Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vwmies

Sivuja: [1] 2 3 ... 37
1
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : tänään kello 18:21 »
Uudehkojen suorasuihku-bensamoottorienkin pienhiukkaspäästöt pitäisi ainakin TM talvitestien mukaan saada kuriin esim. hiukkasloukuilla.

Dieselrintamalta kuuluu taas vaihteeksi "uutta":

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/daimler-joutui-diesel-tutkinnassa-saksan-viranomaisten-syyniin-11-ratsiaa/XTDWDhvE/uusimmat

Eli tämä keissi (edes olutsellainen...  :P) ole vielä nähty, VAG, Renault, Mersu, Fiat .....  :o

2
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : tänään kello 11:03 »
Pitkät työmatkat, esimerkiksi espoo-hämeenlinna-espoo ei 200km päivässä edes riitä. Sähköllä ajaen säästyy muuten bensakuluja ~300-400eur kuukaudessa jonka voi sijoittaa vaikka olueen tai muuhun hyödylliseen

En epäile tuota hetkeäkään, mutta ensin on hankittava se (vastaavankokoinen) kalliimpi (Passatin) sähköauto. Tuo ei ainakaan täällä kannata ennenkuin autoverotus menee uusiksi.  :( Vaikka uusiin seuraavan sukupolven kaikkiin automalleihin ei enää tulekaan nakuttajaa konepellin alle, niin nykyinen autokanta on vielä 15-20v. kuluttuakin osaksi liikenteessä - jollei sitä sitten puoliväkisin saada esim. verotuksella romutettua.
Ajoin muuten sunnuntaina Kehää pitkin ja takaisin 45km päästöpäivitetyllä slowmotionillani ja kotipihassa MFA näytti huimat 4,1l/100km.   :o

3
Foorumin yleiset asiat / Vs: Autovero poistuu?
« : 18.05.17 - klo:16:26 »
Tonnilla saa paljon ajettuja. Vähän ajetuista joutuu maksamaan 5 000€

Yhdellä sivustolla pyydettiin 5/2017 muistaakseni vm -70 museokats. rättäristä melkein 12k€.   :-* :P :P

4
Yleensä se menee niin, että saa normaalin alennuksen ja kampanja-alennuksen päällä. Ostaessani Ford Fiestan kilpailutin ensin hinnan alennuksineen. Sitten vähän ajan päästä tuli kamppis talvirenkaat alkuperäisillä aluilla rengaspainetunnistimineen 299€. Soitin myyjälle ja sanoin ottavani renkaat. Myyjä sanoi että ei kuulu Ford Fiesta ST malliin tuo tarjous. Sanoin että kamppiksessa lukee, ostaessasi uuden Fordin ja eikö ST:kin ole Ford. Sain saman alennuksen ja renkaat 299€. Kamppikset ovat yleensä maahantuojan pussista pois ei jälleenmyyjän.

+1.

P.s. Seat 5v. takuukamppis jatkuu jatkuu jatkuu ....  8)

5
Hei

pelkkää arvausta, riippuu niin monesta tekijästä: autoverotus, käyttövoimavero, bensan ja dieselin hinnanero, yleinen käsitys dieseleistä saastuttavina ym ym. ja haluttavuus käytettynä jne. Jos niitä alkaa tulvia enemmän markkinoille kuin on kysyntää, niin hintoja joudutaan laskemaan jotta menevät paremmin kaupaksi. Muutamat hybridit ovat muuten käytettynä ja vieläpä vähän ajettuna yllättävän "edullisia" kalliiseen hankintahintaan verrattuna.
Itse valitsen omani käyttötarpeen mukaan ja em. valistuneet arvaukset jättäisin väliin. Saatan itsekin seuravassa vaihdossa siirtyä yli 20v. nakuttelun jälkeen benziinikerhoon.  Dieseleiden arvo tuskin tulee nousemaan, vaikka valmistus pikkuautosegmentissä loppuisikin. :o

6
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
« : 14.05.17 - klo:18:59 »
Reilu vuosi sitten yrittivät väkisin suolata jotain lisävarusteita uuden auton oston yhteydessä. Kauppasivat kaiken maailman pakkeja joissa oli avaimetonta käynnistystä, avaimetonta keskuslukkoa, punaisia jarrusatuloita, valaistuja kynnyslistoja, navigaattoria, vakionopeudensäädintä ja paljon muuta tarpeetonta krääsää. Sanoi myyjä vielä että kun Fordissa on niin halvat lisävarusteet, niin saan ne hinnassa takaisin.
Ainoa mitä otin oli tietysti talvirenkaat, originellialuvanteet rengaspainetunnistimilla ja parhaan värin.
Nyt kun hinnoitteli autoani vaihdossa ei kysynyt varusteista mitään. Sanoin sitten että unohdin muutamia lisävarusteita ( ei siis varusteita ollut, testasin vain myyjää ) niin sanoi että ei niistä saa yhtään lisähintaa.
Sehän on selvä että lisävarusteet ostetaan vain itselle ja ne maksaa vain ensimmäinen omistaja.

Jos itse olen oikein ymmärtänyt, niin "varusteet" joilla on muutaman satkun vaihtohyvitysarvo ovat: 2 käyvät hyvät renkaat, nahkasisustus ja joissakin kalliimissa autoissa automaatti. Metalliväri, lohkolämmitin, parempi audio, navi, lisävarustepaketit, ylikokoiset +2" vanteet ei käytännössä näy missään. Itse asiassa se tärkein auton oma varuste on asiallinen huoltokirja .  :o

Viime aikoina on saanut niin surkeita tarjouksia 41tkm / 4 v. disuka farkulle, ettei edes merkkilikkeen kaikilla (kalliilla) leimoilla näytä olevan hyvitysarvoa. Toki, kauppias listaa kaiken kääntyviä etupyöriä, alasveivattavia ikkinoita plus kolmiota myöten, ja lopuksi mainostaa "Suomi-auto merkkiliikkeen huoltokirjalla".  :) ;) :D ;D 8) ::)

7
Mazda / Vs: Mazda
« : 14.05.17 - klo:12:28 »
Omassa pari vuotiaassa on jo alustan komponentit näkyvästi pintaruosteessa ja maskin kromilistan alta valuu ruostevesi, että eihän tuo hääppöiseltä näytä.

Kuuluu niihin automerkkeihin, joiden alusta pitäisi suojauttaa ennen käyttöönottoa..... ihme kun tehdasta tai maahantuojaa ei kiinnosta. Suomi taitaa olla niin marginaalista reuna-aluetta. Mainehan laskee jm-arvoa (jos sitä nykyautoilla yleensäkään on...  :o) ja vaikeuttaa sekä uusien että käytettyjen kauppaa. Pelkkien korien päällispeltien uusiminen alustan ruostehitsauksiin verrattuna taitaa maalaus pl. olla kuitenkin pienempi paha. Tojokaan ei kai ole viimeiseen 20 vuoteen liiemmälti mätinyt ilman re-käsittelyäkään. Eikä aikoinaan surkeat Pösö & Citikka. Ai niin, Ford taitaa omistaa Masaa eikä senkään ruostumisherkkyys parhaasta päästä kai ole.  :'( :'(

8
Passat B7 (11-14) / Vs: Passat 1.6TDI 2013-2014
« : 13.05.17 - klo:11:01 »
3C disukat olivat valtaosin pumppareita, ja vasta aivan viimeisiin 3C malleihin tuli 1.6TDi common rail korvaamaan 1.9 pumppareita.
Molemmat omistaneina voin mainita, että mainittavia eroja ei ole. Tosin 3C malliston alkupäässä oli lastaentauteja takajarrujen sähkömoottoreissa, 2.0TDi pumppusuuttimissa ja maalivikojakin oli aika lailla. Merkittävä parannus ainakin on B7 halogeeniajovalot vs. 3C, näillä näkeekin jo jotain.

9
Octavia III (13-) / Vs: Octavia MKIII Sinkki-ihottuma.
« : 12.05.17 - klo:17:44 »
Varmaan on merkitystä tuolla auton iällä, selvästi maalausprosessissa tehtaalla jokin "kusee". Kyllä auton kuin auton maalipinnan täytyy kestää vuosia, ei tuosta tarvinne edes kovin vääntää. Kestihän ne takavetoladatkin aikoinaan pitempään ::)

Ympäristöystävällisyys, vesiohenteiset maalit ja lakat, prosessin alkupään (sinkin) epäpuhtaudet. 70-luvun alun Volvoissakin oli lyijyä sisältävä pohjamaali, jonka työsuojeluviranomaiset halusivat kieltää ja saivat tahtonsa läpi. Se ei lähtenyt juurikaan ruostumaan kiveniskemistä. No, Volvot ruostuivat -74 vuosimallista alkaen pahimmillaan jykevää etupalkkia myöten, kunnes prosessi saatiin haltuun. Lokasuojat menivät puhki ja katot kuplivat.  :o

10
Toyotalla pääsee pitkälle. Täällä VAGarenalla harvoin näkee tuollaisia kilometrimääriä.

Joo ei Tojolla näekään. Muutamat on rullanneet esim. 1,9TDi jakajapumpullisilla ja 2,4D imudiesel iikiliikkujamoottoreilla hyvinkin yli 500tkm.  ;)

11
http://www.iltalehti.fi/talous/201705112200128703_ta.shtml

""Kamux ostaa ulkomailta kolaroituja autoja, joiden kolarihistoria on myyjän tiedossa, mutta tätä ei asiakkaalle kerrota.""


Menee OT mutta menköön. Eräs suuri mm.Pohjammaalla toimiva (myös tv:stä tuttu) ketju myi Saksassa rutatun rinkulakeulan, joka "korjattiin" muistaakseni Puolassa ja sitten lopulta myytiin naisasiakkaalle. Auto ei tahtonut millään kulkea suoraan, ja tästä tehtiin ihan ½h tv-ohjelmakin. Kaupan purku olisi ainakin alunperin onnistunut vain suurella tappiolla. Sitä en enää muista, miten keissi päättyi.

http://www.yle.fi/mot/mv050207/kasikirjoitus.htm

EI mitään uutta auringon alla, jostainhan ne katteet pitää repiä........asiakkailta.  :-X

12
Torstaina vaihdoin omaan ja perjantaina vaimon kulkineeseen.
Kylmää luvattu, yöpakkasia, joten jännää lähteä aikaisin maanantaina työkeikalle pohjoista kohti.  8)

Elämä on. Pitää olla jännitystä. Kesikset olleet 1,5 kk alla.  ;) ;)

13
Kodiaq (16-) / Vs: Uusi Kodiaq tilattu
« : 02.05.17 - klo:19:17 »
Tokkopa. Octavialla oli jo aikoja sitten yli 60 väriä Tsekin konfiguraattorissa, vaan ei taida olla meillä moista valikoimaa näkynyt?

Katsoin huvikseni konffiksesta Ocun: 4 perusväriä + 8 metalli/helmiäisväriä. Superb:  3 perusväriä +11 metalli/helmiäisväriä. Kodiaq:  4 perusväriä + 11 metalli/helmiäisväriä. Toki varastomallien kirjo on paljon yksinkertaisempaa hallita, kun eksoottiset värit puuttuvat -> ne eivät ainakaan jää varastoon "käteen". Esimn. Superissa vain muutama vaalea metalliväri, 1 punainen, kolme valkeaa, pari sinistä, pari ruskean oloista, yksi vihertävä/harmaa, hopea, kaksi metalliharmaata ja musta. Ei ihme, että suomalaisia moititaan ajoittain värittömyydestä. Seat Atecan "poltettua oranssia" tms. jää ihan virkistyksen vuoksi kaipaamaan.  IMO tylsät varman päälle otetut värit, ei oikein houkuttele autokaupoille. Ostan uuden kiesin, jos väri miellyttää. Ei siis kauppiasta. :o :P

14
Octavia II (04-13) / Vs: 1.6Tdi viritys
« : 27.04.17 - klo:14:27 »
Älä väännätä vakionakaan alle 1500 kierroksen, silloin menee vedätyksen puolelle. 1500 on hyvä raja nelipyttyisille dieseleille muutenkin, joissa kaksoismassa varsinkin. Toki voi kevyellä kaasulla ajaa, mutta voimaa ei kannata ottaa.

+1. Veit jalat suustani.

15
Octavia III (13-) / Vs: Octavia MKIII Sinkki-ihottuma.
« : 27.04.17 - klo:09:31 »
Kuvia katsellessa ei kyllä voi uskoa todeksi, että MY2017 autossa on jo moisia "kukkasia"- mitä ne sitten ikinä ovatkin ....  :o :-[ :-X :-\ :'(

16
On ehkä hyvä huomata, että renkaan koko vaikuttaa paljon TWI arvoon............. pari esimerkkiä. Pienempi kuluu nopsaan ja suuri hitaammin.
Tämä lasketaan siihen saakka, kun kulumismerkki 1,6mm kesiksessä tulee vastaan.
195/60r15 Pirelli P6000 TWI 180 ja Misukan 205/55R16 Pilot Primacy 220 ja 215/55R16 Bridgen Turanza 320.  :o :o

17
Miten tuolla merkinnällä tulkitaan kulutuskestävyys. Onko se kestävyys silloin loppu kun rengas on kulumismerkissään vai onko siinä joku tietty milliraja?

Meidän Peugeot 206 alkuperäisillä kesärenkailla on ajettu nyt noin 55 000km ja millejä oli 3,5-4. Renkaat valmistettu loppuvuonna 2005.

Luku - esim. TWI 320 tarkoittaa renkaan laskennallista ajokm tuhansina km. Tässä siis 32000km. Luku löytyy pienellä renkaan sivulta ulkokehältä kulutuspinnan vierestä. Erot ovat melkoisia, pienin näkemäni taisi olla 250 ja suurin 420. Silti, urien välissä ajamalla km tuplaantuvat helposti.  ;)

18
Pirkanmaalle tuli taas talvi. Ajelen vielä tämän viikon "laittomasti" nastoilla. Ensi viikolla ei ilmeisesti enää yöpakkasia, eli loppuviikosta tai wappuviikonloppuna vaihdan.

Nastarenkaita saa asetuksen mukaan käyttää aina, kun keli sitä vaatii ..... olisiko terveen järjen käyttö myös rengasasioissa kirjattava ihan lakiin ?
Itse ajoin ti aamuna eli eilen 25.4. hyvillä kesiksillä loskassa paikallistietä, ja kyyyllähän niillä tiellä pysyi alle 50km/h. Käännöksissä pitikin sitten ajaa tosi nätisti.
OT: Aika erikoinen ilmastonmuutos.  :o

19
Tulihan tuota nyt vähän liioiteltua, mutta kyllä näitä tarinoita löytyy useita foorumilta jossa egr ja kaksoismassa on mennyt vaihtoon pikkukilsoilla (lue: 60tkm jälkeen) ja hintaa noille operaatioille kertyy tonni tai kaksi per pala.

Nii. Vaihtamisopastin on ihan hanurista, ajat jyrkkään ylämäkeen IV vaihteella 70km/h ja kone vetää vielä - ja tämä opastaa heittämään V vaihteen sisään...
Taxit kuulemani mukaan ajavat DSG lootalla sport asennossa, mikä säästänee 2-massa vauhtipyörää - suo siellä, vetelä täällä.  :o

Anyway molempien vaihdot ovat disukassa kalliimmasta päästä ennen varsinaisia koneremppoja (tuskin enää maksaa vaivaa.... arvonalennus !!!)  :o

20
Kuinka usein se sitten on kun uudemmissa taitaa olla ihan huoltovälinäytön mukaan määräaikaishuolto eikä pelkkää öljynvaihtohuoltoa ole missään välissä?

Mulla ainakin on pienillä km öv-huolto eli "pieni" 2v. (tai 30tkm) ja isompi tarkistushuolto 3v., sitten 2v. välein sisältää mm. jarrunesteen vaihdon.   :o

21
Ainoa konsernivehje jota uskaltaa suositella on jakajapumpullinen 1.9TDI manuaalivaihteistolla (ja josta EGR tulpattu fyysisesti), valitettavasti uusimmatkin tällaiset autot ovat jo kohta 20 vuotta vanhoja. Tällaisen puoli miljoonaa rullatunkin auton uskaltaa ostaa kyllä lähes sokkona, kestävät kyllä paremmin ja pidemmälle (ja tulevat halvemmiksi) kuin nämä uudet CR-dieselit joihin saa vaihtaa EGR:ää ja kaksoismassaa joka öljynhuollon yhteydessä.

+1

1.6TDi on ilman päästöpäivitystä ohutta alavääntöä lukuunottamatta kevyessä ajossa ok. Pumpparit jättäisin vanhemmiten myyntirivistöön.  :o

22
A4 B8 (07–) / Vs: Bilsteinit alle
« : 22.04.17 - klo:15:24 »
Päätin tilata Bilsteinin B4 iskarit alkuperäisten jousien kaveriksi. Eli alkuperäisiä vastaavat sport alustalle tarkoitetut. En halua lähteä muuttaa alustaa koska toimii hyvin tuollaisena.
Mites nuo pölysuojat jne osat. Taitaa olla ainakin pölysuojat kestävää mallia (toisin kuin kumiset) ja ei tarvinne vaihtaa. Onko jotain mitä kannattaa vaihtaa iskarista rempassa.  :o

Joskus vaihdetaan eteen ne yläpään kääntölaakerit, kun se käy helposti samalla vaivalla. Pölysuojia katselisin tarkalla silmällä, ne kun ei kovin monta euroa maksa ja sekin käy 1 2 3. Tämä on aina vähän tapaus- tai mallikohtaista. Vähän niinkuin se jakopään rempassa vesipumpun vaihto. Toiset tekee, toiset ei. :o

23
Golf VII (12-) / Vs: Vw golf 1.4tsi dsg -14 ostaminen
« : 18.04.17 - klo:17:41 »
Kolarihistoria, onko huollot tehty, jakohihna tarkistettu ja etenkin onko 60.000km välein askin ölpät vaihdettu. Vaihtaako ilman suurempia nykäisyjä.  :o

24
A4 B8 (07–) / Vs: Bilsteinit alle
« : 16.04.17 - klo:17:47 »
Näistä on juttua ainakin 3C Paskatin ketjussa, mutta lyhyesti B4 on vakiota vastaava etupäässä normaalijousille. B6 (sport) on taas tukevampi, käyttäjien mukaan ei liian kova ja sopii madallukseen kuin nyrkki silmään.  ???

25
Lopputulos voi olla mielenkiintoinen. ::)

Elämä on.  :o

26
Muut merkit / Vs: Datsun Cherry 120A
« : 15.04.17 - klo:21:21 »
En tunnista kuin kirsikan, alkaa nykyään olla harvinainen nostalgia-auto  ruosteettomana tai ruosteisena ,,,,,, (rairuohoa) ,,,,,,  ;)

27
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 15.04.17 - klo:10:39 »
Tämä on tuore uutuus Suomessa, kun maailmalla paljastetaan jo nyt ennakkotietoja seuraavan 4. sukupolven Ocusta:

http://www.autobild.de/videos/video-skoda-octavia-iv-2020-vierte-generation-11457425.html

"2020 soll die 4. Generation des preisgünstigen Raumwunders Skoda Octavia auf den Markt kommen.
Geplant sind vor allem mehr Assistenzsysteme und ein überarbeitetes Design."

Eli kotikielellä tulee / suunnitellaan design muutoksia ja uudet avustavat järjestelmät.

Sinänsä hauskaa, että maahantuoja ei osannut kertoa, milloin uudet 1,5TSi benziinit saadaan Ocun tai Skodan keulille. Kuitenkin TL tietää, että ne tulevat Golfin perässä puolen vuoden viiveellä. Tästä IV sukupolvesta tuskin ovat ikinä mitään kuulleetkaan.

Tosikoille: laitetaan tämä harmiton kirjoitus iloisen munajuhlan piikkiin.  ;D  :o 8) :P

28
Menee hieman OT mutta menköön, lyhyt asia vertailuksi hinnoista ja CO2-päästöistä.

Uusi Golf VII Highline
   
1.4 TSI BlueMotion Technology 110kW / 150hv   31 992,63 €*
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
5,1 l/100km 119 g/km

1.5 TSI EVO BlueMotion Technology 110kW / 150hv   32 123,69 €*
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
4,9 l/100km 112 g/km

Diesel

1.6 TDI BlueMotion Technology 85kW / 115hv  31 075,70 €*
7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto
3,9 l/100km 102 g/km
 
Ei ihan näytä luvatulta 10% säästöltä, mutta ehkä se koskeekin 130hv coasting (rullaus pata sammutettuna) osastoa...   :o

29
Pienkonehuollossa käydessäni  kyselin tästä, ja 95E ei suositella missään nimessä etanolipitoisuutensa vuoksi, vaan juurikin 98E sahoihin, leikkuriin jne. Tosin olisivat halunneet myydä pienkonebensaa, mutta pidin pääni ja jätin kanikan sinne.  :o

30
Nissan / Vs: Nissan
« : 04.04.17 - klo:18:13 »
Kyllä uusi Naissan Micro on ,,virtaviivainen" nykymuodin mukaan eikä ainakaan muotoilun puolesta tarvitse hävetä. Itse asiassa, sokkotunnistus ilman merkkiä tai tietoa menisi satavarmasti metsään.  ;)

Sivuja: [1] 2 3 ... 37








Autodoc.FI