Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 28.02.20 - klo:13:56
Jos on hyvälaatuiset vanteet ja renkaat huolella asenettuna, niin ilma vähenee max 0.1 Bar kausi.
Autossani rengaspainevalvonta ja nollakelisssä näyttää nyt ja näytti syksyllä takana2,45/ edessä2,5 Bar. Sama tilanne myös kesärenkailla. Kaudessa ei ole kertaakaan tarvinnut lisätä nykyisillä talvi/kesärenkailla ilmaa.

Kerran on sattunut semmoinen rengas/vanneasennus yhteen renkaaseen että sai alvariinsa täytellä.

Typpitäyttö on mielestäni rahastusta. Panostaisin rahat mielummin huolelliseen asennukseen, renkaisiin ja vanteisiin ... Jos keksimällä jotain hyötyä typpitäytöstä etsii, niin typpitäytetty rengas ei pala aivan yhtä iloisesti tulipalossa. Tässäkin vaikutus kestää vain muutaman sekunnin.

Täyttääkö auton oma rengaspainevalvonta tarkkuusmittalaitteen vaatimukset?

Suuntaa antava mittaus. Toki normaalit painemittaritkaan eivät täytä kalibroitujen mittalaitteiden kriteereitä, mutta tarkkuus on "riittävän tarkka".

Mikeyltä muuten aivan erinomaista analyyttistä tekstiä!

cipher

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmanlaatu - just ajoin pienen lenkin moottoripyörällä (pääkaupunkiseudulla). Ei muuta kuin hyviä jyrsimisiä edelleen kaikille nastajeesuksille.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: cipher - 28.02.20 - klo:14:11
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmanlaatu - just ajoin pienen lenkin moottoripyörällä (pääkaupunkiseudulla). Ei muuta kuin hyviä jyrsimisiä edelleen kaikille nastajeesuksille.

Nyt kun on vielä helmikuu niin oliko pyörässä talvikäyttöön soveltuvat renkaat vai menikö lain rikkomisen puolelle?

Sääntö taitaa mennä tällä hetkellä jotenkin näin:
LainaaMopossa, moottoripyörässä, kevyessä nelipyörässä (=mopoauto, mopomönkijä) ja nelipyörässä (=katumönkijä) on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa talvikäyttöön soveltuvia renkaita. Renkaiden ei tarvitse olla kitka- tai nastarenkaat, mutta niiden pitää olla riittävän karkeakuvioiset, jotta ne soveltuvat talvikeleihin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Vaimo just ilmoitti pakkasten alettua, että renkaat hälyttää. Varoitus poistuu, kun keli lämpenee. Rengas ei ole vajunut, vaan paine vain tippunut pakkasesta johtuen. Kolmatta talvea nuo alla, niin luulisi että pelkkää typpeä olisi sisällä.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

firstvw

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 28.02.20 - klo:07:28
Miks muuten aina puhutaan vaan rangaistusmaksusta nastarenkailla ajamiseen? Jos kerta kitkarenkaalla on niin paljon pienemmät elinkaarikustannukset niin suorien kuin epäsuorien kustannusten osalta, niin miks ei olisi hankintaporkkana? Voisi alkaa tapahtua.
Ei tässä maassa autoilijan ohjaamiseen käytetä muuta kuin kuin keppiä, siis veroja ja maksuja.
Tuossa pölyn seassa ajaessa tuli mieleen, että pahimmillaan tiepölyn varjolla tullaan ruoskimaan diesel- tai polttomoottoriautoilijoita yleensä, kun oikea ratkaisu olisi nastojen kieltäminen.

Tosin en usko, että nastojen kieltämisen myötä tulevat säästöt tiestön (lähinnä päällysteen) kunnossapidosta ja kevään pesuista johtaisivat parempaan talvikunnossapitoon tahi pienrmpiin autoilun kuluihin, mutta tänäkin talvena olisi ilmanlaatu ollut monena päivänä parempi.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.02.20 - klo:14:37
Nyt kun on vielä helmikuu niin oliko pyörässä talvikäyttöön soveltuvat renkaat vai menikö lain rikkomisen puolelle?

Sääntö taitaa mennä tällä hetkellä jotenkin näin:

Kiviäkin kiinnostaa moiset säännöt  ;D
Itse ruovittelen tällaisilla renkailla asfaltin rullalle ja nauran kaikille kitkarengas-teroille  8)

fixed


jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.02.20 - klo:14:09
Täyttääkö auton oma rengaspainevalvonta tarkkuusmittalaitteen vaatimukset?

Suuntaa antava mittaus. Toki normaalit painemittaritkaan eivät täytä kalibroitujen mittalaitteiden kriteereitä, mutta tarkkuus on "riittävän tarkka".

Mikeyltä muuten aivan erinomaista analyyttistä tekstiä!

Rengaspainevalvonta on ollut yllättävän tarkka. Toki ei tarkkusmittari, mutta mittausarvot eivät ryömi ja toistotarkkuus hyvä/erinomainen. Käytöstä löytyy kalibroitu tarkkuuspainemittari (kalibrointi ei tosin enää voimassa). Aluksi tuli tarkastettua TPMS lukemia kun en pessimistinä aluksi luottanut yhtään tpms:iin. Pessimismi oli turhaa ja nyt TPMS -antureiden  tarkastus toista mittaria vasten ainoastaan  renkaanvaihdon yhteydessä.

Jos haluaa löytää todella pieniä vuotoja, niin teollisuuskäyttöön löytyy 600 eurolla mittareita, joilla merkkikaasun avulla voi paikallistaa aivan olemattoman pienen vuotokohdan.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: fixed - 28.02.20 - klo:18:15
Eihän noilla vielä asfalttia rullalle saa.


Ei ehkä vakio Ladalla saakaan, mutta tuplatehoilla saa ;)
Ajan työreissut aina Ouninpohjan kautta, jossa renkaan ominaisuudet tulee kunnolla esille.

SNG

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 28.02.20 - klo:19:25
Ei ehkä vakio Ladalla saakaan, mutta tuplatehoilla saa ;)
Ajan työreissut aina Ouninpohjan kautta, jossa renkaan ominaisuudet tulee kunnolla esille.

Nyt on sopiva rengastus jäisille soraränneille  ;D


Jultsu

Lainaa...renkaat ovat erinomaisia märkäpidossa, eli kun lämpötila pysyy nollan yläpuolella. Näin ei kuitenkaan ole talvikuukausina Pohjoismaissa.

Juu. Ja lehmät lentää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TSI_J

Yllä mainitusta artikkelista
Myös Nokian Renkaat kertoo kehittelevänsä parhaillaan erillisiä talvirenkaita, joissa käytetään ponnahtavien nastojen teknologiaa. Uudessa konseptissa nastat nousisivat renkaan pintaan nappia painamalla.


Jos tuollaisen onnistuu rakentamaan ja renkaat ei maksa tuplaa verrattuna vastaaviin muihin nasta/kitkarenkaisiin niin erinomainen keksintö.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

ram1

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 04.03.20 - klo:14:41
Yllä mainitusta artikkelista
Myös Nokian Renkaat kertoo kehittelevänsä parhaillaan erillisiä talvirenkaita, joissa käytetään ponnahtavien nastojen teknologiaa. Uudessa konseptissa nastat nousisivat renkaan pintaan nappia painamalla.


Jos tuollaisen onnistuu rakentamaan ja renkaat ei maksa tuplaa verrattuna vastaaviin muihin nasta/kitkarenkaisiin niin erinomainen keksintö.
Muistaakseni samaa jauhettiin jo monta vuotta sitten. En muista valmistajaa. Tuo ei kyllä poista surkeaa ajettavuutta kuitenkaan mikä noksuissa yleensä, mutta tietty tiet säästyy.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

mattinen

Lainaus käyttäjältä: gunman - 27.02.20 - klo:19:22
Aivan turhaa vänkäämistä, joka ei johda mihinkään...

”Vänkäämisellä” tarkoitetaan ilmeisesti keskustelua, jossa on erilaisia mielipiteitä. Ja mitä ilmeisimmin keskustelu, tai ”vänkääminen” ei olisi turhaa siinä tapauksessa, että se johtaisi johonkin.

Seuraavaksi pitää tietysti kysyä, mihin keskustelun oikein tulisi johtaa? Siihenkö, että päästäisiin jostain asiasta yksimielisyyteen? Jos näin on, niin silloin käytännössä melkeinpä kaikki keskustelu täällä tulee olemaan ”turhaa vänkäämistä”. Ihmisillä kun nyt vain tuppaa olemaan asioista erilaisia näkemyksiä.

Veikkaan, että useimpien keskustelijoiden motiivi on esittää omat näkemyksensä, ja vastavuoroisesti kuulla, mitä mieltä toiset ovat. Siinä vaiheessa, kun tämä muuttuu omasta näkövinkkelistä ”turhaksi vänkäämiseksi”, on oikeastaan jäljellä vain yksi järkevä vaihtoehto: irrottautua keskustelusta ja jättää muut ”vänkäämään turhaan”.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Natte - 04.03.20 - klo:14:13
https://www.verkkouutiset.fi/petolliset-renkaat-yleistyvat-ostajia-jopa-harhautettu/
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.03.20 - klo:14:34
Juu. Ja lehmät lentää.

Kun totuus sattuu, mutta ehkä yhden olet saanut käännytettyä ja tänään taas kummasti pelti kolissut. Ei häirinyt keli mitenkään nordictalvirenkailla ajamista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 04.03.20 - klo:14:41
Yllä mainitusta artikkelista
Myös Nokian Renkaat kertoo kehittelevänsä parhaillaan erillisiä talvirenkaita, joissa käytetään ponnahtavien nastojen teknologiaa. Uudessa konseptissa nastat nousisivat renkaan pintaan nappia painamalla.


Jos tuollaisen onnistuu rakentamaan ja renkaat ei maksa tuplaa verrattuna vastaaviin muihin nasta/kitkarenkaisiin niin erinomainen keksintö.
En näe tavallisessa käytössä oikein hyötyä tuosta - nimittäin nordic-kitkarenkailla ajelee ihan ongelmitta kelissä kuin kelissä Suomen olosuhteissa. Esim. viime viikolla oli rapsakat talvikelit Oulun seudulla (pienemmät asuinkadut paksussa jäässä ja epätasaista kuin mikä) kun taasen etelää kohden ajellessa muuttui rännän kautta vesisateeksi.

Sen sijaan erikoisryhmille tuossa voisi olla jotain itua, esim. viranomaiset, hoitamattomilla metsäteillä liikkuvat jne, jossa extra hinta nyt ei välttämättä ole ongelma ja ajoa tulee kumminkin paljon myös asfaltilla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Natte - 04.03.20 - klo:14:13
https://www.verkkouutiset.fi/petolliset-renkaat-yleistyvat-ostajia-jopa-harhautettu/
KE-kitkan hyvä puoli on vesikelin ominaisuudet mutta talviominaisuuksissa tulee kovasti takkiin.
Tässä yhdestä testistä tuloksia:
Jarrutus märällä tiellä, 80-0km/h.
* EU-kitka (conti "testivoittaja") - 26,6m
* Nokian R3 (paras nordic-kitka) - 30m - ero on siis (vain) 3,4m, eli n. 11% - absoluuttinen matka on lyhyt, joten tässä "testissä" käytännön olosuhteissa kuljettajan reaktioaika lienee suurin hajontaa tekevä tekijä.

Entäs sitten jäällä, 25-5km/h:
* EU-kitka 14,2m
* R3: 10,8m - ero 3,4m ja n. 31% - eli siis n. kolmanneksen heikennys siihen että märällä jarrutukseen saadaan marginaalinen parannus - kannattaako - sen voi jokainen päätellä ja päättää itse.

Suurin märkäero tulee paksulla vesipatjalla peitetyllä testiradalla jolla kiihdytetään kunnes sutiminen ylittää 15%.
* EU-kitka 74,9km/h
* Paras Nordic-kitka (GoodYear): 70,4km/h.
* aiemmin mainittu R3: 58,5km/h.

Joten myös nordic-kitkalla pystyy saavuttamaan lähes KE-kitkan veroiset märän testiradan ominaisuudet, jos niitä arvostaa yli kaiken. Jääpidossa ei GoodYear pärjää parhaiden (Nokian, Conti) veroisesti, mutta päihittää KE-kitkan silti selvästi.

Tähän voi todeta käytännön vinkkelistä että viimeksi n. viikko sitten märällä ja nastojen urittamalla Turku-Tre välillä tuli ajettua normaaleja 80..100km/h nopeuksia ilman probleemia R2 renkaalla, jonka märkäominaisuudet eivät ole uudemman R3:n tasolla.

Sen sijaan jos on tarkoitus on ajella +160km/h Saksan autobahneilla rankassa vesisateessa, suosittelen lämpimästä KE-kitkoja alle talvella, jo siitäkin syystä että Nordic kitkoissa alkaa nopeusluokatkin tulla vastaan jo pikkuhiljaa ja KE-kitkan ominaisuuksista on jo käytännönkin hyötyä. Tosin tähän väliin voisi todeta että rankassa vesisateessa suuret ajonopeudet ovat melko hazardi-touhua, sillä näkyvyys eteenpäin on kohtuu rajattu vesisateen takia. Jos edessä onkin liikenne seis ja "nasta laudassa" niin vaaratilanne on jokseenkin todennäköinen.

Tietenkin jos ajelee vain sulalla kelillä ja pääkallo-pakkasen iskiessä voi tarvittaessa jättää jopa reissun väliin, niin kyllähän silloinkin KE-kitka menee mainiosti.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

V60

Aivan, itsellä R3:t ja toimii hienosti märälläkin kelillä. Vaikka on ollut lauha talvi niin välillä on tiet peilijäässä. Kummallista että joku haluaa lähteä pelleilemään silloin KE- kitkoilla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.03.20 - klo:22:33
Kun totuus sattuu, mutta ehkä yhden olet saanut käännytettyä ja tänään taas kummasti pelti kolissut. Ei häirinyt keli mitenkään nordictalvirenkailla ajamista.

Näyttäisitkö minulle niitä "talven ihmemaa" kuvia vaikkapa Kööpenhaminan keskustasta tällä hetkellä? Käsittääkseni Tanska luetaan edelleen myös pohjoismaihin..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Koetanpa tähän väliin mahdollisimman neutraalisti kysäistä, että onko jotain fakta- tai kokemuspohjaista tietoa SUV-kokoisista kitkoista? 255/55-18?

Vai lieneekö sama laatujärjestys niissä kuten h-auton koossakin?

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.03.20 - klo:23:52
Tietenkin jos ajelee vain sulalla kelillä ja pääkallo-pakkasen iskiessä voi tarvittaessa jättää jopa reissun väliin, niin kyllähän silloinkin KE-kitka menee mainiosti.

Pääkallo-pakkanen, hmm. Pitäiskö määritelmää jotenkin viilata, eihän jää pakkasella aiheuta kitkarenkaille ongelmia? Tai no, en ole KE-kitkoilla ajanut, voihan noilla olla hankaluuksia pakkasjäälläkin. Nordic-kitkoilla normaalista poikkeavaa varovaisuutta vaatii vain "pääkallosuoja".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.03.20 - klo:07:19
Näyttäisitkö minulle niitä "talven ihmemaa" kuvia vaikkapa Kööpenhaminan keskustasta tällä hetkellä? Käsittääkseni Tanska luetaan edelleen myös pohjoismaihin..

Voin vaikka samantien laittaa kuvaa eiliseltä ja tältä päivältä keski-suomesta. Joka minua kiinnostaa! Ja kyllä kahden viikon päästä taas ajellaan nordic kitkoilla Saksassa sekä Itävallassa. Sinne valikoin parhaat nordickitkat asvaltille eli goodyearit.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.03.20 - klo:12:27
Voin vaikka samantien laittaa kuvaa eiliseltä ja tältä päivältä keski-suomesta. Joka minua kiinnostaa! Ja kyllä kahden viikon päästä taas ajellaan nordic kitkoilla Saksassa sekä Itävallassa. Sinne valikoin parhaat nordickitkat asvaltille eli goodyearit.

Niin, eli lehtiartikkeli (ja Nokian renkaiden tuotekehitysjohtaja) valehteli päin lukijoiden naamaa. Vai löytyykö niitä talvisia maisemakuvia Köpiksestä? Göteborgista kelpaa myös.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.03.20 - klo:12:27
Voin vaikka samantien laittaa kuvaa eiliseltä ja tältä päivältä keski-suomesta. Joka minua kiinnostaa! Ja kyllä kahden viikon päästä taas ajellaan nordic kitkoilla Saksassa sekä Itävallassa. Sinne valikoin parhaat nordickitkat asvaltille eli goodyearit.
Täytyy kyllä sanoa että hiukan överiksi menee, jos tuota reissua varten goodyearit vaihtaa contien tilalle. Vai jääkö joku pointti kertomatta?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.03.20 - klo:13:01
Täytyy kyllä sanoa että hiukan överiksi menee, jos tuota reissua varten goodyearit vaihtaa contien tilalle. Vai jääkö joku pointti kertomatta?

Vaihtaakohan -karppa- contin nastojen tilalle ne kitkat? Jos oon oikein käsittänyt niin Saksassa on nastat kielletty.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.03.20 - klo:13:22
Vaihtaakohan -karppa- contin nastojen tilalle ne kitkat? Jos oon oikein käsittänyt niin Saksassa on nastat kielletty.
Siellä oli vähän aikaa sitten contin kitkat alla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.03.20 - klo:13:01
Täytyy kyllä sanoa että hiukan överiksi menee, jos tuota reissua varten goodyearit vaihtaa contien tilalle. Vai jääkö joku pointti kertomatta?

Miten niin menee? En ole puhunut millä autolla olen edes menossa ja nuo goodyearit oli kyllä kohtuu halvat, että ei tarvinnut kauaa miettiä. Kiitokset areenalaiselle!

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.03.20 - klo:13:22
Vaihtaakohan -karppa- contin nastojen tilalle ne kitkat? Jos oon oikein käsittänyt niin Saksassa on nastat kielletty.

Kahdessa autossa on ollut continkitkat CVC6 ja CVC7 alla.  Molempiin autoihin löytyy myös contin nastat.

Ja kyllä Saksassa ei saa olla nastoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.03.20 - klo:12:33
Niin, eli lehtiartikkeli (ja Nokian renkaiden tuotekehitysjohtaja) valehteli päin lukijoiden naamaa. Vai löytyykö niitä talvisia maisemakuvia Köpiksestä? Göteborgista kelpaa myös.

Miten nuo liittyy mitenkään Suomeen? Tai siihen millä renkailla sä ajelet Puolassa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.03.20 - klo:16:32
Miten nuo liittyy mitenkään Suomeen? Tai siihen millä renkailla sä ajelet Puolassa?

Suomi on käsittääkseni yksi pohjoismaista, samalla tavalla kuin Tanskakin on. Kerrotko lisää jos tämä fakta on muuttunut sen jälkeen kun muutin Puolaan asumaan?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy