielestä suurehkot. Toki koeajossa on yleensä aina myös ne suorituskykymittaukset.
EI koeajossa ole tarkoituskaan ajaa eco-ajoa, vaan selvittää käytännön suorituskyky ja kulutus. Kestotesti monen ajamana olisi vielä parempi.

https://www.autotalli.com/artikkeli/Il-Koeajo-Ja-Arvio--Ford-Mondeo 

Koeajokulutus l: 8,4-8,8
EU-kulutus l: 7,9/4,7/5,9   

Eli jos oikein luen, niin normikeskiarvoon tulee huimat 2,5l eroa. Alhaalta ylöspäin prosenteissa yli 40%.   :'(

Pohjat 2 kertaa kesällä, sama kulkine AC off ja DRL päällä, kuiva keli, ei alinopeutta - perillä tieturin mukaan 3,5l/100km. Ja edelleen auto on isompi.


26
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 07.11.17 - klo:20:06 »
Miksi Passattiin ei ole tarjolla 1.0 TSI moottoria? Jos on 85 kW diesel, miksi ei ole 85 kW bensaa?

Minä ajoin tänään 45 km lenkin talvirajoitusten mukaan. Mukana kaupunkipyöritystä. Kulutus 3,6 l/100 km. Uskon, että 1.0 TSI Passatin keulalla veisi sen 3,9 litraa. CO2-päästöt olisivat 13% pienemmät kuin dieselillä.

Korjaus: Passatin 1.6 TDI tuottaakin 88 kW.

Saahan sitä uskoa asioita, mitä ei ole olemassakaan.....voi olla riittämätön vääntö, oletettu kestävyysongelma rasitettuna, kestoikä...

Ainakin Ford Mondeossa on 1.0EcoBoost saatavilla, mutta esim. 1.5Ecoboost on median koeajoissa kuluttanut n. 2l/100km luvattua enemmän. Sorry OT Ford. Riippumattomat saksalaiset alan tutkijat laskivat aikoinaan 1.0 padan kestoiäksi 150tkm, mutta on niillä todistetusti ajettu yli 200tkm:kin.

https://www.is.fi/autot/art-2000005438594.html   IS / 7.11. 2017

Tutkimusjohtaja IS:lle: Nykyautojen pihejä bensaturboja vaivaa vakava ongelma – edes vikavalo ei syty ennen kuin on liian myöhäistä


MOOTTORIVAURIO Vian ensimmäisenä tunnusmerkkinä on lähes huomaamaton metallinen sirinä tai rapina.
Kysymyksessä on vanhan tunnetun ongelman osittain mysteerinenkin puoli, joka liittyy polttoaineen ennenaikaiseen syttymiseen eli niin sanottuun nakutukseen.

– Autonvalmistajat vaikenevat ilmiöstä, mutta tiedossa on, että erityisesti tehokkaita, suorasuihkutteisia ja suhteessa pienitilavuuksisia bensiiniturbomoottoreita on hajonnut tämän takia merkittäviä määriä, voiteluöljyihin erikoistuneen saksalaisen Liqui Molyn tutkimusosaston johtaja Oliver Kuhn kertoo Ilta-Sanomille antamassaan haastattelussa.

Moottorituhoja on tapahtunut, vaikka moottorista itsestään ei ole löydetty tarkemmissa tutkimuksissa välttämättä minkäänlaista tunnistettavaa suunnittelu- tai käyttövirhettä. Myöskään mitään vikavaloja ei ole kaikissa tapauksissa syttynyt - ainakaan ennen kuin on ollut jo aivan liian myöhäistä.

– Pahimmillaan ilmiön aiheuttamat vauriot ovat massiivisia, Kuhn kertoo ja näyttää kuvaa pirstaleina olevasta männästä.

Voiteluöljy saattaa olla osatekijä?

Käytännössä ilmiössä ennenaikaisesti syttyvä bensiini vaurioittaa ensin sytytystulppaa sekä sylinterinkannessa olevaa palotilaa ja männän päätä.

Pidempään jatkuvana nakutus alkaa nostaa myös palotilan lämpöä, mikä johtaa jatkuessaan väistämättä hehkusytytykseen. Sen lopputuloksena metalli alkaa muuttaa muotoaan eli sulaa ja lopuksi moottori leikkaa kiinni.

– Kukaan ei tiedä mistä ilmiö näiden pienten bensaturbojen osalta tarkalleen johtuu, mutta viitteitä on siitä, että voiteluöljy on mukana ainakin osatekijänä, Kuhn sanoo.

Kuhnilla on asiasta runsaasti tietoa, sillä hänen työnantajansa Liqui Moly on kotimaassaan Saksassa moottoriöljyjen lisäaineiden selkeä markkinajohtaja.

Ekoviritetyt moottorit kovassa rasituksessa

Tutkimusjohtaja Kuhn kertoo moottoriöljyjen kehittyneen viime vuosina autonvalmistajien vaatimuksesta yhä juoksevimmiksi ja vesimäisemmiksi myös aivan perustason autoissa.

– Lisäksi öljyn määrä on moottoreista otettuihin tehoihin nähden entistä pienempi. Samalla moottoreiden suhteellinen lämpörasitus ja mekaaninen kuormitus ovat koko ajan kasvaneet.

Nykyaikaiset moottoriöljyt eivät Kuhnin mukaan ole enää pelkkiä voiteluaineita, vaan kehittyneitä nestemäisiä varaosia, joiden on ominaisuuksiltaan sovittava tarkasti kulloiseenkin moottoriin.

Tutkijat ovat esimerkiksi havainneet, että kokeissa pikkuturbojen nakutusongelmien todennäköisyyttä on voitu pienentää öljylaatua muuttamalla.

Myös moottorin sisäosien pysyminen puhtaana että polttoaineen laatu vaikuttavat nakutusilmiön syntyyn.

PS. Olen myös ajanut 3 Seatilla yli 300tkm, joista viimeisin oli lopuksi oma. En usko enää palaavani tuohon konsernin merkkiin.






27
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 07.11.17 - klo:18:57 »
Ei hiilidioksidi ole saaste. Saasteita ovat hiukkaset ja typen oksidit.

Ei bensa välttämättä tuota enempää hiilidioksidia kuin diesel. Alkaa nykyään olemaan jo päinvastoin.

Esim.
- Seat Leon 1.0 TSI (85 kW) 102 g/km
- Seat Leon 1.6 TDI (85 kW) 108 g/km

Dieselin kulutus litroissa on kyllä pienempi, mutta diesel tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti.

Ajoin tänään päivällä liki pysähdyksittä edestakaisin 30km suuntaansa. 1.6 Slowmotion mopodiesel ahmi maskipeitot käytössä  ajotieturin mukaan kotipihassa 3,9l/100km. Ainakaan Passatin bensaversiolla ei pääse lähellekään tätä.   ;D

28
Olen törmännyt varsin hassunkurisiin ilmiöihin uusissa autoissa, jotka mielestäni johtuvat siitä että jokainen gramman kymmenys päästöissä halutaan pois jos se vain on mahdollista:

Havaintoni ovat siis seuraavia, joiden seurauksena päästöt hivenen pienemmät mutta toiminto kärsii:

Uusin passat:
- Puhelin latautuu hitaasti
- Halogeeni valoissa ei kehumista

Uusin volvo S90
- Puhelin latautuu hitaasti
- Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi

Uusin Opel Insignia
- Puhelin latautuu hitaasti
-Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi
- Automaattinen ulkolämpötilan mukaan päälle menevä ratin ja istuimen lämmitin. Tippuu pois päältä todella nopeasti. Eli kannattaa laittaa itse manuaalisesti päälle.

Kommentoin vain ajovaloja.... valmistaja saa juurikin sellaiset, kuin maksaa ja tilaa. Ex 3C:n halogeenit olivat aika vaatimattomat, ei houkutellut ajamaan pimeässä lyhyillä kovempaa kuin uskalsi. B7 halogeenit ovat taasen paremmat ja ainakin normaaliajossa etelässä riittävät kun ei ole vauhtisokea.

Ainakin VW:ssä päiväajovalot (sekä DRL että isot lyhdyt) toimivat vakiodulla alennetulla jännitteellä, ts. ovat hieman himmeämmät.

Ehkä tilaaja on sanellut, mitkä speksit lyhtyjen pitää täyttää ja paljonko ne saavat maksaa kustannussäästöjen nimissä.... se joka haluaa paremmat, ruksii lisähintaan ne ledit tai ne vielä kalliimmat.  Toki ne säästävät käytössä joitain grammoja. Niistähän saa paremman katteenkin.  :o

29
Kuulemma "alkuperäinen" moottoriohjainlaitteen ohjelmisto on parempi kuin tämä tämä uudempi. Päivitetty ei ainakaan paranna autoa, päinvastoin.

Ainakin täällä 1.6TDi alakierroksilla tahmea ja kuluttaa 0,5-0,8l enemmän.... eikä tahdo jaksaa kulkea mäkisessä maastossa.....vatuttaa... :o

30
Seat / Vs: Seat Cordoba 2002 vaihteet jumittavat
« : 26.10.17 - klo:20:10 »
Eikös näissä ollut niitä askivikojakin..... ?  :o :o

Sivuja: [1] 2 3 ... 43








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi