Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

ttiikeri

Jos haluaisi ostaa nelivetoisena esim c sarjan Mesen, Audi a4 tai 3 sarjan bemarin. Noissa taitaa olla bensaversion kulutus merkittävästi isompi kuin dieselissä? Sama taitaa koskea vajaavetoisiakin jos hybridiä ei huomioida?
Audi A4 1.8 TFSI

vasara

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 29.04.18 - klo:12:04
Jos haluaisi ostaa nelivetoisena esim c sarjan Mesen, Audi a4 tai 3 sarjan bemarin. Noissa taitaa olla bensaversion kulutus merkittävästi isompi kuin dieselissä? Sama taitaa koskea vajaavetoisiakin jos hybridiä ei huomioida?
Toisaalta esim. 3-sarja bemu on xDrive ja 2 litran bensana ostohinnaltaan selkeästi halvempi, kuin diesel.. ainakin nämä viimeiset kamppis hinnat. A4 quattrona taas diesel huomattavasti halvempi :)

vwmies

Vertailu kannattaa tehdä itse, eikös Bemun 3-sarjasta ole uusi mallikin tulossa....
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.04.18 - klo:11:20
Puhuit käytännön kulutuksista, vastatuulista ja -mäistä. Sait vertailun käytännön kulutuksista. Eivätkö numerot miellytä vai miksi siirtelet maalia?

No onhan tuossa tietty "maalia siirretty" kun ensin puhuin 500kg multakuormista ja sittemmin as.vaunusta, jep jep ::)
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.04.18 - klo:19:08
sillä eihän se mitenkään käynyt että dieselillä liikahtaa esim. 500kg multakuormakin pienemmällä kulutuksen kasvulla mitä bensapelillä tapahtuu 8)
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.04.18 - klo:17:24
Ja nämä molemmat hinaa esim. as.vaunuja noilla kulutuksillaan? ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 29.04.18 - klo:17:59
Toisaalta esim. 3-sarja bemu on xDrive ja 2 litran bensana ostohinnaltaan selkeästi halvempi, kuin diesel.. ainakin nämä viimeiset kamppis hinnat. A4 quattrona taas diesel huomattavasti halvempi :)

Eikös tämä keskustelu ole sitten aika polarisoitunutta kun on todettu että pienemmässä autoluokassa bensa tulee edullisemmaksi kuin diesel ja isompia autoluokkia ei juurikaan ole käsitelty? Minusta ainakin näyttää että kun siirrytään isompiin luokkiin niin diesel tulee kulutukseltaan edullisemmaksi jos kilometrit täyttyy.... onko dieselin aika sittenkään ohitse?
Audi A4 1.8 TFSI

Geoman

Dieselin aika ei ole ohi, mutta ilmeisesti se on aikaisemmin ohi henkilöautoissa kuin raskaissa ajoneuvoissa. Yritystukien yhteydessä on noussut esiin keskustelu, että dieselpolttoaineen verotus on liian alhainen. Todennäköistä on henkilöautojen vuosittaisen dieselveron korotus, koska dieselpolttoaineen litrahinnan korotusta pidetään vääränä ratkaisuna raskaan liikenteen osalta, jolla ei ole muita realistisia vaihtoehtoja kuin dieselpolttoaine.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.04.18 - klo:10:56
Lasketaan Seat Leon ST 1.0 TSI vs 1.4 TGI

TGI:lle tulee seuraavat lisäkustannukset vuodessa:
- käyttövoimavero 210 â,¬
- hankintahinta 1000 â,¬ kalliimpi. Jyvitetään se 10 vuodella ja lasketaan 1000 â,¬:lle 5% korkotappiot (ne tienaisi saman summan sijoitettuna). Eli 100 + 50 = 150 â,¬
- tiheämpi huoltoväli => 100 â,¬
yhteensä 460 â,¬
-Mistä saat 10vuoden takuutuoton 5% korolla? Ei mistään. Osakkeita toki voi ostaa 1000â,¬ ja hyvällä tuurilla ne tuplaantuu/triplaantuu, huonolla tuurilla romahtaa kun tuli ostettua väärään aikaan ja yhtiö kyykähti 10:s osaan. 
-1.0 TSI:llä on longlifellä eka vuoden jälkeen myös jokavuotinen inspection service jossa ei vaihdeta öljyjä. Auto pitää viedä siis kuitenkin joka vuosi huoltoon. Ota huomioon että Longlifessä öljysuositus on 508 00 joka maksaa about tuplasti/triplasti per pönttö vs 15tkm, jossa suositus 502 00. Esim. Teboililta 4 l:n pönttö 502 00 öljyä n. 27â,¬. Jos kilometrit osuu sopivasti "väliin" eka käydään loglifellä inspectionissa ja sitten vaihdetaan 4kk:n päästä öljyt.. :). Inspection huolto syö longlifen kannattavuutta euroissa mitattuna. Tai jos vaihtaa itse öljyt, niin yksi pönikkä tuota 508 00 (esim. Mobil motonetistä) tulee kalliimmaksi kuin kaksi pönikkää 502 00, sillä ostaa jo melkein sen toisen öljynsuodattimen.

Kumpi on sitten 10v päästä arvokkaampi jäännösarvolla? Jaa-a se on sitten ihan arpakoneen hallussa. Jos aletaan kurittaa fossiilisia polttoaineita ihan tosissaan, kaasulle saattaa tulla etua tai sitten ei..

Gasumin tarjous ei kannata jos ei aja paljon, koska kone on niin pihi.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 29.04.18 - klo:10:56
TGI:n mukana saa vielä huonomman suorituskyvyn ja pienemmän tavaratilan. Myös ajanmenetykselle pitäisi laskea oma hintansa. 1.0 TSI:llä ajaa reilusti yli 1000 km tankilla. TGI pitää tankata 2,5 niin usein
Molemmilla saa hyvin ylinopeussakot. Isompi kone vääntää hieman aikaisemmin mutta absoluuttisessa kiihdytyksessä 1.0 on hieman nopeampi. Ikean sohvan voi siirtää peräkärryllä niin ei naarmuta uuden auton verhoiluja tai käyttää kotiinkuljetusta. Jatkuvaan tavaransiirtelyyn voi harkita esim. Caddy luokan autoja. Kaasutankkauksessa ei sotke käsiään jos pistooli on bensassa, eikä tarvi värjötellä ulkona tankkauksen ajan, jospa se kompensoi tuon 10min "tappion".

Sopivasti lähtöarvot valitsemalla laskelmat saa käännettyä kulloinkin tarvittavaan suuntaan, riippuen siitä mitä haluaa osoittaa..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.04.18 - klo:01:23
-Mistä saat 10vuoden takuutuoton 5% korolla? Ei mistään. Osakkeita toki voi ostaa 1000â,¬ ja hyvällä tuurilla ne tuplaantuu/triplaantuu, huonolla tuurilla romahtaa kun tuli ostettua väärään aikaan ja yhtiö kyykähti 10:s osaan. 

Olen sijoittanut osakkeisiin viimeiset 20 vuotta. Tuona aikana on ollut kaksi romahdusta. Ensimmäinen vuoden 2000 teknokuplan puhkeaminen ja toinen vuoden 2008 finanssikriisi. Yhteistä molemmille on, että kurssit ovat toipuneet melko nopeaan ja pian ollaan oltu romahdusta edeltävillä tasolla. Kuitenkin hyvät yhtiöt ovat jatkaneet osingon maksua sen romahduksen aikanakin. Ei siis kannata huolestua vaikka kurssit putoisi pariksi-kolmeksi vuodeksi. Sitä osinkoa tulee silti. Olen ollut sijoituksissa varovainen ja luottanut vakaisiin osinkoa kasvattaviin arvoyhtiöihin (Sinkon, Saarion ja Buffetin linjoilla). Monet yhtiöistäni maksavat tänäkin keväänä yli 5% osnkoja. Omaan hankintahintaan verrattuna jo yli 10% tuottoa. Hajaustus on tärkeää. Esim. tuolla 1000 â,¬ saa hajautuksen helposti ostamalla edullista indeksirahastoa. Tai kuluiltaan ilmaista Nordnetin Superrahastoa, jossa on muka Helsingin pörssin 25 suurinta yhtiötä. Sillä on edullista myös hajauttaa ajallisesti, koska ostokuluja ei ole. Osakkeissa saa pitkassä juoksussa globaalisti 7%. Helsingin pörssissä hieman enemmän. Omat tuottoni ovat samaa tasoa. Täten tuo käyttämäni 5% on aivan realistinen. Alempi olisi pääoman hinnan aliarviointia.

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.04.18 - klo:01:23
-1.0 TSI:llä on longlifellä eka vuoden jälkeen myös jokavuotinen inspection service jossa ei vaihdeta öljyjä. Auto pitää viedä siis kuitenkin joka vuosi huoltoon.

Kysyin asiaa Laakkosen huollosta. Ei ole mitään inspection huoltoa vuoden välein, vaan sama 30 tkm/2v jatkuu ensimmäisen huollon jälkeenkin. 1.0 TSI käy huollossa 30, 60 ja 90 tkm. 1.4 TGI käy 15, 30, 45, 60, 75 ja 90 tkm. Olkoonkin TGI:n 15 tkm välihuollot edullisempia, mutta maksavat ne kuitenkin noin 200 â,¬ Laakkosella. Käyttämäni 100 â,¬/v on ihan validi.

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.04.18 - klo:01:23
Ikean sohvan voi siirtää peräkärryllä niin ei naarmuta uuden auton verhoiluja tai käyttää kotiinkuljetusta.

Molemmat maksavat. Kulut pitää ottaa sitten mukaan, kun laskee km-rajaa.

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.04.18 - klo:01:23
Sopivasti lähtöarvot valitsemalla laskelmat saa käännettyä kulloinkin tarvittavaan suuntaan, riippuen siitä mitä haluaa osoittaa..

Ei ole mitään tarkoitushakuisuutta, vaan realismia. Diesel-kuskit ovat tyypillisesti aliarvioineet pääoman hintaa, jotta saadaan kannattavuusrajat alemmas.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.04.18 - klo:01:23
-Mistä saat 10vuoden takuutuoton 5% korolla? Ei mistään.

Jos ei uskalla sijoittaa osakkeisiin, saa S-ryhmän osuuksista käytännössä riskittömästi noin 10% tuottoa. Itse olen 14 eri osuuskunnan jäsen. Alla tuotot vuosittain.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.04.18 - klo:08:28
Itse olen 14 eri osuuskunnan jäsen. Alla tuotot vuosittain.

Miten onnistuit liittymään kaikkiin 14 osuuskuntaan? Netissä ei onnistunut, kun mielenkiinnosta kokeilin. Herjaa, että olen jo jäsen.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.04.18 - klo:08:10
Kysyin asiaa Laakkosen huollosta. Ei ole mitään inspection huoltoa vuoden välein, vaan sama 30 tkm/2v jatkuu ensimmäisen huollon jälkeenkin. 1.0 TSI käy huollossa 30, 60 ja 90 tkm.

Eipä ollut Laakkosen huoltoukko ihan ajan tasalla. MQB-platformin myötä LongLife-huolto muuttui kaksiosaiseksi, öljynvaihto ja tarkastushuolto kulkevat omia polkujaan. Jos katsot autosi huoltovälinäyttöä, niin se kertoo ajankohdan molemmille huolloille. Autosi ei käsittääkseni ole vielä käynyt huollossa kertaakaan, joten molemmat osoittavat samaa päivämäärää/kilometrilukemaa. Ekan huollon jälkeen tilanne muuttuu.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: migis - 30.04.18 - klo:08:58
Miten onnistuit liittymään kaikkiin 14 osuuskuntaan? Netissä ei onnistunut, kun mielenkiinnosta kokeilin. Herjaa, että olen jo jäsen.

Ei voi netissä. Olin ennestään jo HOK-Elannon jäsen. Liityi loppuun 13 osuuskuntaan Prisman S-pankin tiskillä. Näin ainakin toimi kuusi vuotta sitten. Ei kannata liittyä vielä tässä vaiheessa vuotta. Osuusmaksusta korkoon on oikeutettu, jos on jäsen vuoden viimeisenä päivänä. Eli joulukuussa vasta kannattaa liittyä. Ei kuitenkaan kannata jättää välipäiviin. Tämän vuoden korkoja ei enää ehdi saamaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.04.18 - klo:18:37
No onhan tuossa tietty "maalia siirretty" kun ensin puhuin 500kg multakuormista ja sittemmin as.vaunusta, jep jep ::)

Puhuit kylläkin ensin tuulista, mäistä ja kuormasta käytännön kulutuksen yhteydessä. Multakuormia esitit sen jälkeen dieselveron antamisen syyksi. Dieselveron antamisen jälkeen on sen verran paljon ehtinyt muuttua, ettei niiden aikojen muistelu hirveästi tästä päivästä kerro. Mahtaako sillä dieselveron määräämisellä olla sittenkin eniten tekemistä dieselin kevennetyn verokohtelun kanssa? En kyllä tiedä, mutta jotenkin multakuormateoriasi kuulostaa...

sambolo

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.04.18 - klo:01:23
Ota huomioon että Longlifessä öljysuositus on 508 00 joka maksaa about tuplasti/triplasti per pönttö vs 15tkm, jossa suositus 502 00. Esim. Teboililta 4 l:n pönttö 502 00 öljyä n. 27â,¬. Jos kilometrit osuu sopivasti "väliin" eka käydään loglifellä inspectionissa ja sitten vaihdetaan 4kk:n päästä öljyt.. :). Inspection huolto syö longlifen kannattavuutta euroissa mitattuna. Tai jos vaihtaa itse öljyt, niin yksi pönikkä tuota 508 00 (esim. Mobil motonetistä) tulee kalliimmaksi kuin kaksi pönikkää 502 00,
Esim mobilin longlife öljy maksaa 39,90e/4l tonkka, shellin longlifellä sama hinta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.04.18 - klo:09:00
Eipä ollut Laakkosen huoltoukko ihan ajan tasalla. MQB-platformin myötä LongLife-huolto muuttui kaksiosaiseksi, öljynvaihto ja tarkastushuolto kulkevat omia polkujaan.

Olet oikeassa. Kysyin uudestaan Laakkoselta. 1.0 TSI säästääkin vain noin 50 â,¬ vuodessa huolloissa. TGI:n kannattavuusrajat laskee hieman.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

yrrah

LainaaTGI:lle tulee seuraavat lisäkustannukset vuodessa:
- käyttövoimavero 210 â,¬
- hankintahinta 1000 â,¬ kalliimpi. Jyvitetään se 10 vuodella ja lasketaan 1000 â,¬:lle 5% korkotappiot (ne tienaisi saman summan sijoitettuna). Eli 100 + 50 = 150 â,¬
- tiheämpi huoltoväli => 100 â,¬
yhteensä 460 â,¬

On mennyt tarkaksi kun pitää muutaman kympin tarkkuudella laskea autoilun kuluja/vuosi.
::)

Tuollaisella olemattomalla erolla spekulointi on mielestäni aivan turhaa, koska esimerkiksi kummankaan jälleenmyytiarvoa ei tiedä kuin vasta vaihtaessa.

Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

a4b8

VW 508 00 Long Life IV  0W-20  14,-/l
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jt

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 30.04.18 - klo:23:16
Esim mobilin longlife öljy maksaa 39,90e/4l tonkka, shellin longlifellä sama hinta.
1.0 koneen öljysuositus on long-lifellä 508 00, jonka täyttää oheinen Mobilin 0W-20 öljy, 69,90 pönikkä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595075/Mobil-1-ESP-x2-0W-20-VW-5080050900-5-L

Sen sijaan 507 00:a (5W-30) saa alta 40â,¬, tarjouksessa voi löytää Mobil1:stä jopa 32,90â,¬.

502 00 (non-longlife, esim. kaasukoneeseen) saa taasen alle/päälle 30â,¬ riippuen vähän merkistä ja siitä onko 0W-40 vaiko 5W-40. Esim. Teboil Diamond 26,90â,¬ Motonetistä.

Summa summarum, se mennäänkö 15tkm vaiko Long-life max 30tkm/2v öljynvaihtoväleillä ei juurikaan heilauta venettä suuntaan jos toiseen. Long-lifen kannattavuutta puhtaassa taloudellisuusmielessä syö vuosittainen Inspection service, jos siis haluaa merkkihuoltaa autonsa, kun varsinkin tuo 502 öljy ei maksa juuri mitään. Vielä 1.9TDI:n aikoihin vm2007, inspection serviceä ei vielä ollut, mutta 2.0TDI koneellisiin se sitten pikkuhiljaa ilmestyi. Jos vaihtaa öljyt itse, 2xpönikkää 502 öljyä+1 extra öljyn suodatin saattaa jäädä jopa halvemmaksi kuin pönikkä 508.

Toisekseen, koneen pitkäaikaiskestolle ei liene yhtään pahitteeksi että öljy ja ennenkaikkea öljynsuodatin on vaihdettu 15tkm/1v välein vs. että samalla öljyllä ja suodattimella on päästelty max 2v/30tkm. Eihän sillä kestävyysmielessä tietenkään mitään väliä ole jos autoa vaihtaa esim. 2v välein, mutta siinä tapauksessa on kyllä täysin turhaa laskeskella kymppejä sinne tänne esim. öljynvaihtoon liittyen... ;)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.05.18 - klo:00:24
1.0 koneen öljysuositus on long-lifellä 508 00, jonka täyttää oheinen Mobilin 0W-20 öljy, 69,90 pönikkä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595075/Mobil-1-ESP-x2-0W-20-VW-5080050900-5-L

Ohjekirjassa sanotaan, että VW 504 00.

Esim. Castrol Edge 5W-30 LL (VW 504 00/507 00). 4 l kanisteri maksaa Motonetissa 39,90 â,¬.

Samaa Castrollia sain Laakkoselta 1 l purkin auton luovutuksen yhteydessä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: yrrah - 02.05.18 - klo:19:31
Tuollaisella olemattomalla erolla spekulointi on mielestäni aivan turhaa, koska esimerkiksi kummankaan jälleenmyytiarvoa ei tiedä kuin vasta vaihtaessa.

Spekulointi tarvitsisi taakseen myös aivan äärettömän itsehillinnän ja jatkuvasti optimaaliset ajo-olosuhteet, että moisilla eroilla voisi edes teoriassa olla yhtään mitään merkitystä - ja sittenkin toteutuma lopulta jää vain pelkkien arvailujen varaan kun valinta on tehty ja siitä hylätystä ei täten kokemuksiakaan verrokiksi ole. Vaan mitäpä insinööri tai tilastotieteilijä excel-innokkuudelleen voi :P

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Uusi ratkaisu maailmaa piinaavaan muoviroskaongelmaan? Neste haluaa tehdä kodin muovijätteistä polttoaineita autojen tankkeihin
Nesteen tavoitteena on korvata bensan ja dieselin jalostuksessa merkittävä määrä fossiilista raakaöljyä Keski-Euroopan jätemuoveilla:
https://yle.fi/uutiset/3-10187186?utm_source=facebook-share&utm_medium=social
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.05.18 - klo:06:12
Ohjekirjassa sanotaan, että VW 504 00.

Esim. Castrol Edge 5W-30 LL (VW 504 00/507 00). 4 l kanisteri maksaa Motonetissa 39,90 â,¬.

Samaa Castrollia sain Laakkoselta 1 l purkin auton luovutuksen yhteydessä.

Joissain moottorityypeissä saattaa suositus muuttua, esim muistaakseni oman auton mukana 1 l pullo 5W-30, mutta sen jälkeen suositus 0W-20, jonka laittoivat öljynvaihdossa.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.04.18 - klo:08:10
Kysyin asiaa Laakkosen huollosta. Ei ole mitään inspection huoltoa vuoden välein, vaan sama 30 tkm/2v jatkuu ensimmäisen huollon jälkeenkin. 1.0 TSI käy huollossa 30, 60 ja 90 tkm. 1.4 TGI käy 15, 30, 45, 60, 75 ja 90 tkm. Olkoonkin TGI:n 15 tkm välihuollot edullisempia, mutta maksavat ne kuitenkin noin 200 â,¬ Laakkosella. Käyttämäni 100 â,¬/v

Leon 1.0TSI:hin ei saa FrontAssistia, eli aktiivista turvajärjestelmää. Siksi se on outdated. Jopa Ibizan ja Yariksen kaltaisiin halpoihin pikuautoihin tuo kuuluu vakiona hinnat alkaen malleihin. Siksi siis se TGI ja maksaa siis 1500â,¬ enemmän, koska täytyy ottaa myös FA (ja miellellään myös ACC). TGI on turvallisempi. Kaasu maksaa 1,2â,¬/kg ja se vastaa 1,5l bensaa. Kaasu maksaa siis noin 0,8â,¬/l. Jos autolla ajaa vähänkään enemmän, niin kaasu on halvempi.

jt

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 04.05.18 - klo:23:22
enemmän, koska täytyy ottaa myös FA (ja miellellään myös ACC). TGI on turvallisempi. Kaasu maksaa 1,2â,¬/kg ja se
Pieni rakenteellinen ero on peräpäässä, peräpään rakenteet ovat hieman järeämmät kaasutankkien mutta myös kolariturvallisuuden vuoksi (jos joku ajaa perään). Jarruttoman peräkärryn maksimipainot ovat kaasulla myös hieman suuremmat, samaa luokkaa kuin pikkudieselillä. Ei oikein aukea millä logiikalla ne on määritelty, tehobensalla on pienempi max peräkärryn paino kuin pikkudieselillä?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 04.05.18 - klo:22:32
Joissain moottorityypeissä saattaa suositus muuttua, esim muistaakseni oman auton mukana 1 l pullo 5W-30, mutta sen jälkeen suositus 0W-20, jonka laittoivat öljynvaihdossa.
Oisko tullut muutoksia eri vuosimalleissa/autoilla jotka tehty eri ajankohtina? Tuohan ei ole mitenkään mahdotonta. Manuaali löytyy netistä:
http://www.seat.com/datamanual-manual/leon/my18_w45/en-uk/LEON_11_17_EN.pdf
Longlife: 1.0l / 1.2l / 1.4l  : VW 508 00 / VW 504 00 b)
Ja tuo huomautus on että: b) Use of engine oil compliant with the VW 504 00 specification instead of VW 508 00 may have a slight negative effect on the vehicle’s exhaust gas values.

Eli jos tuon vääntää ensin EN-FI ja sitten vielä PR-filtteri, niin 504:llä ei välttämättä pysy päästöt kohdillaan. Tulkitsen tuon niin että 508 on suositeltava, 504 voi käyttää mutta päästöt ei "optimoituja" (siis epäsuorasti ei suositella). Mikähän lukema se sitten värähtää? 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Nuo tuet kummasti ohjailee käyttäytymistä ja kun se lopetetaan, niin ihmiset äänestää jaloillaan  ;D.
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/247604-tanska-poisti-tuen-sahkoautoilta-seuraus-oli-todellinen-romahdus-ja-nyt-harkitaan#.WuoE_f4dQaE.facebook
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.05.18 - klo:01:16
Oisko tullut muutoksia eri vuosimalleissa/autoilla jotka tehty eri ajankohtina? Tuohan ei ole mitenkään mahdotonta. Manuaali löytyy netistä:
http://www.seat.com/datamanual-manual/leon/my18_w45/en-uk/LEON_11_17_EN.pdf
Longlife: 1.0l / 1.2l / 1.4l  : VW 508 00 / VW 504 00 b)
Ja tuo huomautus on että: b) Use of engine oil compliant with the VW 504 00 specification instead of VW 508 00 may have a slight negative effect on the vehicle’s exhaust gas values.

Eli jos tuon vääntää ensin EN-FI ja sitten vielä PR-filtteri, niin 504:llä ei välttämättä pysy päästöt kohdillaan. Tulkitsen tuon niin että 508 on suositeltava, 504 voi käyttää mutta päästöt ei "optimoituja" (siis epäsuorasti ei suositella). Mikähän lukema se sitten värähtää?

Taitaa viitata co2 päästöihin. 50800 on ohuempaa kuin vanhempi öljy ja täten moottori kuluttaa aavistuksen vähemmän polttoainetta.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 04.05.18 - klo:22:32
Joissain moottorityypeissä saattaa suositus muuttua, esim muistaakseni oman auton mukana 1 l pullo 5W-30, mutta sen jälkeen suositus 0W-20, jonka laittoivat öljynvaihdossa.
"Suositukset" ovat standardeja, joiden vaatimukset täyttävissä öljyissä voi olla erilaisia ilmoituksia viskositeettiluokista.

a4b8

2.0 TFSI 140 kW ja 3.0 TDI CR 160 kW tuli VW 508 00/509 00  0W-20
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy