Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

xkouhiax

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.04.18 - klo:05:45
Linkissahän oli juuri vertailtu kahta uutta Golfia. Molemmat sekä bensa että diesel tuottivat 110 kW päästivät samat 114 g/km.

Otetaan toinen esimerkki:
- Seat Leon 1.0 TSI (85 kW) 102 g/km
- Seat Leon 1.6 TDI (85 kW) 105 g/km

Diesel tuottaa 13% enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti!

Korjasin tummennetun kohdan oikeaksi kirjoitukseesi.

Otetaanpa kolmas esimerkki:

- Peugeot 308 SW 1.2 Puretech 130 (96kW) 106 g/km
- Peugeot 308 SW 1.6 BlueHdi 120 (88kW) 85 g/km

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: xkouhiax - 26.04.18 - klo:15:05
Korjasin tummennetun kohdan oikeaksi kirjoitukseesi.

Ne oli Leon ST (farmarin) arvoja. Niissä on:
- 1.0 TSI (85 kW) 102 g/km
- 1.6 TDI (85 kW) 108 g/km

Lainaus käyttäjältä: xkouhiax - 26.04.18 - klo:15:05
Otetaanpa kolmas esimerkki:
- Peugeot 308 SW 1.2 Puretech 130 (96kW) 106 g/km
- Peugeot 308 SW 1.6 BlueHdi 120 (88kW) 85 g/km

Eipä noissa ole saman verran tehoakaan. Ota saman tehoiset parit.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.04.18 - klo:11:01
Kun minä vielä ajoin dieselillä, ajoin autolla monet matkat, jotka olisi ollut järkevämpää tehdä muuten. Perustelin itselleni, että koska olin jo maksanut käyttövoimaveron ja löpö on edullista. Siksi ymmärrän hyvin, että dieselille on laskettu 4% suuremmat kilometrit. Vastaa hyvin todellisuutta.

Noh, meidän hinnoilla ei ole tullut mieleenkään "että taidanpa lähteä tästä muuten vaan ajelemaan kun tuo diesel on niin pirun halpaa" :D

Kaikki ajo on just tasan yhtä turhaa tai tarpeellista on alla bensa tai diesel. Ei noiden polttoaineiden hintaero niin karmea ole. Veikkaan ennemminkin, että ne ketkä dieselillä ajaa niin tulee vain keskimäärin kilometrejä enemmän. Itsellä tulee reilu 40tkm vuodessa ja ei tulisi mieleenkään ajaa pikkubensakipolla. Mutta säästänkö juurikaan edes noilla kilometreillä - en oikeastaan ja olisikohan kokanaisuudessaan jäänyt muutama satanen vuositasolla enemmän dieselin kanssa kun vertaan aikaisempia bensaverrokkeja. Tuo on käytännössä kokonaisuuden kannalta yksi ja sama.


V-O

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.04.18 - klo:16:23
Eipä noissa ole saman verran tehoakaan. Ota saman tehoiset parit.
Riittävän samantehoiset ovat verrokit, kelpaa jatkoon.

Bensa tuottaa enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti!

Next.

xkouhiax

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.04.18 - klo:16:23
Ne oli Leon ST (farmarin) arvoja. Niissä on:
- 1.0 TSI (85 kW) 102 g/km
- 1.6 TDI (85 kW) 108 g/km

Eipä noissa ole saman verran tehoakaan. Ota saman tehoiset parit.

Ok. Peugeot 308 SW 1.5 BlueHdi 130(96kW) 96 g/km.

Kelpaako?

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.04.18 - klo:11:01
Kun minä vielä ajoin dieselillä, ajoin autolla monet matkat, jotka olisi ollut järkevämpää tehdä muuten. Perustelin itselleni, että koska olin jo maksanut käyttövoimaveron ja löpö on edullista. Siksi ymmärrän hyvin, että dieselille on laskettu 4% suuremmat kilometrit. Vastaa hyvin todellisuutta.
Oikeastaan on yllättävää että dieselille on laitettu vain 4% suuremmat elinkaarikilometrit. Kun tilannehan menee niin että he jotka ajavat autollaan paljon valitsevat yleensä dieselin (toki aivan viime aikoina esim. pikkubensojen, kuten 1.0TSI, kehitys on ollut niin ripeää että dieselin valinta ei välttämättä ole enää perusteltua). Sitten taas jos autolla ajetaan vain vähän tai pätkämatkoja, jää diesel kauppaan usein jo siitäkin syystä että ostohinta on kalliimpi eivätkä käyttökustannuksetkaan ole halvemmat.

Mutta ei ylläoleva tee dieselistä enemmän CO2:sta päästävää per km. Pikemminkin päinvastoin, se että paljon ajavat ovat valinneet useimmiten dieselin on historiallisesti pienentänyt CO2-päästöjä, koska kyseisessä ajossa dieselin kulutus painuu usein hyvin matalalle tasolle verrattuna vastaavaan bensaan. Ja paljon ajavat usein suosivat hieman suuremman kokoluokan autoja, joissa ero bensan ja dieselin välillä kulutuksessa on ollut suurempi ja lienee sitä edelleenkin. Asiaa voi ajatella näinkin päin. Jos taksi käy bensalla, ajaako taksi sen takia vähemmän ajoja? Tai käykö myyntiedustaja kauppaamassa 4% vähemmän vain sen takia että ajoneuvossa onkin bensakone?  Sen sijaan pienemmässä kokoluokassa diesel alkaa menettää etuaan nopeasti kehittyneille pikkubensoille.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: xkouhiax - 26.04.18 - klo:23:34
Ok. Peugeot 308 SW 1.5 BlueHdi 130(96kW) 96 g/km.

Kelpaako?

Epäilen että ei kelpaa pihistelijälle koska dieselissä pienemmät päästöt samoilla tehoilla, tuohan ei voi pitää paikkaansa koska seatissa se ei ole niin  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: xkouhiax - 26.04.18 - klo:23:34
Ok. Peugeot 308 SW 1.5 BlueHdi 130(96kW) 96 g/km.

Kelpaako?

Kelpaa. Peugeotilla dieselit ovat pieniruokaisia. Tuo 1.5 HDi onkin aivan uusi moottori.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: V-O - 26.04.18 - klo:22:14
Bensa tuottaa enemmän hiilidioksidia poltettua litraa kohti!

Juu, jos ajelee My Dieselillä, ja kenties Prollakin. ;) Silloin puhutaan nettovaikutuksesta, palamisessa toki tilanne on sama riippumatta onko fossiilista vai biokamaa. Palamistuloksena diesel tuottaa enemmän hiilidioksidia per poltettu litra. Mutta olennaistahan on se, paljonko se tuottaa per ajettu kilometri, litraa kohti laskettuna ei niin olennainen asia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.04.18 - klo:16:28
Mutta olennaistahan on se, paljonko se tuottaa per ajettu kilometri, litraa kohti laskettuna ei niin olennainen asia.

Ja siinäkin vielä paljonko se kestää vaihteluja, jos sattuukin pikkasen vastatuulta, ylämäkeä, kuormaa... Tunnetustihan bensa-pelin kulutus nimenomaan pomppaa aika rajustikin heti jos poistutaan siltä hyvin kaposelta optimi-alueelta = dieselin käytännön kulutus sitkeänä puurtajana on siis aika paljon nätimpää luettavaa kuin bensan ikinä - ja juuri tämä tasainen puurtamisen kyky oli alunperin koko vuotuisen dieselveron fiskaalinen perustekin, sillä eihän se mitenkään käynyt että dieselillä liikahtaa esim. 500kg multakuormakin pienemmällä kulutuksen kasvulla mitä bensapelillä tapahtuu 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

BMF

#1751
Pihistelijällä on ollut hyvää palautetta 1.0tsi koneesta ja ymmärrän osaltaan kaikki perustelut vähäisen kulutuksen suhteen. Kiistämättömästi voin sanoa että kulutus on pieni tässä 1.0tsi koneessa.
En silti usko tähän korkeaviritteiseen maitopurkkikoneeseen varsinkaan kestävyyden suhteen. Motariajossa en myöskään näe tätä moottoria businessmiesten haaveeksi.

Pahinpana myrkkynä pidän näitä volvon T8 ökyhybridejä joita "verokeplottelulla" ostellaan ja sitten motarilla vedetään 10litran kulutuksilla ja pelastetaan maailmaa.

Lisäksi hybridien luotettavuus ja kestotestit ja akkujen kestävyydet sekä jälleenmyyntiarvot on niin epätiedossa että ei jaksa kiinnostua.

Kuluttaja tekee yleensä lopullisen ostopäätöksen kukkarollaan ja silloin ei paljoa kansaa valitettavasti kiinnosta montako co:ta sinne taivaalle lurahtaa.

Mahtava homma jos näitä boschin järjestelmiä saadaan disukoihin kuluttajaystävälliseen hintaan. Saadaan se viimeinen "valttikortti" dieselvihaajilta pois.

Dieselillä on kyllä ollut nautinto ajaa vuoden päivät. Aika edullista menoa ainakin toistaiseksi ja matkan teko on maittanut
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.04.18 - klo:19:44
En silti usko tähän korkeaviritteiseen maitopurkkikoneeseen varsinkaan kestävyyden suhteen. Motariajossa en myöskään näe tätä moottoria businessmiesten haaveeksi.

Pahinpana myrkkynä pidän näitä volvon T8 ökyhybridejä joita "verokeplottelulla" ostellaan ja sitten motarilla vedetään 10litran kulutuksilla ja pelastetaan maailmaa.

Lisäksi hybridien luotettavuus ja kestotestit ja akkujen kestävyydet sekä jälleenmyyntiarvot on niin epätiedossa että ei jaksa kiinnostua.

Kuluttaja tekee yleensä lopullisen ostopäätöksen kukkarollaan ja silloin ei paljoa kansaa valitettavasti kiinnosta montako co:ta sinne taivaalle lurahtaa.

Dieselillä on kyllä ollut nautinto ajaa vuoden päivät. Aika edullista menoa ainakin toistaiseksi ja matkan teko on maittanut
Eipä tuon maitopurkin viritysaste mikään erikoinen oikein millään mittarilla ole. Keveillä ahdoilla se kulkee lukuisiin dieseleihin verrattuna.

Spritmonitorissa näkyy yksi T8 puhkaisseen tuon kympin rajan, vaikka lähes kaikki noista ovat lähtökohdiltaan paljon kuluttavia raskaista katumaastureita. Ei tuo mun mielestä kovin pahalta näytä.

Priuksia on jo neljän sukupolvi menossa ja hyvin tuntuvat toimivan. Hyvin tyytyväisiä tuntuvat olevan myös useat tuntemani vuosikymmen vaihteessa esitellyn Voltin käyttäjät. Itse asiassa hybridit tuntuvat toimivan varsin hyvin.

Itse ostin ladattavan hybridin perustellen hankintaani mielenkiintoisuudella ja mukavuudella, jossa diesel on selkeä peränpitäjä.

BMF

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.04.18 - klo:20:53
Eipä tuon maitopurkin viritysaste mikään erikoinen oikein millään mittarilla ole. Keveillä ahdoilla se kulkee lukuisiin dieseleihin verrattuna.

Spritmonitorissa näkyy yksi T8 puhkaisseen tuon kympin rajan, vaikka lähes kaikki noista ovat lähtökohdiltaan paljon kuluttavia raskaista katumaastureita. Ei tuo mun mielestä kovin pahalta näytä.

Priuksia on jo neljän sukupolvi menossa ja hyvin tuntuvat toimivan. Hyvin tyytyväisiä tuntuvat olevan myös useat tuntemani vuosikymmen vaihteessa esitellyn Voltin käyttäjät. Itse asiassa hybridit tuntuvat toimivan varsin hyvin.

Itse ostin ladattavan hybridin perustellen hankintaani mielenkiintoisuudella ja mukavuudella, jossa diesel on selkeä peränpitäjä.

Liisinkiä ja löysää rahaa ei minulla ollut ostopäätöstä tehdessäni.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tmr97

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.04.18 - klo:19:44
Pihistelijällä on ollut hyvää palautetta 1.0tsi koneesta ja ymmärrän osaltaan kaikki perustelut vähäisen kulutuksen suhteen. Kiistämättömästi voin sanoa että kulutus on pieni tässä 1.0tsi koneessa.
En silti usko tähän korkeaviritteiseen maitopurkkikoneeseen varsinkaan kestävyyden suhteen. Motariajossa en myöskään näe tätä moottoria businessmiesten haaveeksi.

Eipä 150hv 1.4 TSI ACT vie kuin pari desiä enemmän http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/kulutustestailuja-ennen-kauden-ensimmaisia-ecorun-taloudellisuusajokilpailuja. Ja 1.0TGI tai 1.4TGI ovat sitten selkeästi taloudellisempia ja myös taloudellisempia kuin diesel.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.04.18 - klo:19:44
Pahinpana myrkkynä pidän näitä volvon T8 ökyhybridejä joita "verokeplottelulla" ostellaan ja sitten motarilla vedetään 10litran kulutuksilla ja pelastetaan maailmaa.

Lisäksi hybridien luotettavuus ja kestotestit ja akkujen kestävyydet sekä jälleenmyyntiarvot on niin epätiedossa että ei jaksa kiinnostua.

Kuluttaja tekee yleensä lopullisen ostopäätöksen kukkarollaan ja silloin ei paljoa kansaa valitettavasti kiinnosta montako co:ta sinne taivaalle lurahtaa.

Mahtava homma jos näitä boschin järjestelmiä saadaan disukoihin kuluttajaystävälliseen hintaan. Saadaan se viimeinen "valttikortti" dieselvihaajilta pois.

Dieselillä on kyllä ollut nautinto ajaa vuoden päivät. Aika edullista menoa ainakin toistaiseksi ja matkan teko on maittanut
Vaihdoin dieselin toyotan hybridiin, ei tule ikävä sitä jatkuvaa traktorimaista konemelua ja tärinää. Taloudellisuuskin on hieman parempi.

BMF

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 27.04.18 - klo:22:43
Eipä 150hv 1.4 TSI ACT vie kuin pari desiä enemmän http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/kulutustestailuja-ennen-kauden-ensimmaisia-ecorun-taloudellisuusajokilpailuja. Ja 1.0TGI tai 1.4TGI ovat sitten selkeästi taloudellisempia ja myös taloudellisempia kuin diesel.
Vaihdoin dieselin toyotan hybridiin, ei tule ikävä sitä jatkuvaa traktorimaista konemelua ja tärinää. Taloudellisuuskin on hieman parempi.

Niin tiedän mitä ne kuluttaa. Traktorimaista ääntä en ole havainnut mutta kuulen kyllä dieselkoneen äänen ja erotan maitopurkkibesasta. Myönnän että kovempi ääni lähtee. Ei ole peltorin tuotteisiin tarvinnut silti tarttua.

Jotenkin vaan tuntuu että hybridit on keskeneräisiä keksintöjä vielä tällä hetkellä ja maitopurkkibensat on loppuunsa viriteltyjä hömpötyksiä. Kaasuautoilu kaatuu kaasun saantiin...

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 27.04.18 - klo:22:43
Vaihdoin dieselin toyotan hybridiin, ei tule ikävä sitä jatkuvaa traktorimaista konemelua ja tärinää.

Mutta joillekin meistä juuri tuo "traktorimaisuus" saattaa olla se tekijä joka nimenomaan dieselissä miellyttää, vaikka vuotuiset ajomäärät eivät taloudellisesti dieseliä puolustaisikaan :)

Ja tiedän kyllä yhden taksi-isännänkin, joka vaihtoi perinteikkään diesel-kalustonsa Priuksiin ja montakohan noita jo lienee ollutkaan, niin pirun tyytyväinen on päätökseensä ollut ja kuulemma kirjanpitokin tykkää kun katsoo sitä alinta riviä kaikkien auton ylläpitokulujen jälkeen entiseen vrt 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Minä tykkäsin 1991 vuosimallin kutos-dieselin äänistä ja tuoksusta, samoin Ford-trakstorin. Muut ei tykännyt ja yksinpä niillä ajelin kunnes myin pois. Nyt tykkään nykyisitäkin ja ajoneuvoista. Ero on vain, että muutkin suostuu tulemaan kyytiin - vaimokin. Kumpi nyt sitten on parempi?

passo_s

Vanhat suorat kuutoset ovatkin hienoja, jakoketjut kestää ja venttiilit eivät karstoitu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 27.04.18 - klo:22:43
Ja 1.0TGI tai 1.4TGI ovat sitten selkeästi taloudellisempia ja myös taloudellisempia kuin diesel.

Mihin tämä väite perustuu?

Yhdistetytyt EU-kulutukset:
- Seat Leon ST 1.4 TGI 3,6 kg/100 km
- Seat Leon ST 1.0 TSI 4,4 l/100 km

TGI:n kulutus on ilmoitettu kiloina ja TSI:n litroina. Muutetaan myös TSI kiloiksi (bensa 750 g/l)

Yhdistetytyt EU-kulutukset:
- Seat Leon ST 1.4 TGI 3,6 kg/100 km
- Seat Leon ST 1.0 TSI 3,3 kg/100 km

TSI onkin hieman taloudellisempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

#1760
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.04.18 - klo:09:43
Mihin tämä väite perustuu?

Yhdistetytyt EU-kulutukset:
- Seat Leon ST 1.4 TGI 3,6 kg/100 km
- Seat Leon ST 1.0 TSI 4,4 l/100 km

Ehkä tmr97 mittaa taloudellisuutta euroilla. Hassua, eikö? ::)

Eilisen alin hinta polttoaine.netissä E10-bensalle 1,399 ,/l. Maakaasun kilohinta Gasumilla 1,22 ,/kg, biokaasun 1,45 ,/kg. Tästä saamme:

bensa 4,4 l/100km = 6,16 ,/100km
biokaasu 3,6 kg/100km = 5,22 ,/100km
maakaasu 3,6 kg/100km = 4,39 ,/100km
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.04.18 - klo:09:57
Ehkä tmr97 mittaa taloudellisuutta euroilla. Hassua, eikö? ::)

Eilisen alin hinta polttoaine.netissä E10-bensalle 1,399 ,/l. Maakaasun kilohinta Gasumilla 1,22 ,/kg, biokaasun 1,45 ,/kg. Tästä saamme:

bensa 4,4 l/100km = 6,16 ,/100km
biokaasu 3,6 kg/100km = 5,22 ,/100km
maakaasu 3,6 kg/100km = 4,39 ,/100km
En ole myöskään nähnyt vielä toistaiseksi ”tankkaa 95E10 niin paljon kuin haluat 89,/kk” -kampanjaa missään :). Muuttaa jo 2500-3000km kuussa ajavan laskelmia suhteellisen merkittävästi.

Myönnettäköön, että yllätyin positiivisesti tuon -13 mallin 1.4tsi -odotusauton toteutuvasta kulutuksesta nurkkapainotteisessa ajossani. 2l/100km vie vähemmän kuin A4 vei dieseliä, ja tämä luonnollisesti kaventaa kuilua nykybensan ja kaasuauton välillä.

1.0tsi vs 1.4tgi ovat omassa ajossani ilman Gasumin sopimusta todella lähellä kuluiltaan toisiaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

joukose

Tuossa omia ja muiden kulutusmittauksua eri bensa passattien vm 2015 eteenpäin.
1.4 TSI menee vielä motariajossakin todella pienellä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=26212.0
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.04.18 - klo:08:33
Ja tiedän kyllä yhden taksi-isännänkin, joka vaihtoi perinteikkään diesel-kalustonsa Priuksiin ja montakohan noita jo lienee ollutkaan, niin pirun tyytyväinen on päätökseensä ollut ja kuulemma kirjanpitokin tykkää kun katsoo sitä alinta riviä kaikkien auton ylläpitokulujen jälkeen entiseen vrt 8)

Ihan varmasti tykkää, jos tähtimäiset premium huoltokulut ovat jääneet historiaan.  :) ;) :D ;D
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: joukose - 28.04.18 - klo:13:29
Tuossa omia ja muiden kulutusmittauksua eri bensa passattien vm 2015 eteenpäin.
1.4 TSI menee vielä motariajossakin todella pienellä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=26212.0

Superb 1.4TSI ACT DSG farkku kulutti päivän motaripainotteisessa tutustumisajossa viime vuoden huhtikuussa ajotieturin mukaan 5,6l/100km. Auton koon huomioon ottaen ei kulutus aiheuta päänsärkyä.  Rengasmelu hieman vaivasi kitkoillakin karkealla. 8)
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.04.18 - klo:19:08
Ja siinäkin vielä paljonko se kestää vaihteluja, jos sattuukin pikkasen vastatuulta, ylämäkeä, kuormaa... Tunnetustihan bensa-pelin kulutus nimenomaan pomppaa aika rajustikin heti jos poistutaan siltä hyvin kaposelta optimi-alueelta = dieselin käytännön kulutus sitkeänä puurtajana on siis aika paljon nätimpää luettavaa kuin bensan ikinä - ja juuri tämä tasainen puurtamisen kyky oli alunperin koko vuotuisen dieselveron fiskaalinen perustekin, sillä eihän se mitenkään käynyt että dieselillä liikahtaa esim. 500kg multakuormakin pienemmällä kulutuksen kasvulla mitä bensapelillä tapahtuu 8)
Tunnetusti dieseleiden hyötysuhde ei parane yhtä paljon kuin bensojen kuorman kasvaessa. Muistelet aikoja, jolloin ahtamattomat bensat joutuivat käyttämään korkeita kierroksia tuottaakseen normaaleja suurempia tehoja ja ahdetut joutuivat näyttämään paljon lisärikastusta. Nykyisin tilanne on oleellisesti muuttunut. Spritmonitorista valitsin 2016- Golfin 1.0 TSI:n ja 1.6 TDI:n vertailuun. TDI:n keskikulutus 5.53 ja TSI:n 5.81 suurimmat kulutukset 7,26 ja 7,38. Siinä käytännössä toteutuneita kulutuksia.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.04.18 - klo:21:05
Liisinkiä ja löysää rahaa ei minulla ollut ostopäätöstä tehdessäni.
Suosittelen ehdottomasti ostamaan niin halvan auton, mihin näpit yltävät.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.04.18 - klo:08:33
Mutta joillekin meistä juuri tuo "traktorimaisuus" saattaa olla se tekijä joka nimenomaan dieselissä miellyttää, vaikka vuotuiset ajomäärät eivät taloudellisesti dieseliä puolustaisikaan :)

Ja tiedän kyllä yhden taksi-isännänkin, joka vaihtoi perinteikkään diesel-kalustonsa Priuksiin ja montakohan noita jo lienee ollutkaan, niin pirun tyytyväinen on päätökseensä ollut ja kuulemma kirjanpitokin tykkää kun katsoo sitä alinta riviä kaikkien auton ylläpitokulujen jälkeen entiseen vrt 8)
Joo tykkää jotku ajaa moottoripyörälläkin, joka on touttaa järjettömän paljon melua, täristää näkökentän usmeaksi ja on vailla jousitusta takana. Välintä tuokin, mutta ei sitä pidä mukavuudella alkaa perustelemaan.
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 28.04.18 - klo:09:16
Vanhat suorat kuutoset ovatkin hienoja, jakoketjut kestää ja venttiilit eivät karstoitu.
Suorituskykyä noissa sitten ei ole edes kuusisylinterisenä...

Lainaus käyttäjältä: BMF - 27.04.18 - klo:23:23
Jotenkin vaan tuntuu että hybridit on keskeneräisiä keksintöjä vielä tällä hetkellä ja maitopurkkibensat on loppuunsa viriteltyjä hömpötyksiä. Kaasuautoilu kaatuu kaasun saantiin...
Hybridit ja sähköautot toki kehittyvät vielä nopeasti ja siksi niitä voi ehkä keskeneräisiksi sanoa. Tuo antaa dieseleille vielä vähän elinaikaa, mutta siinä vaiheessa kun hybridien sähköinen käyttösäde/moottoriteho on kolminumeroinen ja hinta dieselin luokkaa, alkaa diedelin päivät olemaan vähissä. Kun täyssähköautojen hinnat tippuvat polttiksien tasolle ja akkujen lataus riittää pitkiinkin päivämatkoihin, polttomoottorien päivät ylipäätään ovta luetut.

Mutuilla voi kaikenlaista, mutta ei noista maitopurkeista millään loogisella perusteella saa loppuun viritettyjä. Nehän ovat suhteellisen maltillisesti ahdettuja moottoreita, jotka antavat käyttökelpoisen tehon kohtuullisen alhaisilla kierroksilla. Dieselit esimerkiksi ovat paljon raskaammin ahdettuja ja isommista bensakoneista löytyy paljon pidemmälle viritettyjä moottoreita. Esimerkiksi uuteen A-Mersuun on tulossa kahden maitopurkin vetoiseen bensamoottoriin yli 150 kW litratehoa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.04.18 - klo:14:05
Ihan varmasti tykkää, jos tähtimäiset premium huoltokulut ovat jääneet historiaan.  :) ;) :D ;D
No tällä isännällä aikaisemmatkin autot olleet järjestäin tohotia, tosin diesel-versioita, että silleen premiumia juuri muutenkaan ::)

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.04.18 - klo:16:59
Tunnetusti dieseleiden hyötysuhde ei parane yhtä paljon kuin bensojen kuorman kasvaessa. Muistelet aikoja, jolloin ahtamattomat bensat joutuivat käyttämään korkeita kierroksia tuottaakseen normaaleja suurempia tehoja ja ahdetut joutuivat näyttämään paljon lisärikastusta. Nykyisin tilanne on oleellisesti muuttunut. Spritmonitorista valitsin 2016- Golfin 1.0 TSI:n ja 1.6 TDI:n vertailuun. TDI:n keskikulutus 5.53 ja TSI:n 5.81 suurimmat kulutukset 7,26 ja 7,38. Siinä käytännössä toteutuneita kulutuksia.
Ja nämä molemmat hinaa esim. as.vaunuja noilla kulutuksillaan? ::)

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.04.18 - klo:16:59
Joo tykkää jotku ajaa moottoripyörälläkin, joka on touttaa järjettömän paljon melua, täristää näkökentän usmeaksi ja on vailla jousitusta takana. Välintä tuokin, mutta ei sitä pidä mukavuudella alkaa perustelemaan.
No on mulla kyllä 2-syl prätkäkin, jolla tykkään myöskin ajella, mutta melua saati tärinää tuo silkin pehmeästi kehräävä Honda ei kyllä tuota ja takajousituskin löytyy, vieläpä oikein esijännitykseltään säädettäväkin niin saa just niin pehmosen perän kun tykkää = kyyti on tuolla hyvin pehmustetulla jakkaralla ihan oikeasti mukavaa ison kokokatteen suojassa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.04.18 - klo:09:57
Ehkä tmr97 mittaa taloudellisuutta euroilla. Hassua, eikö? ::)

Eilisen alin hinta polttoaine.netissä E10-bensalle 1,399 ,/l. Maakaasun kilohinta Gasumilla 1,22 ,/kg, biokaasun 1,45 ,/kg. Tästä saamme:

bensa 4,4 l/100km = 6,16 ,/100km
biokaasu 3,6 kg/100km = 5,22 ,/100km
maakaasu 3,6 kg/100km = 4,39 ,/100km
Itseasiassa hintaeroa kasvattaa vielä se että suurin osa ostaa bensaa ihan eri hintaan kuin 1,399,/l. Tänään (29.4.) esim. polttoaine.net:n mukaan pääkaupunkiseudun halvin hinta 95:lle on 1,449,/l, keskihinta 1,514,/l.

Maakaasun kilohinta gasumin mukaan 1,21 ,/kg, biokaasu 1,45,/kg on sama lähes kaikilla Gasumin asemilla, vain maakaasun hinnassa voi olla pientä heittoa. Näin ollen Gasumin hinta on käytännössä yhtäaikaa sekä "halvin" että "kallein" maakaasulle, koska vain Gasum myy maakaasua. Gasumin ulkopuoliset biokaasun tuottajat hinnoittelevat kaasun vapaasti, esim. Jyväskylän Mustankorkea myy biokaasua 1,3 ,/kg. 

PKS-seudun halvin hinta: 4,4 l/100km * 1,449 ,/l = 6,38 ,/100km. 15tkm = 957,
PKS-seudun keskihinta: 4,4 l/100km * 1,514 = 6,66 ,/100km. 15tkm = 999,
Gasum biokaasu: 3,6 kg/100km * 1,45,/km = 5,22 ,/100km 15tkm = 783,
Gasum maakaasu 3,6kg/100km * 1,21,/km = 4,36 ,/100km. 15tkm = 654,
Diesel ei kannata oikeastaan millään kilometreillä.

Polttoainekulujen lisäksi tulee huomioida kaasuauton hieman korkeampi vero ja huoltoväli, joten Gasumin biokaasulla menee varmaan about tasoihin riippuen bensan hinnasta etc, maakaasulla taasen jää halvemmaksi. Jos kilometrejä tulee enemmän, kaasuauton veron merkitys vähenee ja biokaasukin alkaa tulla halvemmaksi. Gasumin "89,/kk" tarjous on kannattava jos ajaa vähänkään enemmän.

Toinen vertailu mutkistava seikka on todellinen vs ilmoitettu kulutus. Omakohtaista kokemusta "kaasuttelusta" on nyt vajaan vuoden ja vaikka auto on lastattu (kirjaimellisesti) täyteen + suksiboksi, kulutus ei hyppää kuitenkaan omille sfääreille, vaan pysyy maatieajossa 3.x tai 4.x kg/100km lukemissa, tankilta mitattuna 4.x, mikä on kyllä mielestäni todella kohtuullinen kulutus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 29.04.18 - klo:10:00
Polttoainekulujen lisäksi tulee huomioida kaasuauton hieman korkeampi vero ja huoltoväli, joten Gasumin biokaasulla menee varmaan about tasoihin riippuen bensan hinnasta etc, maakaasulla taasen jää halvemmaksi. Jos kilometrejä tulee enemmän, kaasuauton veron merkitys vähenee ja biokaasukin alkaa tulla halvemmaksi. Gasumin "89,/kk" tarjous on kannattava jos ajaa vähänkään enemmän.

Lasketaan Seat Leon ST 1.0 TSI vs 1.4 TGI

TGI:lle tulee seuraavat lisäkustannukset vuodessa:
- käyttövoimavero 210 ,
- hankintahinta 1000 , kalliimpi. Jyvitetään se 10 vuodella ja lasketaan 1000 ,:lle 5% korkotappiot (ne tienaisi saman summan sijoitettuna). Eli 100 + 50 = 150 ,
- tiheämpi huoltoväli => 100 ,
yhteensä 460 ,

Vaadittavat kilometrit 1.4 TGI vs 1.0 TSI (PK-seudun halvimman hinnan mukaan)
- maakaasu >22 tkm/v
- biokaasu >39 tkm/v

Kannattaa muistaa, että Gasumin biokaasutarjous on määräaikainen. Jotta se kannattaisi, pitää 1. vuotena tulla yli 24 tkm/v. Sen jälkeen tuo 39 tkm tai maakaasulla 22 tkm.

TGI:n mukana saa vielä huonomman suorituskyvyn ja pienemmän tavaratilan. Myös ajanmenetykselle pitäisi laskea oma hintansa. 1.0 TSI:llä ajaa reilusti yli 1000 km tankilla. TGI pitää tankata 2,5 niin usein (vertaisn Sprintmonitorissa pihemmäin TGI-kuskin tankkauskertoja omaan). Jos yksi tankkaus vie 10 min, kuluu vuodessa yli 6 h pelkkiin ylimääräisiin tankkauksiin. Myös yksi ylimääräinen huoltoreissukin vie aikaa.

Lainaus käyttäjältä: jt - 29.04.18 - klo:10:00
Toinen vertailu mutkistava seikka on todellinen vs ilmoitettu kulutus. Omakohtaista kokemusta "kaasuttelusta" on nyt vajaan vuoden ja vaikka auto on lastattu (kirjaimellisesti) täyteen + suksiboksi, kulutus ei hyppää kuitenkaan omille sfääreille, vaan pysyy maatieajossa 3.x tai 4.x kg/100km lukemissa, tankilta mitattuna 4.x, mikä on kyllä mielestäni todella kohtuullinen kulutus.

Myös 1.0 TSI kuluttaa kohtuullisesti. Minulla on vuoden ja 26 tkm keskikulutus 3,15 kg/100 km bensaa. Maantiellä pysyy 2,x kg/100 km lukemissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.04.18 - klo:17:24
Ja nämä molemmat hinaa esim. as.vaunuja noilla kulutuksillaan? ::)
Puhuit käytännön kulutuksista, vastatuulista ja -mäistä. Sait vertailun käytännön kulutuksista. Eivätkö numerot miellytä vai miksi siirtelet maalia?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy