Moottoreiden lastutus / OBD ohjelmointi

Aloittaja Pekka T, 30.01.10 - klo:15:44

« edellinen - seuraava »

Ostaisitko käytetyn auton joka on lastutettu ?

En
81 (41.3%)
Kyllä
75 (38.3%)
Kyllä , siitä lisäplussa
24 (12.2%)
Kyllä jos saisin alennusta
16 (8.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 191

Mikey

#30
Itsellä on Passatissa ollut 5 vuoden ja 150 tkm ajan Upsoluten lastu (155 hp/390 Nm, valm.ilm.) ja pois en ottaisi. On toki ilmiselvää, että ohjelmamuutos rasittaa moottoria ja voimansiirtoa. Omassa käytössä kuitenkin lisävoimaa otetaan ulos ainoastaan ohitustilanteissa - siis hetkellisesti ja ei edes joka päivä.

Lastutus voi hieman pienentää kulutusta, koska autonvalmistaja ei pysty optimoimaan ohjelmaansa pienimmän mahdollisen kulutuksen mukaan. Esim ruiskutuksen ajoitusta joudutaan myöhentämään kulutuksen kannalta optimaalisesta, sillä siten saadaan typenoksidien muodostumista vähennettyä. Volkkari on joskus aikoinaan (= 1990-luvulla) maininnut tämän lisäävän dieselmoottorin kulutusta 4 %.

RoccoScientist

muuli1010:n mainitsemassa testi oli tosiaan ihan mielenkiintoinen. Lastutuksen hoitivat ABT ja BSR ja näiden välillä oli pieni ero toisen hyväksi (en muista kumman). Lastutuksen seurauksena kummankin 0-100 lukema taisi olla vieläkin päälle 10 s, joten miksikään raasereiksi nuo eivät muuttuneet. Käytännön ajossa kumpikin piristyi kuitenkin selvästi. Hauskana yksityiskohtana huomattiin kummankin kolopallon olleen vakionakin hieman luvattua tehokkaampia.

Itse voisin harkita sellaista lastutusta, jonka voisi ongelmitta muutoskatsastaa, mutta todennäköisesti vasta takuun loppumisen jälkeen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

jaripetteri

LainaaKulutuksen laskuun en usko.

Mulla edellisessä 1.8T Golffissa putos loppupelissä lähemmäs 0,5l kulutus kun lastutin. Ensin se hetken aikaa oli jopa kovempi mutta kun alku innostus laantu ja ajokäytös normalisoitui niin kulutus hieman laski. 98E:llä ajelin ennen ja jälkeen eli sillä tuo ei selittynyt.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

RoccoScientist

Kuten Mikey tuossa totesikin, voi kulutuksen lasku lastutuksen seurauksena olla mahdollista, mutta silloin todennäköisesti tingitään päästöjen vähyydestä. En tiedä onko kenellekään koskaan käynyt näin, mutta periaatteessahan tuo voisi johtaa siihen että auto ylittää lastutuksen jälkeen päästönormit eikä siten pääse esim. katsastuksesta läpi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

jaripetteri

En kyllä yhtään muista millaisia päästöarvoja katsastuksissa oli mutta sen muutaman kerran mitä tuo tuli katsastettua niin ei ollut ongelmia.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Mikey

Oma hatara muistikuva kulutuksesta on, että ajotietokoneen näyttämänä kulutus olisi laskenut pari desiä mutta pumpulla ei eroa näkynyt. Tulkitsin asian siten, että ohjelmistoon olisi ehkä tehty modaus, joka antaisi ajotietskalle todellista alempia lukemia. Mutta tämä siis mutu-tuntumaa....

jaripetteri

Mulla ei ollut ajotietokonetta eli tankkaukseen perustu tuo kokemus.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Arcca

Lisätään nyt pelkolistaan sellainen kuin, että lisääntyneen väännön mukana vakiokaksoismassa ei ehkä jaksa pitää värinöitä ja jyrinöita kurissa.
Tämä siis vain oma pelkoni, ei kokemusta lastutetuista. Vain vakioyksilöstä jossa ne eivät pysyneet vakio koneellakaan kurissa. Tuo ex Passattini oli muutenkin aika tehokkaan tuntuinen vakioksi, olisi varmaan pitänyt käyttää jossain dynossa mitattavana.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

sollila

Lastuttaminen on kuitenkin niin kallista ja jos haluaa että auton moottori ja voiman siirto myös kestää lisääntyneen tehon niin mielestäni sinne pitäisi myös laittaa mm. uus ja isompi turbo, uusi kytkin yms. hilppeitä. Viritykselle tulee jo sitte niin paljon hintaa ettei se kannata.

Tyydyn vain siihen että kiroan auton tehottomuutta. :D
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006


RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: sollila - 24.06.10 - klo:08:34
Lastuttaminen on kuitenkin niin kallista ja jos haluaa että auton moottori ja voiman siirto myös kestää lisääntyneen tehon niin mielestäni sinne pitäisi myös laittaa mm. uus ja isompi turbo, uusi kytkin yms. hilppeitä.

Riippuu kyllä vähän siitä paljonko tehoa tulee lisää. Muutama kymmenen hevosvoimaa ei todennäköisesti vaikuta osien kestävyyteen käytännössä mitenkään ja lastuttaminen itsessään on monesti selvästi halvempaa kuin sen tehokkaamman version ostaminen. Mahdollinen jarruremppa sen sijaan voi tulla kalliiksi, mutta senhän voi tehdä osissa. ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

sollila

Suurin syy moottorin ja vaihteiston hajoamiseen taitaa olla kuitenkin älytön kengitys autolla kuin myös se että pysähtymisen jälkeen ei malteta käyttää autoa tyhjäkäynnillä jonkin aikaa jotta turbo saisi jähtyä.
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006


Pekka T


Minulla oli aikaisemmin A3 2.0 q Tfsi :ssä Revon ohjelma joka nosti tehon 260 hv:aan ja väännön 400 Nm.iin. Todella hyvä muuten, mutta väännön ja nelivedon takia kytkin oli kovilla muutaman kerran.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

sollila

Eikös sitä periaatteessa ajele laittomalla autolla, jos lastutusta ei muutoskatsasta? Toki kiinnijäämisen riski on mitättömän pieni saatuun hyötyyn nähden.

Mitenkähän kolaritilanteessa menetellään jos käykin ilmi että vastapuolella on ollut lastutettu auto, jota ei ole muutoskatsastettu? Tässä tilanteessa taitaa artisti maksaa...
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006


RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: sollila - 24.06.10 - klo:11:55
Mitenkähän kolaritilanteessa menetellään jos käykin ilmi että vastapuolella on ollut lastutettu auto, jota ei ole muutoskatsastettu? Tässä tilanteessa taitaa artisti maksaa...

Kai se lastutuksen osuus kolarin sattumiseen pitää kuitenkin osoittaa, että noin kävisi? Tuntuisi muutenkin vähän järjettömältä, sillä eihän se auto sen turvallisemmaksi muutu muutoskatsastuksen myötä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: sollila - 24.06.10 - klo:11:55
Eikös sitä periaatteessa ajele laittomalla autolla, jos lastutusta ei muutoskatsasta? Toki kiinnijäämisen riski on mitättömän pieni saatuun hyötyyn nähden.

Mitenkähän kolaritilanteessa menetellään jos käykin ilmi että vastapuolella on ollut lastutettu auto, jota ei ole muutoskatsastettu? Tässä tilanteessa taitaa artisti maksaa...

Näinhän se menee mutta onko tuosta olemassa ennakkotapausta että korvaus olisi evätty lastutuksen takia? Takuiden raukeamisen ymmärtää mutta jos lastutus ei suoranaisesti vaikuta esim oikealta tulevan alle ajamiseen sallituilla nopeuksilla niin voiko vakuutusyhtiö tuohon vedoten evätä korvauksen? Laki taitaa antaa mahdollisuuden mutta mikä mahtaa olla käytäntö.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

sollila

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.06.10 - klo:12:01
Kai se lastutuksen osuus kolarin sattumiseen pitää kuitenkin osoittaa, että noin kävisi?

Toki näin pitää tehdä että näyttää toteen se että kolari nimen omaan johtuu lastutuksesta. Tarkoitin kommentillani sitä että jos lastutuksen myötä auton tehon nousee niin paljon että esim. jarrut pitäisi päivittää tehokkaammaksi ja tämä jarrujen päivittäminen jätetään tekemättä.

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.06.10 - klo:12:01
Tuntuisi muutenkin vähän järjettömältä, sillä eihän se auto sen turvallisemmaksi muutu muutoskatsastuksen myötä.

Eihän se auto muutukkaan miksikään, mutta muutoskatsastuksen jälkeen on ainakin näyttää paperi että auto on katsastettu kyseisillä muutoksilla.
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006


eGetin

No tuskin se lastu vaikuttaa jarrutusmatkaan esim. 80km/h äkkijarrutus-tilanteessa.

muuli1010

Joo eihan tolla lastulla ole mitaan vaikutusta jarrutusmatkaan 80...0 kmh tai 100....0 kmh mutta toisaalta laki taitaa ainakin periaatteessa vaatia site etta jos teet 140 hp vekottimestasi 170 hp tai 200 hp kulkineen niin auton pitaa vastata tuota puhdikkaampaa versiota muutenkin kuin voimavaroiltaan. Tama taas aiheuttaa sen etta monessa tapauksessa noille jarruillekin pitais tehda jotain....

eGetin

Dii, tuokin vissiin vain sen takia että jos alla olisi 200hp moottorilla varustettu Toyota jonka kaasupoljin jumittuu lattiaan niin sen saa siltikin jarruilla pysäytettyä :)

rob-s

Tännekin sitten avattu tällainen lastutusmoraalipalsta. Tähän voin vain todeta, että lastuttaminen on aina auton omistajan oma päätös ja vastuu. Jos autosta alkaa kytkin/turbo ym. hajoamaan sen seuraaksena, niin itse sen saa maksaa..tämä pitää tiedustaa kun leikkiin ryhtyy.

Kulutus ei nouse jos ajaa kuten ennenkin. jos tehonnousua on paljon, kannattaa oman turvallisuuden vuoksi jarrutkin päivittää vastaamaan uusia tehoja.

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Kapa

Kulutus ei nouse jos ajaa kuten ennenkin. jos tehonnousua on paljon, kannattaa oman turvallisuuden vuoksi jarrutkin päivittää vastaamaan uusia tehoja.

Edellyttää siinäkin tapauksessa kyllä voimavarojen ylenpalttista ja muutenkin liikenneturvallisuuden kannalta piittaamatonta ajoa.

Thorgen

#51
Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 24.06.10 - klo:14:01
Joo eihan tolla lastulla ole mitaan vaikutusta jarrutusmatkaan 80...0 kmh tai 100....0 kmh mutta toisaalta laki taitaa ainakin periaatteessa vaatia site etta jos teet 140 hp vekottimestasi 170 hp tai 200 hp kulkineen niin auton pitaa vastata tuota puhdikkaampaa versiota muutenkin kuin voimavaroiltaan. Tama taas aiheuttaa sen etta monessa tapauksessa noille jarruillekin pitais tehda jotain....
Ei se laki mitään vaadi. Kuten varmasti jokainen voi kokeilla, hätätilanteessa auton jarrut ovat tarpeeksi tehokkaat lukitsemaan/saamaan ABS:n toimimaan. Niitä isompia ja seksikkäämpiä jarruja tarvitaan ainoastaan radalle ehkäisemään jarrujen häipymistä.

Ja totta kai auto pitää lastuttaa. Auton saa rikki vain väärällä käytöllä.

Arcca

#52
Lainaus käyttäjältä: Thorgen - 24.06.10 - klo:22:20
Ei se laki mitään vaadi. Kuten varmasti jokainen voi kokeilla, hätätilanteessa auton jarrut ovat tarpeeksi tehokkaat lukitsemaan/saamaan ABS:n toimimaan. Niitä isompia ja seksikkäämpiä jarruja tarvitaan ainoastaan radalle ehkäisemään jarrujen häipymistä.

Ja totta kai auto pitää lastuttaa. Auton saa rikki vain väärällä käytöllä.

Kyllä vaatii.
Lainaus täältä: Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan  vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.

Edit. Lisäyksenä vielä, että ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Yllälainattu teksti on moottorinvaihdon edellytyksiä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

muuli1010

Vai ettei laki vaadi..... No ehka kannattais lukea ensin vaikka tuolta. http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf eri asia sitten kuka noita kaikkia pykalia ja vaatimuksia kirjaimellisesti jaksaa noudattaa

Thorgen

No jopas, nyt on myönnettävä virhe.

Tietysti, tuohan on sellainen laki jota ei mitenkään pystytä valvomaan ainakaan silloin kun ei käytetä mitään näkyviä osia auton virittämiseen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 24.06.10 - klo:21:04
Tännekin sitten avattu tällainen lastutusmoraalipalsta. Tähän voin vain todeta, että lastuttaminen on aina auton omistajan oma päätös ja vastuu.

Moniko lastutetun auton omistaja "muistaa" kertoa lastutuksesta autoa myydessään?

Eipä taida merkkiliikekään olla kovin innostunut ostamaan lastutettua vaihdokkia.. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa voi joku ostaja toki halutakin lastutetun, mutta harvassa nekin ilmoitukset ovat, joissa asiasta kerrotaan.

Onko se turhaa moraalisointia, kun lastuttajaspedet ovat keskimäärin varsinaisia filunkiveikkoja..

Käsittämätöntä, etteivät autotehtaat suojaa autojensa järjestelmiä paremmin. Vaikka samahan se oli virtalukon ja käynnistyksenestonkin kanssa. Kumpikin varuste on täytynyt säätää pakolliseksi, kun autovalmistajia ei asia tuntunut kiinnostavan.

Kapa

Kyllähän on varsinaiset neurootikot asialla tässä lastutusasiassa! Ette varmaan itse lastuta, mutta mitä tekemistä teillä on tässä asiassa? TÃ,,H? Oletteko kateellisia?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 25.06.10 - klo:00:58
Kyllähän on varsinaiset neurootikot asialla tässä lastutusasiassa! Ette varmaan itse lastuta, mutta mitä tekemistä teillä on tässä asiassa? TÃ,,H? Oletteko kateellisia?

Viittaat varmaan osaltasi minunkin viestiin. Korjasin väärän informaation vieläpä perustellusti, en alkanut moralisoimaan, että sitä lakia on noudatettava. Lienee asiallista kirjoittelua foorumeilla vai mitä?  
Jos sinua lohduttaa, pidän itsekin tuota jarruosiota laista yliampumisena, koska säännökset rajaa tehonlisäykset aika maltillisiksi.

Sen sijaan Urlaubin kommentin asiaosuus on erittäin hyvä pointti.
Itseasiassa eräs suurimmista syistä miksi ostin nykyisen autoni uutena on, että pelkäsin saavani jonkun huonosti lastutetun auton riesakseni.
Homma olisi bueno, jos lastutuksia ei pimitettäisi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 25.06.10 - klo:08:47
Itseasiassa eräs suurimmista syistä miksi ostin nykyisen autoni uutena on, että pelkäsin saavani jonkun huonosti lastutetun auton riesakseni.
Käytettyjä autoja saa myös takuulla  ;), allekirjoittanut ostanut 12kk/20tkm takuulla olevan käytetyn ja eikä kyllä vieläkään ole tarvinnut takuun tuomaa etua käyttää

Thorgen

#59
Maksatteko te enemmän autosta jossa sama moottori on matalammalla viritysasteella tehtaalta lähtiessä, kuin jossa se on korkeampi? Johan tässä jo hyvän aikaa on VAG:n malliston melkein kaikkien merkkien kesken ollut samasta moottorista useampia eri tehoversioita samasta padasta. 1.8T parhaimpana esimerkkinä, mutta eivät esim. 1.4TSI ja 2.0TSI malleista löydy oikeasti kuin vain kahta eri mallia, 1.8TSI:stä vain yhtä. Muuten niiden erot ovat vain portfolio-suunnittelijan päättämiä.

Ja miksi ei voisi mainostaa lastutusta? Itseasiassa monet sen tekevät jo, nettiauton ilmoituksista aika moni Seat noin esimerkiksi on lastutettu. Kieltämättä se ei aina ole se myyvin valtti, koska monet spedet luulevat että auton lastuttaminen tarkoittaa automaattisesti auton mekaanista raiskaamista. Etsitään sitä neistyttä autoa ja luullaan että sellaisen käytettynä saisi. Nyt oikeasti, jos haluat tehokkaan auton, todennäköisesti edellinen ostaja on halunnut samaa ja on todennäköisesti käyttänyt ostamiaan ominaisuuksia. Ei se silti tarkoita että sitä autoa olisi pahoinpidelty, mielestäni päinvastoin.

Väitän, että "lastuttajat" pitävät autostaan keskimäärin parempaa huolta, koska autoilu on heille intohimo. Yksinäinen autoansa rakastava mies, vaiko vanhus joka polttaa kytkimen jokaisella kauppamatkalla tai perheenäiti joka kuljettaa nuorta sissiryhmää takapenkillä? Eihän kukaan autostaan pitävä ehdoin tahdoin laiminlyö autoaan? Eikä kukaan "lastuttaja" seiso kaasupolkimen päällä jatkuvasti, koska se autohan liikkuu mainiosti jo vähemmällä polkemisella selvästi laillisen rajan yläpuolelle. Jokaiseen ohitukseen ei tarvitse lähteä kaasu pohjassa, koska kyllä se liikkuu vähemmälläkin paljon lain sallimien rajojen yläpuolelle.

Muuten, näillä autoilla ajetaan muualla maailmassa kaasupoljin pohjassa moottoriteillä. Eiköhän ne samat auto käyttöä kestä Demarilandiassa myös.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy