Moottoreiden lastutus / OBD ohjelmointi

Aloittaja Pekka T, 30.01.10 - klo:15:44

« edellinen - seuraava »

Ostaisitko käytetyn auton joka on lastutettu ?

En
81 (41.3%)
Kyllä
75 (38.3%)
Kyllä , siitä lisäplussa
24 (12.2%)
Kyllä jos saisin alennusta
16 (8.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 191

Pekka T


Mitenkä suhtaudut autojen moottoritehojen lisäämiseen ?
Lastuttaisitko uuden auton takuuaikana ?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Erkka

Meikäläisen talouteen ei autoa tule jos se on lastutettu. On sellainen perstuntuma, että lastutetut moottorit rasittavat loppupeleissä moottorin kuluvia osia enemmän kun moottoria jota ei ole lastutettu. Tiedä sitten olenko ajatuksineni aivan metsässä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jonde

Vain jos muutokset on muutoskatsastettu ja ne löytyy rekisteriotteesta ja että, auton huoltoihin on kiinnitetty huomiota ja maksimissaan 15tkm huoltovälillä menty. Muuten saa myyjä pitää tunkkinsa.

R.U.F

Mun paskakasa obd-ohjelmoitiin vuoden vanhana, eli takuu oli voimassa. Mutta en ostaisi lastutettua vehettä, enkä enää virittäisi omaakaan. Tämä on nähty homma ;D rahalle on parempaakin menoa, esim käydä kapakassa kahtelemässä emäntiä  :D

Vempula


MacVolsu

EI
Kinkkinen juttu kun menet ostamaan käytettyä autoa joka on/oli lastutettu, kuka maksaa viulut kun jotain häikkää tulee? Kuuluuko normaaliin kuluttajansuojaan vaikka autokauppa ei olisi tietoinen lastutuksesta.

MVA


1.8 "APR" Q

En varmaan ostaisi käytettynä kyllä viritettyä. Uuden auton kohdalla on eri juttu,niinkuin aikaisemmista viesteistä ilmenee.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Pekka T


Ne jotka eivät ostaisi lastutettua autoa eivät varmaankaan lastuta myöskään omaa autoaan .
Toisin sanoen  jos on myynnyt / vaihtanut viritetyn autonsa pois , niin onko periaatteessa
"moraallisesti velvollinen" myös ostamaan sellaisen ?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

skula

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 01.02.10 - klo:11:48
Ne jotka eivät ostaisi lastutettua autoa eivät varmaankaan lastuta myöskään omaa autoaan .
Toisin sanoen  jos on myynnyt / vaihtanut viritetyn autonsa pois , niin onko periaatteessa
"moraallisesti velvollinen" myös ostamaan sellaisen ?


<Repesin>

Pekka T

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

zammy

Tee toiselle niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän...?

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: R.U.F - 30.01.10 - klo:17:40
Mun paskakasa obd-ohjelmoitiin vuoden vanhana, eli takuu oli voimassa. Mutta en ostaisi lastutettua vehettä, enkä enää virittäisi omaakaan. Tämä on nähty homma ;D rahalle on parempaakin menoa, esim käydä kapakassa kahtelemässä emäntiä  :D

Oikeaa miehen puhetta! :D

skula

Mulle on ihan sama lastuttaako joku autoaan, itse en sellaista valmiiksi lastutettua varmaan ostaisi, koskaan.

Minä pyrin kyllä siihen että autossa on uutena ne tehot jotka minä tarvitsen. Köyhän on tyytyminen tähän, kun ei viitsi ottaa mitään ylimääräisiä riskejä että joutuu enemmän kuin mitä ilman lastua joutuis maksamaan.

En nyt täysin kuitenkaan poissulje vaihtoehtoa, joskus voi tulla sellainen vaikka kakkosauto, jota vois kutittaa.. En tiiä..

ma1ja

no kun ei asiasta mitään tiedä on helppo vastata ennakkoluuloisesti EI.
Eli uskon kaikki pelottelut moottorin heikentymisestä(?), takuun raukeamisesta, moniongelmaisuudesta, maailmanlopusta ym.
Mutta jos saisin järkevää valistusta aiheesta (tällä hetkellä on vain pierutuningfanaatikkoystäviä, jotka julistaa yksisilmäisesti omia totuuksiaan) voisi näkemyskin muuttua.

Lainaus käyttäjältä: R.U.F - 30.01.10 - klo:17:40
rahalle on parempaakin menoa, esim käydä kapakassa kahtelemässä emäntiä  :D
Et nyt näe kokonaiskuvaa: lastutukseen satsattu rahaa on suora sijoitus takapenkille haalitun sakkolihan määrän eksponentiaaliseen kasvuun!  (:
Niin se vaan menee.

1.8 "APR" Q

LainaaEli uskon kaikki pelottelut moottorin heikentymisestä(?), takuun raukeamisesta, moniongelmaisuudesta, maailmanlopusta ym.
Mutta jos saisin järkevää valistusta aiheesta (tällä hetkellä on vain pierutuningfanaatikkoystäviä, jotka julistaa yksisilmäisesti omia totuuksiaan) voisi näkemyskin muuttua
Mulla oli kanssa samanlaiset pelot virityksestä ennenkuin aloin ottamaan asiasta selvää. Monet keskustelut LMS:än huoltopäällikön kanssa ja Königin (ABT) edustajan kanssa vakuuttivat,että uskallan kokeilla viritystä.
Suurimmassa osassa virityksiä ei ole mitään ongelmia ja osa ongelmista mitä on mahdollisesti tullut,vika on ratin ja penkin välissä...jatkuva "räppääminen" autolla.
Itse olen hyvin tyytyväinen ja tyytyväisyys varmaan kasvaa,kun pitoa alkaa kevään myötä tulemaan.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Jyri

Itse en varmaankaan ostaisi "lastutettua" autoa sen takia että olisi (aiheellinen) pelko siitä että auto on saanut normaalia enemmän kenkää, kukapa lastuttaisi jos ei myös käyttäisi tehonlisäystä hyödykseen? Toisaalta itsellä on kyllä aikoinaan käynyt mielessä lastuttaminen nykyisessä pelissä, joka tuli otettua liian heikkotehoisella pannulla kun iski köyhäily päälle autoa tilatessa, ei sillä etteikö 105hv riittäisi normaalisti Touranin liikutteluun riittävän ripeästi, vaan se että kun auto on lastattu lomamatkalle (5 henkeä, suksiboksi + täysi takaboksi ja mahdollisesti vielä 2-3 kpl fillareita), niin ei vain enää ohitukset suju riittävän helpolla maantienopeuksissa.

gmail

#18
Omat kokemukseni ovat, että takuun aikana en lastuttanut. Vasta takuuajan jälkeen kävin lastuttamassa Turbotec:llä, koska se oli parhaaksi katsomani ja tulos oli loistava.
Vakiona oli 104 kW 324 Nm ja lastutuksen jälkeen 133 kW 410 Nm sekä kulutus putosi 0,6 l / 100 km.
Ainoastaan yhden neuvon annan lastutetuille ajoneuvoille, muistakaa jälkikäyttää konetta aina ennen sammutusta 1-5 minuuttia, riippuen ajetusta matkasta, ajokäyttäytymisestä ja ajasta, sekä öljynvaihdot 10 tkm välein.
Noin vuoden päästä lastutuksesta turbo hajosi juuri edellä mainituista syistä.
Ei auttanut muu kuin toimittaa auto uudestaan heille ja uusi turbo sisään sekä ohjelmointi. Uudet arvot 157 kW ja 425 Nm sekä kulutus nousi aikaisemmasta 0,3 l / 100 km, mutta edelleen 0,3 l / 100 km vähemmän kuin vakiona. Auto on pelannut tämän jälkeen aivan loistavasti nyt vuoden päivät.  
Lopuksi voin vain todeta, että kuski kiittää ja kumartaa Turbotec:ia "Mikaa että Vesapekkaa" sekä Mika Orbinskin autopajaa ”Mikaa” saamistaan avuista.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Antinontoxic

Täällähän on avoinmielistä porukkaa lastutuksen suhteen  ::)

Voisiko nyt kysellä tarkemmin perusteluita esim. seuraavilta henkilöiltä miksi niin jyrkkä kielteinen kanta lastuttamiseen? Onko tässä taas kyseessä yksi asia josta ei oikeasti ole tietoa ja sen takia sanotaan jyrkästi ei... tulee mieleen facebook-keskustelu  ;)

Erkka
Tos®
Vempula
MacVolsu
-M-

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 08.03.10 - klo:00:40
Voisiko nyt kysellä tarkemmin perusteluita esim. seuraavilta henkilöiltä miksi niin jyrkkä kielteinen kanta lastuttamiseen? Onko tässä taas kyseessä yksi asia josta ei oikeasti ole tietoa ja sen takia sanotaan jyrkästi ei... tulee mieleen facebook-keskustelu  ;)
Antinontoxic, miksi minun pitäisi lastuttaa autoni , kerro miksi? Minäpä kerron,
A en tarvitse
B jos haluan tehoa niin ostan sitä valmiissa paketissa
C haluan pitää autoni alkuperäisenä
D virittelyhaluni katosivat mopoiän jälkeen

Nämä ovat siis minun henkilökohtaisia mielipiteitä.

Antinontoxic, edelleenkään en näe syytä lastutukseen/ohjelmointiin enkä tule näkemäänkään paitsi yhdessä tapauksessa: jos hankimme pojan kanssa yhteisen peltoauton niin sitten viritellään ;D





eGetin

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 08.03.10 - klo:00:40
Täällähän on avoinmielistä porukkaa lastutuksen suhteen  ::)

Voisiko nyt kysellä tarkemmin perusteluita esim. seuraavilta henkilöiltä miksi niin jyrkkä kielteinen kanta lastuttamiseen? Onko tässä taas kyseessä yksi asia josta ei oikeasti ole tietoa ja sen takia sanotaan jyrkästi ei... tulee mieleen facebook-keskustelu  ;)

Erkka
Tos®
Vempula
MacVolsu
-M-

Lastuttaminen saattaa lyhentää moottorin käyttöikää, ja tietyssä vaiheessa se ei ole mitenkään positiivinen asia. Ehkei asia vaivaa, jos autolla on ajettu vielä 100tkm, mutta kun 200tkm alkaa lähentyä mittariin, voi varmasti lastuttamisen huomata vikaherkkyydestä. Näin ainakin itse luulen.

Jyri

Minä en lähde tuomitsemaan, mutta syy miksi en ole itse lähtenyt lastuttamaan,vaikka ei lisätehosta ikinä haittaa olisi, on tuossa avausviestissä:
Lainaus käyttäjältä: gmail - 07.03.10 - klo:23:54
Ainoastaan yhden neuvon annan lastutetuille ajoneuvoille, muistakaa jälkikäyttää konetta aina ennen sammutusta 1-5 minuuttia, riippuen ajetusta matkasta, ajokäyttäytymisestä ja ajasta, sekä öljynvaihdot 10 tkm välein.
Noin vuoden päästä lastutuksesta turbo hajosi juuri edellä mainituista syistä.

skula

 ^

Eikä toi 7-lovinen DSG kestä pauhua juurikaan enempää. Tehoja pitäis kuitenkin saada sitten heti 200+, jollon ei tuo DSG varmasti kestä..

VAG!

#24
aa

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.03.10 - klo:08:05
Minua on aina ihmetyttänyt se, että autotehtaat käyttävät kymmeniä miljoonia autojen päästöjen (eli kulutuksen) pienentämiseksi ja viimeiset desit poistetaan paremmilla renkailla, matalammilla alustoilla, peräkoukun pois jättämisellä, pienemmillä peileillä, jne. Sitten tulee joku nyrkkipajan atk-nörtti ja pyöräyttää softan joka lisää merkittävästi tehoa ja samalla vähentää kulutusta viidellä desillä.

Ehkä minä olen vain jotenkin yksinkertainen, mutta ei tässä yhtälössä nyt ihan kaikki täsmää. Tuon lastun tai ohjelman pitää sisältää todella suuria haittapuolia, kun autotehtaat eivät käytä noin yksinkertaista ja äärettömän halpaa menetelmää päästöjen pienentämiseen.
Se on yksinkertainen juttu, se teho otetaan turvamarginaaleista, johon tuo keskustelunavauskin viittaa.

jaripetteri

Kyllä lastutetun auton voisin ostaa jos se osottautuu muuten mieleiseksi peliksi. Kunhan tuo lastutus on tehnyt jonkun alan tunnetun toimijan puolesta ja sitä ei yritetä pimittää. Myös huoltohistoriaan tuossa tapauksessa kiinnittäisin tarkemmin huomiota. Jos vastaava omiin spekseihin menevä lastuttamaton olis myös tarjolla niin melko varmaan sen valitsisin. Itsellä ei ole kuin hyviä kokoemuksia lastuista ja nykyiseenkin varmaan jossain välissä sellainen tulee, tai sitten ei.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.03.10 - klo:08:05
Minua on aina ihmetyttänyt se, että autotehtaat käyttävät kymmeniä miljoonia autojen päästöjen (eli kulutuksen) pienentämiseksi ja viimeiset desit poistetaan paremmilla renkailla, matalammilla alustoilla, peräkoukun pois jättämisellä, pienemmillä peileillä, jne. Sitten tulee joku nyrkkipajan atk-nörtti ja pyöräyttää softan joka lisää merkittävästi tehoa ja samalla vähentää kulutusta viidellä desillä.

Kulutuksen laskuun en usko. Voisin ehkä jos joku tekee tilastollisesti merkittävän selvityksen aiheesta. En vain ole nähnyt mitään mikä olisi lähelläkään sellaista.

Autotehtaan miljoonilla saadaan normaalihuollettu moottori kestämään satoja tuhansia kilometrejä. Siitä on varaa lastuttaa vaikka 80% kestävyydestä pois, eikä useasti autoaan vaihtava autoharrastaja välttämättä huomaa vieläkään mitään ongelmia.

Tai sitten käy niinkuin lastutetuille Brabus Roadstereille. Talvi tuli ja kaikista niistä viritetyistä hajosi moottori. :P
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Jacques

Ostin vuodenvaihteessa vanhan baijerin öljynkeittimen autoliikkeestä. Soitettaessa edellinen omistaja sanoi että epäilee sen olleen lastutettu Saksassa ennen Suomeen tuontia. Löysin kuitenkin oston jälkeen EMJ-Powerin kuitin jossa edellisen omistajan nimi seisoo. Ei voi kuin ihmetellä miksi ei voinut vain suoraan sanoa. :)

Auto on kuitenkin mainiossa kunnossa ikään ja kilometreihin nähden. Ainoa tuntemattoman softauksen huono puoli on se, etten tiedä ollenkaan väännön määrää.  Tekisi mieli teettää custom-softa jolla rajataan alle 2500rpm kierrosluvulle täysin vakiota vastaavat väännöt - ja vasta tuon yläpuolelta jerkkua ulos.

Jälkikäytön merkitys kasvaa aina mitä tehokkaampi turboauto on kyseessä. On se sitten vakio tai softattu, heti kovan ajon jälkeen moottoria ei tulisi vain sammuttaa ilman jälkikäyttöä. Näissä tapauksissa se vakiokin kyllä laukeaa eikä sitä tiedä gmailinkaan tapauksessa olisiko se turbo mennyt yhtälailla ilman softaustakin.

Omassa tuttavapiirissä puolet softatuista autoista saavat varmasti keskivertokuluttajaa hellempää käyttöä osakseen. Toinen osa taas on niitä jotka eivät sääli autoa ja ovat saaneet takuun aikana turbon hajoitettua.

muuli1010

Vuosi pari sitten TM lastutti kaksi TDI kolopalloa ja muistaakseni lopputulos oli se etta kulku parani mutta kulutus sekalaisessa ajossa ei muuttunut oikeastaan miksikaan. Tasaisen nopeuden kulutuskayrissa nahtiin (muistaakseni) hienoista kasvua mutta sekalaisessa ajossa tama sitten ilmeisesti kompensoitui suurempien vaihteiden kaytolla joten kulutus mielessa ei sitten lopulta mikaan muuttunut yhtaan minnekaan. Joku voi varmaan kaivaa tuon lehden numeron TM:n arkistosta jos haluaa tarkistaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy